Beleidsregels voor de aankondiging van evenementen en andere activiteiten

Geldend van 13-04-2007 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels voor de aankondiging van evenementen en andere activiteiten

1. Aanleiding

Op 6 juni 2005 heeft het college besloten 8 evenementenladders aan te schaffen en die in de gemeente op diverse locaties te plaatsen. Vanuit diverse geledingen van de bevolking is te kennen gegeven dat er behoefte was deze aan evenementenladders om verkeersdeelnemers van binnen en buiten de gemeente attent te maken op evenementen die in onze gemeente worden georganiseerd. De borden zijn in september 2005 langs de doorgaande wegen (gebiedsontsluitingswegen) geplaatst.

Naast de mogelijkheid om gebruik te maken van de evenementenladders, kan tot op heden ook een vergunning worden aangevraagd voor het plaatsen van losse aankondigingsborden langs de openbare weg of het omliggende gebied. De vergunningen worden zonder uitzondering allemaal verleend. In de afgelopen jaren is geconstateerd dat met name in de zomermaanden er vele aankondigingsborden op diverse locaties worden geplaatst. Om de wildgroei van deze borden in de hand te houden, is het wenselijk om hiervoor beleidsregels op te stellen.

2. Evenementenladders

Locaties evenementenladders

De evenementenladders zijn op de volgende locaties geplaatst:

Olst:

  • -

    Rijksstraatweg / Weth. A.G. Dekkerlaan

  • -

    Rijksstraatweg / De Meente

  • -

    Koekoeksweg ter hoogte van sportpark Overwetering

Wijhe:

  • -

    Rijksstraatweg / Wengelerafweg

  • -

    Rijksstraatweg / De Brabantse Wagen

  • -

    Raalterweg nabij rotonde wijk Krijtenberg

Wesepe:

-Raalterweg bij de entree van de bebouwde kom vanuit Deventer en vanuit Zwolle.

Gebruik van de evenementenladders

De evenementenladders bestaan uit een bovenbord met permanente tekst en drie onderborden waarop evenementen e.d. kunnen worden aangekondigd. De onderborden zijn bedoeld voor de aankondiging van evenementen, sociaal-culturele activiteiten e.d. vanaf maximaal vier weken voor de activiteit tot uiterlijk drie dagen na afloop van de activiteit. De borden kunnen niet worden gebruikt voor aankondiging van evenementen en sociaal-culturele activiteiten die buiten de gemeente plaatsvinden. Indien er voldoende ruimte op de borden is, kan de ruimte worden benut voor commerciële doeleinden. Dit geldt alleen voor bedrijven en instellingen die statutair in de gemeente gevestigd zijn en uitsluitend ten behoeve van door die bedrijven of instellingen te organiseren activiteiten.

De borden mogen niet worden gebruikt voor handels- of productreclame of voor aankondigingen die in strijd zijn met de openbare orde, zedelijkheid of volksgezondheid.

Indien men gebruik wil maken van de borden, kan contact worden opgenomen met het bedrijf dat de plaatsing van de onderborden verzorgt (voor gegevens zie bijlage 2). Daarbij geldt: wie het eerst komt, die heeft het eerste recht op een plaats op het evenementenbord.

Kosten voor het gebruik van de evenementenladders

De kosten voor het gebruik van de evenementenladders zijn (exclusief BTW):

  • -

    € 44,92 per bord bij 1 onderbord;

  • -

    € 40,89 per bord bij 2 tot 4 onderborden (locaties);

  • -

    € 37,33 per bord bij 5 tot 8 onderborden (locaties).

Voor het gebruik van de evenementenladders voor niet-commerciële doeleinden is een subsidie mogelijk van 50% van de genoemde tarieven (exclusief BTW).

3. Reclame en evenementenborden langs de openbare weg

Wettelijk kader

Indien er sprake is van een niet-bouwvergunningplichtig bouwwerk, is artikel 2.1.5.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening van toepassing. Het is verboden zonder vergunning van het college de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan.

Motieven die aan dit artikel ten grondslag liggen zijn: verkeersveiligheid, welstand en gevaar of de hinder die de stoffen of voorwerpen voor personen of goederen kunnen opleveren. Het tweede lid geeft een aantal uitzonderingsgronden van de vergunningplicht, waaronder reclame voor ideële doeleinden (reclame verband houdend met de vrijheid van meningsuiting). Het kan alleen verboden worden om ideële reclame op bepaalde plaatsen aan te brengen. Geheel verbieden van ideële reclame is niet mogelijk.

Een vergunning kan worden geweigerd:

-indien het beoogde gebruik schade toebrengt aan de weg, gevaar oplevert voor de bruikbaarheid van de weg of voor het doelmatig en veilig gebruik daarvan, dan wel een belemmering kan vormen voor het doelmatig beheer en onderhoud van de weg. (Deze weigeringsgrond geldt niet voorzover in het daarin geregelde onderwerp wordt voorzien door artikel 5 van de Wegenverkeerswet);

-indien het beoogde gebruik hetzij op zichzelf, hetzij in verband met de omgeving niet voldoet aan redelijke eisen van welstand of schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente. (Deze weigeringsgrond geldt niet voor bouwwerken);

-in het belang van de voorkoming of beperking van overlast voor gebruikers van de in de nabijheid gelegen onroerende zaak. (Deze weigeringsgrond geldt niet voorzover in het geregelde onderwerp wordt voorzien door de Wet milieubeheer).

Het beleid rond reclameborden moet worden gebaseerd op deze weigeringsgronden. Concreet betekent dit dat in beleid eisen kunnen worden gesteld aan het aantal vergunningen (al dan niet per aanvrager per jaar), de locatie en de duur van elke vergunning.

Welstandsnota gemeente Olst-Wijhe

De Welstandsnota regelt het plaatsen van reclame-uitingen die betrekking hebben op de aanprijzing van een bedrijf, een product of een dienst. De Welstandsnota richt zich dus op commerciële reclame (verwijsborden voor/naar winkels, uithangborden e.d.). Het onderwerp van driehoeksborden, sandwichborden en aankondigingsborden voor evenementen e.d. valt daar buiten.

4. Lokale overwegingen

Om te voorkomen dat zich ‘Belgische taferelen’ voordoen is het uit het oogpunt van het uiterlijk aanzien van de gemeente wenselijk om het plaatsen van borden te reguleren. Het ongelimiteerd plaatsen van borden leidt tot vervuiling van het dorpsgezicht, levert een onrustig straatbeeld op en leidt de weggebruiker af van het verkeer waardoor de verkeersveiligheid in gevaar wordt gebracht.

Er is gekozen voor een duidelijke regulering. De acht evenementenladders zijn geplaatst op de invalswegen van de gemeente, zodat al het verkeer dat de gemeente doorkruist op de hoogte wordt gesteld van de activiteiten binnen de gemeente. De evenementenladders zijn ervoor bedoeld om het verkeer dat de gemeente binnenkomt te attenderen op de evenementen en activiteiten die in de gemeente plaatsvinden.

Omdat deze borden niet de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld een heel programma aan te kondigen, wil het college het mogelijk maken om in de kernen eigen borden te plaatsen, omdat daar doorgaans meer informatie op staat vermeld.

Hiervoor zijn in overleg met de evenementenorganisaties de locaties aangewezen zoals vermeld in bijlage I. (De kaartjes van de exacte locaties zijn bijgevoegd.)

Omdat het college een groot voorstander is van het gebruik van de evenementenladders, wordt er sterk aangedrongen op het gebruik ervan. Er is veel verkeer dat deze ladders passeert omdat ze zijn geplaatst langs de toegangswegen. De ladders zijn bij uitstek een goede mogelijkheid om passerende mensen op de hoogte te stellen van de vele activiteiten die in de gemeente plaatsvinden.

Voorts is het college bereid om het gebruik van ‘eigen’ borden toe te staan (maximaal zes in totaal in de hele gemeente). Over de locaties van de borden in de kern waar het evenement plaats vindt worden eenmalig afspraken gemaakt. Vast staat dat geen toestemming wordt verleend voor het plaatsen van borden langs 80-km wegen (i.v.m. de verkeersveiligheid) en niet in de directe omgeving van de evenementenladders. Voor het plaatsen van de eigen borden in de omliggende kernen moet gebruik worden gemaakt van de in bijlage I genoemde locaties. Voordat toestemming wordt verleend voor het plaatsen van de eigen borden, wordt er eerst een welstandstoets uitgevoerd op de uitvoering van de borden (er moet bijv. wel sprake zijn van borden: geen auto’s op palen e.d. en de borden moeten er ‘verzorgd’ uit zien).

Voor de plaatsingsduur wordt verwezen naar paragraaf 2.

Samengevat worden de volgende beleidsregels gesteld:

  • -

    aankondigingen worden op zoveel mogelijk evenementenladders geplaatst;

  • -

    er mogen in totaal maximaal zes ‘eigen’ borden worden geplaatst, verdeeld over de hele gemeente. Voor het plaatsen van borden in de omliggende kernen zijn in bijlage I locaties opgenomen welke gebruikt dienen te worden. Voor het plaatsen van borden in de kern waar het evenement plaats vindt dient toestemming te worden gevraagd aan de gemeente. De ‘eigen’ borden dienen eenmalig door de gemeente te worden getoetst aan welstandseisen;

  • -

    borden mogen uiterlijk 4 weken voor de activiteit worden geplaatst tot uiterlijk drie dagen na afloop van de activiteit.

Tenslotte kan gebruik worden gemaakt van de evenementenkalender op de website van Olst-Wijhe. Als een evenement door de organisatie digitaal wordt aangemeld, wordt het vermeld op de evenementenkalender van de website en wordt het de donderdag voor het evenement vermeld in Huis-aan-Huis.

Mocht toepassing van het beleid gevolgen hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen, dan kan gebruik worden gemaakt van de hardheidsclausule. Zie hiervoor paragraaf 9.

5. Spandoeken

De voorwaarden voor het plaatsen van spandoeken blijven ongewijzigd. In Wijhe is in de Langstraat de mogelijkheid om een spandoek op te hangen en in Olst wordt in overleg een locatie gezocht waar een spandoek kan worden opgehangen. De eisen die worden gesteld aan het ophangen van een spandoek zijn:

  • -

    Een spandoek moet op een hoogte van minimaal 4,20 meter worden opgehangen en moet deugdelijk worden bevestigd.

  • -

    Een spandoek moet uiterlijk twee dagen na afloop van een evenement worden verwijderd.

  • -

    Een spandoek mag maximaal vier weken worden opgehangen.

  • -

    Een spandoek mag alleen gebruikt worden indien sprake is van een zogenaamd ‘goed doel’/landelijke actie. Het mag niet worden gebruikt voor de aankondiging van commerciële activiteiten.

6. Handhaving

Voor handhaving van onjuist / zonder vergunning geplaatste borden wordt de spoedeisende aanpak gehanteerd. Dat betekent dat de organisatie die een bord heeft geplaatst per brief gesommeerd wordt om het bord binnen twee dagen weg te halen. Wordt hieraan niet voldaan, dan worden de borden door de buitendienstmedewerkers verwijderd en kunnen de borden bij de gemeentewerf worden opgehaald. De kosten voor het verwijderen van de borden en de ambtelijke kosten komen voor rekening van de overtreder.

7. Evaluatie

De beleidsregels en het gebruik van de evenementenladders worden eind 2007 geëvalueerd. Aan de hand van de uitkomsten van de evaluatie zal worden bepaald of het wenselijk dan wel noodzakelijk is om het beleid aan te passen.

8. Hardheidsclausule

Indien toepassing van het beleid gevolgen heeft die onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen, dan kan gemotiveerd van het beleid worden afgeweken.

9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit beleid wordt aangehaald als: “Beleidsregels voor de aankondiging van evenementen en andere activiteiten”.

  • 2.

    Het beleid treedt in werking op de eerste dag na publicatie onder gelijktijdige intrekking van de Nota Reclame en verwijsborden, vastgesteld d.d. 22 september 2002.

Aldus vastgesteld d.d. 4 april 2007

Burgemeester en wethouders van Olst-Wijhe,

de secretaris, de burgemeester,

A.Oeseburg. ing. L.G. Hinnen.

Bijlage II

Bijlage I Locaties voor borden in Boerhaar, Boskamp, Den Nul, Eikelhof, Elshof, Herzen, Middel en Welsum

Boerhaar

Boerhaar 1 te Boerhaar. Dit is bij de afslag Raalterweg richting Boerhaar.

Boskamp

Tegenover de kruising Koekoeksweg / Boskamp in een stuk grond naast het weiland van Overkempe.

Den Nul

Komend vanuit de richting Wijhe, na de parkeerplaats van de Lange Kolk aan de rechterkant van de weg in de grasstrook bij de sloot.

Eikelhof

Op de hoek van de Bevrijdingsweg en de Boxbergerweg.

Elshof

Terrein van Buurthuis Elshof.

Herxen

Op de hoek Rijksstraatweg en Herxen.

Middel

Terrein waar het dorpsfeest Middel plaats vindt (kruising Middelerstraat/Oude Deventerweg).

Welsum

Langs de IJsseldijk bij de kruising met Veerweg.

Bijlage II

Contactgegevens exploitant evenementenladders

De Goede Lichtreklame Service BV (De Goede)

Hazenberg 23

6971 LC Brummen

telefoonnummer (0575) 564776

Inhoudsopgave

1. Aanleiding

2. Evenementenladders

3. Reclame en evenementenborden langs de openbare weg

4. Lokale overwegingen

5. Spandoeken

6. Handhaving

7. Evaluatie

8. Hardheidsclausule

9. Inwerkingtreding en citeertitel