Regeling flexibele werktijden gemeente Wageningen 2014

Geldend van 06-02-2014 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2014

Intitulé

Regeling flexibele werktijden gemeente Wageningen 2014

Regeling flexibele werktijden gemeente Wageningen 2014

Waarom deze nieuwe regeling?

In de CAO 2011-2012 zijn afspraken gemaakt over modernisering en flexibilisering van de werktijdenregeling. Werkgevers en werknemers hebben beiden behoefte aan meer flexibilisering. Voor werkgevers is de flexibilisering belangrijk voor de bedrijfsvoering, zoals: de kwaliteit van de dienstverlening aan de burger. Maar ook de behoefte van de werkgever om werknemers meer in te zetten als er meer werk is en andersom. Tegelijkertijd wordt invulling gegeven aan de wens van werknemers die tijd- en plaatsonafhankelijk willen werken (HWW) en hun werktijden meer flexibel willen afstemmen op hun privé situatie.

De rechtspositionele wijzigingen per 1 januari 2014

Ruimer dagvenster

Partijen hebben afgesproken dat er een ruimer dagvenster ingevoerd wordt. Het dagvenster is dat deel van de dag dat als werktijd geldt. Binnen het dagvenster bestaat er geen recht op een overwerkvergoeding (verder te noemen buitendagvenstervergoedingen). Het dagvenster loopt van maandag tot en met vrijdag van 07.00 tot 22.00 uur. Het verruimen van het dagvenster heeft consequenties voor de definitie van overwerk en de overwerkvergoedingen.

Hoe invulling wordt gegeven aan het werken binnen het dagvenster.

  • 1.

    De openingstijden van de kantoren zijn in principe van 07:30 uur tot 18.00 uur voor ambtenaren geopend, behoudens avondopenstellingen en vergaderingen. Zodra de organisatie in 1 gebouw gehuisvest is (samenvoeging stadhuis/stadskantoor) wordt de openingstijd 07.00 uur.

  • 2.

    De werkgever faciliteert de medewerker daarnaast in het kader van tijd- en plaatonafhankelijk werken door de benodigde applicaties open te stellen.

  • 3.

    Bij de invulling van de werktijden wordt voldaan aan de voorwaarden van de arbeidstijdenwet.

  • 4.

    Bij afwezigheid vanwege verlof, vakantie of ziekte wordt de omvang van de afwezigheid gebaseerd op een afgegeven basisrooster, dit basisrooster is gebaseerd op de formele arbeidsduur.

  • 5.

    Voor zover men invloed heeft op het vaststellen van de tijdstippen van een bezoek aan een arts (huisarts, tandarts, specialist e.d.) dient men deze tijdstippen bij voorkeur in eigen tijd ofwel zo veel mogelijk aan het begin of het einde van de werkdag te kiezen.

De mogelijkheden om buiten het dagvenster te werken.

Bijeenkomsten of vergaderingen die buiten het dagvenster vallen en die de medewerker uit hoofde van de functie of dienstbelang bijwoont.

Verdere rechtspositionele wijzigingen.

Uit de verruiming van het dagvenster vloeien twee werktijdenregelingen voort, te weten:

  • 1.

    De standaardregeling

  • 2.

    De bijzondere regeling

Standaardregeling

De standaardregeling geldt voor werknemers die in overleg met hun leidinggevende zelf invulling geven aan de werktijden binnen het dagvenster. Hierbij wordt rekening gehouden met de wensen van werkgever en werknemer. De standaardregeling geldt voor het grootste deel van de werknemers, ook medewerkers die voor een groot deel zelf hun werktijden kunnen bepalen, maar die meedraaien in beschikbaarheiddiensten vallen onder de standaardregeling.

Bijzondere regeling

Een kleine groep medewerkers die niet de mogelijkheid hebben om zelf hun werktijd te bepalen en waarbij het college eenzijdig de werktijden inroostert, vallen onder de bijzondere regeling.

Wat houdt de genoemde standaardregeling in?

Zoals gezegd geldt de standaardregeling voor medewerkers die, in overleg met hun leidinggevende hun werktijden, binnen het dagvenster zelf bepalen. De feitelijke arbeidsduur kan daarbij afwijken van de formele arbeidsduur. Bijvoorbeeld: de werknemer werkt de ene dag meer omdat er een deadline gehaald moet worden en compenseert deze uren door op een ander moment minder te werken. Over de invulling van werktijden in relatie tot planning van de werkzaamheden hebben medewerker en leidinggevende tweemaal per jaar overleg (of indien nodig vaker).

Ondanks de vrijheid van de medewerker om zijn werktijden zelf in te vullen kan de werkgever verlangen dat de werknemer op aangewezen momenten aanwezig of beschikbaar is. Denk hierbij aan aanwezigheid bij overleggen, bijeenkomsten die bij de functie horen, of in verband met de bezettingsnorm van de afdeling. Deze normen zijn in de: “Aandachtspunten bij plaats- en tijdonafhankelijk werken” reeds benoemd.

Als medewerker en leidinggevende niet tot goede afspraken komen over de werktijden.

Als het de leidinggevende en de werknemer niet lukt om afspraken te maken over de invulling van de werktijden , dan stelt leidinggevende eenzijdig de werktijden vast. Soms kan het ook dat in de praktijk blijkt dat de werktijden eenzijdig worden vastgesteld. Als bovengenoemde voor een groep geldt dan is de bijzondere regeling van toepassing. De OR kan in zo’n situatie een verbetervoorstel indienen. (Artikel 4.2 lid 12 CAR/UWO).

Hoe omgegaan wordt met de buitendagvenstervergoeding (overwerk artikel 3.8 CAR/UWO).

Een medewerker heeft recht op een buitendagvenstervergoeding als:

  • 1.

    De werknemer die valt onder de standaardregeling en die op grond van dienstbelang arbeid verricht op werktijden buiten het dagvenster.

  • 2.

    De werknemer buiten het dagvenster wordt opgeroepen om werkzaamheden te verrichten gedurende zijn beschikbaarheidsdienst.

  • 3.

    Medewerkers met salarisschaal 11 en hoger hebben geen recht op een buitendagvenstervergoeding.

De hoogte van de buitendagvenstervergoeding is geregeld in (artikel 3.8 CAR/UWO).

De bijzondere regeling.

Werknemers die niet de mogelijkheid hebben om hun werktijd zelf in te delen, maar waarbij het college de werktijden eenzijdig vaststelt vallen onder de bijzondere regels.

  • 1.

    Groepen die onder de bijzondere regeling vallen zijn:

  • 2.

    Medewerkers wijkbeheer

  • 3.

    Kapitein/Kaartverkopers

  • 4.

    Bodes

Werknemers die onder de bijzondere regeling vallen, werken volgens rooster en hebben recht op onregelmatigheidstoeslag op grond van (artikel 3.3 CAR/UWO). De hoogte van de ort is geregeld in de bezoldigingsverordening.

In bijzondere gevallen hebben werknemers die onder de bijzondere regeling vallen recht op een overwerkvergoeding (artikel 3.2 CAR/UWO).

Het recht op overwerk voor de medewerker die valt onder de bijzondere regeling (artikel 3.2 CAR/UWO).

  • 1.

    De werknemer die valt onder de bijzondere regeling en die op grond van dienstbelang, buiten zijn rooster, arbeid verricht.

  • 2.

    De werknemer buiten het rooster wordt opgeroepen om werkzaamheden te verrichten gedurende zijn beschikbaarheidsdienst.

  • 3.

    Medewerkers met salarisschaal 11 en hoger die volgens rooster werken hebben geen recht op een overwerkvergoeding

De hoogte van de overwerkvergoeding is geregeld in artikel 3:2:1 lid 5 onderdeel a.

Hoe wordt omgegaan met bereikbaarheidsdienst.

De vergoedingen die een medewerker ontvangt i.v.m. bereikbaarheidsdienst/consignatie is geregeld in de regeling consignatievergoeding gemeente Wageningen 2006 en artikel 3.3a CAR/UWO.

De vergoeding bereikbaarheidsdienst geldt voor de medewerker die onder de bijzondere regeling valt en voor die medewerker die onder de standaardregeling valt, maar door de werkgever aangewezen is voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten.

Sluitingsdag.

  • 1.

    Met instemming van de OR kan de Algemeen Directeur jaarlijks op maximaal 3 dagen de kantoren sluiten.

  • 2.

    Als de kantoren van de gemeenten gesloten zijn, kan men verlof op nemen, de uren later compenseren of indien mogelijk plaat- en tijdonafhankelijk werken.

Lokale feestdagen.

  • 1.

    Goede vrijdag

  • 2.

    5 mei

Uitzonderingen.

In zeer uitzonderlijke gevallen kan het dat, uitvoering geven aan deze regeling flexibele werktijden gemeente Wageningen 2014, voor de medewerker, onbedoeld tot een onbillijke of onredelijke situatie leidt. Er zal dan maatwerk geleverd moeten worden. Het college besluit over de gemaakte maatwerkafspraken.