Regeling vervallen per 31-12-2022

Uitvoeringsprogramma Preventie- en handhavingsplan alcohol 2019 - 2022

Geldend van 26-03-2019 t/m 30-12-2022

Intitulé

Uitvoeringsprogramma Preventie- en handhavingsplan alcohol 2019 - 2022

1 Inleiding

De gemeenteraad heeft op 21 februari 2019 het Preventie- en handhavingsplan alcohol 2019 – 2022 (hierna: preventie- en handhavingsplan) vastgesteld. Daarin zijn, gelet het alcoholgebruik in Diemen en op basis van de evaluatie van het vorige preventie- en handhavingsplan, kaders gesteld die in dit uitvoeringsprogramma nader vorm worden gegeven.

De doelstelling uit het preventie- en handhavingsplan luidt:

Terugdringen van het aantal overmatige en zware drinkers door een integrale aanpak op het gebied van preventie, voorlichting en handhaving en gezamenlijk met stakeholders

Om deze doelstelling te halen heeft de gemeenteraad de volgende subdoelstellingen benoemd:

  • 1.

    De gemeente maakt in 2019 afspraken met paracommerciële instellingen over terugkerende voorlichting van bestuurders, vrijwilligers en leden over de effecten van alcoholgebruik en de regels voor alcoholverstrekking. De paracommerciële instellingen organiseren deze voorlichting met ondersteuning van gemeente. Doelstelling is om 100% van de besturen van de paracommerciële instellingen en 70% van de barvrijwilligers deel te laten nemen.

  • 2.

    De acties op het gebied van (vroeg)signalering alcoholmisbruik worden voor de periode 2019 – 2022 gecontinueerd en de accenten van voorlichting worden verlegd naar studenten.

  • 3.

    De gemeente gaat een voorbeeldfunctie vervullen als het gaat om alcoholverstrekking door intern de dialoog aan te gaan over alcoholverstrekking bij activiteiten die door, namens of met substantiële bijdrage van de gemeente worden georganiseerd. Uitgangspunt hierbij is een alcoholmatigingsbeleid met het stimuleren van alternatieven voor alcohol.

  • 4.

    Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zal jaarlijks in haar nieuwsbrieven informatie verstrekken over regels rondom alcoholverstrekking en effecten van alcoholgebruik om daarmee hun achterban te bereiken. Bij overtredingen wordt bekeken of KHN een faciliterende rol kan vervullen.

  • 5.

    Drankgebruik onder jongeren en jongvolwassenen op hangplekken (hierna wordt voor het gemak gesproken over ‘hangjongeren’) wordt integraal aangepakt met als doel het aantal locaties, waar op hangplekken wordt gedronken, in 2022 te halveren.

  • 6.

    Het naleefgedrag van alle alcoholverstrekkers blijft op peil (ten opzichte van resultaten evaluatie 2018) of wordt waar nodig verbeterd, door middel van risicogericht toezicht.

2 Opzet uitvoeringsprogramma

In dit uitvoeringsprogramma is van iedere subdoelstelling een uitvoeringsplan opgesteld. Ieder uitvoeringsplan beschrijft:

  • Het te behalen resultaat zoals hierboven genoemd;

  • De kaders die de raad hiervoor heeft meegegeven;

  • De wijze waarop uitvoering wordt gegeven om de resultaten te behalen;

  • De planning, inzet van mensen en middelen;

  • De wijze waarop monitoring plaatsvindt en eventueel wordt bijgestuurd.

Bij de totstandkoming van dit uitvoeringsprogramma zijn de volgende stakeholders betrokken:

  • Koninklijke Horeca Nederland (KHN);

  • Afvaardiging paracommerciële instellingen;

  • Afvaardiging detailhandel;

  • Jongerenraad Diemen;

  • Jongerenwerker;

  • Arkin;

  • Politie.

Jaarlijks informeren burgemeester en wethouders de gemeenteraad over de voortgang van de realisatie van het uitvoeringsprogramma. Dit informeren vindt plaats tegelijkertijd met het aanbieden van het ‘ Evaluatieverslag VTH-omgevingsrecht Diemen’ aan de gemeenteraad. De raad wordt tenminste geïnformeerd over:

  • Welke acties zijn uitgevoerd;

  • Welke resultaten zijn behaald;

  • Welke eventuele bijsturing heeft plaatsgevonden voor het volgende jaar.

3 Uitvoeringsprogramma

Uitvoeringsplan 1: Bewustwording bij paracommerciële instellingen

Beoogd resultaat

Planning, inzet en middelen

De gemeente maakt in 2019 afspraken met paracommerciële instellingen over terugkerende voorlichting van bestuurders, vrijwilligers en leden over de effecten van alcoholgebruik en de regels voor alcoholverstrekking. De paracommerciële instellingen organiseren deze voorlichting met ondersteuning van gemeente. Doelstelling is om 100% van de besturen van de paracommerciële instellingen en 70% van de barvrijwilligers deel te laten nemen.

Achtergrond en kaders vanuit de raad

Tijdens de evaluatie is opgemerkt dat de samenstelling van het bestuur van verenigingen en stichtingen regelmatig wijzigt. Bewustwording over alcoholgebruik in de kantines/clubhuizen is daarom een continu proces. Uit de inventarisatie van de bestuursreglementen is gebleken dat een aantal verenigingen hun bestuursreglement pas drie of vier jaar na de wetswijziging van 2014, waarop de leeftijdsgrens is verhoogd van 16 naar 18, heeft gewijzigd. Voor wat betreft de bewustwording kan hier nog winst worden behaald.

Naast wisseling van de bestuursleden, vinden er ook wisselingen plaats bij de barvrijwilligers. Het instrueren van hen moet daarom ook als doorlopend proces worden opgepakt. Omdat bij de sportverenigingen veel ouders en jongeren komen, liggen hier kansen om hen te bereiken met voorlichting over de effecten van alcoholgebruik.

De gemeente zal hierin voornamelijk een faciliterende rol vervullen en met de sportclubs/sportraad afspraken maken over de uitvoering.

Activiteit

Verantwoordelijke en uitvoerenden

Planning

Voorbereiden bijeenkomst voor bestuurders

• Horecacontactpersoon

• Beleidsmedewerker welzijn/sport

• Arkin

2e kwartaal 2019

Uitnodigen besturen sportclubs en accommodatie regelen

• Afgevaardigde paracommercie

2e kwartaal 2019

Bijeenkomst voor bestuurders

• Horecacontactpersoon

• Beleidsmedewerker welzijn

• Arkin

Mei 2019

Aanpassen bestuursreglementen en toesturen aan gemeente

• Bestuurders paracomm. inst.

Juli-oktober 2019

Voorbereiden instructiebijeenkomst barvrijwilligers

• Horecacontactpersoon

• Arkin

3e kwartaal 2019

Uitnodigen vrijwilligers en accommodatie regelen

• Afgevaardigde paracommercie

3e kwartaal 2019

Instructiebijeenkomst voor vrijwilligers

• Horecacontactpersoon

• Arkin

3e kwartaal 2019

Middelen

Horecacontactpersoon: 6 uur

Beleidsmedewerker welzijn/sport: 4 uur

Afgevaardigde paracommercie: 6 uur

Met Arkin worden in het kader van de uitvoering van de gezondheidsnota subsidie- en prestatieafspraken gemaakt. Het organiseren van deze bijeenkomsten wordt daarin meegenomen. Verder zijn er voor de uitvoering geen financiële middelen nodig.

Beschrijving uitvoering

Monitoring effecten en bijsturing

De gemeente organiseert in samenwerking met Arkin een informatiebijeenkomst voor de besturen van verenigingen en stichtingen met drank- en horecavergunning. Doel van deze bijeenkomst is de verschillende bestuursreglementen bespreken en het delen van beproefde instrumenten voor bewustwording over alcoholgebruik. Tijdens de bijeenkomst worden afspraken gemaakt over eventuele aanpassingen van de bestuursreglementen. Na twee jaar wordt zo’n bijeenkomst herhaald.

De gemeente organiseert samen met Arkin een instructiebijeenkomst voor barvrijwilligers van de paracommerciële instellingen. Deze instructiebijeenkomst is in aanvulling op de toets die barvrijwilligers kunnen afleggen via NOC*NSF. Deze instructiebijeenkomst wordt jaarlijks aangeboden.

Na een jaar wordt bekeken welke regels over alcoholverstrekking, die verder gaan dan hetgeen men wettelijk verplicht is na te leven, paracommerciële instellingen in hun bestuursreglement hebben opgenomen. De horecacontactpersoon van de gemeente bepaalt in overleg met de burgemeester welke eventuele bijsturen nodig is.

De mate waarin sportclubs hierin hun verantwoordelijk pakken, is medebepalend voor de invulling van het uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving. Wanneer blijkt dat de paracommerciële instellingen hun verantwoordelijkheid pakken, kan er op bepaalde aspecten terughoudender worden toegezien. Die terughoudendheid geldt in ieder geval niet voor toezicht op feesten van persoonlijke aard.

Uitvoeringsplan 2: Continueren aanpak (vroeg)signalering alcoholmisbruik en voorlichting

Beoogd resultaat

Planning, inzet en middelen

De acties op het gebied van (vroeg)signalering alcoholmisbruik worden voor de periode 2019 – 2022 gecontinueerd en de accenten van voorlichting worden verlegd naar studenten.

Achtergrond en kaders vanuit de raad

De aanpak vroegsignalering alcoholmisbruik is belegd bij Arkin. De afgelopen jaren is ingezet op training van hulpverleners en informatievoorziening aan potentiële cliënten en hun omgeving/mantelzorgers. Daarnaast is ingezet op het verzorgen van informatie, advies en ondersteuning aan verwijzers, gericht op verdere hulpverlening voor mensen met verslavingsproblematiek. De verslavingsconsulent is aanwezig in de huisartsenpraktijken in Diemen Noord en Zuid. Jaarlijks worden meerdere algemene casuïstiekbesprekingen gevoerd in het Brede Hoed team (consultatie en adviesfunctie). Dit alles wordt gecontinueerd voor de periode 2019 – 2022 met specifieke aandacht op kwetsbare groepen, zoals laagopgeleide mannen, ouderen en studenten.

De leeftijd waarop wordt gestart met het drinken van alcohol stijgt (landelijk beeld). De GGD heeft geconstateerd dat het starten met voorlichting op de basisschool te vroeg is. Sinds 2015 wordt daarom geen voorlichting meer gegeven over alcohol op basisscholen. De voorlichting zal zich voornamelijk gaan richten op studenten en pubers. In de subsidieafspraken met Arkin worden afspraken gemaakt over voorlichting op de campus (tevens in het Engels) en een inloopspreekuur over middelengebruik.

De afspraken over inzet en middelen worden gemaakt in de subsidieafspraken en worden om praktische redenen hier niet herhaald. Hier beschrijven we daarentegen wel de planning voor het opstellen van de werkafspraken en het delen daarvan met de andere stakholders in de uitvoering van het preventie- en handhavingsplan. De genomen preventieve acties en behaalde resultaten kunnen immers van invloed zijn op de benodigde handhaving en voorlichting (zie elders in dit uitvoeringsprogramma). Andersom kunnen de stakeholders informatie delen die relevant is voor de afspraken die met Arkin worden gemaakt. Denk daarbij bijvoorbeeld aan informatie over alcoholgebruik onder bepaalde doelgroepen.

Activiteit

Verantwoordelijke en uitvoerenden

Planning

Opstellen subsidieafspraken

• Beleidsmedewerker Welzijn

• Arkin

4e kwartaal van het jaar vóór het jaar waarop de afspraken betrekking hebben

Uitvoeren subsidieafspraken

• Arkin

Lopend subsidiejaar

Verantwoording over prestatieafspraken

• Arkin

2e kwartaal van het jaar na het jaar waarop de afspraken betrekking hebben

Delen van de resultaten met stakeholders

• Beleidsmedewerker Welzijn

Arkin ontvang jaarlijks een structurele subsidie van € 26.000 waaruit de activiteiten worden betaald.

Beschrijving uitvoering

Monitoring effecten en bijsturing

Voor het continueren van de aanpak (vroeg)signalering en voorlichting worden de volgende activiteiten uitgevoerd:

• Het verzorgen van informatie, advies en ondersteuning aan verwijzers en/of intermediairs voor verder hulpverlening voor mensen met verslavingsproblematiek mogelijk te maken.

• Advies en consultatie in het kader van samenwerking met lokale partijen (zoals, Cordaan, gezondheidscentra, Madi, informele zorg, directie van studentencampus en bewonerscommissie) op aanvraag.

• Organiseren van algemene voorlichting over middelengebruik, voorlichtingen voor studenten woonachtig op de campus in Diemen Zuid en aan de Rode Kruislaan, in samenspraak met de POH ggz van de verschillende gezondheidscentra. Daarnaast wordt op deze twee locaties een inloopspreekuur over middelengebruik ingesteld.

• Ontwikkelen van voorlichtingen in het Engels voor internationale studenten woonachtig in Diemen.

• Toeleiden van potentiele cliënten naar passende zorg (POH/Huisarts, verslavingszorg, etc.). Arkin kan daarvoor aansluiten bij casuïstiekgesprekken.

In de subsidieafspraken met Arkin worden hierover concrete prestatieafspraken gemaakt.

Jaarlijks worden subsidieafspraken geëvalueerd. Daarbij wordt bekeken of de prestatieafspraken uit de subsidieafspraken worden behaald en wordt waar nodig bijgestuurd.

Uitvoeringsplan 3: Gemeentelijke voorbeeldfunctie

Beoogd resultaat

Planning, inzet en middelen

De gemeente gaat een voorbeeldfunctie vervullen als het gaat om alcoholverstrekking door intern de dialoog aan te gaan over alcoholverstrekking bij activiteiten die door, namens of met substantiële bijdrage van de gemeente worden georganiseerd. Uitgangspunt hierbij is een alcoholmatigingsbeleid met het stimuleren van alternatieven voor alcohol.

Achtergrond en kaders vanuit de raad

De gemeente Diemen organiseert regelmatig bijeenkomsten en evenementen waarbij alcohol wordt geschonken (of verstrekt een substantiële subsidie om de bijeenkomst of evenement te organiseren). Om het goede voorbeeld te geven wordt de alcoholverstrekking bij deze activiteiten opnieuw tegen het licht gehouden. Daarbij wordt kritisch beoordeeld of alcoholverstrekking bij al die activiteiten gewenst en passend is. Voor de activiteiten waar na deze beoordeling nog alcohol geschonken wordt, vervult de gemeente (of de gesubsidieerde partners) een voorbeeldrol voor alcoholverstrekkers voor wat betreft maatregelen op het gebied van bewustwording en naleving. Tevens worden alternatieven voor alcohol gestimuleerd.

Activiteit

Verantwoordelijke en uitvoerenden

Planning

Inventariseren activiteiten met alcohol door of namens gemeente georganiseerd

• Horecacontactpersoon

• Coördinator T&H

April 2019

Voorbereiden en organiseren dialoog

• Horecacontactpersoon

• Coördinator T&H

April 2019

Dialoog over alcoholverstrekking bij gemeentelijke activiteiten

• Horecacontactpersoon

• Coördinator T&H

• Collega’s die activiteiten met alcohol organiseren

Mei 2019

Opstellen gedragslijn

• Horecacontactpersoon

• Coördinator T&H

Juni – september 2019

Verkenning wijze van deelname “Ik Pas” 2020

• Beleidsmedewerker Welzijn

2e kwartaal 2019

Middelen

Horecacontactpersoon: 20 uur

Coördinator T&H: 20 uur

Afgevaardigde overig: n.t.b.

Beschrijving uitvoering

Monitoring effecten en bijsturing

De gemeente brengt al haar bijeenkomsten, evenementen en activiteiten in beeld waar alcohol wordt geschonken. Aan de hand daarvan wordt met betrokkenen een dialoog georganiseerd over de alcoholverstrekking. Team Vergunningen neemt hierin de lead. Voor de dialoog worden alle collega’s uitgenodigd die de activiteiten organiseren waarbij de alcohol wordt verstrekt. In de dialoog staan de volgende drie vragen centraal:

1. Is de alcoholverstrekking bij de verschillende activiteiten gewenst?

2. Welke maatregelen worden getroffen om een voorbeeldfunctie te vervullen bij de activiteiten waarbij wel wordt geschonken?

3. Welke aanvullende maatregelen kan de gemeente nemen in het kader van die voorbeeldfunctie?

Op basis van de resultaten van deze bijeenkomst wordt een gedragslijn vastgesteld over “alcoholverstrekking door of in opdracht van gemeente Diemen”. Deze wordt vastgesteld door burgemeester en wethouders.

In nader overleg wordt bekeken hoe portefeuillehouder en/of gemeentesecretaris een rol kunnen vervullen in de dialoog.

De gemeente doet jaarlijks mee aan de actie “Ik Pas”. Voor het jaar 2020 wordt nog bekeken of daarop extra wordt ingezet met Arkin.

Een jaar na vaststelling van de gedragslijn wordt opnieuw geïnventariseerd bij welke gemeentelijke activiteiten alcohol wordt verstrekt. Daarbij wordt tevens geïnventariseerd hoe invulling wordt gegeven aan de voorbeeldfunctie.

Bijsturing vindt in eerste instantie plaats tussen de horecacontactpersoon en de collega die de activiteit met alcohol organiseert (waarbij volgens gedragslijn geen alcohol wordt gedronken of waarbij de alcoholverstrekking niet plaatsvindt conform de gedragslijn).

De mate waarin uitvoering wordt gegeven aan de gedragslijn, is medebepalend voor de invulling van het uitvoeringsprogramma toezicht en handhaving. Wanneer blijkt dat alcoholverstrekking plaatsvindt conform gedragslijn, kan er op bepaalde aspecten terughoudender worden toegezien.

Uitvoeringsplan 4: Informerende en bemiddelende rol KHN

Beoogd resultaat

Planning, inzet en middelen

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) zal jaarlijks in haar nieuwsbrieven informatie verstrekken over regels rondom alcoholverstrekking en effecten van alcoholgebruik om daarmee hun achterban te bereiken. Bij overtredingen wordt bekeken of KHN een faciliterende rol kan vervullen.

Achtergrond en kaders vanuit de raad

De horecabranche kent een redelijk verloop. Bij het verlenen van nieuwe horecavergunningen worden ondernemers in het intakegesprek uitgebreid geïnformeerd over de geldende regels. Daarnaast ontvangen zij een map voor het bewaren van de vergunningen en met informatiesheets over de belangrijkste regels. De kracht van de boodschap zit hem in herhaling. Daarom worden afspraken met KHN gemaakt over het regelmatig onder aandacht brengen van belangrijke of gewijzigde regels en de effecten van alcoholgebruik.

KHN heeft aangegeven ook een faciliterende rol te willen vervullen na geconstateerde overtredingen. Omdat bestuurlijke handhaving hoofdzakelijk niet op sanctioneren is gericht maar op het verbeteren van naleefgedrag trekken gemeenten en KHN daar gezamenlijk in op. Dit houdt in dat er gezamenlijk gesprekken met (structurele) overtreders gevoerd worden over het verbeteren van het naleefgedrag. Daarnaast kan KHN ondersteunen bij het verbeteren van het naleefgedrag.

Activiteit

Verantwoordelijke en uitvoerenden

Planning

Opstellen nieuwsbrief over toezicht afgelopen jaar en speerpunten volgend jaar

• Horecacontactpersoon

• KHN

Januari (jaarlijks)

Verspreiden nieuwsbrief

• KHN

Februari (jaarlijks)

Bemiddeling bij overtredingen

• KHN

• Gemeente T&H

Indien nodig

Middelen

Gemeente horecacontactpersoon: 4

KHN (nieuwsbrief): 6

Gemeente T&H: p.m.

KHN (bemiddeling): p.m.

Beschrijving uitvoering

Monitoring effecten en bijsturing

Bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma voor het toezicht, worden gezamenlijk de speerpunten voor het komend jaar bepaald. Met het doel om overtredingen van die speerpuntthema’s te voorkomen, worden horecaondernemers door KHN geïnformeerd over betreffende regels. Waar mogelijk worden hen ook handreikingen geboden voor het voldoen aan de regels. Wanneer een speerpunt bijvoorbeeld de aanwezigheid van leidinggevenden in het horecabedrijf is, kan worden geadviseerd om zorg te dragen voor voldoende leidinggevenden op het aanhangsel van de vergunning.

KHN en gemeente stellen hiervoor een gezamenlijke nieuwsbrief op. In deze nieuwsbrief kunnen tevens de resultaten van toezicht van het afgelopen jaar met de horeca worden gedeeld. Daaruit kunnen zij opmaken op welke punten zij de regels goed naleven en wat nog de aandacht verdient. KHN zorgt voor verspreiding van de nieuwsbrief.

Soms worden overtredingen bewust en calculerend begaan. In andere gevallen is er echter geen sprake van opzet. De sancties uit het Horecasanctiebeleid Diemen 2017 (hierna: horecasanctiebeleid) houden er reeds rekening mee of een overtreding doorgaans onbedoeld, uit onverschilligheid, calculerend of bewust wordt begaan. In individuele gevallen kan wel eens sprake zijn van een andere situatie dan hoe het in het algemeen is ingeschaald. Een overtreding die doorgaans als calculerend wordt aangemerkt, kan in een bepaalde situatie weleens uit onverschilligheid zijn begaan. Wanneer KHN van mening is dat de ondernemer een overtreding onbedoeld of uit onverschilligheid heeft begaan, bekijkt KHN of zij faciliterende kunnen optreden. Bij calculerende en bewuste overtredingen treedt KHN in ieder geval niet bemiddelend op.

Na een jaar wordt bekeken hoeveel overtredingen zijn geconstateerd ten aanzien van de vooraf aangekondigde speerpunten. Resultaten worden in de nieuwe nieuwsbrief bekendgemaakt.

Na twee jaar wordt de communicatie over de speerpunten geëvalueerd. Daarbij wordt het volgende samen met de horecaondernemers en KHN (tijdens horecaoverleg) bekeken:

• Hoe is dit de branche en KHN bevallen?

• Hoe is dit de gemeente bevallen?

• Zijn er significant minder overtredingen ten aanzien van de speerpunten waarvoor aandacht is gevraagd?

• Zijn er neveneffecten, zoals verschuiving van overtredingen, waar te nemen?

• Is het gewenst om dit voort te zetten? Zo ja, welke eventuele verbeterpunten zijn er aan te brengen?

Jaarlijks bespreken gemeente en KHN hoe invulling is gegeven aan de bemiddelende rol. Daarbij wordt bekeken:

• Hoe vaak bemiddeling heeft plaatsgevonden en hoe vaak KHN dat heeft afgewezen.

• Welke uitkomsten heeft de bemiddeling gehad (bijvoorbeeld een maatwerkafspraak i.p.v. sanctie)?

• Welke effecten heeft dat uiteindelijk opgeleverd (bijvoorbeeld een uiteindelijk gewenst naleefgedrag)?

• Of bijsturing van inzet van dit instrument nodig is.

Hiervan wordt jaarlijks verslag gedaan. Deze verslagen maken onderdeel uit van de evaluatie van het beleid in 2022.

Uitvoeringsplan 5: Terugdringen hinderlijk drankgebruik hangjongeren

Beoogd resultaat

Planning, inzet en middelen

Drankgebruik onder jongeren en jongvolwassenen op hangplekken (hierna wordt voor het gemak gesproken over ‘hangjongeren’) wordt integraal aangepakt met als doel het aantal locaties, waar op hangplekken wordt gedronken, in 2022 te halveren.

Achtergrond en kaders vanuit de raad

Bij de evaluatie is aangegeven dat er regelmatig sprake is van (hinderlijk) drankgebruik van hangjongeren. De meest opvallende locatie waar dat plaatsvindt is winkelcentrum Kruidenhof. Aanvullend op de effecten op de gezondheid is hier sprake van effecten op de leefomgeving waarvan derden direct hinder kunnen ondervinden. Omdat het drankgebruik hier ook de leefomgeving raakt, krijgt dit prioriteit in de handhaving (ten opzichte van drankgebruik in de horeca).

Beschrijving uitvoering

Team handhaving, openbare orde en veiligheid brengt samen met Stichting Aanpak Overlast Amsterdam (SAOA), de jongerenwerker en politie in kaart op welke locaties zich hangjongeren begeven en waarbij alcohol wordt genuttigd. Andere stakeholders zoals KHN wordt daarbij gevraagd om input. Bij de inventarisatie wordt per locatie beschreven:

• doelgroep;

• typering overlast aan de hand van waarnemingen, veiligheidsmonitor klachten, meldingen en aangiften;

• omgevingsfactoren (stakeholders, aanwezige horeca etc.);

• geldende regels (bv. plaatselijk alcoholverbod).

Voor iedere locatie wordt, afhankelijk van de uitkomsten uit inventarisatie, beschreven welke maatregelen worden genomen, bestaande uit preventieve maatregelen en handhaving. Partijen bepalen gezamenlijk de prioritering voor wat betreft de aanpak van de verschillende locaties.

De te analyseren hotspots zijn op dit moment:

• Rode Kruislaan (bij Basketbalveld van studenten flats)

• Winkelcentrum de Kruidenhof tot het stationsgebied

• Dalkruid/ Kleefkruid (speeltuin)

• Bij de MC Donalds

• Achterkant AH. (Van Markenplansoen)

• Ouderkerkerlaan bij de speeltuin.

• Gruttoplein

• Waterkant

• Meelbeskamp parkeerplaats nabij speelplaats

• Diemerhof (VIA Hotel)

• Parkeerplaats Diemerbos

• Schoolplein de Ark

Het instellen of uitbreiden van straatalcoholverboden behoort tot een van de maatregelen die wordt overwogen bij de aanpak. Voor het winkelcentrum Diemen Zuid wordt het straatalcoholverbod in ieder geval uitgebreid.

Met bureau Halt wordt de samenwerking voortgezet, overtredende jongeren worden meer doorverwezen en processen worden gestroomlijnd.

Na een succesvolle aanpak wordt met de afdeling communicatie van de gemeente bekeken hoe bekendheid kan worden gegeven aan de succesvolle aanpak. Dit heeft mogelijk een preventieve werking richting andere locaties met overlast.

Activiteit

Verantwoordelijke en uitvoerenden

Planning

In kaart brengen locaties

• Gemeente (team Handhaving)

• Politie

• Jongerenwerker

April 2019

Opstellen plan van aanpak

• Idem

Mei 2019

Uitvoeren plan van aanpak

• Idem

Juni 2019 – mei 2010

Evaluatie aanpak

• Idem

Juni 2020

Middelen

Gemeente, team handhaving 200 uur (50 weken x 4 uur)

Politie 200 uur (50 weken x 4 uur)

Jongerenwerker 50 uur

HALT 20 uur

Afdeling communicatie 4 uur

Monitoring effecten en bijsturing

De effecten van de aanpak worden in juni 2020 geëvalueerd aan de hand van waarnemingen, veiligheidsmonitor, klachten, meldingen en aangiften. De resultaten zijn de input voor de behandelaanpakken van het daaropvolgend jaar.

De lijst met hotspots is een momentopname en bevat nu de locaties die de hoogste prioriteit hebben. Omdat groepen zich kunnen verplaatsen, is de lijst continue aan verandering onderhevig. Jaarlijks worden de hotspots opnieuw in geïnventariseerd.

Uitvoeringsplan 6: Risicogericht toezicht

Beoogd resultaat

Planning, inzet en middelen

Het naleefgedrag van alle alcoholverstrekkers blijft op peil (ten opzichte van resultaten evaluatie 2018) of wordt waar nodig verbeterd, door middel van risicogericht toezicht.

Achtergrond en kaders vanuit de raad

Een integrale afweging op het gebied van toezicht en handhaving vindt plaats in het VTH-beleid. In dat beleid zijn de risico’s van een breed scala aan handhavingstaken bepaald. Burgemeester en wethouders stellen jaarlijks een uitvoeringsprogramma vast. Daarin worden uitgangspunten uit het VTH-beleid vertaald naar aantallen controles.

De benodigde inzet voor toezicht op de Drank- en horecawet is mede afhankelijk van de preventieve maatregelen die alle stakholders treffen op het gebied van alcoholmatiging en de effecten daarvan. Daarom worden die stakeholders betrokken voor de invulling van het uitvoeringsprogramma, conform de uitgangspunten uit het VTH-beleid (voor zover het de DHW en alcoholgerelateerde overtredingen betreft).

Nu er na een paar jaar toezicht op de Drank- en Horecawet meer inzicht is in het naleefgedrag, kan er risicogerichter toezicht worden gehouden.

Activiteit

Verantwoordelijke en uitvoerenden

Planning

Opmaken voorlopige cijfers toezicht en handhaving en voorbereiden gesprek over uitvoeringsprogramma volgend jaar

• Gemeente (team handhaving)

Oktober (jaarlijks)

Deelname gesprek over uitvoeringsprogramma

• Allen

November (jaarlijks)

Opstellen uitvoeringsprogramma

• Gemeente (team handhaving)

November / december (jaarlijks)

Reactie op concept uitvoeringsprogramma

• Allen

December (jaarlijks)

Voorbereiden besluitvorming uitvoeringsprogramma

• Gemeente (team handhaving)

December / januari (jaarlijks)

Middelen

Gemeente, team handhaving 24 uur

Stakeholder 4 uur (per stakeholder)

Beschrijving uitvoering

Monitoring effecten en bijsturing

In dit uitvoeringsprogramma beschrijven we, in tegenstelling tot het vorige preventie- en handhavingsplan, niet hoeveel controles er worden uitgevoerd of met welke frequentie. Daarin voorziet het uitvoeringsprogramma van het VTH-beleid immers. Hier beschrijven we:

• De verschillende type horecacontroles;

• Uitgangspunten voor het opstellen van het uitvoeringsprogramma van het VTH-beleid;

• Het proces hoe we samen met stakeholders (alcoholverstrekkers: horeca, detailhandel en paracommercie) het uitvoeringsprogramma VTH beleid opstellen.

Type controles

Net als in het vorige beleid, worden vijf type controles toegepast, namelijk:

• Integrale controle: wordt uitgevoerd met andere partijen zoals politie, NVWA, inspectie SWZ en de Belastingdienst (gemiddeld 6 uur per controle);

• Basiscontrole: wordt uitgevoerd door de gemeente, waarbij op alle gemeentelijke taakvelden wordt toegezien, namelijk: Drank- en Horecawet, brandveiligheid, milieu, APV, etc. (gemiddeld 3 uur per controle en bij evenementen 2 uur);

• Gerichte incidentele controle: hierbij wordt slechts toegezien op mogelijke overtredingen van de Drank- en Horecawet, vaak n.a.v. een vermoeden van een overtreding of melding daarover (gemiddeld 6 uur per controle);

• Leeftijdscontrole: specifiek gericht op overtreding van de leeftijdsgrens. Deze controle moet vaak anoniem plaatsvinden en bij voorkeur door een jongere en onbekende toezichthouder/boa (gemiddelde tijdsbesteding onbekend);

• Hercontrole: wordt uitgevoerd na een geconstateerde overtreding bij bovengenoemde controles (gemiddeld 2 uur per controle).

Uitgangspunten voor opstellen uitvoeringsprogramma VTH-beleid

Bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma wordt rekening gehouden met het volgende:

• Controles worden bepaald op basis van risicoclassificatie en prioritering uit integraal VTH-beleid en de resultaten van het toezicht en naleefgedrag van het voorgaande jaar;

• De mate waarin partijen preventieve maatregelen nemen of anderszins bijdragen aan het alcoholmatigingsbeleid, bepaalt mede de mate van toezicht;

• Met stakeholders wordt bepaald waarop wordt toegezien. Waar (bij wie) en wanneer wordt toegezien, bepaalt de gemeente;

• Integrale controles worden niet steekproefsgewijs ingezet, maar alleen als daar aanleiding voor is;

• Branches waarin het interne toezicht is geregeld, worden minder gecontroleerd dan branches waarin dat niet is geregeld. De mate van strengheid is daarin mede bepalend;

• Alcoholverstrekkers met een goed naleefgedrag worden minder gecontroleerd dan alcoholverstrekkers die regelmatig regels overtreden;

• Sancties voor alcoholverstrekking en – bezit aan en door minderjarigen worden, voor zover mogelijk, opgelegd aan alcoholverstrekker en minderjarigen;

• Het totaal in te zetten uren voor toezicht op dit thema bedraagt ongeveer 470 uur.

• Het eerste jaar ligt de nadruk van de controles op te houden feesten en partijen bij de paracommerciële instellingen omdat daarop afgelopen jaren relatief weinig toezicht is gehouden en dat een terugkerend onderwerp van gesprek is in de horeca-overleggen.

Proces opstellen uitvoeringsprogramma VTH-beleid

De gemeente neemt de lead bij het opstellen van het uitvoeringsprogramma. De gemeente nodigt de stakeholders uit om medio november mee te denken over invulling van het uitvoeringsprogramma. Bij de uitnodiging voorziet de gemeente de stakeholders van de resultaten van het toezicht van het lopende jaar (voor zover dan bekend). Stakeholders geven input en denken mee, maar de uiteindelijke beslissing over invulling van het uitvoeringsprogramma ligt bij de burgemeester (of burgemeester en wethouders voor zover het hun bevoegdheid betreft).

Bij voorkeur wordt er één gesprek gevoerd met alle stakholders tegelijkertijd en ontvangen zij naar aanleiding daarvan een concept waarop zij nog schriftelijk kunnen reageren. Wanneer hetgeen in het uitvoeringsprogramma sterk afwijkt van de gegeven input, wordt dit meegedeeld aan het bestuursorgaan dat hierover moet besluiten.

In aanvulling op het gezamenlijk opstellen van het uitvoeringsprogramma, maken partijen afspraken over de wijze van toezicht. Deze afspraken moeten enerzijds de toezichtlast voor ondernemers beperken, maar moeten anderzijds geen belemmering zijn voor de effectiviteit en efficiency van het toezicht.

Van de resultaten en effecten van handhaving wordt verslag gedaan in het Evaluatieverslag VTH-omgevingsrecht Diemen. De volgende informatie zal ten minste worden gemonitord:

• Aantal meldingen/klachten over overtredingen Drank- en Horecawet;


• Aantal en type uitgevoerde controles;


• Gemiddelde tijdsbesteding van de controles;


• Aantal en type geconstateerde overtredingen (per type drankverstrekker);

• Aantal geconstateerde overtredingen bij hercontrole (per type drankverstrekker);

• Aantal geconstateerde overtredingen leeftijdsgrens (per type drankverstrekker);

• Aantal opgelegde sancties.

De cijfers zijn mede input voor het uitvoeringsprogramma van het daaropvolgend jaar.