Privacyreglement Cameratoezicht in de werkomgeving gemeente Goes

Geldend van 18-11-2017 t/m heden

Intitulé

Privacyreglement Cameratoezicht in de werkomgeving gemeente Goes

Het college van burgemeester en wethouders van Goes;

overwegende dat zich camera’s bevinden in en om locatie Stadskantoor en in en op het buitenterrein locaties Openbare Ruimte;

overwegende dat de ondernemingsraad voor onderliggend reglement op 10 februari 2016 instemming heeft verleend;

gelet op artikel 38 Vrijstellingsbesluit Wbp en artikel 8, sub a, c tot en met f, van de Wet bescherming persoonsgegevens;

besluit

vast te stellen het

Privacyreglement cameratoezicht in de werkomgeving gemeente Goes

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

De begrippen in dit reglement dienen te worden uitgelegd overeenkomstig die uit de Wet bescherming persoonsgegevens, hierna ook genoemd: de wet. Daarnaast wordt in dit reglement verstaan onder:

  • 1.

    college: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Goes;

  • 2.

    verantwoordelijke: de gemeentesecretaris namens het college;

  • 3.

    beheerder:

    • -

      het afdelingshoofd Facilitaire Zaken voor de locatie Stadskantoor, M.A. de Ruijterlaan 2;

    • -

      het afdelingshoofd Openbare Ruimte voor de locaties Openbare Ruimte, Troelstralaan 1 en Geldeloozepad 1;

  • gemandateerd door de gemeentesecretaris;

  • 4.

    technisch beheerder: de technisch gebouwbeheerder die de beheerder met zijn medeweten voor het technische gedeelte bijstaat in zijn taak, of een andere medewerker die de beheerder schriftelijk aanwijst als technisch beheerder;

  • 5.

    cameratoezicht: verwerking van persoonsgegevens in een bestand zoals bedoeld in de wet, in een opnameruimte, door middel van verkregen beeldinformatie, vanuit:

    • 1.

      locatie Stadskantoor, M.A. de Ruijterlaan 2, Goes:

      • a.

        publiekshal, inclusief de werkplekken van de frontoffice receptie en publieksbalie;

      • b.

        hoofdingangen;

      • c.

        personeelsingang;

      • d.

        in- en uitgang fiets- en parkeerkelder).

    • 2.

      locatie Openbare Ruimte, Troelstralaan 1, Goes:

      • a.

        publiekshal, inclusief de werkplekken van de frontoffice receptie;

      • b.

        buitenterrein.

    • 3.

      locatie Openbare Ruimte, Geldeloozepad 1, Goes:

      • a.

        buitenterrein Goes.

  • Het cameratoezicht werkomgeving omvat niet:

    • -

      de directe werkplek (bureaus, groepskantoren zonder chartale afhandelingen), met uitzondering van de werkplekken, genoemd onder 5.1.a en 5.2.a;

    • -

      algemene werkruimten (pantry’s, werkplaatsen, installatieruimten, server- computerruimten;

    • -

      persoonlijke ruimten (toiletten, kleedkamers);

    • -

      openbare ruimte;

  • 6.

    live bekijken beelden: het opzoeken van beeldfragmenten voor het opsporen van calamiteiten of incidenten, het weergeven van beelden in registratieruimten en het weergeven van beelden op monitoren ten behoeve van preventie, al dan niet in publiektoegankelijke ruimten;

  • 7.

    beeldinformatie: de door het camerasysteem verkregen videobeelden met inbegrip van de op dat moment aanwezige personen en zaken, geregistreerd naar tijdstip, datum en plaats;

  • 8.

    opnameruimte: de technische server ruimte, waar opslag van de opgenomen beelden plaatsvindt;

  • 9.

    camerasysteem: het samenhangend geheel van camera’s, beeldschermen, opnameapparatuur, verbindingskasten, vaste signaal-, kabel- en netwerkverbindingen inclusief bijbehorende software voor het bekijken van de beeldinformatie;

  • 10.

    incident: een gebeurtenis waarbij een of meer personen, zaken of dienstverleningsprocessen in gevaar zijn of dreigen te komen.

Artikel 2. Beheer van persoonsregistratie

De beheerder zorgt voor de naleving van de in dit privacyreglement gestelde regels. Het beheer van de gegevens, opgenomen in de persoonsregistratie, is opgedragen aan, de door de beheerder aangewezen medewerkers, behorende tot zijn organisatie.

Artikel 3. Doel van de verwerking van persoonsgegevens

Doel van de verwerking van persoonsgegevens is het vastleggen van persoonsgegevens als preventie dan wel ondersteuning van:

  • 1.

    het beveiligen van het personeel, werkzaam voor de gemeentelijke organisatie, evenals overige personen die zich in of op de betreffende locaties bevinden;

  • 2.

    de beveiliging en bewaking van de toegang en de zaken die zich in of op de betreffende locaties bevinden;

  • 3.

    de beveiliging en bewaking van dienstverleningsprocessen;

  • 4.

    het beveiligen van de bezittingen tegen inbreuken en/of daden waaruit schade aan of vermindering van de veiligheid in of op de betreffende locaties, kan ontstaan;

  • 5.

    de opsporing van, dan wel de bewijsvoering tegen personen, die zich mogelijk schuldig hebben gemaakt aan het plegen van enig strafbaar feit respectievelijk van een onrechtmatige daad in of op de betreffende locaties.

Artikel 4. Betrokkenen in de verwerking

De verwerking bevat uitsluitend persoonsgegevens over personen die zich in of op de betreffende locaties bevinden, slechts na feitelijke analyse van een incident, te verdelen in de volgende groepen:

  • 1.

    de ambtenaar of andere persoon in dienst van of werkzaam voor de gemeentelijke organisatie;

  • 2.

    de persoon die een gemeentelijke dienst afneemt of gaat afnemen;

  • 3.

    de persoon aan wie de toegang tot de betreffende locaties is ontzegd;

  • 4.

    de persoon die zich schuldig heeft gemaakt aan het plegen van enig strafbaar feit en/of van een onrechtmatige daad;

  • 5.

    de persoon die al dan niet getuige van het incident kan zijn geweest.

Artikel 5. Persoonsgegevens in de verwerking

  • 1. De verwerking bevat over de in artikel 4 vermelde personen de volgende persoonsgegevens:

    • a.

      videobeelden van de persoon;

    • b.

      indicatie van de datum en tijd van de opname;

    • c.

      plaats van de opname.

    Deze gegevens worden verkregen door het cameratoezicht en niet gekoppeld aan overige persoonsgegevens.

  • 2. De camera’s zijn voor iedereen zichtbaar geplaatst. Bij de ingangen van de betreffende locaties is melding gemaakt van het aanwezige cameratoezicht.

  • 3. De beeldinformatie, opgenomen onder en buiten werktijden, zal niet worden gebruikt voor de vastlegging van andere bewegingen of gedragingen van personen, dan de registratie van inbraak, diefstal, vernieling, agressie, fraude en/of obstructie.

Artikel 6. Toegang tot beeldinformatie

  • 1. Het live bekijken van beeldinformatie, na een gerede verdenking van diefstal of andere onregelmatigheden die vallen onder de in artikel 3 genoemde beveiligingsdoeleinden, is voorbehouden aan de beheerder of in geval van afwezigheid zijn vervanger, evenals de burgemeester en de gemeentesecretaris.

  • 2. Toegang tot de beeldinformatie is slechts mogelijk met minimaal twee personen, onder wie minimaal een verantwoordelijke of gemandateerde verantwoordelijke.

  • 3. Tot de beeldinformatie hebben directe toegang: de beheerder;

    • -

      de door de beheerder aangewezen medewerkers behorende tot zijn organisatie;

    • -

      een jurist van de afdeling Concern voor de ondersteuning bij het beoordelen van de beeldinformatie of bij een melding sprake is van een incident;

    • -

      de technisch beheerder en de onder zijn leiding staande personen voor het uitvoeren van systeembeheeractiviteiten;

    • -

      de ambtenaren van de politie ingeval van incidenten, ter uitvoering van hun publiekrechtelijke taak;

    • -

      de betrokkene, uitsluitend op verzoek bij de beheerder, uitsluitend tot de gegevens die betrekking hebben op zijn persoon en uitsluitend als dit mogelijk is zonder dat de bescherming van andere personen kan worden geschaad.

  • 4. Er is sprake van een melding van een incident als:

    • -

      de betrokken persoon verklaart schade of vermindering van veiligheid te ervaren;

    • -

      de beheerder aangeeft dat van deze ervaring sprake zou kunnen zijn;

    • -

      de politie aangeeft dat sprake zou kunnen zijn van een strafbaar feit.

Na melding van een incident wordt binnen 8 uur de hierop betrekking hebbende beeldinformatie overgezet op een losse gegevensdrager en start de beheerder de behandeling daarvan.

Artikel 7. Toegang tot de opnameruimte

Uitsluitend met toestemming en protocolplicht van de beheerder, als bedoeld in artikel 11, hebben de volgende personen toegang tot de opnameruimte en kunnen hoogstens het opgeslagen beeldmateriaal live uitlezen tijdens hun werkzaamheden, te weten:

  • 1.

    de facilitair medewerkers voor de controle van de werking van het camerasysteem;

  • 2.

    de gebouwenbeheerder bij het uitvoeren van onderhoudsactiviteiten, meer toevallig en slechts voor zover een andere bevoegde persoon op dat moment het opgeslagen beeldmateriaal live uitleest.

Bij het uitlezen van live beelden is geen sprake van een verwerking van persoonsgegevens in de zin van de wet.

Artikel 8. Verwijdering en vernietiging van persoonsgegevens

  • 1. Persoonsgegevens die niet meer nodig zijn voor het doel van de verwerking, worden automatisch van het camerasysteem verwijderd. De gebruikte techniek hierbij is volgens het ‘first-in, first-out’ principe. De nieuwe beeldinformatie overschrijft de oudste beeldinformatie, waardoor deze laatste informatie onherstelbaar wordt vernietigd.

  • 2. De configuratie moet zodanig ontworpen zijn dat de beeldinformatie na de vastlegging niet langer dan 96 uren wordt bewaard. Na 72 uren is er sprake van onherstelbare vernietiging van de registratie.

  • 3. De beeldinformatie van artikel 5, derde lid, wordt alleen bewaard, als binnen 96 uur wordt geconstateerd dat sprake is van een incident, totdat dit geconstateerde incident is afgehandeld.

Artikel 9. Beveiliging

  • 1. De fysieke beveiliging: de technische serveruimtes waar apparatuur staat opgesteld en beeldmateriaal aanwezig is, dienen te kunnen worden afgesloten.

  • 2. De ruimten waar het beeldmateriaal wordt bewaard: deze dienen eveneens afsluitbaar te zijn en evenals onder punt 1 bedoelde ruimten slechts toegankelijk te zijn voor de in artikel 6 vermelde functionarissen en personen.

  • 3. De beheerder treft voorzieningen ter bescherming van de persoonsgegevens tegen opzettelijk verkeerd of onachtzaam gebruik door personen die met de werkzaamheden, verbonden aan de werking van het cameratoezicht, zijn belast, evenals beschadiging door toedoen van derden.

  • 4. Iedereen die betrokken is bij de verwerking van de registratie, is verplicht tot geheimhouding van de gegevens in de registratie, behoudens en voor zover doelstelling van de registratie dan wel enig wettelijk voorschrift hem tot bekendmaking verplicht of uit zijn taak de noodzaak tot bekendmaking voortvloeit.

  • 5. Digitale toegang tot de beelden is beveiligd via een unieke gebruikersnaam gekoppeld aan een persoonlijk wachtwoord.

Artikel 10. Verstrekking van persoonsgegevens aan derden

  • 1. De verantwoordelijke of de beheerder beslist binnen vier weken na ontvangst van het verzoek in overeenstemming met de wet over de verstrekking van persoonsgegevens aan personen of instanties die betrokken zijn bij en/of belast zijn met strafrechtelijke dan wel civielrechtelijke acties, voor zover dit voortvloeit uit het doel van de registratie.

  • 2. De verantwoordelijke of beheerder draagt zorg voor de juiste vaststelling van de identiteit van de verzoeker.

  • 3. Het verstrekken van persoonsgegevens dient gemeld te worden aan de OR (alleen wanneer het personeel betreft), medegedeeld aan betrokkene, indien identificatie in dat stadium al mogelijk is of bekend is.

Artikel 11. Protocolplicht

  • 1. De beheerder legt een verstrekking als bedoeld in artikel 10 vast in het Logboek inzage beeldmateriaal.

  • 2. De beheerder legt vast welke personen in het kader van onderhoud direct toegang hebben gehad tot het beeldmateriaal, wanneer dat was en welk beeldmateriaal dat betrof.

  • 3. Personen die inzage in opgenomen beeldinformatie krijgen tekenen een inzageverklaring.

  • 4. De protocolgegevens worden tenminste 12 maanden bewaard.

Artikel 12. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.

Artikel 13. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Privacyreglement cameratoezicht in de werkomgeving gemeente Goes

Ondertekening

Goes, 26 oktober 2017

Burgemeester en Wethouders van Goes,

mr. H.E. Schild.

Secretaris

H.W.M. Klitsie.

Burgemeester

Privacyreglement cameratoezicht in de werkomgeving gemeente Goes

Grondslag voor de verwerking

Art. 8 sub a, c, d, e resp. f Wbp

- Kenbaar bij het betreden van de betreffende locaties

- Toestemming voor het maken van opnames verondersteld

- Zo nodig gerechtvaardigd belang voor het uitkijken van de beelden

Doel verwerking

- Beveiliging van personen en materiaal in en op de betreffende locaties

- Preventie tegen geweld, en opsporing van strafbare feiten

Betrokkenen

- Bezoekers

- Medewerkers in en op de betreffende locaties

Gegevens en bijzondere gegevens

- Opnames in en op de betreffende locaties met de daarin aanwezige personen en materiaal

- Camerabeelden met vastlegging van tijdstip, datum en plaats

Verzameldoel van gegevens

- Voldoen aan de zorg over de mensen en het materieel in en op de betreffende locaties

- De registratie van diefstal, vernieling, agressie, fraude en/of obstructie.

- WbP Vrijstellingsbesluit art. 38

Ontvangers

- Intern: verantwoordelijke (gemeensecretaris) en beheerder (afdelingshoofd Facilitaire zaken en Openbare ruimte), met protocolplicht:

én bij incident : jurist concern;

én bij onderhoud: technisch beheerder

- Extern: bij incident politie/justitie, betreffende persoon

Bewaartermijn

- 96 uur na ontvallen rechtsgrond, geautomatiseerd

Maatregelen beveiliging

- beveiligingsmaatregelen staan in het reglement

- Informatieplicht

Voldaan aan informatieplicht:

- Privacyreglement gepubliceerd in …………;

- Kenbaar voor personeel en publiek bij betreden van de betreffende locaties