Regeling vervallen per 01-01-2021

Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet

Geldend van 16-12-2011 t/m 31-12-2020

Intitulé

Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet

De burgemeester van Groningen;

Gelet op hetgeen bepaald wordt in de Drank- en Horecawet, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;

BESLUIT:

De Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet vast te stellen.

Algemeen

Wettelijk kader en voorschriften uit de Drank- en Horecawet

Artikel 35, lid 1 van de Drank- en Horecawet (hierna: de wet) geeft aan de burgemeester ten aanzien van het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank (drank met een alcoholpercentage van maximaal 15%) de bevoegdheid om op aanvraag ontheffing te verlenen van het in artikel 3 Drank- en Horecawet voor de uitoefening van het horecabedrijf gestelde verbod. Ontheffing kan worden verleend voor een in de beschikking aangegeven bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard voor een aaneengesloten periode van ten hoogste 12 dagen. Verstrekking van alcoholhoudende drank mag alleen geschieden onder de onmiddellijke leiding van een persoon die voldoet aan de eisen, gesteld in artikel 8, lid 2 en lid 4 van de wet.

Deze eisen zijn:

  • ·

    deze persoon mag niet onder curatele staan of uit de ouderlijke macht of voogdij zijn ontzet;

  • ·

    deze persoon mag niet in enig opzicht van slecht levensgedrag zijn;

  • ·

    deze persoon moet de leeftijd van eenentwintig jaren hebben bereikt;

  • ·

    deze persoon moet in het bezit zijn van een Verklaring Sociale Hygiëne (of een daaraan gelijkgesteld bewijsstuk).

De ontheffing als bedoeld in artikel 35 Drank- en Horecawet heeft uitsluitend betrekking op het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van zwakalcoholhoudende drank, buiten een

horeca-inrichting.

Afbakening begrip “Bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijke aard”

De burgemeester heeft - als het gaat om het verlenen van ontheffingen - een grote beleidsvrijheid en dat is ook noodzakelijk, omdat de wet geen definitie geeft van het begrip “bijzondere gelegenheid van zeer tijdelijk aard”.

De wet heeft wel bepaald dat “tijdelijk” nooit langer mag duren dan 12 aaneengesloten dagen.

In de toelichting op de wet is een bijzondere gelegenheid omschreven als; een kermis, braderie, muziek- en/of sportfeest, jaarmarkt en andere manifestaties die eenmalig, dan wel in de regel niet meer dan tweemaal per jaar voorkomen. Het gaat dus om incidentele gevallen. De burgemeester maakt per geval een afweging wat onder “bijzondere gelegenheid” dient te worden verstaan.

De aanvraag

Voor het aanvragen van een ontheffing voor het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank dienen de volgende bescheiden te worden overgelegd:

  • ·

    Een volledig en ondertekend aanvraagformulier.

  • ·

    Een omschrijving van de bijzondere gelegenheid.

  • ·

    Document waaruit de betrokkenheid bij de organisatie van de bijzondere gelegenheid blijkt.

  • ·

    Een goed leesbare kopie van een geldig paspoort of identiteitsbewijs van de aanvrager en de personen onder wiens onmiddellijke leiding de verstrekking zal plaatsvinden.

  • ·

    Kopieën van certificaten sociale hygiëne van de aanvrager en/of de personen onder wiens onmiddellijke leiding de verstrekking zal plaatsvinden.

  • ·

    Opgave van het verwachte aantal bezoekers.

  • ·

    Voor de buitentap dient een situatietekening te worden overgelegd waarin voldoende inzicht wordt gegeven in het beoogde ruimtebeslag en de plaatsing van de buitentap en de inrichting van de omgeving (ten behoeve van de beoordeling verkeersveiligheid).

Een ontheffing wordt in principe alleen verleend aan organisatoren van de bijzondere gelegenheid of bij de organisatie betrokken aanvragers.

De verstrekking van zwakalcoholhoudende drank dient te geschieden onder de onmiddellijke leiding van een persoon die voldoet aan de eisen gesteld in artikel 8, lid 2 jo. lid 4 van de wet (zie hierboven).

Indieningstermijnen

Ontheffingsaanvragen voor kleinschalige gelegenheden, waarvoor geen evenementenvergunning vereist is, dienen tenminste drie weken voor de datum van de bijzondere gelegenheid te zijn ontvangen door de burgemeester.

Bij grootschalige bijzondere gelegenheden (1500+ bezoekers per dag), waarvoor geen evenementen-vergunning vereist is, moet de aanvraag 6 weken voor de bijzondere gelegenheid worden ingediend.

Bij ontheffingen voor een grootschalige (middelgroot/groot) bijzondere gelegenheid waarvoor wel een evenementenvergunning op grond van artikel 2:19 APVG is vereist, moet de aanvraag voor tappunten worden opgenomen in de aanvraag voor de evenementenvergunning.

Beperkingen en/of voorschriften

Artikel 35, lid 2 van de wet geeft de burgemeester de mogelijkheid beperkingen en/of voorschriften te verbinden aan de te verlenen ontheffing. Deze hebben betrekking op sociaalhygiënische aspecten, economische aspecten en openbare orde- en veiligheidsaspecten.

Sociaalhygiënische aspecten

De Drank- en Horecawet kent een sociaalhygiënisch motief; dit motief wordt dan ook als toetsingskader gebruikt bij aanvragen om ontheffing.

In het aanvraagformulier dient daartoe te worden aangegeven onder wiens onmiddellijke leiding de drankverstrekking plaatsvindt. Bij een bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard waarbij sprake is van meerdere taplocaties van waaruit zwakalcoholhoudende drank verstrekt wordt, dient minimaal één leidinggevende per taplocatie aanwezig te zijn. Onder omstandigheden kan de aanwezigheid van meerdere leidinggevenden per taplocatie worden vereist.

Ter voorkoming van overmatig alcoholgebruik en alcoholmisbruik worden aan de ontheffing de volgende voorwaarden, ontleend aan de Drank- en Horecawet, verbonden:

  • ·

    De ontheffing of een afschrift daarvan is tijdens de verstrekking aanwezig.

  • ·

    Aan personen van wie niet is vastgesteld dat zij de leeftijd van 16 jaar hebben bereikt, wordt geen alcoholhoudende drank verstrekt. Dit voorschrift dient duidelijk leesbaar en goed zichtbaar aan het publiek kenbaar te worden gemaakt.

  • ·

    Aan personen die de aan hen verstrekte drank doorgeven aan personen die de leeftijd van 16 jaar nog niet hebben bereikt, wordt geen alcoholhoudende drank meer verstrekt.

  • ·

    Gedurende de tijd dat van de ontheffing gebruik wordt gemaakt dient de persoon onder wiens onmiddellijke leiding de drankverstrekking plaatsvindt, aanwezig te zijn en er op toe te zien dat de in de ontheffing vermelde voorschriften op correcte wijze worden nageleefd.

  • ·

    Personen beneden de leeftijd van 16 jaar mogen niet werkzaam zijn voor de verkoop van zwakalcoholhoudende drank.

  • ·

    Personen die kennelijk onder invloed van alcoholhoudende drank verkeren of die door hun gedrag aanstoot geven, moeten worden geweerd of geweigerd.

  • ·

    Aan personen die kennelijk onder invloed van alcoholhoudende drank of drugs verkeren, mag geen alcoholhoudende drank worden verstrekt.

  • ·

    Gedurende de tijd waarin van de ontheffing gebruik wordt gemaakt, mag ter plaatse van de verstrekking geen sterke drank aanwezig zijn.

Daarnaast dienen alle aanwijzingen en/of bevelen gegeven door of namens daartoe bevoegde personen van politie en/of brandweer, alsmede door of namens (daartoe bevoegde personen van) de burgemeester, gegeven in het belang van sociale hygiëne, volksgezondheid, openbare orde en/of (verkeers)veiligheid, stipt en onmiddellijk te worden opgevolgd.

Economische aspecten

Bij economische aspecten gaat het om de vraag in hoeverre het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank ondersteunend is aan de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard die aan de aanvraag ten grondslag ligt. Uit de aanvraag zal moeten blijken dat de verstrekking van alcoholhoudende drank een relatie heeft met de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard.

Openbare orde- en veiligheidsaspecten

Bij openbare ordeaspecten gaat het om het feit dat het tappen van alcohol op een verantwoorde wijze plaatsvindt. Artikel 21 van de wet verbiedt het om bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudendedrank te verstrekken indien redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit tot verstoring van de openbare orde en/of veiligheid zal leiden.

Op grond van de openbare orde en veiligheid worden aan de ontheffing de volgende voorwaarden verbonden:

  • ·

    De eindtijd van de ontheffing is gelijk aan de eindtijd van de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard waaraan de ontheffing is gekoppeld.

  • ·

    Mobiele tappunten zijn verboden (dat wil zeggen het tappunt dient (vast) te staan op de plek die op de situatietekening is aangeven); daaronder ook begrepen de zogenaamde “rugzaktap” en de “navulslang” waarbij met een lange slang vanaf het tappunt de klanten op enige afstand van het vaste tappunt kunnen worden bediend.

anvullende voorwaarde(n)

De burgemeester is te allen tijde bevoegd per bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard te bekijken of aan de ontheffing aanvullende voorwaarden dienen te worden verbonden.

Weigeringsgronden

  • ·

    Een ontheffing kan worden geweigerd indien het schenken van alcohol niet past binnen het karakter van het evenement of de activiteit, zulks ter beoordeling van de burgemeester.

  • ·

    Een ontheffing kan worden geweigerd indien redelijkerwijs wordt vermoed dat het schenken van alcohol tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of de zedelijkheid zal leiden.

  • ·

    Een ontheffing wordt in elk geval geweigerd indien de bezoekers van de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard hoofdzakelijk of uitsluitend bestaan uit personen die de leeftijd van 16 jaren nog niet hebben bereikt.

  • ·

    Een ontheffing wordt in elk geval geweigerd als het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank kennelijk een op zichzelf staande activiteit is waarbij de bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard wordt misbruikt om het verstrekken van zwakalcoholhoudende drank mogelijk te maken;

  • ·

    Een ontheffing wordt geweigerd wanneer deze niet op tijd is aangevraagd;

  • ·

    Een ontheffing wordt in principe geweigerd wanneer de ontheffing niet is aangevraagd door organisatoren van de bijzondere gelegenheid of bij de organisatie betrokken aanvragers.

Slotbepalingen

Citeertitel

De beleidsregels worden aangehaald als: “Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet”.

Inwerkingtreding

De “Beleidsregels ontheffing artikel 35 Drank- en Horecawet” treden in werking met ingang van de eerste dag na bekendmaking.

Ondertekening

Besloten door de burgemeester gehoord het college op 6 december 2011.
Groningen, 6 december 2011,
 
 
 
 
 
dr. J.P. (Peter) Rehwinkel,
burgemeester van Groningen