Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent tijdelijke terrasoverkappingen

Geldend van 17-11-2020 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen houdende regels omtrent tijdelijke terrasoverkappingen

  • 1.1

    Inleiding

De anderhalve meter afstandsnorm ter bestrijding van het Covid-19-virus blijft vooralsnog onverkort van kracht. Vanuit de horecaondernemers, al dan niet vertegenwoordigt in collectieve samenwerkingsverbanden, klinkt daarom steeds nadrukkelijker de roep om de terrassen te mogen overkappen. Verwacht wordt dat hiermee ook in de jaargetijden dat de weersomstandigheden minder gunstig zijn de gasten een zo aangenaam mogelijk verblijfscomfort geboden kan worden. Doordat de noodmaatregelen naar verwachting voorlopig van kracht zullen blijven, worden gedurende langere tijd beperkingen gesteld aan de maximale bezoekerscapaciteit binnen de horecabedrijven. Bovendien kan binnen de afstandsnorm van anderhalve meter de omzet op peil gehouden worden. Het overkappen van de terrassen is volgens de ondernemers en brancheorganisatie KHN een belangrijke maatregel om de omzet in de horeca op peil te houden. Deze regeling maakt als addendum onderdeel uit van de richtlijn “tijdelijke verruiming terrassen Sittard-Geleen (Covid-19)”

Horecabedrijven vervullen een belangrijke rol bij het betekenis geven aan de gastvrijheid van de stad. Voor de centra vervullen deze bedrijven een onmisbare faciliterende rol bij het invullen van de ontmoetingsfunctie. Dit vormt daarmee naast volksgezondheid mede het motief bij het vormgeven van deze richtlijn.

Bestaande gemeentelijke kaders, zoals o.a. verankerd in het deelbeleid Terrassen en Winterserres, onderdeel van de Nota Ruimtelijke Kwaliteit, bieden reeds de mogelijkheid om bij minder gunstige weersomstandigheden het terras te beschutten tegen kou en neerslag. Dit is het meest zichtbaar bij bestaande gevelterrassen. In aanvulling hierop wordt met de regeling in dit addendum extra tijdelijke mogelijkheden geboden om buitenterrassen te overkappen.

  • 1.2.

    Doel

Het doel van dit addendum is om horecaondernemers, binnen de kaders van de geldende noodmaatregelen vanwege het Covid-19 virus, te faciliteren om ook gedurende het najaar en de winterperiode zo optimaal mogelijk hun bedrijf uit te kunnen oefenen en omzet te kunnen blijven genereren.

Met onderhavig addendum wordt de eerder vastgestelde richtlijn uitgebreid, waarmee de mogelijkheid ontstaat tot het plaatsen van terrasoverkappingen bij horecabedrijven voor bepaalde tijd. Dit addendum dient als kader om aanvragen tot plaatsing van terrasoverkappingen te toetsen. De op grond van dit addendum verleende omgevingsvergunning en de hieraan verbonden voorschriften vormt daarmee tevens een handelingsperspectief voor toezicht en handhaving.

  • 1.3

    Doelgroep

Hiertoe worden gerekend de horecaondernemers op wie ook de tijdelijke richtlijn verruiming terrassen van toepassing is.

  • 1.4

    Toepassingsbereik

  • Horecaondernemers die beschikken over een exploitatievergunning (inclusief terrastoestemming) kunnen gebruik maken van de in dit addendum opgenomen regeling.

  • Horecaondernemers die beschikken over een exploitatievergunning zonder terrastoestemming, kunnen ook gebruik maken van deze regeling, mits deze ondernemers een reguliere aanvraag terrastoestemming (feitelijk wijziging exploitatievergunning) 1 in procedure hebben gebracht.

Uitleg: Uit verschillende recent gevoerde bezwaar- en beroepsprocedures is gebleken dat een adequate juridische basis erg wenselijk is voor het opstellen van terrassen in de openbare ruimte. Hiervan is ten miste sprake als er zicht is op legalisatie van een terras of tijdelijke overkapping door hiervoor een omgevingsvergunning (afwijkend gebruik bestemmingsplan) of wijziging van de exploitatievergunning (verzoek terrastoestemming) aan te vragen.

  • 1.5

    Juridische context

De toestemming om een terras te mogen exploiteren wordt geregeld in de horeca-exploitatievergunning. Deze vindt zijn grondslag in artikel 2:28 leden 5 en 6 van de Algemene plaatselijke verordening Sittard-Geleen in samenhang met het deelbeleid Terrassen en Winterserres dat integraal onderdeel uitmaakt van de Nota Ruimtelijke Kwaliteit Sittard-Geleen.

Op grond van de gangbare vergunningvoorschriften mogen ondernemers die beschikken over een terrasvergunning (exploitatievergunning inclusief terrastoestemming) parasols plaatsen en zijn ook terrasverwarmers toegestaan, mits deze deugdelijk gemonteerd zijn. Losse terrasverwarmers zijn niet toegestaan.

Vergunningplicht

De hier bedoelde terrasoverkappingen zijn aan te merken als tijdelijke bouwwerken en vallen daarmee onder het vergunningenregime van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) (ABRS 7 juni 2001, Gst. 7154.7), re.

Bij het verlenen van de tijdelijke omgevingsvergunning wordt - indien van toepassing - eveneens ingestemd met het tijdelijk afwijken van de gebruiksregels van het geldende bestemmingsplan.

  • 1.6

    Plaatsing op basis van tijdelijke toestemming

Voldoet de overkapping aan de voorwaarden opgenomen in dit addendum en is deze niet groter dan 25m² dan mag de horeca-exploitant deze tijdelijke overkapping alvast plaatsen, mits hiervoor een omgevingsvergunning is aangevraagd én waarvoor het bevoegd gezag vervolgens een schriftelijke voorlopige toestemming heeft gegeven op basis van een quickscan van de betreffende aanvraag.

Het komt voor rekening en risico van de exploitant wanneer de omgevingsvergunning, om voor het college moverende redenen, alsnog geweigerd wordt.

Alle grotere overkappingen (>25m²) moeten, in het kader van de veiligheid, met maatwerk constructief getoetst worden. Voor deze overkappingen moet éérst een aanvraag omgevingsvergunning worden ingediend én verkregen, alvorens deze geplaatst mogen worden.

  • 2.

    Randvoorwaarden Terrasoverkappingen

Ten aanzien van terrasoverkappingen gelden de volgende randvoorwaarden:

  • 2.1

    Noodverordening

De actuele noodverordening betreft een codificatie van de van overheidswege genomen maatregelen om de verspreiding van het Covid-19-virus in te dammen. De geldende noodverordening wordt met enige regelmaat aangepast aan eventueel gewijzigde inzichten. Op grond van de noodverordening geldt ten aanzien van terrassen de volgende relevante bepaling.

  • buitenterras: in de open lucht gelegen terras dat aan de bovenzijde of aan drie zijden open is.

  • een terras dat niet voldoet aan de definitie van een buitenterras wordt beschouwd als een binnenruimte.2 Deze regeling voorziet daar uitdrukkelijk niet in.

  • 2.2

    Duur regeling

De eerder vastgestelde Richtlijn tijdelijke verruiming terrassen Sittard-Geleen (Covid-19) per 1 juni 2020 is aangegeven dat deze richtlijn in beginsel zou gelden tot 1 juli 2020 en zoveel langer als de maatregelen m.b.t. COVID-19 van overheidswege (lees: Rijk) van kracht zouden blijven. Nu onderdeel van deze regeling is om tijdelijke terrasoverkappingen toe te staan, is het belangrijk om nadrukkelijker een termijn te stellen aan de geldigheid van de regeling (lees: addendum) waarbij deze terrasoverkappingen worden toegestaan. De regeling geldt voor de koude jaarperiode.

  • De in dit addendum opgenomen regeling is van kracht tot en met 30 april 2021.3 Na 30 april 2021 dienen de tijdelijke overkappingen te worden verwijderd en verwijderd te blijven

  • 2.3

    Beeldkwaliteitseisen niet van toepassing

Beeldkwaliteitseisen , zoals o.a. opgenomen in de Nota Ruimtelijke Kwaliteit zijn niet van toepassing op de tijdelijke overkappingen. Een toestemming (omgevingsvergunning) voor het plaatsen van een tijdelijke terrasoverkapping hoeft evenmin ter beoordeling te worden voorgelegd aan de Adviescommissie Ruimtelijke Kwaliteit4 .

  • Tijdelijke terrasoverkappingen op grond van deze regeling worden niet getoetst op beeldkwaliteit.5

  • 2.4

    Uitgezonderde locaties terrasoverkappingen

Geen terrasoverkappingen mogen worden geplaatst:

  • op het middenplein (inclusief de veiligheidszone) van de Markt in Sittard;

  • op trottoirs als daardoor minder dat 1.25 meter loopruimte overblijft voor voetgangers;

  • wanneer nooduitgangen geblokkeerd worden.

  • 2.5

    Weekmarkten

Indien de ondergrond van een terraslocatie eveneens in gebruik is voor de weekmarkt, mag een overkapping alleen geplaatst worden als gegarandeerd kan worden dat de weekmarkt doorgang kan vinden.

  • Indien mogelijk wordt gestreefd naar gecombineerd gebruik

  • Indien niet mogelijk dient de tijdelijke overkapping voorafgaande aan de opbouw - en tijdens de weekmarkt verwijderd te worden.

  • 2.6

    Laden en lossen

Laden en lossen van bedrijven moet ongehinderd plaats kunnen vinden binnen de daarvoor geldende regels. Tijdelijke terrasoverkappingen zijn niet toegestaan als het laden- en lossen in het gedrang komt.

  • 3.

    Voorwaarden tijdelijke omgevingsvergunning

  • 3.1

    De overkapping moet aan drie zijden open zijn. Wel is het mogelijk om terrasschermen te plaatsen, mits deze voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • a.

      terrasschermen worden geplaatst op de terrasgrens, haaks op de gevel (niet evenwijdig aan de gevel);

    • b.

      de bouwhoogte van een terrasscherm mag maximaal 1,50 meter bedragen, gemeten vanaf het maaiveld;

    • c.

      terrasschermen moeten demontabel zijn;

    • d.

      er dient tenminste 50 cm ruimte over te blijven tussen de overkapping en de terrasschermen. Een terras, m.u.v. een gevelterras kan aan maximaal drie zijden dicht worden gezet met schotten van maximaal 150 cm hoog welke transparant zijn boven de 60 cm. Tussen de parasol/het zonnescherm en de schotten dient minimaal 50 cm vrije ruimte te zitten voor voldoende ventilatie;

    • e.

      bestaande terrasvergunningen worden gerespecteerd, tenzij de actuele noodverordening zich hier uitdrukkelijk tegen verzet.

  • 3.2

    In het belang van de veiligheid en de openbare orde mag de overkapping in geen geval het cameratoezicht belemmeren.

  • 3.3

    Stabilisering van de tijdelijke overkapping door verankering in de ondergrond en verhardingen die bij de gemeente in beheer zijn, is toegestaan na voorafgaande toestemming van de gemeente (Klicmelding).

  • 3.4

    De overkapping dient veilig te zijn. Dat betekent onder andere:

    • overkappingen met een vloeroppervlak > 25 m² zijn voldoende bestand tegen weer en wind en moeten minimaal en aantoonbaar windkracht 8 aankunnen. Dit moet blijken uit de in te dienen constructieberekeningen en tekeningen (bouwboek); 

    • overkappingen met een vloeroppervlak tot en met 25 m² zijn voldoende bestand tegen weer en wind. Bij de vergunningaanvraag dient een tekening overlegd te worden waarin de wijze van stabilisatie van de overkapping wordt uitgewerkt.

      Indien de tent verankerd wordt met ankerpennen dient het aantal, lengte, diameter, inslagdiepte  en de posities van de ankerpennen op tekening weergegeven te worden. Indien de tent gestabiliseerd wordt met contragewichten, dienen de posities van de contragewichten en de grootte van het contragewicht per poot op tekening en in totaal vermeld te worden. Bovendien dient op tekening duidelijk aangegeven te worden op welke wijze de ankerpennen of contragewichten gekoppeld worden met de overkapping;

    • de brandveiligheid van de tijdelijke overkappingen wordt beoordeeld aan de hand van het ‘Infoblad tenten en overkappingen’ van de Brandweer Zuid-Limburg die speciaal voor dit doel een toetsingskader heeft opgesteld;

    • in geval van terrassen die aan elkaar grenzen kan afgeweken worden van de in het ‘Infoblad tenten en overkappingen’ gestelde afstandsmaten;

    • het is niet toegestaan onder de tijdelijke overkapping (bedrijfsmatig) te bakken en braden of anderszins met verwarmingsapparatuur maaltijden te bereiden.

  • 3.5

    In het geval van extreme weersomstandigheden is het aan de ondernemer om dit te signaleren en maatregelen te treffen. De maatregelen kunnen bijvoorbeeld zijn: de zeilen te verwijderen, de overkapping (gedeeltelijk) af te breken of extra ballast of versteviging aan te brengen. Denk daarbij aan:

    • storm vanaf windkracht 8;

    • sneeuwbelasting en ijs wanneer de overkapping hier niet op geconstrueerd is. 

  • 3.6

    Voorafgaand aan het plaatsen van de overkapping dient de initiatiefnemer zijn plannen af te stemmen met de in de directe omgeving gelegen ondernemingen en bewoners. Dit zal als voorschrift aan de te verlenen vergunning worden verbonden.

  • 4.

    Proces

Voor het indienen van een aanvraag voor een tijdelijke terrasoverkapping dient hiervoor een daartoe bestemd (web) formulier ingevuld te worden. Deze bevat tevens de indieningsvereisten:

Aanvraag terrasoverkapping

Met de in mei 2020 vastgestelde ‘Richtlijn tijdelijke verruiming terrassen is aan u als horecaondernemer de mogelijkheid geboden om onder voorwaarden het bij uw horecabedrijf gelegen terras tijdelijk te verruimen. Hiervoor was geen voorafgaande toestemming van de gemeente vereist.

Nu de horeca ook gedurende het winterseizoen 2020/2021 rekening moet blijven houden met de beperkende maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus in te dammen, is de Richtlijn tijdelijk aangepast. Via dit addendum op de hiervoor genoemde regeling zijn spelregels ontworpen, waarmee horecaondernemers de mogelijkheid krijgen om een tijdelijke terrasoverkapping te realiseren. Hiervoor is een omgevingsvergunning nodig.

De horecaondernemer kan hiervoor een aanvraag indienen via een webformulier. In het webformulier staan de vragen en volgt een opsomming van de indieningsvereisten;

  • Plattegrondtekening /schets

    Het is hierbij belangrijk dat u goed aangeeft waar de tijdelijke overkapping wordt geplaatst. Ook is van belang om te weten of dit geplaatst wordt op de ondergrond waarvoor u reeds beschikt over een terrastoestemming of dat dit geplaatst wordt op de tijdelijke terras uitbreiding. Het liefst geeft u dit aan in een afwijkende kleur.

  • Vermeld duidelijk de afmetingen van de overkapping (L X B X H) in centimeters en maatvoering van de betreffende tijdelijke bouwwerken ten opzichte van belendende panden, perceelsgrenzen. Plaatsing van terrasschermen of tentzeilen dient apart aangegeven te worden. Let op: ook de plaatsing van schermen en/of zeilen dienen met duidelijk vermelding van afmetingen en positionering op de plattegrondtekening vermeld te worden. Is de tijdelijke overkapping groter dan 25 m² dan vragen wij om een bouwboek te overleggen. Dit bouwboek dient constructieberekeningen en tekeningen te bevatten. Bij overkappingen die kleiner zijn dan 25 m² op tekening wijze van stabilisering aangeven:

    • o

      Contragewichten

      • Positie(s) contragewicht (per poot/staander);

      • Hoeveelheid contragewicht in kg;

      • Wijze van koppeling contragewicht(en) met overkapping.

    • o

      Ankerpennen

      • Positie(s) ankerpennen;

      • Lengte ankerpen(nen);

      • Diameter ankerpen(nen);

      • Inslagdiepte ankerpen(nen);

      • Wijze van verankering ankerpennen met overkapping.

  • Vermeld op de plattegrondtekening de (nood)uitgangen;

  • A.u.b. aangeven op welke wijze de tijdelijke bouwwerken worden verwarmd:

  • Overleg een bouwboek, indien voorhanden. De leverancier van de betreffende constructie kan u daar wellicht nader over informeren.

    Toevoegen aan tekst website

  • Overleg vooraf met uw buren en andere omwonenden. Zo voorkomt u dat voor hen onaanvaardbare hinder ontstaat. Leg eventuele afspraken en instemming schriftelijk vast;

Gegevens vergunninghouder:

Aanhef m/v

Achternaam ………..

Voorletters …………..

Correspondentieadres ………………

Postcode …………….

Plaats …………..

Emailadres …………………….

Telefoonnummer …………………..

Gegevens bedrijf:

Bedrijfsnaam ………………………

KVK-nummer …………………….

Staat …………………….

Huisnummer …………………..

Postcode …………………….

Plaats …………………….

  • Beschikt u over een exploitatievergunning met terrastoestemming?

    Ja/nee

  • Worden ter plaatse van de overkappingen tijdelijke vloerconstructies toegepast?

    Ja/Nee

  • Bent u voornemens onder onder of aan de overkappingen versieringen aan te brengen (Kerst/carnaval)?

    Ja/Nee

Overige opmerkingen aandachtspunten

  • Vrij tekstveld

Uploaden bestanden:

  • platte grond -> kies bestand

  • Schriftelijke afspraken omwonenden -> kies bestand

  • Overige ->kies bestand

Leges

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een tijdelijke terrasoverkapping bedraagt

  • In geval toepassing wordt gegeven aan artikel 2.12 eerste lid, onder a. Wabo € 216,65

  • In overige gevallen - 96,00


Noot
1

Indien de ondergrond waarop het terras wordt opgesteld volgens het bestemmingsplan niet voorzien is van de gebruiksfunctie ‘terras’, zal tevens een procedure noodzakelijk zijn om (tijdelijk) af te mogen wijken van de gestelde gebruiksregels van het bestemmingsplan.

Noot
2

Oplegnotitie Veiligheidsberaad d.d. 05-10-2020.

Noot
3

Indien de Sint Joep Markt in het stadsdeel Sittard in 2021 doorgang vindt geldt deze regeling tot 18 maart 2021 of zoveel vroeger als nodig is om de Sint Joep Markt op te bouwen, tenzij de tijdelijke overkapping niet van invloed is op deze markt, in de meest brede zin van het woord.

Noot
4

Voor bouwsels die tot doel hebben duurzaam aanwezig te zijn komen alleen in aanmerking voor legalisatie indien deze voldoen aan bestaand beleid. Dit legalisatieproces kent een eigen procesgang.

Noot
5

Zie artikel 12a lid lid 1 aanhef en onder a gelezen in samenhang met lid 3 aanhef en onder a. Woningwet.