Regeling vervallen per 11-09-2020

Beleidsregel subsidie stimulering van de sloop van vervuilende voertuigen door bewoners

Geldend van 20-10-2015 t/m 10-09-2020

Intitulé

Beleidsregel subsidie stimulering van de sloop van vervuilende voertuigen door bewoners

( college besluit van 13 oktober 2015)

Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;

gelet op artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT

vast te stellen de volgende

Beleidsregel ten behoeve van de subsidieverlening voor het slopen van personenauto's en lichte bestelauto's door bewoners.

GEMEENTE UTRECHT: BELEIDSREGEL subsidie stimulering van de sloop van vervuilende voertuigen door bewoners

Artikel 1. Beleidskader

Al in het collegeprogramma 2010-2014 ‘Groen, open en sociaal’ heeft het college van Utrecht uitgesproken zich in te willen zetten voor een aantrekkelijke en bereikbare stad, waarbij de gezondheid van de inwoners van de stad een belangrijk uitgangspunt is. Schone lucht en gezonde mobiliteit spelen hierbij een belangrijke rol.

In het collegeakkoord 2014-2018 is aangekondigd door te gaan met het stimuleren van schoon vervoer zoals elektrisch rijden (auto’s én scooters), deel- en leenauto’s en gebundelde en schone stadsdistributie. Utrecht profileert zich als duurzame stad, met een ambitieus energieprogramma en een voortrekkersrol op het gebied van elektrisch vervoer.

De Europese normen voor luchtkwaliteit ziet het college als minimumnormen. Om deze doelstelling te realiseren is een omslag in het denken over autogebruik nodig, door in te zetten op maximale maatregelen om openbaar vervoer en fiets te stimuleren, en het gebruik van de auto af te remmen. Automobiliteit blijft -mits gedoseerd - een element in de bereikbaarheid van een vitale en aantrekkelijke stad. Maar, mensen die met de auto naar Utrecht komen worden gestimuleerd de auto aan de rand van de stad achter te laten.

Het college blijft zich inzetten om de leef- en luchtkwaliteit te verbeteren, door het gebruik van schone auto's (in plaats van vervuilende brandstofauto's) te bevorderen. Het vervoer dat in de stad plaatsvindt moet zo schoon mogelijk zijn: hierbij denken wij in de eerste plaats aan fietsen, maar ook aan schone (elektrische) auto’s, schoon goederenvervoer en schoon openbaar vervoer. In het Uitvoeringsprogramma Gezonde Lucht voor Utrecht (2013-2015) zijn maatregelen opgenomen om de luchtkwaliteit verder te verbeteren. Een van die maatregelen is deze Beleidsregel.

Artikel 2. Doelstelling

Doel is het verbeteren van de luchtkwaliteit (in de binnenstad van Utrecht) door het stimuleren van sloop van vervuilende auto's. De regeling beoogt mede een oplossing te bieden voor bewoners die vanaf 1 januari 2015 niet meer in de milieuzone mogen rijden met hun huidige vervuilende bestel- en personenauto's en deze vervangen. Om deze doelen te bereiken stellen we een subsidie ter beschikking aan bewoners uit de gemeente Utrecht om hun vervuilende auto te slopen.

Een goede benutting van deze stimuleringsmaatregel levert een bijdrage aan daadwerkelijke en significante verbetering van de luchtkwaliteit in de stad.

Artikel 3. Aanvraagperiode

De aanvraagperiode treedt in werking op de dag na bekendmaking van deze regeling tot uiterlijk 1 december 2015.

Artikel 4. Definities

bewoner

Individueel persoon woonachtig in de gemeente Utrecht die niet als bedrijf, instelling of overheid is georganiseerd

personenauto

Voertuig van de voertuigcategorie M met de voertuigclassificatie M1 niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorrijtuig met beperkte snelheid; in ieder geval wordt als personenauto aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs een personenauto is.

lichte bestelauto

Een lichte bestelauto is een motorrijtuig dat voornamelijk is ingericht voor het vervoer van goederen met een toegestane maximum massa van het lege voertuig van minder dan 1.760 kg.

sloop

Het laten demonteren van de betreffende auto bij een erkend sloopbedrijf.

milieuzone

Het gebied in de stad Utrecht (zie bijlagen, kaart milieuzone bestel- en personenauto's) waar vanaf 1 januari 2015 bestel- en personenauto's uit de categorie diesel met een Datum Eerste Toelating eerder dan 1 januari 2001 worden geweerd.

datum eerste toelating (DET)

De datum waarop de auto voor het eerst in gebruik is genomen. Voor auto’s waarvoor vóór 1 januari 1995 een kentekenbewijs is afgegeven waarop geen datum van eerste toelating is vermeld, wordt als datum van eerste toelating beschouwd de op het kentekenbewijs vermelde datum van afgifte van deel I van het kentekenbewijs (Voertuigreglement 1994: Besluit van 16 juni 1994, houdende uitvoering van de Wegenverkeerswet 1994).

Euro normering

De emissie (uitstoot) norm voor voertuigen/auto's die in de Europese Unie van kracht is.

o verige schone auto's

• een personen- of bestelauto die blijkens de vermelding in het kentekenregister LPG als brandstof heeft, waarvoor in het kentekenregister en op het kentekenbewijs de aanduiding G3 is opgenomen en die een datum van eerste toelating heeft van na 31 december 2004, of;

• een personen- of bestelauto die blijkens het kentekenregister is ingericht en bestemd om uitsluitend te worden aangedreven door een elektromotor, of;

• een personen- of bestelauto die blijkens het kentekenregister is ingericht en bestemd om aangedreven te worden door een elektromotor eventueel in combinatie met een benzinemotor, of;

• een personen- of bestelauto die blijkens de vermelding in het kentekenregister een affabriek CNG-installatie heeft of waterstof als brandstof heeft (zie ook definitie 'affabriek installatie' hieronder)

Bij al deze voertuigen moet het moet gaan om 'affabriek' installaties. Er mag geen sprake zijn van een na fabricage omgebouwd voertuig.

rijwaardige staat

Een voertuig dat voldoet aan de APK-normen en daarnaast in staat is om op eigen motorvermogen te worden verplaatst, waarbij wordt voldaan aan de basiseisen op het gebied van geluid, lucht, snelheid en veiligheid.

erkend sloopbedrijf

Een door de RDW (Dienst Wegverkeer) erkend demontagebedrijf. Een overzicht van deze bedrijven is te vinden via: http://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Slopen-of-demonteren-.aspx.

demontageverklaring

Verklaring van een demontagebedrijf, dat beschikt over de RDW erkenning ‘bedrijfsvoorraad’ met het onderdeel bevoegdheid ‘Online Registratie Auto Demontage’, om binnen 48 uur na tenaamstelling van het betreffende kenteken op zijn naam, de registratie van demontage van de auto in het kentekenregister van de RDW te bewerkstelligen en deze melding nadien niet ongedaan te (laten) maken en tevens de verklaring dat het demontagebedrijf zich verplicht ook de auto in eigen beheer, conform de bij of krachtens het Besluit beheer autowrakken gestelde voorschriften, te demonteren en het niet in eigendom over te dragen of te exporteren.

affabriek installatie

Installatie, ingebouwd in een voertuig door of onder verantwoordelijkheid van de fabrikant of importeur van dat voertuig, waarbij na die inbouw een typegoedkeuring is afgegeven voor het voertuig met LPG of CNG als brandstof.

d eelauto

Een auto waarvan meerdere mensen om beurten tegen betaling gebruikmaken.

OV (openbaar vervoer)

Algemene middelen en gelegenheden tot verplaatsing (te land) die het publiek ten dienste staan, zoals trein, tram en bus.

e-scooter

Een volledig elektrisch aangedreven vervoermiddel op twee wielen met een wettelijk toegestane maximumsnelheid van 40 (fietspad)/45 (rijbaan) kilometer per uur.

e-bike

Een fiets die door een elektromotor aangedreven wordt, al dan niet in combinatie met spierkracht.

Artikel 5. Aanvragers

Bewoners

Een subsidieaanvraag kan worden ingediend door bewoners van de gemeente Utrecht die op 3 oktober 2013 inwoner van Utrecht waren en het op het moment van de aanvraag nog zijn.

Artikel 6. Budget

Het totaalbudget voor aanvragen subsidie sloop vervuilende auto’s is € 5.339.750,00 euro.

Dit geldt als subsidieplafond. Volledige aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

Artikel 7. Voorwaarden subsidieregeling sloop vervuilende auto's

De regeling richt zich op het slopen van dieselauto's met een Datum van Eerste Toelating (DET) vóór 1 januari 2006 en benzineauto's met een DET vóór 1 juli 1992.

Aanvragen voor subsidie voor de sloop van auto's in het kader van deze regeling moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

a) De aanvraag moet worden gedaan met het vastgestelde aanvraagformulier.

b) De te slopen auto moet vallen onder één van de categorieën vervuilende auto’s zoals opgenomen in de bijlagen.

c) De te slopen auto moeten een Nederlands kenteken hebben en het kenteken van deze auto moet op 1 januari 2013 én op de datum van de aanvraag op naam van de aanvrager zijn gesteld.

d) Voor een auto mag maar één keer een subsidie voor sloop worden gevraagd in het kader van deze regeling.

e) Per individuele bewoner wordt voor maximaal twee auto's een subsidie verstrekt gedurende de looptijd van de regeling.

f) De te slopen auto moet op het moment van aanvraag een geldig APK-keuringsbewijs hebben en in rijwaardige staat verkeren.

De hoogte van de maximaal te verlenen subsidie per te slopen auto is opgenomen in de bijlagen.

Artikel 7a Voorwaarden aanvullende subsidie aanschaf vervangend vervoer

In aanvulling op de subsidie die wordt verleend op grond van artikel 7 wordt een subsidie verleend aan bewoners die ter vervanging van hun - in het kader van deze regeling - te slopen auto een andere vorm van vervangend schoner vervoer (geen auto) aanschaffen. Hieronder wordt verstaan de aanschaf van bijvoorbeeld een e-bike, e-scooter, deelautovergoeding of een OV-abonnement.

In dat geval moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:

a) De aanvraag voor een aanvullende subsidie voor de aanschaf van vervangend schoon vervoer (geen auto) wordt tegelijkertijd, in één aanvraag, met de aanvraag voor de sloop van de vervuilende auto('s) op basis van artikel 7 van deze regeling ingediend.

b) De aanschaf van vervangend schoon vervoer wordt pas na de datum van de toekenning/verlening van de subsidieaanvraag (deel 1) gedaan.

c) Vervangend schoon vervoer moet nieuw zijn aangeschaft, het aanschafbewijs moet worden overlegd met een foto van het vervangend schoon vervoer. Deze foto wordt niet voor publicitaire doeleinden gebruikt.

De hoogte van de maximaal te verlenen subsidie per aan te schaffen vervangend vervoer is opgenomen in de bijlagen.

Artikel 8.Voorwaarden aanvullende subsidieaanschaf vervangende schonere auto

In aanvulling op de subsidie die wordt verleend op grond van artikel 7 wordt een aanvullende subsidie verleend aan bewoners die ter vervanging van hun in het kader van deze regeling te slopen auto direct een vervangende schonere auto aanschaffen.

Deze regeling richt zich op aanschaf van ‘overige schone auto’s’ zoals omschreven in artikel 4, en benzineauto's met een DET na 1 januari 2001.

In het kader van deze aanvullende subsidieverlening moet worden voldaan aan de volgende voorwaarden:

a) De aanvraag voor een aanvullende subsidie voor de aanschaf van een vervangende auto wordt tegelijkertijd, in één aanvraag, met de aanvraag voor de sloop van de vervuilende auto('s) op basis van artikel 7 van deze regeling ingediend.

b) Het kenteken van de vervangende auto wordt pas na de datum van de toekenning/verlening van de subsidieaanvraag (deel 1) maar vóór het indienen van het verzoek tot subsidievaststelling (deel 2) op naam van de aanvrager gezet.

c) De vervangende auto moet over een geldig APK-keuringsbewijs beschikken en in een rijwaardige staat verkeren. De gemeente Utrecht zal dit controleren en eventueel de verleende subsidie terug vorderen.

d) Het kentekenbewijs voor de vervangende auto mag niet ongeldig zijn verklaard of zijn ingevorderd. Het gaat hier om zogenaamde WOK-auto's (WOK betekent Wachten Op Keuring en geldt bijvoorbeeld voor een auto waarvan het kenteken na een zware aanrijding is ingenomen).

De hoogte van de maximaal te verlenen subsidie per aan te schaffen auto is opgenomen in de bijlagen.

Artikel 9.Voorwaarden aanvullende subsidie sloop vervuilende auto binnen milieuzone

In aanvulling op de subsidie die wordt verleend op grond van artikel 7 wordt een aanvullende subsidie van

€ 500,00 per auto verleend aan bewoners met een woonadres binnen de milieuzone die een dieselauto met DET vóór 1 januari 2001 laten slopen.

De hoogte van de maximaal te verlenen subsidie te slopen auto is opgenomen in de bijlagen.

Artikel 10. Toekenning subsidie

Behandeling vindt plaats op volgorde van ontvangst van een volledig ingevuld aanvraagformulier en bijbehorende bewijsstukken. De aanvraag wordt toegekend wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden en tot het subsidieplafond is bereikt.

Artikel 11. Verplichtingen ontvanger subsidie

De in het kader van de subsidieregeling op grond van artikel 8 aangeschafte vervangende auto's moeten na aanschaf minimaal één jaar in het bezit van de aanvrager te blijven.

De gemeente Utrecht zal dit controleren en eventueel de verleende subsidie terugvorderen.

Artikel 12. Vaststelling subsidie

De aanvrager moet uiterlijk zes maanden na toekenning van subsidie op grond van deze regeling een verzoek tot subsidievaststelling indienen. Het verzoek dient te zijn vergezeld van de bewijsstukken waaruit blijkt dat aan alle voorwaarden voor de vaststelling is voldaan.

Artikel 13. Beslistermijn en uitbetaling

• Het college beslist over de aanvraag binnen dertien weken;

• Er wordt geen voorschot verstrekt;

• Uitbetaling vindt plaats binnen drie weken na vaststelling van de subsidie.

Artikel 14. Slotbepalingen

  • 1.

    De (oude) beleidsregel van 24 maart 2015 komt hiermee te vervallen, behalve voor volledige aanvragen, ingediend vóór vaststelling van de gewijzigde beleidsregel.

  • 2.

    Deze beleidsregel kan worden aangehaald als: Beleidsregel subsidie sloop vervuilende voertuigen door bewoners (versie 4, d.d. 13 oktober 2015).

  • 3.

    Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Utrecht op 13 oktober 2015.

Burgemeester en wethouders van Utrecht,

De secretaris, De burgemeester,

Drs. M.R. Schurink Mr. J.H.C. van Zanen

BIJLAGE 1

Stimuleringsregeling sloop vervuilende auto's bewoners

Personenauto

Datum Eerste Toelating (DET) subsidie sloop aanvullende subsidie vervanging aanvullende subsidie bewoners milieuzone

DIESEL TOELICHTING SUBSIDIE- BEDRAGEN ZIE BIJLAGE 2

Vóór 1 juli 1992 500 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992 500 500

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996 1000 500

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 1500

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 1 januari 2014, na 1 januari 2009

Na 1 januari 2014, Euro 6

BENZINE

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 750

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006 750

Vóór 1 januari 2014, na 1 januari 2009 750

Na 1 januari 2014 750

Overige schone auto's 750

Volledig elektrisch 750

Bestelauto licht (minder dan 1.760 kg)

Datum Eerste Toelating (DET) subsidie sloop aanvullende subsidie vervanging aanvullende subsidie bewoners milieuzone

DIESEL TOELICHTING SUBSIDIE- BEDRAGEN ZIE BIJLAGE 2

Vóór 1 juli 1992 500 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992 500 500

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996 1000 500

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 1500

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006

Vóór 1 januari 2014, na 1 januari 2009

Na 1 januari 2014, Euro 6

BENZINE

Vóór 1 juli 1992 500

Vóór 1 januari 1996, na 1 juli 1992

Vóór 1 januari 2001, na 1 januari 1996

Vóór 1 januari 2006, na 1 januari 2001 750

Vóór 1 januari 2009, na 1 januari 2006 750

Vóór 1 januari 2014, na 1 januari 2009 750

Na 1 januari 2014 750

Overige schone auto's 750

Volledig elektrisch 750

BIJLAGE 2

Indien de aanvrager een of meer auto's of schone alternatieven aanschaft uit de volgende categorieen ter vervanging van een of meer gesloopte auto's dan zijn daar aanvullende subsidiebedragen voor beschikbaar:

Personenauto

DET

Benzine

Na 1 januari 2001 750

Overige schone auto's 750

Volledig elektrisch 750

Bestelauto licht

DET

Benzine

Na 1 januari 2001 750

Overige schone auto's 750

Volledig elektrisch 750

Schone alternatieven

elektrische fiets 500 *1

elektrische scooter 500 *1

abonnement openbaar vervoer (OV) 500 *1

abonnement deelauto 500 *1

*1 Het gaat hier om een maximum subsidiebedrag. Het daadwerkelijk subsidiebedrag aan te tonen op basis van factuur

TOELICHTING OP DE BELEIDSREGEL

Artikel 1 en 2: Achtergrond en aanleiding

De gemeente Utrecht moet in 2015 voldoen aan de normen voor de luchtkwaliteit. Hiervoor is het Actieplan Luchtkwaliteit 2009 (ALU) vastgesteld. Het ALU maakt deel uit van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit. In aanvulling op het ALU heeft de gemeenteraad op 3 en 31oktober 2013 een aantal aanvullende maatregelen luchtkwaliteit vastgesteld waaronder de invoering van de milieuzone en de subsidieregelingen voor sloop van vervuilende auto's (Uitvoeringsprogramma Gezonde Lucht voor Utrecht). De subsidieregelingen moeten een bijdrage leveren aan het verbeteren van de luchtkwaliteit in de stad, met name de plekken waar de grenswaarden volgens prognoses in 2015 (dreigen te) worden overschreden. De subsidieregeling sloop van vervuilende voertuigen moet een stimulans vormen voor bewoners in de hele gemeente om hun vervuilende auto's te laten slopen.

Artikel 3: Looptijd van de regeling

De regeling treedt in werking de dag na bekendmaking. De laatste volledige aanvraag kan worden ingediend op uiterlijk 1 december 2015 of zoveel eerder dan het beschikbare subsidiebudget (zie ook toelichting bij artikel 5) op is.

De gemeente heeft een maximale termijn van 3 maanden nodig om ingediende aanvragen te behandelen en te beschikken; het is daarom noodzakelijk dat aanvragen uiterlijk 1 december 2015 door de gemeente zijn ontvangen zodat uiterlijk 31 december 2015 de laatste subsidie kan worden verleend.

Artikel 6: Overschrijding subsidiebudget/ bereiken subsidieplafond

Zodra het totaalbedrag van het aantal toegekende aanvragen het beschikbare subsidiebudget overschrijdt, vervalt de mogelijkheid om nog subsidie aan te vragen.

Volledige aanvragen worden behandeld op volgorde van binnenkomst.

Artikel 7: Subsidieregeling voor sloop vervuilende auto's

De hoogte van de subsidies is gericht op het stimuleren van bewoners om daadwerkelijk gebruik te maken van de regeling en hun vervuilende auto van de hand te doen. Er zijn twee variabelen die de hoogte van de aan te vragen subsidie beïnvloeden:

Wijze van aandrijving van het voertuig

Dieselauto's zijn vrijwel altijd meer belastend qua uitstoot dan benzineauto's, waardoor in veel gevallen een hoger subsidiebedrag wordt verstrekt voor de sloop van een of meer dieselauto's.

De Datum Eerste Toelating (DET)

Oudere auto's zijn vrijwel altijd meer belastend qua uitstoot dan nieuwere. In verband hiermee geeft de gemeente een door middel van de regeling een extra stimulans aan het slopen van de oudere en daarmee meer vervuilende auto's.

Zowel de sloop van personenauto's als lichte bestelauto's komt in aanmerking voor een subsidie.

Artikel 7a: Aanvullende subsidieregeling aanschaf vervangend vervoer

Aangezien de gemeente de luchtkwaliteit in de stad wil verbeteren, stimuleert de gemeente het gebruik van alternatieven voor de auto. Als er geen vervangende auto wordt gekocht, dan wil de gemeente de aanschaf van vervangend schoner vervoer stimuleren, met name een e-bike, een e-scooter, een vergoeding voor een deelauto of een OV-jaarabonnement.

Artikel 8: Aanvullende subsidieregeling aanschaf vervangende schonere auto's

In het geval bewoners ter vervanging van hun in het kader van deze regeling gesloopte auto een schonere auto (‘overige schone auto’s’ zoals omschreven in artikel 4, en benzineauto's met een DET na 1 januari 2001) aan willen schaffen is deze regeling erop gericht dit te stimuleren.

Zowel de aanschaf van vervangende schonere personenauto's als lichte bestelauto's komt in aanmerking voor een subsidie.

Stapelen van subsidies

Bewoners die een auto laten slopen en daar een schonere auto voor terugkopen kunnen in sommige gevallen ook bij de rijksoverheid een subsidie ontvangen of gebruik maken van aantrekkelijke fiscale voordelen. Om bewoners optimaal te stimuleren om een schonere (vervangende) auto aan te schaffen is het toegestaan om, naast de Utrechtse subsidieregelingen ook een beroep te doen op deze (fiscale) regelingen. Het is dus mogelijk om subsidiebedragen te stapelen.

Deze aanvullende subsidie is uitsluitend beschikbaar voor bewoners (en dus niet beschikbaar voor bedrijven/ instellingen).

Artikel 9: Aanvullende subsidiesloop vervuilende auto's bewoners milieuzone

De milieuzone is het gebied in de stad waar de problemen met de luchtkwaliteit het meest urgent zijn. Aanvullend op de subsidieregeling is er voor bewoners van de milieuzone dan ook een subsidie beschikbaar als extra stimulans om hun vervuilende auto te laten slopen en zo het effect van de regeling te maximaliseren binnen dit gebied.

Deze aanvullende subsidie is uitsluitend beschikbaar voor bewoners (en dus niet beschikbaar voor bedrijven/ instellingen).

Artikel 10tot en met 14: Procedurele aspecten van de regeling

Algemeen

Een aanvraag wordt pas in behandeling genomen als het aanvraagformulier volledig is ingevuld, alle benodigde bijlagen zijn bijgeleverd en het formulier ondertekend is ingediend bij de gemeente. Alleen complete aanvragen tellen mee in de volgorde van behandeling en beschikbaar budget. Indienen van de subsidieaanvraag kan per mail: subsidies@utrecht.nl

In geval van vertraging van de levering van de aangeschafte vervangende auto kan hierop uitstel worden aangevraagd voor een periode van maximaal zes maanden (= in totaal dan dus twaalf maanden).

De benodigde formulieren voor het indienen van de subsidieaanvraag en het verzoek tot subsidievaststelling worden via www.utrecht.nl/utrechtselucht ter beschikking gesteld.

Aanvraagformulier deel 1

In het eerste deel (de subsidieaanvraag) maakt de aanvrager kenbaar een beroep te willen doen op de regeling en geeft hij aan een aantal acties te gaan uitvoeren om daadwerkelijk aanspraak te kunnen maken op de subsidie.

Bij indienen van het eerste deel mag de auto nog niet gedemonteerd zijn en een eventuele vervangende auto nog niet aangeschaft. Bij de subsidieaanvraag kan worden volstaan met het toesturen van een kopie van het kentekenbewijs van de te slopen auto. Om vast te stellen dat het gaat om een auto die nog een in rijwaardige staat verkeert dient als bewijsstuk een kopie van het APK-keuringsbewijs van betreffende auto te worden bijgevoegd.

Aanvraagformulier deel 2

In het tweede deel (het verzoek tot subsidievaststelling) dat binnen zes maanden (twaalf maanden maximaal in het geval van verleende uitstel) na toekenning van de subsidieaanvraag, dient te worden ingediend, bewijst de aanvrager daadwerkelijk de voorgenomen acties te hebben uitgevoerd en aanspraak te kunnen maken op de toegekende subsidie. Na goedkeuring van het tweede deel (de subsidievaststelling) wordt op korte termijn het toegekende bedrag overgemaakt op de rekening van de aanvrager.

Bij het indienen van het tweede deel moet ter bewijs in het geval van de aanschaf van een vervangend voertuig het aankoopbewijs plus complete bijbehorende kentekenbewijs worden geleverd. Als bewijs van het slopen van de bij de subsidieaanvraag betrokken auto dient voor het verzoek tot subsidievaststelling een kopie van een sloopbewijs plus een bijbehorend betalingsbewijs als bewijsstuk.

Artikel 10 tot en met 14: Het doen van een aanvraag

1.DE SUBSIDIEAANVRAAG (deel 1) Toekenning

Stap 1.1:

De aanvrager vraagt aan via het aanvraagformulier en levert de volgende bewijsstukken:

• kopie van een geldig legitimatiebewijs

• kopie van een bank- of giroafschrift van de aanvrager

• kopie van het volledige Kentekenbewijs (delen Ia, Ib en II) of Delen I, II en III (uitgegeven voor 1 januari 2004) van de te slopen auto

• kopie van een geldig APK-keuringsbewijs van de te slopen auto

Stap 1.2:

De gemeente beoordeelt de subsidieaanvraag en bepaalt of het aanvraagformulier en bijgevoegde bewijsstukken voldoen aan de voor de regeling gestelde voorwaarden.

Stap 1.3:

Na goedkeuring van de aanvraag kent de gemeente de totale subsidie toe.

De gemeente informeert de initiatiefnemer over het al dan niet toekennen van het aangevraagde bedrag.

2.VERZOEK TOT SUBSIEVASTSTELLING (deel 2) Verlening

Stap 2.1:

De aanvrager vraagt aan via het verzoek tot subsidievaststelling en levert de volgende bewijsstukken:

• kopie van een bewijs van demontage (sloop) van een of meer auto's zoals aangegeven in subsidieaanvraag deel 1

• betalingsbewijs behorende bij het bewijs van demontage (sloop)

Plus, als de gesloopte auto wordt vervangen door vervangend vervoer:

• aankoopbewijs van e-bike of e-scooter of OV-jaarabonnement of kosten deelauto.

Plus, als de gesloopte auto wordt vervangen door een andere auto:

• aankoopbewijs van de aangeschafte auto

• kopie van het volledige kentekenbewijs (delen Ia, Ib en II) of Delen I, II en III (uitgegeven voor 1 januari 2004) (in het geval van aankoop) van de aangeschafte auto

• kopie van een geldig APK-keuringsbewijs van de aangeschafte auto

(indien het gaat om een tweedehands auto)

Stap 2.2:

De gemeente beoordeelt het verzoek tot subsidievaststelling en stelt vast of het aanvraagformulier en bijgevoegde bewijsstuk voldoen aan de voor de regeling gestelde voorwaarden.

Stap 2.3:

Na goedkeuring van het verzoek tot subsidievaststelling keert de gemeente de totale subsidie uit. De gemeente informeert de initiatiefnemer over het als dan niet uitkeren van het bedrag.