Regeling vervallen per 01-01-2018

Verordening wachtlijstbeheer WSW 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2017

Intitulé

Verordening wachtlijstbeheer WSW 2012 (versie geldend sedert 1 januari 2012)

De raad van de gemeente Beemster:

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 september 2011, nr. 56;

Gelet op artikel 12, tweede lid, van de Wet sociale werkvoorziening; Overwegende dat de raad bij verordening nadere regels kan stellen met betrekking tot het wachtlijstbeheer.

BESLUIT:

vast te stellen de volgende verordening: Verordening wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening 2012

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder :

  • a.

    De wet:de Wet sociale werkvoorziening;

  • b.

    Het bestuur:het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Zaanstreek-Waterland (GR);

  • c.

    Het werkvoorzieningschap:de gemeenschappelijke regeling Zaanstreek-Waterland

  • d.

    Cliënten:personen die een indicatiestelling als bedoeld in artikel 11, eerste lid Wsw bezitten;

  • e.

    Wachtlijst:overzicht van ingezetenen van de gemeente die conform artikel 11 van de wet geïndiceerd zijn, geen dienstbetrekking hebben als bedoeld in hoofdstuk 2 en 3 van de wet en wel beschikbaar zijn om een dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden;

  • f.

    Voortraject:een met reïntegratiegelden van het UWV of de gemeenten gefinancierd traject waarin cliënten worden voorbereid op het verrichten van arbeid in het kader van de Wsw. 

Artikel 2 Prioritaire groepen

  • 1. Voor het in aanmerking komen voor een dienstbetrekking in het kader van de Wsw geldt de volgorde van plaatsing op de wachtlijst, waarbij de datum van de indicatiestelling bepalend is.

  • 2. Het bestuur kan in afwijking van het bepaalde in het eerste lid ingezetenen van de gemeente, die op de wachtlijst zijn geplaatst, met voorrang in aanmerking doen komen voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de wet indien:

    • a.

      voor de belanghebbende als gevolg van een door of in afstemming met het werkvoorzieningschap uitgevoerd traject een werkplek beschikbaar is bij een reguliere werkgever op basis van de regeling begeleid werken; dan wel

    • b.

      de belanghebbende een voortraject als bedoeld in artikel 1, tweede lid, onder f volgt of heeft gevolgd.

Artikel 3 Uitvoering

De uitvoering van deze verordening berust bij het bestuur.

Artikel 4 Citeertitel en inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening wachtlijstbeheer Wsw 2012.

  • 2. Zij treedt in werking op 1 januari 2012.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbarde vergadering van de raad van 11 oktober 2011.
H.N.G. Brinkman, voorzitter
C.J. Jonges, griffier

Toelichting op de verordening wachtlijstbeheer WSW 2012

Toelichting op de verordening wachtlijstbeheer Wsw 2012

Met de verordening wachtlijstbeheer wordt gebruik gemaakt van de mogelijkheid die artikel 12, tweede lid, van de Wet sociale werkvoorziening, zoals geldend op 1 januari 2008, biedt, waar staat: “De gemeenteraad kan bij verordening regels stellen over de volgorde waarin de ingezetenen die op de wachtlijst zijn geplaatst voor een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid, in aanmerking worden gebracht.”

 

Artikelsgewijs:

 Artikel 1         Begripsomschrijvingen

De gemeente heeft de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening volledig overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling Werkvoorzieningschap Zaanstreek – Waterland. Het bestuur van deze gemeenschappelijke regeling treedt voor de toepassing van deze wet, met uitzondering van de artikelen 8, 9, 13, vierde lid, en 14, eerste lid, in de plaats van de betrokken colleges.

Artikel 2         Prioritaire groepen

Het bestuur van het werkvoorzieningschap volgt het uitgangspunt van de wetgever, dat de volgorde van plaatsing op de wachtlijst bepalend is voor het in aanmerking komen voor een dienstbetrekking in het kader van de Wsw. De verordening maakt het mogelijk van dit uitgangspunt af te wijken. De in tweede lid genoemde prioritaire groepen zijn voornamelijk gekozen om een sluitende aanpak mogelijk te maken. Het zou immers onwerkbaar zijn een reguliere werkgever, die na een intensieve zoektocht bereid is een SW geïndiceerde een begeleid werken plaats te bieden, te moeten melden, dat de kandidaat pas na geruime tijd daadwerkelijk kan starten, omdat hij vanwege een wachtlijst nog lang niet aan de beurt is.

Nadrukkelijk wordt gesteld dat het in lid twee gaat om een ‘kanbepaling’; geïndiceerden kunnen aan dit artikel geen rechten ontlenen. Het bestuur van het werkvoorzieningschap zal nader beleid uitwerken voor de toepassing van dit artikel.

Artikel 3 en 4 spreken voor zich.