Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR344696
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR344696/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Verordening nadere regels elektronische indiening van bezwaarschriftengemeente Haren
Geldend van 04-12-2014 t/m 31-12-2020
Intitulé
Verordening nadere regels elektronische indiening van bezwaarschriftengemeente HarenDe raad van de gemeente Haren,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 27 oktober 2014;
gelet op artikel 229 van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de
Verordening nadere regels elektronische indiening van bezwaarschriften gemeente Haren
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
burgemeester: burgemeester van de gemeente Haren
- b.
college: burgemeester en wethouders van de gemeente Haren
- c.
heffingsambtenaar: de gemeenteambtenaar van de gemeente Haren, belast met de heffing van gemeentelijke belastingen (artikel 231, tweede lid, onderdeel b, Gemeentewet)
- d.
DigiD: De Digitale Identiteit voor burgers ter verificatie van identiteit en handtekening beheerd door GBO Overheid.
Artikel 2 Elektronische weg bezwaarschriften
Overeenkomstig het gestelde in artikel 2:15 Algemene wet bestuursrecht, stellen burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffingsambtenaar van de gemeente Haren de elektronische weg open voor bezwaarschriften tegen door hen genomen besluiten uitsluitend indien speciaal voor de betreffende handeling webformulieren worden aangeboden op de gemeentelijke website.
Artikel 3 Verplicht gebruik webformulier
-
1. Bezwaarschriften, zo als bedoeld in artikel 2, kunnen uitsluitend door middel van de daarvoor bestemde webformulieren langs de elektronische weg worden ingediend.
-
2. Het in het eerste lid bedoelde webformulier is toegankelijk op de gemeentelijke website www.haren.nl.
-
3. Op de gemeentelijke website wordt vermeld welke nadere eisen worden gesteld aan het gebruik van de elektronische weg, zoals programmatuur en de grootte van bijlagen/bestanden.
Artikel 4 Wijze verzending aanvullende informatie
Aanvullende informatie, bijlagen en dergelijke, bij een in artikel 2 bedoeld bezwaarschrift kunnen tegelijkertijd met het webformulier worden meegezonden.
Artikel 5 Weigering elektronische berichten
-
1. Een via de elektronische weg ingediend bezwaarschriften wordt door de gemeentelijke software geweigerd indien dit is voorzien van een virus, indien bijlagen niet geopend kunnen worden of indien deze de maximale e-mailgrootte overschrijden. De afzender ontvangt hiervan een automatisch gegenereerd bericht;
-
2. Via de elektronische weg ingediende bezwaarschriften worden geweigerd indien:
- a.
deze op een andere wijze dan middels het in artikel 2, eerste lid, bedoelde webformulier worden ingediend waarbij indien mogelijk de indiener of diens gemachtigde schriftelijk gelegenheid wordt gegeven voor verzuimherstel;
- b.
deze door een gemachtigde als bedoeld in artikel 2.1 Algemene wet bestuursrechtworden ingediend;
- c.
sprake is van een onevenredige belasting voor het bestuursorgaan voortkomend uit een onrechtmatig gebruik van het webformulier, DigiD en/of de Digid-inlogcode.
- d.
indien mogelijk wordt de indiener of diens gemachtigde op grond van artikel 6:6 sub b Algemene wet bestuursrecht schriftelijk gelegenheid gegeven voor verzuimherstel.
- a.
Artikel 6 Doorzendplicht
Een ten onrechte bij de gemeente ingediend elektronische bezwaarschrift wordt doorgezonden overeenkomstig artikel 2:3 respectievelijk artikel 6:15 van de Awb. Het bericht, de doorzending en de kennisgeving aan de afzender worden geregistreerd en gearchiveerd.
Artikel 7 Ondertekening webformulieren
Als elektronische handtekening ter ondertekening van een bezwaarschrift als bedoeld in artikel 2:16 Algemene wet bestuursrecht, wordt beschouwd DigiD.
Artikel 8 Tijdstip en ontvangst elektronische berichten
-
1. Als tijdstip van ontvangst van een middels een webformulier ingediend bezwaarschrift, geldt het tijdstip waarop de op het webformulier ingevulde bezwaargegevens zijn binnengekomen bij de gemeente Haren.
-
2. Direct na binnenkomst van een in het eerste lid bedoeld bezwaarschrift wordt een automatisch gegenereerde ontvangstbevestiging gestuurd naar het door de indiener opgegeven e-mailadres.
Artikel 9 Procedure behandeling bezwaarschriften
Een door middel van een webformulier ingediend bezwaarschrift doorloopt de bezwaarprocedure overeenkomstig de schriftelijk ingediende bezwaarschriften.
Artikel 10 Bekendmaking beslissing op bezwaarschrift
Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester of de heffingsambtenaar maakt een beslissing op een bezwaarschrift altijd schriftelijk aan de indiener ervan bekend, ook wanneer deze zijn bezwaarschrift door middel van een webformulier heeft ingediend.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.
Artikel 12 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening nadere regels elektronische indiening van bezwaarschriften gemeente Haren”.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl