Regeling vervallen per 10-02-2022

Reglement burgerlijke stand

Geldend van 17-01-2018 t/m 09-02-2022

Intitulé

Reglement burgerlijke stand

Burgemeester en wethouders van de gemeente Tholen;

gelet op het bepaalde in artikel 16, boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994;

b e s l u i t e n :

vast te stellen het 'Reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand'.

Artikel 1 - Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder:

  • a.

    De wet:

    Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek

  • b.

    Het besluit:

    Besluit Burgerlijke Stand 1994 (Stbl. 1994, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, Stbl. 900).

  • c.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand:

    Een ambtenaar in dienst van de gemeente of een andere gemeente en als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders (art.16 lid 2 en 3 van Boek I van het Burgerlijk Wetboek)

  • d.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand:

    Een ambtenaar als zodanig benoemd door burgemeester en wethouders;

  • e.

    Huis der gemeente

    Het gemeentehuis aan het Hof van Tholen 2 te Tholen en alle binnen de gemeentegrenzen gelegen locaties, zowel in gebouwen als in de open lucht.

  • f.

    bureau van de burgerlijke stand:

    afdeling/loket binnen de gemeentelijke organisatie waar zaken aangaande de burgerlijke staat gemeld moet worden (zoals geboorte, overlijden en huwelijken) en waar de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn wettelijk voorgeschreven werkzaamheden verricht:

Artikel 2 – Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college van burgemeester en wethouders kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen, de ambtenaren in dienst van de gemeente Tholen of in dienst van een andere gemeente.

  • 2. Het minimum aan ambtenaren van de burgerlijke stand is drie.

  • 3. Het college van burgemeester en wethouders kan tevens buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

  • 4. De ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand dienen alle wettige huwelijken en partnerschappen te voltrekken, en als gevolg daarvan kan het college alleen ambtenaren van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen die bereid zijn ook huwelijken en partnerschapsregistraties tussen mensen van hetzelfde geslacht te sluiten.

Artikel 3- Benoeming en ontslag

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd. Deze periode is maximaal het tijdvak gedurende hetwelk de ambtenaar in dienst is van de gemeente en werkzaam is bij de afdeling Publiekszaken

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor in het benoemingsbesluit te bepalen periode benoemd.

  • 3. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt ontslag verleend als de termijn in het benoemingsbesluit is verstreken, dan wel op de eerste dag na de maand waarin hij de leeftijd van zeventig jaren heeft bereikt.

  • 4. Voor de ambtenaren en de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, welke zijn benoemd vóór het inwerkingtreden van dit reglement en/of benoemd zijn voor onbepaalde tijd, geldt,dat zij worden ontslagen:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij beëindiging van het dienstverband bij deze gemeente of een andere gemeente;

    • c.

      anders dan op eigen verzoek bij feitelijke beëindiging van de werkzaamheden.

Artikel 4 Locatie

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken op de door het college als huis der gemeente aangewezen locaties: Gemeentehuis te Tholen, voormalig stadhuis te Tholen

  • 2. voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen heeft het college aangewezen het gemeentehuis aan het Hof van Tholen 2 te Tholen en alle binnen de gemeentegrenzen gelegen locaties, zowel in gebouwen als in de open lucht

  • 3. Voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen op deze locaties dient wel voldaan te worden aan de hiervoor gestelde voorwaarden.

  • 4. De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

Artikel 5 Voorwaarden voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen op een binnen de gemeente gelegen locatie

  • 1. Het bruidspaar heeft gekozen voor een huwelijkssluiting in een locatie binnen de gemeentegrenzen, anders dan het gemeentehuis. De dag, het tijdstip en de locatie zijn uiterlijk zes weken voor de huwelijkssluiting schriftelijk aan de ambtenaar van de burgerlijke stand kenbaar gemaakt.

  • 2. Het gebruik van deze locatie mag niet leiden tot strijd met de openbare orde hoe ook genaamd.

  • 3. De beheerder van de locatie stelt de locatie voor de duur van de huwelijkssluiting ter beschikking aan de gemeente. De wijze van gebruik tijdens de huwelijkssluiting wordt bepaald door de gemeente. Gedurende deze periode heeft de locatie de status van gemeentehuis.

  • 4. De tot gemeentehuis aangewezen locatie dient voor de duur van de huwelijkssluiting voor ieder vrij bereikbaar en toegankelijk te zijn;

  • 5. Indien de beheerder een vergoeding voor het gebruik van de locatie vraagt is deze geheel voor rekening van het bruidspaar

  • 6. Voor de inrichting en aankleding van de locatie is het bruidspaar verantwoordelijk. De aanpassing van de locatie vindt in nauw overleg met de beheerder plaats In ieder geval dienen een tafel, stoelen en voldoende verlichting aanwezig te zijn. Aanwijzing leidt, anders dan bij overeenkomst, niet tot enige verantwoordelijkheid van de gemeente voor de inrichting, aankleding en verzorging van de locatie

  • 7. Het niet voldoen aan de bepalingen van dit artikel kan voor de gemeente reden zijn de huwelijkssluiting niet op de overeengekomen tijd en locatie te laten plaatsvinden.

Artikel 6 Leiding

Het afdelingshoofd van de afdeling Publiekszaken is belast met de dagelijkse leiding van de Burgerlijke Stand c.q. de ambtenaren van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand

Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekking

  • 1. Ter uitvoering van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is op dinsdagochtend om 09.00 en 09.30 uur gelegenheid tot kosteloos voltrekken van huwelijken,het registreren van partnerschappen of omzetten van partnerschappen in huwelijken.

  • 2. Huwelijksvoltrekkingen op kosteloze tijdstippen zijn alleen mogelijk als ten minste één van de huwelijkskandidaten ingezetene van de gemeente Tholen is (zoals bedoeld in artikel 1.1 van de wet BRP).

  • 3. De kosteloze huwelijken en partnerschapsregistraties worden voltrokken door de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4. Tijdens de kosteloze huwelijksvoltrekking zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen. Dit betekent dat de ceremonie zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het jawoord bij een huwelijk en bij een geregistreerd partnerschap of omzetting het tekenen van de akte.

  • 5. Voorafgaand aan de ceremonie vindt er geen gesprek plaats met de ambtenaar van de burgerlijke stand die het huwelijk zal voltrekken.

Artikel 8 - Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend:

    • a.

      Voor huwelijksvoltrekkingen, het registreren van partnerschappen of omzetten van een partnerschap in een huwelijk (met ceremonie) op maandag tot en met zaterdag van 09.00 tot 16.30 uur;

    • b.

      Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 16.30 uur op afspraak.

  • 2. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door burgemeester en wethouders aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door burgemeester en wethouders, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de burgemeester en wethouders, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 5. In bijzondere gevallen kunnen burgemeester en wethouders besluiten tot afwijking van de in het eerste lid genoemde openingstijden.

  • 6. Het geven van een persoonlijke invulling aan de ceremonie, zoals bijvoorbeeld een toespraak, het afspelen van muziek of het drinken van champagne is niet toegestaan.

Artikel 9- Gebruik gemeentelijke locaties

Het is verboden om bij de gemeentelijke trouwlocaties te strooien met rijst, confetti of iets dergelijks

Artikel 10- Huwelijken

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar van te voren worden afgesproken.

Artikel 1 - Slotbepalingen

  • 1. Het reglement kan worden aangehaald als 'Reglement burgerlijke stand gemeente Tholen'.

  • 2. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2018 onder gelijktijdige intrekking van het reglement van 6 oktober 2009.

Ondertekening

Tholen, 2 januari 2018.
Burgemeester en wethouders van Tholen,
de secretaris
S. Nieuwkoop 
de burgemeester
G.J.van de Velde-de Wilde

Toelichting op het reglement burgerlijke stand

Artikel 1 Begripsbepaling

In dit artikel worden de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft (artikel 16d, eerste lid, Boek 1 BW).

 

Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende bepalingen:

  • a.

    de buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente;

  • b.

    de buitengewoon ambtenaar kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

  • c.

    de buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

Artikel 3 Benoeming en ontslag

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

Een ambtenaar van de burgerlijke stand kan steeds voor een bepaalde periode worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen, zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode.

 

De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van burgemeester en wethouders worden bepaald of collectief in dit lid. De maximale benoemingstermijn is tot de zeventig jarige leeftijd. Dit is gelijk aan de leeftijd waarop een ambtenaar kan worden benoemd. De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door de raad aangewezen andere locatie) worden verricht. Indien daartoe gewichtige reden bestaan, mag de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden ook elders binnen de gemeente verrichten (artikel 1 Besluit burgerlijke stand 1994 en artikel 64 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek).

 

Artikel 4 Locatie

De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewone ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun werkzaamheden in het gemeentehuis. Het gemeentehuis is een daartoe door het bevoegde bestuursorgaan aangewezen locatie. Indien er zwaarwichtige redenen zijn, kunnen de werkzaamheden ook elders binnen de gemeente worden verricht. Hierbij kan worden gedacht aan de sluiting van een huwelijk in een verzorgingstehuis. Het college heeft alle binnen de gemeentegrenzen gelegen locaties, zowel in gebouwen als in de open lucht als locatie voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen aangewezen.

 

Artikel 5 Voorwaarden voor het voltrekken van huwelijken en het registreren of omzetten van partnerschappen op een binnen de gemeente gelegen locatie

Voor het gebruik van een binnen de gemeente gelegen locatie voor het voltrekken van huwelijken of het registreren of omzetten van partnerschappen dient wel aan een aantal voorwaarden te worden voldaan. Het moet in ieder geval tijdig worden aangevraagd.  Zo moet tijdig duidelijk zijn wanneer het huwelijk wordt voltrokken zodat administratieve stappen kunnen worden genomen. Voorts dient te beheerder van de trouwlocatie zijn medewerking te verlenen zodat de ambtenaar zijn werkzaamheden naar behoren in zelfstandigheid kan uitvoeren. Ook moet de openbaarheid zijn gegarandeerd en mag er geen gevaar bestaan voor de openbare orde. In verband met het verband met het vereiste van openbaarheid dient de locatie ook vrij en niet al te moeilijk toegankelijk te zijn. Algemeen gesproken mag niet het risico genomen worden dat de huwelijksvoltrekking in strijd met de wettelijke bepaling plaatsvindt.

Artikel 6 Leiding

In dit artikel wordt bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2 Besluit burgerlijke stand 1994).

 

Artikel 7 Kosteloze huwelijksvoltrekking

De gemeente Tholen is wettelijk verplicht om 2 maal per week de mogelijkheid te bieden om dit kosteloos te doen. Deze mogelijkheid wordt geboden op dinsdagochtend aan de (echt) paren waarvan een van hen in de gemeente Tholen is ingeschreven. Hiernaast is aangegeven dat dit een eenvoudige plechtigheid is voltrokken door de ambtenaar burgerlijke stand.

Artikel 8 Openstelling

In dit artikel wordt bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, Boek 1, Burgerlijk Wetboek).

In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door de burgemeester en wethouders aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. Daarbij kan er voor worden gekozen om het bureau op vaste dagdelen open te stellen. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het bureau van de burgerlijke stand op afspraak te laten bezoeken. Deze optie is als bepaling aan de verordening toegevoegd. In de praktijk werken veel gemeenten al (dagdelen) op afspraak, ondermeer om lange wachttijden aan het loket te voorkomen en zo beter tegemoet te komen aan de wensen van de burger.

 

Artikel 9- Gebruik gemeentelijke locaties

Om de overlast vanwege de gestrooide rijst, confetti te voorkomen is er een verbod op het strooien van rijst, confetti, etc.

 

Artikel 10- Huwelijken

Een huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar van te voren worden afgesproken.

Artikel 5 Slotbepaling

In dit artikel wordt bepaald onder welke naam het reglement moet worden aangehaald en wanneer het in werking treedt.