Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR322672
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR322672/1
Regeling vervallen per 09-05-2018
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Olst-Wijhe
Geldend van 27-02-2014 t/m 17-07-2015
Intitulé
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Olst-WijheInhoudsopgave
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1 Toepassing
Artikel 2 Sanctioneren
Artikel 3 Kwaliteitseisen
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
Artikel 4 Herstelsancties
Artikel 5
Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding
Bijlage:
Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe
Gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de artikelen 1.61, eerste lid, 1.65, eerste lid, 1.66 en 1.72, eerste lid Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen;
Gelet op de artikelen 2.19, eerste lid, 2.23, eerste lid, 2.24 en 2.28, eerste lid, Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen,
besluiten:
de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Gemeente Olst-Wijhe vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1 Toepassing
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving naar aanleiding van overtreding van de bij of krachtens de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gestelde regelgeving.
Artikel 2 Sanctioneren
Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het college de mogelijkheid tot het opleggen van een herstelsanctie.
Artikel 3 Kwaliteitseisen
-
1. De kwaliteitseisen, waar aan voldaan moet worden, staan genoemd in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en alle aanverwante regelgeving. Ze worden tevens expliciet in het door de toezichthouder opgestelde rapport genoemd.
-
2. In deze Beleidsregels Handhaving kinderopvang en peuterspeelzalen gemeente Olst-Wijhe wordt uitgegaan van deze kwaliteitseisen.
-
3. In het afwegingsoverzicht dat als bijlage aan deze beleidsregels is toegevoegd worden voor de prioritering per domein de kwaliteitseisen geclusterd weergegeven.
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
Artikel 4 Herstelsancties
-
1. Indien gebleken is dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of een peuterspeelzaal niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het college in beginsel een herstellend traject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(-en) en voorkoming van herhaling van de overtreding(-en)
-
2. Bij het uitvoeren van het herstellend traject hanteert het college de volgende stappen:
- a.
stap 1: aanwijzing
- b.
stap 2: last onder dwangsom/last onder bestuursdwang,
- c.
stap 3: exploitatieverbod
- d.
stap 4: verwijdering uit het landelijk register kinderopvang of het register peuterspeelzalen
- a.
-
3. Indien de overtreding hiertoe aanleiding geeft, kan het college besluiten om een bepaalde stap of bepaalde stappen van het herstellende traject over te slaan dan wel meerdere keren toe te passen.
-
4. De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het afwegingsoverzicht dat als bijlage is opgenomen.
-
5. Bij het opleggen van een aanwijzing gelden de volgende hersteltermijnen:
- a.
prioriteit hoog: maximaal 3 maanden
- b.
prioriteit gemiddeld: maximaal 10 maanden
- c.
prioriteit laag: maximaal 10 maanden
- a.
Artikel 5
Indien niet (langer) wordt voldaan aan de definities van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen voor wat betreft de te registreren voorzieningen (dagopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of peuterspeelzaal) zal de registratie worden verwijderd uit het register kinderopvang danwel peuterspeelzaalwerk.
Artikel 6 Citeertitel en inwerkingtreding
-
1. Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen gemeente Olst-Wijhe”.
-
2. Deze beleidsregels treden in werking op de dag na publicatie.
Bijlage:
Afspraken hersteltermijnen en prioritering overtredingen Kinderopvang regio IJsselland
Hersteltermijnen
Prioriteit |
Hersteltermijn reg. model |
Hoog |
Max. 3 maand |
Gemiddeld |
Max. 10 maanden |
Laag |
Max. 10 maanden |
De hersteltermijn gaat in vanaf datum constatering overtreding (de inspectiedatum)
Prioritering overtredingen
Dagopvang
Domein |
Subdomein |
Prioriteit reg. model |
1. Ouders |
1.1 Reglement oudercommissie |
Laag |
1.2 Instellen oudercommissie |
Laag |
|
1.2.1 voorwaarden OC |
Laag |
|
1.2.2 adviesrecht OC |
Gemiddeld |
|
1.3 Informatie |
Laag |
|
2. Personeel |
2.1 VOG |
Hoog |
2.2 Passende beroepskwalificatie |
Hoog |
|
2.3 Voorwaarden en inzet PMIO |
Hoog |
|
2.4 Voertaal |
Hoog |
|
3. Veiligheid en gezondheid |
Hoog |
|
4. Accommodatie en inrichting |
4.1 Binnenspeelruimte en 4.2 slaapruimte |
Hoog |
4.3 Buitenspeelruimte |
Hoog |
|
5. Groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio |
Hoog |
|
6. Pedagogisch beleid |
6.1 Pedagogisch beleidsplan |
Hoog |
6.1.1 Inhoud beleidsplan |
Hoog |
|
6.1.2 Pedagogische praktijk |
Hoog |
|
6.2 Emotionele veiligheid |
Hoog |
|
6.3 Persoonlijke competentie |
Hoog |
|
6.4 Sociale competentie |
Hoog |
|
6.5 Overdracht normen en waarden |
Hoog |
|
7. Klachten |
Laag |
|
8. Voorschoolse educatie |
Laag |
Buitenschoolse opvang
Domein |
Subdomein |
Prioriteit reg. model |
1. Ouders |
1.1 Reglement oudercommissie |
Laag |
1.2 Instellen oudercommissie |
Laag |
|
1.2.1 voorwaarden OC |
Laag |
|
1.2.2 adviesrecht OC |
Gemiddeld |
|
1.3 Informatie |
Laag |
|
2. Personeel |
2.1 VOG |
Hoog |
2.2 Passende beroepskwalificatie |
Hoog |
|
2.3 Voorwaarden en inzet PMIO |
Hoog |
|
2.4 Voertaal |
Hoog |
|
3. Veiligheid en gezondheid |
Hoog |
|
4. Accommodatie en inrichting |
Binnenspeelruimte |
Hoog |
Buitenspeelruimte |
Hoog |
|
5. Groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio |
Hoog |
|
6. Pedagogisch beleid |
6.1 Pedagogisch beleidsplan |
Hoog |
6.1.1 Inhoud beleidsplan |
Hoog |
|
6.1.2 Pedagogische praktijk |
Hoog |
|
6.2 Emotionele veiligheid |
Hoog |
|
6.3 Persoonlijke competentie |
Hoog |
|
6.4 Sociale competentie |
Hoog |
|
6.5 Overdracht normen en waarden |
Hoog |
|
7. Klachten |
Laag |
Gastouderbureau
Domein |
subdomein |
Prioriteit reg. model |
1. Administratie |
Lid 1: contract per vraagouder |
Hoog |
Lid 2: kopieen VOG gastouder+huisgenoten |
Hoog |
|
Lid 3: kopieen getuigschriften gastouder |
Hoog |
|
Lid 4: betaling vraagouders inzichtelijk |
Gemiddeld |
|
Lid 5: betaling gastouder inzichtelijk |
Gemiddeld |
|
Lid 6: risico-inventarisatie |
Hoog |
|
2. Ouders |
2.1 Informatie voor vraagouders (m.u.v. lid 1) |
Gemiddeld |
2.1, lid 1 |
Gemiddeld |
|
2.2 Reglement oudercommissie |
Laag |
|
2.3 Instellen oudercommissie |
Laag |
|
2.3.1 Voorwaarden OC |
Laag |
|
2.3.2 Adviesrecht OC |
Gemiddeld |
|
Het GOB is goed bereikbaar |
Hoog |
|
3. Personeel |
Hoog |
|
4. Pedagogisch beleid |
4.1 Pedagogische beleidsplan |
Hoog |
4.1.1 inhoud beleidsplan |
Hoog |
|
4.1.2 Pedagogische praktijk |
Hoog |
|
5. Klachten |
Laag |
|
6. Veiligheid en gezondheid |
Hoog |
|
7. Kwaliteit gastouderbureau |
Hoog |
Gastouderopvang
Domein |
Subdomein |
Prioriteit reg. model |
2. Gastouder |
VOG gastouder en huisgenoten vanaf 18 jaar (2.1 vw 1 t/m 4) |
Hoog |
Geen kinderen van gastouder onder toezicht |
Hoog |
|
Gastouder niet ontheven uit ouderlijk gezag |
Hoog |
|
Kwalificaties (2.3 vw 1 en vw 2) |
Hoog |
|
Gastouder is 18 jaar of ouder |
Hoog |
|
Telefonische bereikbaarheid gastouder |
Hoog |
|
Voertaal |
Hoog |
|
3. Accommodatie en inrichting |
3.1, vw 1: Rookvrije ruimtes |
Hoog |
3.1 vw 2 Binnenspeelruimte |
Hoog |
|
3.1 vw 3: Buitenspeelruimte |
Hoog |
|
3.1 vw 4: Aanwezigheid werkende rookmelders |
Hoog |
|
3.2 vw 1 en vw 2: Slaapruimte |
Hoog |
|
4. Pedagogisch beleid |
Hoog |
|
5. Aantal kinderen |
Hoog |
|
6. Veiligheid en gezondheid |
Hoog |
Hoog |
Peuterspeelzalen
Domein |
Subdomein |
Prioriteit reg. Model |
2. Ouder |
2.1 Informatie |
Laag |
2.2 Reglement oudercommissie |
Laag |
|
2.3 Instellen oudercommissie |
Laag |
|
2.3.1 voorwaarden OC |
Laag |
|
2.3.2 adviesrecht OC |
Laag |
|
3. Personeel |
3.1 VOG |
Hoog |
3.2 Beroepskwalificaties |
Hoog |
|
3.3 voertaal |
Hoog |
|
3.4 Vrijwilligersbeleid |
Gemiddeld |
|
3.4.1 inhoud vrijwilligersbeleid |
Gemiddeld |
|
3.4.2 aansprakelijkheidsverzekering vrijwilligers |
Hoog |
|
4. Veiligheid en gezondheid |
Hoog |
|
5. Groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio |
Hoog |
|
6. Pedagogisch beleid |
6.1 Pedagogisch beleidsplan |
Hoog |
6.1.1 Inhoud beleidsplan |
Hoog |
|
6.1.2 Pedagogische praktijk |
Hoog |
|
6.2 Emotionele veiligheid |
Hoog |
|
6.3 Persoonlijke competentie |
Hoog |
|
6.4 Sociale competentie |
Hoog |
|
6.5 Overdracht normen en waarden |
Hoog |
|
7. Klachten |
Laag |
|
8. Voorschoolse educatie |
Laag |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl