Regeling vervallen per 06-01-2014

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010

Geldend van 18-11-2010 t/m 05-01-2014 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2010

Intitulé

Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010

De raad van de gemeente Hulst;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 oktober 2010

Gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

B E S L U I T :

  • 1.

    vast te stellen de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010 en

  • 2.

    in te trekken de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2003.

Artikel 1 Begripsbepalingen.

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • c.

    verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen gemeenteambtenaar of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • e.

    bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens wordt gevoerd;

  • f.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is Opgenomen;

  • g.

    binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet.

Artikel 2 Begripsbepalingen.

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, regelt de verantwoordelijke de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 3 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • 1. Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder d.

  • 2. Bewerker van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.

  • 3. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden gegevens verstrekt aan de afdelingen / taakvelden zoals vermeld in de GBA Beheerregeling 2010. De registratie wordt beheerd door het afdelingshoofd Publiekzaken.

Artikel 5 Rechtstreekse toegang tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

  • a. de beheerder;

  • b. de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de afdeling Burgerzaken / Publiekszaken;

  • c. de bewerker en diens medewerkers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente;

  • d. met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet GBA worden aan de binnen-gemeentelijke afnemers gegevens verstrekt zoals vermeld in de GBA Beheerregeling 2010.

Artikel 6 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben gegevens systematisch verstrekt zoals vermeld in de GBA Beheerregeling 2010.

Artikel 7 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan derden gegevens op verzoek worden verstrekt. Deze derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt staan vermeld in de GBA Beheerregeling 2010.

Artikel 8 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de verantwoordelijke.

  • 2. In het reglement worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangewezen wordt welke gegevens het betreft.

  • 3. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.

  • 4. De verantwoordelijke regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit GBA.

Artikel 9 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het krachtens vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1. De verordening voor de gemeentelijke basisadministratie van 2003 wordt ingetrokken.

  • 2. Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op die van de publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2010.

  • 3. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010.

  • 4. De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

    Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 11 november 2010

    De voorzitter, De griffier,