Regeling vervallen per 01-01-2023

Beleid geluidswagens

Geldend van 11-12-2018 t/m 31-12-2022

Intitulé

Beleid geluidswagens

Beleid geluidswagens

Op basis van de bestaande evenementen een vergunning verlenen aan de organisatie van dit evenement. Aan deze vergunning worden algemene en bijzondere voorwaarden gesteld.

De voorwaarden voor de wagens houden onder meer in:

Algemene voorwaarden:

- De organisatie dient minimaal 21 dagen voorafgaande aan het evenement aan de gemeente (waar het evenement wordt gehouden) te overleggen een lijst van deelnemers/bezoekers met geluidswagens. Daarbij dient aangegeven te worden:

o De route van de wagens;

o Kentekens en aantal wagens (gekentekende en niet-gekentekende wagens);

o Naam/adres/woonplaats gegevens van de toezichthouders op de wagens.

Bijzondere voorwaarden:

  • -

    De verenigingen moeten bij controle aantonen dat zij naar een vergund evenement op weg zijn (bewijs van deelname of inschrijven);

  • -

    De verzekerbaarheid van personenvervoer op de carnavalswagens wordt aangetoond;

  • -

    Er is tijdens dit vervoer alleen muziek hoorbaar via de binnenset van de wagen, waarbij de toegestane geluidsnormen zijn ingeregeld door (een partner van) de gemeente en bedragen ten hoogste 90 dB(A) en 105 dB(C). Het afspelen van de muziek is enkel toegestaan indien de wagen rijdt;

  • -

    De buitenset van de geluidsinstallatie mag alléén conform de vergunning (op de evenementenlocatie) zijn ingeschakeld.

  • -

    De maximum snelheid van het gekentekende voertuig binnen de bebouwde kom is maximaal 20 km/uur en buiten de bebouwde kom 40 km/uur;

  • -

    De maximum snelheid van niet-gekentekende voertuigen betreft 25 km/h.

  • -

    Alle wielen van de carnavalswagens zijn afgeschermd;

  • -

    De in- en uitgang(en) van de carnavalswagens zijn gevestigd aan de passagierskant van de wagen of aan de achterkant ervan;

  • -

    Bij de ingang van elke carnavalswagen is aangegeven dat iedere persoon op eigen risico de wagen betreedt;

  • -

    Op iedere wagen zijn twee personen aanwezig (buiten de bestuurder), die ten alle tijde nuchter en herkenbaar zijn door middel van een hesje. Deze personen houden toezicht en dragen zorg voor de veiligheid op de wagen;

  • -

    De chauffeur van de voertuigen moet een geldig rijbewijs hebben (voor het betreffende voertuig en/of combinatie);

  • -

    Voor de chauffeur gelden de normale wettelijke regels aangaande alcoholgebruik en rij-/ rusttijden;

  • -

    Excessief alcoholgebruik moet worden voorkomen;

  • -

    Er mag geen alcoholhoudende drank worden genuttigd door personen jonger dan 18 jaar;

  • -

    Denk aan het goed afvoeren van uitlaatgassen, deze zijn giftig;

  • -

    Voorzieningen en constructies moeten brandveilig zijn;

  • -

    De personen (niet zijnde bestuurder) die zich op de geluidswagen bevinden, dienen achter een omheining te staan die minimaal 1,20 meter hoog is en nagelvast aan het object is gemonteerd;

  • -

    Het voertuig moet veilig aan het verkeer deelnemen en goed functioneren;

  • -

    Op het voertuig moet minimaal één draagbare poederblusser van 6 kg aanwezig zijn;

  • -

    Het gebruik van open vuren of een andere warmtebron is niet toegestaan;

  • -

    Het gebruik van glaswerk op de wagen is verboden;

  • -

    Urineren op straat of in de openbare ruimte is verboden;

  • -

    Zorg voor een goede doorstroming van het verkeer, stilstaan dient te allen tijde te worden voorkomen dan wel tot een minimum te worden beperkt;

  • -

    Voorkom verontreiniging van de omgeving tijdens de ritten naar en vanaf het evenement, gooi geen afval op straat.

Indien de geluidswagens in een andere gemeente starten (vertrekpunt) dan dient bij die gemeente dan wel het bevoegde gezag aldaar een ontheffing voor het eerste lid artikel 61b van de RVV worden aangevraagd. Een ontheffing van dit lid is conform artikel 61b tweede lid onder d mogelijk wanneer het evenement is vergund. De memorie van toelichting noemt specifiek deze uitzondering als reden voor de ontheffing.

In de ontheffing worden eveneens voorwaarden opgenomen, welke gelijk zijn aan de voorwaarden zoals opgenomen in de evenementenvergunning. Door met dezelfde voorwaarden te werken geven gemeentes eenzelfde signaal in de vorm van informatieverstrekking af en draagt dit bij aan de handhaafbaarheid van de ontheffing/vergunning. De aanvrager dient de route bij de aanvraag voor de ontheffing te overleggen.

Tevens wordt in de ontheffing, naast de genoemde voorwaarden, de volgende bepaling, dan wel een bepaling van gelijke strekking, opgenomen:

‘de wegbeheerders aanvaarden geen enkele aansprakelijkheid voor materiële dan wel immateriële schade ten gevolge van bovenbedoeld vervoer’. ‘Het niet nakomen van één of meerdere beperkingen en/of voorschriften verbonden aan deze ontheffing kan leiden tot:

  • -

    Het intrekken van de ontheffing voor de rest van de geldigheidsduur;

  • -

    Het weigeren van een ontheffing in het geval van een hernieuwde aanvraag van de overtredende organisatie of persoon binnen twee jaar na het verstrijken van de geldigheidsduur van de ontheffing.

De beleidsmatige werkwijze van het voorgaande komt neer op een gering aantal vergunningen en meerdere ontheffingen, waarvoor een format wordt gemaakt om hoge administratieve belasting te voorkomen. Aan zowel de vergunning als de ontheffingen worden derhalve dezelfde voorwaarden verbonden zodat een gelijke handhavingsmethodiek kan worden gehanteerd.

Handhaving

BOA’s

Om de naleving van de voorwaarden te controleren worden BOA’s op projectbasis ingezet. Zij kunnen daartoe: 1) de wagens een waarschuwing geven, 2) een boete opleggen en 3) de ontheffing intrekken. Tevens kunnen misstanden gevolgen hebben voor een toekomstige vergunnings- of ontheffingsaanvraag Indien zij werkelijke ‘misstanden’ constateren of aan hen geen medewerking wordt verleend, dan zal om assistentie van politie worden gevraagd.

Hilvarenbeek heeft in het verleden BOA’s ingezet om de vergunningsvoorwaarden te controleren. In het verleden is politie-assistentie niet nodig gebleken en waren de controles door de BOA’s afdoende om naleving van de voorwaarden af te dwingen/bevestigen. Ook hebben BOA’s aldaar geen processen-verbaal uitgeschreven dus zijn geen van de geluidswagens beboet. Wel zijn geluidswagens gewaarschuwd.

Op basis van de rijroutes kunnen gemeenten bepalen op welke punten en hoe vaak er gecontroleerd wordt. Daarin kan de samenwerking met andere gemeente(s) worden gezocht. De BOA’s zullen (op projectbasis) worden ingehuurd.

Politie

Per gemeente één koppel op afroep (dus alleen als het urgent en noodzakelijk is > zie het als een noodhulpvraag) beschikbaar. Zij dienen direct in contact te staan met de BOA’s en indien gevraagd hen te assisteren. Het is belangrijk dat tijdig in het briefingsoverleg van politie het plan van aanpak inclusief ontheffing met voorwaarden uiteengezet wordt.

Medio februari zal er richting de teamchefs van team verkeer en het blauwe team een bericht uitgaan. Verzoek dit tijdens de briefing door de brigadiers van dienst onder de aandacht te brengen.

In dit bericht zit het plan van aanpak inclusief de ontheffing met voorwaarden met uitleg over het doel. Dit betekent dus ook de routes waardoor er informatie gestuurde politie (IGP) plaats kan gaan vinden en er aan de voorkant helderheid geschept wordt.

Tevens is in het recent vastgestelde integraal veiligheidsplan opgenomen dat er door actuele en tijdsgebonden ontwikkelingen soms tijdelijk extra aandacht gevraagd wordt door politie voor zaken als landbouwverkeer, verlichting en al hetgeen als overlastgevend gedrag ervaren wordt.