Regeling vervallen per 31-12-2021

REGELING MEERKOSTEN DOOR CORONA VOOR ZORGAANBIEDERS DE FRYSKE MARREN 2020 - 2021

Geldend van 24-02-2021 t/m 30-12-2021

Intitulé

REGELING MEERKOSTEN DOOR CORONA VOOR ZORGAANBIEDERS DE FRYSKE MARREN 2020 - 2021

De VNG en het Rijk hebben afspraken gemaakt over het bieden van financiële zekerheid en ruimte aan zorgorganisaties en professionals. Dit is nodig om zorgorganisaties en professionals tijdens en na de coronacrisis in staat te stellen veilige en goede zorg en ondersteuning te verlenen voor diegenen waarvoor dit noodzakelijk is. Voor de zorgcontinuïteit en financiële zekerheid heeft de gemeente een coulanceregeling in het leven geroepen die aansluit op de landelijke afspraken.

Aanbieders kunnen voor extra kosten komen te staan om het coronavirus maximaal te controleren en om kwetsbare mensen en het eigen personeel te kunnen beschermen. Eén van de afspraken van het Rijk en de VNG betreft het vergoeden van de meerkosten die aanbieders maken om aan de richtlijnen van het RIVM te kunnen voldoen. Deze afspraken zijn uitgewerkt in de ‘Uitwerking meerkosten Jeugdwet en Wmo – VNG en Rijk’. Op basis van de landelijke uitwerking is deze regeling meerkosten door corona voor zorgaanbieders De Fryske Marren 2020 opgesteld. Deze regeling is aanvullend op de landelijke afspraken.

Deze regeling bevat (aanvullende) condities en voorwaarden met betrekking tot de vergoeding van de meerkosten van aanbieders vanaf 13 maart 2020 tot en met 31 december 2021 binnen bestaande overeenkomsten voor Wmo en Jeugdwet. Indien het Rijk en de VNG hun afspraken over de vergoeding van meerkosten verlengen, geldt dit ook voor de werkingsduur van deze regeling.

Voor wie is deze regeling?

De regeling geldt voor:

  • Wmo-aanbieders met een relationele en deelovereenkomst maatwerkvoorzieningen ondersteuning Wmo 2015;

  • Jeugdzorg-aanbieders met een maatwerkovereenkomst;

  • Vervoerders met een vervoersovereenkomst inzake doelgroepenvervoer;

  • Gecontracteerde aanbieders voor hulpmiddelen.

De regeling staat ook open voor aanbieders die deze dienstverlening aan inwoners van onze gemeente uitvoeren op basis van een persoonsgebonden budget (pgb).

Aanbieders die de dienstverlening uitvoeren op basis van een overeenkomst met Sociaal Domein Fryslân (SDF) zijn uitgesloten voor deze regeling. Zij kunnen gebruik maken van de regeling van SDF.

Aanbieders kunnen op basis van deze regeling in aanmerking komen voor een vergoeding van hun meerkosten indien zij een (raam)overeenkomst voor dienstverlening in het kader van de Wmo of Jeugdwet hadden en in één of meer maanden in de periode van maart 2020 tot en met december 2021 op grond van deze overeenkomsten diensten hebben verleend of voorzieningen hebben geleverd voor inwoners van gemeente De Fryske Marren. De gemeente kan een aanbieder uitsluiten van de vergoeding van meerkosten indien deze betrokken is bij een lopend fraudeonderzoek.

Wat zijn meerkosten?

Meerkosten zijn directe extra gemaakte kosten die:

  • een aanbieder maakt gedurende de door het Rijk afgekondigde periode dat de coronamaatregelen gelden;

  • duidelijk het gevolg zijn van de coronamaatregelen van het Rijk, in het bijzonder het volgen van de richtlijnen van het RIVM;

  • onder reguliere omstandigheden niet gemaakt hoefden te worden;

  • noodzakelijk zijn om de gewenste zorg en ondersteuning te kunnen (blijven) bieden, die voldoen aan de RIVM-richtlijnen;

  • niet al op andere wijze zijn gecompenseerd, bijvoorbeeld via de tijdelijke declaratieregeling (inclusief continuïteitsbijdrage) of via de Stimuleringsregeling eHealth Thuis.

Meerkosten die gecompenseerd kunnen worden:

  • beschermingsmiddelen zoals mondkapjes en handschoenen, materialen (zoals plexiglas schermen) om locaties corona-proof te maken;

  • extra huur van locaties om de 1,5 meter afstand te organiseren en daarmee de ondersteuning voort te kunnen zetten;

  • aanpassen van locaties (niet bouwkundig) om de 1,5 meter afstand te organiseren;

  • bouwkundige ingrepen om locaties geschikt te maken kunnen alleen worden gedeclareerd als aangetoond kan worden dat deze noodzakelijk zijn om te kunnen voldoen aan de 1,5 meter afstand. Van deze kosten wordt 20% vergoed, de overige 80% wordt gezien als investering in de reguliere bedrijfsvoering van de aanbieder;

  • extra inhuur van personeel, ofwel tijdelijke uitbreiding arbeidsovereenkomsten van bestaand personeel, vanwege verminderde inzetbaarheid van bestaand personeel als gevolg van de coronamaatregelen (richtlijn: thuisblijven bij lichte klachten) of juist vanwege extra werkzaamheden als gevolg van de coronamaatregelen;

  • beschikbaarstelling van quarantaineopvang;

  • vormen van alternatieve zorgverlening die hogere kosten dan reguliere zorg met zich meebrengen. Daarbij is het uitgangspunt dat in beginsel de coulanceregeling en het doorbetalen van de omzet de ruimte biedt om zorg op alternatieve wijze vorm te geven. Enkel indien er extra kosten zijn die niet gedekt kunnen worden uit de reguliere omzet, kan er sprake zijn van meerkosten;

  • vervoer:

    • -

      de kosten voor tijdelijke aanpassing van het vervoer, dit betreft enkel tijdelijke fysieke aanpassing van het voertuig om aan de RIVM-richtlijnen te voldoen;

    • -

      extra vervoerskosten die gemaakt worden omdat er aanvullende vervoersmaatregelen genomen moeten worden wegens restricties op capaciteit van vervoersmiddelen (hanteren 1,5-meterregel);

  • Overige meerkosten: indien u van mening bent dat u meerkosten heeft gemaakt die niet onder bovenstaande punten vallen en wel aan de criteria voldoen, neemt u dan contact op met de gemeente.

Wanneer worden meerkosten vergoed?

De gemeente vergoedt de meerkosten die een aanbieder heeft gemaakt indien:

  • de meerkosten voldoen aan de beschrijving onder het kopje “Meerkosten die gecompenseerd worden”;

  • de meerkosten aantoonbaar zijn en met bewijsmiddelen zoals facturen en/of overeenkomsten zijn onderbouwd;

  • de meerkosten niet al op een andere wijze zijn/worden gecompenseerd, bijvoorbeeld via de coulanceregeling van De Fryske Marren of via de Stimuleringsregeling eHealth Thuis.

  • Een aanbieder kan meerkosten bijvoorbeeld niet èn via de omzetcompensatie èn via de meerkostenregeling vergoed krijgen;

  • de aanbieder bij het maken van meerkosten naar het oordeel van de gemeente doelmatig te werk is gegaan. Bijvoorbeeld: een aanbieder moet eerst vrij beschikbaar eigen personeel inzetten of vrij beschikbaar personeel van een andere aanbieder lenen, alvorens uit te wijken naar extern personeel. Indien twijfel ontstaat kan er door de gemeente aanvullende argumentatie worden opgevraagd;

  • de aanbieder bij het maken van de meerkosten naar het oordeel van de gemeente proportioneel te werk is gegaan. Bijvoorbeeld: extra ruimte creëren staat niet gelijk aan een grote verbouwing van de ruimte. Indien twijfel ontstaat kan de gemeente aanvullende argumentatie bij de aanbieder opvragen.

Wat is de procedure voor het factureren van meerkosten?

Voor het indienen van het verzoek tot vergoeding van meerkosten wordt gebruik gemaakt van het formulier zoals ontwikkeld door het Ketenbureau I-Sociaal Domein: https://i-sociaaldomein.nl/files/view/57981747/format-meerkosten-distributie-versie-def.xlsm.

Het ingevulde format stuurt u samen met de gevraagde onderbouwde bewijsstukken naar: verantwoordingSD@defryskemarren.nl.

Houd u daarbij rekening met de volgende aandachtspunten:

  • u dient per domein (Wmo, Jeugd (alleen maatwerkovereenkomsten), pgb) een aparte declaratie in voor de meerkosten. Indien u de kosten niet specifiek kunt toerekenen, hanteert u de gerealiseerde omzet over 2019 per domein als verdeelsleutel. Graag in het aanvraagformulier in tabblad “gegevens aanbieder” het betreffende domein achter de gemeentenaam zetten (rij 9);

  • indien u voor meerdere gemeenten of andere opdrachtgevers werkt geeft u in de facturering/declaratie/vastlegging duidelijk het totaalbedrag aan en hoe dit onder de verschillende gemeenten/ opdrachtgevers is verdeeld;

  • de meerkosten zullen verdeeld worden naar rato van de verdeling van de omzet over het jaar 2019 met de gecontracteerde gemeenten/opdrachtgevers.

Wij sluiten daarbij aan op de landelijke afspraken:

  • u kunt een aanvraag voor de regeling meerkosten indienen met betrekking tot de periode

  • 13 maart 2020 tot en met 31 december 2021. De aanvraag voor de kosten die betrekking hebben op het kalenderjaar 2020 kunt u tot uiterlijk 1 maart 2021 indienen. Voor 2021 kunt u de aanvraag tot uiterlijk 1 maart 2022 indienen;

  • u voegt per soort meerkosten één of meerdere bewijsstukken bij waaruit het bedrag en soort te herleiden en te controleren valt. U kunt hierbij denken aan een factuur, huurovereenkomst of tijdelijke arbeidsovereenkomst. Indien u meerdere aanvraagformulieren indient (voor meerdere domeinen) hoeft u bewijsstukken die voor meerdere aanvraagformulieren als onderbouwing dienen, slechts één keer in te dienen;

  • u krijgt antwoord van de gemeente(n) over de hoogte van de compensatie;

  • na antwoord van de gemeente over de hoogte van de vergoeding stuurt u de gemeente een factuur met het bedrag ter hoogte van deze compensatie. De reactie van de gemeente voegt u bij, waarna de gemeente de factuur zal uitbetalen;

  • de gemeente kan achteraf de ingediende kosten toetsen aan de hand van de genoemde criteria;

  • de gemeente houdt zich het recht voor om de regeling aan te passen of te beëindigen, indien daartoe voldoende aanleiding bestaat.

Ondertekening