Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR364951
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR364951/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Mandaatstatuut Ten Boer-Groningen
Geldend van 14-04-2015 t/m 31-12-2020
Intitulé
Mandaatstatuut Ten Boer-GroningenHOOFDSTUK 1: REGELS VOOR MANDAAT
Mandaatstatuut Ten Boer/Groningen
Artikel 1
Algemeen
- 1.
Het college en/of de burgemeester draagt bevoegdheden die volgens het convenant Ten Boer-Groningen uitgevoerd gaan worden over aan in dit (of een specifiek) Mandaatbesluit genoemde functionarissen van de gemeente Groningen, voor zover in overeenstemming met de voorschriften genoemd in dit Mandaatbesluit en voor zover de bevoegdheden zich daar niet tegen verzetten.
- 2.
Het college en/of de burgemeester kunnen het nemen van besluiten behoudens bijzondere uitzonderingen slechts opdragen aan de concerndirecteuren met lijnverantwoordelijkheid voor de onderdelen.
- 3.
Ingeval van afwezigheid van de onder lid 2 genoemde functionarissen, waaraan volgens dit besluit bevoegdheden kunnen worden opdragen, worden deze bevoegdheden toegekend aan hun plaatsvervanger of waarnemer.
- 4.
Uit de ondertekening blijkt wie als plaatsvervanger of waarnemer tekent door zowel de naam als functie te vermelden. Het college en/of de burgemeester kunnen de hen toegedeelde bevoegdheden opdragen aan in dit mandaatstatuut genoemde functionarissen, voor zover in overeenstemming met de voorschriften genoemd in dit statuut, voor zover de bevoegdheden zich daar niet tegen verzetten.
- 5.
De onder 2 genoemde functionarissen, alsmede het college van de gemeente Groningen dienen met deze opgedragen bevoegdheden in te stemmen. Dat gebeurt door het ondertekenen van dit statuut.
- 6.
In een apart mandaatbesluit worden de bevoegdheden van de gemeentelijke organisatie van Ten Boer vastgelegd.
- 7.
Ingeval van afwezigheid van de onder lid 2 genoemde functionarissen, waaraan volgens dit besluit bevoegdheden kunnen worden opdragen, worden deze bevoegdheden toegekend aan hun plaatsvervanger of waarnemer.
Artikel 2
Terugleggen
- 1.
Een in mandaatverhouding te nemen besluit dient vóóraf voorgelegd te worden aan de beleidsregisseur of de portefeuillehouder, dan wel teruggelegd te worden bij het college en/ of de burgemeester indien het beleid van deze(n) hierbij is betrokken of op overige wijze beleidsmatige aspecten kent.
- 2.
Het eerste lid is in ieder geval van toepassing:
- a.
indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;
- b.
indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;
- c.
indien uit het besluit financiële, juridische, organisatorische, politiek/bestuurlijke en/of publicitaire belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;
- d.
indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijk portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;
- e.
indien het een brief of verzoek met een persoonlijk karakter betreft.
- a.
- 3.
Bij het terugleggen wordt een beleidsregisseur en/of de controller van de gemeente Ten Boer nadrukkelijk betrokken.
Artikel 3
Onderlinge afstemming
- 1.
Indien bij een te nemen besluit de concerndirecteur van een andere organisatieonderdeel of een beleidsregisseur van Ten Boer belang heeft of dit op overige wijze het taakgebied van dat organisatieonderdeel, dan wel beleidsregisseur raakt, wordt dit besluit vooraf aan de concerndirecteur van dat organisatieonderdeel, of de beleidsregisseur voorgelegd.
- 2.
Mocht over het te nemen besluit geen overeenstemming worden bereikt, dan wordt het besluit aan het college van Ten Boer voorgelegd.
Artikel 4
Uitvoering
- 1.
Waar in een mandaatbesluit de uitvoering van bepaalde regelingen wordt opgedragen, wordt daarmee ook bedoeld:
- a.
besluiten betreffende de toepassing van een openbare voorbereidingsprocedure o.g.v. de Algemene Wet Bestuursrecht;
- b.
het voeren van correspondentie in het kader van de uitoefening van de opgedragen bevoegdheden;
- c.
het voeren van verhaals- en incassoprocedures.
- a.
Artikel 5
Ondertekeningsbevoegdheid
- 1.
Daar waar door de burgemeester of het college een bevoegdheid wordt opgedragen, wordt door de burgemeester of het college tevens de bijbehorende bevoegdheid tot ondertekening opgedragen.
- 2.
In de desbetreffende ondertekening dient de mandaatverhouding tot uiting worden gebracht.
Artikel 6
Ondermandatering
- 1.
De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen zijn bevoegd de hun opgedragen bevoegdheden rechtstreeks te ondermandateren, waarbij de bepalingen van dit Mandaatstatuut onverkort van toepassing zijn.
- 2.
Ondermandatering geschiedt bij schriftelijk besluit.
- 3.
De ondergemandateerde bevoegdheden worden in een apart hoofdstuk van het betreffende ondermandaatbesluit gebundeld.
- 4.
In de ondertekening van het desbetreffende besluit dient de ondermandaatverhouding tot uiting te worden gebracht.
Artikel 7
Waarborgen rond ondermandatering
- 1.
De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen blijven verantwoordelijk voor de uitvoering van ondergemandateerde bevoegdheden.
- 2.
De teruglegbepaling van artikel 2 wordt in ondermandaat als volgt uitgevoerd:
- ·
De ondergemandateerde legt een mogelijk onder artikel 2 vallende casus eerst voor aan de betrokken beleidsregisseur Ten Boer;
- ·
De beleidsregisseur bepaalt of er in ondermandaat besloten kan worden, dan wel dat de casus aan de portefeuillehouder van Ten Boer voorgelegd moet worden, dan wel dat de casus ter besluitvorming teruggelegd moet worden bij het college van Ten Boer;
- ·
Voorleggen aan de portefeuillehouder gebeurt door de beleidsregisseur, met ambtelijke ondersteuning van de ondergemandateerde;
- ·
Terugleggen bij het college gebeurt door de concerndirecteur van het betreffende onderdeel, in samenwerking met de beleidsregisseur.
- ·
- 3.
De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen zorgen voor waarborgen dat ook in ondermandaat wordt voldaan aan de vereisten van artikel 2 en de in het vorige lid genoemde procedure.
- 4.
De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen nemen daarbij tenminste de volgende randvoorwaarden in acht:
- a.
De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen leden beoordelen wie ondergemandateerd wordt en motiveren deze keuze in het ondermandaatbesluit;
- b.
De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen bepalen hoe de ondermandataris de bevoegdheid moet uitoefenen;
- c.
De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen zien toe op naleving van de artikelen 2 en 7 van het Mandaatstatuut Ten Boer.
- a.
Artikel 8
Ter inzagelegging en bekendmaking
- 1.
Dit mandaatstatuut wordt bekendgemaakt en ter inzage gelegd op het gemeentehuis van Ten Boer, alsmede bij het Gemeentelijk Informatie Centrum van de Gemeente Groningen.
- 2.
Dit statuut wordt ter kennis gebracht aan de raden van Ten Boer en Groningen.
HOOFDSTUK 2: ALGEMENE MANDATEN AAN DE CONCERNDIRECTEUREN
Artikel 9
Begripsbepaling
In dit hoofdstuk worden aan de volgende in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen van de gemeente Groningen de in de artikelen 10 tot en met 13 genoemde algemene mandaten verleend aan de concerndirecteuren van de gemeente Groningen:
Artikel 10 Privaatrechtelijke rechtshandelingen
Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het namens het college van Ten Boer:
- a.
besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hier geen gemeentelijke middelen bij worden aangewend;
- b.
besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend, tot een maximum waarde in geld uitgedrukt van
€ 10.000,00;
- c.
besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen, voor zover daarbij gemeentelijke middelen worden aangewend, tot een hogere tegenwaarde dan € 10.000,00, mits het routine-uitgaven of -investeringen betreft en passend binnen de begroting van Ten Boer;
- d.
besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een hogere tegenwaarde dan
€ 10.000,00 maar lager dan € 50.000,00 en indien de raad bij eerdere besluitvorming hier
voor de bestemming en de aanwending heeft aangegeven.
e.besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen tot een hogere tegenwaarde dan
€ 50.000,00 en indien de raad bij eerdere besluitvorming hiervoor de bestemming en de aanwending heeft aangegeven onder voorwaarde dat dit na akkoord met de beleidsregisseurs wordt gehandeld.
Hierbij dient v.w.b. de werkwijze rekening gehouden te worden met de werkafspraken zoals die zijn verwoord in de noot
Artikel 11
Uitvoering dwangsom bij termijnoverschrijding
Aan de concerndirecteuren wordt gemandateerd de bevoegdheid om besluiten op grond van paragraaf 4.1.3.2. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) te nemen.
Artikel 12
Procesvertegenwoordiging
- 1.
Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het (besluiten tot het) voeren van verweer in bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures.
- 2.
In artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt daarbij de bevoegdheid verleend tot het verrichten van alle, het belang van de gemeente dienende, proceshandelingen.
- 3.
Tevens wordt opgedragen het (besluiten tot het) doen van aangifte bij jegens de gemeente veroorzaakte schade en het desgewenst voegen in eventuele strafprocedures.
- 4.
Aan de concerndirecteuren wordt opgedragen het (besluiten tot het ) overgaan tot mediation.
Artikel 13
WOB, Privacy en WID
- 1.
Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het beslissen op verzoeken op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur.
- 2.
Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt tevens opgedragen het bij of krachtens de Wet bescherming persoonsgegevens bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerkingen van persoonsgegevens.
- 3.
Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het identificeren van de gemeente bij het aangaan van dienstverleningscontracten overeenkomstig de Wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme.
Artikel 13
Aanvragen van subsidies
Aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen wordt opgedragen het aanvragen van subsidies voor zover die dienstbaar kunnen zijn aan de gemeentelijke taakuitoefening. De aanvragen worden ter kennis gebracht van de meest betrokken beleidsregisseur in Ten Boer.
Artikel 14 Financien
- 1.
Aan de concerndirecteuren wordt opgedragen het uitvoeren van de gemeentebegroting, voor wat betreft het financieel beheer, zoals omschreven in verordeningen. Daaronder is te verstaan het aangaan verplichtingen ten laste van de posten van de gemeentebegroting
- 2.
Voor wat bevoegdheden betreffende de financiën wordt verwezen naar de artikelen 15 en 16 van het Treasury-statuut van de gemeente Ten Boer.
Voor de inhoud van HOOFDSTUK 3 wordt verwezen naar de bijlagen I t/m XV: inhoudende de onderdeelmandaten. Deze worden geacht onderdeel te zijn van het Mandaatstatuut Ten Boer-Groningen
HOOFDSTUK 4: SLOTBEPALINGEN
Artikel 20
Citeertitel
Dit besluit kan worden aangehaald als ‘Mandaatstatuut Ten Boer-Groningen’.
Artikel 21
Inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2015.
- 2.
Met ingang van de in het vorige lid vermelde datum vervalt het Mandaatbesluit Ten Boer- Groningen 2013.
Artikel 22
Ondertekening
Met de in dit mandaatstatuut door het college van Ten Boer opgedragen bevoegdheden wordt ingestemd door de betreffende in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen, alsmede het college van de gemeente Groningen.
Het college van Ten Boer
burgemeester, secretaris,
Het college van Groningen stemt in met dit mandaatstatuut en het verlenen van mandaat door het college van Ten Boer aan de in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen van het mandaatstastuut Ten Boer- Groningen.
burgemeester, secretaris,
De in artikel 1 lid 2 genoemde functionarissen van gemeente Groningen stemmen in met de aan
hen verleende mandaten.
Bijlagen I t/m XV
- -
Shared Service Center (SCC)
- -
Publieke Dienstverlening/Klant Contact Centrum (KCC)
- -
Schakelunit
- -
Maatschappelijke Ontwikkeling
- -
GGD
- -
Werk
- -
WSR
- -
Participatie
- -
Inkomensdienstverlening
- -
Stadstoezicht
- -
Stadsbeheer
- -
Economische Zaken
- -
Stadsontwikkeling Beleid en Ontwerp
- -
Gebiedszaken
- -
Stadsontwikkeling Ontwikkeling en Uitvoering
Bijlage I Economische zaken 2015
ONDERDEELSMANDAAT ECONOMISCHE ZAKEN 2015
Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Economische Zaken wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:
Uitvoering Inspraakverordening |
|
Uitvoering Algemene Subsidieverordening |
|
Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening |
|
Uitvoering Drank- en Horecawet en - verordening |
|
Uitvoering Wet op de kansspelen |
|
Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen) |
Bijlage II Gebiedszaken 2015
ONDERDEELSMANDAAT GEBIEDSZAKEN 2015
Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Gebiedszaken wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:
Uitvoering Algemene Inspraakverordening |
|
Uitvoering Algemene Subsidieverordening |
|
Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening |
|
Uitvoering Drank en horecawet en - verordening |
|
Uitvoering Wet op de kansspelen |
|
Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen) |
Bijlage III Inkomensdienstverlening 2015
ONDERDEELSMANDAAT INKOMENSDIENSTVERLENING 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Inkomensdienstverlening wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
1. Inkomen
|
Typering en omschrijving bevoegdheid |
Wethouder |
Bijzonderheden/opmerkingen |
|
Verordening cliëntenraad |
Wethouder Sociale Zaken |
|
|
Uitvoering van: De Wet werk en bijstand (WWB);De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW);De Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ);De Maatregelenverordening Wet werk en bijstand;De Maatregelenverordening IOAW en IOAZ;De Re-integratieverordening Wet werk en bijstand;Uitvoeringsbesluit voorzieningen re-integratieverordening Wet werk en bijstandDe Toeslagenverordening Wet werk en bijstand;De Verordening Langdurigheidstoeslag;Verordening verrekening boete bij recidive Waaronder besluiten over: Het vaststellen van het recht op uitkering;Het opleggen van boete en/of maatregel;Het opschorten, herzien en intrekken van de uitkering;Het terugvorderen en invorderen van uitkering;Verhaal van bijstand waaronder begrepen de invordering van verschuldigde verhaalsbijdragen. |
Wethouder Sociale Zaken |
Hieronder dient tevens te worden begrepen de uitvoering van de op grond van deze wetten van kracht zijnde uitvoeringsbesluiten
Onder de uitvoering van deze regelingen dient tevens te worden begrepen het aanbesteden van re-integratietrajecten, het verrichten van de nodige privaatrechtelijke rechtshandelingen zoals het aangaan van geldleningsovereenkomsten, bruikleenovereenkomsten en het vestigen van krediethypotheken. Dit mandaat omvat tevens de bevoegdheid om in het kader van de ketensamenwerking tussen SOZAWE en het UWV aan medewerkers van deze laatste instellingen ondermandaat te geven voor het verrichten van nader door de concerndirecteur te bepalen taken bij het innemen van aanvragen om bijstand
|
|
Uitvoering van op grond van de WWB genomen hiernavolgende beleidsregels (?): Beleidsregels duurzame gebruiksgoederen;Beleidsregels Verhaal;Beleidsregels terugvordering;Beleidsregels algemene en bijzondere bijstand, IOAW, IOAZ en Bbz 2014. |
Wethouder Sociale Zaken |
|
|
Uitvoering van de Participatiewet |
Wethouder Sociale Zaken |
|
|
Uitvoering van de Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VVTV), waaronder besluiten over: het verlenen van zorg;het geheel of gedeeltelijk onthouden van zorg;het betalen en terugvorderen van zorg. |
Wethouder Sociale Zaken |
Hoewel deze wet met ingang van 1 april 2001 is ingetrokken blijft de wet op grond van hoofdstuk 11, artikel 5 Invoeringswet Vreemdelingenwet 2000 voor de daarin omschreven groep gevallen doorlopen.
|
|
Uitvoering van: de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs);overige regelingen en de daarmee samenhangende betalingen met betrekking tot de GKB. |
|
|
|
Uitvoering van de: Wet kinderopvang (WK);Verordening Wet kinderopvang;de Regeling tegemoetkoming kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie. |
Wethouder Sociale Zaken |
Het betreft het verstrekken van een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang door de gemeente in de vorm van een subsidie. |
|
Uitvoering van de: Wet inburgering;Verordening Wet inburgering;Besluit brede doeluitkering sociaal, integratie en veiligheid. |
Wethouder Sociale Zaken |
De Wet inburgering en de verordening Wet inburgering zijn in werking getreden met ingang van 1 januari 2007. Per die datum is Wet inburgering nieuwkomers (WIN) ingetrokken Onder uitvoering van het besluit brede doeluitkering dient tevens te worden begrepen de uitvoering van de op grond van deze wetten van kracht zijnde uitvoeringsbesluiten en - regelingen. |
|
Afgeven van een verklaring als bedoeld in artikel 285 eerste lid sub f Faillissementswet.
|
Wethouder Sociale Zaken |
Hieronder vallen ook die verklaringen die namens het college van andere gemeenten worden afgegeven. |
|
Aanvragen en verdere afwikkeling van subsidies in het kader van door de raad goedgekeurde projectsubsidies in het kader van het Europees Sociaal Fonds. |
Wethouder Sociale Zaken |
|
|
Uitvoering van de Algemene subsidieverordening en de op grond hiervan door het college vastgestelde ‘Nadere regels subsidie |
Wethouder Sociale Zaken |
Deze subsidies hebben betrekking op arbeidsmarktbeleid en maatschappelijke participatie, evenals armoedebestrijding en minimabeleid. |
|
Ondertekening van besluiten op bezwaarschriften met betrekking tot alle en uit te voeren wetgeving. |
Wethouder Sociale Zaken |
De bevoegdheid om een besluit op het bezwaarschrift te nemen blijft voorbehouden aan het college. |
|
Uitvoering van de: Verstrekkingen bijzondere bijstand categoraal, en de daarmee samenhangende betalingen; |
Wethouder Sociale Zaken |
.
|
|
Uitvoering van: Schuldsaneringsregeling natuurlijke personen, Titel III Faillissementswet;Beschermingsbewind, Titel 19 Boek 1 Burgerlijk Wetboek. |
Wethouder Sociale Zaken |
De rechtbank benoemt de gemeente tot bewindvoerder beschermingsbewind |
|
Uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004).
|
Wethouder Sociale Zaken |
In afwachting van nieuwe wetgeving zijn alle specifieke bepalingen over zelfstandigen opgenomen in het Bbz 2004. |
|
Afgeven: ‘Verklaring Bijstandsgerechtigden’ op grond van de Wet op de rechtsbijstand en aanverwante regelgeving. |
Wethouder Sociale Zaken |
|
|
Uitvoering van alle andere wet- en regelgeving welke aan het onderdeel ter uitvoering is of wordt opgedragen. |
Wethouder Sociale Zaken |
|
|
Het nemen van alle conservatoire maatregelen en het doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit als bedoeld in artikel 160, vierde lid Gemeentewet. |
Wethouder Sociale Zaken |
|
|
Het aanwijzen van toezichthouders. |
Wethouder Sociale Zaken |
|
Toelichting
In vergelijking tot het mandaat voor 2014 is in dit mandaat de uitvoering van de Participatiewet en de op grond daarvan door de raad vastgestelde verordeningen opgenomen. Dit geldt ook voor de beleidsregels die in verband met deze wet zijn aangepast. De Participatiewet is op 1 januari 2015 in werking getreden. Bepaalde onderdelen van deze wet zijn nog niet in werking getreden. Daarom is het mandaat voor de uitvoering van de WWB en op grond daarvan vastgestelde verordening en beleidsregels nog niet geschrapt.
Bijlage IV maatschappelijke ontwikkeling 2015
ONDERDEELS MANDAAT MAATSCHAPPELIJKE ONTWIKKELING 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Maatschappelijke ontwikkeling wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
BEVOEGDHEDEN
Typering en omschrijving bevoegdheid
|
Opmerkingen en bijzonderheden |
Uitvoering van de Leerplichtwet 1969 waaronder: art. 3a en 3b beslissen op verzoeken tot vervangende leerplicht;art. 15 beslissing op verzoeken inzake vrijstelling van de leerplicht |
|
Uitvoering van de Wet op het passend onderwijs |
|
Uitvoering van de Verordening Leerlingenvervoer, waaronder: art. 5 beslissen over tijdstip van uitbetaling van vergoeding;art. 6 beslissen op aanvragen voor vergoeding (waaronder) de wijze van vervoer;art. 6 verdagen van de termijn;art. 10 vragen van advies aan commissie voor de begeleiding, ambulant leider en andere deskundigen;art. 26 toepassen van de hardheidsclausule;art. 27 afwijken van de verordening in bijzondere gevallen. |
|
Het bieden van nazorg aan ex-gedetineerden |
De beleidsverantwoordelijkheid ligt bij het onderdeel Maatschappelijke ontwikkeling. De uitvoering hiervan ligt bij het Veiligheidshuis i.s.m afdeling BJZ van de gemeente Ten Boer. |
Bijlage V Participatie 2015
ONDERDEELSMANDAAT PARTICIPATIE 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Participatie wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
- 1.
Participatie
|
Typering en omschrijving bevoegdheid |
Wethouder |
Bijzonderheden/opmerkingen |
|
|
|
|
|
De Wet werk en bijstand (WWB)
|
Wethouder Sociale Zaken |
Re-integratieverordening Wet werk en bijstand, Uitvoeringsbesluit voorzieningen re-integratieverordening Wet werk en bijstand en Bbz 2014
|
|
De Participatiewet (PW) |
Wethouder Sociale Zaken |
Re-integratieverordening Participatiewet 2015, Verordening loonkostensubsidie Participatiewet 2015 |
Toelichting
In vergelijking tot het mandaat voor 2014 is in dit mandaat de uitvoering van de Participatiewet en de op grond daarvan door de raad vastgestelde verordeningen opgenomen. Dit geldt ook voor de beleidsregels die in verband met deze wet zijn aangepast. De Participatiewet is op 1 januari 2015 in werking getreden. Bepaalde onderdelen van deze wet zijn nog niet in werking getreden. Daarom is het mandaat voor de uitvoering van de WWB en op grond daarvan vastgestelde verordening en beleidsregels nog niet geschrapt.
Bijlage VI Publieke dienstverlening/Klantcontact Centrum 2015
ONDERDEELSMANDAAT PUBLIEKE DIENSTVERLENING / KLANT CONTACT CENTRUM
Aan de concerndirecteur Bedrijfsvoering wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
Typering en omschrijving bevoegdheid |
Portefeuillehouder |
Bijzonderheden/ opmerkingen |
Uitvoering wettelijke bepalingen Wet Basisregistratie Personen (BRP) |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening)
|
Uitvoering wettelijke bepalingen Paspoortwet |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening)
|
Uitvoering wettelijke bepalingen Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening)
|
Opvragen justitiële gegevens op grond van art. 12 Besluit justitiële gegevens |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening)
|
Uitvoering van de Wegenverkeerswet Voor zover het betreft het afgeven, weigeren en ongeldig verklaren van rijbewijzen |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening)
|
Uitvoering Besluit optie- en naturalisatiegelden 2002 |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening) |
Uitvoering wettelijke bepalingen Kieswet |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening) |
Uitvoering bepalingen burgerlijke stand |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening) |
Uitvoering van de Wet op de lijkbezorging, waaronder met name: Stellen van een andere termijn voorbegraving of verbrandingKennisgeving van registratie en succesieVerlof tot ontledingVerlof tot op- en herbegraven |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening)
|
Besluit tot beperkte openstelling van het bureau Burgerlijke Stand als bedoeld in artikel 7, lid 3 van het Reglement Burgerlijke Stand |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening)
|
Uitvoering van de wettelijke bepalingen met betrekking tot: Kaderwet dienstplichtDistributiewetInkwartieringswet |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening)
|
Uitvoering van de wettelijke bepalingen op grond van de Wet Veiligheidsregio’s |
Burgemeester |
(Publieke Dienstverlening) |
Het voeren van verweer (zowel schriftelijk als tijdens de zitting) in administratiefrechtelijke (hoger) beroepsprocedures overeenkomstig het Algemeen Mandaatbesluit, alsmede het daarbij doen verrichten van alle mogelijke proceshandelingen |
Burgemeester, *zowel namens het college als de burgemeester |
(Publieke Dienstverlening) Taak ligt primair bij het SSC-J, maar kan in voorkomende gevallen worden uitgeoefend door functionarissen uit het primaire proces zodat deze in dit besluit is opgenomen. |
Stelselhouderschap basisregistraties BRP en WOZ |
Burgemeester |
|
Het beslissen op een administratief beroep kwijtschelding gemeentelijke belastingen. |
Wethouder financiën |
|
Bijlage VII Schakelunit 2015
ONDERDEELSMANDAAT SCHAKELUNIT 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de Schakelunit wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
Typering en omschrijving bevoegdheid |
Opmerkingen en bijzonderheden |
Uitvoering van taken en het nemen van besluiten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Verordening maatschappelijke ondersteuning en de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning |
|
Uitvoering van taken en het nemen van besluiten in het kader van de Jeugdwet, de Verordening jeugdhulp en de Nadere regels jeugdhulp
|
|
Uitvoering van de Algemene subsidieverordening en eventueel de daarop gebaseerde Nadere regels subsidies |
|
Toelichting
De Schakelunit is nog niet helemaal uitgekristalliseerd, maar vooruitlopend op de definitieve instelling van dit onderdeel is voor de Schakelunit een onderdeelsmandaatbesluit genomen. Het Principebesluit over dit organisatieonderdeel is leidend geweest voor de inrichting van dit onderdeelsmandaatbesluit.
Bijlage VIII Shared service center 2015
ONDERDEELSMANDAAT SHARED SERVICE CENTER (SSC) 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel SSC wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
Typering en omschrijving bevoegdheid |
Portefeuillehouder |
Bijzonderheden/ opmerkingen |
Verstrekken jaaropgaaf IB47 aan inspecteur Rijksbelastingen (inkomsten personen waarvan geen loonbelasting is ingehouden) |
Wethouder Financiën |
(SSC-F) |
Aangifte van BTW van de dienst aan de rijksinspecteur belastingen |
Wethouder Financiën |
(SSC-F) |
Aangifte voor BTW-compensatiefonds ten behoeve van het gehele concern aan de rijksinspecteur belastingen |
Wethouder Financiën |
(SSC-F) |
Beheer en correspondentie inzake personeelsinformatiesystemen in het verlengde van applicatiebeheer (EMIS) |
Burgemeester |
(SSC-HRM) |
Uitvoering, beheer en correspondentie van de gemeentelijke schadeverzekeringsportefeuille en het verhalen van schade (inclusief collectieve personeelsverzekering) |
Burgemeester
|
(SSC-F) |
Uitvoering van het Treasury Statuut en vertegenwoordiging van de gemeente bij privaatrechtelijke rechtshandelingen in het kader van uitvoering van het Treasury Statuut. Bij afwezigheid van de directeur Bedrijfsvoering treedt de vakdirecteur SSC-F op als vervanger. Indien voor het afsluiten van een overeenkomst twee handtekeningen vereist zijn, tekenen de directeur Bedrijfsvoering en de vakdirecteur SSC-F. Bij afwezigheid van een van beide tekent de Tenboerster gemeentesecretaris. |
Wethouder financiën Burgemeester (vertegenwoordiging) *college besluit, burgemeester vertegenwoordigt |
(SSC-F) Het gaat hier specifiek om taken die benoemd zijn in artikel 15, 16 en 17 van het Treasurystatuut en overgedragen aan de Medewerker Financieel Beheer (ook medewerker Financiën genoemd) |
Uitvoering van gemeentelijke dan wel Europese (concern) aanbestedingen op basis van de daarvoor geldende wettelijke regels, daaronder -voor zover nodig- uitdrukkelijk begrepen de bevoegdheid tot het aangaan van raamovereenkomsten |
Wethouder Financiën |
(SSC Inkoop) |
Verdagen van de beslissing op een bezwaarschrift als bedoeld in artikel 7:10, derde lid Awb, met betrekking tot alle door de gemeente uitgevoerde en uit te voeren wetgeving |
alle |
(SSC-J) |
Het nemen van verdagingsbesluiten inzake verzoeken om nadeelcompensatie of planschade, het buiten behandeling stellen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade en het afwijzen van verzoeken om nadeelcompensatie of planschade |
Wethouder Ruimtelijke ordening |
(SSC-J)
Het besluiten tot toekennen van nadeelcompensatie of planschade blijft voorbehouden aan het college |
Uitvoering van de Verordening voorzieningen onderwijshuisvesting |
Wethouder Onderwijs |
(SSC-VGM) |
Bijlage IX Stadsbeheer 2015
ONDERDEELSMANDAAT STADSBEHEER 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Stadsbeheer wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
MANDAAT CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN |
Bijzonderheden |
Uitvoering van de Wegenverkeerswet, junco Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, junco regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen
|
|
Uitvoering van de Algemene Plaatselijke verordening
|
|
Uitvoering Afvalstoffenverordening Bepalingen inzake verlening van vergunningen en ontheffingen. Handhaven van de verboden. Uitvoering van op de verordening gebaseerde Nadere Regels. |
Mandaat ziet tevens op weigeren en intrekken van vergunningen en ontheffingen en op de vaststelling en de uitvoering van nadere regels en aanwijzingsbesluiten op grond van de Afvalstoffenverordening |
Uitvoering algemene Subsidieverordening |
|
Aanvragen van vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen hoe ook genaamd, die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van de taken van het onderdeel Stadsbeheer |
|
Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen |
|
Uitvoering Telecommunicatieverordening |
|
Uitvoering Graafverordening |
|
Uitvoering Verordening op de gemeentelijke begraafplaats |
|
Uitvoering Algemene Inspraakverordening |
|
Het besluit een op Rechtsgevolg(en) gerichte verkeersmaatregel, niet zijnde een verkeersbesluit, te nemen |
|
Wet op de lijkbezorging |
|
Bijlage X Stadsontwikkeling beleid en ontwerp 2015
ONDERDEELSMANDAAT STADSONTWIKKELING BELEID EN ONTWERP 2015
Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Stadsontwikkeling Beleid en Ontwerp wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:
WET RUIMTELIJKE ORDENING (Wro), WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING (WRO), WET GELUIDHINDER, INSPRAAKVERORDENING |
Uitvoering Wet ruimtelijke ordening (Wro) |
Uitvoering Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) |
Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten |
Uitvoering Algemene Inspraakverordening |
WET ALGEMENE BEPALINGEN OMGEVINGSRECHT, WONINGWET, MONUMENTENWET e.a. |
Uitvoering Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) |
Uitvoering Woningwet |
Uitvoering Bouwbesluit |
Uitvoering Bouwstoffenbesluit in relatie tot de Woningwet |
Uitvoering Bouwverordening |
Uitvoering Erfgoedverordening |
Uitvoering Monumentenwet |
Uitvoering Monumentenverordening |
Uitvoering Besluit Rijksregeling Restauratie Monumenten 1990 (BRRM) |
Uitvoering Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit) |
Uitvoering Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Activiteitenbesluit Wet milieubeheer) |
HUISVESTINGSWET e.a. |
Uitvoering Huisvestingswet |
Uitvoering art. 15 van de Leegstandswet |
FINANCIËLE UITVOERINGSREGELINGEN |
Uitvoering besluitvorming ter realisatie van diverse projecten |
SUBSIDIEREGELINGEN |
Uitvoering Algemene Subsidieverordening |
|
DIVERSE VOORBEREIDINGS- EN UITVOERINGSHANDELINGEN |
Opdrachten verband houdend met de uitvoering van dorpsvernieuwings- en uitbreidingsgebieden |
Uitvoering besluitvorming ter realisering van diverse projecten bestaande uit programmakosten w.o. wegen, groen (uitvoeringsprogramma) |
ALGEMENE PLAATSELIJKE VERORDENING |
Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening |
WINKELS, HORECA, KANSSPELEN |
Uitvoering Winkeltijdenwet en Winkeltijdenverordening inzake de winkelsluiting (Openingstijden winkels en verlenen ontheffingen) |
Uitvoering Drank en horecawet en - verordening |
Uitvoering Wet op de kansspelen |
WATERGERELATEERDE REGELINGEN |
|
WET KINDEROPVANG |
Uitvoering Wet Kinderopvang + verordening |
MILIEUGERELATEERDE REGELINGEN |
Uitvoering van de Wet Milieubeheer |
Uitvoering van uitvoeringsbesluiten op grond van de Wet milieubeheer |
Uitvoering Wet bodembescherming |
Uitvoering van uitvoeringsbesluiten op grond van de Wet bodembescherming |
Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten |
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren |
Uitvoering Besluit luchtkwaliteit |
Uitvoering Vuurwerkbesluit |
Uitvoering van de Wegenverkeerswet, juncto Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, juncto regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen |
Uitvoering Afvalstoffenverordening |
Aanwijzing toezichthoudende bevoegdheid ambtenaren overeenkomstig hoofdstuk 5 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en hoofdstuk 5 van de WABO: Toezichthouder op de naleving van het bepaalde in de Wet milieubeheer;Toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Algemene plaatselijke verordening;Toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Bouwverordening;Toezichthouder op de naleving van het bepaalde bij of krachtens de Afvalstoffenverordening;Integraal toezichthouder op de naleving van de WABO. |
Aanwijzing verordeningen waarvoor Boa’s opsporingsbevoegdheid hebben |
Het afhandelen van vergunningen, ontheffingen of vrijstellingen hoe ook genaamd, die noodzakelijk zijn voor de uitoefening van milieutaken, waaronder in elk geval te noemen: Wet milieubeheer;Wet verontreiniging oppervlaktewateren;Provinciale milieuverordening;APV;Woningwet. |
Verrichten van voorbereidings-en uitvoeringshandelingen en verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen verband houdende met het Uitvoeringsprogramma Bodemsanering |
Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen |
Bijlage XI Stadsontwikkeling ontwikkeling en uitvoering 2015
ONDERDEELSMANDAAT STADSONTWIKKELING ONTWIKKELING EN UITVOERING 2015
Aan de Concerndirecteur Groningen lijnverantwoordelijk voor het onderdeel Stadsontwikkeling Ontwikkeling en Uitvoering wordt opgedragen de uitoefening van de volgende werkzaamheden:
Uitvoering Wet Basisregistraties adressen en gebouwen |
|
Uitvoering Inspraakverordening |
|
Uitvoering Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen |
|
Uitvoering wettelijke bepalingen inzake straatnaamgeving en huisnummering |
|
Uitvoering Wet ruimtelijke ordening (Wro) |
|
Uitvoering Wet op de Ruimtelijke Ordening (WRO) |
|
Uitvoering Wet geluidhinder en de daarop gebaseerde uitvoeringsbesluiten |
|
Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Onteigeningswet |
|
Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdende met de Wet Voorkeursrecht gemeenten |
|
Uitvoering Woningwet |
|
Uitvoering Algemene Subsidieverordening |
|
Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdend met de voorbereiding en realisering van projecten |
|
Voorbereidings- en uitvoeringshandelingen verband houdend met de voorbereiding en realisering van projecten in het kader van verkeer en vervoer |
|
Uitvoering Algemene Plaatselijke Verordening |
|
Uitvoering van de Wet op de Omzetbelasting |
|
Uitvoering Wegenverkeerswet (WVW) Inzake artikel 10 jo 148 nieuw (ontheffing voor wedstrijd met voertuigen op de weg) |
|
Het besluit een op rechtsgevolg(en) gerichte verkeersmaatregel, niet zijnde een verkeersbesluit, te nemen (bijvoorbeeld de plaatsing van verkeersborden, stoplichten etc.) |
|
Uitvoering Besluit administratieve bepalingen in het wegverkeer (BABW) |
|
Uitvoering artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) jo artikel 149 Wegenverkeerswet |
|
Uitvoering Voertuigenreglement |
|
Uitvoering Regeling Verkeersregelaars 2009 |
Bijlage XII Stadstoezicht 2015
ONDERDEELSMANDAAT STADSTOEZICHT 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Stadstoezicht wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
MANDAAT CONCERNDIRECTEUR GRONINGEN |
Bijzonderheden |
Uitvoering van de Wet op de Kansspelen
|
|
Gezondheids- en welzijnswet voor dieren Ter uitvoering van BM-besluit tot laten doden, de feitelijke opdracht geven aan de dierenarts tot doden
|
Geen mandaat voor de besluiten tot inbeslagname en laten doden, bevoegdheid blijft bij BM. Mandaat voor feitelijke uitvoering ligt bij Regiopolitie. |
Uitvoering artikel 8a. 51 Wet Luchtvaart juncto artikel 21 Besluit burgerluchthavens juncto artikel 35 lid 2 en 3 Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen.
|
|
Uitvoering Vuurwerkbesluit |
|
Uitvoering van de Wegenverkeerswet, junco Besluit vervoer gevaarlijke stoffen, junco regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen
|
|
Uitvoering van de Algemene Plaatselijke verordening
|
|
Uitvoering Afvalstoffenverordening Bepalingen inzake verlening van vergunningen en ontheffingen.Handhaven van de verboden.Uitvoering van op de verordening gebaseerde Nadere Regels. |
Mandaat ziet tevens op weigeren en intrekken van vergunningen en ontheffingen en op de vaststelling en de uitvoering van nadere regels en aanwijzingsbesluiten op grond van de Afvalstoffenverordening |
Uitvoering Destructieverordening
|
|
Aanwijzing toezichthoudende bevoegdheid ambtenaren gemeente Groningen overeenkomstig hoofdstuk 5 Algemene wet bestuursrecht (Awb) en hoofdstuk 5 van de WABO: Toezichthouder op de naleving van het bepaalde in de Wet milieubeheer;Toezichthouder op de naleving van het bij of krachtens de Algemene plaatselijke verordening;Toezichthouder op de naleving van het bij of krachtens de Bouwverordening;Toezichthouder op de naleving van het bij of krachtens de AfvalstoffenverordeningIntegraal toezichthouder op de naleving van de WABOToezichthouder op de naleving van de Marktverordening |
|
Aanwijzing verordeningen waarvoor Boa’s opsporingsbevoegdheid hebben |
|
Uitvoeren Zondagswet |
|
Aanwenden rechtsmiddelen tegen boetes bij verkeersovertredingen |
|
Uitvoering Scheepvaartverkeerswet |
|
Uitvoering Besluit administratieve bepalingen Scheepvaartverkeer |
|
Uitvoering Binnenvaartpolitiereglement |
|
Uitvoering Wrakkenwet |
|
Uitvoering Marktverordening
|
|
Uitvoering Algemene Inspraakverordening |
|
Bijlage XIII Werk 2015
ONDERDEELSMANDAAT WERK 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor het onderdeel Werk wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
- 1.
Werk
|
Typering en omschrijving bevoegdheid |
Wethouder |
Bijzonderheden/opmerkingen |
|
Wet sociale werkvoorziening |
|
|
|
|
|
|
|
Verordening persoonsgebonden budget begeleid werken Wet sociale werkvoorziening |
Wethouder Sociale Zaken |
|
|
De Wet werk en bijstand (WWB) en de daarop gebaseerde verordeningen
|
Wethouder Sociale Zaken |
|
|
De Participatiewet en de daarop gebaseerde verordeningen |
Wethouder Sociale Zaken |
|
Toelichting
In vergelijking tot het mandaat voor 2014 is in dit mandaat de uitvoering van de Participatiewet en de op grond daarvan door de raad vastgestelde verordeningen opgenomen. Dit geldt ook voor de beleidsregels die in verband met deze wet zijn aangepast. De Participatiewet trad op 1 januari 2015 in werking. Bepaalde onderdelen van deze wet zijn nog niet in werking getreden. Daarom is het mandaat voor de uitvoering van de WWB en op grond daarvan vastgestelde verordening en beleidsregels nog niet geschrapt.
Bijlage XIV Werkmaatschappij Sport en Recreatie 2015
ONDERDEELS MANDAAT WERKMAATSCHAPPIJ SPORT EN RECREATIE 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de WSR wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
I. PRIVAATRECHTELIJKE RECHTSHANDELINGEN
Typering en omschrijving bevoegdheid
|
Opmerkingen en bijzonderheden |
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen t.b.v. onderhoud en investeringen, het verhuren en het in gebruik geven van gebouwen, accommodaties en terreinen in beheer van de WSR |
|
II OVERIGE BEVOEGDHEDEN
Typering en omschrijving bevoegdheid
|
Opmerkingen en bijzonderheden |
Vaststellen en wijzigen van algemene voorwaarden (inclusief het vaststellen van nadere bepalingen voor verhuur/bruikleen)
|
|
Vaststellen van openingstijden/data
|
|
Het vaststellen van tarieven van de sportaccommodaties op grond van de begroting van Ten Boer
|
Betreft de nominale stijgingen |
De planning van het beheer en onderhoud inclusief de uitvoering
|
|
De planning van kwalitatieve en kwantitatieve wijzigingen alsmede de bouw en sloop
|
|
Aanvragen van subsidies en vergunningen mbt. bouw, sloop en verbouw van gebouwen, accommodaties en terreinen |
|
Bijlage XV GGD 2015
ONDERDEELSMANDAAT GGD 2015
Aan de concerndirecteur met lijnverantwoordelijkheid voor de GGD, resp. de directeur Publieke Gezondheid wordt opgedragen de uitoefening van de volgende bevoegdheden:
Typering en omschrijving bevoegdheid |
Collegebevoegdheid
|
Mandaat aan |
Uitvoering van alle taken en het nemen van alle besluiten in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Verordening maatschappelijke ondersteuning en de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning |
Welzijn en Zorg |
Concerndirecteur |
Benoemen van gemeentelijke lijkschouwers |
Welzijn en Zorg |
Directeur Publieke Gezondheid |
Toezicht betreffende de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
Volksgezondheid |
Directeur Publieke Gezondheid |
Toelichting
De GGD heeft een regionaal bestuur en regionale opdrachten. Dat heeft ook consequenties voor de mandatering. Een aantal taken is opgedragen aan de GGD/directeur publieke gezondheid. Vandaar dat hier ook mandaat wordt verleend aan de directeur publieke gezondheid.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl