Regeling vervallen per 02-11-2017

Privacyreglement basisregistratie personen Moerdijk

Geldend van 29-10-2014 t/m 01-11-2017 met terugwerkende kracht vanaf 06-01-2014

Intitulé

Privacyreglement basisregistratie personen Moerdijk

Privacyreglement basisregistratie personen Moerdijk

Burgemeester en wethouders van de gemeente Moerdijk

gelet op de Wet basisregistratie personen; Verordening basisregistratie personen Moerdijk; Wet bescherming persoonsgegevens;

besluiten vast te stellen:

Het privacyreglement basisregistratie personen Moerdijk

Artikel 1: Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1. Met inachtneming van het besluit als bedoel in artikel 3.2 van de Wet basisregistratie personen, kunnen gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente Moerdijk worden verstrekt, voor zover deze organen de gegevens nodig hebben voor de uitvoering van de aan hen opgedragen taken;

  • 2. De verstrekkingen als bedoeld in lid 1, kunnen plaatsvinden door middel van rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen), door spontane verstrekkingen en selectieverstrekkingen;

  • 3. De organen van de gemeente Moerdijk aan wie gegevens worden verstrekt, de categorie van personen die het betreft, de gegevensset en de wijze van verstrekken zijn vermeld in de bijlagen.

Artikel 2: Inwerkingtreding en citeertitel

    • 1.

      Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking met ingang van 6 januari 2014;

    • 2.

      Dit reglement kan worden aangehaald als “Privacyreglement basisregistratie personen Moerdijk”.

    Ondertekening

    Aldus vastgesteld in de vergadering van 14 oktober 2014,

    De burgemeester, De gemeentesecretaris,

    J.P.M. Klijs drs. A.E.B. Kandel

Bijlage 1 Lijst van organen van de gemeente met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie personen

  • De verantwoordelijke (=College van burgemeester en wethouders ) kan, indien noodzakelijk, nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Alle binnengemeentelijke organen beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

    Organisatieonderdeel

    Wettelijk kader/doel

    Facilitair en Informatievoorziening Team gegevensbeheer

    Wet BRP

    Kieswet

    Organisatie verkiezingen

    Facilitair en Informatievoorziening

    Team DIV

    Dispensatie niet-openbare archiefonderdelen

    Facilitair en Informatievoorziening

    Team DIV

    Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

    Gemeentewinkel

    Team Balie

    Paspoortwet

    Rijbewijswetgeving Wegenverkeerswet

    Rijkswet op het Nederlanderschap

    Burgerlijk Wetboek

    Wet Justitiële documentatie

    Wet GBA

    Wet op de lijkbezorging

    Kieswet

    Rampenbestrijding-CRIB

    Gehandicaptenparkeerkaart

    Gevonden voorwerpen

    Gemeentewinkel

    Team werk, inkomen en zorg

    Wet Werk en Bijstand

    Besluit bijstandverlening zelfstandigen

    Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)

    Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)

    Wet Inburgering

    Wet Kinderopvang

    Wet Investering Jongeren

    Leerlingenvervoer

    Wet Gemeentelijke Schuldhulpverlening

    Gemeentewinkel

    Team zorg

    Wet Maatschappelijke ondersteuning

    Bedrijfsvoering

    Team personeels- en juridische zaken

    Algemene Wet Bestuursrecht

    Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

    pensioenen raadsleden en wethouders (woonachtig binnen de gemeente)

    wachtgelden gemeenteper- soneel (woonachtig binnen de gemeente)

    Vergunning en handhaving

    Team handhaving

    gemeentelijke opsporings ambtenaren BOA

    handhaving ihkv

    winkeltijden

    drank- en horecabedrijf

    kansspelen

    Omgevingsvergunning in het kader van de uitvoering beheer openbare ruimte (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening)

    Vergunning en handhaving

    Team vergunningverlening

    winkeltijden

    drank- en horecabedrijf

    kansspelen

    Omgevingsvergunning in het kader van de uitvoering beheer openbare ruimte (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening)

    Bedrijfsvoering

    team bestuurssecretariaat en kabinetszaken

    Verificatie van persoonsgegevens voor het toekennen van onderscheidingen, huwelijksjubilarissen en 100+jarigen

    Afdeling Realisatie en Beheer Openbare Ruimte

    Team advies & werkvoorbereiding

    Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

    Afdeling Ruimtelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling

    Team advies

    Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

    Afdeling Ruimtelijke en Maatschappelijke Ontwikkeling

    Team ontwikkeling

    Verificatie van persoonsgegevens ten behoeve van een juiste registratie van in- en uitgaande post

Bijlage 2 Lijst van organen van de gemeente waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen

  • Organisatieonderdeel

    Wettelijk kader/doel

    Gegevensset

    Gemeentewinkel

    Team balie

    Blockeradministratie Willemstad

    Maandelijks mutatieoverzicht binnenverhuizingen, vestiging, vertrek, overlijden en emigratie van de kern Willemstad

    Gemeentewinkel

    Team balie

    Invalidenparkeerkaartadministratie

    Maandelijks mutatieoverzicht overlijden, vertrek en binnenverhuizingen van personen met een aantekening IPK

    Gemeentewinkel

    Team balie

    Paspoortwet

    Maandelijks overzicht personen met een verlopen reisdocument

    Gemeentewinkel

    Team balie

    Aan nieuwe inwoners informatie verstrekken over gemeente/uitnodigen voor een bijeenkomst

    Op verzoek een lijst van nieuwkomers over een bepaalde periode

    Bedrijfsvoering

    Bestuurssecretariaat en kabinetszaken

    Ten behoeve van bezoek van burgemeester aan jubilarissen en 100+ jarigen

    Maandelijks overzicht 50-, 60-, 65- en 70 jarige huwelijken en 100+ jarigen

    Afdeling Realisatie en Beheer Openbare Ruimte

    Team Advies & Werkvoorbereiding

    Ten behoeve bijhouding van verhuur gemeentegrond aan particulieren

    Maandelijks mutatieoverzicht overlijden, vertrek, vestiging en binnenverhuizing

    De verantwoordelijke (het college van burgemeester en wethouders) kan, als het noodzakelijk is nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Bijlage 3 Lijst van organen van de gemeente waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.Verbanden met andere gemeentelijke administraties via de gegevensmakelaar.

  • Registratie

    Binnengemeentelijke afnemer

    Doel

    Gekoppelde gegevens

    Civision Welzijn

    (WIS

    Gemeentewinkel

    Team werk, bijstand en

    zorg

    Registratie van persoonsgegevens ter uitvoering van taken ingevolge:Wet Werk en Bijstand

    Besluit bijstandverlening zelfstandigen

    Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW)

    Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ)

    Wet Inburgering

    Wet Kinderopvang

    Wet Investering Jongeren

    Leerlingenvervoer

    Voorvoegsel

    Geslachtsnaam

    Voornamen

    Geslachtsnaam partner

    Geslacht

    Naamgebruik

    Burgerlijke staat

    Indicatie geheim

    Straat/huisnummer

    Locatiebeschrijving

    Postcode/woonplaats

    Functie adres

    Gemeente Moerdijk

    Land

    Ingangsdatum adres

    Geboortedatum

    Geboorteplaats

    Geboorteland

    Nationaliteit

    Datum overlijden

    Plaats overlijden

    Land overlijden

    BSnummer

    Anummer

    WMO-Zorgned

    Gemeentewinkel

    Team zorg

    Registratie van persoonsgegevens ter uitvoering van taken ingevolge de Wet Maatschappelijke Ondersteuning

    Voorvoegsel

    Geslachtsnaam

    Voornamen

    Geslachtsnaam partner

    Geslacht

    Naamgebruik

    Burgerlijke staat

    Indicatie geheim

    Straat/huisnummer

    Locatiebeschrijving

    Postcode/woonplaats

    Functie adres

    Gemeente

    Land

    Ingangsdatum adres

    Geboortedatum

    Geboorteplaats

    Geboorteland

    Nationaliteit

    Datum overlijden

    Plaats overlijden

    Land overlijden

    Bsnummer

    Anummer

    Stratech

    Gemeentewinkel

    Team werk, bijstand en

    zorg

    De Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

    Voorvoegsel

    Geslachtsnaam

    Voornamen

    Geslachtsnaam partner

    Geslacht

    Naamgebruik

    Burgerlijke staat

    Indicatie geheim

    Straat/huisnummer

    Locatiebeschrijving

    Postcode/woonplaats

    Functie adres

    Gemeente

    Land

    Ingangsdatum adres

    Geboortedatum

    Geboorteplaats

    Geboorteland

    Nationaliteit

    Datum overlijden

    Plaats overlijden

    Land overlijden

    Bsnummer

    Anummer

    Verseon

    Facilitair en informatievoorziening

    Documentair management- systeem voor het registreren, vastleggen en ontsluiten van documenten tbv de gehele organisatie

    Voorvoegsel

    Geslachtsnaam

    Voornamen

    Geslacht

    Geslachtsnaam partner

    Naamgebruik

    Straat/huisnummer

    Locatiebeschrijving

    Postcode/woonplaats

    Functie adres

    Gemeente

    Land

    Geboortedatum

    overlijdensdatum

    Bsnummer

    HTA Systems

    Gemeentewinkel

    team balie

    Bijhouding gravenadministratie op basis van de Verordening gebruik en beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen 2005 en de

    Verordening begrafenisrechten 2014. Voorschriften voor grafbedekkingen op de gemeentelijke begraafplaatsen te Klundert en Zevenbergen.

    Voorvoegsel

    Geslachtsnaam

    Voornamen

    Geslacht

    Geslachtsnaam partner

    Naamgebruik

    Straat/huisnummer

    Postcode/woonplaats

    Geboortedatum

    Overlijdensdatum

    Bsnummer

    Anummer

    Stadsbeheer

    Vergunning en handhaving

    Team vergunningverlening

    Team handhaving

    Registratie van persoonsgegevens voor winkeltijden

    drank- en horecabedrijf

    kansspelen

    Omgevingsvergunning in het kader van de uitvoering beheer openbare ruimte (op basis van Woningwet, de Wet Ruimtelijke Ordening, de Wet Milieubeheer, de Monumentenwet en de Algemene Plaatselijke Verordening)

    Voorvoegsel

    Geslachtsnaam

    Voornamen

    Geslachtsnaam partner

    Naamgebruik

    Straat/huisnummer

    Locatiebeschrijving

    Postcode/woonplaats

    Geboortedatum

    Bsnummer

    Anummer

    E-loket

    gemeentewinkel

    Team balie

    Bij aanmeldingen bij het E-loket middels DigiD worden de gegevens uit de basisregistratie gebruikt als prefill voor e-formulieren

    Voorvoegsel

    Geslachtsnaam

    Voorletters

    Geslachtsnaam partner

    Geboortedatum

    Bsnummer

    NGMS

    Facilitair en Informatievoorziening

    Team gegevensbeheer

    Personen, bedrijven binnen Moerdijk aan de GEO-kaart

    koppelen

    Voorvoegsel

    Geslachtsnaam

    Voorletters

    Geslachtsnaam partner

    Geboortedatum

    Bsnummer

Toelichting

  • Algemeen

    Dit reglement vloeit voort uit de Verordening basisregistratie personen Moerdijk . De Wet basisregistratie personen (Wet BRP) heeft in artikel 3.8 van de wet de nadere regeling van de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan organen van de gemeente aan het college van burgemeester en wethouders opgedragen. Hieronder volgt voor zover nodig een nadere toelichting op de artikelen in dit reglement.

    Begripsbepalingen

    De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van dit reglement, zijn integraal overgenomen van artikel 1 Wet BRP. Het betreft de begrippen basisregistratie, ingeschrevene en ingezetene.

    Basisregistratie

    Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeenten beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening.

    Ingeschrevene en ingezetene

    De ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de basisregistratie. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Moerdijk.

Artikelsgewijze toelichting

  • Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

    De systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente Moerdijk in de rol van bestuursorgaan is gebaseerd op een autorisatiebesluit op grond van artikel 3.2 Wet BRP door de minister van BZK. Een autorisatiebesluit is het besluit van de minister van BZK voor de gemeente Moerdijk over de systematische verstrekking van gegevens uit de basisregistratie aan de gemeente Moerdijk in zijn rol als overheidsorgaan dat gebruik maakt van persoonsgegevens voor de uitvoering van haar taken.

    Zolang de Wet BRP door de gemeente Moerdijk wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikte onder het regime van de wet GBA, is er nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Moerdijk beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Moerdijk woonachtig zijn, moet de gemeente Moerdijk het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht nemen.

    Artikel 2 Inwerkingtreding en citeertitel

    Het Privacyreglement basisregistratie personen (BRP), waarmee dit reglement kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag dat de Wet BRP in werking treedt. Als gevolg van de korte invoeringstermijn, is het noodzakelijk dit reglement met terugwerkende kracht vast te stellen.

    Op 6 januari 2014 is de Wet Basisregistratie personen in werking getreden. Een datum met terugwerkende kracht is toegestaan als de regeling niet belastend is voor belanghebbenden.

    Het reglement is niet belastend, maar regelt juist dat op verantwoorde wijze met gegevens wordt omgegaan. Hiermee wordt aan de verstrekkingen, gedaan in de periode tussen 6 januari 2014 en de inwerkingtreding van dit reglement , alsnog een adequate grondslag geboden. De verstrekkingen van persoonsgegevens zijn een voortzetting van de bestaande praktijk )zoals deze voorheen onder de Wet GBA plaatsvond).