Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR45887
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR45887/1
Regeling vervallen per 01-01-2014
Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Geldend van 01-01-2010 t/m 31-03-2013
GEMEENTE WESTVOORNE
Raadsbesluit 2009.
Volgnr. 126a.
De raad van de gemeente Westvoorne;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 17 november 2009;
gelet op artikel 231 tweede lid, 255 eerste en vierde lid, 282 en 300 van de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, artikel 26 van de Invorderingswet 1990 en hoofdstuk 11 van de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990;
BESLUIT:
Vast te stellen de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen.
Artikel 1
-
1. Bij de invordering van de volgende belastingen kan kwijtschelding worden verleend:
- a.
Aanslagen inzake onroerende-zaakbelastingen;
- b.
Afvalstoffenheffing voor het basispakket (één groene en één grijze container);
- c.
Rioolheffing;
- d.
Hondenbelasting vanaf de eerste hond;
- a.
-
2. Bij de invordering van de volgende belastingen wordt geen kwijtschelding verleend:
- a.
Aanslagen inzake leges;
- b.
Hondenbelasting vanaf de tweede hond;
- c.
Marktgeld;
- d.
Toeristenbelasting;
- e.
Rechten op het gebruik van algemene begraafplaatsen;
- f.
Precariorechten;
- g.
Standplaatsgelden op het woonwagenkamp;
- h.
Afvalstoffenheffing voor een extra groene of grijze container.
- a.
Artikel 2
Kwijtschelding kan alleen worden aangevraagd door een natuurlijk persoon.
Artikel 3
-
1. Kwijtschelding kan worden verleend voor bovengenoemde aanslagen indien de belastingplichtige voldoet aan de krachtens artikel 26 van de Invorderingswet 1990 door de Minister van Financiën bij ministeriële regeling gestelde regels.
-
2. In het kader van de kwijtschelding worden de kosten van het bestaan gesteld op 100% van de genormeerde bijstandsuitkering.
Artikel 4
Kwijtschelding wordt niet verleend in de volgende gevallen:
- a.
Indien gegevens voor de beoordeling van de aanvraag niet, onjuist, onvolledig of op onjuiste wijze zijn verstrekt;
- b.
Indien een belastingaanslag niet kan worden voldaan en dat aan belastingplichtige is toe te rekenen;
- c.
Indien de belastingplichtige surcéance van betaling is verleend of hij verkeert in staat van faillissement, afgezien van een aantal situaties waarin sprake is van een akkoord als genoemd in de faillissementswet;
- d.
Indien belastingplichtige niet voldoet aan de krachtens artikel 26 van de Invorderingswet 1990 door de Minister van Financiën bij ministeriële regeling gestelde regels.
Artikel 5
Een aanvraag om kwijtschelding moet worden gedaan bij Afdeling Maatschappelijke zaken middels een door burgemeester en wethouders beschikbaar gesteld formulier binnen 30 dagen na dagtekening van de aanslag.
Artikel 6
-
1. De bevoegdheid tot het in ontvangst nemen van de aanvraag om kwijtschelding en het beslissen op de aanvraag om kwijtschelding berust bij de chef Comptabiliteit op grond van artikel 255 eerste lid van de Gemeentewet.
-
2. De chef Comptabiliteit kan deze bevoegdheid mandateren aan een andere ambtenaar.
Artikel 7
-
1. De chef Comptabiliteit neemt binnen 8 weken na ontvangst van de aanvraag een beslissing op de aanvraag tot kwijtschelding,
-
2. Gedurende deze termijn wordt de betalingsverplichting opgeschort.
Artikel 8
-
1. binnen 6 weken na dagtekening van de beschikking op de aanvraag tot kwijtschelding bestaat de mogelijkheid tot het indienen van een bezwaarschrift tegen de beslissing op de aanvraag tot kwijtschelding bij het college van burgemeester en wethouders,
-
2. binnen 6 weken na dagtekening van het bezwaarschrift dient het college van burgemeester en wethouders hierop te beschikken.
Artikel 9
In gevallen, die de uitvoering van deze verordening betreffen en waarin deze niet voorziet, beslist de chef Comptabiliteit.
Artikel 10
Deze verordening kan aangehaald worden als "Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen" .
Artikel 11
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van 15 december 2009.
De raad voornoemd
De griffier, de voorzitter,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl