Regeling vervallen per 08-01-2021

Treasurystatuut gemeente Haaren 2017

Geldend van 13-07-2017 t/m 07-01-2021 met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2017

Intitulé

Treasurystatuut gemeente Haaren 2017

De raad van de gemeente Haaren;

in zijn vergadering van 23 maart 2017;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 januari 2017;

gelet op de behandeling in het raadsplein van 9 maart 2017;

gelet op Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV); Gemeentewet en de wet Financiering decentrale Overheden

BESLUIT:

Vast te stellen het:

Treasurystatuut gemeente Haaren 2017

Artikel 1 Begripsomschrijving

  • 1. Wet Fido: Wet Financiering decentrale overheden;

  • 2. Financiering: het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen.

  • 3. Financiële instelling: instelling die voldoet aan de voorwaarden van de Wet op het financieel toezicht.

  • 4. Intern liquiditeitsrisico: de risico’s van mogelijke wijzigingen in de liquiditeitenplanning en meerjaren-investeringsplanning waardoor financiële resultaten kunnen afwijken van de verwachtingen.

  • 5. Kasgeldlening: niet verhandelbare leningen voor een vast bedrag en een vaste periode (maximaal twee jaar) en tegen een vast rentepercentage.

  • 6. Kasgeldlimiet: een bedrag op basis van de Wet Fido ter grootte van een percentage van het totaal van de jaarbegroting van de gemeente bij aanvang van het jaar, dat de gemeente maximaal met kortlopende middelen mag financieren.

  • 7. Koersrisico: het risico dat financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen.

  • 8. Liquiditeitsplanning: Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld per tijdseenheid.

  • 9. Liquiditeitsrisico: De risico’s waarbij de gemeente op enig moment niet in zijn liquide behoefte kan voorzien.

  • 10. Renterisico: Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente voortvloeiend uit rentewijzigingen.

  • 11. Renterisiconorm: Een bij de aanvang van enig jaar op basis van de Wet Fido gefixeerd percentage van het begrotingstotaal van de gemeente dat bij de realisatie niet mag worden overschreden. Dit betreft het leningendeel van de portefeuille dat in enig jaar in aanmerking komt voor herfinanciering, vermeerderd met nieuw aan te trekken langlopende leningen en langlopende leningen waarop in enig jaar een renteherziening van toepassing is

  • 12. Rentetypische looptijd: Het tijdsinterval gedurende de looptijd van een geldlening, waar in op basis van de voorwaarden van de geldlening sprake is van een door de verstrekker van de geldlening niet beïnvloedbare, constante rentevergoeding.

  • 13. Rentevisie: Toekomstverwachting over de renteontwikkeling.

  • 14. Solvabiliteitsratio: wordt berekend als verhouding tussen de verschillende vermogenscomponenten.

  • 15. Treasuryfunctie: De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico's. De treasuryfunctie bestaat uit verschillende deelfuncties zoals risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer, debiteuren- en crediteurenbeheer, verzekeringen en garanties.

  • 16. Uitzetting: Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities en bedingen. Kortlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode tot één jaar en langlopende uitzettingen hebben betrekking op een periode van één jaar of langer.

Artikel 2 Doelstellingen treasuryfunctie

  • 1. Het verzekeren van duurzame toegang tot de financiële markten tegen acceptabele condities;

  • 2. Het beschermen van de gemeente tegen financiële risico's, zoals: renterisico, kredietrisico valutarisico, koersrisico en intern liquiditeitsrisico;

  • 3. Het minimaliseren van de in- en externe verwerkingskosten bij het beheren van de geldstromen en de financiële posities;

  • 4. Het optimaliseren van het rendement van de beschikbare liquiditeiten, binnen de gegeven kaders, zoals vastgesteld in dit statuut;

  • 5. Het realiseren van een flexibel en controleerbaar cash-management in de organisatie;

Artikel 3 Uitzettingen uit hoofde van de publieke taak

Bij uitzettingen dient er een onderscheid gemaakt te worden in uitzettingen uit hoofde van de publieke taak en uitzettingen uit hoofde van treasury.

3.1 Uitzettingen uit hoofde van de publieke taak

Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:

  • 1.

    Met financieringen van derden in de vorm van het verstrekken garanties en leningen wordt terughoudend omgegaan;

  • 2.

    Garanties en leningen worden conform het beleidskader voor het verstrekken van gemeentegaranties en/of geldleningen gemeente Haaren door het college verstrekt.

3.2. Uitzettingen uit hoofde van treasury

Voor tijdelijke beleggingen uit hoofde van treasury gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:

  • 1.

    De beleggingen dienen een prudent karakter te hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico;

  • 2.

    Liquide middelen boven het drempelbedrag worden uitgezet conform de Wet Fido en de ministeriële regeling schatkistbankieren decentrale overheden;

  • 3.

    Uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitsplanning;

  • 4.

    De gemeente mag gelden tijdelijk uitzetten bij Nederlandse overheden en andere publiekrechtelijke lichamen met een solvabiliteitsratio van 0%;

  • 5.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen, alvorens een belegging langer dan 6 maanden wordt gedaan. Deze offertes worden schriftelijk vastgelegd en de uiteindelijke keuze schriftelijk onderbouwd in de paragraaf Financiering.

Artikel 4 Financiering

4.1. Algemene uitgangspunten

  • 1.

    Financieringsmiddelen worden uitsluitend aangetrokken voor de uitoefening van de publieke taak;

  • 2.

    Financieringsmiddelen worden uitsluitend aangetrokken in Euro's;

  • 3.

    Financiering met externe financieringsmiddelen wordt zoveel mogelijk beperkt door primair de beschikbare interne liquiditeiten te gebruiken;

  • 4.

    Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of anderszins EER-toezicht[1] te vallen, zoals De Nederlandsche Bank en de Verzekeringskamer. Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit financiële Markten (AFM);

  • 5.

    Financieringsmiddelen worden afgestemd op de bestaande financiële positie en de liquiditeitsplanning;

  • 6.

    De rentetypische looptijd en het renteniveau van de financieringsmiddelen worden zo veel mogelijk afgestemd op de actuele rentestand en de rentevisie;

  • 7.

    De rentevisie van de gemeente in de paragraaf Financiering is gebaseerd op de visie van de huisbankier;

  • 8.

    De gemeente vraagt offertes op bij minimaal 2 instellingen, alvorens financieringsmiddelen langer dan 6 maanden worden aangetrokken. Deze offertes worden schriftelijk vastgelegd en de uiteindelijke keuze schriftelijk onderbouwd in de paragraaf Financiering.

4.2. Kortlopende financiering (rentetypische looptijd minder dan 1 jaar)

  • 1.

    Toegestane vorm bij het aantrekken van kortlopende financieringsmiddelen zijn daggeldleningen, kasgeldleningen en kredietfaciliteiten in rekening-courant;

  • 2.

    De gemeente mag volgens de wet Fido voor maximaal een door het ministerie van BZK en de minister van financiën vastgesteld percentage van haar begrotingstotaal kortlopende financieringsmiddelen aantrekken, hierdoor wordt de kasgeldlimiet niet overschreden;

4.3. Langlopende financiering (rentetypische looptijd ≥ 1 jaar)

Als financieringsinstrument zijn uitsluitend onderhandse leningen toegestaan.

Artikel 5 Kasbeheer

Voor het kasbeheer gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:

  • 1.

    Het liquiditeitsgebruik wordt beperkt door de geldstromen op gemeenteniveau op elkaar af te stemmen. Hierbij wordt erop toegezien dat de liquiditeitspositie voldoende is om te garanderen dat de verplichtingen tijdig kunnen worden nagekomen;

  • 2.

    Het betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk elektronisch uitgevoerd;

  • 3.

    Tijdelijke financieringstekorten en overschotten kunnen conform de richtlijnen onder 3.2 en 4.2 worden ingevuld;

  • 4.

    De gemeente streeft naar concentratie van liquiditeiten binnen één rentecompensatie circuit bij de bank met de gunstigste condities. Hiervoor kan de gemeente een integrale overeenkomst sluiten;

  • 5.

    Bankrelaties en hun bancaire condities worden ten minste eens in de vijf jaar beoordeeld op marktconformiteit.

Artikel 6 Renterisico beheersende richtlijnen

Bij het aantrekken van langlopende financieringsmiddelen wordt gezorgd dat de aflossingen en renteherzieningen jaarlijks niet meer dan 20% van het begrotingstotaal in dat jaar bedragen. Hiermee wordt de renterisiconorm niet overschreden.

Artikel 7 Administratieve organisatie/ Interne controle

7.1. Algemene uitgangspunten

  • 1.

    Taken en verantwoordelijkheden zijn nader schriftelijk vastgelegd;

  • 2.

    Bij de uit te voeren treasuryactiviteiten is functiescheiding doorgevoerd met als belangrijkste voorwaarden: - de uitvoering en de autorisatie geschieden door afzonderlijke functionarissen; - de uitvoering en controle/ administratie geschied door afzonderlijke functionarissen;

  • 3.

    Een transactie wordt onmiddellijk schriftelijk vastgelegd door de functionaris die de transactie heeft afgesloten en doorgegeven aan de financiële administratie;

  • 4.

    Tegenpartijen wordt opdracht gegeven de bevestigingen van iedere transactie te versturen naar de financiële administratie;

  • 5.

    De financiële administratie controleert of de bevestiging van de tegenpartij overeenkomt met de interne vastlegging van de transactie en communiceert dit met de functionaris, die de transactie heeft afgesloten.

7.2. Taken en verantwoordelijkheden

De taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot de uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente staan in onderstaande tabel gedefinieerd:

Functie

Taken/ Verantwoordelijkheden

De Portefeuillehouder Financiën

Het uitvoeren van het treasurybeleid (politieke verantwoordelijkheid).

Hoofd afdeling Interne Kwaliteit

Het rapporteren aan B&W over de uitvoering van het treasurybeheer;

Het afleggen van verantwoording aan het college van burgemeester en wethouders;

Het zorgdragen voor juiste verantwoording van de uitvoering van de door hem/haar gemandateerde treasuryactiviteiten;

Budgethouders

Het zorgdragen voor het tijdig aanleveren van betrouwbare operationele informatie over toekomstige geldstromen aan de afdeling Financiën;

Het fiatteren van vorderingen en verplichtingen ten gunste c.q. ten laste van hun budgetten en toezicht op vermelding van de juiste vervaldata;

medewerker Treasury

Het voorbereiden van beleidsvoorstellen op treasurygebied;

Het opstellen van de rentevisie;

Het onderhouden van contacten met banken, geldmakelaars en overige financiële instellingen;

Het voorbereiden en feitelijk uitvoeren van transacties in het kader van kasbeheer en financiering;

Het schriftelijk vastleggen van de treasurytransacties en het doorgeven hiervan aan de financiële administratie;

Het beheren van de geldstromen;

Opstellen en actualiseren liquiditeitsplanning;

Financiële administratie

Het juist en volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen, inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de verplichtingen- en financiële administratie;

Het ontvangen van de orderbevestiging van derden en het controleren of deze overeenkomt met de transactie-informatie zoals verstrekt door de medewerker treasury.

Medewerker interne controle

Het voeren van de interne controle op de uitgevoerde treasurytransacties en hierover rapporteren aan het Hoofd afdeling Interne Kwaliteit

Externe accountant

Het in het kader van haar reguliere controletaak adviseren en controleren omtrent de feitelijke naleving van het treasurystatuut.

7.3. Bevoegdheden

Het vastleggen van bevoegdheden start vanuit het College. In onderstaande matrix zijn voor de belangrijkste treasury activiteiten de bevoegdheden opgenomen. Hierbij wordt rekening gehouden met een functiescheiding tussen: voorbereiden, autoriseren, uitvoeren, administreren en controleren van de treasury activiteiten.

Treasuryactiviteiten

Voorbereiding

Autorisatie

Uitvoering

Administratie

Controle

1.Het aantrekken van kortlopende financieringsmiddelen

Med. treasury

Hoofd afd. IK

Med. treasury

Financieel Med.

Med IC

2.Het aantrekken van langlopende financieringsmiddelen

Med. treasury / hoofd afd. Ik

College

Med. treasury

Financieel Med.

Med IC

3.Verstrekken van leningen en/of garanties uit hoofde van de publieke taak

Beleidsmed. / med. treasury

College

Beleidsmed. /med. treasury

Financieel Med.

Med IC

4.Het uitzetten van tijdelijke overtollige middelen uit hoofde van treasury

Med. treasury

Hoofd afd. IK

Med. treasury

Financieel Med.

Med IC

5.Het openen/wijzigen/sluiten van bankrekeningen

Med. treasury

Burgemeester

Med. treasury

Financieel Med.

Med IC

6.Het afsluiten van kredietfaciliteiten in de rekening-courant

Med. treasury

College

Med. treasury

Financieel Med.

Med IC

7.Afstorten van contant geld

Med. Gemeente-winkel

Med. Gemeente-winkel

Med. Gemeente-winkel

Financieel Med.

Med. treasury

Artikel 8. Informatievoorziening

Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen;

Informatie

Frequentie

Informatie-verstrekker

Informatie-ontvanger

1.Het opstellen en actualiseren van de paragraaf financiering bij de begroting

Jaarlijks

Med. Treasury/college

Gemeenteraad

2.Rapportage in beraps

Half-jaarlijks

Med. Treasury/college

Gemeenteraad

3.Verantwoording treasuryactiviteiten in paragraaf financiering in jaarrekening

Jaarlijks

Med. Treasury/college

Gemeenteraad

4.Informatie aan derden (toezichthouder en CBS)

Half-jaarlijks

Med. Treasury/college

Toezichthouder CBS

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit Treasurystatuut treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking. Voor zover nodig treedt dit statuut met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2017.

Het Treasurystatuut 2008 vervalt bij inwerkingtreding van het Treasurystatuut Gemeente Haaren 2017.

Ondertekening

De raad van de gemeente Haaren
Griffier Eric Dammingh
Voorzitter Jeannette Zwijnenburg – van der Vliet