Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk houdende regels omtrent de Aanwijzing van beheerfunctionarissen basisregistratie personen 2019

Geldend van 25-12-2018 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk houdende regels omtrent de Aanwijzing van beheerfunctionarissen basisregistratie personen 2019

Het college van de gemeente Nijkerk;

gelet op: de Wet basisregistratie personen en

Algemene verordening gegevensbescherming

Besluit:

Vast te stellen de aanwijzing van beheerfunctionarissen basisregistratie personen 2019

Op grond van artikel 1 van de Regeling beheer en toezicht Basisregistratie personen zijn de navolgende beheerfunctionarissen aangewezen:

Informatiebeheer

Als informatiebeheerder is aangewezen:

de spelverdelers

Als plaatsvervanger is aangewezen:

de spelverdelers

Beveiligingsbeheer

Als beveiligingsbeheerder is aangewezen:

Medewerker van team burgerzaken

Als plaatsvervanger is aangewezen:

Medewerker van team burgerzaken

Privacy beheer

Als privacy beheerder BRP is aangewezen:

Als plaatsvervanger is aangewezen:

Medewerker van team burgerzaken

Medewerker van team burgerzaken

Als privacy beheerder (gemeentebreed) is aangewezen:

Medewerker van team kwaliteit dienstverlening

Systeembeheer

Als systeembeheerder is aangewezen:

Medewerkers van team informatisering

 

 

Toezicht

Als toezichthouder zijn aangewezen:

Medewerker van team leren en werken, ingehuurde medewerkers die het LAA uitvoeren en de medewerkers van de ODDV.

Als plaatsvervanger is aangewezen:

-

Gegevensbeheer

Als gegevensbeheerder BRP is aangewezen:

Medewerker van team burgerzaken

Zijn/haar plaatsvervanger is:

Medewerker van team burgerzaken

 

Applicatiebeheer

Als applicatiebeheerder BRP is aangewezen:

Medewerker van team informatisering

Zijn/haar plaatsvervanger is:

-

 

Naast de gegevensbeheerder zijn tevens belast met het berichtenverkeer:

Medewerker van team kwaliteit dienstverlening

Medewerker van team burgerzaken

Gegevensverwerking

Als gegevensverwerkers worden alle medewerkers van het team Burgerzaken aangewezen.

Afnemen verklaringen artikel 2.8, lid 2 van de Wet basisregistratie personen.

De bevoegdheid tot het namens het college van burgemeester en wethouders afnemen van de in artikel 2.8, lid 2, onder sub e, van de Wet basisregistratie personen, bedoelde verklaring wordt toegekend aan:

een drietal medewerkers van team burgerzaken

Control

Als controller informatiebeveiliging is aangewezen:

medewerker kwaliteit dienstverlening

Als plaatsvervanger is aangewezen:

-

Ondertekening

Aldus besloten in de collegevergadering van 18 december 2018

Burgemeester en wethouders van de gemeente Nijkerk,

de heer G. van Beek

de burgemeester,

de heer mr. drs. G.D. Renkema

Toelichting

Algemeen

Sinds 1 januari 2010 zijn alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) te betrekken. Burgers hoeven sindsdien ook niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid. 

Met ingang van 6 januari 2014 is het wettelijk kader voor de GBA door dat van de Wet basisregistratie personen (Wbrp) vervangen. Onder de GBA diende het gemeentebestuur bij of krachtens verordening kaders te stellen voor het gebruik van GBA-gegevens binnen de eigen organisatie en de verstrekking van gegevens aan bepaalde derden. Op grond van de Wet BRP is het verplicht kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens aan derden. 

De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit al dan niet voor het intern gebruik van gegevens uit de basisregistratie te doen. Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige regeling voorziet in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen aan de organen van de gemeente Nijkerk. 

Deze regeling voorziet daarnaast in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Nijkerk en van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt. Daarmee voldoet de gemeente Nijkerk aan de vereisten zoals gesteld in de Wet BRP. 

De gemeenteraad heeft besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Nijkerk over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet. 

Begripsbepalingen 

De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze verordening, zijn integraal overgenomen uit artikel 1 van de Wet BRP. Dit betreft de begrippen: basisregistratie, ingeschrevene, ingezetene en derde. 

Basisregistratie 

Juridisch gezien is sprake van één Basisregistratie Personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het Rijk beheerde en lokale door de gemeente Nijkerk beheerde voorzieningen. In de loop van de komende jaren zullen de lokale voorzieningen opgaan in één centrale voorziening. 

Ingeschrevene en ingezetene 

Een ingeschrevene is een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kan ook een persoon betreffen die niet in Nederland woonachtig is, maar wel een relatie heeft met de Nederlandse overheid. De ingezetene is de ingeschrevene die in de gemeente Nijkerk woont. 

Derde 

Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed. 

Artikelsgewijze toelichting 

Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente. 

De minister van BZK verstrekt de gemeente voor de uitvoering van haar taken, gegevens van personen die wel in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Nijkerk woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Nijkerk op grond van artikel 3.2 Wet BRP

Zolang de Wet BRP door de gemeente Nijkerk wordt uitgevoerd met behulp van systemen die gebruikt werden tijdens de Wet GBA, is er geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK, met betrekking tot de eigen inwoners. De gemeente Nijkerk heeft in dat geval zelf beschikking over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners. 

Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Nijkerk woonachtig zijn, dient de gemeente Nijkerk het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. 

Ook voor de verstrekking aan Neuron ESB, van softwareleverancier Vicrea (DDS/makelaar) wordt aangesloten bij dit autorisatiebesluit. Organen van de gemeente Nijkerk mogen alleen gebruik maken van Neuron ESB, van softwareleverancier Vicrea (DDS/Makelaar) zoals vermeld in het autorisatiebesluit. 

Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden 

Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang 

De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijk belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijk belang dienen, is de gemeenteraad bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de gemeente Nijkerk. 

De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet

Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden: 

die samenhangen met een overheidstaak; 

gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid; 

waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de Basisregistratie Personen gerechtvaardigd is.

Derden met schriftelijke toestemming 

Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd. 

Beperkte gegevensverstrekking 

Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden. 

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel 

De regeling gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Nijkerk 2018, die uit deze regeling kan worden geciteerd, treedt in werking op de dag na bekendmaking.