Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties voor het trouwen, kosteloos trouwen, het maken van een trouwafspraak en het annuleren hiervan en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. 

Geldend van 21-08-2014 t/m heden

REGLEMENT BURGERLIJKE STAND 

Het college van de gemeente Geldrop-Mierlo: 

gelet op het bepaalde in Titel 4, Afdelingen 1 en 4 boek 1 van het Burgerlijk Wetboek, de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand, de Gemeentewet artikel 108 jo. 147 en 156, de Wet Rechten Burgerlijke Stand artikel 5, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken en het Bouwbesluit; 

besluiten vast te stellen:        

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de aanwijzing van locaties voor het trouwen, kosteloos trouwen, het maken van een trouwafspraak en het annuleren hiervan en de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand. 

Artikel 1. Begripsbepaling

Het reglement verstaat onder  

  • a.

    De wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (laatstelijk gewijzigd bij Wet van 14 oktober 1993 tot herziening van titel 4 van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek (stb. 1993, nr. 555); 

  • b.

    Het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994 (stb. 1994, nr, 160) als gewijzigd bij besluit van 19 december 1994, (stb. nr. 900); 

  • c.

    Ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek); 

  • d.

    Buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college (art. 16, lid 2 en 3 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek); 

  • e.

    Trouwambtenaar: de persoon die de functie van het onder c en d gestelde uitoefent.

  • f.

    Trouwen: (Het voltrekken van) een huwelijk of (het registreren van) een partnerschap.

  • g.

    Gemeentehuis: alle huizen welke bij collegebesluit als zodanig zijn dan wel worden aangewezen. 

Artikel 2. (buitengewoon) Ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Er zijn in de gemeente Geldrop-Mierlo (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand, behorende tot de afdeling Publiekszaken, cluster Inwoners. 

  • 2. Er kunnen in de gemeente Geldrop-Mierlo (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand zijn, die als zodanig zijn benoemd in een andere gemeente. 

  • 3. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand voor het Bureau Burgerlijke Stand is twee. 

  • 4. Het College van Burgemeester en Wethouders benoemd een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3. Benoeming

  • 1. De ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor de periode benoemd, voor het tijdvak waarin zij bij de gemeente Geldrop-Mierlo werkzaam zijn.

  • 2. De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voor een periode tot aan het bereiken van het 70e levensjaar, benoemd dan wel voor een tijdvak van één dag. 

  • 3. Indien sprake is van een benoeming voor een tijdvak van één dag voor een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet betrokkene, naast het voldoen aan de wettelijk gestelde eisen, bewijsstukken overleggen, te weten:

    • a.

      Men reeds is benoemd tot (b)abs elders in Nederland;

    • b.

      Men beëdigd is tot (b)abs bij een rechtbank in Nederland

    • c.

      Men elders werkzaam is als (b)abs.

Artikel 4. Locatie

  • 1. De trouwambtenaar verricht alle bij wet vastgestelde taken in een gemeentehuis. 

  • 2. De trouwambtenaar kan, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente zijn wettelijke taken verrichten. 

Artikel 5. Aanwijzing gemeentehuis

  • 1. De bevoegdheid tot aanwijzing van een locatie voor het trouwen ligt bij het College van Burgemeester en Wethouders. Deze bevoegdheid is gemandateerd aan het afdelingshoofd Publiekszaken.

  • 2. Op een gekozen (tijdelijke) locatie is het niet mogelijk de trouwerij kosteloos te laten plaatsvinden.

  • 3. De regels waaraan voldaan moet worden om het schriftelijke verzoek voor het (eenmalig) aanwijzen van een gemeentehuis voor het trouwen in te kunnen willigen zijn:

    • a.

      Verzoeken tot het aanwijzen van een locatie anders dan de vast aangewezen locaties voor het voltrekken van een huwelijk worden schriftelijk ingediend met gebruikmaking van het daartoe ter beschikking gestelde formulier door de beheerder / eigenaar van de betreffende locatie.

    • b.

      Het formulier moet “voor akkoord” zijn meeondertekend door de partijen die gaan trouwen.

    • c.

      Bij behandeling van het verzoek tot aanwijzing van een gemeentehuis worden eenmalig extra leges in rekening gebracht voor de uitvoering van de werkzaamheden in verband hiermee, ook indien het verzoek wordt afgewezen. Deze leges worden bij legesbesluit vastgesteld. Dit bedrag zal bovenop de in het legesbesluit opgenomen leges voor het trouwen in rekening worden gebracht.

    • d.

      De beheerder/rechthebbende mag bij het ter beschikking stellen van zijn locatie voor het trouwen, hierbij niet de verplichting opleggen overige faciliteiten van de locatie te gebruiken.

    • e.

      De locatie dient:

      • -

        Binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Geldrop-Mierlo te liggen;

      • -

        Een gebouw te zijn. Onder gebouw wordt verstaan: elk bouwwerk dat een voor mensen toegankelijke overdekte, geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten, ruimte vormt en niet verplaatsbaar is;

      • -

        Kan een schip zijn, met de voorwaarden dat het huwelijk in een gesloten compartiment wordt gesloten, het schip binnen de gemeentegrenzen ligt en afgemeerd aan een kade;

      • -

        Geschikt te zijn voor een ‘ waardige’ huwelijksvoltrekking waarbij deze niet in strijd is met de openbare orde en goede zeden of eerbaarheid;

      • -

        In voorkomend geval, voorzien te zijn van een geluidsinstallatie en een microfoon om de trouwambtenaar in staat te kunnen stellen verstaanbaar de toespraak voor te kunnen lezen;

      • -

        Voorzien te zijn van voldoende licht en verwarming;

      • -

        Bouwtechnisch in goede staat te verkeren en schoon te zijn;

      • -

        Voldoen aan de wettelijke brandveiligheidsvoorschriften;

      • -

        Op een eenvoudige wijze vrij toegankelijk te zijn, ook voor minder validen.

      • -

        Openbaar toegankelijk te zijn;

      • -

        Een ordentelijk verloop van de voltrekking van het huwelijk en de eisen die de wet stelt aan de voltrekking dan wel registratie niet in de weg te staan;

      • -

        In alle omstandigheden een vrije doorgang te bieden voor alle hulpdiensten;

      • -

        Voldoende ruimte te bieden voor het aantal te verwachten personen die bij de ceremonie aanwezig zullen zijn;

      • -

        Voldaan te hebben aan de eis van verplichte melding indien in de betreffende locatie 50 personen of meer aanwezig zullen zijn. De HORECA is hiervan vrijgesteld (Indien er meer dan 50 personen aanwezig zijn bij een huwelijksvoltrekking op een aangewezen locatie, dient 4 weken voor de plechtigheid een melding hiervan gedaan te worden bij de Afdeling Bestuurszaken en Veiligheid van de gemeente);

      • -

        Een passende omgeving voor de plechtigheid te zijn, waarbij de beheerder verantwoordelijk is voor de algehele entourage inclusief inrichting en aankleding hiervan, welke kosten voor rekening van de beheerder komen;

      • -

        Te beschikken over voldoende parkeergelegenheid in de nabije omgeving voor de trouwambtenaar en de gasten;

      • -

        Te beschikken over een toiletvoorziening en omkleedruimte, een tafel en lessenaar en voldoende stoelen voor de trouwambtenaar, partijen en gasten.

    • f.

      De gemeente is niet aansprakelijk voor de door partijen geleden schade, hoe ook genaamd, als gevolg van of in verband met het gebruik van de aangewezen locatie. De partijen vrijwaren de gemeente van aanspraken op vergoeding van schade die is ontstaan als gevolg van of in verband met het gebruik door partijen van de aangewezen locatie.

    • g.

      Bij het trouwen buiten de vast aangewezen locaties zal te allen tijden een gemeentebode aanwezig zijn. Deze functionaris beslist uiteindelijk op de dag van het huwelijk of de betreffende locatie alle afspraken is nagekomen als vastgelegd in de overeenkomst.

    • h.

      Voor trouwen in onderstaande gelegenheden wordt in ieder geval geen toestemming verleend:

  • · luchtballon

  • · kraakpand

  • · coffeeshop

  • · podia, pleinen of parken dan wel andere openbare gelegenheden.

  • 4. De schriftelijke verzoeken als genoemd in lid 3, onder a, voor het aanwijzen van een vaste trouwlocatie en een trouwlocatie voor één dag, zijn als bijlage aan dit reglement toegevoegd.

Artikel 6. Leiding van de dienst

  • 1. De senior klantmanager Publiekszaken die het college daartoe heeft aangewezen, is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand. 

  • 2. Het college wijst tevens de klantmanager Publiekszaken aan als de vervanger van de in het eerste lid bedoelde ambtenaar.

Artikel 7. Afspraken kosteloos trouwen

  • 1. De gemeente moet van rechtswege bij een kosteloos huwelijk minimaal een kosteloze ceremonie aanbieden die invulling geeft aan het recht gratis te kunnen trouwen.

  • 2. Bij toepassing van lid 1, zijn de navolgende criteria van toepassing:

    • a.

      Een van de partijen moeten ingezetenen zijn van de gemeente Geldrop-Mierlo, conform de Wet Basisregistratie Personen;

    • b.

      Tijdens de kosteloze ceremonie zal invulling worden gegeven aan het wettelijke recht om te kunnen trouwen dan wel een geregistreerd partnerschap aan te gaan. Dit betekent dat het recht zich beperkt tot het opmaken van de akte en het geven van het “jawoord” bij een huwelijk en het tekenen van de akte bij een geregistreerd partnerschap

    • c.

      Voorafgaand aan de kosteloze ceremonie zal geen gesprek plaatsvinden met de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

    • d.

      Het voltrekken van het huwelijk zal in principe worden uitgevoerd door een medewerk(st)er van de afdeling Publiekszaken, Cluster Inwoners

    • e.

      Bij de kosteloze ceremonie zal geen bode worden ingezet

    • f.

      In de Villa mogen maximaal 11 personen bij de kosteloze ceremonie aanwezig zijn, inclusief bruidspaar, getuigen en (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand en

    • g.

      Een persoonlijke invulling geven aan de kosteloze ceremonie is niet toegestaan.

  • 3. Indien de agenda niet de ruimte biedt (kosteloos) te trouwen, wordt een termijn van minimaal zes maanden in acht genomen vooraleer een afspraak vastgelegd kan worden.

Artikel 8. Vastleggen afspraken en annulering

  • 1. Bij het vastleggen van een afspraak voor trouwen, is men verplicht tegelijk een afspraak vast te leggen voor het voornemen tot de trouwerij.

  • 2. Bij het vastleggen van een afspraak voor het trouwen waarbij partijen het voornemen tot het trouwen in een andere gemeente dan Geldrop-Mierlo zullen aangaan, zijn verplicht in verband met dat voornemen reeds in de betreffende gemeente een afspraak te hebben gemaakt.

  • 3. Bij annulering van een gemaakte trouwafspraak worden in verband met administratiekosten extra leges in rekening gebracht. Dit bedrag wordt bij legesbesluit vastgesteld.

Artikel 9. Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is voor het publiek geopend: 

    • a.

      Voor trouwen op maandag tot en met vrijdag 09.00 tot 16.30 uur; 

    • b.

      Voor trouwen op zaterdag van 10.00 tot 16.30 uur

    • c.

      Voor kosteloos trouwen elke donderdagochtend om 09.00 en 09.15 uur

    • d.

      Voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag 09.00 tot 17.00 uur.

  • 1. Het bureau is gesloten indien de in lid 1 vastgestelde openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijk gestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen waarop het bureau niet of slechts gedeeltelijk is geopend. 

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, voor publiek beperkt geopend zijn op de in artikel 2 genoemde ambtenaren te bepalen wijze, in overleg met de in artikel 6 genoemde ambtenaren, na voorafgaande bekendmaking van de te bepalen uren. 

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand zal op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan de in artikel 6 genoemde ambtenaren worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau. 

  • 4. In bijzondere gevallen kan het college of de in artikel 6 genoemde ambtenaren besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren. 

Artikel 10. Leges

  • 1. Naast de in artikel 5 en 8 genoemde leges worden voor het trouwen leges in rekening gebracht.

  • 2. De leges als in lid 1 genoemd worden bij legesbesluit vastgesteld.

Artikel 11. Slotbepalingen

  • 1.

    Het reglement kan worden aangehaald als Reglement Burgerlijke Stand. 

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag, volgend op de dag van besluitvorming. 

Aldus vastgesteld, in mandaat d.d. 11 augustus 2014, 

Hoofd Publiekszaken,

________________________________

P.Kleywegt

BIJLAGEN

OVEREENKOMST AANWIJZING VASTE HUWELIJKSLOCATIE VOOR HET VOLTREKKEN VAN EEN HUWELIJK DAN WEL HET REGISTREREN VAN EEN PARTNERSCHAP BINNEN DE GEMEENTE GELDROP-MIERLO

Definitie: In deze overeenkomst wordt bedoeld met “ trouwen”: het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap

De ondergetekenden:

a.(naam beheerder/eigenaar)……… hierna te noemen “beheerder”

en

b.De gemeente Geldrop-Mierlo, rechtsgeldig vertegenwoordigd door het Hoofd Publiekszaken, hierna te noemen: “de gemeente”,

in aanmerking nemende dat:

  • 1.

    het reglement van de burgerlijke stand van toepassing is,

  • 2.

    de beheerder zich bereid verklaard om de gemeente de in bijlage 1 omschreven ruimte ter beschikking te stellen voor het voltrekken van een huwelijk dan wel het registreren van een partnerschap,

  • 3.

    partijen de voorwaarden en inhoud van het voorgaande als volgt wensen vast te leggen,

verklaren te zijn overeengekomen:

  • 1.

    Het in de considerans gestelde en de bij deze overeenkomst behorende bijlagen maken deel uit van deze overeenkomst.

  • 2.

    Stelt de beheerder vanaf ondertekening van deze overeenkomstaan de gemeente gratis ter beschikking, de in bijlage 1 omschreven ruimte(n) voor een periode van één jaar en verleent de gemeente toestemming om deze ruimte(n) te gebruiken voor het trouwen. Na het verloop van één jaar na ondertekening van deze overeenkomst zal een evaluatie plaatsvinden, waarna op basis van de bevindingen deze overeenkomst al dan niet stilzwijgend zal worden verlengd.

  • 3.

    De gemeente verzorgt alle formele aspecten die samenhangen met het trouwen.

  • 4.

    De beheerder verleent aanstaande bruidsparen dan wel partners op verzoek de gelegenheid op afspraak de ruimte(n) te komen bezichtigen.

  • 5.

    De gemeente beheert de agenda met betrekking tot het voltrekken van trouwen.

  • 6.

    Partijen stellen zich bij de beheerder van de locatie eerst op de hoogte of trouwen op het door hen gewenste tijdstip en de dag kan plaatsvinden. Daarna dienen partijen dit vast te leggen bij de Afdeling Publiekszaken, cluster Inwoners van de gemeente. De beschikbaarheid binnen de agenda van de gemeente is hierbij leidend.

  • 7.

    Wanneer de afspraak, gesteld onder 6, eenmaal is vastgelegd, kunnen zowel de beheerder als betrokken partijen hier niet meer van afwijken. Tenzij sprake is van overmacht, zal een annulering extra kosten met zich meebrengen.

  • 8.

    De beheerder gaat ermee akkoord dat de gemeente Geldrop-Mierlo niet aansprakelijk is voor enig letsel, hoe ook genaamd en waaronder ook de wettelijke aansprakelijkheid, aan of vanwege aanwezige personen en/of schade, hoe ook genaamd, aan het pand en/of interieur.

Aldus overeengekomen:

Datum:

_______________________________________ _______________________________________

(gemeente) (beheerder)

Medeondertekening Huwelijkspartners / Partners:

_______________________________________ _______________________________________

(partij 1) (partij 2)

OVEREENKOMST AANWIJZING HUWELIJKSLOCATIE VOOR ÉÉN DAG VOOR HET VOLTREKKEN VAN EEN HUWELIJK DAN WEL HET REGISTREREN VAN EEN PARTNERSCHAP BINNEN DE GEMEENTE GELDROP-MIERLO

Definitie: In deze overeenkomst wordt bedoeld met “ trouwen”: het sluiten van een huwelijk of het registreren van een partnerschap

De ondergetekenden:

c.(naam beheerder/eigenaar)……… hierna te noemen “beheerder”

en

d.De gemeente Geldrop-Mierlo, rechtsgeldig vertegenwoordigd door het Hoofd Publiekszaken, hierna te noemen: “de gemeente”,

in aanmerking nemende dat:

  • 4.

    het reglement van de burgerlijke stand van toepassing is,

  • 5.

    de beheerder zich bereid verklaard om de gemeente de in bijlage 1 omschreven ruimte ter beschikking te stellen voor het voltrekken van een huwelijk dan wel het registreren van een partnerschap,

  • 6.

    partijen de voorwaarden en inhoud van het voorgaande als volgt wensen vast te leggen,

verklaren te zijn overeengekomen:

  • 9.

    Het in de considerans gestelde en de bij deze overeenkomst behorende bijlagen maken deel uit van deze overeenkomst.

  • 10.

    De beheerder stelt op (datum) ……….. eenmaligaan de gemeente gratis ter beschikking, de in bijlage 1 omschreven ruimte(n) en verleent de gemeente toestemming om deze ruimte(n) te gebruiken voor het trouwen van partijen:

Geslachtsnaam en voorletters :_________________________________________________________

Geboortedatum :_________________________________________________________

en

Geslachtsnaam en voorletters :__________________________________________________________

Geboortedatum :__________________________________________________________

  • 11.

    De gemeente verzorgt alle formele aspecten die samenhangen met het trouwen.

  • 12.

    De beheerder verleent aanstaande bruidsparen dan wel partners op verzoek de gelegenheid op afspraak de ruimte(n) te komen bezichtigen.

  • 13.

    De gemeente beheert de agenda met betrekking tot het voltrekken van trouwen.

  • 14.

    Partijen stellen zich bij de beheerder van de locatie eerst op de hoogte of trouwen op het door hen gewenste tijdstip en dag kan plaatsvinden. Daarna dienen partijen dit vast te leggen bij de Afdeling Publiekszaken, cluster Inwoners van de gemeente. De beschikbaarheid binnen de agenda van de gemeente is hierbij leidend.

  • 15.

    Wanneer de afspraak, gesteld onder 6, eenmaal is vastgelegd, kunnen zowel de beheerder als betrokken partijen hier niet meer van afwijken. Tenzij sprake is van overmacht, zal een annulering extra kosten met zich meebrengen.

  • 16.

    De beheerder gaat ermee akkoord dat de gemeente Geldrop-Mierlo niet aansprakelijk is voor enig letsel, hoe ook genaamd en waaronder ook de wettelijke aansprakelijkheid, aan of vanwege aanwezige personen en/of schade, hoe ook genaamd, aan het pand en/of interieur.

  • 17.

    Deze overeenkomst geldt voor één dag, te weten d.d. (datum) ……………

Aldus overeengekomen:

Datum:

_______________________________________ _______________________________________

(gemeente) (beheerder)

Medeondertekening Huwelijkspartners / Partners:

_______________________________________ _______________________________________

(partij 1) (partij 2)

TOELICHTING OP HET REGLEMENT BURGELIJKE STAND 

Artikel 1. Begripsbepaling

In dit artikel zijn de basisbegrippen uit het reglement opgesomd en beschreven. Met name het onderscheid tussen de ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt hier expliciet gemaakt (artikel 16, titel 4, boek 1, Burgerlijk Wetboek). 

 Voor de ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende voorwaarden: 

  • a.

    De ambtenaar moet in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente; 

  • b.

    De ambtenaar is belast met het opnemen in onder hem berustende registers van de burgerlijke stand van akten en daaraan toe te voegen latere vermeldingen, alsmede al datgene wat de instandhouding van de registers en de zorg voor de toegankelijkheid van de daarin neergelegde gegevens betreft. 

 Voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gelden de volgende voorwaarden: 

  • a.

    De buitengewoon ambtenaar kan in dienst zijn van de gemeente of van een andere gemeente; 

  • b.

    De buitengewoon ambtenaar   kan een persoon zijn niet in dienst van de gemeente of van een andere gemeente;

  • c.

    De buitengewoon ambtenaar kan uitsluitend worden belast met de huwelijksvoltrekking (artikelen 59, 60, 63, 64, 65 en 67 van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek). 

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

In dit artikel is bepaald welke (buitengewone) ambtenaren in de gemeente benoemd kunnen worden (artikel 16, titel 4, boek 1 Burgerlijk Wetboek). 

Met lid 1 is bepaald dat de gemeente beschikt over ambtenaren van de burgerlijke stand die in dienst zijn van de gemeente. Dit lid biedt tevens de mogelijkheid om een nadere beperking vast te stellen dat alleen ambtenaren worden benoemd tot ambtenaar van de burgerlijke stand die werkzaam zijn bij een bepaalde afdeling (bijvoorbeeld de afdeling Publiekszaken). Deze beperking is optioneel. 

Met lid 2 is bepaald dat er ambtenaren van de burgerlijke stand benoemd kunnen worden die als zodanig zijn benoemd bij een andere gemeente in Nederland. Deze ambtenaren moeten tevens worden benoemd door het college van de gemeente waar de ambtenaar zijn werkzaamheden als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand gaat verrichten. Zo kan bijvoorbeeld in een noodgeval adequaat een beroep op de buurgemeenten worden gedaan. 

Met lid 4. is bepaald dat de gemeente (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand kan benoemen. Deze personen moeten in dienst zijn bij de eigen of een andere gemeente. Ieder persoon kan door het college worden benoemd tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. Zij worden enkel belast met de taken genoemd in artikel 16a, lid 2 Boek 1, titel IV BW. 

Artikel 3. Benoeming

In dit artikel is vastgelegd voor welke periode een ambtenaar van de burgerlijke stand kan worden benoemd (artikel 16, titel 4, boek 1, Burgerlijk Wetboek). 

Met lid 1 is bepaald dat een ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode kan worden benoemd. Deze periode mag maximaal de periode zijn dat de betreffende ambtenaar in dienst is van de gemeente of van een andere gemeente. Tevens bestaat de mogelijkheid om een andere maximale benoemingsperiode op te nemen zoals de tijd dat de ambtenaar in dienst is bij een bepaalde afdeling of een tijdsperiode van bijvoorbeeld één dag. De periodes kunnen per individueel geval in het benoemingsbesluit van het college worden bepaald of collectief in dit lid. Gekozen is voor de collectieve oplossing. 

Met lid 2 is bepaald dat een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor een bepaalde periode wordt benoemd. Deze periode kan individueel in het benoemingsbesluit worden bepaald. 

De maximale benoemingsperiode is tot het zeventigste levensjaar. Een benoeming voor één dag is mogelijk.

Met lid 3 is bepaald aan welke voorwaarden een te benoemen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand moet voldoen om benoemd te kunnen worden voor een bepaald tijdvak, met name voor zogenaamde ‘eendagsbabsen’.

Artikel 4. Locatie

In dit artikel is bepaald waar de trouwambtenaar zijn werkzaamheden moet verrichten (artikel 1. Besluit burgerlijke stand 1994). 

De werkzaamheden moeten in het gemeentehuis (of een daartoe door het college aangewezen andere locatie) worden verricht. Slechts indien er gewichtige redenen bestaan, te bepalen door de ambtenaar van de burgerlijke stand, mag de ambtenaar van de burgerlijke stand zijn werkzaamheden elders binnen de gemeente verrichten. Deze uitzonderingsbepaling geldt niet voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand. 

Artikel 5. Aanwijzing gemeentehuis

Met lid 1 is bepaald dat het college van burgemeester en wethouders bevoegd is tot aanwijzing van een gemeentehuis en dat deze bevoegdheid is gemandateerd aan het Afdelingshoofd Publiekszaken. En aangezien er geen verbod is op doormandatering, is dit voorbehouden aan de Senior Klantmanager Publiekszaken.

Met lid 2 is bepaald dat op een (tijdelijk) gekozen locatie om te trouwen niet kosteloos kan plaatsvinden. In lid 3, a tot en met h, zijn de beleidsregels voor het aanwijzen van een (eenmalige) locatie voor het voltrekken van een huwelijk opgesteld. Hiermee wordt het voltrekken van een huwelijk in een vaste locatie los gelaten, maar blijft het mogelijk om een locatie binnen de gemeente Geldrop-Mierlo aan te wijzen als vaste huwelijkslocatie. Zoals er nu reeds het gemeentehuis te Geldrop, het oude raadhuis te Mierlo en het kasteel in Geldrop als zodanig zijn aangewezen. De extra leges die worden geheven onder c, zijn gebaseerd op de middelen die ingezet moeten worden om tot (eenmalige) aanwijzing van een huwelijkslocatie te kunnen komen. Onder middelen wordt verstaan de arbeidsduur, computergebruik, materiaalgebruik, et cetera.

Artikel 6. Leiding van de dienst

In dit artikel is bepaald wie belast is met de leiding van het bureau burgerlijke stand (artikel 2, Besluit burgerlijke stand 1994). 

Artikel 7. Afspraken kosteloos trouwen

In dit artikel zijn de afspraken vastgelegd waaraan voldaan wordt bij het vastleggen van een afspraak tot kosteloos trouwen.

Artikel 8. Vastleggen afspraken en annulering

In dit artikel zijn de afspraken vastgelegd waaraan voldaan moet worden vooraleer men een afspraak bij onze gemeente kan vastleggen. Tevens is aangegeven welke kosten, wanneer geen sprake is van overmacht, in rekening worden gebracht voor de administratiekosten bij het annuleren van gemaakte afspraken. Het te innen bedrag in voorkomende situatie is gebaseerd op de kostprijs voor het annuleren van een gemaakte afspraak en de daarbij behorende administratieve handelingen.

Artikel 9. Openstelling

In dit artikel is bepaald wanneer het bureau van de burgerlijke stand is geopend (artikel 16c, titel 4, boek 1, Burgerlijk Wetboek). 

In dit artikel moeten zowel de reguliere dagelijkse openingstijden worden bepaald als de openingstijden voor de zaterdag, de zondag, de algemeen erkende feestdagen en de overige daarvoor door het college aan te wijzen dagen waarop de gemeentelijke diensten niet of slechts gedeeltelijk zijn geopend. 

Artikel 10. Leges

In dit artikel is bepaald dat er leges in rekening worden gebracht voor het voltrekken van huwelijken en het registreren van een partnerschap. Deze leges worden jaarlijks vastgesteld bij legesbesluit. Naast deze vaste leges zijn er eventueel andere kosten, zoals genoemd in de artikelen 5 en 8 die in rekening gebracht kunnen worden. Ook deze laatstgenoemde leges worden bij legesbesluit vastgesteld. In artikel 5 is sprake van extra leges voor het aanwijzen van een trouwlocatie voor één dag. In artikel 8 is sprake van annuleringskosten.

Artikel 11. Slotbepalingen

In dit artikel is de citeertitel van dit reglement opgenomen en de datum waarop dit reglement in werking treedt.