Regeling vervallen per 01-01-2017

Beleidsregels subsidieverstrekking 2016

Geldend van 01-09-2015 t/m 31-12-2016

Intitulé

Beleidsregels subsidieverstrekking 2016

Het college van de gemeente Olst-Wijhe

gelezen het voorstel met kenmerk 14.404301

gelet op artikel 7.2 van de Algemene subsidieverordening van de gemeente Olst-Wijhe

besluit:

vast te stellen Beleidsregels subsidieverstrekking 2016.

Ongestructureerd artikel

Inleiding

Deze notitie is de uitwerking van artikel 7.2 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Olst-Wijhe (ASV). Opgenomen is een overzicht van beleidsregels per soort voorziening, zoals dit in de gemeente Olst-Wijhe wordt uitgevoerd.

 

Soorten voorzieningen

Ten behoeve van het welzijnsbeleid maakt de gemeente Olst-Wijhe onderscheid in drie soorten voorzieningen: primaire, secundaire en tertiaire.

 

A. Pr imaire voorzieningen

Primaire voorzieningen zijn voorzieningen waarvoor de gemeente primair de verantwoordelijkheid op zich neemt in het belang van de inwoners. De volgende stichtingen zijn aangemerkt als primaire voorzieningen:

  • * Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe

  • * Ut Huus (Stichting Kulturhus Olst-Wijhe, Stichting WelZijn Olst-Wijhe, Landstede Welzijn Olst-Wijhe, Stichting Vrijwillige Thuiszorg Overijssel en De Kern, maatschappelijke Dienstverlening)

 

B. Secundaire voorzieningen

Secundaire voorzieningen zijn voorzieningen die van belang zijn voor het welzijn in onze gemeente en waarbij de gemeente een belangrijke rol wil spelen, maar waarbij de primaire verantwoordelijkheid bij de burger ligt. Deze voorzieningen leveren een bijdrage aan doelstellingen uit het gemeentelijk beleid ten aanzien van sport, jeugd, ouderen en kunst en cultuur. Voorzieningen die hiertoe gerekend worden zijn, zijn voorzieningen op het gebied van:

  • *

    Sport

  • *

    Amateuristische Kunstbeoefening en Cultuur

  • *

    Recreatieve voorzieningen

  • *

    Jeugd (gezondheidszorg)

  • *

    Sociaal Culturele verenigingen

  • *

    Overig maatschappelijk werk

 

C. Tertiaire voorzieningen

Tertiaire voorzieningen zijn voorzieningen die gericht zijn op het individueel welbevinden van burgers waarbij de gemeente uitgaat van een grote eigen verantwoordelijkheid van die burgers. Hiertoe behoren alle niet onder de primaire en secundaire voorzieningen te rangschikken algemene maatschappelijke activiteiten. Voorbeelden zijn:

  • *

    Vrouwenverenigingen

  • *

    Evenementenorganisaties

  • *

    Zangkoren (sinds 1 januari 2015)

 

Soorten subsidies

Naast onderscheid in voorzieningen wordt er ook onderscheid in subsidies gemaakt. De ASV van de gemeente Olst-Wijhe kent de volgende subsidies:

  • *

    Jaarlijkse subsidies: subsidie die per (boek)jaar of voor een bepaald aantal boekjaren aan een instelling voor een periode van maximaal vier jaar wordt verstrekt. Hieronder vallen:

    • 1.

      Budgetsubsidies: subsidies die worden verstrekt aan de primaire instellingen. Met deze instellingen worden in een uitvoeringsovereenkomst afspraken gemaakt over prestaties die geleverd moeten worden tegen een van te voren vastgesteld bedrag.

    • 2.

      Structurele subsidies: subsidies die van jaar tot jaar worden verstrekt aan secundaire instellingen ten behoeve van steeds terugkerende activiteiten.

  • *

    Eenmalige subsidies: subsidie ten behoeve van bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal vier jaar subsidie wil verstrekken. Hieronder vallen:

    • 1.

      Incidentele subsidies: subsidie om activiteiten van eenmalige, incidentele aard uit te voeren.

    • 2.

      Subsidies vanuit het Reclamefonds: subsidie aan vaste grootgebruikers van Sporthal de Hooiberg te Olst voor activiteiten die voldoen aan de criteria die zijn vastgesteld voor het Reclamefonds.

    • 3.

      Projectsubsidies: subsidie waarbij de instelling een bedrag krijgt toegewezen om een vooraf goedgekeurd project uit te voeren.

 

Indexering

Budgetsubsidies en structurele subsidies worden jaarlijks geïndexeerd overeenkomstig de gemeentelijke begrotingsrichtlijnen.

 

Voor budgetsubsidies ziet de indexeringssystematiek er als volgt uit:

  • -

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen het loongevoelige (personele component) en het prijsgevoelige (materiële component) deel van het subsidiebedrag.

  • -

    De hoogte van het loongevoelige deel wordt bepaald door het beslag dat de personeelskosten op de totale uitgaven van een primaire instelling legt ook toe te passen op het subsidiebedrag aan deze instelling.

  • -

    Het percentage aan personeelskosten wordt gebaseerd op de geraamde personeelskosten van de betreffende instelling. Er vindt geen nacalculatie plaats.

  • -

    Op het loongevoelige deel van het subsidiebedrag wordt een indexeringspercentage toegepast waarvan de hoogte van dit percentage op basis van de informatie van de VNG wordt vastgesteld. Hierbij wordt het percentage aangehouden dat betrekking heeft op de totale stijging van de loonkosten die voor rekening komen van de werkgever (dus niet alleen de stijging van de salariskosten als gevolg van Cao-afspraken, maar ook de ontwikkeling diverse premies, zoals pensioenpremies, premies sociale verzekeringen). Omdat de Cao-onderhandelingen niet altijd voor aanvang van het betreffende kalenderjaar zijn afgerond, worden de percentages gehanteerd die bekend zijn op het moment dat de beschikking afgegeven wordt.

  • -

    Op het prijsgevoelige deel van het subsidiebedrag wordt het huidige indexeringspercentage toegepast. Dit is het percentage dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2016 is deze vastgesteld op 0%.

 

Voor structurele subsidies wordt het indexeringspercentage toegepast dat bij de behandeling van de gemeentebegroting wordt vastgesteld. Voor 2016 is deze vastgesteld op 0%.

 

Aanvraag/vaststelling

Ruim voor de gestelde indieningstermijnen worden voorbedrukte aanvraag- en vaststellingsformulieren verzonden naar de organisaties die budgetsubsidies en structurele subsidies ontvangen. De organisatie dient het formulier volledig in te vullen en voorzien van de benodigde bijlagen terug te sturen naar de gemeente. Het aanvraagformulier moet door minimaal één bestuurslid ondertekend zijn.

 

Weigeringsgronden

In artikel 5.1.e van de ASV is het volgende opgenomen: “Indien een aanvrager naar oordeel van het college ook zonder de gevraagde subsidie over voldoende gelden beschikt om de kosten van de activiteiten te dekken, kan subsidieverlening geweigerd worden. Het college kan hiertoe nadere regels stellen.” Met betrekking tot de subsidieverlening aan de secundaire organisaties wordt opgemerkt dat organisaties in aanmerking komen voor structurele subsidie indien zij voldoen aan gestelde doelen zoals verwoord in deze notitie. Hierbij is (in principe) niet van belang hoe de financiële situatie van de organisatie is.

 

Bevoorschotting

In aanvulling op artikel 20 van de van de ASV worden de volgende bevoorschottingstermijnen gehanteerd:

  • -

    subsidiebedragen boven de € 25.000,- worden in vier gelijke termijnen beschikbaar gesteld. Uitbetaling vindt plaats aan het begin van elk kwartaal;

  • -

    subsidiebedragen onder de € 25.000,- worden in één termijn beschikbaar gesteld. Uitbetaling vindt plaats in januari van het betreffende kalenderjaar.

 

Afronding subsidiebedragen

Subsidiebedragen aan de primaire organisaties worden afgerond op honderdtallen.

 

Aanvragen die na sluitingsdatum binnenkomen

In artikel 10.1 van de ASV is vastgelegd tot wanneer subsidieaanvragen kunnen worden ingediend. Op grond van artikel 10.3 van de ASV wordt hier beschreven welk beleid gehanteerd wordt indien aanvragen na de gestelde datum worden ingediend.

  • -

    Subsidieaanvragen van primaire organisaties die na 1 juli + twee werkdagen worden ingediend, worden alleen in behandeling genomen indien er gegronde redenen zijn waarom de aanvraag te laat is.

  • -

    Subsidieaanvragen van secundaire organisaties die na 15 oktober + twee werkdagen worden ingediend, worden afgewezen. Hierop kan eenmalig een uitzondering worden gemaakt indien de organisatie hierom vraagt, daarna wordt van de organisatie verwacht dat men weet hoe de procedure is.

  • -

    Subsidieaanvragen voor het Reclamefonds worden afgewezen indien de activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd plaatsvindt binnen zes weken na ontvangst van de subsidieaanvraag.

 

Ontbreken van een vaststelling

In artikel 16.1 van de ASV is vastgelegd wanneer organisaties uiterlijk verantwoording moeten afleggen over het ontvangen subsidiebedrag. In artikel 19 van de ASV is vastgelegd dat indien er geen verantwoordingsgegevens worden ontvangen, het subsidiebedrag ambtshalve wordt vastgesteld. Hieraan voorafgaand eerst een eenmalige rappel wordt afgegeven (op grond van artikel 4:44 lid 3 Awb). Als er geen gehoor wordt gegeven aan de rappel, dan wordt er uitgegaan van het standpunt dat er geen activiteiten hebben plaatsgevonden met als gevolg dat het subsidiebedrag op nul euro wordt vastgesteld. Indien er wel verantwoording ontvangen is, maar deze is niet volledig, dan wordt het subsidiebedrag na een rappel ambtshalve vastgesteld op basis van de aanwezige gegevens.

 

Strekking Accountantsverklaring

In artikel 16.2 van de ASV is opgenomen dat bij een subsidie tussen de € 50.000,- en

€ 150.000,- de aanvraag tot vaststelling vergezeld dient te gaan van een beoordelingsverklaring.

Bij een subsidie hoger dan € 150.000,- dient de aanvraag tot vaststelling vergezeld te gaan van een accountantsverklaring. Op grond van artikel 16.3 van de ASV wordt opgemerkt dat het moet gaan om goedkeurende verklaringen. Indien de verklaring een andere strekking heeft (afkeurend, oordeelsonthouding, met voorbehoud), heeft het college de mogelijkheid om nader onderzoek in te stellen en het definitief subsidiebedrag afwijkend vast te stellen.

 

Inwerkingtreding

De beleidsregels subsidieverstrekking 2016 treden in werking op de eerste dag na publicatie.

Beleidsregels per onderwerp

 

  • 1.

    Openbaar Bibliotheekwerk

 

Doelstelling van de subsidie

Het openbaar bibliotheekwerk wordt beschouwd als een onafhankelijk en laagdrempelige toegangspoort tot informatie, cultuur en educatie en is een belangrijk ontmoetingspunt in de samenleving. De informatiebehoeften van de klanten bepalen mede het aanbod van media en informatie in de bibliotheek. De bibliotheek maakt informatie toegankelijk, bevordert het gebruik daarvan en richt zich daarbij op een aantal specifieke doelgroepen.

 

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties die het bibliotheekbeleid concretiseren, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst.

 

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • 1.

    Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe

 

Bijzonderheden

  • -

    In afwijking van artikel 16.2 van de ASV + toelichting is het voldoende dat Stichting Openbare Bibliotheek Olst-Wijhe een accountantsverklaring bij de jaarrekening indient, in plaats van een accountantsverklaring specifiek gericht op de subsidieverstrekking. Reden hiervoor is dat we de organisatie goed kennen (korte lijnen) en periodiek contact hebben. Dit samen met de jaarlijkse inhoudelijke en financiële verantwoording, maakt dat er een goed beeld gevormd kan worden van de besteding van de subsidie.

  • -

    Op 10 februari 2014 en 10 november 2014 heeft de gemeenteraad het toekomstscenario van de openbare bibliotheekfunctie in onze gemeente vastgesteld:

  • *

    Eén hoofdvestiging in het Holstohus in Olst;

  • *

    Een servicepunt in centrum Wijhe;

  • *

    ‘Bibliotheek op School’ op basisscholen en ‘Biebsearch’ voor het voortgezet onderwijs;

  • *

    Collecties bij ontmoetingsplekken voor kwetsbare doelgroepen;

  • *

    ‘Boek aan Huisservice’ voor niet mobiele volwassenen;

  • *

    Toeleiding naar de bibliotheek voor kwetsbare en weinig mobiele volwassenen;

  • *

    Eventuele initiatieven voor burgerbibliotheek inhoudelijk ondersteunen.

 

2. Sport

 

2.1 Sportverenigingen

 

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van actieve en passieve sportbeoefening van de jeugd.

 

Subsidiabele activiteiten

Het in groepsverband beoefenen van (uiteenlopende vormen van) sport.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Het totale beschikbare subsidiebedrag bedraagt jaarlijks € 34.600,-.

  • -

    De sportverenigingen ontvangen een bedrag per jeugdlid. De hoogte van het bedrag wordt berekend door het totale beschikbare subsidiebedrag te delen door het totaal aantal jeugdleden dat recht heeft op subsidie.

  • -

    Onder jeugdleden worden alle leden verstaan die op 1 januari van het jaar voorafgaande aan het subsidiejaar nog niet de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt.

  • -

    Voorwaarde voor het ontvangen van een bedrag per jeugdlid is dat de contributie minimaal € 27,50 per jeugdlid per jaar bedraagt.

  • -

    Voor verenigingen met jeugdleden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling:

    • *

      > 50% van alle jeugdleden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe: 100% subsidie (dus voor alle jeugdleden)

    • *

      Tussen 25% en 50% van alle jeugdleden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd (dus voor …% van het totaal aantal jeugdleden / alleen subsidie voor de Olst-Wijhese jeugdleden)

    • *

      < 25% van alle jeugdleden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.

  • -

    Sportverenigingen in omliggende gemeenten die specifiek gericht zijn op gehandicapten ontvangen voor elk jeugdlid uit Olst-Wijhe subsidie.

  • -

    Sportclub Overwetering, Sportclub Wesepe en S.V. Wijhe ’92 ontvangen jaarlijks een tegemoetkoming voor de extra kosten in relatie tot de beheersstichting Sport. Voor 2016 gaan we uit van 6% van de extra kosten in 2015:

    • *

      SC Overwetering 6% x € 9.922,- = € 595,-

    • *

      SC Wesepe 6% x € 7.709,- = € 463,-

    • *

      S.V. Wijhe ’92 6% x € 12.615,- = € 757,-

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De sportvereniging organiseert sportkennismakingslessen voor nieuwe jeugdleden;

  • 2.

    De sportvereniging heeft een verenigingsgebonden emailadres;

  • 3.

    De sportvereniging heeft één contactpersoon voor sportstimulering / combinatiefunctionarissen;

  • 4.

    De sportvereniging onderschrijft en ondersteunt het alcoholmatigingsbeleid ‘Pilsie op z’n tied, maar onder de 18 niet’;

  • 5.

    Sportverenigingen met een eigen kantine hebben een bestuursreglement ‘Alcohol’ in sportkantines, waarin de wijzigingen zijn opgenomen die sinds de wijziging van de ‘Drank- en Horecawet’ per 1 januari 2014 van kracht zijn.

  • 6.

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 7.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • 1.

    Badmintonvereniging BACO

  • 2.

    Basketbalvereniging Olstars

  • 3.

    Gymnastiekvereniging O.S.V. '95

  • 4.

    Gymnastiekvereniging Olympus

  • 5.

    S.V. Wijhe '92

  • 6.

    Sportclub Overwetering

  • 7.

    Sportclub Wesepe

  • 8.

    Sportvereniging Welsum

  • 9.

    Tennisvereniging Ter Spille

  • 10.

    Algemene Tennisclub Wijhe

  • 11.

    Tafeltennisvereniging Wijhe

  • 12.

    Volleybalvereniging Rood-Wit '75

  • 13.

    Ponyclub Kloosterruiters

  • 14.

    Ponyclub en Rijvereniging Wijhe

  • 15.

    De Wijhese Zwemclub

  • 16.

    De Iesselzotten Olst

  • 17.

    Olster Schaakvereniging

  • 18.

    St. Paardrijden Gehandicapten ’t Hoefijzer

  • 19.

    Sportvereniging Broekland

  • 20.

    Judovereniging THAG

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

2.2 Zwembad

 

De Beheersstichting Zwembad Wijhe ontvangt met ingang van 2016 jaarlijks subsidie. De concrete voorwaarden en invulling van deze subsidie zijn o.a. afhankelijk van het nog op te stellen bedrijfsplan van de stichting. In het najaar 2015 worden hier in gezamenlijk overleg afspraken over gemaakt. U neemt hierover separaat een besluit.

3. Amateuristische kunstbeoefening en cultuur

 

3.1 Breed WelzijnsVerband

 

Doelstelling van de subsidie

Zorgdragen voor het welzijn van de inwoners van Olst-Wijhe.

 

Subsidiabele activiteiten

Het leveren van producten en prestaties, met toepassing van kwaliteitscriteria, zoals die geformuleerd worden in de budgetovereenkomst en de geformuleerde ‘Opdrachten Welzijnsverband Olst-Wijhe’.

 

Subsidievorm

Budgetsubsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebudget is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • 1.

    Ut Huus à rechtspersoon Stichting WelZijn Olst-Wijhe (samenwerkingsverband van voorheen St. Kulturhus Olst-Wijhe, Stichting WelZijn Olst-Wijhe, Landstede Olst-Wijhe, Stichting Vrijwillige Thuiszorg en De Kern).

 

Bijzonderheden

  • 1.

    Het definitieve subsidiebedrag voor Stichting Kulturhus Olst-Wijhe wordt verminderd met de huisvestingslasten van de Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe.

  • 2.

    In het subsidiebedrag aan Stichting Kulturhus Olst-Wijhe zit een bedrag van € 1.000,- opgenomen voor KIJk Olst. Voor 2016 wordt dit bedrag verlaagd met 26%, het subsidiebedrag bedraagt daarmee € 740,-.

  • 3.

    Met de vaststelling van de meerjarenbegroting 2014-2017 is besloten om een bedrag van  

€ 30.000,- per jaar beschikbaar te stellen aan Landstede Welzijn Olst-Wijhe voor de inzet van een ambulant jongerenwerker. Daarnaast is er nog een bedrag van € 5.000,- per jaar beschikbaar voor de huur van accommodaties om ontmoetingsplekken voor jongeren te bieden. Tot slot is er voor 2015 eenmalig een bedrag van € 15.000,- beschikbaar voor de kosten van extra inzet van de ambulant jongerenwerker (14.011397). Het college neemt naar verwachting in juli 2015 een besluit over het voorstel om deze extra subsidie in 2016 te continueren.

  • 4.

    Stichting Vrijwillige Thuiszorg heeft een extra subsidieverzoek ingediend. Op dit moment wordt hierover overleg gevoerd met de stichting, op een later moment is besluitvorming voorzien.

 

 

3.2 Muziekonderwijs

 

Doelstelling van de subsidie

Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van de muzikale vorming en educatie van de inwoners van de gemeente Olst-Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe ontvangt een subsidie ter hoogte van de huisvestingslast van het muziekonderwijs in het Holstohus in Olst en het SPOC-park in Wijhe. Voorwaarde is dat de stichting ruimte blijft huren in deze accommodaties.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    In afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening wordt de beschikking niet afgegeven binnen drie weken na binnenkomst van de aanvraag, maar deze wordt afgegeven in het eerste kwartaal van het betreffende subsidiejaar. De huurlasten van januari van het subsidiejaar zijn leidend voor het berekenen van het voorlopige subsidiebedrag.

  • 2.

    In afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening levert de stichting zo snel mogelijk na afloop van het subsidiejaar de vaststellingsgegevens in. Het subsidiebedrag wordt vervolgens vastgesteld op basis van de werkelijke huurlasten van het betreffende jaar.

 

Instelling

  • -

    Stichting Muziekonderwijs Olst-Wijhe

 

 

3.3 Muziek- en toneelverenigingen

 

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van deelname aan amateurkunst.

 

Subsidiabele activiteiten

Het in groepsverband uitoefenen van amateurkunst.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De muziek- en toneelverenigingen ontvangen een vast bedrag. Dit bedrag is voor 2016 gebaseerd op het vastgestelde subsidiebedrag 2014 min 26%. In bijlage 1 bij deze notitie is opgenomen welk bedrag elke organisatie afzonderlijk ontvangt.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • 1.

    Accordeonvereniging Kunst na Arbeid

  • 2.

    Koninklijke Muziekvereniging Apollo

  • 3.

    Muziekvereniging Harmonie Wesepe

  • 4.

    Muziekvereniging Olster Harmonie

  • 5.

    Showkorps Amicitia Boerhaar

  • 6.

    Muziekvereniging Wijhese Harmonie

  • 7.

    Drumband Beatrix Wijhe

  • 8.

    Muziekvereniging Salland

  • 9.

    Toneelvereniging Herman Heyermans

  • 10.

    Revuegezelschap Tempo

  • 11.

    Zang- en toneelvereniging Harmonie Welsum

  • 12.

    Toneelvereniging Young Tavenu

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

Subsidiëring van de zangkoren is met ingang van 2015 stopgezet.

 

 

3.4 Diverse Sociaal Culturele Voorzieningen

 

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van initiatieven op het gebied van kunst en cultuur.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die een belangrijke bijdrage leveren aan het kunst en cultuurgebeuren in de gemeente Olst-Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    De diverse sociaal culturele verenigingen ontvangen een vast bedrag. Dit bedrag is voor 2016 gebaseerd op het vastgestelde subsidiebedrag 2014 min 26%. In bijlage 1 bij deze notitie is opgenomen welk bedrag elke organisatie afzonderlijk ontvangt.

  • 2.

    Historische vereniging ‘t Olster Erfgoed ontvangt naast het vaste bedrag van € 554,-- tevens een bedrag van € 36.000,- voor de huur van het Infocentrum, begeleiding/ondersteuning vrijwilligers en het organiseren van activiteiten in relatie tot het Infocentrum IJssel Den Nul. Aan deze subsidieverstrekking zijn nadere voorwaarden verbonden, zie collegebesluit/advies d.d. 18 oktober 2011, kenmerk 11.047227. De voorwaarden zijn verwerkt in prestatieafspraken, nr. 14.408957.

  • 3.

    Historische Vereniging Wijhe ontvangt naast het vaste bedrag van € 554,- tevens een bedrag van € 40,- per basisschoolbezoek aan de Oudheidkamer. Het gaat hierbij om maximaal één bezoek per school uit Olst-Wijhe per jaar. Daarbij gaan we uit van het aantal bezoeken in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2016 wordt uitgegaan van het aantal bezoeken in 2014.

  • 4.

    Stichting Kunst en Cultuur Olst-Wijhe ontvangt voor 2016 een bedrag van € 5.254,-.

Dit bedrag is gebaseerd op de bijdrage voor 2014 (€ 7.100,-) min 26%.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • 3.

    Het subsidiebedrag van € 36.000,-- aan de Historische Vereniging ‘t Olster Erfgoed wordt de eerste drie jaar (2012, 2013 en 2014) in het eerste kwartaal volledig uitbetaald. Vanaf 2015 vindt de uitbetaling plaats volgens de bevoorschottingsregeling zoals genoemd op pagina vijf van deze notitie.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • 1.

    Historische Vereniging ‘t Olster Erfgoed

  • 2.

    Historische Vereniging Wijhe

  • 3.

    Mij tot Nut van ‘t Algemeen, departement Olst-Deventer

  • 4.

    Verenigd Comite Wijhe

  • 5.

    Stichting Kulturele Evenementen Wijhe

  • 6.

    Stichting IJsselacademie Kampen

  • 7.

    Stichting ‘t SAL

  • 8.

    KIJK Wijhe

  • 9.

    Stichting Kunst en Cultuur Olst-Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

3.5 Theatervoorziening

 

Doelstelling van de subsidie

  • 1.

    Het in stand houden van podiumactiviteiten in de kernen Olst en Wijhe.

  • 2.

    Jongeren kennis laten maken met theater.

 

Subsidiabele activiteiten

Het aanbieden van verschillende vormen van (jeugd)theater.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Stichting Theaters Olst-Wijhe ontvangt een vast bedrag. Dit bedrag is voor 2016 gebaseerd op het vastgestelde subsidiebedrag 2014 min 26%. In bijlage 1 bij deze notitie is opgenomen welk bedrag elke organisatie afzonderlijk ontvangt.

  • 2.

    Voor de jaren 2014 is een bedrag van € 1.250,- in mindering gebracht en voor de jaren 2015, 2016, 2017 en 2018 wordt jaarlijks een bedrag van € 625,- in mindering gebracht, vanwege het dubbel verstrekken van een voorschot voor e-ticketing.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De subsidiebedragen genoemd onder ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • 1.

    Stichting Theaters Olst-Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

  • -

    In het theaterseizoen 2011-2012 is overleg geweest tussen bestuur en gemeente over de nijpende financiële situatie van de stichting. Gesproken is over maatregelen die de stichting neemt/heeft genomen om risico’s zoveel mogelijk te beperken. College heeft besloten de voorwaarden van de subsidie aan te passen: stichting programmeert minder risicovol en biedt minimaal 20 voorstellingen per seizoen aan. In 2014 is opnieuw overleg met het stichtingsbestuur geweest over het financiële meerjarenbeeld en de precaire financiële situatie van de stichting. De Stichting onderzoekt mogelijkheden om het financieel perspectief te verbeteren. Over het toekomstperspectief van de stichting heeft in 2014-2015 overleg plaatsgevonden tussen gemeente en stichting.

4. Recreatie en toerisme

 

4.1 Kinderboerderijen

 

Doelstelling van de subsidie

De zorg voor dieren, weiden, stallen en afrasteringen van de kinderboerderijen in Olst-Wijhe.

 

Subsidiabele activiteiten

Het in standhouden van een kinderboerderij in Olst en in Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Stichting Kinderboerderij Wijhe en Stichting Kinderboerderij De Vijverhof ontvangen een vast bedrag van € 3.730,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    De bedragen onder ‘grondslagen’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    De stichting organiseert minimaal twee activiteiten voor de jeugd.

  • 3.

    Het wordt op prijs gesteld indien de stichting haar medewerking verleent aan maatschappelijke stages.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • -

    Stichting Kinderboerderij De Vijverhof

  • -

    Stichting Kinderboerderij Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

Tot en met 2014 zaten er verschillen in de subsidiebedragen aan beide kinderboerderijen. Het is lastig om de kinderboerderijen met elkaar te vergelijken en een gelijkwaardige subsidiesystematiek toe te passen. In overleg met beide stichtingen is besloten om de systematiek vanaf 2015 aan te passen en beide stichtingen een gelijkwaardig bedrag toe te kennen. Stichting Kinderboerderij De Vijverhof ontving in 2014 € 3.603,- en Stichting Kinderboerderij Wijhe € 3.257,-. Met ingang van 2015 ontvangen beide stichtingen de helft van het totale bedrag: 50% x € 6.860,- = € 3.430,-.

Bij de overdracht van opstallen van Kinderboerderij De Vijverhof is besloten om beide kinderboerderijen jaarlijks € 300,- extra subsidie te verstrekken.

4.2. Speeltuinvereniging

 

Doelstelling van de subsidie

Het spelende kind voldoende, veilige, bereikbare en herkenbare buitenspeelruimte geven.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan het in standhouden van de speeltuin Kindervreugd Is Oudervreugd in Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • 1.

    Een vast bedrag van € 474,- als bijdrage in de exploitatie van de speeltuin.

  • 2.

    Een vast bedrag van € 2.300,- voor onderhoud en vervanging van speeltoestellen.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag ten behoeve van de exploitatie wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Speeltuinvereniging KIO

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

4.3. Omroep

 

Doelstelling van de subsidie

Het voor zover noodzakelijk ondersteunen van een lokale omroep die een omroepprogramma uitzendt dat in zodanige mate is gericht op de bevrediging van de in de gemeente Olst-Wijhe levende maatschappelijke, culturele, educatieve en geestelijke behoeften dat haar programma geacht kan worden van algemeen nut te zijn.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan de genoemde doelstelling.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Airplay Media Stichting ontvangt een bijdrage van € 1,30 per woonruimte. Hierbij wordt uitgegaan van het aantal woonruimten per 1 januari van het subsidiejaar min 1.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het bedrag per woonruimte wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Airplay Media Stichting ontvangt subsidie zolang er een positieve representativiteitsverklaring is afgegeven door de gemeenteraad.

  • 3.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd. Voor het subsidiebedrag aan Airplay Media Stichting wordt hiervan afgeweken. In de Mediawet is vastgelegd dat de gemeente een jaarrekeningtechnische toetsing moet uitvoeren en kijkt naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van de besteding van de gelden die in het kader van de gemeentelijke zorgplicht zijn verstrekt. Is het geld efficiënt en effectief ingezet? Is aan de bekostigingsvoorwaarden voldaan?

 

Instellingen

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Airplay Media Stichting

 

 

4.4 Toeristische organisaties

 

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente, door middel van marketing, promotie en productontwikkeling en het beheer en onderhoud van verscheidene recreatieve voorzieningen.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten van de hieronder genoemde instelling die passen binnen het hiervoor genoemde doel.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    De Stichting Toerisme Recreatie Olst-Wijhe ontvangt een bedrag van maximaal € 3.750,-.

  • -

    Salland Marketing ontvangt een bedrag van maximaal € 7.000,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • -

    Stichting Toerisme Recreatie Olst-Wijhe.

  • -

    Salland Marketing

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

4.5 Aanjaagsubsidie Recreatie, toerisme en cultuur

 

Doelstelling van de subsidie

De aanjaagsubsidie is bedoeld als impulsbudget voor het ‘op de kaart zetten’ van Olst-Wijhe. Het bevorderen van een zo goed mogelijk gebruik van de toeristische en recreatieve mogelijkheden binnen de gemeente.

 

Subsidiabele activiteiten

Initiatieven dienen (bij voorkeur):

  • 1.

    Aan te sluiten bij het profiel van de gemeente Olst-Wijhe; en/of

  • 2.

    Aan te sluiten bij een van de drie hoofdthema’s of overkoepelende thema’s; en/of

  • 3.

    Aan te sluiten bij de doelgroepen van Salland en Olst-Wijhe; en/of

  • 4.

    In te spelen op de sterktes, zwaktes, kansen of bedreigingen; en/of

  • 5.

    Een (boven)regionaal karakter te hebben en een algemeen belang te dienen; en/of

  • 6.

    Vernieuwend te zijn en te leiden tot kwaliteitsverbetering en verbijzondering van het aanbod.

Initiatieven worden getoetst op haalbaarheid, continuïteit, duurzaamheid, draagvlak en toegankelijkheid. Ook wordt gekeken naar de verhouding gemeentelijke subsidie en overige middelen. Andere financieringsbronnen zoals subsidies, fondsen en sponsoren moeten voldoende zijn onderzocht.

 

Subsidievorm

Incidentele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Per aanvraag wordt bekeken of de aanvraag bijdraagt aan de doelstelling. De gemeentelijke bijdrage bedraagt maximaal 50% van de projectkosten met een maximum van € 5.000,-. Hiermee is een evenredige verdeling van het aanjaagbudget voorzien. Het college kan in uitzonderlijke gevallen van dit maximum afwijken.  

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de begroting opgenomen bedrag.

 

Opmerkingen

De aanjaagsubsidie maakt onderdeel uit van de beleidsvisie Recreatie & Toerisme & Cultuur. Op het moment van het vaststellen van de beleidsregels 2016 is de beleidsvisie Recreatie & Toerisme & Cultuur nog niet definitief vastgesteld, dit is voorzien in het najaar 2015. Op dit moment lijkt het er op dat de aanjaagsubsidie op de bovengenoemde wijze vorm gaat krijgen. Mocht dit uiteindelijk anders blijken te zijn, dan wordt deze paragraaf daarop aangepast.

5. Jeugd- en Jongerenwerk

 

5.1 Professioneel Jeugd- en Jongerenwerk

 

 

Het professioneel jeugd- en jongerenwerk via Landstede Welzijn Olst-Wijhe valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3.1)

 

 

5.2 Vrijwillig Jeugd en Jongerenwerk

 

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen en ondersteunen van organisaties die enkel met behulp van vrijwilligers recreatieve activiteiten voor jongeren van 4-18 jaar organiseren. Het gaat daarbij om recreatieve activiteiten die bijdragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

 

Subsidiabele activiteiten

Het organiseren van recreatieve activiteiten voor jeugdigen van 4-18 jaar.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    een basisbedrag voor soosactiviteiten van € 131,50.

  • -

    een bedrag per georganiseerde jeugdactiviteit van € 40,-. Daarbij gaan we uit van het aantal activiteiten in jaar X min 2, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2016 wordt uitgegaan van het aantal activiteiten in 2014.

  • -

    het maximumsubsidiebedrag bedraagt € 1.367,-.

  • -

    Voor het Houtdorp Den Nul geldt een vast bedrag van € 431,- voor het afvoeren van het hout plus driemaal het subsidiebedrag voor jeugdactiviteiten van € 40,- (activiteit duurt drie dagen).

  • -

    Voor het Houtdorp Olst geldt een vast bedrag van € 580,- voor het afvoeren van het hout plus driemaal het subsidiebedrag voor jeugdactiviteiten van € 40,- (activiteit duurt drie dagen).

  • -

    Voor Vogelvreugd Olst-Diepenveen geldt een basisbedrag van € 131,50 en een bedrag van € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2016 wordt peildatum 1 januari 2015 gehanteerd.

    • -

      Voor jeugdverenigingen specifiek gericht op gehandicapten, waarbij de gehandicapte inwoners van Olst-Wijhe aangewezen zijn op voorzieningen in omliggende gemeenten, kan het college beslissen de volgende regelgeving hanteren: een bedrag ad € 19,50 per jeugdlid uit Olst-Wijhe, ongeacht de hoogte van het percentage leden dat woonachtig is in Olst-Wijhe.

    • -

      Hobby en Modelbouwclub Olst ontvangt subsidie op grond van de regeling:

      • >

        Basisbedrag van € 131,50

      • >

        Een bedrag per jeugdlid van € 19,50. Als peildatum voor het aantal jeugdleden wordt jaar X min 1 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2016 wordt peildatum 1 januari 2015 gehanteerd.

      • >

        20% van de kosten van de leiding

      • >

        Als peildatum voor de kosten wordt jaar X min 2 gehanteerd, bijvoorbeeld voor subsidieaanvraag 2016 wordt uitgegaan van de werkelijke kosten over 2014.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Vogelvreugd Olst-Diepenveen is aangemerkt als secundaire voorziening. Indien zij geen jeugdleden meer heeft, wordt zij aangemerkt als tertiaire voorziening en vervalt het recht op subsidie.

  • -

    Voor verenigingen met leden die niet woonachtig zijn in de gemeente Olst-Wijhe geldt de volgende regeling:

    • >

      > 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe 100% subsidie;

    • >

      Tussen 25% en 50% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe wordt naar rato gesubsidieerd;

    • >

      < 25% van de leden woonachtig in de gemeente Olst-Wijhe betekent geen subsidie.

  • -

    De bedragen genoemd bij ‘grondslag’ worden jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • 1.

    Jodeco

  • 2.

    Jeugdsoos Wesepe

  • 3.

    Plaatselijk Belang Eikelhof

  • 4.

    Jong Wesepe

  • 5.

    Stichting de Elshofjes

  • 6.

    Jeugdcentrale Wijhe

  • 7.

    Jeugdknutselclub de Bevers

  • 8.

    Jongerenpastoraat Wijhe/Boerhaar

  • 9.

    KPJ Boerhaar-Wijhe

  • 10.

    Scouting Olst-Wijhe

  • 11.

    Houtdorp Den Nul

  • 12.

    Vogelvreugd Olst-Diepenveen

  • 13.

    Activiteitencommissie Boskamp

  • 14.

    Houtdorp Olst

  • 15.

    Hobby en Modelbouwclub Olst

  • 16.

    Meidenwerk Boskamp

 

Bijzonderheden

Scouting Olst-Wijhe ontvangt naast het reguliere subsidiebedrag een compensatie in de huurkosten van de grond van hun terrein aan de Hooiberglaan 7 in Olst. De huurprijs wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan de hand van de stijging van het door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gepubliceerde indexering overeenkomstig de index algemene huishoudens.

Voor het compensatiebedrag wordt uitgegaan van het indexcijfer over jaar X min 2, bijvoorbeeld voor 2016 gaan we uit over jaargemiddelde over 2014. Voor 2016 betekent dit een index van 1% (2014).

 

6. Algemeen en overig maatschappelijk werk

 

6.1 Algemeen Maatschappelijk Werk

 

De uitvoering van het Algemeen Maatschappelijk Werk via De Kern valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3.1).

 

 

6.2 Welzijnswerk

 

De uitvoering van het Welzijnswerk via Stichting WelZijn Olst-Wijhe valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3.1).

 

 

6.3 Overig maatschappelijk werk

 

Doelstelling van de subsidie

Het ondersteunen van individuele en groepen mensen in de gemeente met als doel het vergroten van hun maatschappelijke participatie en hun zelfredzaamheid.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten en voorzieningen die een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappelijke participatie en zelfredzaamheid van burgers.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Ouderenbonden ontvangen een vast bedrag van € 502,50.

  • -

    EHBO-verenigingen ontvangen een vast bedrag van € 153,-.

  • -

    Commissie Hoe mooi is Olst ontvangt een vast bedrag van € 813,-.

  • -

    Stichting Slachtofferhulp IJsselland ontvangt een bedrag van € 0,23 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2016 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2015.

  • -

    Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen (OVKK) ontvangt een vast bedrag van € 211,- + een variabel bedrag van € 0,02 per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt uitgegaan van 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1, bijvoorbeeld voor subsidiejaar 2016 wordt uitgegaan van het aantal inwoners per 1 januari 2015.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • 1.

    ANBO, afdeling Olst

  • 2.

    ANBO, afdeling Wijhe

  • 3.

    KBO, afdeling Olst-Boskamp

  • 4.

    KBO Boerhaar-Wijhe

  • 5.

    EHBO Boskamp

  • 6.

    EHBO Wesepe

  • 7.

    EHBO Wijhe

  • 8.

    Commissie Hoe mooi is Olst

  • 9.

    Stichting Slachtofferhulp IJsselland

  • 10.

    Overijsselse Vereniging van Kleine Kernen

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

6.4 Ontwikkelingssamenwerking

 

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van de betrokkenheid en bewustwording van de inwoners van de gemeente

Olst-Wijhe bij ontwikkelingen in de wereld, in het bijzonder op het gebied van ontwikkelingssamenwerking, vrede en veiligheid, mensenrechten en milieu.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen het hiervoor genoemde doel.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    De wereldwinkels ontvangen een vast bedrag van € 1.004,-.

  • -

    Stuurgroep Let’s Go ontvangt een vast bedrag van € 1.112,80.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • 1.

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • 2.

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • 3.

    Alleen lokale initiatieven voor projecten in de gemeente ter bevordering van het bewustwordingsproces van de inwoners komen voor subsidie in aanmerking.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking komen voor subsidie 2016 zijn:

  • -

    Wereldwinkel Olst

  • -

    Wereldwinkel Wijhe

  • -

    Stuurgroep Let’s Go

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

Bij de heroverwegingsoperatie 2011 is besloten dat er gefaseerd een korting van 20% wordt doorgevoerd op het subsidiebedrag voor ontwikkelingssamenwerking:

2012: korting van 10% ten opzichte van 2011

2013 e.v.: korting van 20% ten opzichte van 2011

 

 

6.5 Ketencoördinatie Huiselijk Geweld

 

Doelstelling van de subsidie

Het bieden van hulp aan het gezinssysteem wanneer huiselijk geweld dreigt of plaatsgevonden heeft.

 

Subsidiabele activiteiten

Uitvoeren van ketencoördinatie huiselijk geweld binnen de gemeente Olst-Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van artikel 16.1.b van de ASV dient Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld achteraf wel inhoudelijke en financiële verantwoording in. Deze gegevens zijn van belang voor het bepalen van het subsidiebedrag voor het volgende jaar.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Stichting Kadera aanpak huiselijk geweld

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

6.6 Dierenwelzijn

 

Doelstelling van de subsidie

Het ondersteunen van organisaties die hulpbehoevende dieren de nodige zorg verlenen.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten en voorzieningen die zorg verlenen aan hulpbehoevende dieren.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Stichting Zwols Dierenasiel ontvangt een vast bedrag van € 0,84 (€ 0,83 + 1%) per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1 gehanteerd.

  • -

    Stichting Dierenhulp Noord-Overijssel ontvangt een vast bedrag van € 0,090 (€ 0,089 + 1%) per inwoner van de gemeente Olst-Wijhe. Als peildatum voor het aantal inwoners wordt 1 januari van het betreffende subsidiejaar min 1 gehanteerd.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van het prijsindexcijfer voor de gezinsconsumptie, zoals deze is vastgesteld over het jaar voorafgaande aan het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan. Voor 2016 betekent dit een index van 1% (2014).

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. De organisaties dienen echter wel inhoudelijke verantwoording af te leggen. De datum hiervoor is, in afwijking van de afgesloten overeenkomsten, uiterlijk 15 oktober.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • -

    Stichting Zwols Dierenasiel

  • -

    Stichting Dierenhulp Noord-Overijssel

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

  • -

    De genoemde bedragen onder ‘Grondslagen’ betreffen de jaarlijkse subsidiebedragen. Beide organisaties kunnen op basis van de afgesloten overeenkomsten declaraties indienen voor kosten die zij gemaakt hebben voor:

    • *

      Stichting Zwols Dierenasiel: zie artikel 1.4 en 3.4 van de afgesloten overeenkomst

    • *

      Stichting Dierenhulp Noord-Overijssel: zie artikel 4.3 en 4.4 van de afgesloten overeenkomst.

      • -

        Wij zijn met beide partijen in overleg over het feit of het in deze gevallen gaat om subsidiering of om het leveren/uitvoeren van diensten voor de gemeente. In het najaar 2015 wordt hierover duidelijkheid verwacht. Dit kan tot gevolg hebben dat deze paragraaf niet meer van toepassing is met ingang van 2016.

7. Jeugd(gezondheids)zorg

 

7.1 Jeugdgezondheidszorg Maatwerkdeel

 

Doelstelling van de subsidie

Het bieden van ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen van kinderen van 0-19 jaar en hun ouders.

 

Subsidiabele activiteiten

Producten en diensten die invulling geven aan de ondersteuning bij opgroei- en opvoedvragen.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de prijsopgave van de subsidievragende instelling.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

De GGD wordt voor wat betreft aanvraag en verantwoording gelijk gesteld met de primaire voorzieningen, dat wil zeggen dat jaarlijks uiterlijk 1 juli een aanvraag voor het nieuwe subsidiejaar en verantwoording over het afgelopen subsidiejaar wordt ingediend. Voor de overige organisaties geldt de indieningstermijn van 15 oktober.

 

Instelling

De instelling die tijdig in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    GGD IJsselland

  • -

    De Kern, t.b.v. schoolmaatschappelijk werk

  • -

    Naviva Kraamzorg

  • -

    Carinova, Thuisbegeleiding

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

De subsidieaanvraag voor 1 juli zal een pro forma aanvraag zijn, definitieve invulling vindt plaats voor 1 oktober.

 

 

7.2 Jeugdzorg

 

Doelstelling van de subsidie

Het bieden va ondersteuning aan gezinnen waar zorgen zijn over de veiligheid van kinderen of mogelijke criminaliteit onder de betrokken jongeren dreigt te ontstaan. Deze ondersteuning komt over het algemeen niet op een vanzelfsprekende wijze via het voorliggende veld tot stand.

 

Subsidiabele activiteiten

  • 1.

    Advies en informatie

  • 2.

    Ondersteuning van de professional en samen opletten

  • 3.

    Overnemen van een casus

  • 4.

    Verzoek tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Jeugdbescherming Overijssel ontvangt een bedrag van maximaal € 63.900,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Jeugdbescherming Overijssel

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

Het toegangsteam schakelt dit jeugdbeschermingsteam in.

 

8. Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

 

8.1 Coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning

 

De uitvoering van de coördinatie vrijwillige thuiszorg en mantelzorgondersteuning via Stichting Vrijwillige Thuiszorg Overijssel valt met ingang van 2015 onder het Breed WelzijnsVerband (zie paragraaf 3.1).

 

 

8.2 GGZ

 

8.2.a Collectieve preventie

 

Doelstelling van de subsidie

Het bevorderen van begrip en herkenning van (ernstig) psychische klachten, de bevolking bewust te maken wat zij zelf aan deze klachten kan doen en haar wegwijs te maken naar instanties die haar zo nodig verder kunnen helpen.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten op het gebied van collectieve preventie Geestelijke Gezondheids Zorg (GGZ) die betrekking hebben op specifieke behoeften in de gemeente.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Het subsidiebedrag voor collectieve preventie bedraagt maximaal het in de gemeentebegroting 2016 opgenomen bedrag.

  • -

    Stichting IXTA NOA ontvangt een vast bedrag van € 500,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • -

    Collectieve preventie (in overleg met Mindfit, Breed Welzijnsverband en CJG wordt voor 2016 bekeken hoe het subsidiebedrag ingezet gaat worden)

  • -

    Stichting IXTA NOA

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

8.2.b Maatjesprojecten

 

Doelstelling van de subsidie

Het vergroten van sociale netwerken en zelfredzaamheid van mensen die psychische en psychiatrische problematiek in een isolement dreigen te raken.

 

Subsidiabele activiteiten

Maatjesactiviteiten.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag voor Vriendendiensten Deventer wordt gebaseerd op de prijsopgave van de instelling.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Vriendendiensten Deventer

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

8.3 Personenalarmering

 

Doelstelling van de subsidie

Het verlagen van de financiële drempel voor mensen die vanwege hun beperking gebruik willen maken van een alarmeringssysteem.

 

Subsidiabele activiteiten

Het verstrekken van personenalarmering aan mensen met een beperking.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

€ 2,84 per gebruiker, per maand.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag van € 2,84 wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Het totale bedrag wordt als subsidie beschikbaar gesteld aan Carinova, Meer Zorg Thuis. Er is geen indicatiestelling nodig. Carinova vraagt het subsidie aan, niet de individuele gebruiker (om zodoende de administratieve last bij de burger te beperken), en verstrekt per maand korting (gelijk aan het subsidiebedrag) aan de abonnees personenalarmering.

  • -

    Het subsidiebedrag wordt bepaald op basis van het gemiddeld aantal abonnees over het betreffende subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt, in afwijking van artikel 16.1.a van de ASV, vooraf verleend op basis van het geprognosticeerde gemiddelde aantal abonnees voor het subsidiejaar. Het subsidiebedrag wordt achteraf vastgesteld op basis van het werkelijke gemiddelde aantal abonnees.

  • -

    Indien het registratiesysteem van Carinova Woonzorg dit toelaat, wordt uitgegaan van het aantallen abonnees per maand: maandgemiddelden optellen en delen door twaalf. Indien dit niet mogelijk blijkt te zijn, wordt uitgegaan van het aantal abonnees per 1 januari en 31 december en delen door twee.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Carinova Woonzorg

 

 

8.4 Clientondersteuning

 

Doelstelling van de subsidie

Versterking van de positie, zelfredzaamheid, participatie en eigen regie van een inwoner met een ondersteunings- of zorgvraag (conform Wmo 2015)

 

Subsidiabele activiteiten

Op verzoek van een inwoner met een ondersteuningsvraag informatie en advies bieden, de inwoner wegwijs maken, steun bieden bij de voorbereiding van een (zorg)aanvraag of melding en kortdurende ondersteuning aan minder zelfredzame inwoners op alle leefgebieden.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    MEE IJsseloevers ontvangt een bedrag van maximaal € 31.020,-.

  • -

    Vriendendiensten Deventer ontvangt een vast bedrag van € 5.000,-.

  • -

    Vrijwillige Ouderen Adviseurs (VOA’s) Olst-Wijhe ontvangt een vast bedrag van € 1.000,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • -

    MEE IJsseloevers

  • -

    Vriendendiensten Deventer

  • -

    Vrijwillige Ouderen Adviseurs (VOA’s) Olst-Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

9. Leefbaarheid in de kernen

9.1 Leefbaarheidssubsidie

 

Doelstelling van de subsidie

Het faciliteren van het bevorderen van participatie in alle kernen van Olst-Wijhe bij de vormgeving en instandhouding van de leefbaarheid in hun eigen woon- en leefomgeving.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten van de hieronder genoemde instellingen die passen binnen de uitvoering van de jaarplannen ten behoeve van het hierboven gestelde doel.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Alle hieronder genoemde instellingen ontvangen een vast bedrag van € 771,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het vaste subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking kunnen komen voor subsidie 2016 zijn:

  • 1.

    Belangengroep Beter Boskamp

  • 2.

    Plaatselijk Belang Olst

  • 3.

    Plaatselijk Belang Boerhaar

  • 4.

    Plaatselijk Belang Den Nul

  • 5.

    Plaatselijk Belang Eikelhof

  • 6.

    Plaatselijk Belang Elshof

  • 7.

    Plaatselijk Belang Herxen

  • 8.

    Plaatselijk Belang Marle

  • 9.

    Plaatselijk Belang Middel

  • 10.

    Plaatselijk Belang Welsum

  • 11.

    Plaatselijk Belang Wesepe

  • 12.

    Stichting Plaatselijk Belang Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

Bijzonderheden

Vanuit heroverwegingsfase vier komt er een nieuw fonds voor leefbaarheidsinitiatieven, waarin de beschikbare middelen voor het Welzijnsfonds, subsidies voor plaatselijke belangen, dorpsontwikkelingsplannen en onderhoud speelterreinen worden gebundeld. In het najaar 2015 gaan we met de Plaatselijke Belangen in gesprek om hier concreet invulling aan te geven.

Voor 2016 blijft de hiervoor genoemde subsidieregeling nog gewoon in stand.  

 

 

9.2 Exploitatiesubsidie

 

Doelstelling van de subsidie

Het optimaal beheren en programmeren van de volgende accommodaties:

  • -

    Wapen van Wesepe (uiteindelijk verzelfstandigen)

  • -

    Holstohus

  • -

    SPOC

  • -

    Buitensportaccommodaties Olst, Wijhe en Wesepe

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten die bijdragen aan een gezonde exploitatie.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

  • -

    Stichting Zalencentrum Wesepe ontvangt vanaf 2012 een jaarlijkse exploitatiesubsidie van

€ 25.000,-. Dit subsidiebedrag wordt afgebouwd met een bedrag van € 3.000,- per jaar. Voor 2016 bedraagt het subsidiebedrag € 13.000,-. Daarnaast ontvangt de stichting een bedrag van € 6.000,- onder de voorwaarde dat zij maatschappelijke tarieven hanteert voor de verhuur van ruimten aan verenigingen en vrijwilligersorganisaties.

  • -

    Het subsidiebudget voor het Holstohus, SPOC en de Buitensportaccommodaties Olst, Wijhe en Wesepe is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de systematiek zoals deze is vastgesteld voor primaire voorzieningen.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Stichting Zalencentrum Wesepe

  • -

    Stichting Kulturhus Olst-Wijhe

 

 

10 Onderwijs

 

10.1 Ondersteuning zorgleerlingen

 

Doelstelling van de subsidie

Realiseren van een sluitende en doorgaande ontwikkellijn voor kinderen vanaf de voorschoolse periode tot en met het basisonderwijs, waarbij een zo breed mogelijk instrumentarium wordt ingezet om maatwerk te kunnen bieden in de ondersteuning aan zorgleerlingen.

 

Subsidiabele activiteiten

Het aanbieden van lichte ondersteuningsvormen zoals een handicapspecifieke expert, een orthopedagoog, logopedische ondersteuning en sociale vaardigheidstraining en schoolmaatschappelijk werk.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag is bepaald in de gemeentelijke meerjarenbegroting en wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van wat bepaald is in de ASV voor structurele subsidieverstrekking dient het stichtingsbestuur uiterlijk 15 oktober een aanvraag in voorzien van werkplan en legt zij uiterlijk 1 november na afloop van het subsidiejaar verantwoording (inhoudelijk en financieel) af.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Expertisecentrum Passend Onderwijs Salland

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

10.2 Gymonderwijs

 

Doelstelling van de subsidie

Een bijdrage leveren aan en het bevorderen van het gymonderwijs op de basisscholen en het voortgezet onderwijs in de gemeente Olst-Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op het aantal uren dat de school gebruikt maakt van Sporthal De Speelbrink in Wijhe.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    in afwijking van wat bepaald is in de Algemene Subsidieverordening wordt de beschikking niet afgegeven binnen drie weken na binnenkomst van de aanvraag, maar deze wordt afgegeven in februari van het betreffende subsidiejaar. Op dat moment is bekend hoeveel uren de school voor dat kalenderjaar gebruik maakt van de sporthal.

  • -

    De subsidiebedragen worden gelijk bij verlening vastgesteld, ook in het geval het bedrag hoger ligt dan € 15.000,-. Reden hiervoor is dat er bij verlening al wordt uitgegaan van werkelijke uren.

 

Instellingen

De instellingen die in aanmerking komen voor subsidie 2016 zijn:

  • -

    Capellenborg

  • -

    De Mare

  • -

    Mijnplein

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag (totaal bedrag bij basisonderwijs en voortgezet onderwijs is leidend)

 

11. Vluchtelingenwerk

 

Doelstelling van de subsidie

Bieden van een voorziening op het terrein van informatie en advies voor maatschappelijke ondersteuning gericht op vluchtelingen en andere nieuwkomers.

 

Subsidiabele activiteiten

Het geven van informatie en advies op het gebied van inburgering, materiële rechtspositie of de Vreemdelingenwet die direct of indirect betrekking hebben op de doelgroep vluchtelingen en andere nieuwkomers.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Stichting Vluchtelingenwerk biedt minimaal 6 (basisvoorziening) en maximaal 40 uur per week gedurende 50 weken per jaar een zelfstandig informatie en adviespunt.

De kosten voor dit totale pakket worden geschat op € 1.768,- per jaar.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt vooraf per jaar verleend op basis van de door de instelling opgegeven kosten. Er vindt geen verrekening achteraf plaats

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Vluchtelingenwerk Oost Nederland

 

12. Verkeer en vervoer

 

12.1 Verkeersveiligheid

 

Doelstelling van de subsidie

Bevorderen van de verkeersveiligheid.

 

Subsidiabele activiteiten

Subsidie wordt verstrekt voor niet-infrastructurele verkeersveiligheidsprojecten.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van het ingediende werkplan van Veilig Verkeer Nederland.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van Veilig Verkeer Nederland verwacht dat zij uiterlijk 1 september voorafgaand aan het subsidiejaar een werkplan en begroting indient en uiterlijk 1 februari na afloop van het subsidiejaar verantwoording aflegt. Deze afwijkende termijnen zijn noodzakelijk in verband met de Provinciale verordening die hiertoe is opgesteld.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Veilig Verkeer Nederland

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

12.2 Buurtbus

 

Doelstelling van de subsidie

In stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte.

 

Subsidiabele activiteiten

Activiteiten gericht op het in stand houden van de buurtbusvoorziening tussen Wijhe – Raalte.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

De Buurtbusvereniging ontvangt een vast bedrag van € 1.000,-.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

In afwijking van hetgeen bepaald is de ASV voor structurele subsidieverstrekking, wordt van de Buurtbusvereniging verwacht dat zij uiterlijk eind februari een inhoudelijk en financieel jaarverslag indient. Vervolgens wordt op basis van het jaarverslag het subsidie voor het nieuwe jaar verstrekt.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Buurtbusvereniging Wijhe-Raalte

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

13. Anti-Discriminatie

 

Doelstelling van de subsidie

Het inrichten van een anti-discriminatievoorziening voor de gemeente Olst-Wijhe.

 

Subsidiabele activiteiten

  • -

    Toegangsfunctie van de anti-discriminatievoorziening

  • -

    Onafhankelijke bijstand

  • -

    Registratie van klachten

  • -

    Monitoring van discriminatieklachten

De activiteiten worden op een toegankelijke wijze aangeboden. Dat betekent dat één of meer plaatsen waar de activiteiten aangeboden worden, voor alle inwoners van de gemeente redelijkerwijs toegankelijk en bereikbaar moeten zijn.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Het subsidiebedrag wordt gebaseerd op de aanvraag van Artikel 1 Overijssel.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld.

  • -

    In afwijking van de ASV verstrekt Artikel 1 Overijssel jaarlijks voor 1 februari een overzicht van het aantal geregistreerde klachten ten behoeve van verantwoording aan het ministerie. Deze registratie wordt onder verdeeld in:

a. grond of gronden van onderscheid en discriminatie;

b. maatschappelijk terrein;

c. aard van de klacht;

d. plaats van het voorval;

e. wijze van behandeling

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    Artikel 1 Overijssel

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

14. Milieueducatie en voorlichting

 

Doelstelling van de subsidie

Het zo goed mogelijk behartigen van de belangen van de natuur en een bijdrage leveren om meer kennis en inzicht in de natuur uit te dragen aan de Olst-Wijhese bevolking.

 

Subsidiabele activiteiten

  • -

    Het geven van lezingen, excursies en cursussen die bijdragen aan de genoemde doelstelling.

  • -

    Activiteiten met betrekking tot het in stand houden van de Heemtuin in Wijhe.

 

Subsidievorm

Structurele subsidie.

 

Grondslagen voor de berekening van de subsidie

Een vast bedrag van € 474,- ten behoeve van IVN de Grutto Olst-Wijhe algemeen en een bedrag van maximaal € 564,- ten behoeve van de Heemtuin.

 

Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie

  • -

    Het subsidiebedrag wordt jaarlijks geïndexeerd volgens de begrotingsrichtlijnen.

  • -

    Vaste subsidiebedragen tot € 15.000,- worden op grond van artikel 17.1 van de ASV gelijk bij verlening vastgesteld. Achteraf hoeft geen verantwoording te worden afgelegd.

  • -

    In afwijking van hetgeen bepaald is in artikel 11.2.b van de ASV wordt van IVN verwacht dat zij wel een begroting overlegt, aangezien de hoogte van het subsidiebedrag voor de Heemtuin begrotingsafhankelijk is.

 

Instelling

De instelling die in aanmerking kan komen voor subsidie 2016 is:

  • -

    IVN de Grutto Olst-Wijhe

 

Subsidieplafond

Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.

 

 

 

 

15. Reclamefonds Sport

 

A. CRITERIA

  • 1.

    Een aanvraag voor het Reclamefonds kan ingediend worden door de regelmatige, vaste ‘grootgebruikers’ van Sporthal de Hooiberg te Olst. Dit zijn de verenigingen die:

    • a.

      voor hun activiteiten, trainingen en wedstrijden het hele jaar of wedstrijdseizoen gebonden zijn aan gebruik van Sporthal de Hooiberg;

    • b.

      geen commercieel karakter hebben, en;

    • c.

      geen eigen inkomsten kunnen genereren uit reclame.

  • 2.

    De ‘grootgebruikers’ zoals genoemd onder A-1 kunnen een subsidieaanvraag doen voor door hen georganiseerde incidentele activiteiten of evenementen die gelieerd zijn aan Sporthal de Hooiberg. De voorkeur verdient dat verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen (verenigingsniveau overstijgend); het is echter ook mogelijk dat elke vereniging afzonderlijk een aanvraag indient.

  • 3.

    De aanvraag/activiteit moet voldoen aan één van de onderstaande kenmerken, en betreft:

    • a.

      stimulering jeugdsport en participatie van jonge sporters van 4 tot 18 jaar;

    • b.

      financiële ondersteuning aan jeugdsporters die toptrainingen bezoeken;

    • c.

      organisatie van toernooien met een regionale of landelijke betekenis;

    • d.

      sportieve evenementen met een sterk propagandistisch karakter, bijvoorbeeld het introduceren van nieuwe sporten;

    • e.

      sportuitwisselingen met een partnerstad of – dorp;

    • f.

      organisatie van een sportweek of – markt;

    • g.

      eenmalige informatiebijeenkomsten, welke ten doel hebben voorlichting te geven over onderwerpen van bijzondere betekenis, zoals: medische begeleiding, voorlichting over doping, kadervorming, beheer, onderhoud en vernieuwing, gericht op sport en bewegen;

    • h.

      uitgaven in het algemeen belang voor de sport voor zaken die niet als strikte taak van de gemeente gezien kunnen worden, maar wel door de sportwereld als essentieel of als zeer wenselijk worden ervaren, bijvoorbeeld een wedstrijdsecretariaat, geluidsinstallatie of een scorebord in de sporthal en daardoor in feite aan alle (wedstrijd)sporters ten goede komen;

    • i.

      kadervormingscursussen;

    • j.

      spelleiderscursussen voor Meer Bewegen voor Ouderen, cursussen voor begeleiding van gehandicapten en begeleiding van jeugdsport onder de voorwaarde dat men na het behalen van het diploma ook tenminste één jaar daadwerkelijk bij één van de onder A.1.c. genoemde verenigingen als leid(st)er actief is.

  • 4.

    De activiteit c.q. de subsidieaanvraag mag niet gericht zijn op onderhoud van accommodaties en/of aanschaf of vervanging van materialen van sportverenigingen.

 

B. PROCEDURE

  • 1.

    Een aanvraag kan doorlopend ingediend worden.

  • 2.

    Een aanvraag moet tenminste 6 weken voor aanvang van de betreffende activiteit/evenement ingediend zijn.

  • 3.

    De vereniging ontvangt uiterlijk 6 weken na ontvangst van de ingediende aanvraag een beslissing op het verzoek.

  • 4.

    Een aanvraag is in ieder geval voorzien van een omschrijving van de activiteit (aanleiding, doel, doelgroep etc.), datum van de activiteit en een begroting waaruit verwachte inkomsten en uitgaven blijken.

  • 5.

    Aanvragen worden in volgorde van ontvangst beoordeeld.

  • 6.

    Op alle aanvragen is in algemene zin de Algemene Subsidieverordening Olst-Wijhe van toepassing.

 

 

C. FINANCIELE VOORWAARDEN

  • 1.

    Het fonds kan niet meer verplichtingen aangaan dan het beschikbare budget.

  • 2.

    De maximumbijdrage per vereniging per jaar voor afzonderlijke aanvragen bedraagt in totaal € 500,-, met inachtneming van artikel C-1. Indien verenigingen gezamenlijk een aanvraag indienen, is de maximumbijdrage per aanvraag gekoppeld aan het op dat moment beschikbare budget.

  • 3.

    De bijdrage per activiteit bedraagt maximaal 50% van de subsidiabele kosten, tot ten hoogste de maximumbijdrage zoals genoemd in artikel C-2.

  • 4.

    Consumpties worden niet gesubsidieerd.

 

 

 

 

BIJLAGE 1 Overzicht subsidies 2015 en 2016 culturele organisaties

 

Naam

2014

13%

2015

(2014 – 13%)

26%

2016

(2014 – 26%)

Accordeonvereniging ''Kunst na Arbeid''

 € 2.214,25

 € 287,85

 € 1.926

 € 575,71

 € 1.639

Kon. Muziekvereniging Apollo Olst

 € 2.247,63

 € 292,19

 € 1.955

 € 584,38

 € 1.663

Muziekvereniging ''Harmonie'' Wesepe

 € 2.605,85

 € 338,76

 € 2.267

 € 677,52

 € 1.928

Muziekvereniging Olster Harmonie

 € 6.535,28

 € 849,59

 € 5.686

 € 1.699,17

 € 4.836

Showkorps Amicitia Boerhaar

 € 7.649,52

 € 994,44

 € 6.655

 € 1.988,88

 € 5.661

Muziekvereniging Wijhese Harmonie

 € 5.110,00

 € 664,30

 € 4.446

 € 1.328,60

 € 3.781

A.S.M.B. Beatrix

 € 3.352,75

 € 435,86

 € 2.917

 € 871,72

 € 2.481

Muziekvereniging Salland

 € 1.940,93

 € 252,32

 € 1.689

 € 504,64

 € 1.436

Toneelvereniging Herman Heyermans

 € 1.112,45

 € 144,62

 € 968

 € 289,24

 € 823

Revuegezelschap Tempo Wesepe

 € 251,50

 € 32,70

 € 219

 € 65,39

 € 186

Zang- en Toneelvereniging Harmonie Welsum

 € 385,40

 € 50,10

 € 335

 € 100,20

 € 285

Toneelvereniging Tavenu, inzake "Young Tavenu"

 € 365,50

 € 47,52

 € 318

 € 95,03

 € 270

Mij tot Nut van 't Algemeen, dep. Olst-Deventer

 € 938,00

 € 121,94

 € 816

 € 243,88

 € 694

Verenigd Comité Wijhe

 € 854,00

 € 111,02

 € 743

 € 222,04

 € 632

Stichting Kulturele Evenementen Wijhe

 € 836,00

 € 108,68

 € 727

 € 217,36

 € 619

Stichting IJsselacademie Kampen

 € 2.073,00

 € 269,49

 € 1.804

 € 538,98

 € 1.534

Historische Vereniging 't Olster Erfgoed

 € 749,00

 € 97,37

 € 652

 € 194,74

 € 554

Historische Vereniging Wijhe

 € 749,00

 € 80,00

€ 829,00

 € 97,37

Nvt

 

 € 652

 € 80

 € 732

 € 194,74

Nvt

 € 554

 € 80

 € 634

Stichting 't SAL

 € 1.040,00

 € 135,20

 € 905

 €   270,40

 € 770

Stichting Theaters Olst-Wijhe

 € 9.610,00

 € 1.249,30

 € 8.361

 € 2.498,60

 € 7.111

Stichting KIJK

 € 1.000,00

 € 130,00

 € 870

 € 260,00

 € 740

 

Deel

Officiele inhoudsopgave