Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent oplaadpunten voor het elektrisch vervoer

Geldend van 07-06-2023 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent oplaadpunten voor het elektrisch vervoer

Burgemeester en wethouders van Helmond;

Gezien collegevoorstel d.d. 10 februari 2011,

Besluiten:

Vast te stellen de Beleidsregel oplaadpunten elektrisch vervoer Helmond 2011.

Beschrijving onderwerp

De hier aan de orde zijnde beleidsregel is bedoeld als afwegingskader ter beoordeling van verzoeken om (privaatrechtelijke) medewerking te verlenen aan het inrichten van oplaadpunten voor elektrisch vervoer op het grondgebied van de gemeente Helmond, met uitzondering van het gebied dat bekend staat als “Brainport Smart District” (BSD). Binnen BSD worden namelijk oplaadpalen op de te realiseren mobiliteitshubs gefaciliteerd. Op de kaart (zie bijlage 1) wordt de geldigheid van de beleidsregel gevisualiseerd.

Juridisch kader

Artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht (Awb) jo. artikel 160, eerste lid onder, Gemeentewet.

Beleidscriteria

  • 1. Afbakening elektrische voertuigen       

    Medewerking wordt alleen verleend als het voertuig volledig elektrisch is en valt onder één van de categorieën die hieronder staan beschreven, of als het een plug-in hybride voertuig betreft met een volledig elektrisch bereik van meer dan 60 km. Achtergrond: gewone hybride auto's mogen op oplaadparkeerplaatsen niet parkeren.

    • a.

      Personenauto - categorie M1 met classificatie M1, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorvoertuig met beperkte snelheid.

    • b.

      Bedrijfsauto - categorie N, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorvoertuig met beperkte snelheid.

    • c.

      Stadsauto - categorie L7e, andere vierwielige motorvoertuigen dan motorvoertuigen van de categorie L6e (lichte vierwielige motorvoertuigen met een massa van ten hoogste 350 kg, exclusief de massa van de accu's in elektrische motorvoertuigen, met een door de constructie bepaalde maximum snelheid van meer dan 45 km/uur, en een nominaal continu maximum vermogen van ten hoogste 4 kW indien het een elektrische motor betreft), met een lege massa van ten hoogste 400 kg, of 550 voor motorvoertuigen die bestemd zijn voor goederenvervoer, exclusief de massa van de accu's in elektrische motorvoertuigen, en met een netto maximum vermogen van ten hoogste 15 kW. Extra eis is dat dit voertuig een snelheid kan bereiken die toegang geeft tot de snelweg (60 km/u).

  • 2. Parkeergelegenheid op eigen terrein            

    Voor zover er een mogelijkheid is om te parkeren op eigen terrein wordt er geen medewerking verleend.

  • 3. Parkeerplaats in (parkeer)garage / particuliere appartementencomplexen/ binnenterreinen       

    Voor zover een aanvrager de beschikking heeft of kan hebben over een parkeerplaats, behorende bij de woning in een parkeergarage onder of nabij de woning of een binnenterrein e.d., wordt geen medewerking verleend aan het inrichten van een oplaadpunt in de openbare ruimte. Zie bijlage 1.

  • 4. Gebieden met betaald- en vergunninghoudersparkeren

    In gebieden waar van gemeentewege betaald- en vergunninghoudersparkeren is ingesteld, wordt geen medewerking verleend aan het inrichten van een oplaadpunt in de openbare ruimte, tenzij verzoeker vergunninghouder is of hiervoor in aanmerking komt in dit gebied.

  • 5. Eén oplaadpunt per perceel       

    Per perceel of woning geldt een maximum van één oplaadpaal in de openbare ruimte, tenzij de aanvrager een exploitant is van oplaadpalen voor elektrische voertuigen. In dat geval zal een afweging worden gemaakt, met inachtneming van het bepaalde in beleidscriterium 10.

  • 6. Locatiebepaling       

    • a.

      Aan een particulier verzoek wordt geen medewerking verleend indien de locatie van het oplaadpunt niet in de nabijheid van het perceel of de woning is gepland rekening houdend met de loopafstand van 300 meter.

    • b.

      Indien er al nabij het perceel van aanvrager een parkeerplaats van gemeentewege is aangewezen en is ingericht als gehandicaptenparkeerplaats op kenteken ten behoeve van de aanvrager, wordt deze aangemerkt als zijnde de voorkeurslocatie als bedoeld onder a. Als om technische of andere redenen geen laadpaal op die plek mogelijk of wenselijk is, wordt in de nabije omgeving een alternatief gezocht.

    • c.

      Aan een bedrijfsmatig verzoek wordt geen medewerking verleend voor zover het bedrijfspand van aanvrager niet is gelegen in nabijheid van de aangevraagde locatie in de gemeente Helmond. Voor netwerkbedrijven wordt een uitzondering gemaakt.

    • d.

      Indien er op loopafstand van circa 300 meter al een laadpaal aanwezig is, wordt aan de hand van het gebruik bepaald of een extra laadpaal noodzakelijk is.

    • e.

      In eerste instantie wordt per laadpaal met 2 aansluitingen één parkeervak gereserveerd. Indien op jaarbasis het laadgebruik hoger is dan 2.500 kw/h wordt de tweede parkeerplaats toegewezen. Bij het te nemen verkeersbesluit worden wel direct twee parkeerplaatsen meegenomen. Bij voldoende laadgebruik kan de tweede parkeerplaats snel aangewezen worden.

    • f.

      Indien het laadverbruik van de bestaande laadpaal binnen 300 meter loopafstand meer bedraagt dan 3.500 kWh per jaar is het wel mogelijk een extra laadpaal te plaatsen. Deze hoeft niet naast de bestaande laadpaal te worden geplaatst.

  • 7. GBA       

    Aan een verzoek wordt geen medewerking verleend voor zover de particuliere aanvrager ingevolge de GBA niet is ingeschreven en woonachtig is in de nabijheid van de aangevraagde locatie in de gemeente Helmond.

  • 8. Tenaamstelling auto       

    Aan een verzoek wordt geen medewerking verleend indien de auto niet staat op naam van de aanvrager, dan wel dat er geen leasecontract kan worden overlegd.

  • 9. Duur toestemming            

    Toestemming wordt verleend voor de maximale duur van drie jaar.

  • 10. Openbaarheid       

    Geen medewerking wordt verleend wanneer blijkt dat aanvrager niet de intentie heeft de oplaadvoorziening voor een ieder toegankelijk te maken voor het opladen van elektrische voertuigen.

  • 11. Dubbele laadvoorziening       

    Medewerking wordt alleen verleend indien de oplaadpaal is voorzien van een dubbele laadvoorziening.

  • 12. Aantal oplaadpalen in de gemeente Helmond

    Aan het aantal laadpalen dat op gemeentelijk grondgebied in de openbare ruimte geplaatst mag worden, wordt geen maximum gesteld.

  • 13. Realisatie       

    Een oplaadpunt op de beoogde locatie dient daadwerkelijk gerealiseerd te kunnen worden om in aanmerking te komen voor medewerking. In dat kader wordt tevens de (technische) haalbaarheid bezien. Daarbij valt te denken aan de aanwezigheid van kabels en leidingen en het niet voorhanden zijn van een netwerk.

  • 14. Parkeerdruk

    Omdat elektrische voertuigen in principe altijd een voertuig op fossiele brandstoffen vervangt, verandert er weinig aan het aantal geparkeerde auto’s en daarmee aan de parkeerdruk. Al zal de parkeerdruk minimaal toenemen. Daarnaast is de parkeerdruk op basis van de duurzaamheidsagenda en de NAL bestempeld als niet van belang zijnde in de locatiebepaling van een laadpaal. Daarnaast is het zo dat de elektrische voertuigen meestal een vervanging zijn van een voertuig op fossiele brandstoffen. De elektrificatie van het wagenpark leidt daarmee niet tot een hoger aantal voertuigen en daarmee verandert de parkeerdruk amper.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking de dag na bekendmaking.

Ondertekening

Besloten in de vergadering van 26 april 2011
 
Burgemeester en wethouders van Helmond,
De burgemeester,                                            De secretaris,
Drs. A.A.M. Jacobs.                                          Dhr. A.A.M. Marneffe R.A.
 
 
 
Bekend gemaakt op:
29 april 2011
De gemeentesecretaris,
Dhr. A.A.M. Marneffe R.A.

De volgende voorwaarden zullen in de overeenkomst worden geregeld in niet in de beleidsregel:

 

  • 1.

    Kosten bebording parkeergarantie       

    Indien de aanvrager een parkeergarantie wil zijn de kosten voor eventueel benodigde bebording en wegmarkering en het aanbrengen hiervan, op basis van de dan geldende marktprijzen, voor rekening van de aanvrager en worden door de gemeente geleverd en aangebracht.       

    Motivering:       

    In veel gebieden is een parkeergarantie niet perse noodzakelijk. De parkeerdruk is er laag en/of bewoners houden rekening met elkaar.

  • 2.

    Kosten aanleg oplaadpunt       

    De kosten voor het plaatsen van een oplaadpunt, die niet worden gedragen door de netbeheerder of leverancier, zijn voor rekening van de aanvrager.       

    Motivering:       

    Indien de aanvrager een parkeergarantie wenst zijn de kosten voor zijn rekening. Er ligt voor de gemeente geen wettelijke taak.

Bijlage 1

afbeelding binnen de regeling

In bovenstaande afbeelding is de verbeelding zichtbaar van de geldigheid van deze beleidsregel. Het gebied BSD (Brainsport Smart District) is buiten de beleidsregel gehouden. Deze wijk kent een innovatief karakter en heeft een van de standaard afwijkend mobiliteitssysteem. De parkeervoorzieningen worden gerealiseerd binnen de mobiliteitshubs. Binnen deze hubs wordt zorggedragen voor het elektrisch laden van voertuigen. Dit alles conform de uitgangspunten die zijn gesteld voor deze wijk.

Bijlage 2 Parkeergarages en (particuliere) appartementencomplexen

 

Vaak hebben bewoners geen vaste plek voor hun auto, of ze hebben die wel, maar de VVE moet altijd toestemming geven als er ergens iets wordt neergezet (bijv. een oplaadpunt). Indien toestemming wordt gegeven is het de vraag welke afspraken er worden gemaakt t.a.v. het gebruik van deze plek, de verrekening van stroom, onderhoud etc.

 

De volgende afwegingen zijn van belang voor de VVE:

  • 1.

    Parkeren       

    De EV rijder moet een eigen parkeerplek hebben, anders is er geen zekerheid dat je kan laden en de volgende dag kan rijden.

  • 2.

    Meter       

    Het zijn oplaadpunten "achter de elektriciteitsmeter", dus er is wel iets nodig in het oplaadpunt om het verbruik te meten en te verrekenen met de VVE. Dan is het voor iedereen transparant.

  • 3.

    Identificatie

    Aals je gaat meten moet je ook identificeren, de meeste zijn uitgerust met een RFID lezer.

  • 4.

    Beheer & Onderhoud

    Door leverancier of gebouwbeheerder.

  • 5.

    Eigendom

    Ooplaadpunt gaat over naar het gebouw (natrekking).

  • 6.

    Stekker

    Aangeraden wordt om type 2 (mennekes) en mode 3 (extra veilig) te plaatsen. Hiermee voorkom je ook dat anderen gebruik maken van het oplaadpunt omdat er geen andere stekker in past.

  • 7.

    Leveranciers

    Eer zijn diverse leveranciers die "home boxes" aanbieden die hieraan voldoen, zoals Mr Green, The new motion, Essent, EV-box, Eneco etc.

  • 8.

    Installatie

    Ddoor een erkend bureau en waar nodig op een aparte groep.

  • 9.

    Betaling

    Ddoor gebruiker en mogelijk steun nodig van de gemeente.

Toelichting

  • 1.

    Afbakening elektrische voertuigen       

    In dit artikel is beoogd een afbakening te maken voor de voertuigen die gebruikt mogen maken van de voorzieningen die worden getroffen in het kader van het elektrisch rijden. Niet meegenomen zijn:

    a. Snorfiets, scooter, bromfiets - categorie L1e, tweewielig motorvoertuig met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van ten hoogste 45 km/uur, met een elektrische motor met een nominaal maximum vermogen van niet meer dan 4 kW. 

    b. Motorfiets- categorie L met classificatie L3e of L4e, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig of een motorvoertuig met beperkte snelheid. 

    Verondersteld wordt dat in de meeste gevallen deze voertuigen op eigen terrein kunnen worden opgeladen en er geen voorzieningen nodig zijn in de openbare ruimte.

  • 2.

    Parkeergelegenheid op eigen terrein

    Dit artikel geeft aan dat het oplaadpunt op eigen terrein geplaatst kan en dient te worden.

  • 3.

    Parkeerplaats in (parkeer)garage / particuliere appartementencomplexen       

    Dit artikel geeft aan dat het oplaadpunt in de parkeergarage of andere parkeerlocatie nabij de woning geplaatst kan en dient te worden ook al heeft men nog geen parkeerplek aldaar maar kan men die wel huren.

  • 4.

    Gebieden met betaald- en vergunninghouderparkeren        In deze gebieden is de rol van de gemeente om actief de benodigde voorzieningen te plaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen. Meegenomen is het feit het ook mogelijk is als men in aanmerking kan komen voor een toestemming, dit omdat dit zou kunnen meewegen in de aanschaf van een elektrisch voertuig.

  • 5.

    1 toestemming per perceel       

    Per perceel / woning wordt maximaal 1 toestemming verstrekt voor het plaatsen van een oplaadpaal in de openbare ruimte.

  • 6.

    Nabij het perceel       

    Nabij wordt hierbij gehanteerd op 150 meter. Bij een verhoogde parkeerdruk (zoals in het centrum) is dit criterium een stuk ruimer. Onder b. wordt gesteld dan als men reeds een gehandicaptenparkeerplaats heeft er niet nog een voor de woning wordt gereserveerd.

  • 7.

    Ingeschreven in Helmond

    Doel van dit artikel is dat (rechts)personen van buiten de stad parkeerplaatsen gaan aanvragen. Uitzondering hierop kunnen exploitanten zijn van dit soort oplaadpalen. Zie ook artikel 4.

  • 8.

    Tenaamstelling

    De auto moet op naam staan van de aanvrager.

  • 9.

    Duur vergunning

    Dit spreekt voor zich.

  • 10.

    Openbaarheid       

    Doel is dat ook anderen gebruik kunnen maken van voorzieningen in de openbare ruimte, ook al zijn ze geplaatst door particulieren.

  • 11

    Dubbele laadvoorziening       

    Hiermee wordt getracht de capaciteit en uitwisselbaarheid van parkeerplaatsen te vergroten.

  • 12

    Aantal oplaadpalen in de gemeente Helmond       

    Het verlenen van individuele oplaadpalen is de grondgedachte voor deze beleidsregel. Indien er leveranciers dan wel bedrijven enorme aantallen willen plaatsen zullen hier andere afwegingen moeten plaatsvinden.

  • 13

    Realisatie

    Het moet natuurlijk fysiek mogelijk zijn om het oplaadpunten te realiseren.