Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR615745
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR615745/1
Regeling vervallen per 26-02-2020
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent het Uitvoeringsprogramma Veiligheid en Leefomgeving Breda 2019
Geldend van 01-01-2019 t/m 25-02-2020
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Breda houdende regels omtrent het Uitvoeringsprogramma Veiligheid en Leefomgeving Breda 2019Bekendmaking
Burgemeester en wethouders van Breda maken bekend dat zij op 6 november 2018
het Uitvoeringsprogramma Veiligheid & Leefomgeving Breda 2019 hebben vastgesteld.
Inwerkingtreding
Het uitvoeringsprogramma wordt van kracht met ingang van 1 januari 2019.
Rechtsmiddelen
Tegen het besluit tot vaststelling van het uitvoeringsprogramma is geen bezwaar of beroep mogelijk.
Uitvoeringsprogramma Veiligheid & Leefomgeving Breda 2019
Samenvatting
De afdeling Veiligheid & Leefomgeving heeft een breed takenpakket, waaronder vergunningverlening, toezicht, handhaving, buurtpreventie, data-analyse en (strategisch) beleid. Dankzij dit uitvoeringsprogramma ontstaat een integrale programmering die bijdraagt aan inzicht en samenwerking. Dit is onze missie:
‘Met en voor burgers, bedrijven en bezoekers organiseren en beschermen wij de veiligheid en leefbaarheid.’
Een groot deel van onze capaciteit zetten we in voor reguliere activiteiten. Met het resterende deel geven we invulling aan de ingezette koers van het meerjarenprogramma Veiligheid 2019-2022. De input hiervoor vanuit de stad vormt ook de basis voor dit uitvoeringsprogramma. Onze taken en inzet hebben we verdeeld over de vijf hoofdthema’s van het meerjarenprogramma.
In het belang van de stad werken we samen met verbonden partijen, zoals de politie, de brandweer, de Omgevingsdienst, het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda, de Taskforce en het RIEC.
Fysieke veiligheid
We houden het landelijke toetsingsniveau van bouwveiligheid en milieuveiligheid vast. Daarnaast richten we ons op monitoring, procesbeschrijvingen en de Kwaliteitscriteria 2.1. We houden rekening met de landelijke bouwprognose (een groei van 4,5%) en de extra bouwopgave in het coalitieakkoord (6000 extra woningen, waarvan 800 in 2019). We werken met een vaste kern medewerkers en vullen deze aan met een flexibele schil (gedekt vanuit de legesopbrengsten). Als voorbereiding op de Omgevingswet investeren we in de kwaliteit van het vooroverleg. Verder willen we verlengingsbesluiten en van rechtswege verleende vergunningen vermijden. We gaan de toetsingsniveaus heroverwegen en brengen de bijbehorende risico’s in kaart.
Ondermijning
Het meerjarenprogramma benoemt dit volledige thema als focuspunt. De afdeling streeft naar een sterke regierol. Onze aanpak richt zich op het voorkomen en terugdringen van ondermijning en bestaat uit vier pijlers. Door investering in bestuurlijke, maatschappelijke en sociale weerbaarheid (pijler 2 tot en met 4) verwachten we een toename van het aantal signalen. Dit leidt tot een toename van de casuïstiek en de daaruit voortvloeiende maatregelen voor het verstoren van criminele bedrijfsprocessen (pijler 1).
Veiligheid openbare ruimte
We zetten onze reguliere activiteiten voort. Daarbij hebben we de accenten verschoven naar aanleiding van het meerjarenprogramma en enkele bestuurlijke speerpunten. Denk hierbij aan de inzet van Jeugd-BOA’s en Wijk-BOA’s, controle op de Bredase taxivergunningen en toezicht en handhaving bij thuiswedstrijden van NAC.
Zorg en veiligheid
Dit thema richt zich op het voorkomen van overlastgevend, crimineel gedrag en recidive van risicogroepen en risicopersonen in Breda. Het bevat drie van de vijf focuspunten van het meerjarenprogramma. Het sociaal domein heeft de regie en onze integrale controles sluiten hier op aan (seksinrichtingen, schenken aan minderjarigen, shishalounges en kansspelen).
Zichtbare criminaliteit
We willen een blijvende daling bereiken van de zichtbare criminaliteit en een verhoging van de veiligheidsbeleving in de woon- en werkomgeving. Preventie is daarbij het uitgangspunt. We werken hiervoor toe naar een gestructureerde en informatiegestuurde aanpak met onze partners.
Onze inzet op cybercrime draait in 2019 vooral om verkenning en de ontwikkeling van een plan van aanpak. Om de digitale weerbaarheid te verbeteren, zetten we in op bewustwording en een concreet handelingsperspectief voor bewoners, ondernemers en jongeren.
Inleiding
Dit uitvoeringsprogramma Veiligheid & Leefomgeving Breda 2019 (hierna: uitvoeringsprogramma) is de opvolger van het programma Toezicht en Handhaving Breda 2018. Het geeft bewoners, bedrijven en andere belangstellenden inzicht in onze opgaven, uitdagingen en taken in 2019. We hebben daarbij gekozen voor een nieuwe opzet. Dat heeft twee belangrijke redenen:
De afdeling Veiligheid & Leefomgeving heeft een breder takenpakket dan alleen toezicht en handhaving. Denk hierbij aan veiligheid, vergunningverlening, buurtpreventie en data-analyse. Deze taken kwamen eerder niet of nauwelijks in (afdelings)programma’s voor. Dankzij de nieuwe opzet van het uitvoeringsprogramma ontstaat er een integrale programmering die bijdraagt aan overzicht en samenwerking. Dit sluit goed aan bij de visie van onze afdeling:
‘Met en voor burgers, bedrijven en bezoekers organiseren en beschermen wij de veiligheid en leefbaarheid’.
Onze koers wordt bepaald door het meerjarenprogramma Veiligheid 2019-2022 (hierna: meerjarenprogramma).
De indeling in vijf hoofdthema’s hebben we daarom hieruit overgenomen. Het meerjarenprogramma bevat ook vijf focuspunten die laten zien waar de accenten liggen. Deze komen aan bod bij het thema waaraan ze gerelateerd zijn.
Leeswijzer
Hoofdstuk 1 gaat in op het meerjarenprogramma dat onze koers bepaalt. Daarna komen in hoofdstuk 2 relevante ontwikkelingen en trends aan bod. In hoofdstuk 3 beschrijven we onze samenwerking met de verbonden partijen. Hoofdstuk 4 is de kern van dit uitvoeringsprogramma en beschrijft onze inzet op de vijf thema’s:
- •
Fysieke veiligheid
- •
Ondermijning
- •
Veiligheid openbare ruimte
- •
Zorg en veiligheid
- •
Zichtbare criminaliteit
De prioritering van onze taken staat in bijlage 1. In bijlage 2 volgt de verdeling van onze uren-inzet over de vijf thema’s. Een overzicht van onze taken per thema is toegevoegd als bijlage 3.
1. Het meerjarenprogramma Veiligheid 2019-2022 bepaalt onze koers
Het nieuwe meerjarenprogramma is met en voor de stad Breda opgesteld. Het vormt een leidraad voor de gemeente Breda én voor al haar partners. De input die we opgehaald hebben vanuit de stad vormt daarom ook de basis voor dit uitvoeringsprogramma.
Thema’s en focuspunten
Het meerjarenprogramma benoemt vijf hoofdthema’s en vijf focuspunten. Deze zijn bepaald op basis van trends en ontwikkelingen, het huidige veiligheidsbeeld en input vanuit onze ketenpartners.
Ieder hoofdthema bevat (flexibele) doelstellingen voor de komende vier jaar. Een koers op het gebied van veiligheid vraagt om het maken van keuzes. Het meerjarenprogramma benoemt daarom vijf focuspunten, die om extra investeringen vragen in de vorm van tijd, geld, inzet en/of denkkracht (ten opzichte van de afgelopen jaren).
Afbeelding 1:
Hoofdthema’s en focuspunten
Voor dit uitvoeringsprogramma zijn de huidige doelstellingen en focuspunten leidend. Ze vormen het uitgangspunt voor de inzet van onze capaciteit. Een groot deel zetten we in voor reguliere activiteiten. Met het resterende deel geven we invulling aan de ingezette koers van het meerjarenprogramma en spelen we in op relevante ontwikkelingen uit ons werkveld.
Het veiligheidsdomein vraagt om flexibiliteit. Daarom liggen de doelstellingen en focuspunten van het meerjaren-programma niet voor vier jaar vast. We kunnen de gemaakte keuzes aanscherpen en eventueel herzien via een cyclus van evaluatie en monitoring, en door informatiegestuurd te werken. Deze wijzigingen werken dan door in onze uitvoeringsprogramma’s van de komende jaren.
De BredA-AAnpak
We hebben sessies met het veld georganiseerd. Daaruit kwamen de volgende uitgangspunten naar voren voor de manier van werken:
- •
Informatiegestuurd
- •
Risicobewust
- •
Transparante communicatie
- •
Samenwerking vanuit eigen rol en verantwoordelijkheid
- •
Meer naar de voorkant
- •
Verbinding
Dit hebben we vervolgens doorontwikkeld tot een Bredase triple-A-aanpak, ofwel: de BredA-AAnpak. Deze manier van werken geldt voor alle taken uit het meerjarenprogramma en dus ook voor dit uitvoeringsprogramma. De drie A’s staan voor:
Analyseren
We werken flexibel en informatiegestuurd. Bij het bepalen van onze focuspunten, doelstellingen en eventuele aanpassingen in het meerjarenprogramma baseren we ons op strategische, tactische en operationele analyses. We communiceren transparant op basis van onderbouwde argumenten. Randvoorwaarden zijn: een goede informatie-positie, een optimale informatieontsluiting, een betrouwbare datakwaliteit en voldoende analysecapaciteit.
Het Veiligheid Informatie Knooppunt (VIK) is de verzamelnaam voor de informatievoorziening die ingezet wordt voor het domein veiligheid. Omdat de pilot VIK momenteel landelijk geldt als best practice, kiezen we ervoor om het VIK verder te professionaliseren en door te ontwikkelen. Het VIK is omgezet van een proof of concept naar een duurzame informatievoorziening. We delen onze kennis en ervaring met collega-gemeenten en ketenpartners.
Anticiperen
We werken proactief, gericht op de actuele behoefte van de stad. Het veiligheidsdomein is dynamisch en continu in beweging. We reageren adequaat op incidenten, trends en ontwikkelingen. Door te signaleren én te handelen, maken we vroegtijdige interventie mogelijk. We zijn risicobewust en zetten in op preventie, samenwerking en innovatie.
Activeren
We werken samen vanuit onze eigen rol en verantwoordelijkheid en leggen de verbinding tussen de verschillende partners en domeinen. We hebben kennis van de partijen in het veld en schakelen of escaleren indien nodig. Bij het signaleren van een risico of behoefte activeren we onszelf en de ander. We stimuleren en faciliteren de participatie en verantwoordelijkheid van inwoners, professionals en ondernemers. Dit doen we door bewustwording te creëren, handelingsperspectief te bieden en de bestaande netwerken te benutten.
2. Relevante ontwikkelingen en trends
Als voorbereiding op het meerjarenprogramma heeft de gemeente Breda een veiligheidsanalyse uitgevoerd. Daarin zijn de maatschappelijke context en het huidige veiligheidsbeeld van Breda meegenomen. U vindt deze analyse in het meerjarenprogramma. Specifiek voor de afdeling Veiligheid & Leefomgeving zijn de volgende ontwikkelingen en trends van belang:
Missie en visie
Onze afdeling heeft een eigen missie en visie die het uitgangspunt vormen voor onze dagelijkse werkzaamheden.
Missie:
Met en voor burgers, bedrijven en bezoekers organiseren en beschermen wij de veiligheid en leefbaarheid.
Visie:
- •
Door ons vraaggerichte optreden stimuleren wij de actieve betrokkenheid van mensen en organisaties bij de leefbaarheid en veiligheid van Breda.
- •
Wij luisteren goed naar wat mensen vragen, staan daar met elkaar bij stil en schakelen dan gelijk goed.
- •
Wij zetten onze expertise in om een aanvraag/ initiatief haalbaar te maken en zijn duidelijk waar dat niet haalbaar is.
- •
Wij zijn toegankelijk, denken mee, betrekken proactief onze ketenpartners en leveren maatwerk.
- •
Wij leggen helder alle aspecten op het gebied van veiligheid en leefbaarheid aan het bestuur voor, zodat er een goede belangenafweging gemaakt kan worden.
- •
Wij komen snel met een integraal, leesbaar en duidelijk antwoord.
- •
Wij weten wat er in de stad gebeurt en treden gevraagd of ongevraagd op: preventief en proactief.
Bouwcapaciteit
De afgelopen jaren stijgt de bouwproductie weer. De landelijke prognose voor 2019 is een groei van 4,5%. Om het tekort aan nieuwbouwwoningen te verminderen, bevat het coalitieakkoord een bouwopgave van 6000 extra woningen.
Omgevingswet
De Omgevingswet omvat de regels voor het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving. Deze wet zorgt voor minder complexe regelgeving; hij verenigt 26 wetten in één wet en vermindert het aantal ministeriële regelingen en algemene maatregelen van bestuur. Dit zorgt voor een kortere procedure bij het aanvragen en wijzigen van bestemmingsplannen. Daarnaast houdt de wet rekening met regionale verschillen. Het wordt bovendien gemakkelijker om vergunningen aan te vragen via één (digitaal) loket en er zijn minder onderzoekslasten voor bedrijven. Deze wijziging betekent een enorme verandering in de werkwijze binnen de gemeente. Dit vraagt dan ook om een gedegen voorbereiding. Hiervoor zijn gemeentebreed al verschillende initiatieven opgestart. De datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet is uitgesteld naar 1 januari 2021. De einddatum van de transitie blijft staan op 2029.
Ondermijning
De afgelopen jaren is de aandacht voor ondermijning toegenomen. Het meerjarenprogramma benoemt dit hele thema als focuspunt. De afdeling Veiligheid & Leefomgeving streeft daarom naar een sterke regierol.
3. Verbonden partijen
In het belang van de stad werken we samen met onderstaande verbonden partijen.
De politie
Het werk van onze BOA’s heeft raakvlakken met dat van de politie. Hun taken op het gebied van veiligheid en leefbaarheid zijn complementair aan elkaar. Een goede samenwerking met de politie komt de veiligheid en leefbaarheid in de stad ten goede. Deze samenwerking zullen we verder optimaliseren.
De Brandweer Midden- en West-Brabant (BMWB)
De samenwerking met de BMWB vindt plaats op basis van het Basistakenpakket Brandweerzorg Risicobeheersing 2.0. Aan de hand daarvan stellen we een werkwijzer op, waarin we de prioriteiten afstemmen tussen de BMWB en onze eigen taken op het gebied van brandveiligheid. In 2019 werken we verder aan een dienstverlenings-overeenkomst om de wederzijde verwachtingen inzichtelijk te maken.
Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB)
De OMWB wil vanaf 2018 werken met een zogeheten ‘Midden- en West-Brabant-norm’ (of kortweg: MWB-norm). Deze norm omvat de inhoud van de OMWB-taken, de kwaliteit, de productiviteit, het regionaal uitvoerings-programma, de programmering van het werk, de basistaken en de verzoektaken, en de financiering van de OMWB door de deelnemers. Het doel is dat de OMWB voor alle deelnemers volgens dezelfde norm gaat werken, waardoor vergelijkbare bedrijven in verschillende gemeenten op dezelfde manier behandeld worden.
De OMWB wil verder dat het bestuur in het vervolg een gezamenlijk meerjarenprogramma vaststelt voor regionale taken. Bijvoorbeeld: dezelfde branches controleren in alle gemeenten. Zo kan de OMWB risicogestuurd en efficiënter werken, waardoor ze beter werk leveren voor minder geld.
Verder is met ingang van 2018 de basistaak ‘asbest bij sloopwerkzaamheden’ aan de OMWB overgedragen. Ook startte in 2018 intensief toezicht bij veehouderijen, in samenwerking met de provincie. Dit project heeft een doorlooptijd van drie jaar.
Het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda
De samenwerking binnen het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda richt zich op de aanpak van complexe problematiek. Daarbij werken de betrokken ketens intensief met elkaar samen: straf (politie en justitie), zorg (organisaties voor zorg en welzijn) en bestuur (gemeenten). Specialisten bieden ondersteuning bij casussen waarin professionals binnen de ‘eigen’ keten niet tot een duurzame en doeltreffende oplossing komen.
De Taskforce Brabant Zeeland
De Taskforce Brabant Zeeland strijdt tegen ondermijning. Dit doet zij als overkoepelende organisatie boven de verschillende overheidsdiensten. De doelstelling is:
‘Als één overheid doorpakken naar het effectief verstoren van crimineel ondernemerschap’. De aanpak richt zich op de cruciale ondersteunende activiteiten van de bovenwereld aan de onderwereld. Met het programma ‘één smart overheid’ richt de Taskforce zich op de samenwerking tussen verschillende overheidsorganisaties. Hierin speelt data een belangrijke rol: deze komt samen bij de Regionale Informatie en Expertice Centra ( RIEC’s ) en vormt belangrijke input voor analyses. De Taskforce werkt dan ook nauw samen met het RIEC Zeeland West-Brabant & Oost-Brabant. Onze afdeling draagt bij aan de Taskforce met personele en financiële middelen.
Het RIEC Zeeland West-Brabant & Oost-Brabant
De RIEC's zijn opgericht om gemeenten en andere overheidspartners te ondersteunen bij de bestuurlijke en integrale aanpak van ondermijnende criminaliteit. Het RIEC faciliteert de zogeheten één-overheid-aanpak. Daarbij worden de taken en expertise van verschillende organisaties geïntegreerd ingezet om maximaal effect te bereiken in de strijd tegen criminaliteit. Het gaat hierbij om de politie, het Openbaar Ministerie, gemeenten, provincies, de Belastingdienst, de FIOD, de douane, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (ISZW) en de Koninklijke Marechaussee. Onze afdeling draagt bij aan het RIEC met financiële middelen.
4. Thema’s
4.1Fysieke veiligheid
De gemeente Breda wil een onveilige waterkwantiteit en kwaliteit voorkomen en het aantal gedupeerden door brand beperken. Het landelijke toetsingsniveau van bouwveiligheid en milieuveiligheid houden we vast. De rol van de afdeling Veiligheid & Leefomgeving bestaat vooral uit vergunningverlening, toezicht en handhaving.
Zaakgericht werken
Sinds 2018 verwerken we alle Wabo-zaaktypen in een nieuw geautomatiseerd zaaksysteem: Powerbrowser. Dit is een procesbewakingssysteem dat alle processtappen registreert. Hierin is ook de legestarievenlijst verwerkt. In 2019 werken we aan het verder optimaliseren van Powerbrowser om de processen efficiënter te laten verlopen. Ook hebben we blijvende aandacht voor de ondersteuning van de medewerkers.
Monitoring
Om te bepalen of we onze doelstellingen halen moeten we al onze activiteiten kunnen monitoren. Zo borgen we de interne kwaliteit. Daarom gaan we Powerbrowser beter inrichten om de benodigde informatie inzichtelijk te maken. Denk aan aantallen en soorten vergunningen, meldingen, controles en de bijbehorende activiteiten.
Werkprocessen
We gaan de processen en werkinstructies voor de verschillende Wabo-zaaktypen verder optimaliseren. Zo kunnen we transparantie bieden aan inwoners. We willen zichtbaar maken welke taken we uitvoeren en hoe we dat doen. Daarnaast helpt het ook onze medewerkers om te komen tot een uniforme werkwijze.
Capaciteit
We werken met een vaste kern medewerkers en vullen deze aan met een flexibele schil. Deze kosten dekken we vanuit de legesopbrengsten. De grootte van de flexibele schil hangt af van het aantal aanvragen.
Wet Verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH)
In het voorjaar van 2016 trad de wet Verbetering vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) in werking. Hiermee veranderde de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Sindsdien bevat de Wabo de wettelijke basis van het nieuwe VTH-stelsel. De Brabantbrede verordening Kwaliteit VTH Omgevingsrecht bevat diverse eisen waaraan een uitvoeringsorganisatie minimaal moet voldoen. Dit zijn onder meer eisen aan de capaciteit, de kennis, de ervaring en het opleidingsniveau van de medewerkers. We meten ons jaarlijks aan het gestelde kwaliteitsniveau. Hiermee geven we invulling aan onze horizontale verantwoordingsplicht. In het vierde kwartaal van 2018 vindt een nieuwe inventarisatie plaats. Eventuele knelpunten die daaruit naar voren komen, pakken we in 2019 aan.
Vergunningverlening
Binnen dit thema verstaan we onder vergunningverlening:
- •
Het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekken van vergunningen
- •
Het afhandelen van meldingen
- •
Het verlenen van ontheffingen en afwijkingen
- •
Het behandelen van initiatiefplannen
Onze regisseurs zijn het aanspreekpunt voor de Wabo-aanvragen. Zij zorgen ervoor dat alle aanvragen compleet zijn. Ze zetten adviesvragen uit voor bijvoorbeeld toetsingen aan het bestemmingsplan, de welstand en het bouwbesluit. Verder bewaken zij de voortgang en verlenen zij de vergunning. We houden rekening met de landelijke bouwprognose voor 2019 (een groei van 4,5%) en de bouwopgave uit het coalitieakkoord (6000 extra woningen, waarvan 800 in 2019).
Toetsing
Wabo-aanvragen toetsen we op basis van de landelijke toetsingsmatrix bouwbesluit. Door het toenemende aantal plannen moeten we per plan een keuze maken over het toetsingsniveau. We kunnen immers niet alle plannen volledig toetsen. Soms volstaan we met een visuele toets om binnen de termijn een besluit te nemen en verlening van rechtswege te voorkomen. Om de uniformiteit te borgen, gaan we de toetsingsniveaus heroverwegen en de risico’s in kaart brengen. In het kader van transparantie maken we inzichtelijk waaraan een plan getoetst wordt. Dit geldt voor het bestemmingsplan en het bouwbesluit.
Voortgang bewaken
We willen voorkomen dat vergunningen van rechtswege worden verleend en willen verlengingsbesluiten zo veel mogelijk vermijden. Dat lukt helaas niet altijd, bijvoorbeeld door een late aanlevering van documenten. Om verlening van rechtswege te voorkomen, is het dan acceptabel om een verlengingsbesluit te nemen.
Informatievoorziening
In onze missie en visie staan de bewoners, bedrijven en bezoekers van Breda centraal. Door het toenemende aantal aanvragen van de afgelopen jaren staat in de praktijk vooral de procedure centraal. Met de komst van de Omgevingswet wordt het vooroverleg nóg belangrijker. We gaan daarom investeren in de kwaliteit daarvan. Dat past bij onze misse en het zorgt voor een betere bereikbaarheid en zichtbaarheid ‘aan de voorkant’.
Brandveilig gebruik
Onze regisseurs beoordelen meldingen en vergunningen op brandveilig gebruik. Zij vragen advies aan de brandweer (BMWB). We maken onderling goede afspraken om deze advisering soepeler en sneller te laten verlopen.
Toezicht en handhaving
Wat betreft toezicht en handhaving bevat dit thema de volgende taakvelden:
Bestaande bouw
Als onze toezichthouders een mogelijke overtreding constateren, dan stellen zij hiervan een proces-verbaal op. Het gaat dan om situaties waarbij mensen handelen in strijd met het bestemmingsplan, een vergunning of het bouwbesluit. Deze constatering vindt plaats naar aanleiding van handhavingsacties, klachten, meldingen en eigen waarnemingen. Bij handhavingstrajecten worden de zaken behandeld door juridisch adviseurs.
Rechtmatigheid van bewoning
Als onze toezichthouders een mogelijke overtreding constateren op het gebied van woonadressen, kamerverhuur en leegstand, dan stellen zij hiervan een proces-verbaal op. De constatering vindt plaats naar aanleiding van handhavingsacties, klachten, meldingen en eigen waarnemingen. Bij handhavingstrajecten worden de zaken behandeld door juridisch adviseurs.
Slopen
Bij meervoudige sloopactiviteiten (waarbij de meldingen niet door de OMWB behandeld worden) voeren onze inspecteurs de inhoudelijke administratieve verwerking van de meldingen uit. Zij houden ook fysiek toezicht op de werkzaamheden. Dit toezicht vindt plaats bij grote sloopprojecten, monumenten en beschermde stadsgezichten.
Bouwtoezicht
Bij bouwtoezicht gaat het om wet- en regelgeving rondom omgevingsvergunningen met als activiteit ‘bouwen’, inclusief monumenten. Onze bouwinspecteurs voeren daarbij het toezicht op de bouwactiviteiten uit volgens het landelijke toezichtprotocol. Door het toenemende aantal bouwactiviteiten binnen Breda moeten de toezichthouders prioriteiten stellen. Zij kunnen niet alle bouwactiviteiten op locatie inspecteren. Daarom gaan we de toetsingsniveaus heroverwegen en de risico’s hiervan in kaart brengen.
4.2Ondermijning
In het meerjarenprogramma is dit volledige thema benoemd als focuspunt. De afdeling Veiligheid & Leefomgeving streeft daarom naar een sterke regierol. De ambities in het meerjarenprogramma vragen om meer financiële middelen en capaciteit dan onze afdeling momenteel heeft. Dit dwingt ons tot een prioritering (zie bijlage 1).
De aanpak volgens het meerjarenprogramma richt zich op het voorkomen en terugdringen van ondermijning en bestaat uit de volgende vier pijlers:
Afbeelding 2:
De vier pijlers van de aanpak van ondermijning
Duurzame aanpak
In voorgaande jaren hebben we al vorderingen gemaakt in het verstoren van criminele bedrijfsprocessen. De komende tijd moeten de drie andere pijlers nog structureler vorm krijgen om te kunnen spreken van een duurzame aanpak. Tot nu toe ontbrak het vooral aan een plan van aanpak, integraliteit, samenhang en duurzaamheid.
We streven ernaar om vanaf 2019 op álle pijlers in te zetten: ze zijn even belangrijk en verdienen evenredige zorg en aandacht. Daarbij borgen we de onderlinge samenhang. Onze afdeling zet hiervoor een beleidsadviseur en twee stadsmariniers in.
Pijler 1: Verstoren Criminele Bedrijfsprocessen
Deze pijler richt zich op het verstoren van de hele lijn: van het maken van winst tot en met de investering daarvan. In 2018 lag de focus nog niet zo sterk op ondermijning en hebben we binnen deze pijler alleen de noodzakelijke mensen en middelen ingezet. Door te investeren in weerbaarheid (pijler 2 ,3 en 4), verwachten we in 2019 (en de jaren daarna) een toename van het aantal signalen. Dit leidt tot een toename van de casuïstiek en de daaruit voortvloeiende maatregelen. De bestuurlijke interventies moeten coherent zijn aan de brede aanpak en daar waar nodig worden afgestemd met partners in de keten. Naar verwachting is de benodigde inzet 15% hoger dan in 2018.
Pijler 2: Vergroten Bestuurlijke Weerbaarheid
Deze pijler richt zich op de vorming van een ambtelijke en bestuurlijke organisatie die strijdbaar is én zich verdedigt tegen ondermijnende invloeden. Dit is een voorwaarde om beïnvloeding en misbruik van processen te voorkomen. Dat vraagt om bewustzijn, handelingsperspectief en de bereidheid om te handelen. Om te komen tot een duurzaam weerbare organisatie, moeten we gestructureerd toewerken naar een blijvende inbedding van deze weerbaarheid. Daarvoor is draagvlak nodig op het hoogste bestuurlijke én ambtelijke niveau. In 2019 werken we daarom aan een plan van aanpak waarop gestuurd kan worden en dat aansluit bij de ontwikkelingen en best practices. Wat betreft het Bibob-beleid en de toetsing daarvan hebben we een inhaalslag te maken. De casuïstiek wordt complexer en het Landelijk Bureau Bibob legt steeds meer terug bij de gemeenten.
Pijler 3: Vergroten Maatschappelijke Weerbaarheid
Deze pijler richt zich op het bewustzijn en de cultuur rondom ondermijnende criminaliteit. We willen dat ondernemers en branches zich bewust zijn én zich afkeren van deze criminaliteit, in al zijn verschijningsvormen. Maatschappelijke weerbaarheid gaat van bewustwording naar meldingsbereidheid naar het hebben van handelingsperspectief, om uiteindelijk te komen tot zelfreinigend vermogen.
We richten ons niet alleen op het strijdbaar maken tegen bestaande criminaliteit. Komend jaar staat interne en externe verbinding centraal in de ontwikkeling van deze pijler. We gaan op zoek naar geschikte interventies om handelingsperspectief te bieden, zelfreinigend vermogen te ontwikkelen en een gezonde voedingsbodem te creëren. We streven ernaar om in 2019 voor deze derde pijler een weerbaarheidsprogramma te ontwikkelen voor en met de stad, gericht op verbinding en innovatie.
Wanneer de burgemeester risicobranches en risicogebieden aanwijst, dan gaat hiervoor een vergunningsplicht gelden. We zetten dan vergunningverleners in voor de afhandeling daarvan. Voor toezicht op de verleende vergunningen zetten we BOA’s in en coördinatoren integraal toezicht & handhaving.
Pijler 4: Vergroten Sociale Weerbaarheid
Ook deze pijler richt zich op het bewustzijn en de cultuur rondom ondermijnende criminaliteit. We willen dat inwoners van Breda en sociale organisaties (zoals het onderwijs) zich bewust zijn én zich afkeren van deze criminaliteit. Sociale weerbaarheid gaat van bewustwording naar meldingsbereidheid naar het hebben van handelingsperspectief, om uiteindelijk normalisering te bestrijden. We streven ernaar om in 2019 voor deze vierde pijler een weerbaarheidsprogramma te ontwikkelen voor en met de stad, gericht op verbinding en innovatie.
Onderlinge samenhang
Door de bestuurlijke weerbaarheid te vergroten, willen we er onder meer voor zorgen dat effecten op ondermijning worden meegenomen bij beleidsontwikkeling. Dit kan vervolgens bijdragen aan de bestuurlijke, maatschappelijke en sociale weerbaarheid. Hoe weerbaarder het bestuur en ‘de stad’ worden, hoe minder criminele processen er uiteindelijk verstoord hoeven worden.
4.3Veiligheid openbare ruimte
Binnen dit thema besteden we aandacht aan de volgende onderwerpen:
- •
Verminderen van het aantal geweldsincidenten.
- •
Voorkomen en bestrijden van het gedrag van jeugd in de openbare ruimte dat leidt tot overlast of criminaliteit.
- •
Voorkomen en bestrijden van verloedering
Deze onderwerpen sluiten aan op de doelstelling ‘Bredase wijken en dorpen leefbaar, schoon, heel en veilig’ in het coalitieakkoord. Daarnaast zijn er enkele bestuurlijke speerpunten van invloed op onze werkzaamheden. We zetten onze reguliere activiteiten voort, maar verschuiven de accenten. Hiermee sluiten we aan op de vraag en behoeftes vanuit de stad, haar inwoners, bezoekers en gevestigde ondernemers.
Jeugd-BOA
Een aantal buitengewoon opsporingsambtenaren (BOA’s) zijn zogeheten Jeugd-BOA’s. Zij worden ingezet om contact te leggen met jongeren, zodat ze weten wat er speelt. Het doel is het vergroten van de leefbaarheid, voor de jongeren en voor de omwonenden. Het gaat om vroeg signaleren en ingrijpen bij jeugdoverlast. Voor een sluitende aanpak met ketenpartners hebben we een gezamenlijk protocol opgesteld met jeugdbrigadiers van de politie en Surplus Welzijn. De Jeugd-BOA’s zijn in deze aanpak ondersteunend en treden waar nodig sanctionerend op. Deze sluitende aanpak zorgt ervoor dat eventuele problemen breed aangepakt kunnen worden. In 2019 krijgt de rol van de Jeugd-BOA buiten het protocol een prominentere plek binnen het takenpakket van de BOA’s. Hiermee willen we nadrukkelijker inzetten op preventie.
Taxi
Het taxikeurmerk is ingevoerd om de kwaliteit van het opstaptaxivervoer te verhogen. Het bestuur wil hierop handhaven. Daarvoor is de inzet van onze BOA’s nodig. Bij handhavingstrajecten worden de zaken behandeld door juridisch adviseurs. Zij voeren regelmatig controles uit op de aangewezen taxistandplaatsen. Omdat de drukte plaatsvindt tijdens uitgaansmomenten, zetten we de BOA’s in tijdens regelmatige nachtdiensten.
Wijk-BOA
In 2018 hebben we een aanzet gemaakt voor de invoering van de Wijk-BOA. Deze is bekend in de wijk, is bereikbaar en vormt een aanspreekpunt voor iedereen in de wijk. Inwoners en ondernemers kunnen bij hem terecht bij vragen en voor overleg. Voor een goede samenwerking en het slagen van de Wijk-BOA is het contact met de wijkagent van belang. De Wijk-BOA weet zijn ketenpartners te vinden als situaties verder gaan dan zijn eigen taken en bevoegdheden. Zijn bekendheid draagt bij aan een vermindering van het aantal meldingen in de betreffende wijken. In 2019 gaan we het principe Wijk-BOA verder intensiveren en krijgt het een prominentere plek binnen het takenpakket van de BOA’s.
NAC
Door de terugtrekkende beweging van de politie wordt de rol van de BOA’s bij thuiswedstrijden van NAC belangrijker. Het doel van deze inzet is het terugdringen van geweld rondom voetbal, in de openbare ruimte en tegen personen. Voetbalfans kunnen zo veilig de wedstrijd bekijken en weer naar huis. Bij wedstrijden voeren we ook controles uit op overtredingen in de omgeving van het Rat Verlegh Stadion. Dit doen we om de leefbaarheid in de buurt van het stadion zo hoog mogelijk te houden. Waar nodig treden we sanctionerend op. Voor het slagen van deze maatregel blijft een goede samenwerking met de politie cruciaal.
4.4Zorg en veiligheid
Dit thema richt zich op het voorkomen van overlastgevend, crimineel gedrag en recidive van risicogroepen en risicopersonen in Breda. Het bevat drie van de vijf focuspunten van het meerjarenprogramma. Het sociaal domein heeft hierop de regie. Dit uitvoeringsprogramma gaat daarom niet volledig in op deze focuspunten; het bevat alleen de bijdrage van de afdeling Veiligheid & Leefomgeving.
Terugkeer van ex-gedetineerden
Gemeente Breda wil recidive voorkomen en de integratie van ex-gedetineerden bevorderen. De aanpak hiervan ligt grotendeels bij het sociaal domein, voornamelijk in het bieden van nazorg. Kan de terugkeer van ex-gedetineerden maatschappelijke onrust opleveren, dan komt het veiligheidsdomein in beeld. Hierbij is de samenwerking met het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda van belang.
Personen met verward gedrag
We willen zorg bieden aan mensen met verward gedrag, en overlast en gevaar voorkomen. Landelijk en regionaal wordt er extra aandacht besteed aan deze doelgroep. De nadruk ligt daarbij op vroeg signaleren, tijdig en adequaat opschalen, passende opvang of hulp bieden – en indien nodig straffen. Daarvoor zijn regionaal al de nodige afspraken gemaakt. Lokaal vraagt dit ook de nodige aandacht, vooral om handelingsperspectief te bieden aan professionals en inwoners. Informatie-uitwisseling is daarbij een voorwaarde. We reageren met een integrale aanpak op meldingen die we ontvangen in het kader van de Wet aanpak woonoverlast. Vanuit de afdeling zijn hier juridisch adviseurs, inspecteurs en BOA’s bij betrokken. De coördinatie ligt bij het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda.
Polarisatie en radicalisering
Dit focuspunt richt zich op het creëren van alertheid en het (vroeg) signaleren van polarisatie en radicalisering. We willen borgen dat professionals in staat zijn om deze zaken tijdig te signaleren. Naar aanleiding van signalen zetten we adequate interventies in om verdere ontwikkeling te doorbreken. Zo werken we toe naar een leefklimaat waarin geen plaats is voor onwenselijke polarisatie en radicalisering.
Het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda biedt een persoonsgerichte aanpak voor personen die (dreigen te) radicaliseren. In mei 2018 is daarnaast een denktank gestart, bestaande uit sleutelfiguren in Breda. Deze denktank wordt getrokken door het Zorg- en Veiligheidshuis Baronie Breda. De persoonsgerichte aanpak en de denktank zorgen voor een aanpak aan de ‘achterkant’. Daarnaast ontwikkelen we beleid dat meer gericht is op de ‘voorkant’: preventie van onwenselijke polarisatie en radicalisering.
Relevante controles
Andere taken die relevant zijn voor dit thema, zijn onze integrale controles op:
- •
Seksinrichtingen
- •
Schenken aan minderjarigen
- •
Shishalounges
- •
Kansspelen
De BOA’s en inspecteurs voeren de controles uit en bij handhavingstrajecten ligt de behandeling van deze zaken bij onze juridisch adviseurs.
4.5Zichtbare criminaliteit
We willen een blijvende daling bereiken van de zichtbare criminaliteit en een verhoging van de veiligheidsbeleving in de woon- en werkomgeving. Hierbij is preventie het uitgangspunt. Het thema ‘Zichtbare criminaliteit’ bevat een focuspunt van het meerjarenprogramma: cybercrime.
Preventie
Terugtrekkende beweging politie
Wat betreft de zichtbare criminaliteit handelt de politie vooral reactief. Ze maakt een terugtrekkende beweging op het gebied van preventie. Het is daarom belangrijk dat de gemeente Breda daar als regievoerder op inspeelt.
Team Buurtpreventie Breda
Team Buurtpreventie Breda is sinds 1 januari 2018 onderdeel van de gemeente Breda en valt onder onze afdeling. Het groeit nog altijd sterk: inmiddels zijn er meer dan 75 groepen actief in de stad en wekelijks worden er nieuwe groepen gestart. We hanteren een methodiek die is gebaseerd op drie kernactiviteiten: informatievoorziening, bewustwording en het bieden van handelingsperspectief. We bieden handvatten aan bewoners om zelf aan de slag te gaan met de veiligheid in hun eigen buurt, met ondersteuning vanuit de gemeente. Het initiatief ligt altijd bij de bewoners.
BOA’s
De BOA’s sluiten aan bij diverse preventieacties en bijeenkomsten. Zo vergroten zij hun bekendheid en zichtbaarheid bij de inwoners van Breda. We zoeken hierbij ook de samenwerking op met de politie. De regie over de organisatie van deze preventieacties ligt bij Team Buurtpreventie Breda.
KVO
Het Keurmerk Veilig Ondernemen (KVO) helpt bedrijven om gezamenlijk afspraken te maken om overlast, criminaliteit en onderhoud aan te pakken. Zij brengen veiligheidsproblemen in kaart, zoeken daar oplossingen voor en nemen maatregelen. Samen zorgen lokale partijen voor een schoon, goed onderhouden en veiligere omgeving.
In de praktijk blijkt het KVO zich vooral te richten op de fysieke verbetering van de omgeving (schoon & heel) en minder op aspecten die met veiligheid te maken hebben. Eind 2018 loopt de financiering voor het KVO af. De gemeente gaat daarom op zoek naar een (goedkoper) alternatief voor 2019. Team Buurtpreventie Breda wordt hierbij betrokken.
Cybercrime
Dit is een zeer dynamisch, actueel thema en een focuspunt in het meerjarenprogramma. Bij cybercrime zien we juist een stijgende lijn, in tegenstelling tot de zichtbare criminaliteit. Ook blijkt dat traditionele vormen van criminaliteit steeds meer verweven zijn met digitale criminaliteit. De afgelopen jaren heeft de gemeente Breda nog geen actieve rol gepakt bij de bestrijding van cybercrime. In 2019 richten we ons daarom op de ontwikkeling van een plan van aanpak. Ook hier is preventie een belangrijk uitgangspunt. Gezien het stijgende aantal slachtoffers, is het nodig dat de digitale weerbaarheid verbetert. We zetten daarom in op bewustwording en een concreet handelingsperspectief voor bewoners, ondernemers en jongeren. Dit doen we onder andere door het organiseren van trainingen en bijeenkomsten in samenwerking met Team Buurtpreventie Breda.
Ondertekening
Bijlage 1: Prioritering van taken
Met prioriteren relateren we de inspanning van onze taken aan het risico voor de kwaliteit en de veiligheid.
Prioriteren helpt om:
- •
bewust keuzes te maken: de meeste energie gaat naar de hoogste risico’s;
- •
persoonlijke voorkeuren en inzichten te objectiveren;
- •
uniformiteit onder de medewerkers te bereiken.
We onderscheiden de volgende categorieën:
Hoog |
Taken gebeuren proactief op basis van (indien mogelijk) een vaste controlefrequentie. |
Gemiddeld |
Taken gebeuren minder intensief (al dan niet met lagere controlefrequentie), puur ter uitvoering van de wettelijke taak. |
Laag |
Taken gebeuren passief (al dan niet met zeer lage controlefrequentie): in principe alleen naar aanleiding van meldingen, klachten of handhavingsverzoeken. |
Hierna volgt per thema onze prioritering. Een toelichting op de genoemde taken is te vinden in Bijlage 3.
1 Fysieke veiligheid
Taak |
Prioriteit |
Brandveilig gebruik |
Hoog |
Omgevingsvergunningen: constructie en brandveiligheid |
Hoog |
Bouwtoezicht: constructie en brandveiligheid |
Hoog |
Monumentenvergunningen: constructie en brandveiligheid |
Hoog |
Illegale bouw/ gebruik: constructie en brandveiligheid |
Hoog |
Omgevingsvergunningen: overig |
Gemiddeld |
Bouwtoezicht: overig |
Gemiddeld |
Monumentenvergunningen: overig |
Gemiddeld |
In- en uitwegen/opslaan roerende zaken |
Gemiddeld |
Kabels en leidingen/ rioolaansluiting/ lozing bronneringswater |
Gemiddeld |
Splitsingsvergunningen |
Gemiddeld |
Administratieve vragen |
Gemiddeld |
Bouwdossiers |
Gemiddeld |
Welstand |
Gemiddeld |
Kapvergunningen |
Gemiddeld |
CITH |
Gemiddeld |
Bezwaar & beroep |
Gemiddeld |
Sloopmeldingen |
Gemiddeld |
Illegale bouw/ gebruik: overig |
Laag |
2 Ondermijning
Dit thema is in zijn geheel een focuspunt van het meerjarenprogramma. De ambities van dit focuspunt vragen om meer financiële middelen en capaciteit dan onze afdeling momenteel heeft. Dit dwingt ons tot onderstaande prioritering.
Taak |
Prioriteit |
Coördinatie verstoren criminele bedrijfsprocessen |
Hoog |
Uitvoering maatregelen en acties |
Hoog |
Weerbaarheidsprogramma (bestuurlijk) |
Laag |
Bewustzijn en handelingsperspectief (bestuurlijk) |
Laag |
Voorkomen misbruik processen (Bibob) |
Laag |
Weerbaarheidsprogramma (maatschappelijk) |
Gemiddeld |
Bewustzijn en handelingsperspectief (maatschappelijk) |
Gemiddeld |
Exploitatievergunningen risicobranche/ risicogebied |
Gemiddeld |
Weerbaarheidsprogramma (sociaal) |
Gemiddeld |
Bewustzijn en handelingsperspectief (sociaal) |
Gemiddeld |
3 Veiligheid openbare ruimte
Taak |
Prioriteit |
WijkBOA |
Hoog |
VAST |
Hoog |
NAC |
Hoog |
Taxi’s (verkeer) |
Hoog |
Hangjongeren |
Hoog |
Cameratoezicht |
Gemiddeld |
Drank en horeca |
Gemiddeld |
Evenementen |
Gemiddeld |
Afval |
Gemiddeld |
Honden |
Gemiddeld |
Uitstallingen/gevelreclame |
Gemiddeld |
Vuurwerk |
Gemiddeld |
Water |
Gemiddeld |
Galderse Meren |
Gemiddeld |
Buitengebied |
Gemiddeld |
APV algemeen |
Gemiddeld |
Parkeren |
Gemiddeld |
Verkeersbesluiten |
Gemiddeld |
Markten |
Laag |
Kermissen |
Laag |
Aanhangers |
Laag |
Wrakken |
Laag |
Terrassen |
Laag |
Gesloten begraafplaatsen |
Laag |
Fietsen voetgangersgebied |
Laag |
4 Zorg en veiligheid
Taak |
Prioriteit |
Uitvoering Wet aanpak woonoverlast |
Hoog |
Ontwikkeling aanpak Wet aanpak woonoverlast |
Hoog |
Controle seksinrichting |
Gemiddeld |
Ontwikkeling aanpak (illegale) prostitutie en seksuele uitbuiting |
Gemiddeld |
Denktank |
Gemiddeld |
Controle schenken aan minderjarigen |
Gemiddeld |
Ontwikkeling aanpak overmatig alcohol- en drugsgebruik |
Gemiddeld |
Verlenging Huisverboden |
Gemiddeld |
Evaluatie huisverboden |
Gemiddeld |
5 Zichtbare criminaliteit
Taak |
Prioriteit |
Ontwikkeling aanpak cybercrime |
Hoog |
Bijeenkomsten bewoners |
Hoog |
Doorontwikkeling buurtpreventie |
Hoog |
Kick-off’smbt inbraken |
Gemiddeld |
Bijeenkomsten mbt inbraken |
Gemiddeld |
Acties mbt inbraken |
Gemiddeld |
Ontwikkeling BPB |
Gemiddeld |
Academie |
Gemiddeld |
DOR |
Gemiddeld |
Bijlage 2: Uren-inzet per thema
De inzet van onze vaste medewerkers is als volgt verdeeld over de vijf thema’s:
Afbeelding 3
Urenverantwoording per thema
Toelichting
Vanwege de wettelijke taken binnen de thema’s Fysieke veiligheid en Veiligheid openbare ruimte, gaat het merendeel van onze uren naar deze twee thema’s. Daarna volgt Ondermijning, een focuspunt van het meerjarenprogramma.
Zorg en Veiligheid vraagt een relatief lage inzet omdat de regie bij het sociaal domein ligt.
Zichtbare criminaliteit vraagt om een relatief lage inzet vanwege de teruglopende trend. De inzet op (cyber)crime draait in 2019 vooral om verkenning en de ontwikkeling van een plan van aanpak.
VBA staat voor Veilig Breda Algemeen, dit zijn uren die onder geen of onder meerdere deelprogramma’s vallen.
Bijlage 3: Taken per thema
1 Fysieke veiligheid
Taak |
Product omschrijving |
Doel (outcome) |
Resultaat (output) |
Middel (means) |
Algemeen |
||||
Ontwikkeling aanpak |
Strategisch beleid en verwerking in uitvoeringsbeleid |
Optimale bedrijfsvoering door uitwisseling van beleid en praktijk |
Werkbare vertaling van beleid en ontwikkelingen tbv de uitvoering |
Inzet beleidsadviseur |
Brandveiligheid |
||||
Brandveilig gebruik |
Afhandeling van meldingen brandveilig gebruik |
Brandveiligheid |
Verzending van een ontvangstbevestiging |
Inzet regisseurs Inzet juridisch medewerkers |
Bouwveiligheid |
||||
Omgevings- vergunningen |
Toetsing van ruimtelijke initiatieven aan het bestemmingsplan, verlening van omgevings-vergunningen (+ admini-stratieve verwerking), uitvoering constructieve en bouwkundige toets |
Bijdragen aan een goede ruimtelijke ordening |
Ruimtelijke initiatieven zijn getoetst binnen 14 dagen na ontvangst, verleende vergunningen zijn binnen het wettelijk gestelde termijn van 8 weken vergund en bouwwerken zijn bouwkundig en constructief veilig |
Inzetbestemmingsplantoetsers Inzet regisseurs Inzet constructeurs Inzet bouwkundig adviseurs Inzet administratief medewerkers |
Bouwtoezicht |
Controles op bouw: of een bouwwerk wordt gebouwd overeenkomstig de verleende vergunning dan wel de minimale eisen van het Bouwbesluit |
Borgen dat er gebouwd wordt overeenkomstig de verleende vergunning dan wel de minimale eisen van het Bouwbesluit |
Een gereedmelding van de bouw |
Inzet bouwinspecteurs Inzet inspecteurs Inzet juridisch medewerkers |
Monumenten- vergunningen |
Het coördineren, verlenen, adviseren en toezicht houden van monumentenvergunningen en naleving daarvan |
Borgen dat een monument verbouwd/ gewijzigd wordt conform de verleende monumentenvergunning |
Tijdig beslissen op een verzoek voor een monumentenvergunning |
Inzet regisseurs Inzet adviseur monumenten Inzet bouwinspecteur monumenten |
Illegale bouw/ gebruik |
Toezicht en handhaving mbt bouw/ gebruik van gebouwen conform de bestaande bouw- regelgeving. Evt opstellen PV en handhavingstraject starten. |
Bevordering van naleving bouwregelgeving en bestemmingsplan, zodat wordt voldaan aan mini-male eisen tav veiligheid, leefbaarheid, duurzaam-heid, brandveiligheid en ruimtelijke inrichting |
Het tijdig uit laten gaan van aanschrijvingen op verzoek dan wel op eigen initiatief |
Inzet inspecteurs Inzet juridisch medewerkers |
In- en uitwegen/ opslaan roerende zaken |
Toetsing van aanvragen of deze passen in de openbare ruimte en ondergrond ervan |
Bijdragen aan een goede openbare ruimte |
Aanvragen binnen 8 weken behandelen |
Inzet vergunningverleners Inzet juridisch medewerkers |
Kabels en leidingen rioolaansluiting/lozing bronneringswater |
Toetsing van aanvragen of deze passen in de openbare ruimte en ondergrond ervan |
Bijdragen aan een goede openbare ruimte |
Aanvragen binnen 8 weken behandelen |
Inzet vergunningverleners Inzet juridisch medewerkers |
Splitsings- vergunningen |
Afhandeling van splitsingsvergunningen op grond van de huisvestingsverordening |
Bijdragen aan het volkshuisvestingsbeleid |
Splitsingsvergunningen worden binnen de wettelijke termijn van 8 weken verleend |
Inzet bestemmingsplantoetsers |
Administratieve vragen |
Beantwoording van administratieve vragen van klanten |
Informatieverstrekking |
Snelle en correcte beantwoording van vragen |
Inzet administratief medewerkers |
Bouw- dossiers |
Verstrekking van (geanonimiseerde) bouwdossiers |
Informatieverstrekking |
Tijdige verstrekking van (geanonimiseerde) bouwdossiers |
Inzet administratief medewerkers |
Welstand |
Adviseren of een bouwplan voldoet aan de welstandsnota |
Behartiging van een aantrekkelijk gebouwde omgeving |
Alleen vergunningen verlenen die aan de welstandsnota voldoen |
Inzet Secretaris CRK Inzet administratief medewerkers |
Kap- vergunningen |
Behandeling van aanvragen om een kapvergunning |
Instandhouding van het bomenbestand en het voorkomen van gevaar en hinder |
Tijdig beslissen op het verzoek om een kapvergunning |
Inzet 'groene' regisseur |
CITH |
Controles of panden/percelen gebruikt worden overeenkomstig bestaande wet- en regelgeving |
Borgen dat panden/percelen gebruikt worden overeenkomstig bestaande wet- en regelgeving |
Uitvoering BIT-acties |
Inzet coördinatoren integraal toezicht en handhaving (CITH) |
Bezwaar & beroep |
Procesvertegenwoordiging bij bezwarencommissie, rechtbank en Raad van State |
Instandhouding van kapvergunningen, omgevingsvergunningen en aanschrijvingen in juridische procedures |
Kapvergunningen, omgevingsvergunningen en aanschrijvingen doorstaan de gerechtelijke toets |
Inzet juridisch medewerkers |
Sloopmeldingen |
Afhandelen van meldingen slopen met en zonder asbest |
Behandeling van asbestmeldingen particulier en combinatiemeldingen asbest en sloop |
Behandeling meldingen asbest particulier binnen 5 dagen en combinatie-meldingen asbest en sloop binnen maximaal 4 weken |
Inzet inspecteurs |
2 Ondermijning
Taak |
Omschrijving |
Doel (outcome) |
Resultaat (output) |
Middel (means) |
Algemeen |
||||
Ontwikkeling aanpak |
Coherente aanpak ondermijning ontwikkelen & strategische advisering |
Plannen en ontwikkelingen van de drie pijlers sluiten op elkaar aan en versterken elkaar |
Bepalen welke thema’s/ dossiers aandacht en inzet krijgen, doorontwikkeling BredA-Aanpak, aansluiting op trends en ontwikkelingen borgen |
Inzet beleidsadviseur Inzet projectondersteuner |
Verstoren criminele bedrijfsprocessen |
||||
Coördinatie |
Interne coördinatie en externe afstemming op casuïstiek |
Doeltreffende aanpak mbt verstoren |
Bepalen van de beste aanpak voor het verstoren, samen met ketenpartners en afgestemd met het bestuur |
Inzet stadsmarinier |
Uitvoering maatregelen en acties |
Uitvoering van bestuurlijke maatregelen, toezicht en handhaving, gerichte verstoringsacties |
Maatregelen en acties leiden tot daadwerkelijke verstoring van criminele bedrijfsprocessen |
Integrale uitvoering van maatregelen en acties |
Inzet coördinatoren integraal toezicht en handhaving (CITH) Inzet BOA’s en centralist Inzet inspecteurs Inzet juridisch medewerkers |
Vergroten bestuurlijke weerbaarheid |
||||
Weerbaarheids- programma |
Ontwikkeling weerbaarheidsprogramma |
Breda heeft een weerbaarheidsprogramma voor en met de organisatie, gericht op verbinding en innovatie |
Ophalen best practices en lessons learned, verbinding leggen met relevante partners |
Inzet beleidsadviseur |
Bewustzijn en handelings-perspectief |
Bewustzijn creëren en handelingsperspectief bieden |
Medewerkers zijn zich bewust van de ondermijnings-problematiek en dragen in een veilige werkomgeving bij aan de aanpak hiervan |
Binnen de organisatie bewustzijn creëren van de ondermijningsproblematiek, tevens handelingsperspectief bieden in een veilige werkomgeving |
Inzet beleidsadviseur |
Voorkomen misbruik processen |
Uitvoering van BIBOB-toetsen |
Voorkomen dat de overheid onbewust criminele activiteiten of samen- werkingsverbanden faciliteert |
Tijdige en correcte uitvoering van BIBOB-toetsen |
Inzet BIBOB-toetser Inzet juridisch medewerkers Inzet vergunningverleners |
Vergroten maatschappelijke weerbaarheid |
||||
Weerbaarheids- programma |
Ontwikkeling weerbaarheidsprogramma |
Breda heeft een weerbaarheidsprogramma voor en met de stad, gericht op verbinding en innovatie |
Ophalen best practices en lessons learned, verbinding leggen met de stad |
Inzet stadsmarinier |
Bewustzijn en handelings-perspectief |
Bewustzijn creëren en handelingsperspectief bieden |
Commerciële en maatschappelijke organisaties zijn zich bewust van de onder-mijningsproblematiek. Ze zijn meldingsbereid en dragen in een veilige setting bij aan de aanpak hiervan. Uiteindelijk leidt dit tot een zelfreinigend vermogen. |
Bij commerciële en maatschappelijke organisaties bewustzijn creëren van de onder-mijningsproblematiek. Meldingsbereidheid stimuleren, normalisering bestrijden en handelings-perspectief bieden in een veilige setting. |
Inzet stadsmarinier |
Exploitatie-vergunningen |
Aangewezen risicobranches/ -gebieden beschermen tegen gebruik als dekmantel voor criminele bedrijfsprocessen |
Er is een drempel voor het oprichten van bedrijven in aangewezen risicobranches/ -gebieden |
Vergunningsplicht invoeren voor risicobranches/-gebieden en controle hierop |
Inzet stadsmarinier Inzet vergunningverleners Inzet coördinatoren integraal toezicht en handhaving (CITH) |
Vergroten sociale weerbaarheid |
||||
Weerbaarheids- programma |
Ontwikkeling weerbaarheidsprogramma |
Breda heeft een weerbaarheidsprogramma voor en met de stad, gericht op verbinding en innovatie |
Ophalen best practices en lessons learned, verbinding leggen met de stad |
Inzet stadsmarinier |
Bewustzijn en handelings-perspectief |
Bewustzijn creëren en handelingsperspectief bieden |
Burgers en sociale organisaties zijn zich bewust van de onder-mijningsproblematiek. Ze zijn meldingsbereid en dragen in een veilige setting bij aan de aanpak hiervan. Uiteindelijk leidt dit tot een bestrijding van normalisering. |
Bij burgers en sociale organisaties bewustzijn creëren van de onder-mijningsproblematiek. Meldingsbereidheid stimuleren, normalisering bestrijden en handelings-perspectief bieden in een veilige setting. |
Inzet stadsmarinier |
3 Veiligheid openbare ruimte
Taak |
Omschrijving |
Doel (outcome) |
Resultaat (output) |
Middel (means) |
Algemeen |
||||
Ontwikkeling aanpak |
Strategisch beleid en verwerking in uitvoeringsbeleid |
Optimale bedrijfsvoering door uitwisseling van beleid en praktijk |
Werkbare vertaling van beleid en ontwikkelingen tbv de uitvoering |
Inzet beleidsadviseur |
Wijk-BOA |
Toezicht houden en handhavend optreden bij overlastfeiten zoals afval, honden en fout parkeren. Netwerken en aanspreekpunt zijn van en voor de inwoner en ondernemer uit de wijk. |
Er is minder overlast in de wijk, de wijk-BOA is bekend en bereikbaar |
Orde en veiligheid vergroten in dorpen en wijken, voor haar inwoners, bezoekers en ondernemers |
Inzet BOA’s |
VAST |
Surveillance op straat rondom Valkenberg en Station, toezicht en handhaving op overlast gevende verslaafden of straatdealers |
Het VAST gebied is een omgeving waar inwoners en bezoekers ongehinderd en veilig zich kunnen voortbewegen |
Veiligheid en leefbaarheid vergroten voor inwoners en bezoekers. Overlast omtrent illegale verkoop van drugs op straat tegengaan. |
Inzet BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Cameratoezicht |
Toezicht houden via de camera's in Breda en aansturen van BOA's t.b.v. het handhavend optreden tegen waargenomen overtredingen. Tevens het (ver)plaatsen van camera masten. |
Breda is veilig en leefbaar, eventuele escalaties kunnen snel worden gesignaleerd en op worden geacteerd |
Preventief meekijken in de binnenstad van Breda, om de leefbaarheid en veiligheid te vergroten |
Inzet centralisten |
Markten |
Toezicht houden tijdens weekmarkten |
Weekmarkten verlopen zonder problemen en overlast, regels worden nageleefd |
Ordelijk verloop van de weekmarkten en het minimaliseren van overlast en overtredingen |
Inzet BOA’s Inzet vergunningverleners Inzet juridisch medewerkers |
Geweld in de (semi-) openbare ruimte |
||||
NAC |
Toezicht houden op en rond voetbalwedstrijden ter naleving van voor-schriften. Waar nodig handhavend optreden. Periodiek handhaving-sacties tijdens wedstrijden. Cameratoezicht binnenstad in geval van risico. |
Voetbalfans kunnen veilig wedstrijden bekijken en ook veilig weer vertrekken. Omgeving van het stadion is ordelijk en leefbaar. Excessen n.a.v. een wedstrijd in de binnenstad worden geminimaliseerd. |
Verminderen kans dat relschoppers zich rondom het voetbal kunnen blijven misdragen |
Inzet BOA’s Inzet juridisch medewerkers tbv stadionverboden |
Taxi’s |
Controleren van taxi's op de vergunning/vignet en waar nodig handhavend optreden. Mee opzetten van een sluitende handhavings-strategie |
Kwalitatief hoogwaardig taxi aanbod waar inwoners en bezoekers gebruik van kunnen maken |
Naleving van de vergunningsvoorwaarden vergroten, het aantal over-tredingen terugdringen, leefbaarheid en veiligheid vergroten |
Inzet vergunningverleners Inzet BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Drank en horeca |
Toezicht houden op het naleven van de vergunning voorwaarden en hand-havend optreden indien de voorwaarden worden overtreden. Ook hand-havend optreden. Tevens controleren op naleving van de sluitingstijden. |
Zo veel mogelijk horecabedrijven leven de voorwaarden van de vergunning na, zodat de leefbaarheid voor inwoners en bezoekers groter wordt. Waarborgen van gelijkheid van horecaondernemers. |
Naleving van de vergunningsvoorwaarden vergroten en het aantal overtredingen terugdringen |
Inzet BOA's (DHW-gecertificeerd) Inzet vergunningverleners Inzet juridisch medewerkers |
Evenementen |
Vergunningen verlenen en toezicht op het naleven van de voorwaarden van de vergunning. Tevens toezicht houden op in- en uitstroom bezoekers. |
Evenement verloopt veilig voor al haar bezoekers en de omgeving |
Het voorkomen van excessen en escalaties, zorgen dat een evenement veilig en zonder problemen verloopt |
Inzet vergunningverleners Inzet evenementen coördinatoren Inzet BOA’s Inzet inspecteurs Inzet juridisch medewerkers |
Kermissen |
Toezicht houden op de omgeving om overlast situaties te signaleren en op te acteren |
Er is geen overlast in de directe omgeving van de kermis, anders dan eventueel geluid |
De omgeving van de kermis leefbaar houden, naleving van regelgeving in stand houden |
Inzet vergunningverleners Inzet BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Jongerenoverlast |
||||
Hangjongeren |
Toezicht houden op overlastlocaties, contact leggen met de jongeren aldaar, hen wijzen op de geldende regels, informatie vergaren over wat er speelt onder de jongeren |
De leefbaarheid vergroten, zowel onder de jongeren als voor de omwonenden |
Een acceptabele situatie bereiken waarbij jongeren een plek hebben waar zij kunnen hangen en waar de omwonende geen overlast ervaren |
Inzet (Jeugd-)BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Verloedering |
||||
Afval |
Toezicht houden en handhavend optreden bij het verkeerd/ op verkeerde plek/ op verkeerd tijdstip aanbieden en storten van afval |
Leefbaarheid en veiligheid verhogen en verloedering tegengaan |
Afval ligt maximaal 3 dagen in de openbare ruimte |
Inzet BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Honden |
Toezicht houden en handhavend optreden bij hondenoverlast zoals loslopende honden, niet opruimen ontlasting, agressieve honden |
Leefbaarheid en veiligheid verhogen en verloedering tegengaan |
Schone straten /plantsoenen en aangelijnde honden waar losloopverbod geldt |
Inzet BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Aanhangers |
Toezicht houden en handhavend optreden bij te lange stalling van aanhangers of caravans in de openbare ruimte, op basis van meldingen of eigen signaleringen |
Leefbaarheid verhogen |
Aanhangers of caravans staan niet langer dan 3 dagen aan de openbare weg |
Inzet BOA’s Inzet juridisch medewerkers |
Wrakken |
Constateren van wrakken en deze verwijderen |
Leefbaarheid verhogen en verloedering tegengaan |
Schoon straatbeeld |
Inzet BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Terrassen |
Toezicht op naleving vergunning van ondernemers, volgens verordening buitenruimte |
Een net, geordend en veilig straatbeeld. |
Vrije doorgang voor hulpdiensten, toegankelijkheid voor bezoekers en inwoners. Verrommeling tegengaan |
Inzet vergunningverleners Inzet BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Uitstallingen/ gevelreclame |
Toezicht op naleving vergunning van ondernemers, volgens Buitenruimteverordening Binnenstad Breda |
Een net straatbeeld |
Verrrommeling tegengaan |
Inzet vergunningverleners Inzet BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Vuurwerk |
Toezicht houden en handhavend optreden bij het afsteken van vuurwerk in strijd met wet- en regelgeving. Constateren van overtredingen en opstellen proces verbaal |
Veiligheid en leefbaarheid vergroten. Overlast omtrent vuurwerk minimaliseren. |
Vuurwerk wordt alleen afgestoken op het moment dat dit mag. Er is geen illegaal vuurwerk op straat. |
Inzet BOA’s |
Water |
Toezicht en handhaving op naleving van regels en gemaakte afspraken mbt gemeentelijke wateren door vaartuigen (inclusief woonboten) en recreanten en beroepsvaart |
De wateren van Breda zijn een veilige plek om te recreëren. Recreanten en aanlegplaatshouders houden zich aan de regels. |
Bijdragen aan het veilig en plezierig houden van de wateren van Breda t.b.v. recreanten en aanlegplaatshouders |
Inzet vergunningverleners Inzet BOA’s Inzet inspecteurs |
Galderse Meren |
Toezicht houden en handhavend optreden bij overlast zoals honden, barbecue of wildparkeren |
Veilig en schone omgeving voor bezoekers en omwonenden; ongerept natuurgebied |
Een plezierige en veilige omgeving creëren voor bezoekers en bijdragen aan behoud van omliggende natuurgebied |
Inzet BOA's |
Buitengebied |
Toezicht houden op en handhavend optreden bij overlast van afval of honden, visserijwet, crossmotoren, kavels, panden, in samenwerking met Staatsbosbeheer |
Buitengebied is onverstoord |
Tegengaan van het verstoren van de natuur en rust in het buitengebied |
Inzet BOA's Inzet inspecteurs Inzet juridisch medewerkers |
Gesloten begraafplaatsen |
Uitvoeringsbesluiten op grond van de Verordening gesloten begraafplaatsen |
Bijzondere grafbedekkingen zijn beschermd evenals het uiterlijk aanzien van bijzondere /overige graven en de gesloten begraafplaatsen als geheel |
Bescherming van de bijzondere en historische waarde van (erfgoed) bezittende graven en het uiterlijk aanzien van de overige graven |
Inzet juridisch medewerkers |
APV algemeen |
Afhandeling van diverse vergunningen/ vragen op grond van de APV . Eventueel bezwaar en beroep. |
Een goed woon- en leefklimaat en een zo ordelijk mogelijk verloop in de samenleving |
Vergroten en waarborgen van de leefbaarheid. Gevaarlijke situaties beperken of wegnemen. Overlast voorkomen of beperken. Beschermen van openbare orde, veiligheid, gezondheid en milieu. |
Inzet vergunningverleners Inzet juridisch medewerkers |
Verkeersveiligheid |
||||
Parkeren |
Toezicht houden en handhavend optreden bij parkeeroverlast, zoals fout of gevaarlijk parkeren (alles behalve fiscaal) |
Vergroten leefbaarheid en veiligheid in het centrum en dorpen en wijken van Breda. |
Parkeeroverlast is beperkt. Er zijn geen voertuigen op trottoir en in het groen. |
Inzet BOA's Inzet juridisch medewerkers |
Verkeers- besluiten |
Verkeersbesluiten nemen nav aanvragen of wegreconstructies of andere oorzaken. Eventueel bezwaar en beroep. |
Een veilige afwikkeling van het verkeer. (Wijzigingen van) verkeerssituaties zijn veilig en verantwoord. |
Voorkomen dat (gewijzigde) verkeerssituaties tot onveiligheid leiden Wegverkeer veilig regelen. |
Inzet vergunningverleners Inzet juridisch medewerkers |
Fietsen voetgangers- gebied |
Toezicht houden op en handhavend optreden tegen fietsers in het voetgangersgebied van de binnenstad |
Voetgangers kunnen op een veilige manier door de binnenstad lopen. Overlast van fietsers tegengaan. |
Er wordt niet gefietst in het voetgangersgebied binnenstad |
Inzet BOA's |
4 Zorg en veiligheid
Taak |
Omschrijving |
Doel (outcome) |
Resultaat (output) |
Middel (means) |
Personen met verward gedrag / Wet aanpak woonoverlast |
||||
Uitvoering |
Signaleren en coördineren bij meldingen van woonoverlast door personen met verward gedrag. |
Voorkomen dat personen met verward gedrag voor zichzelf en/of andere overlast veroorzaken |
Sneller signaleren en hulp bieden aan personen met verward gedrag. |
Inzet stadsmarinier Inzet BOA’s Inzet inspecteurs Inzet juridisch medewerkers |
Ontwikkeling aanpak |
Strategisch beleid en verwerking in uitvoeringsbeleid |
Voorkomen dat personen met verward gedrag voor zichzelf en of andere overlast veroorzaken |
Sneller signaleren en hulp bieden aan personen met verward gedrag |
Inzet beleidsadviseur Inzet juridisch medewerkers Inzet stadsmarinier |
(Illegale) prostitutie en seksuele uitbuiting |
||||
Controle seks-inrichting |
Toezicht houden en handhavend optreden illegale prostitutie en seksuele uitbuiting |
Voorkomen van illegale prostitutie en seksuele uitbuiting |
Sneller signaleren en hulp bieden mbt illegale prostitutie en seksuele uitbuiting |
Inzet vergunningverleners Inzet BOA’s Inzet inspecteurs Inzet juridisch medewerkers |
Ontwikkeling aanpak |
Strategisch beleid en verwerking in uitvoeringsbeleid |
Voorkomen van illegale prostitutie en seksuele uitbuiting |
Sneller signaleren en hulp bieden mbt illegale prostitutie en seksuele uitbuiting |
Inzet beleidsadviseur Inzet vergunningverleners Inzet juridisch adviseur |
Polarisatie en radicalisering |
||||
Denktank |
Denktank en persoonsgerichte aanpak |
Werken naar een leefklimaat waarin iedereen zich verbonden voelt aan onze samenleving |
Adequate interventies, tijdig signaleren van radicalisering en ontwikkeling van beleid |
Inzet beleidsadviseur |
Overmatig alcohol- en drugsgebruik |
||||
Controle schenken aan minderjarigen |
Toezicht houden op en handhavend optreden tegen het schenken aan minderjarigen |
Voorkomen dat onveilige situaties ontstaan bij overmatig alcohol of drugsgebruik |
Tijdig signaleren en bewustwording creëren, risico's overmatig drugs en alcohol gebruik bij jongeren |
Inzet BOA’s Inzet juridisch medewerkers Inzet vergunningverlener |
Ontwikkeling aanpak |
Het schrijven van strategisch beleid en verwerken in uitvoeringsbeleid |
Voorkomen dat onveilige situaties ontstaan bij overmatig alcohol of drugsgebruik |
Tijdig signaleren en bewustwording creëren, risico's overmatig drugs en alcohol gebruik bij jongeren |
Inzet beleidsadviseur Inzet juridisch medewerkers |
Geweld in afhankelijkheidsrelaties |
||||
Verlenging huisverboden |
Het oppakken van adviezen door Veilig Thuis mbt verlenging van een huisverbod |
Verlengingen van een huisverbod voldoen aan de wettelijke eisen |
Juridische check en het telefonisch horen van uithuisgeplaatste en achterblijver |
Inzet juridisch medewerkers |
Evaluatie huisverboden |
Evaluatie van de inzet van de huisverboden en verkenning van preventieve inzet |
Preventieve inzet van huisverboden |
Onderzoeken hoe huisverboden preventiever ingezet kunnen worden |
Inzet beleidsadviseur Inzet juridisch adviseur |
5 Zichtbare criminaliteit
Taak |
Omschrijving |
Doel (outcome) |
Resultaat (output) |
Middel (means) |
Cybercrime |
||||
Ontwikkeling aanpak |
Beleidsontwikkeling omtrent aanpak/preventie gedigitaliseerde criminaliteit en Cybercrime |
Eenduidig beleid met input uit het veld |
Plan van aanpak omtrent (preventie van) gedigitaliseerde criminaliteit en Cybercrime |
Inzet beleidsadviseur |
Bijeenkomsten bewoners |
Trainingen en informatiebijeenkomsten voor bewoners omtrent (preventie van) digitale criminaliteit en Cybercrime |
Verbeterde bewustwording en zicht op concreet handelingsperspectief voor Bredase bewoners omtrent cyberrisico's |
Bredase bewoners betrekken bij digitale veiligheid |
Inzet accounthouder vrij-willigers |
Inbraken |
||||
Doorontwikkeling buurtpreventie |
Preventie op veiligheidsissues RISC onderzoek (dmv meetinstrument Ruimtelijke Institutionele Sociale & Criminele thema's in kaart brengen) |
Terugdringen zichtbare criminaliteit, verhoging veiligheidsbeleving, burger participeert, meer eigen verantwoordelijkheid van bewoners ogv veiligheid |
Verbetering objectieve en subjectieve veiligheid dmv burgerparticipatie, waarbij bewoner de regie houdt en BPB ondersteunt en faciliteert |
Inzet stedelijk coördinator |
Kick-off’s |
Feestelijke start BuurtApp groep |
Succesvol gebruik van buurtApp, bewoners worden partners in veiligheid, afname van inbraken, toename sociale cohesie, een veilige en leefbare buurt |
Verbinding, informeren, bewustwording, handelingsperspectief bieden |
Inzet accounthouder vrijwilligers Inzet BOA’s |
Bijeen-komsten |
het organiseren van netwerkbijeenkomsten voor bewoners en veiligheidspartners |
Commitment bewoners & partners |
Verbinding tussen bewoners & veiligheidspartners + kennisdeling (best practices) |
Inzet accounthouder vrij-willigers Inzet BOA’s |
Acties |
Wijkgerichte veiligheidsincidenten die directe actie vereisen |
Bewustwording/ geruststelling onder bewoners |
Bewoners laten merken dat zij er niet alleen voor staan, maar dat Politie & Gemeente betrokken zijn |
Inzet accounthouder vrijwilligers Inzet BOA’s |
Ontwikkeling groepen |
Evaluatiebijeenkomsten met vrijwilligers Regiegroep overleggen |
Borging kwaliteit BPB |
Verbetering en ontwikkeling van BPB groepen |
Inzet accounthouder vrij-willigers |
Academie |
Trainingen/workshops/ontwikkeling voor en door vrijwilligers |
Vrijwilligers kunnen beter verdacht gedrag signaleren/ handelen. Toename veiligheid en burgerparticipatie. |
Kennis en handelingsperspectieven faciliteren |
Inzet accounthouder vrij-willigers |
Diefstal |
||||
DOR |
Controleren van registratie van producten van tweedehands inkoop- en verkoopondernemers |
Bijdragen aan minimaliseren in- en doorverkoop van gestolen goederen |
Voorkomen en opsporen van diefstal en heling |
Inzet van BOA’s Inzet juridisch medewerkers |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl