Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR86279
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR86279/1
Regeling vervallen per 09-06-2016
Archiefverordening van de gemeente Raalte 2006
Geldend van 22-09-2006 t/m 08-06-2016
Intitulé
Archiefverordening van de gemeente Raalte 2006Archiefverordening van de gemeente Raalte 2006De Raad van de gemeente Raalte:Gelet op artikel 30, eerste lid, 31, 32 tweede lid van de Archiefwet 1995;besluit:vast te stellen de navolgende:Verordening betreffende de zorg van burgemeester en wethouders voor dearchiefbescheiden van de gemeentelijke organen, de aanwijzing van dearchiefbewaarplaats en het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op hetbeheer van de nog niet naar de archiefbewaarplaats overgebrachte archiefbescheiden(Archiefverordening)
Hoofdstuk 1 algemene bepalingen
Artikel 1
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
- a.
de wet de Archiefwet 1995;
- b.
gemeentelijke organen de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b,van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;
- c.
de archiefbewaarplaats de door het college van burgemeester en wethouders overeenkomstig art. 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;
- d.
beheerder degene die ingevolge art. 4 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen, die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht;
Hoofdstuk 2 de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
Artikel 2
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van de archiefbewaarplaats als bedoeld in art. 2, alsmede van voldoende en doelmatige archiefruimten.
Artikel 3
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder.
Artikel 4
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van de gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen.
Artikel 5
-
1. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van archiefbescheiden geschiedt op een zodanige wijze dat het behoud van de bescheiden voldoende is gewaarborgd;
-
2. het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of andere belanghebbende van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking kan komen.
Artikel 6
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
Artikel 7
Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die nog niet naar de archiefbewaarplaats zijn overgebracht voorschriften vast.
Hoofdstuk 3 het beheer van de archiefbewaarplaats
Artikel 8
Onder de bevelen van burgemeester en wethouders is de gemeentesecretaris belast met het beheer van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden en documentaire verzamelingen. Burgemeester en wethouders kunnen ter ondersteuning van de secretaris een deskundige aanwijzen, die in het bezit is van een diploma achivistiek als bedoeld in art. 22 van de wet.
Artikel 9
De gemeentesecretaris is bevoegd om in de archiefbewaarplaats archiefbescheiden en documentatie op te nemen afkomstig van particuliere organisaties of personen indien dit voor de kennis van de lokale of regionale geschiedenis van belang kan worden geacht.
Artikel 10
Voor zover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, verricht de gemeentesecretaris desgevraagd onderzoek in de door hem beheerde archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ten behoeve van gemeentelijke organen. Hij verstrekt daaruit op hun verzoek gegevens alsmede afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen.
Artikel 11
Voor zover wettelijke voorschriften of voorwaarden bij de opneming in de archiefbewaarplaats gesteld zich daartegen niet verzetten, is de gemeentesecretaris bevoegd ten behoeve van derden onderzoek te doen in de archieven en verzamelingen, die in de archiefbewaarplaats berusten. Hij verstrekt daaruit aan een ieder die zulks verzoekt afbeeldingen, afschriften, uittreksels of bewerkingen.
Artikel 12
De kosten voor het verstrekken van afbeeldingen, afschriften, uittreksels en bewerkingen van of uit archiefbescheiden die berusten in de archiefbewaarplaats alsmede voor onderzoekingen en andere werkzaamheden op verzoek van derden door of vanwege de gemeentesecretaris verricht, worden aan de verzoeker in rekening gebracht volgens een door de gemeenteraad bij verordening vastgesteld tarief. Alvorens de hier bedoelde werkzaamheden een aanvang nemen, wordt de verzoeker van dit tarief op de hoogte gesteld.
Hoofdstuk 4 slotbepalingen
Artikel 13
Met ingang van de datum van vaststelling van de nieuwe verordening wordt de volgende Archiefverordening ingetrokken:Archiefverordening gemeente Raalte vastgesteld op 18 juni 2002, nummer V/9
Artikel 14
Deze verordening treedt in werking met ingang van de datum van vaststelling van de nieuwe Archiefverordening door de gemeenteraad.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering vanDe Raad der gemeente Raalte op .....de griffier, de burgemeester.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl