Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR104840
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR104840/1
Regeling vervallen per 06-01-2014
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Geldend van 01-06-2011 t/m 05-01-2014
Intitulé
De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensDe raad van de gemeente Elburg;gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 19 april 2011;gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;
b e s l u i t :
vast te stellen de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
Wet GBA: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- c.
GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- d.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- e.
beheerder: degene die op grond van de beheerregeling GBA is aangewezen als beheerder;
- f.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA
in de GBA van de gemeente is opgenomen;
- g.
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;
- h.
binnengemeentelijke afnemer: binnengemeentelijke afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet GBA;
- i.
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
Artikel 2 Beheer van de GBA
Beheerder van de GBA is de specialistisch medewerker Burgerzaken.
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, worden de gegevens genoemd in bijlage I verstrekt aan de in deze bijlage genoemde afdelingen, ten behoeve van het in deze bijlage genoemd doel. De verwerkingen worden beheerd door de beheerder.
Artikel 4 Rechtstreeks toegang tot de GBA
Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren die werkzaam zijn op het cluster Burgerzaken;
- c.
met inachtneming van artikel 88 en 89 Wet GBA de binnengemeentelijke afnemers genoemd in bijlage II voor wat betreft de in deze bijlage genoemde gegevens en doelen/taken.
Artikel 4a Binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4 en 5 regelt de beheerder de toegang tot de GBA dan wel de verstrekking uit de GBA voor de binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 Wet GBA kunnen voldoen.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 Wet GBA worden aan de in Bijlage III bij deze verordening vermelde binnengemeentelijke afnemers de in die tabel aangegeven gegevens verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.
Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, tweede lid Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in artikel 98 en 99 Wet GBA, aan de in Bijlage IV bij deze verordening aan te geven overige verzoekers gegevens worden verstrekt voor wat betreft de daarbij aangegeven gegevens en uitsluitend voor de daarbij aangegeven doeleinden en voor zover de persoonlijke levenssfeer daardoor niet onevenredig wordt geschaad.
Artikel 6a Terugmeldplicht
-
1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de beheerder.
-
2. De beheerder regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.
-
3. De beheerder regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet GBA en de artikelen 62 en 63 van het besluit Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Artikel 7 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het door burgemeester en wethouders vastgestelde beveiligingsplan.
Artikel 8 Slotbepalingen
- 1.
De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens vastgesteld op 26 mei 2008 wordt ingetrokken per 1 juni 2011
- 2.
Deze verordening treedt in werking op 1 juni 2011.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening GBA.
- 4.
De verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor het beheer van de GBA.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 mei 2011.
de voorzitter, de griffier,
F.A. de Lange Mr. Ir. M.C. Luiting-Kamminga.
Bijlage 1
Artikel 3 Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
De gegevens van de hieronder genoemde mutaties worden aan de genoemde afdelingen verstrekt middels het systeem van pakket-integratie:
-
geboorte
-
vestiging
-
vertrek uit de gemeente
-
emigratie
-
verhuizing binnen de gemeente
-
huwelijk
-
huwelijksontbinding
-
wijziging nationaliteit
-
(voor)naamswijziging
-
overlijden
Het betreffen de afdelingen:
-
Sociale- en Burgerzaken uitkeringenadministratie
basisregistratiesysteem
-
Bouwen en Milieu controle en handhaving bewoning recreatiewoningen
-
Ruimtelijke Ontwikkeling GISkit-viewer
-
Financiën en Personeel belastingen
-
Facilitair inboeken post
-
Maatschappelijke ontwikkelingen controle persoonsgegevens
-
Beheer controle persoonsgegevens
Bijlage 2
Artikel 4 Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Er is een aparte bijlage (dikke lijst) die bij de beheerder aanwezig is. De in deze aparte bijlage genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreeks inzage in de GBA voor de daarbij vermelde gegevens. Het “overzicht autorisatie raadplegen” is ook aanwezig bij de beheerder.
Noot:
De geautoriseerde gebruiker die tijdens het raadplegen van gegevens constateert dat de gepresenteerde gegevens niet (geheel) correct zijn, is verplicht de beheerder hiervan op de hoogte te stellen. (zie ook artikel 6a)
Bijlage 3 a
Artikel 5 Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Aan de hierna genoemde binnengemeentelijke afnemers worden periodiek de volgende mutaties verstrekt:
Afdeling: Taakveld:
1= Afdeling Sociale- en Burgerzaken WMO en uitkeringen
2= Afdeling Sociale- en Burgerzaken Registratie stembureauleden
3= Afdeling Sociale- en Burgerzaken Gehandicaptenparkeerkaart
4= Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling Ingebruikgeving grond, huur en pacht
5= Afdeling Bouwen en Milieu Controle bewoning recreatiewoningen
6= Afdeling Sociale- en Burgerzaken Minimabeleid
7= Stichting Wiel Inschrijving aanleunwoningen
8= Afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling Bezoekproject 75+
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
Geboorte |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overlijden |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Huwelijk |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
Huwelijksontbinding |
|
X |
|
|
|
|
|
|
|
Binnenverhuizing |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Emigratie |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Vestiging |
|
|
|
|
X |
|
|
|
|
Voornaam |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Naam |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nationaliteiten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Erkenning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Adoptie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ontkenning |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vertrek |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
X |
|
Vernaming/vernummering |
X |
X |
X |
X |
|
X |
X |
X |
|
Bijlage 3 b
Over deze mutaties worden vervolgens de volgende gegevens verstrekt:
Rubriek Omschrijving
-
Voornaam persoon
-
Adelijke titel/predikaat
-
Voorvoegsel geslachtsnaam
-
Geslachtsnaam persoon
-
Geslachtsaanduiding
-
Ingangsdatum geldigheid categorie persoon
-
Burgerlijke staat
-
Geboortedatum persoon
-
Geboorteplaats persoon
-
Voornamen echtgenoot/geregistreerd partner
-
Adelijke titel/predikaat echtgenoot/geregistreerd partner
-
Voorvoegsel geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
-
Geslachtsnaam echtgenoot/geregistreerd partner
-
Datum overlijden
-
Plaats overlijden
08.10.20
t/m Adresgegevens en datum ingang
08.11.60
-
Land waarnaar vertrokken
-
Datum vertrek uit Nederland
-
Land vanwaar ingeschreven
-
Adres buitenland
-
Datum uitschrijving
21.10.20
t/m Nieuwe adresgegevens
21.11.60
Aan de hierna genoemde binnengemeentelijke afnemers worden periodiek de volgende selecties verstrekt:
Afdeling Facilitair * gegevens huwelijksjubilea
* gegevens van 90 jarigen en ouder
Afdeling Beheer * gegevens bewoners van 18+ binnenstad van Elburg
* gegevens 16 jarigen
Bijlage 4
Artikel 6 Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Derden, waaraan ingevolge artikel 100 van de wet GBA gegevens kunnen worden verstrekt, zijn:
(door de gemeente) gesubsidieerde instellingen
organisaties op levensbeschouwelijke grondslag
organisaties met een niet-commercieel doel, gevestigd binnen de gemeente
woningcorporaties
Ingevolge het derde lid van artikel 100 wet GBA kan de verstrekking uitsluitend betrekking hebben op algemene en verwijsgegevens over de naam, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de gemeente van inschrijving, de geboortedatum.
De gegevens worden uitsluitend verstrekt voor de uitvoering van de desbetreffende taken.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl