Regeling vervallen per 10-11-2020

Privacyreglement Basisadministratie Personen

Geldend van 11-11-2011 t/m 09-11-2020

Intitulé

Privacyreglement Basisadministratie Personen

Privacyreglement Basisadministratie Personen

Burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld

gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens, de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen

besluiten:

Het Privacyreglement voor de gemeentelijke basisregistratie personen van de gemeente Barneveld vast te stellen

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

a.

de wet:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b.

Besluit

het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

c.

verordening:

de Verordening gemeentelijke basisregistratie personen vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 21 september 2011;

d.

basisadministratie:

de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over de bevolking van de gemeente Barneveld als bedoeld in artikel 2 van de wet;

e.

basisregistratie personen:

de basisadministratie aangevuld met de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens over personen die niet behoren tot de bevolking van de gemeente Barneveld;

f.

GBA-V:

de verstrekkingsvoorziening als bedoeld in artikel 66a van het besluit;

g.

autorisatiebesluit:

een besluit als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet betreffende de systematische verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;

h.

ingeschrevene:

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA, in de basisadministratie is opgenomen;

i.

geregistreerde:

degene die niet behoort tot de bevolking van de gemeente Barneveld en over wie de verantwoordelijke persoonsgegevens heeft opgenomen in de basisregistratie personen;

j.

authentiek gegeven:

een in de basisregistratie personen opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;

k.

aangehaakt gegeven:

in de basisregistratie personen over de ingeschrevenen opgenomen gegeven anders dan ter uitvoering van de wet;

l.

verantwoordelijke:

het orgaan dat verantwoordelijk is voor de verwerking van persoonsgegevens in de basisregistratie personen en de uitvoering van het autorisatiebesluit;

m.

bewerker:

degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel of een gedeelte van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de basisregistratie personen wordt gevoerd;

n.

beheerder:

de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisregistratie personen en het beheer van het autorisatiebesluit;

o

afnemer:

bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, 1e lid van de Algemene wet bestuursrecht;

p.

binnengemeentelijke afnemer:

elke afnemer die een orgaan is van de gemeente;

q.

derde:

elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde;

r.

vrije derde:

een derde als bedoeld in artikel 100 van de wet.

 

 

 

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisregistratie personen

1. Beheerder van de gemeentelijke basisregistratie personen is het hoofd van de afdeling Publiekszaken .

2. De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

a. (te leggen) verbanden met andere gemeentelijke registraties;

b. (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

c. verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisregistratie personen;

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens ( zie bijlage 1)verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens uit de basisregistratie personen nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen en de

GBA-V

1. Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen hebben:

a. de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Publiekszaken;

b. de systeem- en databasebeheerder van de afdeling I&A;

c. voor zover niet in een convenant geregeld en voor zover met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage 2 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers.

2. De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de basisregistratie personen. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

3. Voor zover daartoe geautoriseerd krachtens het autorisatiebesluit, hebben de in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers, rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens in de GBA-V. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

4. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in bijlage 3 vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden vanuit de basisregistratie aan de in bijlage 4 genoemde beheerders van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.

2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en verstrekkingen ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in bijlage 5 bij dit reglement aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.

Gegevenstrekking ten behoeve van onderzoeksdoeleinden ( b.v. door middel van selecties) vindt plaats op basis van artikel 109 van de wet en artikel 67 van het Besluit (Zie bijlage 4)

Artikel 9 Terugmeldplicht

1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisregistratie personen, de basisadministratie persoonsgegevens van andere gemeenten of de GBA-V doet hiervan mededeling aan de beheerder;

2. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan;

3. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een melding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het besluit.

4. In bijlage 5 worden, zo ver van toepassing, de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

Artikel 10 Protocolplicht

De beheerder houdt van het verstrekken van gegevens een protocol bij.

Artikel 11 Recht op inzage en kennisneming van verstrekking

1. Verzoeken om inzage en verzoeken om mededeling van verstrekkingen aan derden ten aanzien van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden ingediend bij de beheerder;

2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;

3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 12 Recht op correctie

1. Verzoeken om verbetering, aanvulling of verwijdering van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden schriftelijk ingediend bij de beheerder;

2. De beheerder beslist namens de verantwoordelijke op de in het eerste lid genoemde verzoeken;

3. De beheerder kan van de verzoeker verlangen dat deze zich in persoon bij hem vervoegt, ter vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

Artikel 13 Verwijdering van gegevens

Gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens worden door de beheerder uit de basisregistratie personen verwijderd na een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke. De beheerder verwijdert deze gegevens binnen 3 maanden na dit besluit.

Artikel 14 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 15 Vernietiging

Vernietiging van gegevens van geregistreerden en aangehaakte gegevens geschiedt met inachtneming van de Archiefwet 1995.

Artikel 16 Slotbepaling

1. Dit reglement treedt in werking op 11 november 2011.

2. Het Reglement gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, zoals vastgesteld op 15 augustus 2008, wordt ingetrokken.

3. Dit reglement wordt aangehaald als “Privacyreglement BRP gemeente Barneveld 2011”.

Ondertekening

Burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld, 17 augustus 2011,
de secretaris, de burgemeester,
De heer D. Bakhuizen De heer J.A.M.L.Houben

BIJLAGE 1

Overzicht authentieke gegevens over de ingeschrevene zijn:

Categorie

Groep

Element(en)

1. Gegevens over de Burgerlijke Staat

Naam:

-Geslachtsnaam -Voornamen.

Geboorte:

-Geboortedatum; -Geboorteplaats; -Geboorteland en zo nodig gebiedsdeel

Geslacht.

Ouders:

-Geslachtsnaam; -Voornamen; -Geboortedatum

Huwelijk dan wel geregistreerd partnerschap en eerdere huwelijken of eerdere geregistreerde partnerschappen

-Datum huwelijkssluiting of datum – aangaan geregistreerd partnerschap; -Datum ontbinding, dan wel nietigverklaring huwelijk of geregistreerd partnerschap

Echtgenoot dan wel geregistreerd partner en eerdere echtgenoten of geregistreerde partners

-Geslachtsnaam; -Voornamen; -Geboortedatum

Kinderen:

-Geslachtsnaam; -Voornamen; -Geboortedatum.

Overlijden

-Overlijdensdatum.

Datum ingang en beëindiging rechtsgeldigheid gegevens

-Datum ingang rechtsgeldigheid; -Datum beëindigingrechts geldigheid.

2. Gegevens over de Nationaliteit

Nationaliteit

-Nationaliteit of nationaliteiten -Een aanduiding dat de betrokkene geen nationaliteit bezit -Een aanduiding dat de nationaliteit van de betrokkene niet kan worden vastgesteld -De aantekening dat op grond van artikel 17 van de Rijkswet op het Nederlanderschap is vastgesteld dat de betrokkene niet de Nederlandse nationaliteit bezit -De aantekening dat de betrokkene op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander behandeld wordt

Gegevens over het verblijfsrecht van de vreemdeling

Verblijfstitel

De aantekening over het verblijfsrecht; Datum ingang verblijfsrecht; Datum beëindiging verblijfsrecht

4. Gegevens over de gemeente van inschrijving en het adres in die gemeente alsmede het verblijf in Nederland en het vertrek uit Nederland

Gemeente van inschrijving Adres, voor zover het betreft een woonadres

Gemeente. Straatnaam en zo nodig gemeentedeel; Huisnummer; Aanduiding bij huisnummer; Letter bij huisnummer; Toevoeging bij huisnummer; locatiebeschrijving en zonodig gemeentedeel

 

Gegevens over het Burgerservicenummervan de ingeschrevene

Burgerservicenummer

Burgerservicenummer ingeschrevene

Gegevens over de Burgerservicenummer van de ouders, de echtgenoot dan wel de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoten of eerdere geregistreerde partners en de kinderen

Burgerservicenummer

-Burgerservicenummer ouder; -Burgerservicenummer echtgenoot dan wel geregistreerde partner; -Burgerservicenummer eerdere echtgenoot; -Burgerservicenummer eerdere geregistreerde partner; -Burgerservicenummer kind.

Gegevens over het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner

Naamgebruik

-De aantekening dat de ingeschrevene de eigen geslachtsnaam voert; -De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregi- streerde partner voert; -De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de, eerdere echtgenoot of de eerdere geregi- streerde partner vooraf doet gaan aan de eigen geslachtsnaam; -De aantekening dat de ingeschrevene de geslachtsnaam van de echtgenoot, de geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of de eerdere geregistreerde partner doet volgen op de eigen geslachtsnaam.

BIJLAGE 2

Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid in de basisregistratie en de GBA-V

De medewerkers van de volgende organisatieonderdelen van de gemeente Barneveld hebben rechtstreekse toegang tot de basisregistratie en tot de GBA-V, voor zover daartoe geautoriseerd op grond van het autorisatiebesluit. De bevoegdheid van rechtstreekse raadpleging van de GBA-V, blijkt uit het feit dat in de kolom Gegevensset GBA-V de benodigde gegevens zijn aangekruist.

Organisatieonderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset Basisregistratie

Gegevensset GBA-V

Financiën (FIN)

Besluit Begroting en verantwoording (BBV). Gemeentelijke Belastingen WOZ.

De authentieke gegevens

Persoonsniveau: Persoonlijst met de categorieën: Persoon, Ouder 1, Ouder 2, Nationaliteit, Huwelijk, Inschrijving en Kind Adresniveau: Bewoners van het adres aangevuld met de persoonlijsten van de bewoners

Facilitaire Dienstverlening (FDV)

Algemene Plaatselijke verordening

De authentieke gegevens

Idem

Werk Zorg en Inkomen (WZI)

WBB, IOAW,IOAWZ

De authentieke gegevens

Idem

Beheer openbare ruimten BOR)

Algemene Plaatselijke verordening

De authentieke gegevens

Idem

Bestuur en Management ondersteuning (BMO)

Wet Algemeen Bestuursrecht, Algemene Plaatselijke verordening

De authentieke gegevens

Idem

Leefomgeving

WABO

De authentieke gegevens

Idem

Vastgoed en Infrastructuur (V&I)

Parkeer verordening Huisvesting

De authentieke gegevens

Idem

Onderwijs Cultuur Jeugd en Sport (OCJS)

Leerplichtwet

De authentieke gegevens

Idem

Personeel en Organisatie( P&O)

Pensioen raadsleden en wethouders, Wachtgelden gemeentepersoneel

De authentieke gegevens

Idem

Informatisering en Automatisering (I&A)

Systeem en databasebeheer

Alle gegevens

Alle gegevens

Afdeling Publiekszaken

Uitvoering wet GBA Burgerlijk wetboek, Paspoortwet, Naturalisatie,Kieswet

Alle gegevens

Alle gegevens

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.

BIJLAGE 3

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de basisregistratie personen

Organisatieonderdeel

Waarvoor

Gegevensset

Afd. RBW

Uitvoering bouwwetgeving en handhaving

Mutatiegegevens: vestigingen, immigraties, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden

Afd. LEF

Uitvoering Milieu wetgeving

Mutatiegegevens; geboorten

Afd. BOR

Uitvoering beheerwerkzaamheden

immigraties, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden

Afd. PUB

Uitvoeren controle werkzaamheden in het kader van de wet GBA

Mutatiegegevens: vestigingen, immigraties, binnenverhuizingen, vertrekken, emigraties en overlijden, huwelijken en geboorten

 

 

 

BIJLAGE 4

Lijst van binnengemeentelijke afnemers waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

Registratie

Waarvoor

Gegevensset

Key2Onderwijs

Leerplichtwet en onderwijswet

Authentieke gegevens

Key2Financien

Debiteuren en crediteuren adm.

idem

Key2Datadistributie/ gegevensmagazijn

Distributie gegevens uit basisregistratie personen naar organisatieondedelen

Idem

Key2Adressen/BAG

Beheer adressen

Idem

Key2Klantencontact

Koppelen telefoongesprekken aan personen

Idem

NedBrowser

Koppelen personen aan kaartmateriaal

Idem

GWS4all

Uitvoeren sociale wetegeving

Idem

BWT4all/MVSuite

WABO / handhaving

Idem

Key2Begraven

Uitvoering wet op de lijkberzorging

Idem

GouwBelastingen

Uitvoering div soorten belastingen

Idem

BIJLAGE 5

Lijst van vrije derden waaraan gegevens worden verstrekt.

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente)

Voor de bijhouding van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse EU-overheden

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Buitenlandse niet EU-overheden (met passend beschermingsniveau Art. 76 WBP) www.cbpweb.nl

Ter uitvoering van de opgedragen taken en er moet sprake zijn van een Nederlands publiek belang! Advies: toestemming burger vragen.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA Art. 76 WBP

Buitenlandse vertegenwoordigingen hier te lande

Ter uitvoering van de opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke)

Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Culturele organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Fondsverwervende organisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Instellingen/organisaties ten behoeve van: -Maatschappelijke dienstverlening -Algemene/geestelijke gezondheidszorg -Kinderopvang -Jeugdwelzijnswerk -Ouderenzorg -Gehandicaptenzorg -Werkvoorziening

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Juridisch loket (Indien de vraag komt van een advocaat van het Juridisch loket t.b.v. een gerechtelijke procedure = verplichte berde)

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kerken (niet zijnde de SILA)

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting)

Voor de aan deze organisatie opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Inburgeringsbureaus (niet gemeentelijk)

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Migrantenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Natuurlijke personen

Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder)

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Onderwijsinstellingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Ouderenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Patiëntenverenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Pensioenfondsen

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja[1]

Art. 100 Wet GBA

Plaatselijke afdelingen van politieke partijen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Reclassering/verslaafden-zorg

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Sportorganisaties en -verenigingen

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Thuiszorgorganisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Vakorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Vrouwenorganisaties

Voor het bijhouden van de ledenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties

Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratie en de woningtoewijzing

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Ziekenhuizen

Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

BIJLAGE 6

Gegevensverstrekking voor wetenschappelijk onderzoek (art. 109 Wet GBA)

Uit de basisadministratie worden slechts gegevens voor historische, statistische of wetenschappelijke doeleinden verstrekt voor zover wordt voldaan aan de hieronder genomede voorwaarden

Voorwaarden

het verzoek daartoe is gedaan door een instelling, bedoeld in artikel 1.2 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek, een onderzoeksafdeling van een bestuursorgaan of een onderzoeksbureau het onderzoek een algemeen belang dient, c. de verwerking voor het betreffende onderzoek noodzakelijk is d. de verzoeker heeft aangetoond dat de nodige voorzieningen zijn getroffen ten einde te verzekeren dat de verdere verwerking van de verstrekte gegevens uitsluitend geschiedt ten behoeve van het onderzoek en dat ook overigens is voorzien in zodanige waarborgen dat de persoonlijke levenssfeer van de betrokkene niet onevenredig wordt geschaad, en e. de gegevens slechts in geanonimiseerde vorm aan derden beschikbaar worden gesteld, tenzij de ingeschrevene uitdrukkelijk met de voorgenomen openbaarmaking van de hem betreffende gegevens heeft ingestemd.

 

 

Het verzoek moet zijn gedaan door een onderzoeksafdeling van een bestuursorgaan, een

onderzoeksbureau of een instelling bedoelt in art. 1.2 van de Wet op het hoger en

wetenschappelijk onderzoek (dit zijn alle, door de minister erkende, instellingen voor hoger en academisch onderwijs, waaronder ook academische ziekenhuizen, de Open Universiteit en de Koninklijke Bibliotheek

De ontvanger treft voorzieningen om te zorgen dat gegevens niet voor andere doeleinden

worden gebruikt. De beheerder moet zich ervan vergewissen dat de gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Het onderzoeksinstituut moet zoveel informatie verschaffen dat deze beoordeling gemaakt kan worden.

Een verzoek om een selectie uit de GBA waarbij de personen niet individueel worden benaderd en de

onderzoeksresultaten zijn ontdaan van identificerende kenmerken, zal in de regel de privacytoets makkelijk doorstaan en kunnen worden verstrekt.

BIJLAGE 7

Lijst van binnengemeentelijke afnemers, die zijn aangewezen tevens mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.

 

Organisatieonderdeel

Gegevens

n.v.t.