Regeling vervallen per 07-02-2015

Gladheidbestrijdingsplan Gemeente Haaren

Geldend van 06-01-2010 t/m 06-02-2015

Intitulé

Gladheidbestrijdingsplan Gemeente Haaren

Hoofdstuk 1 Inleiding

Het is van groot belang dat wegen het hele jaar door veilig en doelmatig kunnen worden gebruikt. Volgens de Wegenwet en de Wegenverkeerswet ligt de zorgplicht voor het wegonderhoud bij de wegbeheerder. De wetgever heeft daarbij bepaald dat de wegbeheerder al het redelijke moet doen om gevaar voor de weggebruiker te voorkomen, te beperken of op te heffen. Dit wordt inspanningsverplichting genoemd. Een onderdeel van deze inspanningsverplichting betreft de bestrijding van gladheid. Het hiernavolgende gladheidbestrijdingsplan is mede bedoeld om aan te tonen dat gemeente Haaren voldoet aan de eerder genoemde inspanningsverplichting. In het plan wordt een overzicht gegeven van het beleid, de opzet en de organisatie van de gladheidbestrijding.

 

Hoofdstuk 2 Aansprakelijkheid

Op grond van artikel 16 en verder, van de Wegenwet en artikel 1 en 2 van de Wegenverkeerswet 1994, rust de zorg voor het in goede en veilige staat verkeren van wegen bij de gemeente, voor zover deze zorg niet aan een ander overheidsorgaan is overgedragen. Tot de zorg voor het in goede en veilige staat houden en laten verkeren van de wegen behoort ook het bestrijden van gladheid. Het gaat hierbij om een inspanningsverplichting van de gemeente en niet om een garantieplicht.

Met ingang van 1 januari 1992 bestaat op grond van het huidig Burgerlijk Wetboek artikel 6:174 een risico aansprakelijkheid voor gemeenten ten aanzien van wegen die niet voldoen aan de eisen die men in de gegeven omstandigheden daaraan mag stellen. Het voornoemde artikel houdt echter ook in dat van de weggebruiker mag worden verwacht dat hij of zij bij winterse omstandigheden met een grote mate van oplettendheid en voorzichtigheid aan het wegverkeer deelneemt. De zorgplicht van de gemeente gaat dus niet zover dat de veiligheid van de weg te allen tijde gegarandeerd moet worden. Wel dient aangetoond te worden dat de gemeente aan haar zorgplicht voldaan heeft. Hiertoe dient mede dit gladheidbestrijdingsplan.

 

Hoofdstuk 3 Toepassing in Haaren

Afdeling 1 Organisatie

De afdeling Ruimtelijk Beheer is verantwoordelijk voor de coördinatie en uitvoering van de gladheidbestrijding in Haaren.

Voor de uitvoering van de gladheidsbestrijding heeft de buitendienst een rooster samengesteld. Iedere week zijn vijf medewerkers continue telefonisch beschikbaar, die om de week wisselen met vijf andere medewerkers. Deze medewerkers zijn getraind en opgeleid. Het betreft de volgende functies:

- een coördinator

- een medewerker met de Toyota Dyna voor de fietspaden

- drie medewerkers voor de vrachtauto(DAF) en pick-ups (Iveco en Renault) met strooi-installatie.

Tevens zijn er twee reserve medewerkers beschikbaar bij ziekte of andere omstandigheden

Tijdens reguliere werktijden (maandag t/m vrijdag, 7.30-16.30 uur) is de coördinator Buitendienst verantwoordelijk voor de indeling en bemanning van de gladheidbestrijding.

Na de reguliere werktijden geldt er een consignatieregeling. De medewerker die storingsdienst heeft voor gladheid roept de geconsigneerden op bij melding of constatering van gladheid.

De consignatieregeling vangt aan in week 44 (eind oktober) en duurt tot week 14 (eind maart). De consignatielijst met personeel wordt elk jaar bijgesteld en doorgesproken met het ingedeelde personeel (zie bijlage 2).

Melding geschiedt door één van de volgende instanties; de provincie, rijkswaterstaat of de politie. Ook door eigen waarneming van gladheid wordt actie ondernomen.

De gemeente heeft een jaarcontract met Meteoconsult. Hierdoor kan de coördinator inloggen op een speciale website waarbij actuele weerbeelden en gladheidverwachting per kwartier worden doorgegeven.

Daarnaast komt dagelijks rond 14.00 uur een fax naar de gemeentewerf met daarop de meest actuele weersituatie voor de komende uren en dagen.

De dienstdoende gladheidscoördinator beoordeeld de situatie aan de hand van:

1.De melding van RWS en of de Provincie

2.de ingewonnen informatie van Meteoconsult

3.Zijn eigen waarnemingen van de stuatie op een aantal proefvakken

Deze proefvakken zijn gelegen in Haaren en Helvoirt:

Haaren:

1.Belversestraat

2.Tempeliersdal

Helvoirt:

1.Torenstraat

2.Udenhoutseweg

Daarna besluit hij:

1.Tot strooien over te gaan

2.niet tot strooien over te gaan

3.de situatie dezelfde nacht/ochtend of dag nogmaals te beoordelen

Als de coördinator besloten heeft uit te rukken wordt de strooiploeg d.m.v. mobiele telefoons opgeroepen. Zodra de eerste medewerkers op de gemeentewerf arriveren wordt er begonnen met opbouw en afvullen van het materieel. Wanneer al het materieel gereed is gaat men daadwerkelijk beginnen met het bestrijden van de gladheid volgens een bepaald strooischema.

 

Afdeling 2 Strooischema

In bijlage 1 is een overzicht van de strooiroutes weergegeven

Eerste prioriteit:

1. Strooien van kernverbindende wegen en busroutes

2. Strooien van wijkontsluitingswegen

3. Strooien van vrijliggende fietspaden en diverse bruggen

Tweede prioriteit:

1. Strooien van overige woonstraten

2. Strooien wegen binnen en buiten de bebouwde

Het streven is om de wegen van de 1e prioriteit binnen 2,5 uur na melding te strooien. 

- Bij condensatiegladheid en gladheid door bevriezing van een nat wegdek worden alleen de wegen van de 1e prioriteit gestrooid.

- De wegen van de 2e prioriteit worden alleen gestrooid bij ijzel en sneeuwval nadat de eerste prioriteitenroute is afgewerkt.

Er zijn 4 routes uitgestippeld met elk hun eigen voertuig

Auto: DAF............................ BJ-RL-39.........Groene route

Auto: Toyota ....................... .27-VD-ZP.......Rode route

Auto: Iveco..........................19-VTL-9 Oranje route

Auto: Renault....................... 85-BS-TX........Blauwe route

 

 

 

Afdeling 3 Materieel

Het materieel is afgestemd om de eerste prioriteitenroute in 2,5 uur te hebben gestrooid. De gemeente heeft de beschikking over goed materieel dat voldoet aan de huidige ARBO-richtlijnen.

Het materieel bestaat uit:

- 1 st. zoutstrooier van 4000 l.

- 3 st. zoustrooiers van 1100 l

- 1 st. rolbezem

- 4 sneeuwploegen.

Het materieel staat gedurende de winterperiode 24 uur per dag gebruiksklaar.

 

Afdeling 4 Safecoat

Bij de gladheidbestrijding wordt met ingang van seizoen 2009 – 2010 gebruik gemaakt van een nieuw soort zout genaamd:”safecoat”. Dit is gewoon steenzout zoals we al jaren gebruiken, maar nu omhuld met een coating van een restproduct uit de agrarische industrie.

Het voordeel van het gebruik van safecoat is een beter strooipatroon en een betere hechting aan het wegoppervlak. Hierdoor is het mogelijk om het zoutgebruik per vierkante meter te verlagen en de milieubelasting verder te beperken. Bijkomend effect is dat safecoat een minder corrosieve werking heeft, hetgeen gunstig is voor de levensduur van apparatuur en voertuigen.

 

Hoofdstuk 4 Regels personeel gladheidbestrijding

Voor het personeel dat is ingedeeld in de consignatieregeling van de gladheidbestrijding gelden een aantal regels waar zij zich aan te houden hebben. Deze regels zijn gesteld voor, en hebben betrekking op zaken als ARBO, wegenverkeerswet, veiligheidsregels algemeen.

Deze regels zijn:

1. Indeling van de groepen staat vast. Bij verhindering voortijding afmelden bij de coördinator Buitendienst.

2. Consignatie is een verplichting, en geen vrijwilligheid. Dit houdt in dat wanneer de pieper gaat, en je jezelf niet hebt afgemeld bij de coördinator Buitendienst je gewoon dient te verschijnen.

3. Onderling ruilen tussen de groepen is niet toegestaan.

4. Strooien geschiedt via de in het gladheidbestrijdingsplan vastgestelde strooiroutes. Afwijken hiervan gebeurt alleen na overleg met en toestemming van de coördinator die daarvan een registratie bijhoudt.

5. Alcoholgebruik tijdens consignatie en kans op gladheid is ten strengste verboden.

6. Alleen bij daadwerkelijk strooien of sneeuwschuiven mogen signaallichten worden gevoerd. Op het moment dat de auto leeg terug naar de gemeentewerf rijdt, dienen de signaallichten uit te zijn.

 

Hoofdstuk 5 Publicatie

Omdat dit plan openbaar is en een beschrijving geeft van hoe de gemeente de gladheidbestrijding binnen zijn gemeentegrenzen heeft geregeld, dient iedere burger van Haaren hier kennis van te kunnen nemen. Het is daarom van belang dat dit plan gepubliceerd zal worden op de website van de gemeente Haaren, alsmede 1 x per jaar voor aanvang van het winterseizoen zal worden weergegeven in Haarens Klokje en weekkrant De Leye

Hoofdstuk 6 Conclusie

Met dit gladheidbestrijdingsplan is het gemeentelijk beleid vastgelegd en kan iedereen kennis nemen van de wijze waarop de gemeente Haaren deze taak uitvoert. De in dit plan beschreven wijze van gladheidbestrijding heeft als consequentie dat tussen het moment, dat wordt geconstateerd dat een weggedeelte glad is en het moment dat het gladde weggedeelte is gestrooid, er enige tijd zit dat de openbare weg glad is en dat er risico’s zijn van glijpartijen met eventueel materiële en immateriële schade tot gevolg.

Daarom wordt aan weggebruikers het dringende advies gegeven om de weersverwachting van de media en andere informatievoorzieningen nauwlettend te volgen en zeker in gevallen van waarschuwingen voor gladheid de nodige voorzichtigheid te betrachten bij het gebruik van de openbare weg. Dit geldt met name voor de avond- en nachtelijke uren inclusief de ochtendspits.

Daarnaast moeten weggebruikers er alert op zijn dat niet alle openbare wegen bij geconstateerde gladheid direct worden gestrooid. Het kan voorkomen dat veel woonstraten (in ieder geval straten waar niet sneller mag worden gereden dan 30 km/h) gedurende enkele dagen glad kunnen zijn, omdat op een later moment wordt gestrooid. Ook kan het voorkomen dat wegen of weggedeelten niet worden gestrooid, omdat deze niet bereikbaar zijn voor de strooiwagen.

 

1

TOTALE STROOIROUTE

Prioriteitenroute 1

 

 

 

IVECO

 

DAF

 

Werf St. Jorisstraat

 

Werf St. Jorisstraat

 

Achterstraat

564

De Dijk

242

St. Nicolaasstraat

681

Helvoirtseweg-Molenstraat

3980

Oude Rijksweg

250

Kerkstraat

370

Torenstraat

702

Langeweg

500

Helvoirtsestraat incl. Nieuwk. wg

4121

Kerkeind

266

Magrietweg tot gemeentegrens

4225

Oisterwijkseweg - gemeentegrens

858

Magriet

1449

Driehoeven

356

Fietspad Biezenm. str. - U'houtseweg

4121

Haarendijk

507

Totaal

16113

Eind

640

RENAULT

 

Driehoekweg

300

Werf St. Jorisstraat

 

Belversestraat

2921

Achterstraat

564

Haarenseweg

1560

Kastanjelaan

354

Leunisdijk

525

Lindelaan

427

Dorpsstraat

510

Udenhoutseweg

2057

Runsdijk

254

Biezenmortelsestraat

2287

Gestelseweg tot aan A2

1344

Gommelsestraat tot spoorweg

2057

Groenendaal - Broeksteeg

1270

Brabantsehoek

719

Witvensedijk

926

Capucijnenstraat

521

Heesakker - Groenstraat

2196

Hooghoutseweg

2367

Heuvelstraat

489

Gijzel

1534

Mgr. Zwijssenstraat tot aan N65

1160

Biestakkerstraat

250

Kreitestraat

1274

Gijzelsestraat

1733

Heusdensebaan

1448

Runsvoort

567

Parallelweg noord

3078

Heikant - Guldenberg

2148

Parallelweg richting Udenhout

650

Loonsebaan

816

Pals

487

Fietspad Loonsebaan

408

Parallelweg zuid

966

Oude Bosschebaan

3194

Holleneind

1968

Gommelsestraat tot rotonde

1900

Koppenstraat

410

 

 

Tempeliersweg

389

Totaal

22558

Kantstraat

1213

 

 

Oude Baan (Groenpl. - Kantstraat)

302

 

 

Roonsestraat

1308

FIETSPADEN

 

 

 

TOYOTA

 

 

 

Fietspad Nieuwkuiksew. Helv. str

4121

Totaal

34667

Molenstraat = Helvoirtseweg

3980

 

 

Oisterwijkseweg

858

 

 

Witvensedijk

926

 

 

Runsdijk (Bij bord bebouwde kom)

100

 

 

Haarenseweg (Nabij Gasthuisbrug

100

 

 

Smaldijkje

600

 

 

Totaal

10685