Beleidsregels Grow-, smart- en headshops

Geldend van 09-01-2014 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels Grow-, smart- en headshops

Artikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

Beleidsregels Grow -, smart- en headshops

De Burgemeester van Enschede,

Gelet op het bepaalde in artikel 2.7.4. van de Algemene Plaatselijke Verordening;

Overwegende (bij besluit d.d. 5 november 2007):

dat om de aantasting van de openbare orde en/of de negatieve beïnvloeding van het woon- en leefklimaat door de exploitatie van head-, smart- en growshops te voorkomen door de gemeenteraad een vergunningstelsel voor deze winkels in het leven is geroepen. Het betreft winkels die in hoofdzaak of als belangrijke nevenactiviteit producten verkopen die omschreven kunnen worden als hallucinerende middelen (paddo’s en ecodrugs), die niet verboden zijn op grond van de Opiumwet, of die dienst (kunnen) doen voor het gebruik of de productie van cannabis.

dat dit vergunningstelsel op grond van artikel 2.7.2. van de APV inhoudt dat iedere ondernemer van een head-, smart- of growshop dient te beschikken over een door de burgemeester verleende vergunning. Bedrijven die op datum van invoering van het vergunningstelsel 1 november 2007 bestaan dienen op grond van de overgangsregeling als bedoeld in artikel 2.7.14 vóór 1 februari 2008 een vergunning aan te vragen. Ondernemers die het aangaat hebben daarover reeds schriftelijk bericht ontvangen. Vragen deze ondernemers niet tijdig een vergunning aan dan dient na de overgangsperiode de winkel gesloten te worden.

dat ondernemers die een nieuwe head-, smart- of growshop willen starten eerst een vergunning dienen aan te vragen. Pas als de vergunning is verleend mag de winkel voor publiek geopend worden.

Overwegende (bij besluit tot wijziging d.d. 1 december 2008):

dat overeenkomstig het op 7 februari 1997 regionaal overeengekomen beleid, het aantal toegestane coffeeshops in Enschede, gelet op het aantal inwoners van Enschede, is vastgesteld op 1 coffeeshop per 15.000 tot 20.000 inwoners, derhalve maximaal 9. Voor het maximum aantal grow-, smart- en headshops in Enschede is hierbij aansluiting gezocht.

dat gelet op het huidige aantal grow-, smart- en headshops in Enschede van 9 deze kunnen worden meegenomen met de reguliere integrale handhavingsacties en er geen extra handhavingscapaciteit nodig is.

dat er geen nieuwe aanvragen meer zijn binnengekomen.

Overwegende (bij besluit tot wijziging d.d. 17 december 2013):

Uit verschillende (wetenschappelijke) onderzoeken blijkt dat growshops een belangrijke positie innemen binnen het criminele proces van georganiseerde hennepteelt. Growshops verlagen niet alleen de drempel van het opstarten van een kwekerij, maar vervullen vaak meerdere rollen binnen het crimineel proces. Uit wetenschappelijk onderzoek en diverse politieregio’s blijkt daarnaast dat het merendeel van de betrokkenen bij growshops criminele antecedenten heeft, onder andere in de Opiumwet. Zo zijn ook in Enschede in de afgelopen twee jaar 3 growshops gesloten en is van 2 shops ook de vergunning ingetrokken vanwege handel in drugs vanuit het pand;

dat de Tweede Kamer in het voorjaar van 2013 een wetsvoorstel heeft aangenomen, waardoor het faciliteren van de productie van wiet onder de strafbaarstelling in de Opiumwet gaat vallen. Wanneer dit wetsvoorstel van kracht wordt zal het als gevolg daarvan niet langer geoorloofd zijn een exploitatievergunningenstelsel voor growshops in de APV te hebben opgenomen. Het wetvoorstel beoogt tevens dat reeds verleende vergunningen van rechtswege komen te vervallen. Op dit moment zijn er 5 vergunningen verleend voor de exploitatie van growshops. Het is op dit moment onduidelijk wat de exacte consequenties zijn voor (bestaande) exploitanten en het gemeentelijke vergunningenstelsel. Om die reden is het niet wenselijk dat het aantal shops alsnog tot 9 groeit;

Toen in 2007 het vergunningenstelsel voor shop werd ingevoerd, is het maximaal aantal te verlenen vergunningen op 21 gesteld. In 2008 is besloten het maximum aantal shops net als in het Damoclesbeleid, te koppelen aan het aantal inwoners (1 per 15.000-20.000 inwoners). Feitelijk zijn er sinds de invoering van het vergunningenstelsel in 2007 nooit meer dan 6 vergunningen verleend (allen growshops). Er kan daarmee geconcludeerd worden dat daarmee kennelijk in de consumentenbehoefte in Enschede wordt voorzien. Ook om die reden is er geen reden een maximum van 9 vergunningen in stand te houden.

B E S L U I T:

de volgende beleidsregels vast te stellen:

• Ter bescherming van het woon- en leefklimaat wordt het aantal head-, smart- en growshops beperkt. Slechts voor de exploitatie van een maximum aantal van 5 inrichtingen wordt vergunning verleend.

• Indien een head-, smart- of growshop wordt geëxploiteerd zonder geldige vergunning dan zal de burgemeester tot sluiting overgaan.

• Indien in of vanuit een winkel verdovende middelen worden verhandeld of daartoe aanwezig zijn zal – ongeacht of de exploitant / leidinggevende van de zaak daarbij betrokken is – daartegen streng opgetreden worden. Daarbij wordt gehandeld overeenkomstig hetgeen in de ‘Beleidsregels ter voorkoming en ter bestrijding van drugsoverlast’ (het zgn. Damoclesbeleid) is opgenomen.

• Bij de beoordeling van een aanvraag om vergunning zal ook rekening worden gehouden met de omstandigheid dat een leidinggevende gedurende de laatste vijf jaren betrokken is geweest bij de exploitatie van een lokaal of het gebruik van een woning, ten aanzien waarvan een waarschuwing / sluiting heeft plaats gehad.

• Indien een winkel voor publiek geopend is dient steeds een leidinggevende, die staat vermeld op de vergunning, in de winkel aanwezig te zijn. Wordt in strijd gehandeld met deze verplichting dan wordt de winkel voor een nader te bepalen termijn – afhankelijk van de omstandigheden - gesloten.

17 december 2013

De Burgemeester van Enschede,

P.E.J. den Oudsten