Regeling vervallen per 01-01-2020

ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING DRUTEN 2018

Geldend van 15-03-2018 t/m 31-12-2019 met terugwerkende kracht vanaf 01-03-2018

Intitulé

ALGEMENE SUBSIDIEVERORDENING DRUTEN 2018

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

In deze verordening en de daarop berustende subsidieregelingen verstaan we onder:

  • a.

    Aanvrager: organisatie of (groep van) personen die subsidie aanvraagt /aanvragen.

  • b.

    Activiteitenplan: zoals genoemd in artikel 4:62 van de Awb.

  • c.

    Algemene groepsvrijstellingsverordening: verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 127), dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving.

  • d.

    Algemene reserve: een reserve die ervoor is om onvoorziene schommelingen in de bedrijfsvoering van de subsidieaanvrager op te vangen.

  • e.

    Awb: Algemene wet bestuursrecht.

  • f.

    Boekjaar: Een boekjaar is de periode waarover een financieel verslag loopt. Het activiteitenverslag en de jaarrekening wordt opgemaakt over een boekjaar. Het boekjaar loopt gelijk met het kalenderjaar (van 1 januari tot en met 31 december).

  • g.

    Per boekjaar verstrekte subsidie: een subsidie met een structureel karakter. Dat betekent dat deze subsidie geldt voor activiteiten in een kalenderjaar of een bepaald aantal kalenderjaren.

  • h.

    Bestemmingsreserve: Dit is een reserve voor een te verwachten uitgave in een bepaalde periode voor een vooraf vastgestelde activiteit. Het vormen van een bestemmingsreserve heeft toestemming nodig van het College.

  • i.

    Bestuursorgaan: Dit is het College of de Raad voor zover zij bevoegd zijn.

  • j.

    Budgetsubsidie: een vorm van per boekjaar verstrekte subsidie. De aanvrager ontvangt deze subsidie voor meerdere boekjaren met een minimum van twee en een maximum van vier boekjaren. Het maximum subsidiebedrag wordt vooraf bepaald. De omvang van het subsidiebedrag is afhankelijk van de gewenste activiteiten of het prestatieniveau.

  • k.

    College: het College van burgemeester en wethouders van Druten.

  • l.

    Commissie: De Europese Commissie

  • m.

    De-minimisverordening: verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 352), verordening (EU) nr. 1408/2013 van de Commissie van 18 december 2013 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de landbouwproductiesector (PbEU L 352/9) en verordening (EU) nr. 717/2014 van de Commissie van 27 juni 2014 inzake de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag op de-minimissteun in de visserij- en aquacultuursector (PbEU L 190/45), dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving.

  • n.

    Eénmalige subsidie: een subsidie die de aanvrager ontvangt voor incidentele en/of onvoorziene activiteiten. Die activiteiten moeten starten binnen twaalf maanden na de aanvraag. Aan deze subsidie kan de aanvrager geen rechten ontlenen voor de daarop volgende jaren.

  • o.

    Europees steunkader: een mededeling, richtsnoer, kaderregeling, besluit of vrijstellings-verordening op het gebied van staatssteun die de Commissie of de Raad van de Europese Unie, gelet op de artikelen 106, derde lid, 107, 108 of 109 van het Verdrag heeft vastgesteld.

  • p.

    Normsubsidie: een vorm van per boekjaar verstrekte subsidie. Het maximum subsidiebedrag is berekend volgens een aantal objectieve en duidelijk meetbare eenheden.

  • q.

    Onderneming: iedere eenheid, ongeacht haar rechtsvorm of wijze van financiering, die een economische activiteit uitoefent;

  • r.

    Organisatie: een rechtspersoon naar burgerlijk recht die:

    • als hoofddoel de belangen behartigt op één of meer terreinen waarvoor deze verordening geldt en

    • volgens deze verordening subsidie wil aanvragen of aan wie subsidie is verleend.

  • s.

    Projectsubsidie: een vorm van éénmalige subsidie. De aanvrager heeft éénmalig recht op een maximaal subsidiebedrag om een vooraf goedgekeurd en een in tijd en omvang begrensd project uit te voeren.

  • t.

    Raad: de gemeenteraad van Druten.

  • u.

    Subsidieperiode: de in de beschikking tot subsidieverlening vastgestelde periode waarvoor subsidie wordt verleend.

  • v.

    Subsidieregeling: regels ter uitwerking van deze verordening.

  • w.

    Verdrag: Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie.

  • x.

    Voorziening: Dit is een post op de balans die een schatting geeft van voorzienbare lasten door risico’s en verplichtingen.

  • y.

    Waarderingssubsidie: een subsidie waarbij aan een aanvrager eenmalig of per boekjaar een subsidiebedrag voor activiteiten wordt verstrekt zonder dat de Gemeente Druten deze activiteiten wenst te beïnvloeden.

Artikel 2. Reikwijdte

  • 1. Deze verordening geldt voor de verstrekking van subsidies genoemd in lid 3 van dit artikel. Deze verordening geldt niet voor subsidies waarvoor:

    • a.

      de Raad een aparte verordening heeft vastgesteld;

    • b.

      geen wettelijke grondslag nodig is volgens de Awb .

  • 2. Voor subsidies waarvoor geen wettelijke grondslag nodig is, kan het bestuursorgaan besluiten dat deze verordening geheel of gedeeltelijk geldt.

  • 3. Er zijn de volgende soorten subsidies:

    • a.

      Budgetsubsidie;

    • b.

      Normsubsidie;

    • c.

      Projectsubsidie;

    • d.

      Waarderingssubsidie.

  • 4. Voor subsidies genoemd in lid 3a, 3b en 3d geldt Afdeling 4.2.8 van de Awb, behalve voor éénmalige waarderingssubsidies.

  • 5. Het bestuursorgaan verleent alleen subsidies aan organisaties. Het College kan een projectsubsidie of eenmalige waarderingssubsidie tot maximaal € 5.000 ook aan groepen natuurlijke personen verlenen, die in de gemeente Druten wonen.

Artikel 3. Subsidieregelingen

  • 1. Het College kan voor de subsidies genoemd in artikel 2, lid 3 subsidieregelingen vast stellen. In die regeling legt zij vast voor welke activiteiten het bestuursorgaan subsidie kan verlenen. In die regeling staat welke aanvragers subsidie kunnen ontvangen, hoe het bestuursorgaan de subsidie berekent en hoe zij het subsidiebedrag betaalt.

  • 2. Het College kan in een subsidieregeling afwijken van artikel 6, 7, 8, 9 en 13.

Artikel 4. Europees steunkader

  • 1. Het College kan in een subsidieregeling afwijken van deze verordening en deze aanvullen als dat voor het voldoen aan een Europees steunkader noodzakelijk is.

  • 2. Bij subsidieregelingen die bepalen dat een Europees steunkader kan gelden, verwijst de regeling naar dit steunkader.

  • 3. Bij subsidies waarvoor een Europees steunkader geldt, geldt dat:

    • a.

      de verleningsbeschikking verwijst naar de geldende artikelen van het steunkader;

    • b.

      het bestuursorgaan alleen subsidie verleent voor activiteiten, doelstellingen, resultaten en kosten die voldoen aan de eisen van dit steunkader.

    • c.

      ondernemingen alleen in aanmerking komen als de subsidieverstrekking voldoet aan de voorwaarden van dit steunkader.

Artikel 5. Subsidieplafond en begrotingsvoorbehoud

  • 1. Alleen de Raad kan subsidieplafonds vaststellen.

  • 2. In dat geval bepaalt het College in een subsidieregeling de wijze van verdeling en verstrekking van de subsidie.

  • 3. Alleen de Raad kan een plafond verlagen of verhogen als:

    • a.

      zij het plafond vaststelt voordat ze de begroting voor het betrokken jaar vaststelt of goedkeurt en

    • b.

      de aanvragen waarvoor het plafond geldt, moeten worden ingediend voordat de Raad de begroting voor het betrokken jaar vaststelt of goedkeurt.

  • 4. Bij de bekendmaking van een plafond wijst het College op de kans dat de Raad een plafond kan verlagen en op de gevolgen daarvan voor al ingediende aanvragen.

  • 5. Als het bestuursorgaan subsidie verleent ten laste van een begroting die niet is vastgesteld of goedgekeurd, dan geldt een voorwaarde. Voorwaarde is dat voldoende geld op de begroting beschikbaar komt. In de beschikking wordt daarop gewezen.

Artikel 6. Aanvraag

  • 1. Een aanvrager vraagt schriftelijk subsidie aan bij het College. Als hiervoor een aanvraagformulier aanwezig is, dan moet de aanvrager dit gebruiken.

  • 2. Bij de aanvraag geeft de aanvrager in ieder geval de volgende informatie:

    • a.

      een beschrijving van de activiteiten waarvoor hij subsidie wil;

    • b.

      de doelen en resultaten die hij met die activiteiten wil bereiken en hoe de activiteiten aan dat doel bijdragen;

    • c.

      een begroting van de kosten van de activiteiten en een dekkingsplan.

    • d.

      als de aanvrager een onderneming is:

      • 1.

        een opgave van subsidies, vergoedingen of tegemoetkomingen in welke vorm ook met staatsmiddelen bekostigd, die al zijn of zullen worden ontvangen voor de act-viteiten waarvoor de aanvrager subsidie wenst;

      • 2.

        de zogenaamde “de-minimisverklaring” volgens de-minimisverordening.

    • e.

      de stand van de algemene reserve op het moment van de aanvraag als de aanvrager een subsidie aanvraagt die per boekjaar wordt verstrekt.

  • 3. Een aanvrager die voor de eerste keer subsidie aanvraagt, voegt bij de aanvraag:

    • a.

      van een organisatie:

      • 1.

        een kopie van de oprichtingsakte of de statuten;

      • 2.

        de jaarrekening of de balans van het voorgaande jaar;

      • 3.

        haar inschrijvingsnummer bij de Kamer van Koophandel;

    • b.

      van een natuurlijk persoon of groep van personen het Burgerservicenummer.

Artikel 7. Aanvraagtermijn

  • 1. Als een aanvrager per boekjaar subsidie vraagt, dan moet hij de aanvraag indienen uiterlijk 1 juni vóór het jaar of de jaren waarover de aanvraag gaat.

  • 2. Een aanvrager moet een éénmalige aanvraag om subsidie tot € 25.000 indienen uiterlijk 6 weken voordat hij van plan is te beginnen met de activiteiten waarvoor hij subsidie vraagt.

  • 3. Een aanvrager moet een éénmalige aanvraag om subsidie van € 25.000 of meer indienen uiterlijk 12 weken voordat hij van plan is te beginnen met de activiteiten waarvoor hij subsidie vraagt.

Artikel 8. Beslistermijn

  • 1. Het bestuursorgaan beslist op een aanvraag als bedoeld in artikel 7, lid 1, vóór 31 december van het jaar waarin de aanvraag is ingediend.

  • 2. Het College beslist op een aanvraag als bedoeld in artikel 7, lid 2 binnen 4 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

  • 3. De Raad beslist op een aanvraag als bedoeld in artikel 7, lid 3 binnen 12 weken nadat de volledige aanvraag is ingediend.

  • 4. Bij een aanvraag om subsidie, die volgens het Verdrag wordt aangemeld bij de Commissie, volgt een beslissing direct nadat de Commissie een eindbeslissing heeft genomen.

Artikel 9. Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden

  • 1. In de Awb staan artikelen om subsidie te weigeren, in te trekken of terug te vorderen. Het bestuursorgaan weigert daarnaast subsidie in elk geval als:

    • a.

      de Commissie volgens het Verdrag heeft vastgesteld dat de subsidie in strijd is met de interne markt.

    • b.

      het om een aanvrager gaat tegen wie de Commissie een bevel tot terugvordering heeft uitstaan.

  • 2. Het bestuursorgaan weigert subsidie in elk geval als de verstrekking in strijd zou zijn met een Europees steunkader omdat:

    • a.

      subsidie verstrekt zou worden aan een aanvrager die een onderneming drijft die in moeilijkheden zit als bedoeld in dat steunkader, of

    • b.

      de subsidie geen stimulerend effect heeft als bedoeld in dat steunkader.

  • 3. Het bestuursorgaan kan ook subsidie weigeren als:

    • a.

      de aanvrager minder dan € 250,- subsidie aanvraagt.

    • b.

      de te subsidiëren activiteit(-en) al heeft / hebben plaats gevonden;

    • c.

      de te subsidiëren activiteiten niet of niet in stevige mate gericht zijn op of als ze onvoldoende ten goede komen aan de inwoners van de gemeente Druten;

    • d.

      de subsidieverstrekking niet is toegestaan totdat de Commissie heeft vastgesteld dat de subsidie niet strijdig is met de interne markt;

    • e.

      de activiteiten, waarvoor een aanvrager subsidie aanvraagt, niet behoren tot de gemeentelijke (mede-)verantwoordelijkheid;

    • f.

      aan de activiteiten onvoldoende aantoonbare plaatselijke behoefte bestaat. Aantoonbare plaatselijke behoefte is aanwezig als een verantwoord lokaal effect te verwachten is waarmee het belang van de inwoners van de gemeente Druten wordt gediend;

    • g.

      de aanvrager zijn activiteiten in hoofdzaak om zuiver politieke, commerciële of godsdienstige redenen organiseert;

    • h.

      in de gemeente Druten al in voldoende mate direct of indirect wordt voorzien in dezelfde soort activiteiten;

    • i.

      inwoners van de gemeente Druten worden uitgesloten terwijl ze wel tot de doelgroep behoren waarop de activiteiten gericht zijn;

    • j.

      de activiteiten buiten de gemeente Druten plaatsvinden, tenzij dit op grond van de aard van de activiteiten redelijk is en van de aanvrager niet verwacht mag worden dat hij de activiteiten in de gemeente Druten uitvoert;

    • k.

      de activiteiten een zodanig breed regionaal en/of landelijk bereik hebben, dat de gevraagde subsidie in financieel opzicht alleen een solidair karakter heeft. Uitzondering is als het bestuursorgaan met de verlening een duidelijk politiek signaal wil afgeven;

    • l.

      door de aanvrager een zodanige werkwijze wordt toegepast dat het bestuursorgaan niet verwacht dat de beoogde doelstelling wordt bereikt;

    • m.

      de aanvrager niet beschikt over bekwame betaalde en/of vrijwillige medewerkers waarmee de kwaliteit van de te verrichten activiteiten en de te bereiken doeleinden gewaarborgd is;

    • n.

      de aanvrager, met inbegrip van de te verlenen subsidie, niet over de benodigde financiële middelen beschikt om de activiteiten te organiseren;

    • o.

      de aanvrager geen redelijke eigen bijdrage vraagt voor de aangeboden activiteiten aan deelnemers, bezoekers, gebruikers, leden en/of cliënten;

    • p.

      voor de subsidies genoemd in artikel 2, lid 3a, 3b en 3c voldoende andere financiële mogelijkheden bestaan.

    • q.

      een aanvrager subsidie aanvraagt voor een activiteit waarbij minder dan 50% van de deelnemers, bezoekers, gebruikers, leden en/of cliënten woonachtig is in de gemeente Druten.

    • r.

      de aanvraag niet voldoet aan de overige regels die in de wet, wettelijk voorschrift, subsidieregeling of beleidsregels staan.

  • 4. Voor zover dit niet is bepaald bij subsidieregeling, wordt bij de verleningsbeschikking vermeld op welke wijze de subsidie-ontvanger de besteding de besteding van de subsidie dient te verantwoording.

  • 5. Het bestuursorgaan eist een subsidie met rente terug als er een besluit tot terugvordering ligt van de Commissie of een onherroepelijke rechterlijke uitspraak.

Artikel 10. Algemene verplichtingen van subsidieaanvragers

  • 1. Een aanvrager meldt direct schriftelijk aan het College:

    • a.

      als hij denkt dat hij de activiteiten waarvoor hij subsidie ontvangt niet, niet op tijd of niet volledig kan uitvoeren;

    • b.

      als hij niet, niet op tijd of niet volledig aan de voorwaarden van de subsidie kan voldoen;

    • c.

      besluiten of procedures die gericht zijn op het stoppen van activiteiten waarvoor de aanvrager subsidie ontvangt of tot opheffing van de ontvangende organisatie;

    • d.

      wijzigingen in de financiële en organisatorische relatie met anderen;

    • e.

      wijziging van de statuten van de ontvangende organisatie, de persoon van de bestuurder of bestuurders en het doel van de organisatie.

Artikel 11. Aan subsidie te verbinden bijzondere voorwaarden / algemene reserve

  • 1. Het bestuursorgaan kan een aanvrager die meer subsidie van de gemeente Druten ontvangt dan € 75.000,- per jaar voor activiteiten die langer dan een jaar duren, verplichten zich één maal per jaar te verantwoorden. De verantwoording gaat over de tot dan verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven en inkomsten.

  • 2. Het bestuursorgaan kan in een subsidieregeling of in een verleningsbeschikking aan de aanvrager ook andere voorwaarden dan genoemd in de Awb opleggen.

  • 3. Het bestuursorgaan kan via een subsidieregeling voorwaarden aan de subsidie verbinden over hoe en/of met welke middelen de gesubsidieerde activiteiten worden uitgevoerd.

  • 4. Het bestuursorgaan kan via een subsidieregeling of in een verleningsbeschikking bepalen dat de aanvrager, als de subsidie heeft geleid tot de vorming van vermogen, daarvoor aan de gemeente Druten een bedrag moet betalen. Dit geldt bij een situatie volgens de Awb . Het bestuursorgaan vermeldt hoe ze de hoogte van de vergoeding berekent.

  • 5. Het bestuursorgaan kan in een verleningsbeschikking de aanvrager van een per boekjaar verstrekte subsidie die hoger is dan € 75.000,- per jaar verplichten een algemene reserve te vormen volgens de Awb .

  • 6. De aanvrager kan het bevoegde bestuursorgaan verzoeken om een algemene reserve te mogen vormen volgens de Awb, hieraan zijn de volgende voorwaarden verbonden:

    • a.

      schriftelijke toestemming van het college;

    • b.

      alleen mogelijk bij een positief jaarresultaat;

    • c.

      maximaal 20% van de subsidie mag worden opgenomen als een egalisatiereserve;

    • d.

      de reserve is aantoonbaar noodzakelijk voor het verbeteren van prestaties voor de komende jaren.

Artikel 12. Aanvraag tot vaststelling en vereisten

  • 1. De aanvrager moet een aanvraag tot vaststelling van de subsidie indienen:

    • a.

      voor een per boekjaar verstrekte subsidie, uiterlijk op 31 mei van het jaar dat volgt op het betrokken boekjaar;

    • b.

      voor andere subsidies binnen 12 weken na afloop van de gesubsidieerde activiteiten.

  • 2. De aanvraag tot vaststelling van de subsidie bevat een:

    • a.

      inhoudelijk verslag waaruit blijkt in hoeverre de gesubsidieerde activiteiten zijn uitgevoerd en aan de voorwaarden is voldaan;

    • b.

      overzicht van de gesubsidieerde activiteiten en de hieraan verbonden uitgaven en inkomsten (financieel verslag of jaarrekening);

    • c.

      balans van de afgelopen subsidieperiode met een toelichting daarop;

    • d.

      een controleverklaring van een accountant voor subsidies vanaf € 75.000,- per jaar.

  • 3. Het College kan de aanvrager een nieuwe termijn stellen als het College de aanvraag niet tijdig ontvangen heeft volgens lid 1. Als de aanvrager niet voldoet aan de nieuwe termijn, dan kan het College de subsidie zonder aanvraag vast stellen.

  • 4. Het College stelt de subsidie binnen 8 weken vast nadat de activiteiten uiterlijk moeten zijn uitgevoerd. De aanvrager moet dan wel aan artikel 12, lid 6 voldoen, de gevraagde inlichtingen geven én aan de subsidievoorwaarden voldoen.

  • 5. Het College kan in een subsidieregeling subsidiecategorieën aanwijzen waarvoor de subsidie direct wordt vastgesteld. Een aanvraag tot vaststelling is dan niet nodig.

Artikel 13. Berekening tarieven, uniforme kostenbegrippen

  • 1. Een subsidieregeling kan een methode vermelden die een aanvrager moet gebruiken om de subsidiabele kosten van bepaalde tarieven te berekenen.

  • 2. De aanvrager moet voldoen aan de eisen van een Europees steunkader als dat kader geldt voor de subsidieverstrekking.

Artikel 14. Hardheidsclausule

  • 1. Het bestuursorgaan kan een andere termijn stellen als een aanvrager een termijn uit de verordening of subsidieregeling niet kan halen wegens zijn bijzondere situatie.

  • 2. Het College kan in een subsidieregeling bepalen dat zij van die regeling kan afwijken in het volgende geval. Toepassing van de subsidieregeling heeft voor de aanvrager gevolgen die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in vergelijking met het doel van de subsidieregeling.

  • 3. Het College motiveert het gebruik van lid 1 en 2 in haar besluit.

Artikel 15. Slotbepalingen

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 maart 2018 en heeft als titel

  • 2. “Algemene subsidieverordening Druten 2018”.

  • 3. De Algemene subsidieverordening gemeente Druten 2012 wordt ingetrokken op 1 maart 2018.

  • 4. De Algemene subsidieverordening gemeente Druten 2012 geldt nog voor alle aanvragen om subsidie te verlenen of vast te stellen, die zijn ingediend vóór 1 maart 2018.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 1 februari 2018,

De raadsgriffier,

Mw. S.A. van der Lugt

De voorzitter,

drs. L.J.E.M. van Riswijk