Verordening rekenkamer Heusden 2023

Geldend van 03-10-2023 t/m heden

Intitulé

Verordening rekenkamer Heusden 2023

De raad van de gemeente Heusden

gelet op de artikelen 81k en 149 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening rekenkamer Heusden 2023

Artikel 1. Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • raad: de gemeenteraad van Heusden

  • college: college van burgemeester en wethouders;

  • rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet[;

  • voorzitter: voorzitter van de rekenkamer].

  • wet: de Gemeentewet

  • presidium: het presidium van de gemeenteraad van Heusden

  • gemeentebestuur: de gemeenteraad, het college en de burgemeester

Artikel 2. Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie leden, waaronder een voorzitter.

Artikel 3. Benoeming en herbenoeming

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de Rekenkamer op voordracht van de selectiecommissie.

  • 2.

    Een lid van de Rekenkamer kan éénmaal worden herbenoemd.

Artikel 4. Selectiecommissie

  • 1.

    Het Presidium benoemt uit de leden van de Raad een selectiecommissie.

  • 2.

    De selectiecommissie heeft als taak:

  • a.

    het werven en selecteren van kandidaten

  • b.

    het voeren van gesprekken met geselecteerde kandidaten

  • c.

    het opstellen van een voordracht tot benoeming.

  • d.

    het voeren van overleg met de Rekenkamer over benoemingen, zoals bedoeld in GW art 81c lid 5

  • 3.

    De selectiecommissie doet een voordracht van een kandidaat vergezeld gaan van:

  • a.

    de mededeling dat de kandidaat een benoeming zal aanvaarden

  • b.

    een overzicht van de openbare betrekkingen die de kandidaat bekleedt

  • 4.

    Door de te benoemen persoon wordt een verklaring omtrent gedrag overgelegd.

  • 5.

    De selectiecommissie wordt ontbonden op het moment dat in de vacature bij de Rekenkamer is voorzien.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    In de ambtelijke ondersteuning van de Rekenkamer wordt voorzien vanuit de griffie.

  • 2.

    De ambtelijke ondersteuning draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, de vorming van dossiers en ondersteunt de rekenkamer bij het uitvoeren van onderzoeken.

Artikel 6. Budget

  • 1.

    De Rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Uit het in het eerste lid bedoelde budget moeten in ieder geval worden bekostigd:

  • a.

    de vergoedingen van de leden van de rekenkamerleden

  • b.

    externe deskundigen die eventueel door de Rekenkamer zijn ingeschakeld

  • c.

    eventuele overige uitgaven die de Rekenkamer nodig acht voor de uitoefeningen van haar taak.

  • 3.

    De Rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid.

  • 4.

    De voorzitter doet jaarlijks vóór 1 juni een voorstel aan de raad voor de nodige middelen voor een goede uitoefening van de taken.

  • 5.

    Het presidium overlegt met de Rekenkamer over het benodigde budget, zoals bedoeld in art. 81j, lid 1.

Artikel 7. Vergoeding

  • 1.

    De leden van de rekenkamer ontvangen voor hun werkzaamheden een vergoeding per vergadering. De vergoeding bedraagt voor de voorzitter € 252,32 per vergadering en voor gewone leden € 213,01 per vergadering (prijspeil 2023). De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de meicirculaire gemeentefonds.

  • 2.

    Op declaratiebasis ontvangen de leden van de Rekenkamer een vaste vergoeding voor het verrichten van onderzoek en voor andere werkzaamheden ten behoeve van de Rekenkamer. Deze vergoeding bedraagt thans €67,26 per uur (prijspeil 2023) en zal jaarlijks worden geïndexeerd op basis van de meicirculaire gemeentefonds.

  • 3.

    Voor de vergoeding van reis- en verblijfskosten is in de CAO Rijk opgenomen regeling omtrent binnenlandse dienstreizen van overeenkomstige toepassing. Reiskosten worden vergoed op basis van de werkelijk gemaakte kilometers.

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

De griffie verstrekt de raad jaarlijks voor [datum] een overzicht van de aan de raad gedane voorstellen van de rekenkamer welke door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd, vergezeld van de wijze waarop aan de voorstellen vervolg is gegeven.

Artikel 9. Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De Rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.

  • 2.

    De onderzoeksopzet wordt door de Rekenkamer ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3.

    De raad kan de Rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De Rekenkamer bericht de raad in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de Rekenkamer niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 10. Werkwijze

  • 1.

    Als onderdeel van het Reglement van Orde zoals bedoeld in de Gemeentewet 81i lid 1, stelt de Rekenkamer - na overleg met het presidium - een onderzoeksprotocol vast voor de onderzoek werkzaamheden en wijze van communiceren over het onderzoek.

  • 2.

    De Rekenkamer is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 3.

    De Rekenkamer stelt de betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de Rekenkamer kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wiens taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De Rekenkamer bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 4.

    Na vaststelling door de Rekenkamer worden het onderzoeksrapport, de conclusies en aanbevelingen aangeboden voor een bestuurlijke reactie aan het college. De termijn hiervoor bedraagt tenminste twee weken.

  • 5.

    Het rapport inclusief de bestuurlijke reactie van het college en de zienswijzen van betrokkenen op het rapport worden zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.

  • 6.

    De Rekenkamer vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 7.

    De Rekenkamer vergadert in beslotenheid, maar kan ook openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 8.

    Met instemming van de raad dan wel het presidium kan worden afgeweken van de werkwijze zoals beschreven in het derde, vierde en vijfde lid.

  • 9.

    Het functioneren van de Rekenkamer wordt periodiek door de Raad geëvalueerd.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens de verordening op de Rekenkamer Heusden 2019, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening.

  • 2.

    De verordening op de Rekenkamer Heusden 2019 wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op 03-10-2023.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamer Heusden 2023

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadvergadering van 03-10-2023.

de griffier,

mr. A.P.M.A.F. Bergmans

de voorzitter,

drs. W. van Hees

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Behorend bij de Verordening rekenkamer Heusden 2023

Artikel 1. Begripsbepalingen

Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.

Artikel 4. Selectiecommissie

Voor de invulling van vacatures bij de Rekenkamer wordt een selectiecommissie uit de raad benoemd. Dit artikel omschrijft de taken van de selectiecommissie en de voordracht van een kandidaat.

Het overzicht van openbare betrekkingen, genoemd in het vierde lid, dient ter toetsing aan artikel 81f van de Gemeentewet (zie artikel 2 van de verordening).

Als voorzien is in de vacature(s), wordt de selectiecommissie ontbonden. Wanneer opnieuw een vacature ontstaat, wordt een nieuwe selectiecommissie benoemd.

Artikel 5. Ambtelijke ondersteuning

De Rekenkamer wordt ambtelijk ondersteund door de plaatsvervangend griffier. Als de ondersteuners op de griffie (gaan) werken, dan worden zij benoemd door de raad (Artikel 107e lid 2 stelt dat de raad de op de griffie werkzame ambtenaren benoemt. In Heusden zijn deze bevoegdheden gemandateerd aan de griffier.

Artikel 6. Budget

De raad stelt jaarlijks bij de begroting het budget voor de Rekenkamer vast. In het tweede lid staat vermeld welke kosten tenminste uit dat budget moeten worden gefinancierd. De Rekenkamer is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget.

Artikel 7. Vergoeding voor werkzaamheden

Naast een vergoeding per voor vergaderingen van de Rekenkamer of per uur (voor overige werkzaamheden t.b.v. de Rekenkamer) worden de noodzakelijke reis- en verblijfskosten vergoed op basis van de in de CAO Rijk opgenomen vergoedingen voor binnenlandse dienstreizen.

Artikel 8. Monitoring aanbevelingen

In Heusden rapporteert het college over de aan het college gedane aanbevelingen. De aan de raad gerichte aanbevelingen worden niet gemonitord. Met deze nieuwe rapportage kan de raad sturen op de aanbevelingen gericht aan de gemeenteraad.

Artikel 9. Onderwerpselectie en opdrachtverlening

De Rekenkamer dient onafhankelijk te zijn. Om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. De Rekenkamer kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen, maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Dit verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de wet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de raad is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de Rekenkamer niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek van de raad zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 10. Werkwijze

In lid 8 is de mogelijkheid opgenomen om af te wijken van de voorgeschreven werkwijze. Met instemming van het presidium kan de Rekenkamer afwijken van de reguliere werkwijze. Deze bepaling biedt hiertoe de benodigde flexibiliteit.