Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR438149
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR438149/1
Evenementenbeleid gemeente Kapelle
Geldend van 19-01-2017 t/m heden
Intitulé
Evenementenbeleid gemeente KapelleDe burgemeester van de gemeente Kapelle;
overwegende dat ;
er in de gemeente Kapelle jaarlijks diverse evenementen worden georganiseerd, variërend van straatbarbeque tot Kapelse Dag;
deze evenementen op een goede en veilige manier dienen plaats te vinden;
gelet op;
artikel 2.25 t/m 2.27 van de Algemene plaatselijke verordening Kapelle 2012
b e s l u i t:
vast te stellen het;
Evenementenbeleid gemeente Kapelle
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Evenement
In de Algemene plaatselijke verordening Kapelle 2012 (hierna Apv) wordt onder een evenement verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak. Dit betekent dat voor besloten ( familie) feesten in de privésfeer/huiselijke kring (verjaardag, bruiloft, etc.) in eigen huis en tuin geen evenementvergunning nodig is.
Artikel 2 Meldingsplichtige en vergunningsplichtige evenementen
In het kader van deregulering is in de Apv onderscheid gemaakt tussen meldingsplichtige en vergunningsplichtige evenementen. Er is sprake van een meldingsplichtig evenement als:
- -
het aantal aanwezigen < 70 personen;
- -
het evenement plaats vindt tussen 07.00 en 24.00 uur;
- -
er geen muziek ten gehore wordt gebracht vóór 07.00 uur en na 23.00 uur;
- -
het evenement niet op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins belemmerend voor verkeer of hulpdiensten plaatsvindt;
- -
objecten die worden geplaatst een oppervlakte van <25 m² per object hebben;
- -
het evenement één organisator heeft.
Artikel 3 A-, B-, C- evenementen
Naast het wettelijk onderscheid dat is gemaakt tussen meldingsplichtige en vergunningsplichtige evenementen wordt ook een onderverdeling gemaakt binnen de vergunningsplichtige evenementen. Deze indeling tussen A-, B- en C- evenementen is gebaseerd op de regionale toepassing Handreiking Evenementenveiligheid Veiligheidsregio Zeeland 2016 – 2020. De classificatie die hierin is gemaakt wordt gevolgd.
A-evenement : een eenvoudig evenement waarbij de risico’s niet van dien aard zijn dat er, naast de standaard voorwaarden/maatregelen, geen aanvullende maatregelen nodig zijn. Voorbeelden: straat-, buurt- en verenigingsfeesten.
B- evenement: een (grootschalig) evenement met een gemiddeld risico (aandachtsevenement) met in hoofdzaak publiek uit de eigen gemeente.
C- evenement: een (grootschalig) evenement met een verhoogd risico met publiek uit de eigen gemeente en daarbuiten.
Artikel 4 Standaardvoorschriften
Door de Veiligheidsregio Zeeland zijn er standaardvoorschriften opgesteld. Deze staan in de Handreiking evenementen en brandveiligheid Veiligheidsregio Zeeland 2013. Deze handreiking wordt gevolgd. Medische voorschriften van de GHOR zijn te vinden in de handreiking Regionale toepassing medische advisering publieksevenementen. De gemeente volgt deze naar eigen inzicht.
Hoofdstuk 2 Aanvraag procedure
Artikel 5 Aanvraag meldingsplichtig evenement
Om een aanvraag te doen voor een meldingsplichtig evenement dient het formulier melding klein evenement ingediend te worden via de website www.kapelle.nl. Dit dient uiterlijk 15 werkdagen voorafgaand aan het evenement te worden gedaan. Het formulier dient volledig en naar waarheid te worden ingevuld.
Artikel 6 Aanvraag vergunningsplichtige evenement
Om een aanvraag te doen voor een vergunningsplichtig evenement dient rekening gehouden te worden met het volgende:
A- evenement |
B - evenement |
C - evenement |
|
Wijze van aanvraag |
Indienen van het aanvraag formulier evenementenvergunning via de website www.kapelle.nl. Het formulier dient volledig en naar waarheid te worden ingevuld. |
Indienen van het aanvraag formulier evenementenvergunning via de website www.kapelle.nl. Het formulier dient volledig en naar waarheid te worden ingevuld |
Indienen van het aanvraag formulier evenementenvergunning via de website www.kapelle.nl. Het formulier dient volledig en naar waarheid te worden ingevuld |
Termijn van aanvraag |
Uiterlijk 20 werkdagen voorafgaand aan het evenement. |
Uiterlijk 40 werkdagen voorafgaand aan het evenement. Daarnaast moet bij ( jaarlijk) terugkerend evenement voor 1 november voorafgaand aan het jaar waarin het evenement plaatsvindt melding aan de gemeente te worden gedaan. |
Uiterlijk 120 werkdagen voorafgaand aan het evenement. Daarnaast moet bij ( jaarlijk) terugkerend evenement voor 1 november voorafgaand aan het jaar waarin het evenement plaatsvindt melding aan de gemeente te worden gedaan. |
Aan te leveren documenten |
Het aanvraag formulier volstaat. |
Naast het aanvraagformulier dient de organisator een draaiboek/ veiligheidsplan op te stellen en deze in te leveren bij de aanvraag. In dit plan moet in ieder geval zitten: -een telefoonlijst met alle contactpersonen zowel in de aanloop van het evenement als op de dag(en) zelf; -alle risico’s die betrekking hebben op het evenement; -alle maatregelen die zijn genomen om de veiligheid en volksgezondheid te garanderen; -duidelijke plattegrond van het evenemententerrein met hierin alle objecten ingetekend; -(indien van toepassing) een verkeersplan voor omleidingen en afsluitingen. |
Naast het aanvraagformulier dient de organisator een draaiboek/ veiligheidsplan op te stellen en deze in te leveren bij de aanvraag. In dit plan moet in ieder geval zitten: -een telefoonlijst met alle contactpersonen zowel in de aanloop van het evenement als op de dag(en) zelf; -alle risico’s die betrekking hebben op het evenement; -alle maatregelen die zijn genomen om de veiligheid en volksgezondheid te garanderen; -duidelijke plattegrond van het evenemententerrein met hierin alle objecten ingetekend; -(indien van toepassing) een verkeersplan voor omleidingen en afsluitingen. |
Artikel 7 Volledige aanvraag
In alle gevallen geldt dat een aanvraag volledig dient te worden aangeleverd. Dit betekent dat het formulier ingevuld dient te zijn en dat waar gevraagd de bijgevoegde documenten zijn ingediend. Een niet volledige aanvraag wordt niet in behandeling genomen.
Hoofdstuk 3 Behandeling aanvraag
Artikel 8 Procedure behandeling meldingsplichtig evenement
De gemeente beoordeelt de melding. Er zal hierbij geen advies van derden worden ingewonnen.
Artikel 9 Procedure behandeling vergunningsplichtig evenement
A- evenement: de gemeente beoordeelt de aanvraag (o.a. aan de hand van de risicoscan) en vraagt indien dit nodig wordt geacht advies bij politie en brandweer.
B- evenement: de gemeente beoordeelt de aanvraag (o.a. aan de hand van de risicoscan) en vraagt hierbij desgewenst advies aan de politie, brandweer en GHOR. Daarnaast kan ook advies worden ingewonnen bij andere externen ( zoals bv. sportbond) als er behoefte is aan specifieke kennis over een evenement. De organisator van het evenement dient daarnaast het evenement en draaiboek / veiligheidsplan in overleg toe te lichten aan gemeente en hulpdiensten.
C- evenement: de gemeente beoordeelt de aanvraag (o.a. aan de hand van de risicoscan) in eerste instantie en zal vervolgens een aanvraag indienen voor een interdisciplinair advies van de Taakgroep Grote Evenementen ondergebracht bij de VRZ. Zowel de gemeente als de organisator van het evenement dienen te participeren in de Taakgroep. De verdere procedure staat beschreven in de Handreiking Evenementenveiligheid Veiligheidsregio Zeeland 2016 – 2020. De handreiking wordt gevolgd.
Hoofdstuk 4 Vergunning verlening
Artikel 10 Voorwaarden meldingsplichtig evenement
Aan een meldingsplichtig evenement worden de volgende standaard voorwaarden verbonden:
-Tijdens het houden van het evenement mag geen schade worden aangebracht aan gemeentelijke eigendommen en alle mogelijke maatregelen die redelijkerwijs kunnen worden verlangd, moeten worden genomen om te voorkomen dat de gemeente Kapelle of derden schade lijden door het evenement;
- Het terrein moet uiterlijk op de dag na het evenement leeg en schoongemaakt zijn; indien dit niet gebeurt, wordt het terrein door de gemeente schoongemaakt, eventuele kosten worden verhaald;
- Geluidsoverlast of overmatige hinder voor omwonenden en deelnemers dient zoveel als mogelijk te worden beperkt;
- Partytenten dienen van een deugdelijke constructie te zijn en moeten minimaal aan twee zijden geopend zijn;
- De organisator zorgt gedurende het hele evenement een contactpersoon aanwezig, herkenbaar en benaderbaar is;
- Aanwijzingen van politie en brandweer worden onmiddellijk opgevolgd; - Ambulances en voertuigen van politie en brandweer kunnen ongehinderd passeren (minimale doorrijbreedte en –hoogte van 3,50 respectievelijk 4,20 meter) - U dient zich te houden aan de voorschriften zoals genoemd in de bijlage ’Brandveiligheidsvoorschriften voor het gebruik van (kermis) terreinen; - U dient zich te houden aan de voorschriften zoals genoemd in de bijlage “Brandveiligheidsvoorschriften voor het houden van straatbarbecues”.
- U dient zich te houden aan de voorschriften in de bijlage brandveiligheidsvoorschriften voor tijdelijke inrichtingen waaronder tenten, ten behoeve van diverse doeleinden;
- U dient zicht te houden aan de medische voorschriften;
- De direct omwonenden worden voorafgaand aan het evenement geïnformeerd. - Het evenement mag plaatsvinden op een zondag tussen en 13.00 uur en 24.00 uur en op andere dagen tussen 07.00 uur en 24.00 uur;
- Er mag niet langer dan tot 23.00 uur (live) muziek ten gehore gebracht;
- Er worden alleen kleinschalige voorwerpen geplaatst, zoals een barbecue, (enkele) tuinstoelen, kleinschalige uitstalling van goederen, een vlaggenmast, een partytent met beperkte omvang (maximaal 50 personen 25m²) etc.;
- Alcoholhoudende drank wordt alleen “om niet”(gratis) geschonken. Indien alcohol wordt verkocht tijdens het evenement dient een aparte ontheffing te worden aangevraagd.
De gemeente kan voorwaarden achterwege laten als deze niet van toepassing zijn op het evenement. Daarnaast kan de gemeente ook extra bijzondere voorwaarden aan het evenement verbinden.
Deze worden binnen twee weken schriftelijk medegedeeld. Zonder een tegen bericht van de burgemeester (binnen twee weken) en de aanwezigheid van een ontvangbevestiging wordt de melding beschouwd als afgerond en kan het evenement doorgaan.
Artikel 11 Voorwaarden vergunningsplichtig evenement
Aan de vergunningsplichtige evenementen zijn de standaard voorwaarden verbonden. Daarnaast wordt bij sommige B- evenementen de voorwaarden aangevuld met de adviezen en maatregelen van de hulpdiensten. Bij C-evenementen worden de voorwaarden altijd aangevuld met adviezen uit de Taakgroep Grote Evenementen.
De organisatoren van de B- evenementen zullen ongeveer twee weken voorafgaand aan het evenementen worden uitgenodigd op het gemeentehuis. De gemeente bespreekt de concept- vergunning met de organisator(en) voordat deze definitief wordt verleend. De Taakgroep Grote Evenementen gaat met de organisator van C-evenementen in overleg en zal de vergunning voorafgaand aan het evenement met de organisatie doornemen.
Hoofdstuk 5 Controle en handhaving
Artikel 12 Controle
De gemeente voert controle uit op het naleven van de vergunningsvoorwaarden. Deze controles zullen voornamelijk plaatsvinden bij de grotere evenementen ( B- en C- evenementen). Ook de hulpverleningsdiensten zullen mogelijk controles uitvoeren. Gestreefd wordt naar een integrale controle.
De toezichthouders die deze controles uitvoeren zullen van iedere controle een controleverslag maken. Deze controleverslagen worden besproken met de burgemeester.
Aan de hand van deze controleverslagen wordt bekeken met welke organisatie een evaluatie wordt gehouden.
Artikel 13 Handhaving
Mocht de verleende vergunning niet worden nageleefd of worden er andere overtredingen geconstateerd, dan onderneemt het bevoegde gezag actie. Toezicht, dan wel handhaving zal plaatsvinden, conform het integraal beleidsplan van de gemeente Kapelle. Wanneer er een overtreding wordt geconstateerd zal in de meeste gevallen een waarschuwing worden gegeven. Als de overtreding dermate ernstig is of er sprake is van gevaar, dan zal er gelijk handhavend worden opgetreden door het bevoegde gezag. Er kan dan bijvoorbeeld een dwangsom, een bestuurlijke strafbeschikking of een proces verbaal worden uitgeschreven. Ook bestaat de mogelijkheid tot het stil leggen van het evenement.
Hoofdstuk 6 Kosten
Artikel 14 Leges
Aan het aanvragen van een vergunning zijn leges verbonden. De hoogte van deze leges zijn vastgesteld in de Legesverordening van de gemeente Kapelle. Er worden geen leges gevraagd als de vergunning wordt aangevraagd door een vereniging of stichting.
Artikel 15 Subsidie vanwege veiligheidsmaatregelen
De gemeente hecht veel waarde aan het veilig verloop van evenementen. Mocht de organisatie extra maatregelen moeten treffen om het evenement veilig te laten verlopen dan kan de gemeente Kapelle voor deze veiligheidsmaatregelen subsidie verlenen. Dit kan op basis van de subsidieverordening van de gemeente. Hierin staan ook de voorwaarden waaronder dit kan.
Hoofdstuk 7 Slotbepalingen
Artikel 16 Intrekking
Het evenementenbeleid gemeente Kapelle 2012 , vastgesteld op 7 februari 2012 wordt ingetrokken.
Artikel 17 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking 1 dag na bekendmaking.
Artikel 18 Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als ‘Evenementenbeleid gemeente Kapelle ’.
Aldus besloten door de burgemeester van Kapelle op 5 januari 2017,
Hoogachtend,
De burgemeester van Kapelle,
mr. A.B. Stapelkamp
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl