Verordening op de raadscommissie die functioneringsgesprekken met de burgemeester houdt

Geldend van 02-03-2013 t/m heden

Intitulé

Verordening op de raadscommissie die functioneringsgesprekken met de burgemeester houdt

De raad van de gemeente Tiel,

overwegende dat het, gelezen de circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester d.d. 15 juli 2012, wenselijk is algemene regels vast te stellen voor het voeren van functioneringsgesprekken raad – burgemeester;

gelezen het voorstel van de griffier;

gehoord het advies van de fractievoorzitters d.d. 18 september 2012;

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 15 juli 2012, alsmede het Reglement van orde voor de vergaderingen en voor andere werkzaamheden van de raad;

besluit:

vast te stellen de Verordening op de raadscommissie die functioneringsgesprekken met de burgemeester houdt (hierna: de commissie).

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak jaarlijks een functioneringsgesprek te houden met de burgemeester.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De commissie bestaat uit de voorzitters van alle in de raad vertegenwoordigde fracties. Het aantal leden wordt aangepast naar rato van eventuele wijzigingen in het aantal van de in de raad vertegenwoordigde fracties.

  • 2. Het lid van de grootste fractie in de raad fungeert als voorzitter van de commissie.

  • 3. Als plaatsvervangend voorzitter fungeert het lid van de op één na grootste fractie in de raad.

  • 4. Plaatsvervangende leden worden niet aangewezen. Het lidmaatschap is persoonlijk en eindigt als het desbetreffende lid ophoudt lid van de gemeenteraad te zijn.

  • 5. De griffier is secretaris van de commissie. Hij is geen lid van en heeft geen stemrecht in de commissie.

  • 6. De loco – burgemeester en de gemeentesecretaris worden in de gelegenheid gesteld aan de beraadslagingen van de commissie deel te nemen als adviseur. Zij zijn geen lid van de commissie en hebben geen stemrecht.

Artikel 3 Geheimhouding

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.

  • 2. De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3. De commissie legt bij de functioneringsgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter van de commissie ziet erop toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 4. De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

Artikel 4 Vergaderingen

  • 1. De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste twee leden dit noodzakelijk achten.

  • 2. De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien een adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 3. De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

Artikel 5 Bijzondere bepalingen over functioneringsgesprekken

  • 1. De commissie houdt minimaal één maal per jaar een functioneringsgesprek met de burgemeester. Voorafgaand aan dit gesprek voert de burgemeester, in het bijzijn van de griffier, individuele gesprekken met de commissieleden ter voorbereiding op de gespreksagenda.

  • 2. Indien de fractievoorzitters dan wel de burgemeester de wens daartoe kenbaar maken, houdt een commissie tussentijds een functioneringsgesprek met de burgemeester.

  • 3. De commissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over het functioneren van den burgemeester. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het functioneringsgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige functioneringsgesprek in te zien.

  • 4. Het gesprek is wederkerig. Zowel het functioneren van de burgemeester als het functioneren van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De commissie toetst het functioneren van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afspraken uit, het vorige functioneringsgesprek.

  • 5. In het laatste functioneringsgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

Artikel 6 Informatieverstrekking

  • 1. Van het functioneringsgesprek wordt een verslag gemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt. Het verslag wordt voor raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de raadsgriffier.

  • 2. Een afschrift van het verslag van het functioneringsgesprek wordt toegezonden aan de burgemeester en de commissaris van de Koningin.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 8 Inwerkingtreding enCiteertitel

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en kan worden aangehaald als: "Verordening functioneringsgesprekken burgemeester – raad 2013".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering
van 13 februari 2013,
de griffier, de voorzitter,