Regeling vervallen per 08-06-2021

Verordening behandeling bezwaarschriften Deventer

Geldend van 08-01-2015 t/m 07-06-2021

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften Deventer

De raad der gemeente Deventer;

Gelezen het voorstel d.d. … van het college;

Gelet op de artikelen 84 Gemeentewet en 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Vast te stellen de navolgende Verordening behandeling bezwaarschriften Deventer:

Afdeling 1: Algemene bepalingen

Artikel 1: Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Algemene wet bestuursrecht;

  • b.

    verwerend orgaan: het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

  • c.

    commissie: één der vaste commissies van advies als bedoeld in artikel 3;

Artikel 2: Inleidende bepaling

  • 1. Ter voorbereiding van de beslissing op bij een bestuursorgaan ingediende bezwaarschriften worden deze behandeld in één der commissies als bedoeld in artikel 3.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in lid 1 worden bezwaarschriften tegen besluiten op grond van een wettelijk voorschrift inzake gemeentelijke belastingen of de Wet waardering onroerende zaken behandeld door de door het college van burgemeester en wethouders ingevolge artikel 231, tweede lid, onderdelen b en c van de Gemeentewet en artikel 1, tweede lid, Wet Waardering onroerende zaken aangewezen ambtenaren.

  • 3. Het college kan categorieën van besluiten aanwijzen ten aanzien waarvan een commissie niet bevoegd is de bezwaarschriften te behandelen.

Artikel 3: Indeling in commissies

  • 1. Er is een commissie, genaamd Bezwarencommissie Personele Aangelegenheden, ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften die zijn ingediend bij een bestuursorgaan tegen de door of namens dat bestuursorgaan als werkgever ten aanzien van haar ambtenaren of daarmede gelijk te stellen werknemers genomen besluiten.

  • 2. Er is een commissie, genaamd Algemene Bezwaarschriftencommissie, ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften die zijn ingediend op grond van enige wettelijke regeling, uitgezonderd een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken.

Artikel 4: Samenstelling der commissies

  • 1. Een commissie als bedoeld in artikel 3 bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.

  • 2. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3. De voorzitter en de leden van een commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Deventer.

  • 4. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 5: Kamers

  • 1. Burgemeester en wethouders kunnen een commissie indelen in één of meer kamers die belast worden met de behandeling van bezwaarschriften.

  • 2. Burgemeester en wethouders kunnen voor elke kamer vaststellen welke categorie of categorieën bezwaarschriften door haar zullen worden behandeld.

  • 3. Elke kamer bestaat uit ten minste drie leden, te weten een voorzitter en minstens twee leden, uit het midden van de commissie aangewezen.

  • 4. Met betrekking tot de werkwijze van ingestelde kamers is het bepaalde ten aanzien van de werkwijze van de commissie zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

  • 5. Een door een kamer uitgebracht advies wordt aangemerkt als een advies van een commissie.

Artikel 6: Secretaris

Het secretariaat van een commissie wordt bekleed door een of meer door burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaren.

Artikel 7: Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van een commissie worden benoemd voor een periode van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.

  • 2. de voorzitter en de leden van een commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.

  • 3. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 8: Jaarverslag

  • 1. De secretariaten van de in artikel 3 genoemde commissies registreren de ingediende bezwaarschriften en de daarop genomen beslissingen.

  • 2. Jaarlijks kan een commissie een jaarverslag uitbrengen. Dit verslag wordt in ieder geval ter kennis gebracht van de gemeenteraad en de bestuursorganen waaraan in het verslagjaar is geadviseerd.

  • 3. Het jaarverslag bevat in ieder geval een overzicht van behandelde zaken en de daarop genomen beslissingen. Voorts kunnen in een jaarverslag omstandigheden worden gesignaleerd die het indienen van bezwaarschriften in de hand werken, en kunnen in een jaarverslag voorstellen worden gedaan om gebleken gebreken in de organisatie of in procedures te verbeteren.

Afdeling 2: Procedure behandeling door commissie

Artikel 9: Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de bevoegde commissie gesteld.

Artikel 10: Bemiddeling

  • 1. In afwijking van het bepaalde in het tweede lid van artikel 11 wordt in daarvoor door het bestuursorgaan geschikt geachte gevallen allereerst een bemiddelingspoging gedaan alvorens de zaak in handen van een commissie wordt gesteld.

  • 2. Het bestuursorgaan kan nadere regels voor bemiddeling vaststellen.

Artikel 11: Verstrekking van stukken aan een commissie

Het bestuursorgaan is verplicht aan een commissie alle stukken over te leggen die betrekking hebben op de zaak die onderwerp is van het bezwaarschrift.

Artikel 12: Vooronderzoek

  • 1. De voorzitter van een commissie is in verband met de voorbereiding van de behandeling van een bezwaarschrift bevoegd rechtstreeks alle inlichtingen in te winnen of te doen inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen, al of niet ambtenaren van de gemeente zijnde, advies of inlichtingen inwinnen en dezen indien hij dit nodig oordeelt voorts uitnodigen ter zitting te verschijnen.

Artikel 13: Uitoefening bevoegdheden

De hierna genoemde bevoegdheden zoals vermeld in de wet worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van een commissie, die hiertoe de secretaris kan machtigen. artikel 2:1, tweede lid;

artikel 6:17, voor zover het betreft de verzending van stukken tijdens de behandeling door de commissie; artikel 7:2, voor zover het betreft het uitnodigen voor de hoorzitting;

artikel 7:4, tweede lid;

artikel 7:6, tweede en vierde lid;

Artikel 14: Hoorzitting

  • 1. De voorzitter van een commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin belanghebbenden en het verwerende orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich in persoon of bij gemachtigde te doen horen.

  • 2. Een commissie kan voorts ambtenaren en andere deskundigen ter zitting horen.

  • 3. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de wet.

Artikel 15: Uitnodiging hoorzitting

  • 1. De voorzitter nodigt belanghebbenden en het verwerende orgaan ten minste twee weken voor de zitting uit.

  • 2. Indien een belanghebbende of het verwerende orgaan wijziging wenst van het tijdstip van de zitting, dient zulks binnen drie dagen na de in het eerste lid bedoelde mededeling, onder opgaaf van redenen, te worden verzocht aan de voorzitter.

  • 3. De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid wordt zo spoedig mogelijk voor het tijdstip van de zitting aan betrokkenen bekendgemaakt.

  • 4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen, genoemd in de voorgaande leden.

  • 5. De voorzitter beslist omtrent een verzoek tot telefonisch horen. Hij wijst dit verzoek in ieder geval af indien de aard van de zaak zich zijns inziens daartegen verzet of indien derden-belanghebbenden bij de zaak zijn betrokken.

Artikel 16: Quorum

Voor de beslissing over het uit te brengen advies is vereist dat minimaal drie leden, waaronder begrepen de voorzitter, aanwezig zijn.

Artikel 17: Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van een commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

Artikel 18: Openbaarheid van zitting

  • 1. De zitting is openbaar.

  • 2. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van een commissie of een der aanwezige leden dit nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3. Indien de commissie vervolgens van oordeel is dat gewichtige redenen zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting met gesloten deuren plaats.

Artikel 19: Verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in de artikelen 7.7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen, met daarbij een omschrijving van hun hoedanigheid. Het houdt een korte vermelding in van hetgeen over en weer is gezegd en van hetgeen voor het overige ter hoorzitting is voorgevallen. Indien de hoorzitting geheel of gedeeltelijk niet openbaar was, of indien belanghebbenden respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding. Het verslag verwijst voorts naar de eventueel ter zitting overgelegde bescheiden.

  • 2. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van een commissie.

  • 3. Aan het bepaalde in dit artikel wordt ook geacht te zijn voldaan:

    • a.

      indien het verslag deel uitmaakt van het schriftelijke advies dat een commissie uitbrengt, of

    • b.

      door het maken van een geluidsopname.

Artikel 20: Nader onderzoek

  • 1. Indien tijdens de zitting, of na afloop van de zitting doch voordat het advies is uitgebracht, een nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter van een commissie uit eigen beweging of opverzoek van een commissie dit onderzoek houden. Verkregen informatie of adviezen worden in afschrift aan de leden van deze commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden toegezonden. Zij kunnen binnen een daartoe gestelde termijn schriftelijk reageren.

  • 2. De leden van de commissie, het bestuursorgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de in het eerste lid bedoelde nadere informatie of adviezen aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist omtrent een dergelijk verzoek.

  • 3. Op een nieuwe hoorzitting als bedoeld in het tweede lid zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 21: Raadkamer en advies

  • 1. Een commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2. Een commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Van minderheidsstandpunten wordt desgewenst in het advies melding gemaakt. Ingeval de stemmen staken beslist de stem van de voorzitter.

  • 3. Het advies is gemotiveerd en bevat een voorstel aan het bestuursorgaan inzake de te nemen beslissing.

  • 4. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van een commissie ondertekend.

Artikel 22: Uitbrengen van het advies

Het advies wordt, onder medezending van eventueel door een commissie ontvangen nadere informatie of adviezen, aan het bestuursorgaan uitgebracht. Gelijktijdig wordt het advies aan belanghebbenden toegezonden.

Afdeling 3: Slotbepaling

Artikel 23: inwerkingtreding en citeertitel

  • 1. Deze verordening treedt in werking 8 dagen na bekendmaking.

  • 2. Tegelijkertijd met de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening inzake de behandeling van beroep- en bezwaarschriften Deventer 2002.

  • 3. Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften Deventer.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 17 december 2014.

Voorzitter, Griffier

Toelichting

Toelichting