Regeling vervallen per 01-01-2017

Subsidieverordening activiteiten stadsdeelgewijs werken

Geldend van 02-03-2006 t/m 31-12-2016

Intitulé

Subsidieverordening activiteiten stadsdeelgewijs werken

De raad van de gemeente Enschede, gelezen het voorstel van het college van 24 januari 2006,

gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening 2004

b e s l u i t

vast te stellen de:

Subsidieverordening activiteiten stadsdeelgewijs werken

Gemeenteblad van Enschede

Hoofdstuk 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    activiteiten stadsdeelgewijs werken: Activiteiten en voorzieningen gericht op bewoners en maatschappelijke instellingen binnen de vijf stadsdelen (Centrum, Noord, Oost, Zuid en West), die vallen onder het programma Stadsdelen;

  • b.

    subsidiabele kosten: kosten die rechtstreeks zijn toe te rekenen en onlosmakelijk zijn verbonden aan de activiteiten en voorzieningen.

Artikel 2 Bevoegdheid college

Het college besluit met inachtneming van deze verordening op subsidieaanvragen voor activiteiten stadsdeelgewijs werken.

Hoofdstuk 2 Subsidiebepalingen

Artikel 3 Toepassingsbereik; doel

Deze verordening is een bijzondere verordening als bedoeld in artikel 3 van de Algemene subsidieverordening 2004.

Het verstrekken van subsidies krachtens deze verordening heeft betrekking op het beleidsterrein stadsdeelgewijs werken.

Subsidies krachtens deze verordening kunnen uitsluitend worden verstrekt indien de ingediende begroting als bedoeld in artikel 9, lid 2, onder b, niet op andere wijze sluitend kan worden gemaakt.

Subsidieverstrekking krachtens deze verordening heeft als doel om de leefbaarheid en veiligheid te verbeteren en de betrokkenheid van bewoners bij en de inzet voor hun straat, buurt of stadsdeel te stimuleren.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

Het college kan een subsidie verstrekken voor activiteiten stadsdeelgewijs werken die bijdragen aan:

  • a.

    bevordering van participatie, of

  • b.

    verbetering van de (fysieke) leefbaarheid, of

  • c.

    verbetering van de objectieve en subjectieve veiligheid in een wijk, of

  • d.

    bevordering van de sociale samenhang in een buurt of wijk.

Artikel 5 Subsidiehoogte

De subsidie bedraagt maximaal 100% van de subsidiabele kosten met een maximum van € 25.000.

Artikel 6 Aanwijzing buurten of gebieden

Voor subsidies in het kader van Buurt in Actie en Buurtinitiatieven worden jaarlijks specifieke buurten aangewezen door het college of de raadscommissie.

Artikel 7 Subsidieplafond

  • 1. Er is een subsidieplafond.

  • 2. Het subsidieplafond bedraagt de maximaal voor de verstrekking van deze subsidies in de gemeentebegroting vastgestelde bedragen.

  • 3. Aanvragen worden afgehandeld in volgorde van binnenkomst.

Artikel 8 Nadere verplichtingen

  • 1. Het college kan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening andere dan de in artikel 4:37 van de Algemene wet bestuursrecht genoemde verplichtingen opleggen die strekken tot verwezenlijking van het doel van de subsidie.

  • 2. Het college kan de subsidieontvanger bij de subsidieverlening voorts verplichtingen opleggen om in communicatieve uitingen duidelijk aan te geven dat de gemeente Enschede de activiteit (mede)subsidieert.

Hoofdstuk 3 Procedurele bepalingen

Artikel 9 Subsidieaanvraag; in te dienen bescheiden

  • 1. De subsidieaanvraag wordt schriftelijk door de aanvrager ingediend bij de stadsdeelmanager van het betreffende stadsdeel, waarin de activiteiten plaatsvinden. Als datum van binnenkomst geldt de datum van ontvangst door de stadsdeelmanager.

  • 2. De subsidieaanvraag gaat vergezeld van: a. een activiteitenplan;

    • b.

      een begroting;

    • c.

      een onderbouwing van waaraan en op welke wijze de gevraagde subsidie bijdraagt aan de doelen zoals genoemd in artikel 4.

Artikel 10 Beslistermijn; subsidieverlening of subsidievaststelling; voorschotten of subsidiebedrag

  • 1. Het college beslist binnen 4 weken na ontvangst van de aanvraag of aanvulling van de aanvraag.

  • 2. Het college kan de voornoemde termijn, met redenen omkleed, eenmalig met 4 weken verlengen. Hiervan wordt schriftelijk mededeling gedaan aan de aanvrager.

  • 3. Het college beslist in geval van toekenning of tot subsidieverlening of tot subsidievaststelling.

  • 4. De subsidieverleningsbeschikking vermeldt de eventuele voorschotverlening en de wijze van betaling ervan.

  • 5. De subsidievaststellingsbeschikking vermeldt de wijze van betaling van het subsidiebedrag.

Artikel 11 Aanvraag subsidievaststelling na subsidieverlening

  • 1. De subsidieontvanger dient, indien eerst een beschikking tot subsidieverlening is gegeven, zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen 12 weken na afloop van de activiteiten een aanvraag tot vaststelling in.

  • 2. De aanvraag tot subsidievaststelling bestaat uit:

    • a.

      een inhoudelijk verslag van de activiteiten waaruit in ieder geval duidelijk wordt op welke manier en in hoeverre de doelstellingen van de subsidie zijn gerealiseerd;

    • b.

      een overzicht van de werkelijke inkomsten en uitgaven.

Artikel 12 Subsidievaststelling; beslistermijn

  • 1. Binnen zes weken na ontvangst van de complete aanvraag tot subsidievaststelling als bedoeld in artikel 11, neemt het college een besluit tot vaststelling van de subsidie.

  • 2. Het college kan de in het eerste lid genoemde termijn eenmalig met vier weken verlengen. Een dergelijke verlenging wordt schriftelijk meegedeeld aan de subsidieontvanger.

  • 3. Het besluit tot subsidievaststelling vermeldt de wijze van betaling van het subsidiebedrag

Hoofdstuk 4 Slotbepalingen

Artikel 13 Hardheidsclausule

Indien de toepassing van deze verordening leidt tot onbillijkheden van overwegende aard kan het college afwijken van bepalingen in deze verordening.

Artikel 14 Intrekking bestaande verordeningen

De Subsidieverordeningen Buurt in Actie, vastgesteld door de gemeenteraad op 23 november 2004 en Buurt aan Zet, vastgesteld op 19 november 2002 worden ingetrokken.

Artikel 15 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag na die van haar bekendmaking.

Artikel 16 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Subsidieverordening activiteiten stadsdeelgewijs werken.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 13 februari 2006.

De Griffier , De Voorzitter,

Toelichting op de Subsidieverordening Activiteiten Stadsdeelgewijs werken

Algemeen

Conform de wet Algemeen Bestuur is een subsidieverordening benodigd die als grondslag dient voor subsidieverstrekkingen. Binnen het beleidsterrein Stadsdeelgewijs werken bestonden reeds subsidieverordeningen voor specifieke begrotingsposten. Om slagvaardig te kunnen omgaan met (toekomstige) veranderingen en ontwikkelingen en te kunnen blijven voldoen aan de eisen van rechtmatigheid, wordt één bijzondere subsidieverordening voor het beleidsterrein Stadsdeelgewijs werken aangehouden. Daarnaast bevordert één subsidieverordening voor Stadsdeelgewijs werken de transparantie ten behoeve van de burgers en belanghebbende instellingen van Enschede.

Toelichting artikelen

Artikel 3 Toepassingsbereik; doel

Onder het beleidsterrein stadsdeelgewijs werken vallen die werkzaamheden, die voortvloeien uit de programmalijn stadsdelen binnen de door de gemeenteraad vastgestelde programmabegroting.

Daarbij moet gedacht worden aan budgetten voor activiteiten in de vorm van enerzijds door de raad vastgestelde begrotingsposten en anderzijds additioneel gegenereerde middelen van andere diensten of externe instellingen. Voorbeelden van additionele middelen zijn GSB-gelden en subsidies van de provincie.

Artikel 4 Subsidiabele activiteiten

De 4 doelstellingen van stadsdeelgewijs werken, waar de subsidies aan dienen bij te dragen, zijn:

  • ·

    Participatiebevordering: enerzijds van de bewoners en ondernemers, anderzijds van instellingen en organisaties in de wijken en buurten, volgens het model van stadsdeelgewijs werken.

  • ·

    Verbeteren van de (fysieke) leefbaarheid: leefbaarheid hangt samen met het schoon, heel en veilig ervaren van een buurt of wijk, en dit ook daadwerkelijk zijn.

  • ·

    Verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid.

  • ·

    Samenlevingsopbouw: bevorderen van de sociale samenhang in een buurt of wijk.

Ter wille van de flexibiliteit van stadsdeelgewijs werken is gekozen voor ruime criteria.

In de programmabegroting zijn de genoemde doelstellingen verder geconcretiseerd.

Artikel 5 Subsidiehoogte

De maximale subsidie per aanvraag bedraagt € 25.000.

In de praktijk zijn de meeste subsidies veel lager. Het merendeel van de subsidieverstrekkingen zit in de bandbreedte tussen € 250 en € 5.000,-. Maar diezelfde praktijk leert eveneens dat af en toe een hogere subsidie noodzakelijk is. Het stellen van een grens is altijd arbitrair, zonodig kan deze grens na evaluatie worden aangepast.

Artikel 6 Aanwijzing buurten of gebieden

Voor de begrotingsposten Buurt in Actie (BIA) en Buurtinitiatieven (BINBIA) worden jaarlijks per stadsdeel specifieke gebieden aangewezen, waar de budgetbestedingen op gericht zullen worden.

Artikel 8 Nadere verplichtingen

Het is gebruikelijk een bepaling op te nemen dat het college nadere verplichtingen kunnen opleggen.

Een voorbeeld van nadere verplichtingen ter verwezenlijking van het doel, is de voorwaarde dat de subsidieaanvragers zelf een aandeel leveren in de realisatie van het doel bijvoorbeeld via geld, natura of via derden.

Artikel 9 Subsidieaanvraag; in te dienen bescheiden

Als datum van ontvangst door de stadsdeelmanager geldt de datum stempel postregistratie.

Artikel 10

Uit oogpunt van doelgerichtheid en doelmatigheid kunnen subsidies worden verleend en tegelijkertijd vastgesteld. Deze mogelijkheid staat ook opgenomen in de algemene subsidieverordening. Dit scheelt een hoop werk . Het gaat met name op voor kleinere subsidies waarvoor uit oogpunt van de bepaling van rechtmatigheid geen afzonderlijke vaststellingsprocedure noodzakelijk is. In de praktijk gaat het veelal om zogenaamde erkenningssubsidies. Uiteraard moet de subsidieontvanger aantonen dat de prestatie is geleverd cq het resultaat is behaald.

Artikel 11 – 16

Dit zijn standaard procedure cq juridisch-technische artikelen.