Regeling vervallen per 26-07-2023

Regeling budgetbeheer gemeente Dronten 2016

Geldend van 02-04-2016 t/m 25-07-2023

Intitulé

Regeling budgetbeheer gemeente Dronten 2016

Het college van burgemeester en wethouders van Dronten,

Gelet op het gestelde in de financiële verordening 2015

BESLUIT:

Vast te stellen de: REGELING BUDGETBEHEER GEMEENTE DRONTEN 2016

Artikel 1. Begrippen en definities

Binnen de Regeling budgetbeheer gemeente Dronten gelden de volgende begrippen en definities:

  • ·

    Raad: algemeen bestuur van de gemeente;

  • ·

    College van burgemeester en wethouders (verder: het college): dagelijks bestuur van de gemeente;

  • ·

    Programmabegroting: beleidsbegroting opgebouwd uit programma's; vastgesteld door de raad;

  • ·

    Productenraming: beheersings- en uitvoeringsdocument ter uitvoering van de programmabegroting; samengesteld op basis van de van de gemeentelijke uitvoerende activiteiten per (hoofd)functie zoals deze genoemd zijn in het BBV; vastgesteld door het college;

  • ·

    Product: een product is een geheel van activiteiten en prestaties om beleidsdoelen te bereiken. Aan deze activiteiten en prestaties zijn middelen (geld/budget en inzet) gekoppeld. Een aantal producten vormt samen een programma. Tot het product wordt tevens gerekend de in omschrijving en toelichting van de productenraming opgenomen prestatie-eenheden, kostendekkingspercentages, overige kengetallen en voorschriften.

  • ·

    Budget: een in de begroting opgenomen uit te geven of een te ontvangen geldbedrag dat is gekoppeld aan een product om bepaalde activiteiten en prestaties te realiseren. Per budget is er één budgethouder aangewezen.

    • a.

      regulier of exploitatiebudget: een geldbedrag dat op jaarbasis binnen de begroting aan één budgethouder ter beschikking staat.

    • b.

      krediet: een afzonderlijk door de gemeenteraad verleend geldbedrag voor het uitvoeren van nieuwe investeringen of projecten, toegekend aan één budgethouder.

  • ·

    Budgethouder: door het college, op advies van de directie, aangewezen manager/directielid/programmamanager die in het kader van het financiële beheer verantwoordelijk is voor en aanspreekbaar op de tijdige, volledige en juiste uitvoering van de aan hem toegewezen producten en de daarbij behorende budgetten. Voor raadsbudgetten wordt de budgethouder door de raad aangewezen.

  • .

    Budgetbeheerder.

Medewerker die in opdracht van de budgethouder bevoegd en verantwoordelijk is voor de realisatie van een (deel van een) product en de daarbij behorende budgetten. De budgethouder blijft te allen tijde inhoudelijk en financieel eindverantwoordelijk..

  • ·

    Verplichting: een uitgave die nog niet direct door de gemeente hoeft te worden betaald maar die op contractuele gronden wel moet worden betaald als de producten en diensten door de contractpartner zijn geleverd.

  • ·

    Recht: een geldbedrag dat nog niet direct zal worden ontvangen door de gemeente maar dat op contractuele gronden in de toekomst wel zal worden ontvangen als de producten en diensten door de gemeente zijn geleverd dan wel als een bepaalde datum is verstreken (bijv. in geval van dwangsommen en sancties).

  • ·

    Mandaatregeling:de regeling waarin de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn vastgelegd om in naam van de gemeente c.q. diens bestuursorganen besluiten te nemen.

  • ·

    Functionele classificatie (FCL: de nummeraanduiding in de financiële administratie van de kostenplaats, het product of het project; integraal verwerkt in de producten raming en de financiële applicatie ter aanduiding van het desbetreffende budget

  • ·

    Factuur:een bescheiden op basis waarvan gelden worden gevorderd of gecrediteerd van een leverancier of de gemeente zelf op basis van geleverde goederen en diensten. Hieronder worden in deze regeling ook begrepen de uitgaande beschikkingen en brieven aan derden waarin gelden worden toegezegd.

  • ·

    Reserve en voorziening:een reserve is een financieel-technische afsplitsing van het eigen vermogen voor toekomstige uitgaven en inkomsten voor een bepaald beleidsdoel. Een voorziening is een deel van het vreemd vermogen voor verplichtingen die nog niet definitief zijn maar die redelijkerwijs wel kunnen worden ingeschat. Ook wordt een voorziening gebruikt voor egalisatie van kosten en inkomsten en voor het afdekken van kwantificeerbare risico’s.

Daar waar in deze regeling wordt gesproken over budgetten worden ook begrote toevoegingen en onttrekkingen aan reserves en voorzieningen verstaan.

Aanwijzing met toekenning budgetten

Artikel 2

De raad draagt door het vaststellen van de programmabegroting het college op deze tot uitvoering te brengen.

Artikel 3

  • 1. Het college mandateert op basis van de mandaatregeling met de vaststelling van de productenraming de budgethouders om de producten te realiseren en de daarbij behorende budgetten te besteden c.q. te ontvangen.

  • 2. Vastlegging van de aanwijzing als budgethouder en -beheerders en toekenning van het daarbij behorende budget vindt plaats met behulp van een door de betrokkenen geaccordeerd schrijven, bijv. een mail.

  • 3. Toekenning van een budget of budgetten aan budgethouders en -beheerders vindt binnen de productenraming en de financiële applicatie plaats op het niveau van de functionele classificatie (FCL). De manager Concerndiensten is verantwoordelijk voor bewaken van het vastgestelde stramien FCL.

  • 4. Exploitatiebudgetten worden toegekend voor de duur van het begrotingsjaar. Kredieten kunnen meer dan één begrotingsjaar beslaan. Bij kredieten wordt in de begroting dan wel in een afzonderlijk raadsvoorstel de looptijd van het project in relatie tot de financiële stroom aangegeven. Is dat niet het geval geldt ook hier het begrotingsjaar.

Artikel 4. Vervangingsregelingen

De gemeentesecretaris / algemeen directeur stelt een vervangingsregeling op in het geval van afwezigheid van de budgethouders. Indien er geen vervanger aanwezig is, is de waarnemer van de budgethouder of de leidinggevende van de budgethouder bevoegd.

Taken Budgethouder

Artikel 5

  • 1. De budgethouder is binnen het toegekende budget verantwoordelijk voor de uitvoering van de daarbij behorende taakstelling, door het geven en laten uitvoeren van opdrachten, het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen, de aanneming van werk en/ofverlening van diensten, alsmede het verkrijgen en realiseren van de vereiste inkomsten.

  • 2. Bij de uitvoering van de taken dienen de regels van het gemeentelijk mandaatbesluit ten aanzien van opdrachtverstrekkingen in acht genomen te worden. Het geven van opdrachten kan, conform het mandaatbesluit, zelfstandig door een budgethouder in de rol van opdrachtgever worden uitgevoerd tot een maximum van € 50.000.

  • 3. Voor opdrachten tot € 100.000 voor producten en diensten respectievelijk tot € 500.000 voor werken is een directielid als opdrachtgever bevoegd. Boven deze bedragen is het college van burgemeester en wethouders bevoegd als opdrachtgever.

Artikel 6

De budgethouder draagt met de toepassing van de richtlijnen die zijn vastgesteld op basis van deze regeling zorg voor het aan hem toegewezen budget en is als zodanig gehouden aan een doeltreffende en doelmatige aanwending van dit budget.

Taken budgetbeheerder

Artikel 7

  • 1. De door de budgethouder aangewezen budgetbeheerder draagt, binnen het toegekende budget, zorg voor de uitvoering van de daarbij behorende taakstelling, door het geven en laten uitvoeren van opdrachten, het aangaan van overeenkomsten tot levering van goederen, de aanneming van werk en/ofverlening van diensten, alsmede het verkrijgen en realiseren van de vereiste inkomsten.

  • 2. Bij de uitvoering van de taken dienen de regels van het gemeentelijk mandaatbesluit ten aanzien van opdrachtverstrekkingen in acht genomen te worden. Het geven van opdrachten kan zelfstandig door de budgetbeheerder worden uitgevoerd tot maximaal € 50.000. De budgethouder kan ook een lager bedrag vaststellen.

  • 3. De budgethouder die de budgetbeheerder heeft aangewezen blijft te allen tijde inhoudelijk en financieel verantwoordelijk. De budgetbeheerder heeft de taak om in het kader van de rechtmatigheid aan te geven dat hetgeen betaald wordt ook geleverd is.

Artikel 8

De budgetbeheerder draagt met de toepassing van de richtlijnen die zijn vastgesteld op basis van deze regeling zorg voor het aan hem toegewezen budget en is als zodanig gehouden aan een doeltreffende en doelmatige aanwending van dit budget.

Plaats in de organisatie

Artikel 9

De budgethouder is voor de besteding van het budget en de organisatie van de aan het budget verbonden werkzaamheden via de leidinggevende lijn verantwoording verschuldigd aan het college.

Artikel 10

De budgetbeheerder is voor de besteding van het budget en de organisatie van de aan het budget verbonden werkzaamheden direct verantwoording verschuldigd aan de budgethouder.

Artikel 11

De functies van budgethouder of budgetbeheerder zijn onverenigbaar met de functie van betalingsfiatteur, de functie van kassier, de registrerende functie en de interne controle functie.

Artikel 12. Aangaan van rechten en verplichtingen

  • 1.

    De budgethouder kan overeenkomstig artikel 5 rechten en verplichtingen aangaan jegens en met derden, met inachtneming van de richtlijnen die op basis van deze regeling gelden. De budgethouder kan deze bevoegdheden onder eigen verantwoordelijkheid mandateren aan een budgetbeheerder.

  • 2.

    De budgethouder is er verantwoordelijk voor dat er een adequate registratie en archivering van de gegevens met betrekking tot de aangegane verplichting plaatsvindt in de financiële applicatie van de gemeente. De budgethouder kan deze bevoegdheden onder eigen verantwoordelijkheid mandateren aan een budgetbeheerder.

  • 3.

    In het geval van een interne controle (door een medewerker van de afdeling Concerndiensten of een daartoe aangewezen eenheid) of een externe controle (door de accountant) dient de budgethouder het overzicht met gegevens ten aanzien van de aangegane verplichting te kunnen overleggen.

Wijze afleggen verantwoording

Artikel 13

  • 1. Het afleggen van verantwoording door de budgethouder omtrent de voortgang en realisatie van de met het budget voorgenomen taakstelling en de uitputting van de toegekende middelen dan wel de realisatie van de geraamde opbrengsten, vindt plaats door middel van schriftelijke rapportages aan het college.

  • 2. De raad stelt de baten en lasten van de programmabegroting vast op programmaniveau. Het college stelt de productenraming vast. Het college is tussentijds bevoegd binnen een programma baten en lasten te verschuiven tussen producten mits de in de begroting benoemde prestaties realiseerbaar blijven. Baten en lasten mogen niet worden gesaldeerd conform de bepalingen van de BBV.

  • 3. Binnen een product is de budgethouder of zijn de budgethouders gezamenlijk bevoegd om baten en lasten te verschuiven mits de voor dit product benoemde prestaties realiseerbaar blijven. Ook hierbij is saldering niet toegestaan.

Artikel 14

  • 1. Rapporteren over het budget vindt via de hiërarchieke lijn plaats in het kader van de planning- & controlcyclus.

  • 2. Voor specifieke budgetten kunnen andere rapportagemomenten gelden. Dit wordt aangegeven bij de aanwijzing van de budgethouder.

Artikel 15

Rapportage dient op eigen initiatief van de budgethouder tussentijds te geschieden in het geval er een duidelijk vermoeden of aanwijzing bestaat dat het budget onvermijdelijk en onuitstelbaar substantieel moet worden overschreden (uitgaven kant) of niet wordt bereikt (inkomstenkant) of de taakstelling gekoppeld aan het budget fors wordt ondermijnd.

Artikel 16

De budgethouder in samenwerking met de budgetbeheerder, is verantwoordelijk voor het opstellen van de schriftelijke rapportages met betrekking tot de hem toegekende budgetten.

Verwerking financiële gegevens

Artikel 17

De manager Concerndiensten is aangewezen als houder van de financiële applicatie. Hij draagt zorg voor de inrichting en functionele werking van de financiële applicatie en is verantwoordelijk voor een adequate verwerking van de in te brengen gegevens. Hij draagt tevens zorg voor de beveiligde toegang van de budgethouders en -beheerders, opdat deze hun taakstelling(en), verantwoordelijkheden en bevoegdheden ten aanzien van het toegekende budget inhoud kunnen geven.

Artikel 18

De financiële gegevensverwerking valt te verdelen over drie aandachtsgebieden.:

  • a.

    Registreren en muteren van begrotingsgegevens en -wijzigingen in ramingen;

  • b.

    Registreren en muteren van werkelijke gegevens;

  • c.

    Registreren van aangegane verplichtingen.

Artikel 19

  • 1. De manager Concerndiensten is verantwoordelijk voor de primaire registratie en mutatie van de vastgestelde begroting en de mutaties van de vastgestelde begroting.

  • 2. De manager Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling (REO) is verantwoordelijk voor de primaire verwerking van wijzigingen in de ramingen met betrekking tot de jaarlijks vastgestelde herziene grondexploitatie.

  • 3. De manager Ruimtelijke en Economische Ontwikkeling (REO) is verantwoordelijk voor de definitieve verwerking van de gewijzigde ramingen met betrekking tot de grondexploitatie.

  • 4. De budgethouder in samenwerking met de budgetbeheerder, is gehouden de administratieve verwerking van de activiteiten ten aanzien van de hem toegewezen budgetten te controleren op volledigheid.

Artikel 20

  • 1. De manager Concerndiensten is verantwoordelijk voor een tijdige, juiste en volledige verwerking van de gegevens (debiteuren, crediteuren, overige mutaties) en de daarmee samenhangende dossiervorming. Hij zorgt voor relevante informatieverstrekking uit de gegevens in lijn met de planning & controlcyclus.

  • 2. De budgethouder is gehouden de hem door de afdeling concerndiensten aangeboden bescheiden (factuur met evt. bijlagen) te controleren op juistheid en te voorzien van de benodigde coderingen voor de verwerking in de financiële administratie. Daarbij dient steeds te worden aangegeven welke daaraan voorafgaande verplichting ten grondslag ligt aan de aangeboden bescheiden.

  • 3. De budgethouder accordeert een factuur pas nadat door de budgetbeheerder binnen het financieel systeem is aangegeven dat de prestaties waarvoor wordt betaald, ook zijn geleverd. Dit is het zogenoemde “vier-ogen”principe.

  • 4. Indien transacties verkeerd zijn verwerkt, kan de budgethouder correctieboekingen doorgeven aan de financiële afdeling als het een correctie betreft binnen de eigen budgetten. De authenticatie kan bijv. via een rechtstreekse mail. Indien het een correctie betreft van budgetten van verschillende budgethouders moeten die budgethouders deze correctie autoriseren. Een correctie kan zijn dat de factuur wordt gecorrigeerd of dat via een memoriaal kosten worden doorberekend naar ander budget.

  • 5. De financiële administratie en/of de controller kunnen ook zelfstandig correctieboekingen uitvoeren vanuit het belang van de juiste economische classificatie van kosten en opbrengsten. De mutatie blijft dus dan bínnen dezelfde functionele classificatie/kostenplaats. De budgethouder wordt van dergelijke mutaties op de hoogte gesteld door de steller van de mutatie.

Artikel 21

De budgethouder is verantwoordelijk voor de registratie van aangegane verplichtingen en de daarmee samenhangende dossiervorming, voor het aan hem toegekende budget.

Interne controle naleving regeling

Artikel 22

  • 1.

    De manager Concerndiensten voert de interne controle uit op de naleving van de regeling en de daarop gebaseerde richtlijnen. Deze interne controle wordt uitgevoerd aan de hand van vooraf in overleg met de accountant vastgesteld controleprogramma. De uitvoering van de interne controle of delen daarvan, kan door het college aan een andere eenheid worden opgedragen.

  • 2.

    De manager Concerndiensten bespreekt de bevindingen van deze rapportage met de betrokken budgethouders. Onder toevoeging van mogelijke opmerkingen wordt de rapportage door tussenkomst van de concerncontroller en de gemeentesecretaris ter kennis gebracht van het college.

Slotbepalingen

Artikel 23

Het college kan instructies geven met betrekking tot de aanwijzing van budgethouders en budgetbeheerders, het toekennen van budgetten en de wijze waarop uitvoering dient te worden gegeven aan deze regeling.

Artikel 24

De Budgethoudersregeling 2015 wordt ingetrokken.

Artikel 25

Deze regeling treedt in werking de dag na bekendmaking.

Aldus vastgesteld door het college van Dronten d.d. 29 maart 2016.

R.Kool mr. A.B.L. de Jonge

secretaris burgemeester