Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR188364
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR188364/1
Regeling vervallen per 07-02-2015
Gladheidbestrijdingsplan Gemeente Haaren
Geldend van 06-01-2010 t/m 06-02-2015
Intitulé
Gladheidbestrijdingsplan Gemeente HaarenHoofdstuk 1 Inleiding
Het is van groot belang dat wegen het hele jaar door veilig en doelmatig kunnen worden gebruikt. Volgens de Wegenwet en de Wegenverkeerswet ligt de zorgplicht voor het wegonderhoud bij de wegbeheerder. De wetgever heeft daarbij bepaald dat de wegbeheerder al het redelijke moet doen om gevaar voor de weggebruiker te voorkomen, te beperken of op te heffen. Dit wordt inspanningsverplichting genoemd. Een onderdeel van deze inspanningsverplichting betreft de bestrijding van gladheid. Het hiernavolgende gladheidbestrijdingsplan is mede bedoeld om aan te tonen dat gemeente Haaren voldoet aan de eerder genoemde inspanningsverplichting. In het plan wordt een overzicht gegeven van het beleid, de opzet en de organisatie van de gladheidbestrijding.
Hoofdstuk 2 Aansprakelijkheid
Op grond van artikel 16 en verder, van de Wegenwet en artikel 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994, rust de zorg voor het in goede en veilige staat verkeren van wegen bij de gemeente, voor zover deze zorg niet aan een ander overheidsorgaan is overgedragen. Tot de zorg voor het in goede en veilige staat houden en laten verkeren van de wegen behoort ook het bestrijden van gladheid. Het gaat hierbij om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht.
Met ingang van 1 januari 1992 bestaat op grond van het huidig Burgerlijk Wetboek artikel 6:174 een risico aansprakelijkheid voor gemeenten ten aanzien van wegen die niet voldoen aan de eisen die men in de gegeven omstandigheden daaraan mag stellen. Het voornoemde artikel houdt echter ook in dat van de weggebruiker mag worden verwacht dat hij of zij bij winterse omstandigheden met een grote mate van oplettendheid en voorzichtigheid aan het wegverkeer deelneemt. De zorgplicht van de gemeente gaat dus niet zover dat de veiligheid van de weg te allen tijde gegarandeerd moet worden. Wel dient aangetoond te worden dat de gemeente aan haar zorgplicht voldaan heeft. Hiertoe dient mede dit gladheidbestrijdingsplan.
Hoofdstuk 3 Toepassing in Haaren
Afdeling 1 Organisatie
De afdeling Ruimtelijk Beheer is verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van de gladheidbestrijding in Haaren.
Voor de uitvoering van de gladheidsbestrijding heeft de buitendienst een rooster samengesteld. Iedere week zijn vijf medewerkers continue telefonisch beschikbaar, die om de week wisselen met vijf andere medewerkers. Deze medewerkers zijn getraind en opgeleid. Het betreft de volgende functies:
- een coördinator
- een medewerker met de Toyota Dyna voor de fietspaden
- drie medewerkers voor de vrachtauto(DAF) en pick-ups (Iveco en Renault) met strooi-installatie.
Tevens zijn er twee reserve medewerkers beschikbaar bij ziekte of andere omstandigheden
Tijdens reguliere werktijden (maandag t/m vrijdag, 7.30-16.30 uur) is de coördinator Buitendienst verantwoordelijk voor de indeling en bemanning van de gladheidbestrijding.
Na de reguliere werktijden geldt er een consignatieregeling. De medewerker die storingsdienst heeft voor gladheid roept de geconsigneerden op bij melding of constatering van gladheid.
De consignatieregeling vangt aan in week 44 (eind oktober) en duurt tot week 14 (eind maart). De consignatielijst met personeel wordt elk jaar bijgesteld en doorgesproken met het ingedeelde personeel (zie bijlage 2).
Melding geschiedt door één van de volgende instanties; de provincie, rijkswaterstaat of de politie. Ook door eigen waarneming van gladheid wordt actie ondernomen.
De gemeente heeft een jaarcontract met Meteoconsult. Hierdoor kan de coördinator inloggen op een speciale website waarbij actuele weerbeelden en gladheidverwachting per kwartier worden doorgegeven.
Daarnaast komt dagelijks rond 14.00 uur een fax naar de gemeentewerf met daarop de meest actuele weersituatie voor de komende uren en dagen.
De dienstdoende gladheidscoördinator beoordeeld de situatie aan de hand van:
1.De melding van RWS en of de Provincie
2.de ingewonnen informatie van Meteoconsult
3.Zijn eigen waarnemingen van de stuatie op een aantal proefvakken
Deze proefvakken zijn gelegen in Haaren en Helvoirt:
Haaren:
1.Belversestraat
2.Tempeliersdal
Helvoirt:
1.Torenstraat
2.Udenhoutseweg
Daarna besluit hij:
1.Tot strooien over te gaan
2.niet tot strooien over te gaan
3.de situatie dezelfde nacht/ochtend of dag nogmaals te beoordelen
Als de coördinator besloten heeft uit te rukken wordt de strooiploeg d.m.v. mobiele telefoons opgeroepen. Zodra de eerste medewerkers op de gemeentewerf arriveren wordt er begonnen met opbouw en afvullen van het materieel. Wanneer al het materieel gereed is gaat men daadwerkelijk beginnen met het bestrijden van de gladheid volgens een bepaald strooischema.
Afdeling 2 Strooischema
In bijlage 1 is een overzicht van de strooiroutes weergegeven
Eerste prioriteit:
1. Strooien van kernverbindende wegen en busroutes
2. Strooien van wijkontsluitingswegen
3. Strooien van vrijliggende fietspaden en diverse bruggen
Tweede prioriteit:
1. Strooien van overige woonstraten
2. Strooien wegen binnen en buiten de bebouwde
Het streven is om de wegen van de 1e prioriteit binnen 2,5 uur na melding te strooien.
- Bij condensatiegladheid en gladheid door bevriezing van een nat wegdek worden alleen de wegen van de 1e prioriteit gestrooid.
- De wegen van de 2e prioriteit worden alleen gestrooid bij ijzel en sneeuwval nadat de eerste prioriteitenroute is afgewerkt.
Er zijn 4 routes uitgestippeld met elk hun eigen voertuig
Auto: DAF............................ BJ-RL-39.........Groene route
Auto: Toyota ....................... .27-VD-ZP.......Rode route
Auto: Iveco..........................19-VTL-9 Oranje route
Auto: Renault....................... 85-BS-TX........Blauwe route
Afdeling 3 Materieel
Het materieel is afgestemd om de eerste prioriteitenroute in 2,5 uur te hebben gestrooid. De gemeente heeft de beschikking over goed materieel dat voldoet aan de huidige ARBO-richtlijnen.
Het materieel bestaat uit:
- 1 st. zoutstrooier van 4000 l.
- 3 st. zoustrooiers van 1100 l
- 1 st. rolbezem
- 4 sneeuwploegen.
Het materieel staat gedurende de winterperiode 24 uur per dag gebruiksklaar.
Afdeling 4 Safecoat
Bij de gladheidbestrijding wordt met ingang van seizoen 2009 – 2010 gebruik gemaakt van een nieuw soort zout genaamd:”safecoat”. Dit is gewoon steenzout zoals we al jaren gebruiken, maar nu omhuld met een coating van een restproduct uit de agrarische industrie.
Het voordeel van het gebruik van safecoat is een beter strooipatroon en een betere hechting aan het wegoppervlak. Hierdoor is het mogelijk om het zoutgebruik per vierkante meter te verlagen en de milieubelasting verder te beperken. Bijkomend effect is dat safecoat een minder corrosieve werking heeft, hetgeen gunstig is voor de levensduur van apparatuur en voertuigen.
Hoofdstuk 4 Regels personeel gladheidbestrijding
Voor het personeel dat is ingedeeld in de consignatieregeling van de gladheidbestrijding gelden een aantal regels waar zij zich aan te houden hebben. Deze regels zijn gesteld voor, en hebben betrekking op zaken als ARBO, wegenverkeerswet, veiligheidsregels algemeen.
Deze regels zijn:
1. Indeling van de groepen staat vast. Bij verhindering voortijding afmelden bij de coördinator Buitendienst.
2. Consignatie is een verplichting, en geen vrijwilligheid. Dit houdt in dat wanneer de pieper gaat, en je jezelf niet hebt afgemeld bij de coördinator Buitendienst je gewoon dient te verschijnen.
3. Onderling ruilen tussen de groepen is niet toegestaan.
4. Strooien geschiedt via de in het gladheidbestrijdingsplan vastgestelde strooiroutes. Afwijken hiervan gebeurt alleen na overleg met en toestemming van de coördinator die daarvan een registratie bijhoudt.
5. Alcoholgebruik tijdens consignatie en kans op gladheid is ten strengste verboden.
6. Alleen bij daadwerkelijk strooien of sneeuwschuiven mogen signaallichten worden gevoerd. Op het moment dat de auto leeg terug naar de gemeentewerf rijdt, dienen de signaallichten uit te zijn.
Hoofdstuk 5 Publicatie
Omdat dit plan openbaar is en een beschrijving geeft van hoe de gemeente de gladheidbestrijding binnen zijn gemeentegrenzen heeft geregeld, dient iedere burger van Haaren hier kennis van te kunnen nemen. Het is daarom van belang dat dit plan gepubliceerd zal worden op de website van de gemeente Haaren, alsmede 1 x per jaar voor aanvang van het winterseizoen zal worden weergegeven in Haarens Klokje en weekkrant De Leye
Hoofdstuk 6 Conclusie
Met dit gladheidbestrijdingsplan is het gemeentelijk beleid vastgelegd en kan iedereen kennis nemen van de wijze waarop de gemeente Haaren deze taak uitvoert. De in dit plan beschreven wijze van gladheidbestrijding heeft als consequentie dat tussen het moment, dat wordt geconstateerd dat een weggedeelte glad is en het moment dat het gladde weggedeelte is gestrooid, er enige tijd zit dat de openbare weg glad is en dat er risico’s zijn van glijpartijen met eventueel materiële en immateriële schade tot gevolg.
Daarom wordt aan weggebruikers het dringende advies gegeven om de weersverwachting van de media en andere informatievoorzieningen nauwlettend te volgen en zeker in gevallen van waarschuwingen voor gladheid de nodige voorzichtigheid te betrachten bij het gebruik van de openbare weg. Dit geldt met name voor de avond- en nachtelijke uren inclusief de ochtendspits.
Daarnaast moeten weggebruikers er alert op zijn dat niet alle openbare wegen bij geconstateerde gladheid direct worden gestrooid. Het kan voorkomen dat veel woonstraten (in ieder geval straten waar niet sneller mag worden gereden dan 30 km/h) gedurende enkele dagen glad kunnen zijn, omdat op een later moment wordt gestrooid. Ook kan het voorkomen dat wegen of weggedeelten niet worden gestrooid, omdat deze niet bereikbaar zijn voor de strooiwagen.
1
Prioriteitenroute 1 |
|
|
|
IVECO |
|
DAF |
|
Werf St. Jorisstraat |
|
Werf St. Jorisstraat |
|
Achterstraat |
564 |
De Dijk |
242 |
St. Nicolaasstraat |
681 |
Helvoirtseweg-Molenstraat |
3980 |
Oude Rijksweg |
250 |
Kerkstraat |
370 |
Torenstraat |
702 |
Langeweg |
500 |
Helvoirtsestraat incl. Nieuwk. wg |
4121 |
Kerkeind |
266 |
Magrietweg tot gemeentegrens |
4225 |
Oisterwijkseweg - gemeentegrens |
858 |
Magriet |
1449 |
Driehoeven |
356 |
Fietspad Biezenm. str. - U'houtseweg |
4121 |
Haarendijk |
507 |
Totaal |
16113 |
Eind |
640 |
RENAULT |
|
Driehoekweg |
300 |
Werf St. Jorisstraat |
|
Belversestraat |
2921 |
Achterstraat |
564 |
Haarenseweg |
1560 |
Kastanjelaan |
354 |
Leunisdijk |
525 |
Lindelaan |
427 |
Dorpsstraat |
510 |
Udenhoutseweg |
2057 |
Runsdijk |
254 |
Biezenmortelsestraat |
2287 |
Gestelseweg tot aan A2 |
1344 |
Gommelsestraat tot spoorweg |
2057 |
Groenendaal - Broeksteeg |
1270 |
Brabantsehoek |
719 |
Witvensedijk |
926 |
Capucijnenstraat |
521 |
Heesakker - Groenstraat |
2196 |
Hooghoutseweg |
2367 |
Heuvelstraat |
489 |
Gijzel |
1534 |
Mgr. Zwijssenstraat tot aan N65 |
1160 |
Biestakkerstraat |
250 |
Kreitestraat |
1274 |
Gijzelsestraat |
1733 |
Heusdensebaan |
1448 |
Runsvoort |
567 |
Parallelweg noord |
3078 |
Heikant - Guldenberg |
2148 |
Parallelweg richting Udenhout |
650 |
Loonsebaan |
816 |
Pals |
487 |
Fietspad Loonsebaan |
408 |
Parallelweg zuid |
966 |
Oude Bosschebaan |
3194 |
Holleneind |
1968 |
Gommelsestraat tot rotonde |
1900 |
Koppenstraat |
410 |
|
|
Tempeliersweg |
389 |
Totaal |
22558 |
Kantstraat |
1213 |
|
|
Oude Baan (Groenpl. - Kantstraat) |
302 |
|
|
Roonsestraat |
1308 |
FIETSPADEN |
|
|
|
TOYOTA |
|
|
|
Fietspad Nieuwkuiksew. Helv. str |
4121 |
Totaal |
34667 |
Molenstraat = Helvoirtseweg |
3980 |
|
|
Oisterwijkseweg |
858 |
|
|
Witvensedijk |
926 |
|
|
Runsdijk (Bij bord bebouwde kom) |
100 |
|
|
Haarenseweg (Nabij Gasthuisbrug |
100 |
|
|
Smaldijkje |
600 |
|
|
Totaal |
10685 |
|
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl