Reglement van Orde Provinciale Staten 2015

Geldend van 11-07-2015 t/m heden

Intitulé

Reglement van Orde Provinciale Staten 2015

Gedeputeerde Staten van Flevoland maken, gelet op het bepaalde in artikel 3.42 van de Algemene wet bestuursrecht bekend, dat Provinciale Staten in hun vergadering van 1 juli 2015 onder nummer 1744247 het volgende besluit hebben genomen

Provinciale Staten besluiten gelezen het voorstel nummer 1744247

Het Reglement van Orde Provinciale Staten 2015 vast te stellen

Hoofdstuk 1: Provinciale Staten

  

Intitulé

Verordening van Provinciale Staten van Flevoland, op grond van artikel 16, 80 en 143 lid 1 Provinciewet, bevattende het reglement van orde voor de vergaderingen van Provinciale Staten, haar commissies en gremia, alsmede verwijzingen naar de volgende verordeningen van Provinciale Staten en Gedeputeerde Staten:

Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning;

Verordening rechtspositie van gedeputeerden, staten- en commissieleden;

de Financiële Verordening;

de Controleverordening;

de Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid;

de Verordening onderzoekscommissie; en

de Verordening werkgeverscommissie Statengriffier.

Paragraaf 1: Gremia

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • a.

     Amendement: voorstel tot wijziging van een ontwerpverordening of ontwerp-beslispunt, waarmee de verordening of het beslispunt zodanig gewijzigd wordt dat het direct kan worden opgenomen

  • b.

     Burgerinitiatief: een voorstel van een kiesgerechtigde ingezetene van de provincie, gericht op besluitvorming door de Staten

  • c.

     Burgerlid: een door de fractie voorgedragen lid, niet zijnde Statenlid, die het woord mag voeren namens de fractie tijdens de commissies

  • d.

     College: het college van Gedeputeerde Staten

  • e.

     Commissaris: Commissaris van de Koning

  • f.

     Commissie: Statencommissie als bedoeld in artikel 80 lid 1 PW

  • g.

     Commissiegriffier: griffier van een commissie

  • h.

     Commissielid/leden: Staten- dan wel burgerlid, benoemd in een commissie

  • i.

     Commissievoorzitter: de voorzitter van een Statencommissie

  • j.

     Commissie voor geloofsbrieven: commissie die de Staten adviseert over de toetreding dan wel benoeming van Statenleden en gedeputeerde(n), na verkiezingen dan wel bij tussentijdse benoeming

  • k.

     Dictum: onderdeel van een motie dat ziet op het verzoek dan wel de opdracht aan het college of een uitspraak van de Staten.

  • l.

     E-petitie: een verzoek aan de Staten van een kiesgerechtigde ingezetene van de provincie, ingediend via elektronische weg

  • m.

     Fractievoorzitter: voorzitter van een in Provinciale Staten vertegenwoordigde fractie

  • n.

     Griffier: griffier van Provinciale Staten of diens vervanger; dan wel de commissiegriffier indien de bepaling tevens van toepassing is op een commissievergadering. Indien de bevoegdheid alleen toekomt aan de Statengriffier, is deze term gebruikt.

  • o.

     Lange termijn agenda(LTA): weergave van onderwerpen waaraan de Staten op enigerlei wijze in de agendering bijzondere aandacht wensen te schenken

  • p.

     Lange termijn planning (LTP): planningsinstrument van de Staten waarmee op gecoördineerde wijze voornemens van het college en de Staten ten aanzien van agendering zijn verwerkt in concrete behandeldata voor commissies en de Staten

  • q.

     Lijst moties: lijst waarop moties die zijn aangenomen in de Staten zijn verzameld, alsmede de stand van zaken zoals door het college aangeleverd

  • r.

     Lijst toezeggingen: lijst waarop toezeggingen van het college, gedaan in de Staten en commissies, zijn verzameld ten behoeve van voortgangsbewaking door de Staten- en commissieleden, alsmede de stand van zaken zoals door het college aangeleverd

  • s.

     Motie: gemotiveerde verklaring over een onderwerp dat geagendeerd staat, waardoor een oordeel, wens, verzoek of opdracht wordt uitgesproken

  • t.

     Motie vreemd aan de orde van de dag: een motie over een onderwerp dat niet geagendeerd staat

  • u.

     Ordevoorstel: voorstel betreffende de orde van de vergadering

  • v.

     Petitionaris: indiener van een E-petitie

  • w.

     Petitieloket: de plaats waar een E-petitie ingediend wordt, beheerd door de Statengriffie (epetitie@flevoland.nl)

  • x.

     Portefeuillehouder: het lid van het college van Gedeputeerde Staten of de commissaris van de Koning, met het onderwerp in portefeuille

  • y.

     Secretaris: de secretaris van het college van Gedeputeerde Staten of diens vervanger

  • z.

     Staten: Provinciale Staten

  • aa.

     Voorzitter: de voorzitter van Provinciale Staten of diens vervanger, dan wel de voorzitter van een commissie indien de bepaling tevens van toepassing is op een commissievergadering. Indien de bevoegdheid alleen aan de voorzitter van Provinciale Staten of diens vervanger toekomt is het woord voorzitter met een hoofletter aangeduid (‘Voorzitter’)

  • bb. 

    Vicevoorzitter: de plaatsvervangend voorzitter van PS bij ontstentenis van de Voorzitter

Artikel 2. Commissies en commissievoorzitter

  • 1  De Staten stellen commissies in ter voorbereiding van besluitvorming in de Statenvergadering.

  • 2  Een commissie kan voor specifieke onderwerpen (tijdelijke) subcommissies instellen.

  • 3  Het werkterrein van een (sub)commissie wordt bepaald bij haar instelling. Het instellingsbesluit wordt aan dit reglement toegevoegd.

  • 4  Commissieleden worden door de Staten benoemd. Dit kunnen zowel Staten- als burgerleden zijn. Hierbij worden alle Staten- en burgerleden eveneens benoemd als plaatsvervangend lid van alle commissies. Het benoemingsbesluit wordt aan dit reglement toegevoegd.

  • 5  De commissies bestaan uit een evenredige vertegenwoordiging van de zetels, die de fractie in de Staten heeft, met gebruikmaking van de volgende verdeelsleutel:

    • -

       1 tot 3 zetels: één lid

    • -

       3 tot 6 zetels: twee leden

    • -

       6 of meer zetels: 3 leden

  • 6  De commissies worden voorgezeten door een voorzitter, te benoemen door en uit de Staten. De voorzitter is belast met het voorzitten van de commissie conform de wet en dit reglement. Bij de voordracht voor een voorzitter wordt rekening gehouden met het hiertoe opgestelde functieprofiel. De benoeming eindigt met het aftreden van de Staten, indien de voorzitter niet langer Statenlid is, dan wel indien betrokkene hierom verzoekt.

  • 7  Het functioneren van de commissies en diens voorzitter worden regelmatig geëvalueerd in de commissies en het seniorenconvent. De Staten kunnen de voorzitter van een commissie van zijn taken ontheffen, indien voornoemde evaluaties daar aanleiding toe geven. De Staten benoemen alsdan een nieuwe voorzitter met toepassing van lid 6.

  • 8  Bij ontstentenis wordt de voorzitter vervangen door de voorzitter van een andere commissie, dan wel de Voorzitter of vicevoorzitter van de Staten.

Artikel 3. Agendacommissie

  • 1  De Staten hebben per commissie een agendacommissie. Een agendacommissie bestaat uit de voorzitter van de betreffende commissie en de commissiegriffier. De agendacommissie wordt voorgezeten door de commissievoorzitter.

  • 2  De agendacommissie kan de portefeuillehouder en het verantwoordelijk afdelingshoofd dan wel programmamanager uitnodigen deel te nemen aan de agendacommissie.

  • 3  De agendacommissie komt op vooraf gestelde data periodiek bijeen, dan wel indien de commissievoorzitter daartoe verzoekt.

  • 4  De agendacommissie heeft tot taak:

    • a.

       het samenstellen van de lange termijnplanning (LTP);

    • b.

       het bewaken van de tijdige aanmelding van onderwerpen en stukken voor de LTP door het college;

    • c.

       het bewaken van de tijdige aanlevering van stukken ten behoeve van de commissies door het college;

    • d.

       het samenstellen van de agenda en bijbehorende stukken van de eerstvolgende commissievergadering;

    • e.

       het bewaken van de kwaliteit van onderwerpen en stukken voor de commissies.

  • 5  De agendacommissie overlegt over de behandelwijze in de commissie van het indienen van wensen en bedenkingen door de Staten ten aanzien van de volgende voornemens van het college:

    • a.

       het voornemen een besluit te nemen tot het oprichten van en de deelneming in een lichaam als bedoeld in artikel 158 lid 2, waarbij het college aan de Staten een ontwerpbesluit doet toekomen;

    • b.

       de uitoefening van de bevoegdheden zoals omschreven in 158 lid 1 onder e, h, en f indien deze ingrijpende gevolgen kan hebben voor de provincie , zoals omschreven en 167 lid 4 Provinciewet;

    • c.

       het middels een mededeling kenbaar gemaakte voornemen tot afwijken van het Omgevingsplan, onder meer door het toepassen van het experimentenkader.

  • 6  De agendacommissie kan in de commissie inbrengen:

    • a.

       een ‘memo agendacommissie’ met daarin de keuzes die zij gemaakt heeft ten aanzien van de agendering;

    • b.

       een ‘oplegmemo’ met (strategische) achtergronden ten aanzien van de geagendeerde onderwerpen.

  • 7  De agendacommissies, de Voorzitter en de Statengriffier komen periodiek bijeen om de werkwijze te bespreken en evalueren.

Artikel 4. Voorzitter en Plaatsvervangend voorzitter der Staten

  • 1  De Staten hebben een Voorzitter, die belast is met het voorzitten van de vergadering conform de wet en dit reglement.

  • 2  De Staten hebben een plaatsvervangend voorzitter, te benoemen door en uit de Staten overeenkomstig artikel 75 provinciewet.

Artikel 5. Fracties

  • 1  Statenleden, die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij aanvang van de zittingsperiode als één fractie beschouwd.

  • 2  Elke fractie doet van de samenstelling van haar bestuur mededeling aan de Voorzitter.

  • 3  Van veranderingen die nadien in de samenstelling van een fractie optreden, doet de fractie mededeling aan de Voorzitter.

  • 4  Elke fractie in de Staten mag één burgerstatenlid voordragen.

Artikel 6. Het seniorenconvent

  • 1  Het seniorenconvent bestaat uit de Voorzitter, tevens voorzitter van het seniorenconvent en de fractievoorzitters. Het seniorenconvent wordt ondersteund door de griffier, eventueel aangevuld met de adjunct-griffier.

  • 2  Het seniorenconvent komt op vooraf vastgestelde data periodiek bijeen, dan wel indien de voorzitter of een fractievoorzitter daartoe verzoekt. Bij het opstellen van het vergaderschema wordt gebruik gemaakt van een Lange Termijn Planning Seniorenconvent, waarin vooraf bepaalde overlegmomenten worden vastgelegd.

  • 3  De voorzitter maakt, door tussenkomst van de griffier, een concept agenda. Leden van het seniorenconvent kunnen voorstellen voor de agenda indienen. Bij aanvang van de vergadering stelt het seniorenconvent de agenda vast.

  • 4  Van een openbaar seniorenconvent wordt een conceptverslag gemaakt onder verantwoordelijkheid van de griffier. Dit verslag wordt zo spoedig mogelijk aan de deelnemers toegezonden. Het verslag wordt in een volgend seniorenconvent vastgesteld.

  • 5  Indien het seniorenconvent in beslotenheid vergadert, is vervanging niet toegestaan.

  • 6  Het seniorenconvent kan ook buiten vergadering overleggen, mits alle leden in de gelegenheid zijn gesteld schriftelijk, per e-mail of via andere communicatiemiddelen hun mening te uiten. Van een aldus gevoerd overleg wordt, onder bijvoeging van de ingekomen antwoorden, door de griffier een verslag opgemaakt, dat bij een volgend seniorenconvent wordt vastgesteld.

Artikel 7. De griffier en commissiegriffier

  • 1  Provinciale Staten benoemen een statengriffier. Bij verhindering of ontstentenis wordt deze vervangen door de adjunct-griffier.

  • 2  De statengriffier legt, alvorens de benoeming te aanvaarden, de eed of belofte af in Provinciale Staten.

  • 3  Provinciale Staten stellen, conform artikel 104 a Provinciewet in een ‘ambtsinstructie Statengriffier’ nadere regels over de taak en bevoegdheden van de griffier.

  • 4  Provinciale Staten mandateren de bevoegdheden omtrent personele aangelegenheden van de Statengriffie, alsmede de bevoegdheden omtrent inkoop, aanbesteding en budgetbeheer van het Statenbudget (bedrijfsvoering) aan de Statengriffier door middel van een ‘mandaatbesluit PS-Statengriffier’.

  • 5  De griffier wijst ter ondersteuning van iedere commissie, een medewerker van de griffie aan als commissiegriffier.

  • 6  De commissiegriffier:

    • a.

       draagt zorg voor een actuele lange termijn planning van de commissie, bereidt de agendacommissie en commissievergaderingen voor;

    • b.

       ondersteunt de voorzitter van de commissie en de leden van de commissie;

    • c.

       is belast met de voorbereiding en begeleiding van werkbezoeken, raadplegingen, hoorzittingen, onderzoeken of andere initiatieven ten behoeve van de commissie.

Artikel 8. Werkgeverscommissie griffier

  • 1  De Staten leggen de wijze waarop zij invulling geven aan de werkgeverstaak jegens de griffier vast in een ‘verordening werkgeverscommissie Statengriffier’.

  • 2  De leden van de werkgeverscommissie bestaan uit een afvaardiging van het seniorenconvent en worden door de Staten benoemd.

Paragraaf 2: Installatie

Artikel 9 Toetreding Statenleden na verkiezingen en tussentijdse benoemingen

  • 1.

     Bij de besluitvorming omtrent toetreding van Statenleden geldt de volgende procedure: 

  •  

    De Voorzitter benoemt namens de Staten één of meer commissies voor de geloofsbrieven elk bestaande uit ten minste drie Statenleden.

  • 2.

     De commissie onderzoekt of het toetredende Statenlid voldoet aan de eisen, zoals gesteld in de Provinciewet aan de hand van:

    • a.

       De schriftelijke kennisgeving van de voorzitter van het Centraal Stembureau, waarbij aan de gekozene mededeling wordt gedaan van zijn benoeming op grond van de verkiezingsuitslag (de geloofsbrief);

    • b.

       de schriftelijke mededeling van de benoemd verklaarde dat de benoeming wordt aanvaard;

    • c.

       Een nieuw Statenlid dient de volgende gegevens aan te leveren, dit geldt ook voor een Statenlid dat in de vorige statenperiode lid is geweest en niet direct na de verkiezingen opnieuw benoemd is in de Staten:

      • -

         Afschrift van een uittreksel van de Basisregistratie Personen (BRP) met de volgende informatie:

      •  

        woonplaats;

      • -

         datum en plaats geboorte;

      • -

         nationaliteit (Nederlanderschap moet duidelijk zijn).

    • d.

       een geldig legitimatiebewijs (geen rijbewijs);

    • e.

       verklaring over alle openbare betrekkingen, die de benoemd verklaarde bekleedt, ten behoeve van de toets of geen sprake is van onverenigbare betrekkingen;

    • f.

       overzicht nevenfuncties;

    • g.

       overzicht volksvertegenwoordigende functies.

  •  

    De commissie kan hiertoe aan betrokkene(n)vragen stellen.

  • 3.

     De geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken worden bij de griffie gedeponeerd.

  • 4.

     De commissie onderzoekt het rechtmatig verloop van de verkiezingen aan de hand van het proces-verbaal van het centraal stembureau.

  • 5.

     De commissie brengt na gedaan onderzoek, schriftelijk of mondeling verslag uit aan de Staten en doet daarbij een voorstel tot het nemen van een besluit. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit verslag.

  • 6.

     De Statenleden, tot wier toelating door de Staten is besloten, nemen zitting na het afleggen van de eed of belofte, bij artikel 14 van de Provinciewet gevorderd.

  • 7.

     Bij een tussentijdse benoeming zijn de leden 1 tot en met 3, 5 en 6 van overeenkomstige toepassing.

Artikel 10. Benoeming burgerleden

  • 1  Provinciale Staten benoemen burgerleden op voordracht van de fractie. Het burgerlid dient als kandidaat geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de betreffende partij, zoals deze kandidatenlijst luidde ten tijde van de laatste verkiezingen van Provinciale Staten. De artikelen 10, 11, 12, 13 en 15 van de Provinciewet zijn op burgerleden van overeenkomstige toepassing.

  • 2  Burgerleden leggen de eed of belofte af voorafgaand aan het moment, waarop zij voor het eerst als burgerlid participeren in een commissie.

  • 3  Provinciale Staten kunnen op voordracht van de fractie, waar het burgerlid deel van uitmaakt, een burgerlid ontslaan.

Artikel 11. Tussentijds ontslag Staten- en burgerleden

  • 1  Een Statenlid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de Staten. Het ontslag gaat een maand na de schriftelijke mededeling in of zoveel eerder als een opvolger is benoemd.

  • 2  Een burgerlid kan te allen tijde ontslag nemen. Hij doet daarvan schriftelijk mededeling aan de Staten.

  • 3  Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de Voorzitter niet langer vertegenwoordigd is

Artikel 12. Integriteit

  • 1  Ieder lid geeft zich bij het uitoefenen van zijn ambt rekenschap van de belangen die hij anders dan als Statenlid heeft en waakt ervoor dat deze belangen niet leiden tot het op oneigenlijke wijze uitoefenen van zijn ambt.

  • 2  De Commissaris bevordert het integer handelen van het algemeen en dagelijks bestuur van de provincie Flevoland. Onder verantwoordelijkheid van de Commissaris wordt een ‘gedragscode integriteit Provinciale Staten Flevoland’, een ‘gedragscode integriteit Gedeputeerde Staten Flevoland’ en een ‘Gedragscode Commissaris van de Koning’ opgesteld.

  • 3  De Staten stellen de gedragscodes, zoals bedoeld in lid 2 vast.

Artikel 13. Benoeming gedeputeerden

  • 1  De Staten benoemen de leden van het college volgens de volgende procedure:

  • 2  De Voorzitter benoemt een commissie voor geloofsbrieven bestaande uit vier fractievoorzitters.

  • 3  De commissie onderzoekt de geloofsbrieven en of de kandidaat voldoet aan de eisen zoals gesteld in de Provinciewet. Zij kan hiertoe vragen stellen aan de kandidaat -gedeputeerde.

  • 4  Artikel 9 lid 2 is van overeenkomstige toepassing. De in sub f bedoelde nevenfuncties omvatten bij een kandidaat-gedeputeerde tevens de ambtshalve functies.

  • 5  De Voorzitter verricht een integriteitsonderzoek. Hij kan zich hierbij door externe expertise laten ondersteunen. Onderdeel van het onderzoek is:

    • a)

       een gesprek met de kandidaat;

    • b)

       een door de kandidaat ter beschikking gestelde ‘Verklaring Omtrent het Gedrag’

    • c)

       een door de kandidaat ter beschikking gesteld actueel curriculum vitae, voorzien van een overzicht van openbare- en nevenbetrekkingen.

  • 6  De kandidaat gedeputeerde draagt ervoor zorg dat eventuele conflicterende belangen vóór de benoeming dan wel binnen een daartoe overeengekomen termijn worden opgelost/ontvlecht.

  • 7  De Voorzitter rapporteert schriftelijk zijn bevindingen aan de commissie. De commissie wordt in de gelegenheid gesteld vragen omtrent deze rapportage te stellen aan de Voorzitter.

  • 8  De commissie rapporteert haar bevindingen en aanbeveling aan de Staten, dit geschiedt mondeling in de vergadering waarin de benoeming van de kandidaat-gedeputeerde geagendeerd staat.

  • 9  Het benoemde in lid 5 sub a en b is geheim.

Artikel 14. Vergaderen en agenderen in de periode na verkiezingen: integrale ad hoc commissie

  • 1  Zolang de Staten na de Statenverkiezingen nog geen besluit hebben genomen tot instelling van commissies, als bedoeld in artikel 2, is een integrale ad hoc commissie belast met deze taken. De ad hoc commissie vergadert op eenzelfde wijze als een commissie, tenzij dit artikel een andere regeling treft.

  • 2  Ten aanzien van het vergaderschema en het vaststellen van de agenda van de Staten zijn de artikelen 15 tot en met 19 van overeenkomstige toepassing.

  • 3  De ad hoc commissie wordt alternerend voorgezeten door de Voorzitter en de vicevoorzitter, dan wel een daartoe door de fractievoorzitters aangewezen Statenlid.

  • 4  De voorzitter van de ah hoc commissie stelt, door tussenkomst van de griffier, de conceptagenda voor de ad hoc commissie vast.

  • 5  Voor het aantal per fractie af te vaardigen leden is artikel 2 lid 5 van overeenkomstige toepassing.

  • 6  Elke Statenfractie bepaalt zelf door welke leden zij in een vergadering van de ad hoc commissie vertegenwoordigd worden. Per onderwerp wisselen van woordvoerder is toegestaan, zolang per fractie niet meer dan het op grond van lid 5 toegestane aantal aan de vergadering deelneemt.

  • 7  De besluitenlijst van een ad hoc commissie wordt in een volgende Statenvergadering vastgesteld.

Hoofdstuk 2: Vergadering commissies en Provinciale Staten

Paragraaf 1: Oproep tot vergadering

Artikel 15. Vergaderschema commissies en Provinciale Staten

  • 1  De vergaderingen van commissies en Staten vinden overeenkomstig het door de Voorzitter en statengriffier vastgestelde vergaderschema plaats op woensdag, in de middag dan wel avond.

  • 2  In het vergaderschema zoals bedoeld in lid 1 wordt voorzien in:

    • a)

       vormvrije beeldvorming , informatievoorziening en statenacademie;

    • b)

       formele vergaderingen in commissies ten behoeve van oordeelsvorming; en

    • c)

       formele vergaderingen in de Staten ten behoeve van besluitvorming.

  • 3  De Voorzitter kan, in overleg met het seniorenconvent, van het eerste lid afwijken.

  • 4  Een extra Statenvergadering kan worden uitgeschreven, indien de Voorzitter dat nodig oordeelt, of tenminste één vijfde van de Staten schriftelijk en met opgave van redenen dit aan de Voorzitter verzoekt.

  • 5  Een extra commissievergadering kan worden uitgeschreven, indien de voorzitter dat nodig oordeelt, of tenminste drie commissieleden schriftelijk en met opgave van redenen dit aan de commissievoorzitter verzoeken.

  • 6  Commissies kunnen gezamenlijk vergaderen, indien de voorzitters dan wel de commissies dit wenselijk vinden. De voorzitters bepalen in onderling overleg wie in deze vergadering als voorzitter optreedt.

Artikel 16. Oproep voor vergadering en stukken

  • 1  De Statenvergadering wordt bijeengeroepen, door een schriftelijke oproep aan de Staten afkomstig van de Voorzitter. De oproep geschiedt uiterlijk tien dagen van tevoren, tenzij dit ten gevolge van een erkende feestdag niet mogelijk is.

  • 2  De commissievergadering wordt bijeengeroepen door een kennisgeving aan de commissieleden afkomstig van de voorzitter van de commissie. Dit geschiedt uiterlijk tien dagen van tevoren, tenzij dit ten gevolge van een erkende feestdag niet mogelijk is.

  • 3  Gelijktijdig met de oproep worden de dag, het tijdstip en plaats van de staten- en commissievergadering ter openbare kennis gebracht.

  • 4  Hierbij worden de voorlopige agenda en bijbehorende stukken aan de staten- en commissieleden verzonden op de wijze, zoals te doen gebruikelijk in de provincie, en conform het bepaalde in de provinciewet ter inzage gelegd, voor zover op deze stukken geen geheimhouding is gelegd.

  • 5  Indien geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken onder berusting van de griffier en verleent de griffier op passende wijze inzage.

Artikel 17. Spoedvergadering: met spoed bijeenroepen vergadering

  • 1  Wanneer het bijeenroepen van de vergadering een spoedeisend karakter heeft, kan de voorzitter afwijken van de termijn genoemd in artikel 16 lid 1. De voorzitter motiveert het spoedeisende karakter.

  • 2  Voor de agendering van eventuele bijbehorende stukken wordt verwezen naar artikel 19.

Paragraaf 2: Agenderen

Artikel 18. Agenda commissies en Provinciale Staten

  • 1.

     De conceptagenda van een commissie wordt opgesteld aan de hand van de Lange Termijn Planning van de betreffende commissie. Hierbij kunnen stukken ter kennisname worden geagendeerd.

  • 2.

     De agendacommissie stelt de conceptagenda voor de commissievergadering vast.

  •  

    Per agendapunt wordt een voorstel voor de te hanteren behandelduur gedaan.

  • 3.

     Op de agenda van een commissie worden voorstellen en onderwerpen geagendeerd op voorstel van:

    • a)

       het college, commissieleden en burgers met gebruikmaking van artikel 21;

    • b)

       voorstellen van de agendacommissie ten aanzien van onder meer de wijze waarop wordt omgegaan met mededelingen en ontwerpbesluiten van het college zoals bedoeld in artikel 3 lid 5; en

    • c)

       de memo’s van de agendacommissie zoals bedoeld in artikel 3 lid 6.

  • 4.

     Op de agenda van een commissie worden periodiek de lijst moties, de lijst toezeggingen, de lange termijnplanning, de lijst ingekomen stukken, en een afdoeningsvoorstel toezeggingen geagendeerd.

  •  

    Op de agenda van de Staten wordt periodiek een afdoeningsvoorstel moties geagendeerd.

  • 5.

     Het college en de voorzitter kunnen, indien dit vooraf gemeld is bij de griffier, mededelingen doen aan het begin van de vergadering. De voorzitter bepaalt in hoeverre de mededeling vanwege haar aard nadien op schrift moet worden gesteld.

  • 6.

     De commissie stelt bij aanvang van de vergadering de agenda vast.

  • 7.

     De commissie kan een stuk, dat ter kennisname staat geagendeerd, ter bespreking agenderen indien een lid dit verzoek uiterlijk 48 uur voorafgaand aan de vergadering aan de agendacommissie heeft gedaan.

  • 8.

     De commissie bespreekt aan het einde van de beraadslaging, door tussenkomst van de voorzitter, of een voorstel of onderwerp rijp is voor agendering in de Staten, dan wel of en op welke wijze het dient terug te keren in de commissie.

  • 9.

     Ten aanzien van mededelingen en ontwerpbesluiten van het college zoals bedoeld in artikel 3 lid 5 bepaalt zij op welke wijze de ‘wensen en bedenkingen’ van de Staten kenbaar worden gemaakt.

  • 10.

     Bij agendering in de Staten adviseert de commissie unaniem of het stuk als hamerstuk of bespreekstuk wordt geagendeerd. Indien een stuk als bespreekstuk wordt geagendeerd kan de commissie, door tussenkomst van de voorzitter, aangeven welke punten deel kunnen uitmaken van de beraadslaging in de Staten.

  • 11.

     Op grond van de bevindingen van de commissies, zoals bedoeld in de leden 8,9, en 10 stelt de griffier in overleg met de agendacommissies, een voorstel voor de concept agenda voor de Staten op.

  • 12.

     De Voorzitter en de statengriffier stellen een concept agenda vast. Hierbij wordt per agendapunt een voorstel voor de te hanteren behandeltijd gedaan. Bij het vaststellen van de conceptagenda voor de bespreking van de jaarstukken, de Perspectiefnota, de Zomernota en de Programmabegroting wordt over spreektijd afgestemd met het seniorenconvent. De Voorzitter kan in voorkomende gevallen ook voorstellen tot het hanteren van spreektijd over andere onderwerpen voorleggen aan het seniorenconvent.

  • 13.

     Een voorstel van het college, dat vermeld staat op de conceptagenda van de statenvergadering kan door het college niet worden ingetrokken dan wel gewijzigd, indien de conceptagenda gepubliceerd is.

  • 14.

     In uitzondering op lid 13 kunnen, door tussenkomst van de statengriffier, wijzigingen van redactionele aard of correcties van kennelijke verschrijvingen worden gedaan.

  • 15.

     Provinciale Staten stellen bij aanvang van de vergadering de agenda vast. Hierbij kan:

    • a)

       een agendapunt worden toegevoegd of afgevoerd op voorstel van de Voorzitter of een Statenlid;

    • b)

       de voorgestelde behandelvolgorde worden aangepast;

    • c)

       een voorstel worden terugverwezen naar een commissie of het college voor advies.

Artikel 19. Spoedagendering: in commissies en Provinciale Staten

  • 1  In afwijking van artikel 18 is spoedagendering in een commissie dan wel rechtstreeks in de Staten mogelijk indien een lid of het college dit gemotiveerd verzoekt en het verzoek voldoet aan de voorwaarden, zoals omschreven in lid 2.

  • 2  Voorwaarden voor spoedagendering:

    • a.

       Het was onvoorzienbaar en hierdoor niet mogelijk aan te melden voor de Lange Termijn Planning;

    •  

      én

    • b.

       Er is sprake van een fatale termijn met (grote) financiële gevolgen;

    •  

      of

    • c.

       Politieke of maatschappelijke relevantie vraagt om snelle agendering.

  • 3  Een voorstel tot spoedagendering wordt uiterlijk op de maandag voor de betreffende vergadering ingediend bij de voorzitter, door tussenkomst van de griffier, welke toetsen of aan de voorwaarden in lid 2 is voldaan.

  • 4  Indien het verzoek afkomstig is van het college, kan voorafgaand aan de spoedagendering in de Staten een openbare ad hoc commissie, zoals omschreven in artikel 14, worden bijeengeroepen. De portefeuillehouder licht in deze ad hoc commissie het voorstel en de reden voor spoedagendering toe.

  • 5  Indien een aanvullende agenda wordt vastgesteld worden deze agenda en de daarop vermelde voorstellen of onderwerpen zo spoedig mogelijk aan de leden gezonden.

Artikel 20. Ingekomen stukken

  • 1  Ingekomen stukken betreffen onder meer mededelingen en brieven van derden gericht aan de Staten.

  • 2  Voor aan de Staten gerichte ingekomen stukken geldt de volgende procedure:

    • a)

       plaatsing op de ‘lijst ingekomen stukken’ (LIS) met een afdoeningsvoorstel van de griffier;

    • b)

       anonimiseren, indien de afzender een natuurlijk persoon betreft;

    • c)

       toezending aan de staten, indien aan de orde ter inzage legging en publicatie op de provinciale website;

    • d)

       agendering in een commissie, indien een lid hier gemotiveerd om verzoekt;

    • e)

       agendering door de betreffende agendacommissie;

    • f)

       vaststelling voorgestelde afdoeningswijze in de Staten.

  • 3  In uitzondering op lid 2 kan de statengriffier besluiten een ingekomen stuk niet op de LIS te plaatsen, indien de Staten hiervan reeds kennis hebben genomen, het stuk onbegrijpelijk en/of beledigend is, dan wel overduidelijk sprake is van boodschappen van commerciële aard.

Artikel 21. Toevoegingen op de agenda:

Mondelinge vragen, interpellaties, moties vreemd aan de orde van de dag, initiatiefvoorstel, inspreken, burgerinitiatief, e-petitie.

  • 1.

     Een lid kan de volgende toevoegingen op de agenda van de Staten indienen:

    • a)

       Mondelinge vragen: zolang deze voldoen aan de bepalingen in artikel 22.

    •  

      Voor mondelinge vragen wordt in de vergadering een halfuur gereserveerd.

    •  

      Het onderwerp van de vragen wordt tot uiterlijk 4 uur voor de vergadering door tussenkomst van de Statengriffier bij de Voorzitter ingediend. De portefeuillehouder wordt hiervan door de statengriffier op de hoogte gesteld. De Voorzitter meldt bij aanvang van de vergadering dat er mondelinge vragen zijn.

    • b)

       Een verzoek tot een interpellatiedebat: zolang het verzoek voldoet aan artikel 24.

    •  

      Een verzoek tot een interpellatiedebat wordt altijd op de agenda van een Staten geplaatst.

    •  

      Het schriftelijke verzoek dient tenminste 48 uur voor de vergadering door tussenkomst van de statengriffier bij de Voorzitter te zijn ingediend, tenzij naar het gemotiveerde oordeel van de Voorzitter sprake is van spoed. Het verzoek omvat een omschrijving van het onderwerp, alsmede de te stellen vragen. De Voorzitter brengt het verzoek, alsmede de te stellen vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de Staten en het college.

    • c)

       Een motie vreemd aan de orde van de dag door deze bij de vaststelling van de agenda mondeling aan te kondigen.

    • d)

       Een initiatiefvoorstel, door deze schriftelijk bij de Voorzitter in te dienen. Verzoeker kan aangeven eerst behandeling in een commissie wenselijk te vinden, waarbij desgewenst het college wordt gevraagd een reactie voor te bereiden.

    •  

      De Voorzitter doet mededeling van het verzoek aan de Staten en plaatst deze in overleg met de statengriffier op de eerstvolgende vergadering, tenzij de schriftelijke oproep hiervoor reeds verzonden is, in welk geval het op de eerst daaropvolgende vergadering wordt geplaatst. Indien verzoeker eerst behandeling in een commissie wenselijk acht, treedt de Voorzitter in overleg met de agendacommissie over agendering.

  • 2.

     Een burger kan, door tussenkomst van de griffier, tot een half uur voorafgaand aan de commissievergadering een verzoek tot inspreken indienen bij de voorzitter van een commissie. Hierbij dient het onderwerp waarover men wenst in te spreken te worden aangegeven. De griffier toetst of het verzoek voldoet aan de criteria zoals omschreven in artikel 28. Voor insprekers is per vergadering twintig minuten beschikbaar. Een inspreker krijgt vijf minuten spreektijd, bij meer dan vier aanmeldingen verdeelt de voorzitter de spreektijd naar evenredigheid.

  •  

    Op voorstel van de voorzitter kan hiervan worden afgeweken. De voorzitter kan toestaan dat aan de inspreker verhelderende vragen worden gesteld.

  • 3.

     Een burger kan, door tussenkomst van de griffier, het schriftelijke verzoek doen aan de Voorzitter tot plaatsing van een burgerinitiatiefvoorstel op de agenda van de Staten. De statengriffier toetst of het voorstel voldoet aan de criteria zoals omschreven in artikel 29.

  •  

    De indiener ontvangt bericht of het voorstel aan de eisen voldoet en op de agenda van de Staten wordt geplaatst.

  •  

    De Voorzitter doet in de eerstvolgende Staten, na binnenkomst van het verzoek, een procedurevoorstel aan de Staten. De Staten beslissen op grond hiervan over de wijze van agendering en behandeling.

  •  

    De Voorzitter nodigt de verzoeker schriftelijk uit voor de vergadering(en) waarvoor het voorstel is geagendeerd. De verzoeker of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering(en) de gelegenheid om zijn burgerinitiatiefvoorstel mondeling nader toe te lichten.

  • 4.

     Een burger kan, door tussenkomst van de statengriffier, een e-petitie indienen bij de Voorzitter ter agendering in de Staten. De statengriffier toetst of het voorstel voldoet aan de criteria, zoals omschreven in artikel 30.

  •  

    De indiener ontvangt bericht of het voorstel aan de eisen voldoet en op de agenda van de Staten wordt geplaatst.

  •  

    De Voorzitter doet in de eerstvolgende Staten, na binnenkomst van het verzoek, een procedurevoorstel aan de Staten. De Staten beslissen op grond hiervan over de wijze van agendering en behandeling. De Voorzitter nodigt de petitionaris schriftelijk uit voor de vergadering(en) waarin de e-petitie is geagendeerd. De petitionaris of zijn plaatsvervanger heeft tijdens deze vergadering(en) de gelegenheid zijn e-petitie mondeling nader toe te lichten.

Paragraaf 3: Instrumenten van Staten en burgers

Instrumenten voor Staten

 

Artikel 22. Mondelinge vragen

Een lid kan, op de wijze als omschreven in artikel 21, mondelinge vragen stellen aan de Commissaris, het college of een lid van het college over actuele zaken die het provinciaal bestuur raken, zolang deze niet reeds op de agenda van de betreffende statenvergadering staan.

Artikel 23. Schriftelijke vragen

  • 1  Een lid kan aan de commissaris van de Koning, het college of een lid van het college schriftelijk vragen stellen.

  • 2  Schriftelijke vragen worden door tussenkomst van de statengriffier bij de Voorzitter ingediend. De Voorzitter brengt de vragen zo spoedig mogelijk ter kennis van de Staten en het college, tenzij tegen de vorm of inhoud daarvan zwaarwegende bezwaren bestaan.

  • 3  De Commissaris en/of het college beantwoorden de vragen binnen dertig dagen na ontvangst. Indien beantwoording binnen deze termijn niet mogelijk is worden de vragensteller en de Staten daarover tijdig en gemotiveerd bericht. De vragen en antwoorden worden integraal op de lijst van ingekomen stukken, bedoeld in artikel 20, geplaatst. Dit geldt tevens voor een eventuele uitstelbrief.

Artikel 24. Interpellatie

Een lid kan op de wijze als omschreven in artikel 21 een verzoek doen tot het houden van een interpellatie, waarbij inlichtingen worden gevraagd aan de Commissaris, het college of een lid van het college, over een onderwerp dat niet reeds op de agenda van de betreffende vergadering staat.

Artikel 25. Motie

  • 1  Een Statenlid, dat het woord voert kan daarbij moties over het in behandeling zijnde onderwerp indienen, tenzij:

    • a)

       de motie inhoudelijk eenzelfde strekking heeft als een binnen het half jaar reeds in stemming gebrachte motie;

    • b)

       aan de orde is de behandeling van een vraag in het kader van het vragenrecht zoals omschreven in artikel 22.

  • 2  De indiener leest het dictum voor en dient de motie schriftelijk en ondertekend bij de Voorzitter in.

  • 3  De motie wordt zo spoedig mogelijk verspreid.

  • 4  Een motie wordt uiterlijk in de laatste termijn ingediend dan wel ingetrokken.

Artikel 26. Amendement

  • 1  Een tijdens de vergadering aanwezig lid van de Staten kan tijdens de beraadslagingen een amendement indienen ten aanzien van een geagendeerde ontwerpverordening of ontwerpbesluit, of onderdelen daarvan.

  • 2  Een amendement dient te zien op de beslispunten uit het ontwerpvoorstel.

  • 3  Een amendement wordt schriftelijk bij de Voorzitter ingediend.

  • 4  Een ingediend amendement wordt zo spoedig mogelijk verspreid.

  • 5  Dit artikel is van overeenkomstige toepassing op voorstellen tot wijziging van reeds ingediende amendementen (subamendementen).

  • 6  Indien een lid een door hem ingediende amendement intrekt, maakt het niet langer onderwerp van beraadslaging uit.

  • 7  Het college is bevoegd om noodzakelijk geworden redactionele wijzigingen die het gevolg zijn van een amendement, zoals veranderingen in de volgnummers of in de aanhaling van artikelen, aan te brengen in het besluit. Inhoudelijke wijzigingen worden verwerkt door tussenkomst van de statengriffier.

Artikel 27. Recht van onderzoek

De Staten kunnen op voorstel van een Statenlid een onderzoek instellen naar het door het college of de commissaris van de Koning gevoerde bestuur. Het recht van onderzoek wordt ingeroepen met toepassing van de verordening zoals opgenomen in hoofdstuk 8.

Instrumenten voor burgers

 

Artikel 28. Inspreken door burgers

  • 1  Een burger kan op de wijze zoals omschreven in artikel 21, inspreken in de commissievergadering.

  • 2  Het woord kan niet worden gevoerd over:

    • a)

       onderwerpen die niet op de agenda van de vergadering staan;

    • b)

       onderwerpen waarover de inspreker al eerder het woord heeft gevoerd, tenzij zich een nieuw feit of omstandigheid heeft voorgedaan;

    • c)

       een besluit van de provincie waartegen bezwaar of beroep openstaat of heeft gestaan;

    • d)

       benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

    • e)

       een gedraging waarover op grond van artikel 9.1 Algemene wet bestuursrecht een klacht kan of kon worden ingediend.

  • 3  De voorzitter doet bij aanvang van de vergadering melding van het verzoek tot inspreken. Het inspreekrecht wordt geagendeerd bij aanvang van de behandeling van het betreffende onderwerp, in volgorde van aanmelding. De voorzitter kan hiervan afwijken indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

  • 4  De inspreker doet zijn bijdrage in één termijn. De vergadering kan de voorzitter verzoeken ruimte te geven voor een reactietermijn, waarin bijvoorbeeld vragen kunnen worden gesteld aan de inspreker en een tweede termijn wordt gegeven voor de beantwoording.

  • 5  De voorzitter doet de vergadering na afloop van de inbreng een voorstel tot afhandeling of behandeling van de inbreng. Dit kan behelzen:

    • a)

       een verzoek tot afhandeling aan het college, het college informeert de commissie wat met de inbreng van de burger gebeurd is;

    • b)

       een voorstel tot agendering in een andere commissie;

    • c)

       een verzoek aan het college dan wel de griffie tot het doen organiseren van een werkbezoek, hoorzitting of andere vorm van informatievergaring ; dan wel

    • d)

       het danken van de inspreker voor de bijdrage aan de beeld- en oordeelsvorming.

Artikel 29. Burgerinitiatief

  • 1  Een kiesgerechtigde ingezetene van de provincie kan, met inachtneming van artikel 21, een burgerinitiatief indienen. Hierbij moet gebruik gemaakt worden van de modellen ‘burgerinitiatief’ en ‘ondersteuningsverklaringen’.

  • 2  Voor de beoordeling van de vraag of de indiener van een burgerinitiatiefvoorstel een kiesgerechtigde ingezetene van de provincie is, is de dag van indiening van het verzoek bepalend.

  • 3  Het verzoek tot het behandelen van een burgerinitiatief dient te worden ondersteund door tenminste 500 kiesgerechtigde ingezetenen. Dit dient te blijken uit de ondersteuningsverklaringen zoals omschreven in lid 4, sub d.

  • 4  Het verzoek bevat in elk geval:

    • a)

       een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatiefvoorstel;

    • b)

       een toelichting op het burgerinitiatiefvoorstel;

    • c)

       de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de verzoeker en zijn plaatsvervanger;

    • d)

       ondersteuningsverklaringen: een lijst met voornamen, achternamen, adressen, geboortedata en handtekeningen van de kiesgerechtigde ingezetenen die het verzoek ondersteunen.

  • 5  Een burgerinitiatief kan niet gaan over:

    • a.

       een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van de Staten;

    • b.

       een vraag over provinciaal beleid;

    • c.

       een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht over een gedraging van het provinciebestuur;

    • d.

       een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht tegen een besluit van het provinciebestuur;

    • e.

       een onderwerp waarover korter dan een kalenderjaar vóór indiening van het burgerinitiatiefvoorstel door de Staten een besluit is genomen;

    • f.

       het verzoek om te handelen in strijd met wettelijke termijnen of aangegane verplichtingen van vastgesteld provinciaal beleid;

    • g.

       een onderwerp dat de persoonlijke levenssfeer betreft;

    • h.

       een onderwerp dat primair als doel heeft het verkrijgen van subsidie;

    • i.

       een onderwerp betreffende provinciale belastingen en/of leges.

  • 6  De Staten nemen een besluit over het oorspronkelijke voorstel.

  • 7  Zo spoedig mogelijk nadat de Staten over het voorstel een besluit hebben genomen wordt dit besluit bekendgemaakt op de wijze zoals te doen gebruikelijk in de provincie.

  • 8  Tegelijkertijd met de bekendmaking wordt van het besluit mededeling gedaan aan verzoeker.

Artikel 30. E-petitie

  • 1  Een kiesgerechtigde inwoner van de provincie kan, met inachtneming van artikel 21, een e-petitie indienen. Hierbij dient gebruik te worden gemaakt van het petitieloket, dat te bereiken is via de website www.petities.nl

  • 2  De voortgang met betrekking tot het onderwerp van de e-petitie is zichtbaar via het petitieloket op de website www.petities.nl

  • 3  Voor de beoordeling van de vraag of de petitionaris een ingezetene van de provincie is, is de dag van aanbieding van de petitie bepalend.

  • 4  Een e-petitie wordt ingediend door een petitionaris. Deze petitionaris:

    • a.

       is niet anoniem;

    • b.

       beheert de petitie binnen een door hem gestelde termijn tot het einde;

    • c.

       is woordvoerder en contactpersoon.

  • 5  Een e-petitie is geldig indien het ondersteund wordt door ten minste 100 ingezetenen van Flevoland. Dit dient te blijken uit de ondersteuningsverklaringen zoals bedoeld in lid 6 sub d.

  • 6  Een e-petitie bevat:

    • a.

       een nauwkeurige omschrijving van het onderwerp van de petitie;

    • b.

       een toelichting op de petitie;

    • c.

       de achternaam, de voornamen, het adres en de geboortedatum van de petitionaris;

    • d.

       ondersteuningsverklaringen: een lijst met voornamen, achternamen, adressen en geboortedata van de ingezetenen die de petitie ondersteunen.

  • 7  Een e-petitie:

    • a.

       gaat over zaken die vallen binnen de jurisdictie van de provincie Flevoland;

    • b.

       mag geen reclame bevatten;

    • c.

       mag niet tegen een persoon gericht zijn;

    • d.

       is geen overtreding van een Nederlandse wet;

    • e.

       mag geen beledigende, provocerende of onwelvoeglijke taal bevatten;

    • f.

       mag geen vertrouwelijke informatie bevatten;

    • g.

       mag geen partijpolitieke standpunten bevatten;

    • h.

       mag geen zaken bevatten die onder de rechter zijn;

    • i.

       heeft niet primair als doel het verkrijgen van subsidie.

  • 8  De Staten nemen een besluit over het behandelvoorstel van de e-petitie en doen hiervan mededeling aan de petitionaris.

Paragraaf 4: Orde van de vergadering

Artikel 31. Zitplaatsen

  • 1  Statenleden nemen de plaats in, zoals aangewezen door de Voorzitter. De statengriffier neemt aan de linkerzijde van de Voorzitter plaats. De leden van het college nemen, indien zij voor de behandeling van een agendapunt ter vergadering zijn uitgenodigd, plaats op een daartoe aangewezen plek.

  • 2  De plaatsing in de Staten is fractie-gewijs en wordt bij een nieuwe zittingsperiode door tussenkomst van het seniorenconvent vastgesteld.

Artikel 32. Ordevoorstel

  • 1  Een ordevoorstel kan op ieder moment door de voorzitter en een lid van de vergadering worden gedaan. Het voorstel kan uitsluitend de werkzaamheden van de vergadering betreffen.

  • 2  Over een ordevoorstel besluit de vergadering terstond.

  • 3  De orde, zoals geldt tijdens de beraadslaging over een onderwerp, wordt bepaald door de voorzitter.

Artikel 33. Handhaving orde

  • 1  Een spreker wordt in zijn rede niet gestoord, tenzij de voorzitter het nodig oordeelt de naleving van dit reglement in herinnering te roepen. De voorzitter kan interrupties toestaan.

  • 2  De voorzitter roept een lid tot de orde indien deze:

    • a)

       zich beledigende uitdrukkingen veroorlooft;

    • b)

       afwijkt van het onderwerp in beraadslaging;

    • c)

       een spreker herhaaldelijk interrumpeert;

    • d)

       anderszins de orde verstoort.

  • 3  Indien het lid hieraan geen gehoor geeft kan de voorzitter:

    • a)

       hem gedurende de vergadering het woord ontzeggen over het onderwerp in beraadslaging;

    • b)

       de vergadering voorstellen aan een lid dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over dit voorstel wordt niet beraadslaagd. Het lid dient na het aannemen van het voorstel de vergadering onmiddellijk te verlaten. Bij herhaling kan het lid voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.

  • 4  De voorzitter kan ter handhaving van de orde toehoorders doen vertrekken, indien de orde van de vergadering op enigerlei wijze door hen wordt verstoord. Hij kan toehoorders die bij herhaling de orde verstoren voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering ontzeggen.

  • 5  De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering schorsen voor een door hem te bepalen tijd. Indien na de opening de orde opnieuw wordt verstoord kan de voorzitter de vergadering sluiten.

Artikel 34. Publieke Tribune

Bezoekers en pers kunnen aanwezig zijn bij een openbare vergadering op de voor hen gereserveerde plaatsen. De voorzitter kan een andere plaats aanwijzen.

Artikel 35. Geluid en beeldregistraties, gebruik mobiele apparatuur

  • 1  Het maken van geluid- en beeldregistratie is toegestaan na toestemming van de griffier. De griffier kan aanwijzingen geven teneinde het rustig verloop van de vergadering te bewaken.

  • 2  Het ten gehore brengen van geluidsfragmenten, dan wel vertonen van beeldmateriaal ten tijde van de vergadering, dient vooraf te worden gemeld bij de griffier. De griffier kan aanwijzingen geven teneinde de kwaliteit van de vergadering te bewaken. Degene die hiervan gebruik maakt volgt ter vergadering de aanwijzingen van de voorzitter.

  • 3  In de vergadering is het gebruik van mobiele apparatuur, zoals mobiele telefoons en andere communicatiemiddelen, toegestaan tenzij dit inbreuk kan maken op de orde van de vergadering. Dit geldt tevens voor de publieke tribune. Men gedraagt zich naar de aanwijzingen van de voorzitter.

Paragraaf 5: Openen en Beraadslagen

Artikel 36. Openingsquorum staten- en commissievergadering , presentielijst

  • 1  Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de (commissie)griffier door ondertekening vastgesteld.

  • 2  De voorzitter opent de vergadering op het tijdstip, zoals in de oproep tot de vergadering staat vermeld en het openingsquorum aanwezig is.

  • 3  Voor een statenvergadering behelst het openingsquorum meer dan de helft van het aantal zitting hebbende Statenleden, hetgeen dient te blijken uit de presentielijst.

  • 4  Voor een commissievergadering behelst het openingsquorum meer dan de helft van het aantal in de commissie benoemde leden.

  • 5  Indien het quorum een half uur na het tijdstip, zoals bedoeld in lid 1 niet aanwezig is, stelt de voorzitter de vergadering uit tot een nader tijdstip. Dit tijdstip ligt minimaal 24 uur na de oproep, zoals bedoeld in artikel 16.

  • 6  Voor de nieuw uitgeschreven vergadering is geen quorum, zoals bedoeld in lid 3 en 4 vereist, tenzij over andere aangelegenheden wordt beraadslaagd, dan vermeld op de oorspronkelijke oproep zoals bedoeld in artikel 16.

Artikel 37. Deelname aan de beraadslaging

  • 1  In een commissievergadering mag niet meer dan één woordvoerder per fractie per agendapunt deelnemen aan de beraadslaging. Alleen deze woordvoerder neemt op dat moment plaats aan de vergadertafel om deel te nemen aan de beraadslaging.

  • 2  De vergadering kan beslissen dat anderen dan de in de vergadering aanwezige leden, gedeputeerden of de voorzitter deelnemen aan de beraadslaging.

  • 3  Een beslissing daartoe wordt op voorstel van de voorzitter, een Statenlid of een burgerlid genomen voordat de beraadslaging over het desbetreffende onderwerp of voorstel is aangevangen.

Artikel 38. Termijnen en interrupties

  • 1  De beraadslaging geschiedt in twee spreektermijnen, tenzij de vergadering anders besluit.

  • 2  Bij de toepassing van artikel 22 (mondelinge vragen) zien de termijnen als bedoeld in lid 1 op het Statenlid dat de vraag heeft ingediend en het collegelid dat de vraag beantwoordt. Hierbij worden geen interrupties toegelaten.

  • 3  Bij toepassing van artikel 24 (interpellatie), zien de termijnen als bedoeld in lid 1 op zowel de aanvrager van het debat, als het collegelid dat de vraag beantwoordt. Na deze termijnen kunnen de Staten in twee termijnen aan de beraadslaging deelnemen.

  • 4  Elke spreektermijn wordt door de voorzitter afgesloten.

  • 5  Een lid mag in een spreektermijn niet meer dan eenmaal het woord voeren over hetzelfde onderwerp, onderdeel of artikel.

  • 6  Het voorgaande lid is niet van toepassing op:

    • a)

       de portefeuillehouder;

    • b)

       de rapporteur van een commissie of statenwerkgroep;

    • c)

       het Statenlid dat een (sub)amendement, een motie, een initiatiefvoorstel, een mondelinge vraag of een verzoek tot interpellatie heeft ingediend, voor wat zover het woord gevoerd wordt over deze aangelegenheden;

    • d)

       een voorstel van orde of een persoonlijke feit.

Artikel 38. Onderwerp van beraadslaging

  • 1.

     Ter beraadslaging in de vergadering ligt voor het onderwerp, voorstel of de vraag zoals geagendeerd.

  •  

    De vergadering kan op voorstel van de voorzitter of van een lid beslissen over één of meer onderdelen van een onderwerp of voorstel afzonderlijk te beraadslagen.

  • 2.

     De behandeling van moties vindt plaats tegelijk met de beraadslaging over het in behandeling zijnde onderwerp, tenzij de vergadering besluit de motie later in behandeling te nemen.

  • 3.

     Over amendementen, subamendementen en voorstellen tot splitsing vindt beraadslaging plaats bij het onderdeel of artikel waarop zij betrekking hebben.

  • 4.

     Indien hierbij meer dan één amendement, subamendement of voorstel tot splitsing wordt ingediend, doet de Voorzitter een voorstel voor de behandelvolgorde. Hierbij wordt betrokken of de inhoud van de ingediende voorstellen een andere behandelvolgorde vraagt dan de volgorde van indiening vanwege een onderlinge weging van de verstrekkendheid.

  • 5.

     Over een motie vreemd aan de orde van de dag wordt beraadslaagd, nadat alle andere geagendeerde onderwerpen zijn afgedaan.

  • 6.

     Wanneer de voorzitter vaststelt dat een onderwerp of voorstel voldoende is besproken, sluit hij de beraadslaging, tenzij de vergadering anders beslist.

Artikel 39. Het woord voeren

  • 1  De voorzitter verleent het woord aan de deelnemers ter vergadering. Zij richten zich tot de voorzitter. De vergadering hanteert de bepaalde behandel- dan wel spreektijd.

  • 2  De volgorde van sprekers is de volgorde van aanmelding. De voorzitter kan met instemming der vergadering hiervan afwijken.

  • 3  De volgorde kan worden verbroken wanneer een lid het woord vraagt:

    • a)

       over een persoonlijk feit, indien dit eerst is geduid;

    • b)

       over de vaststelling van het voorliggende beslispunt;

    • c)

       om een voorstel van orde te doen.

  • 4  In de Staten spreken statenleden in eerste termijn van het spreekgestoelte, tenzij de Voorzitter verlof geeft het woord vanaf de plaats te voeren.

  • 5  In de Staten spreken collegeleden vanaf het spreekgestoelte.

  • 6  Interrupties vinden plaats vanaf de interruptiemicrofoon, nadat de Voorzitter de interruptie heeft aangekondigd.

  • 7  Op voorstel van de voorzitter of één der leden kan de voorzitter, de beraadslagingen voor een door hem te bepalen tijd schorsen teneinde de leden de gelegenheid tot onderling nader beraad te geven. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsing verstreken is.

Paragraaf 6: Besluiten/Stemmen

Artikel 41. Stemverklaring en Eindbeslissing

  • 1  Na het sluiten van de beraadslaging en voordat tot stemming wordt overgegaan, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.

  • 2  Na de beraadslaging -en indien artikel 38 lid 1 toepassing heeft gekregen, een eventuele beslissing over de onderdelen of artikelen-, wordt over het voorstel in zijn geheel, zoals het dan luidt, een eindbeslissing genomen.

Artikel 42 Stemmen over zaken: acclamatie, handopsteken en hoofdelijk stemmen

  • 1  Na het sluiten van de beraadslaging of indien niemand het woord verlangt, kondigt de Voorzitter de stemming aan. De leden stemmen vanaf hun zitplaats.

  • 2  De Voorzitter formuleert de beslispunten.

  • 3  Indien geen stemming wordt gevraagd, stelt de Voorzitter vast dat het besluit bij acclamatie is aangenomen.

  • 4  In de vergadering aanwezige leden kunnen verzoeken dat in de besluitenlijst wordt opgenomen dat zij geacht worden te hebben tegengestemd.

  • 5  Indien wel stemming wordt verlangd geschiedt dit bij handopsteking dan wel elektronisch, tenzij de Voorzitter of één der leden om hoofdelijke stemming vraagt.

  • 6  Bij hoofdelijke stemming roept de Voorzitter of Statengriffier de statenleden bij naam op hun stem uit te brengen, met de woorden ‘voor’ of ‘tegen’, zonder enige toevoeging. De stemming begint bij het daarvoor bij loting aangewezen Statenlid volgens de volgorde van de presentielijst.

  • 7  Indien de vergadering door de vicevoorzitter wordt voorgezeten brengt deze als laatste zijn stem uit.

Artikel 43. Stemmen over amendementen en moties

  • 1  Indien een amendement is ingediend, wordt eerst over dat amendement en vervolgens over het artikel, onderdeel of voorstel waarop het betrekking heeft, gestemd.

  • 2  Indien op een amendement een subamendement wordt ingediend, vindt de stemming daarover plaats vóór de stemming over dat amendement.

  • 3  Indien twee of meer amendementen of subamendementen zijn ingediend, bepaalt de Voorzitter de volgorde van stemming, waarbij het meest verstrekkende het eerst in stemming wordt gebracht.

  • 4  Indien een motie is ingediend, wordt eerst over het voorstel gestemd en vervolgens over de motie.

  • 5  Indien twee of meer moties over hetzelfde onderwerp zijn ingediend, bepaalt de Voorzitter de volgorde van stemming, waarbij de meest verstrekkende motie het eerst in stemming wordt gebracht.

  • 6  Een motie kan worden ingetrokken maar niet worden aangehouden.

Artikel 44 Vergissing uitbrengen stem

  • 1  Een vergissing bij het uitbrengen van een stem kan worden hersteld totdat het volgende Statenlid gestemd heeft, dan wel bij elektronisch stemmen totdat de Voorzitter de uitslag van de stemming bekend maakt. Bij een latere constatering van een vergissing kan het Statenlid alleen nog aantekening vragen dat hij zich vergist heeft. In de uitslag van de stemming brengt dit geen verandering.

  • 2  De Voorzitter deelt de uitslag mede, inclusief het aantal stemmen voor en tegen.

Artikel 45 Stemming over personen

  • 1  Een stemming over personen voor het doen van een benoeming, voordracht of aanbeveling geschiedt schriftelijk. De Voorzitter benoemt drie leden tot stemopnemers.

  • 2  De Voorzitter stelt vast hoeveel zitting hebbende leden aanwezig zijn en zich op grond van artikel 28 van de Provinciewet niet van stemmen behoeven te onthouden. Deze leden zijn verplicht elk één stembriefje in te leveren.

  • 3  De stemopnemers onderzoeken of het aantal ingeleverde gesloten stembriefjes gelijk is aan het aantal leden genoemd in lid 2. Bij een verschil verklaart de Voorzitter de stemming ongeldig en worden de stembriefjes onmiddellijk vernietigd. Hierop wordt een nieuwe stemming gehouden.

  • 4  Bij twijfel of een stembriefje behoorlijk ingevuld is, beslissen de Staten.

Artikel 46 Aantal stemmingen, herstemmen, vernietigen stembriefjes

  • 1.

     Voor elk te benoemen, voor te dragen of aan te bevelen persoon heeft een stemming plaats over de kandidatuur.

  • 2.

     De vergadering kan op voorstel van de Voorzitter hiervan afwijken.

  • 3.

     Indien bij een enkelvoudige kandidatuur geen volstrekte meerderheid is verkregen voor de kandidaat, is geen sprake van een benoeming, voordracht of aanbeveling.

  • 4.

     Indien bij een meervoudige kandidatuur geen volstrekte meerderheid is verkregen voor één van de kandidaten, volgt een tweede stemming.

  • 5.

     Wanneer bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, wordt gestemd tussen de kandidaten, die hiervoor de meeste stemmen kregen. Zijn echter de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij tussenstemming bepaald tussen welke twee personen de derde stemming zal lopen.

  • 6.

     Indien bij de tussenstemming of bij de derde stemming de stemmen staken, beslist terstond het lot. Hiertoe worden de namen door de stemopnemers op afzonderlijke, geheel gelijke briefjes geschreven.

  •  

    De briefjes worden op gelijke wijze naar binnen gevouwen, in een bus gedaan en omgeschud.

  •  

    De Voorzitter neemt één van die briefjes uit de bus en verklaart dat diegene gekozen is.

  • 7.

     De stembriefjes worden na afloop van de vergadering onmiddellijk vernietigd.

Artikel 47 Besluitenlijst en verslaglegging

  • 1.

     Van de vergadering wordt, onder verantwoordelijkheid van de griffier, een besluitenlijst gemaakt.

  •  

    Daarnaast wordt van de vergadering digitale verslaglegging gedaan.

  • 2.

     In de besluitenlijst is opgenomen:

    • a.

       de namen van de voorzitter, de griffier en een lijst van aanwezige en afwezige leden;

    • b.

       hetgeen door de vergadering is besloten;

    • c.

       de toezeggingen die door het college zijn gedaan;

    • d.

       het verloop van elke stemming.

  • 3.

     In geval van hoofdelijke stemming worden de namen van de leden, die voor en tegen stemden, weergegeven op een kopie van de presentielijst en bij de besluitenlijst gepubliceerd.

  • 4.

     De besluitenlijst wordt in de eerstvolgende vergadering vastgesteld.

Paragraaf 7: Beslotenheid en geheimhouding

Artikel 48. Openbaar tenzij

  • 1  De vergaderingen van de Staten en commissies en de daarbij behandelde voorstellen of stukken zijn openbaar.

  • 2  In afwijking van lid 1 kan worden besloten tot geheimhouding en/of beslotenheid indien hiervoor een wettelijke grondslag bestaat in de Provinciewet en de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 3  Geheimhouding geldt voor iedereen die kennis neemt van informatie waarop geheimhouding rust.

Artikel 49. Opleggen geheimhouding: Wie

  • 1  Geheimhouding op stukken kan worden opgelegd door de commissaris, het college, een commissie en de Staten.

  • 2  Het orgaan dat de geheimhouding oplegt, houdt een lijst bij van hetgeen waarvoor de geheimhouding wordt opgelegd en de termijn van geheimhouding. Zij draagt er zorg voor dat een besluit tot opheffing van de geheimhouding wordt genomen.

Artikel 50. Opleggen geheimhouding door de commissaris of het college

  • 1.

     Indien de commissaris of het college geheimhouding oplegt, doet zij dit onder schriftelijk gemotiveerde verwijzing naar de relevante bepalingen uit de provinciewet en de wet openbaarheid van bestuur.

  •  

    Hierbij worden de gronden voor geheimhouding en de termijn waarvoor deze moet gelden aangegeven.

  • 2.

     Indien de commissaris of het college de geheimhouding oplegt, en het stuk rechtstreeks naar de Staten sturen, dienen de Staten in de eerstvolgende vergadering te besluiten over bekrachtiging van de geheimhouding.

  • 3.

     Indien de Staten:

    • a.

       geen besluit nemen;

    • b.

       besluiten de geheimhouding niet te bekrachtigen;

    •  

      vervalt de geheimhouding en zijn de stukken vanaf dat moment in beginsel openbaar. Hierbij dient eerst te worden vastgesteld of belangen zoals omschreven in de Wet openbaarheid van bestuur zich tegen openbaarmaking verzetten.

    •  

      Indien de Staten besluiten de geheimhouding te bekrachtigen, blijft het geheim totdat de Staten de geheimhouding opheffen.

  • 4.

     Indien de commissaris of het college de geheimhouding oplegt en het stuk naar een commissie sturen, is

    • a)

       bekrachtiging door de Staten niet aan de orde; en

    • b)

       de commissaris of het college bevoegd tot opheffen van de geheimhouding; en

    • c)

       blijft het stuk geheim totdat de commissie besluit het stuk naar de Staten te sturen.

  • 5.

     Indien de Staten in aansluiting op lid 4 sub c in de eerste volgende vergadering niet besluiten over de bekrachtiging, dan wel besluiten tot het niet bekrachtigen van de geheimhouding, wordt het stuk openbaar.

  • 6.

     Als de Staten de geheimhouding hebben bekrachtigd mogen alleen de Staten de geheimhouding opheffen.

  • 7.

     Het bepaalde in lid 1 t/m 6 is weergegeven in onderstaand schema.

Artikel 51. Opleggen geheimhouding door een commissie

  • 1.

     Indien een commissie geheimhouding oplegt, doet zij dit onder gemotiveerde verwijzing naar de relevante bepalingen uit de provinciewet en de wet openbaarheid van bestuur. Hierbij worden de gronden voor geheimhouding en de termijn waarvoor deze moet gelden aangegeven.

  • 2.

     Indien een commissie geheimhouding oplegt, zonder het stuk naar de Staten te sturen, beslist de commissie over het opheffen van de geheimhouding.

  • 3.

     Indien een commissie geheimhouding oplegt en het stuk doorstuurt naar de Staten, beslissen de Staten over het bekrachtigen van de geheimhouding.

  • 4.

     Het bepaalde in lid 1 tot en met 3 is weergegeven in onderstaand schema.

Artikel 52. Opleggen geheimhouding door de Staten

  • 1.

     Indien de Staten geheimhouding opleggen doen zij dit onder gemotiveerde verwijzing naar de relevante bepalingen uit de provinciewet en de wet openbaarheid van bestuur. Hierbij worden de gronden voor geheimhouding en de termijn waarvoor deze moet gelden aangegeven.

  • 2.

     Indien de Staten geheimhouding opleggen is geen bekrachtiging vereist.

  • 3.

     Uitsluitend de Staten kunnen geheimhouding opgelegd op grond van lid 2 opheffen.

  • 4.

     Het bepaalde in lid 1 tot en met 3 is weergegeven in onderstaand schema.

Artikel 53. Beslotenheid

  • 1.

     De voorzitter, dan wel één tiende van de leden van de vergadering kunnen besluiten de deuren te sluiten.

  • 2.

     Na het sluiten van de deuren besluit de vergadering over het houden van een besloten vergadering.

  • 3.

     Als geen besluit tot vergaderen in beslotenheid wordt genomen, zijn het behandelde, de besluiten en het verslag openbaar.

  • 4.

     Van een besloten vergadering wordt een apart verslag opgemaakt.

  • 5.

     Indien de vergadering achter gesloten deuren plaatsvindt, heeft de vergadering drie opties:

  • 6.

     

    • a)

       De vergadering legt geheimhouding op het behandelde.

    •  

      Het behandelde en de inhoud van het verslag is daarmee geheim.

    •  

      De besluiten komen niet op de openbare besluitenlijst en het verslag is niet-openbaar.

    •  

      Indien de vergadering het gewenst vindt dat het inhoudelijke besluit wel op de openbare besluitenlijst wordt opgenomen, kan dit besluit worden genomen zodra de vergadering weer in de openbaarheid plaatsvindt.

    •  

      De vergadering heft de geheimhouding op termijn op. Daarmee worden het behandelde en de besluiten openbaar. De vergadering neemt dan ook een besluit over de openbaarmaking van het verslag.

    • b)

       De vergadering besluit aan het eind van de besloten vergadering om geen geheimhouding op te leggen en het verslag van de vergadering openbaar te maken.

    •  

      Het verslag, het behandelde en de besluiten zijn openbaar.

    • c)

       De vergadering legt geen geheimhouding op en neemt geen besluit over het openbaar maken van het verslag. Het behandelde en de besluiten zijn openbaar. Het verslag is niet-openbaar (maar niet geheim).

  • 7.

     Het bepaalde in de leden 1 t/m 6 is weergegeven in onderstaand schema.

Artikel 54. Aanwezigen bij en besluitenlijst van een besloten vergadering

  • 1  De vergadering kan besluiten dat in een vergadering met gesloten deuren anderen dan statenleden aanwezig mogen zijn.

  • 2  De besluitenlijst van een besloten vergadering ligt voor de aanwezigen van de betreffende vergadering ter inzage bij de statengriffier of wordt op een andere passende wijze ter beschikking gesteld.

  • 3  De besluitenlijst wordt zo spoedig mogelijk ter vaststelling aangeboden. Indien er opmerkingen over de besluitenlijst zijn, wordt deze in beslotenheid vastgesteld.

Paragraaf 8: Verkiezingen Eerste Kamer

Artikel 55. Stemming voor verkiezing leden Eerste Kamer der Staten-Generaal

  • 1  Onder verantwoordelijkheid van de Voorzitter vindt de organisatie van de stemming en de stemopneming voor de verkiezing van de leden van de Eerste kamer der Staten Generaal plaats.

  • 2  De Voorzitter schrijft hiertoe een bijzondere openbare statenvergadering uit.

  • 3  Onder verantwoordelijkheid van de Voorzitter worden de wetten en nadere regels van de hiertoe bevoegde instanties vertaald naar instructies voor de Statenleden en onder hen bekend gesteld.

Paragraaf 9: Slotbepalingen

Artikel 56. Slotbepaling

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing ervan, beslist de vergadering op voorstel van de voorzitter.

Artikel 57. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking op 1 juli 2015 en kan worden aangehaald als ‘Reglement van Orde Provinciale Staten Provincie Flevoland’.

 

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van Provinciale Staten van 1 juli 2015.
griffier, voorzitter
 
Gedeputeerde Staten van Flevoland
T. van der Wal, secretaris L. Verbeek, voorzitter
 
Uitgegeven op 8 juli 2015
 
 
De secretaris van Gedeputeerde Staten van Flevoland

 

 

Hoofdstuk 4: Verordening Ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (link)

Hoofdstuk 5: Verordening rechtspositie gedeputeerden, Staten- en commissieleden (link)

Hoofdstuk 6: Financiële Verordening (link)

Hoofdstuk 7: Controleverordening (link)

Hoofdstuk 8: Verordening onderzoekscommissie (link)

Hoofdstuk 9: Verordening Werkgeverscommissie Statengriffier (wordt later toegevoegd) 

Hoofdstuk 10: Verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid (link naar GS verordening)

Bijlagen

Bijlage 1: Instellingsbesluit commissies

Bijlage 2: Benoemingsbesluit leden commissies

Bijlage 3: Gedragscode Integriteit Provinciale Staten Flevoland wordt geactualiseerd, volgt later

Bijlage 4: Gedragscode Integriteit Gedeputeerde Staten Flevoland wordt geactualiseerd, volgt later

Bijlage 5: Handvest actieve informatieplicht

Bijlage 6: Werkinstructie Statengriffier wordt geactualiseerd, volgt later

Bijlage 7: Mandaatbesluit PS-Statengriffier wordt geactualiseerd, volgt later

Bijlage 8: Functieprofiel commissievoorzitter

Bijlage 9: Model ‘burgerinitiatief’ en model ‘ondersteuningsverklaringen’ wordt geactualiseerd, volgt later

Bijlage 10: Model initiatiefvoorstel wordt geactualiseerd, volgt later