Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR657372
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR657372/1
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Gulpen-Wittem houdende regels omtrent mandaat (Mandaatregeling gemeente Gulpen-Wittem 2021)
Geldend van 07-05-2021 t/m 14-06-2022
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Gulpen-Wittem houdende regels omtrent mandaat (Mandaatregeling gemeente Gulpen-Wittem 2021)Burgemeester en wethouders van Gulpen-Wittem en de burgemeester van de gemeente
Gulpen-Wittem, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft, besluiten:
Mandaatregeling van de gemeente Gulpen-Wittem 2021
Artikel 1. Definities
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
B&W: het college van burgemeester en wethouders;
- b.
besluit: een beslissing als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- c.
mandaat: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan een besluit te nemen;
- d.
gemandateerde: degene aan wie mandaat is verleend;
- e.
mandaatgever: degene die het mandaat verleent;
- f.
volmacht: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- g.
volmachtgever: degene die de volmacht geeft;
- h.
gevolmachtigde: degene aan wie de volmacht is verleend;
- i.
machtiging: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
- j.
functionaris: degene die werkzaam is voor de gemeente Gulpen-Wittem en die werkt onder eindverantwoordelijkheid van het bestuursorgaan;
- k.
machtigingverlener: degene die de machtiging verleent;
- l.
gemachtigde: degene aan wie machtiging is verleend;
- m.
Bijlage: de bij dit besluit behorende bijlage waarin de verleende mandaten, volmachten en machtigingen zijn opgenomen.
Artikel 2. Mandaat
-
1. De uitoefening van de bevoegdheden, aangeduid in de Bijlage bij dit besluit, wordt gemandateerd, aan de daarin genoemde functionaris.
-
2. De mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen (artikel 10:7 Awb).
-
3. De mandaatgever kan het mandaat ten alle tijde intrekken, een algemeen mandaat wordt schriftelijk ingetrokken (artikel 10:8 Awb).
Artikel 3. Gemeentesecretaris
-
1. Aan de Gemeentesecretaris worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem opgedragen taken en verantwoordelijkheden, een en ander zoals genoemd in de Bijlage bij dit besluit.
-
2. De Gemeentesecretaris is gemachtigd tot uitvoering van de aan hem bij of krachtens de (Gemeente)wet dan wel anderszins opgedragen taken en verantwoordelijkheden, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.
Artikel 4. Directeuren
-
1. De algemeen directeur en directeur is gemachtigd tot de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken en verantwoordelijkheden, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.
-
2. Aan de algemeen directeur en directeur worden die bevoegdheden toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken, een en ander zoals genoemd in de Bijlage bij dit besluit.
-
3. Een aan de directeur verleent mandaat geldt tevens voor de algemeen directeur.
Artikel 5. Functionarissen
-
1. Elke functionaris is gemachtigd tot het uitvoeren van besluiten van het bestuursorgaan en tot het namens de gemeente voeren van correspondentie, een en ander voor zover dit voortvloeit uit de aan hem of haar opgedragen taken.
-
2. In de Bijlage behorende bij dit besluit wordt aangegeven aan welke door een functionaris beklede functie, welke bevoegdheid wordt verbonden.
-
3. Een aan een functionaris verleend mandaat geldt tevens voor de binnen die afdeling werkzame teamleiders/seniors. Het mandaat geldt tevens voor de directeur en algemeen directeur.
-
4. De functionaris volgt bij de uitoefening van een hem of haar toekomende bevoegdheid/ mandaat, de door diens leidinggevende verstrekte aanwijzingen en instructies.
Artikel 6. Vervanging
-
1. In geval van afwezigheid van de functionaris, aan wie bij of krachtens deze regeling bevoegdheden zijn toegekend, worden deze uitgeoefend door de teamleider/senior.
-
2. In geval van afwezigheid van de teamleiders/seniors is de directeur bevoegd.
-
3. In geval van afwezigheid van de algemeen directeur/gemeentesecretaris is de directeur/loco-gemeentesecretaris bevoegd als plaatsvervanger op te treden.
-
4. De griffier wordt bij afwezigheid vervangen door de plaatsvervangend griffier.
-
5. De burgemeester wordt bij afwezigheid vervangen door de loco burgemeester.
Artikel 7. Ondertekening
Ondertekening van krachtens mandaat genomen besluiten, volmachten of machtigingen namens burgemeester of burgemeester en wethouders geschiedt op de volgende wijze:
Namens Burgemeester en Wethouders van Gulpen-Wittem,
aanduiding functie,
(handtekening gemandateerde)
vermelding titulatuur/naam functionaris
Artikel 8. Intrekking
-
1. Indien aan een functionaris mandaat, machtiging of volmacht is verstrekt, kan door diens leidinggevende indien daartoe aanleiding bestaat, bij zwaarwegende redenen, worden besloten dat (al dan niet tijdelijk) geen gebruik mag worden gemaakt van het mandaat, machtiging of volmacht.
-
2. Indien een leidinggevende gebruik maakt van de in het eerste lid bedoelde bevoegdheid, meldt hij dit onverwijld en met redenen omkleed aan de secretaris.
Artikel 9. Inwerkingtreding
-
1. Dit besluit wordt algemeen bekend gemaakt.
-
2. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking van dit besluit. Gelijktijdig vervalt de mandaatregeling van de gemeente Gulpen-Wittem 2016, bekendgemaakt op 2 februari 2016 en de daarin aangebrachte wijzigingen.
-
3. Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaatregeling gemeente Gulpen-Wittem 2021”.
Ondertekening
Gulpen-Wittem, 20 april 2021
burgemeester en wethouders van Gulpen-Wittem,
de secretaris,
J.G.A. Kusters MCM
de burgemeester,
ing. N.H.C. Ramaekers-Rutjens
de burgemeester,
ing. N.H.C. Ramaekers-Rutjens
Bijlage 1: overzicht mandaten als bedoeld in de mandaatregeling van de gemeente Gulpen-Wittem
Mandaat is de verzamelnaam voor:
- •
mandaat (zijnde een bestuursrechtelijk besluit);
- •
machtiging (een bestuursrechtelijke handeling niet zijnde een besluit) en
- •
volmacht (een privaatrechtelijke rechtshandeling)
Algemene mandaten van toepassing op alle teams
Omschrijving bevoegdheid |
Functionaris |
Algemene wet bestuursrecht |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Vertegenwoordiging van gemeente of bestuursorgaan en innemen van standpunten bij voeren van bestuurlijke, civielrechtelijke en fiscale procedures, inclusief indiening vertoogschriften, verweerschriften, conclusies re- en dupliek en op procedure betrekking hebbende stukken, opstellen notitie ten behoeve van de behandeling van een bezwaarschrift door de bezwaarschriftencommissie, het indienen van een verweerschrift, beroepschrift en opstellen van een pleitnota in procedures bij de in de algemene machtiging opgenomen (rechtelijke) instanties alsmede het indienen van nadere reacties en verstrekken aanvullende informatie aan deze instanties |
|
Ondertekenen overeenkomsten/contracten voor leveringen, diensten en werken die een waarde vertegenwoordigen tussen de € 25.000,- en € 209.000,- (danwel het in de actuele aanbestedingsrichtlijn opgenomen bedrag) nadat het college daartoe een besluit heeft genomen. |
|
Aangaan en ondertekenen van overeenkomsten die een waarde vertegenwoordigen van maximaal € 25.000,- mits daarvoor budget beschikbaar is en met instemming van de portefeuillehouder |
|
|
|
|
|
Aanvragen van vergunningen door de gemeente zelf |
|
Wet Openbaarheid van Bestuur |
|
Verdagen beslissing op wob verzoek |
|
Verstrekken van informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
|
Beslissen op wob verzoek |
|
Coulance/minnelijke regelingen |
|
Afhandelen van minnelijke regelingen en betalingen op basis van coulanceregeling, na afstemming juridische zaken en burgemeester |
Teamleider |
Projecten (instructieregel) |
|
Bij de start van ieder project wordt mandatering voor de projectleider indien nodig geregeld |
Teamleider |
Dagelijkse bedrijfsvoering |
|
Beslissingen in het kader van de dagelijkse bedrijfsvoering |
Directie |
Overig |
|
|
|
|
|
Team Directie- en Bestuursondersteuning
Bestuurssecretariaat |
|
Opvragen informatie in verband met eventuele toekenning onderscheidingen |
|
Sluiten overeenkomst en ondertekening contracten in verband met huur ruimte (zalen), passend binnen budget |
|
Team Financiën
Omschrijving bevoegdheid |
Functionaris |
Financieel beheer |
|
|
|
In rekening brengen van tarieven bij afnemers van producten en diensten. |
|
|
|
Gemeentelijke Heffingen |
|
|
|
|
|
Inkoop en aanbesteding |
|
|
• Medewerker inkoop en aanbesteding |
Leges |
|
Op grond van tarieventabel behorende bij de Legesverordening Gulpen-Wittem 2020:
|
|
Verzekeringen |
|
|
|
Team Informatie
Omschrijving bevoegdheid |
Functionaris |
Bevoegdheid tot het vernietigen van archiefbescheiden (artikel 3 Archiefwet) na goedkeuring door de Archivaris/ directeur van de archiefdienst van de gemeente Heerlen tot (onbezoldigd) archivaris van de gemeente Gulpen-Wittem (Rijckheyt) |
|
Voeren van correspondentie in verband met inkoop, verkoop en verhuur of inhuur aangaande I&A |
|
Verkoop of anderszins vervreemden van kantoorbenodigdheden en kantoorinventaris, communicatiemiddelen |
|
Aangewezen lokaal beheerder die functionarissen kan autoriseren voor het opvragen en/of toevoegen van justitiële documentatie (o.g.v. Autorisatie Justitiële Documentatie) |
|
Accorderen van tactisch IB-beleid en het informatiebeveiligingsplan |
|
Uitvoering Wet basisregistratie adressen en gebouwen (BAG) |
|
|
Ter vervanging:
|
Wet Kenbaarheid Publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken |
|
|
|
Team Juridische zaken
Omschrijving bevoegdheid |
Functionaris |
Algemeen juridische zaken |
|
|
|
Instellen van bezwaar en (hoger) beroep (artikel 160 Gemeentewet) |
|
|
|
|
|
Nemen besluit ter voorkoming verbeuren dwangsom op basis wet dwangsom bij niet tijdig beslissen |
|
Klachten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Team Kernencontact en Communicatie
Omschrijving bevoegdheid |
Functionaris |
Verstekken van informatie |
|
Verstrekken van informatie aan pers via persberichten, persgesprekken en persconferenties na akkoord van bestuur |
|
Verstrekken van informatie aan burgers via de gemeentelijke communicatiekanalen |
|
Toekennen van subsidies |
|
Het toekennen van subsidies tot € 1.000,- binnen de subsidieregeling voor participatie projecten binnen zelfsturing |
|
Het toekennen van subsidies tot € 10.000,- binnen de subsidieregeling voor participatie projecten binnen zelfsturing |
|
Team Klantservice
Omschrijving bevoegdheid |
Functionaris |
Burgerzaken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Afnemen van een eigen verklaring onder ede of belofte als bedoeld in de Wet BRP |
|
Namens het college van burgemeester en wethouders een beslissing nemen inzake de opneming van het gegeven van het vertrek van de ingezetene uit Nederland ingevolge de Wet BRP |
|
Paspoortwet ed. |
|
|
|
|
|
|
|
Wet op de lijkbezorging |
|
|
|
|
|
Kieswet e.d. |
|
|
|
|
|
|
|
APV (Zie ook APV onder Team Omgeving) |
|
Correspondentie en verrichten voorbereidende handelingen in verband met afhandeling aanvragen op grond van de APV alsmede algemene informatie verstrekking mondeling en schriftelijk aangaande de APV alsmede daarmee samenhangende onderwerpen |
|
|
|
|
Ieder voor zover het zijn of haar team betreft:
Bij grote evenementen dient voorafgaand afstemming met de portefeuillehouder OOV (burgemeester) plaats te vinden. |
Aanvragen kapvergunning door de gemeente |
|
|
|
Voeren van correspondentie en verstrekken informatie aangaande toerisme |
|
Winkeltijdenwet/Kansspelen/Drank- en Horecawet ed |
|
|
|
|
|
Diversen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Monumentenwet |
|
|
|
Wegenverkeerswet/Rijbewijzen |
|
|
|
|
|
Bouw-/renovatieprojecten |
|
|
|
Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid/ Wet digitale overheid |
|
|
|
|
|
Team Omgeving
Daar waar achter de functionaris een * is opgenomen, is in geval van afwezigheid van de medewerker vergunningverlening de kwaliteitsmedewerker vergunningverlener bevoegd.
Omschrijving bevoegdheid |
Functionaris |
Statistische opgaven |
|
Eigendommen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Water |
|
|
|
Milieubeleid |
|
|
|
|
|
Wet ruimtelijke ordening (wro) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wegenverkeerswet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Woningwet |
|
|
|
|
|
Monumentenwet |
|
|
|
Bouwverordening/ Bouwbesluit |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wabo (algemeen) |
|
|
|
|
|
|
|
Omgevingsvergunning bij reguliere voorbereidingsprocedure / snelservice |
|
Verlenen omgevingsvergunningen tot stand gekomen met de reguliere procedure/snelservice. Uitgezonderd:
|
In geval van genoemde uitzonderingen:
|
Wijzigen of intrekken vergunning of vergunningsaanvraag op verzoek van de aanvrager of vergunninghouder / bij akkoord van de aanvrager of vergunninghouder |
|
Idem voorgaande, bij geen akkoord intrekken verleende vergunning |
|
Omgevingsvergunning bij uitgebreide voorbereidingsprocedure / ontwerpformule |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overig |
|
|
|
|
|
|
|
Milieu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Melding ex artikel 8.41 Wet Milieubeheer |
|
|
|
|
|
Bodemtaken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanvragen van advies bij Service Centrum Grondreiniging |
|
Verrichten van handelingen op grond van bodemkwaliteitskaart |
|
Verlenen toestemming m.b.t. hergebruik van grond in het kader van actief bodembeheer |
|
Huisnummering / Wet BAG |
|
|
Ter vervanging (team Informatie):
|
|
|
APV/Civieltechniek (Zie ook APV onder Team Klantservice) |
|
Inwilligen van een verzoek tot het maken van inritten en /of rioolaansluitingen met vermelding van het daarvoor verschuldigde tarief |
|
Correspondentie en verrichten voorbereidende handelingen in verband met afhandeling aanvragen op grond van de APV alsmede algemene informatie verstrekking mondeling en schriftelijk aangaande de APV alsmede daarmee samenhangende onderwerpen |
|
|
|
|
Ieder voor zover het zijn of haar team betreft:
Bij grote evenementen dient voorafgaand afstemming met de portefeuillehouder OOV (burgemeester) plaats te vinden. |
Aanvragen kapvergunning door de gemeente |
|
|
|
Voeren van correspondentie en verstrekken informatie aangaande toerisme |
|
Visserij |
|
Verlenen van visserijvergunning o.g.v. Visserijwet 1963 |
|
Collectieve festiviteiten |
|
Aanwijzing collectieve festiviteiten ex artikel 4:2 APV |
|
Civieltechniek/buitendienst |
|
|
|
Verplaatsen en verwijderen van straatmeubilair (paaltjes, papierbakken, banken e.d.) dan wel geven opdracht daartoe |
|
|
|
|
|
Team P&O
Omschrijving bevoegdheid: De gemandateerde mag een P&O mandaat niet op zichzelf toepassen.
In dat geval geldt het mandaat voor de algemeen directeur dan wel het college.
Functionaris:
De directeuren en teamleiders ieder voor zover het zijn of haar afdeling/ team betreft. Het volmacht heeft tevens betrekking op de bevoegdheid elkaar onderling te vervangen bij ziekte of afwezigheid een en ander conform de gemaakte afspraken over onderlinge vervanging.
Een volmacht voor de teamleider geldt tevens voor de directeur en de algemeen directeur.
Omschrijving bevoegdheid |
Functionaris |
Het vaststellen van beleid en regelingen na afstemming met P&O en akkoord van de portefeuillehouder P&O |
|
H 2 CAO GEMEENTEN: ARBEIDSOVEREENKOMST |
|
|
|
|
|
|
|
H 3 CAO GEMEENTEN: SALARIS, SALARISTOELAGEN EN VERGOEDINGEN INCLUSIEF DE KADERSTELLENDE NOTA RESULTAAT- EN COMPETENTIEGERICHT ONTWIKKELEN, FUNCTIONEREN, BEOORDELEN EN BELONEN. |
|
Toekennen toelage beschikbaarheidsdienst Toekennen inconventiententoelage Toekennen jubileumuitkering |
|
H 5 ARBEIDSDUUR EN WERKTIJDEN |
|
|
|
|
|
H 6 VAKANTIE EN VERLOF |
|
|
|
|
|
H 7 ARBEIDSONGESCHIKTHEID |
|
|
|
|
|
|
|
H 8 DUURZAME INZETBAARHEID |
|
Zie hiervoor de regelingen:
|
|
H 9 BOVENTALLIGHEID |
|
|
|
H 10 UITKERINGEN |
|
|
|
H 11 RECHTEN EN PLICHTEN |
|
|
|
|
|
LOOPBAANADVIESBELEID: NOTITIE RECHT OP LOOPBAANADVIES EN –ONTWIKKELING |
|
|
|
REGELING STUDIEFACILITEITEN |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
REGELING FUNCTIEBESCHRIJVING- EN WAARDERING (HR21) |
|
|
|
|
|
|
|
REGELING INCONVENIENTEN |
|
|
|
REGELING KLEDINGVERGOEDING |
|
|
|
REGELING REIS- EN VERBLIJFSKOSTEN |
|
|
|
|
|
REGELING BEELDSCHERMBRIL |
|
|
|
|
|
RICHTLIJNEN ATTENTIES BIJ BIJZONDERE PERSONEELSAANGELEGENHEDEN + REGELING PERSONEELSRECEPTIES |
|
|
|
REGELING VAKANTIEVERLOF |
|
|
|
|
|
|
|
REGELING INDIVIDUEEL WERK- EN ONTWIKKELPLANGESPREKKEN EN PERSONEELSBEOORDELING |
|
Het vaststellen van een uitgebrachte personeelsbeoordeling van alle medewerkers met uitzondering van de algemeen directeur, na instemmend advies P&O. |
|
GEDRAGSCODE WERVING EN SELECTIE |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
OVERIG |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Team Samenleving
Omschrijving bevoegdheid |
Functionaris |
Subsidie |
|
|
|
|
|
Leerplichtwet |
|
|
|
|
|
Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeugdwet |
|
|
|
Wet kinderopvang |
|
|
|
Wet verplichte geestelijke gezondheidszorg (Wvggz) |
|
|
|
|
|
Team Veiligheid en handhaving
Handhaving |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Woonwagenzaken |
|
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl