Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR655843
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR655843/2
Regeling vervallen per 06-07-2022
Mandaat- en (vol)machtregeling Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg- Noord
Geldend van 30-03-2021 t/m 21-01-2022
Intitulé
Mandaat- en (vol)machtregeling Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg- NoordHet dagelijks bestuur en de voorzitter van de Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord;
ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelet op het bepaalde in afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen 3:60, 3:61 en 3:62 van het Burgerlijk Wetboek;
besluiten:
- I.
alle eerder door hen verleende (onder)mandaten, (sub)volmachten en (sub)machtigingen in te trekken;
- II.
de uitoefening van de aan hen geattribueerde bevoegdheden middels mandaat, volmacht of machtiging op te dragen aan hun medewerkers, zoals weergegeven in het bij deze regeling behorende Bevoegdhedenregister;
- III.
de uitoefening van de bevoegdheden die derden aan hen hebben opgedragen, middels ondermandaat, sub-volmacht of sub-machtiging op te dragen aan hun medewerkers, zoals weergegeven in het bij deze regeling behorende Bevoegdhedenregister;
- IV.
vast te stellen de:
MANDAAT- EN (VOL)MACHTREGELING MODULAIRE GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING SOCIAAL DOMEIN LIMBURG-NOORD
Algemene bepalingen
Artikel 1: begripsbepalingen
-
a. mandaat: mandaat, volmacht of machtiging;
-
b. ondermandaat: ondermandaat, sub-volmacht of sub-machtiging
-
c. gemandateerde: (onder)gemandateerde, ge(sub)volmachtigde of ge(sub)machtigde medewerker;
-
d. mandaatgever: de verlener van een(onder)mandaat, (sub)volmacht of (sub)machtiging;
-
e. Mgr: Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord;
-
f. Mgr-bevoegdheden: aan de bestuursorganen van de Mgr geattribueerde bevoegdheden;
-
g. externe bevoegdheden: door derden aan de Mgr opgedragen bevoegdheden.
Artikel 2: Bevoegdhedenregister
-
1. Verleende mandaten en ondermandaten voor Mgr-bevoegdheden worden geregistreerd in het bij deze regeling behorende bevoegdhedenregister.
-
2. Ontvangen mandaten en verleende ondermandaten voor externe bevoegdheden worden geregistreerd in het bij deze regeling behorende bevoegdhedenregister.
Artikel 3: vervanging en ondermandaat
-
1. Alle aan medewerkers (onder)gemandateerde bevoegdheden mogen (tevens) worden uitgeoefend door de directeur en door de secretaris.
-
2. Bij ontstentenis van de secretaris oefent de voorzitter het (onder)mandaat uit.
-
3. Een (onder)gemandateerde kan een aan hem (onder)gemandateerde bevoegdheid schriftelijk ondermandateren aan een onder hem ressorterende medewerker, tenzij de (onder)mandaatgever dit expliciet heeft verboden.
Artikel 4: uitzonderingen
Onverminderd de verlening van mandaat blijft beslissing in een bepaalde zaak voorbehouden aan de mandaatgever indien:
- a.
de te nemen beslissing een afwijking van het tot dan toe gevoerde beleid inhoudt of noopt tot het vaststellen van een nieuwe beleidslijn;
- b.
uit het besluit aanzienlijke financiële, juridische, organisatorische, politiek-bestuurlijke en/of publicitaire consequenties kunnen voortvloeien;
- c.
het te nemen besluit uitgaven met zich meebrengt die niet passen binnen de begroting of de daarvoor ter beschikking gestelde kredieten;
- d.
de (onder)mandaatgever hiertoe de wens te kennen heeft gegeven.
Artikel 5: ondertekening
-
1. Stukken die krachtens (onder)mandaat tot stand zijn gekomen worden als volgt ondertekend:
Namens [bevoegde bestuursorga(a)n(en)],
handtekening
naam gemandateerde
functie gemandateerde
-
2. Stukken die krachtens ondertekeningsmandaat worden ondertekend, worden als volgt ondertekend:
Overeenkomstig het besluit van [bevoegde bestuursorga(a)n(en)] d.d. ...,
handtekening
naam gemandateerde
functie gemandateerde
Artikel 6: slotbepalingen
-
1. Deze regeling treedt in werking op de dag na de bekendmaking ervan.
-
2. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Bevoegdhedenregeling Mgr’.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het dagelijks bestuur van de Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord op 23 maart 2021,
de secretaris,
J. van Putten
de voorzitter,
A. Thielen
Aldus vastgesteld door de voorzitter van de Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord op 23 maart 2021,
de voorzitter,
A. Thielen
Bijlage 1 Bevoegdhedenregister (Mandaten, volmachten en machtigingen) Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord Behorend bij de bevoegdhedenregeling Mgr
Nr |
Omschrijving bevoegdheid |
Mandaat van |
Mandaat aan |
Ondermandaat |
Voorwaarden |
||
Personeel en organisatie |
|||||||
P&O 1 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden op grond van de Cao SGO, en de op basis daarvan vastgestelde regelingen met uitzondering van:
|
DB |
directeur |
|
Met uitzondering van besluiten aangaande de directeur zelf |
||
P&O 2 |
De uitvoering van de Arbowet, het vervullen van de werkgeverstaken. |
DB |
directeur |
|
|
||
P&O 3 |
Afhandelen van (bejegenings)klachten over ondergeschikte medewerkers (H 9 Awb) |
DB |
directeur |
|
|
||
Algemeen juridische zaken |
|||||||
AJZ 1 |
Doorzenden van stukken die verkeerd zijn geadresseerd of tot behandeling waarvan kennelijk een ander bestuursorgaan bevoegd is (2:3 en 6:15 Awb) |
AB/DB/Vz |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
||
AJZ 2 |
Besluiten op een informatieverzoek op grond van de Wob of een andere openbaarheidsregeling en verdagen van de beslistermijn op het informatieverzoek (6 Wob) |
AB/DB/Vz |
directeur |
|
|
||
AJZ 3 |
Het uitoefenen van alle bevoegdheden op grond van de AVG en de krachtens die wet vastgestelde regelingen. |
DB |
directeur |
|
|
||
AJZ 4 |
Het voeren van schriftelijk en mondeling verweer in bestuursrechtelijke en privaatrechtelijke geschillen |
AB/DB/Vz |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
||
Privaatrecht |
|||||||
PRIV 1 |
Besluiten tot het aangaan, verlengen, opzeggen en beëindigen van overeenkomsten en het ondertekenen van deze overeenkomsten (33b lid 1 sub e en 33d Wgr) |
DB/Vz |
directeur |
|
Gemandateerde mag financiële verplichtingen aangaan t/m € 100.000 (bij duurovereenkomsten t/m € 100.000 per jaar) |
||
PRIV 2 |
Openen, wijzigen en sluiten van ten name van de Mgr staande bankrekeningen (33b lid 1 sub e en 33d Wgr) |
DB/Vz |
directeur |
|
|
||
PRIV 3 |
Beslissen over financiële handelingen, waaronder:
|
DB |
directeur |
|
|
||
Overig |
|||||||
OV 1 |
Voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van beslissingen van het algemeen bestuur (33b lid 1 sub b Wgr) |
DB |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
||
OV 2 |
Besluiten tot het indienen van aanvragen en het ondertekenen van deze aanvragen (33b lid 1 sub a en 33d Wgr) |
DB/Vz |
directeur |
|
|
||
OV 3 |
Beslissingen nemen en handelingen verrichten in het kader van archiefbeheer |
DB |
directeur |
|
|
||
OV 4 |
Alle feitelijke handelingen verrichten ter voorbereiding en uitvoering van de in dit register opgenomen bevoegdheden |
DB/Vz |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
2. EXTERNE BEVOEGDHEDEN
2A. NOORD-LIMBURG - ALGEMENE MANDATEN
Bevoegdheden, aan de Mgr opgedragen door de gemeenten in de regio Noord-Limburg (Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Venlo, Venray, Peel en Maas)
Nr |
Gemandateerde bevoegdheid |
Mandaat van |
Mandaat aan |
Ondermandaat |
Verder ondermandaat |
Voorwaarden |
Algemeen |
||||||
ALG 1 |
Het verrichten van alle feitelijke handelingen ter voorbereiding en uitvoering van de in dit register opgenomen bevoegdheden |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
ALG 2 |
|
college |
DB |
|
|
|
ALG 3 |
Het vertegenwoordigen van de gemeente in rechtsgedingen met betrekking tot de in dit register opgenomen bevoegdheden, alsmede het verrichten van alle handelingen ter voorbereiding daarop |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
ALG 4 |
Het nemen van alle conservatoire maatregelen en alle (overige) maatregelen ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit met betrekking tot de in dit register opgenomen bevoegdheden |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
directeur |
|
|
Nr |
Gemandateerde bevoegdheid |
Mandaat van |
Mandaat aan |
Ondermandaat |
Verder ondermandaat |
Voorwaarden |
Inkoop |
||||||
|
alle onderstaande inkoop bevoegdheden |
|
|
|
|
|
INK 1 |
Het opstellen en vaststellen van inkoopdocumenten op basis van door het college vastgestelde inkoopstrategieën |
college |
DB |
directeur |
|
|
INK 2 |
Het uitvoeren van inkoopprocedures |
college |
DB |
inkopers |
|
|
INK 3 |
Het ongeldig verklaren van aanbiedingen of inschrijvingen |
college |
DB |
inkopers |
|
|
INK 4 |
Het uitsluiten van aanbieders die niet voldoen aan gestelde uitsluitings-, geschiktheids- en/of overige (selectie-)eisen |
college |
DB |
inkopers |
|
|
INK 5 |
Het onderhandelen met aanbieders over aanbiedingen of inschrijvingen en het nemen van een beslissing op basis van deze onderhandelingen |
college |
DB |
inkopers |
|
|
INK 6 |
Het nemen van gunnings- en afwijzingsbeslissingen |
college |
DB |
inkopers |
|
|
INK 7 |
Het besluiten tot het aangaan van, en het ondertekenen van inkoopovereenkomsten in het Sociaal Domein |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
inkopers |
|
|
INK 8 |
Het besluiten tot het aangaan van, en het ondertekenen van Ontwikkelovereenkomsten Sociaal Domein |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
inkopers |
|
|
INK 9 |
Het nemen van beslissingen op klachten over het inkoopproces |
college |
DB |
directeur |
|
|
Contractmanagement |
||||||
|
Alle onderstaande contractmanagement bevoegdheden m.u.v. CTM 5 |
|
|
|
|
De bevoegdheden worden uitgevoerd binnen de kaders van de aanbestedings-documenten en de contractafspraken |
Contractmanagement algemeen |
||||||
CTM 1 |
Het registreren en archiveren van (data uit) de (inkoop- en Ontwikkel)overeenkomsten |
college |
DB |
contract-beheerder |
|
|
CTM 2 |
Het beëindigen van de (inkoop- en Ontwikkel)overeenkomsten (opzeggen, met wederzijds goedvinden beëindigen en ontbinden) |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
contract-managers, inkopers |
|
|
CTM 3 |
Het gebruik maken van de verlengingsmogelijkheden in een overeenkomst |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
contract-managers, inkopers |
|
|
Contractmanagement Open House |
||||||
CTM 4 |
Het maken van tussentijdse aanvullende inhoudelijke afspraken met een gecontracteerde aanbieder |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
contract-managers |
|
De afspraken passen binnen de doelstellingen die met het contract worden nagestreefd |
CTM 5 |
Het buiten de kaders van de aanbestedingsstukken en contractafspraken, een cliëntgebonden overeenkomst sluiten met een gecontracteerde aanbieder of een niet gecontracteerde aanbieder |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
contract-managers |
|
|
CTM 6 |
Het opleggen van een penalty op basis van artikel 12 in de Overeenkomsten Maatwerkvoorzieningen Jeugd, Wmo en Participatie Limburg-Noord |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
contract-managers, inkopers |
|
|
CTM 7 |
Het verwerken van uitbreiding dan wel inkrimping van de dienstverlening door aanbieders in de product- en prijzenbladen bij hun Open House overeenkomsten |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
contract-beheerders |
|
|
2B.VENLO - ALGEMENE MANDATEN
Bevoegdheden, aan de Mgr opgedragen door de gemeente Venlo
Nr |
Gemandateerde bevoegdheid |
Mandaat van |
Mandaat aan |
Ondermandaat |
Verder ondermandaat |
Voorwaarden |
Contractmanagement en -beheer SAS (Sociale en andere specifieke diensten) |
||||||
|
Alle onderstaande contractmanagement bevoegdheden m.u.v. CTM V2 |
|
|
|
|
De bevoegdheden worden uitgevoerd binnen de kaders van de aanbestedings-documenten en de contractafspraken |
CTM V1 |
Het maken van tussentijdse aanvullende (inhoudelijke en financiële) afspraken met een gecontracteerde aanbieder |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
contract-managers |
|
|
CTM V2 |
Het buiten de kaders van de aanbestedingsstukken en contractafspraken, een cliëntgebonden overeenkomst sluiten met een gecontracteerde aanbieder of met een niet gecontracteerde aanbieder |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
contract-managers |
|
|
CTM V3 |
Het maken van afspraken met gecontracteerde aanbieders in het kader van de verlenging van hun overeenkomst. |
college/ burgemeester |
DB/Vz |
contract-managers |
|
De bevoegdheid wordt uitgevoerd binnen de budgetten die Venlo jaarlijks in haar begroting vaststelt voor de uitvoering van SAS-inkopen (budget voor de gecontracteerde diensten plus budget om in te spelen op ontwikkelingen) |
CTM V4 |
Het vaststellen van de jaarafrekeningen op basis van de accountantsverklaringen van de aanbieders, ten behoeve van de jaarlijkse vaststellingovereenkomsten tussen de gemeente Venlo en de aanbieders. |
college |
DB |
contract-managers |
|
De bevoegdheid wordt uitgevoerd binnen de budgetten die Venlo jaarlijks in haar begroting vaststelt voor de uitvoering van SAS-inkopen (budget voor de gecontracteerde diensten plus budget om in te spelen op ontwikkelingen) |
2C.VENLO - INCIDENTELE ONDERMANDATEN (INKOOPPROCEDURE 2022 E.V. BESCHERMD WONEN, MAATSCHAPPELIJKE OPVANG EN BEMOEIZORG EN PREVENTIE NOORD- EN MIDDEN-LIMBURG)
Bevoegdheden, door de gemeente Venlo verkregen van Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond, Weert, en door de gemeente Venlo opgedragen aan de Mgr
Nr |
Gemandateerde bevoegdheid |
Mandaat van |
Mandaat aan |
Ondermandaat |
Verder ondermandaat |
Voorwaarden |
|
Alle onderstaande bevoegdheden |
|
|
|
|
De bevoegdheden betreffen het uitvoeren van de inkoopprocedures beschermd wonen, maatschappelijke opvang bemoeizorg & OGGZ preventie regio Noord- en Midden-Limburg voor de periode 2022 e.v. |
BW1 |
Het opstellen en vaststellen van inkoopdocumenten op basis van de door het college van burgemeester en wethouders van op basis van de door alle uit de regio Noord- en Midden-Limburg betrokken colleges van burgemeester en wethouders vastgestelde inkoopstrategie |
college |
DB |
directeur |
|
|
BW2 |
Het uitvoeren van de inkoopprocedures |
college |
DB |
inkopers |
|
|
BW3 |
Het ongeldig verklaren van aanmeldingen of inschrijvingen |
college |
DB |
inkopers |
|
|
BW4 |
Het uitsluiten van aanbieders die niet voldoen aan gestelde uitsluitings-, geschiktheids- en/of overige (selectie-)eisen |
college |
DB |
inkopers |
|
|
BW5 |
Het beoordelen van aanmeldingen, inschrijvingen en prijsopgaven in het kader van inkoop |
college |
DB |
inkopers |
|
|
BW6 |
Het onderhandelen met aanbieders over inschrijvingen (inclusief tarieven) en nemen van een beslissing over de uitkomst, binnen de (financiële) kaders die het college van burgemeester en wethouders van alle uit de regio Noord- en Midden-Limburg betrokken gemeenten dienaangaande hebben vastgesteld |
college |
DB |
inkopers |
|
|
BW7 |
Het nemen van gunnings- en afwijzingsbeslissingen |
college |
DB |
inkopers |
|
|
BW8 |
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten met gegunde inschrijvers in het kader van de inkoopprocedures |
college/ burgemeester |
DB |
inkopers |
|
|
BW9 |
besluiten tot het voeren van verweer in rechtsgedingen in het kader van de inkoopprocedures |
college |
DB |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
BW10 |
het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders van Venlo in rechtsgedingen als bedoeld onder 9. (procesvertegenwoordiging) |
college |
DB |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
BW11 |
het uitvoeren van alle feitelijke handelingen ter voorbereiding op en uitvoering van de in dit registerdeel opgenomen bevoegdheden |
college/ burgemeester |
DB |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
2D.MIDDEN-LIMBURG - INCIDENTELE ONDERMANDATEN (INKOOPPROCEDURE GESPECIALISEERDE JEUGDHULP ‘BEHANDELING MET VERBLIJF’ EN ‘INTEGRALE CRISISHULP JEUGD NML)
Bevoegdheden, aan de Mgr opgedragen door de gemeenten Echt-Susteren, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond en Weert
Nr |
Gemandateerde bevoegdheid |
Mandaat van |
Mandaat aan |
Ondermandaat |
Verder ondermandaat |
Voorwaarden |
|
Alle onderstaande bevoegdheden |
|
|
|
|
De bevoegdheden betreffen de inkoopprocedures 2022 gespecialiseerde jeugdhulp 'Behandeling met Verblijf' en 'Crisisinterventieteam' regio Noord- en Midden-Limburg |
ML 1 |
Het opstellen en vaststellen van inkoopdocumenten op basis van de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde 'Strategiedocument inkoop jeugdzorg segmenten Noord-Limburg' (voor zover van toepassing op het segment Behandeling met Verblijf) , de (voorlopige) resultaten van het kostprijsonderzoek van HHM voor het segment Behandeling met Verblijf en het Koersdocument |
college |
secretaris |
directeur |
|
|
ML 2 |
Het uitvoeren van de inkoopprocedures |
college |
secretaris |
inkopers |
|
|
ML 3 |
Het ongeldig verklaren van aanmeldingen of inschrijvingen |
college |
secretaris |
inkopers |
|
|
ML 4 |
Het uitsluiten van aanbieders die niet voldoen aan gestelde uitsluitings-, geschiktheids- en/of overige (selectie-)eisen |
college |
secretaris |
inkopers |
|
|
ML 5 |
Het onderhandelen met aanbieders over inschrijvingen (inclusief tarieven) en nemen van een beslissing over de uitkomst, binnen de kaders van het 'Strategiedocument inkoop jeugdzorg segmenten Noord-Limburg' (voor zover van toepassing op het segment Behandeling met Verblijf), de resultaten van het kostprijsonderzoek van HHM voor het segment Behandeling met Verblijf en het Koersdocument |
college |
secretaris |
inkopers |
|
|
ML 6 |
Het nemen van gunnings- en afwijzingsbeslissingen |
college |
secretaris |
inkopers |
|
|
ML 7 |
Het aangaan en ondertekenen van overeenkomsten met gegunde inschrijvers in het kader van de inkoopprocedures |
college/ burge-meester |
secretaris |
inkopers |
|
|
ML 8 |
besluiten tot het voeren van verweer in rechtsgedingen in het kader van de inkoopprocedures |
college |
secretaris |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
ML 9 |
het vertegenwoordigen van het college van burgemeester en wethouders in rechtsgedingen als bedoeld onder 9. (procesvertegenwoordiging) |
college |
secretaris |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
ML 10 |
het uitvoeren van alle feitelijke handelingen ter voorbereiding op en uitvoering van de in dit registerdeel opgenomen bevoegdheden |
college/ burge-meester |
secretaris |
alle medewerkers |
|
Met betrekking tot aangelegenheden die tot hun werkveld behoren |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl