Regeling vervallen per 01-01-2018

Beleidsregel Reductie afvalstoffenheffing bij medisch afval Gemeente Kapelle 2016

Geldend van 25-10-2016 t/m 31-12-2017 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2016

Intitulé

Beleidsregel Reductie afvalstoffenheffing bij medisch afval Gemeente Kapelle 2016

Burgemeester en wethouders van de gemeente Kapelle;

gelet op artikel 9 van de Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2016;

overwegende dat;

de gemeenteraad van Kapelle heeft besloten om per 1 januari 2016 “Afval scheiden loont, invoering diftar” in te voeren waarbij het aantal aanbiedingen van restafval invloed heeft op de hoogte van de afvalstoffenheffing;

het niet wenselijk is dat belastingplichtigen vanwege een chronische ziekte of medische beperking door invoering van “Afval scheiden loont” een aanslag afvalstoffenheffing ontvangen die hoger is dan gemiddeld;

Besluiten:

vast te stellen de volgende:

Beleidsregel "Reductie afvalstoffenheffing bij medische afval Gemeente Kapelle 2016 "

  • 1.

    De belastingplichtige voor de afvalstoffenheffing kan in aanmerking komen voor vermindering van de aanslag afvalstoffenheffing indien hij als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking van hemzelf of van personen die behoren tot zijn huishouden, medisch afval heeft zoals stomamateriaal, incontinentiemateriaal en dialysemateriaal. Onder chronische ziekte of medische beperking wordt verstaan een ziekte of medische beperking die naar verwachting langer dan een jaar duurt.

  • 2.

    De belastingplichtige die in aanmerking wil komen voor deze vermindering dient jaarlijks een daartoe strekkend verzoek in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders door middel van een hiervoor bedoeld aanvraagformulier. Bij dit verzoek dient een bewijsstuk te worden gevoegd waaruit blijkt dat als gevolg van een chronische ziekte of medische beperking extra afval wordt aangeboden. Als geldig bewijsstuk wordt, behalve een schriftelijke verklaring van huisarts, wijkverpleegkundige of verzekeraar, ook de factuur van de apotheek of de pakbon van het gebruikte materiaal, met daarop de naam van de betreffende persoon, geaccepteerd. Uit deze factuur/pakbon moet blijken dat de gebruikte materialen bedoeld zijn voor langer gebruik. In geval van een permanente situatie kan volstaan met een éénmalige aanvraag en een éénmalige indicatie van de huisarts. Uit deze indicatie moet blijken dat het een permanente situatie betreft.

  • 3.

    Voor de belastingplichtige die voldoet aan het gestelde onder 1 en 2 van deze regeling, geldt dat de hier bedoelde vermindering als volgt wordt bepaald:

    • a.

      In geval van een belastingplichtige die gebruik maakt van een restafvalcontainer wordt het aantal ledigingen van de restafvalcontainer in het belastingjaar gemaximeerd op het gemiddeld aantal ledigingen. Daarbij wordt er vanuit gegaan dat een eenpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden respectievelijk gemiddeld 9 en 13 keer per jaar de restafvalcontainer zal aanbieden;

    • b.

      Indien een huishouden een extra restafvalcontainer in gebruik heeft, wordt voor elke restafvalcontainer het aantal ledigingen per jaar conform bovenstaande gemaximaliseerd.

  • 4.

    Voor huishoudens zonder restafvalcontainer wordt geen vrijstelling verleend.

  • 5.

    De vermindering kan worden aangevraagd in de periode 1 oktober t/m 31 december van het lopende jaar en gaat in met terugwerkende kracht tot 1 januari van het lopende kalenderjaar waarin de vermindering is aangevraagd, startend in 2016.

  • 6.

    Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking in het gemeenteblad en werkt terug tot en met 1 januari 2016.

  • 7.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Beleidsregel Reductie afvalstoffenheffing bij medisch afval Gemeente Kapelle 2016”.

Kapelle, 4 oktober 2016

Burgemeester en wethouders van Kapelle,

De secretaris, De burgemeester,

mr. A.J. van den Berge mr. A.B. Stapelkamp