Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR125085
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR125085/1
Regeling vervallen per 17-10-2014
Klachtenregeling gemeente Olst-Wijhe
Geldend van 29-12-2011 t/m 16-10-2014
Intitulé
Klachtenregeling gemeente Olst-WijheDe raad van de gemeente Olst-Wijhe;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 december 2011, nr. 2011/68;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet en titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluit:
vast te stellen de ‘Klachtenregeling gemeente Olst-Wijhe’:
Artikel 1 Begripsbepaling
bestuursorgaan: de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders (het college) dan wel de burgemeester van de gemeente Olst-Wijhe en de onder hen werkzame personen;
klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een bepaalde aangelegenheden jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen;
klager: de natuurlijk of rechtspersoon die een klacht indient;
gedraging: het handelen of nalaten te handelen van een bestuursorgaan jegens een natuurlijk of rechtspersoon.
Artikel 2 Klachtencoördinator
-
Het college wijst een ambtenaar of ambtenaren aan die belast is of zijn met:
-
a. het registreren van mondelinge en schriftelijke klachten;
-
b. het beoordelen of het een klacht is vallende onder hoofdstuk 9 Algemene wet bestuursrecht;
-
c. het ter hand stellen van klaagschriften aan de ambtenaar of het bestuursorgaan welke belast is met de afhandeling van de klacht;
-
d. het bewaken van de voortgang van de afhandeling;
-
e. het jaarlijks rapporteren over de geregistreerde mondelinge en schriftelijke klachten.
Artikel 3 Behandeling van mondelinge klachten
-
1. De medewerkers van het Klantcontactcentrum dienen klagers door te verbinden met de klachtencoördinator. Medewerkers dienen, indien zij telefonisch of tijdens een gesprek een klacht ontvangen, dit per direct aan de klachtencoördinator te melden.
-
2. Belast met de behandeling van en advisering over mondelinge klachten is, indien de klacht betreft: a. een ambtenaar, de betreffende eenheidsmanager (indien een ambtenaar niet onder een
-
eenheidsmanager valt, is de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris belast met de
-
behandeling en advisering);
- b.
een eenheidsmanager, de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris;
- c.
de adjunct-directeur, de gemeentesecretaris;
- d.
de gemeentesecretaris, het college;
- e.
de burgemeester, de plv. voorzitter van het college en de gemeentesecretaris;f. de raad, de burgemeester en de griffier;
- g.
het college, de burgemeester en de gemeentesecretaris;
- h.
een wethouder, de burgemeester en de gemeentesecretaris;
- i.
de griffier of een medewerker van de griffie, één van de fractievoorzitters en de burgemeester.
- b.
-
-
3. De eenheidsmanager kan de bevoegdheid tot de behandeling van en advisering over klaagschriften mandateren aan een coördinator van zijn eenheid.
-
4. Een mondelinge klager wordt gewezen op de mogelijkheid van het indienen van een schriftelijke klacht.
Artikel 4 Behandeling van schriftelijke klachten
-
1. Klaagschriften dienen door de medewerkers van het Klantcontactcentrum aan de klachtencoördinator ter hand te worden gesteld. Indien een medewerker een klaagschrift ontvangt dat niet eerst door de klachtencoördinator is behandeld, dan dient het klaagschrift aan de klachtencoördinator ter hand te worden gesteld.
-
2. Belast met de behandeling van en advisering over klaagschriften is, indien de klacht betreft:
a. een ambtenaar, de betreffende eenheidsmanager (indien een ambtenaar niet onder een eenheidsmanager valt, is de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris belast met de behandeling en advisering);
b. een eenheidsmanager, de adjunct-directeur of de gemeentesecretaris; c. de adjunct-directeur, de gemeentesecretaris;
d. de gemeentesecretaris, het college;
e. de burgemeester, de waarnemend voorzitter van het college en de gemeentesecretaris;
f. de raad, de burgemeester en de griffier;
- g.
het college, de burgemeester en de gemeentesecretaris;
- h.
een wethouder, de burgemeester en de gemeentesecretaris;
- i.
de griffier of een medewerker van de griffie, één van de fractievoorzitters en de burgemeester.
- g.
-
3. De eenheidsmanager kan de bevoegdheid tot de behandeling van en advisering over klaagschriften mandateren aan een coördinator van zijn eenheid.
Artikel 5 Beslissing op mondelinge en schriftelijke klachten
- 1.
Het college besluit op mondelinge klachten en klaagschriften over het college, de burgemeester en over personen werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid.
- 2.
De raad besluit op mondelinge klachten en klaagschriften over de raad, de griffier en de medewerker van de griffie.
Artikel 6 Wijze van behandeling van klachten
De afhandeling van de ingediende klachten geschiedt overeenkomstig de bepalingen van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7 Rapportage van klachten
De rapportage zoals genoemd in artikel 2, onder e, wordt aan de gemeenteraad voorgelegd en bevat minimaal een overzicht van het aantal in het afgelopen jaar ingediende klachten, de aard van die klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die zijn getroffen naar aanleiding van de klachtenbehandeling.
Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het college.
Artikel 9 Overgangsbepalingen
Besluiten, genomen krachtens de Klachtenregeling bedoeld in artikel 10, tweede lid, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze Klachtenregeling, gelden als besluiten genomen krachtens deze regeling.
Artikel 10 Inwerkingtreding
- 1.
Deze regeling treedt in werking op de eerste dag na publicatie.
- 2.
Op dat tijdstip wordt ingetrokken: de Klachtenregeling gemeente Olst-Wijhe, zoals vastgesteld op 21 januari 2008.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering d.d. 19 december 2011.
De raad voornoemd,
de griffier, |
de burgemeester, |
B.A. Duursema. |
A.G.J. Strien. |
Inhoudsopgave
Artikel 1 Begripsbepaling
Artikel 2 Klachtencoördinator
Artikel 3 Behandeling van mondelinge klachten
Artikel 4 Behandeling van schriftelijke klachten
Artikel 5 Beslissing op mondelinge en schriftelijke klachten
Artikel 6 Wijze van behandeling van klachten
Artikel 7 Rapportage van klachten
Artikel 8 Onvoorziene omstandigheden
Artikel 9 Overgangsbepalingen
Artikel 10 Inwerkingtreding
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl