Regeling vervallen per 01-01-2020

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent rekenkamercommissie Verordening rekenkamercommissie 2015

Geldend van 13-01-2016 t/m 31-12-2019

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Heemskerk 2015

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamercommissie, niet zijnde raadslid en/of raadscommissielid;

  • c.

    extern lid: lid van de rekenkamercommissie dat geen raadslid en/of raadscommissielid is;

  • d.

    raad: gemeenteraad

  • e.

    college: burgemeester en wethouders;

  • f.

    rekenkamercommissie: de rekenkamercommissie van de gemeente Heemskerk;

  • g.

    doelmatigheid of efficiency: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • h.

    doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin de organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of gewenste maatschappelijke effecten te bereiken.

Artikel 2 Rekenkamercommissie

  • 1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als de rekenkamercommissie.

  • 2. De rekenkamercommissie bestaat uit vijf leden, waarvan twee lid zijn van de raad en drie leden, waaronder de voorzitter, die geen lid van de raad en/of raadscommissie zijn, dan wel op enigerlei wijze verbonden zijn met de gemeentelijke organisatie.

  • 3. De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar:

    • a.

      de doeltreffendheid (maatschappelijke effecten) van het gemeentelijk beleid;

    • b.

      naar de doelmatigheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie;

    • c.

      naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer;

    • d.

      alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De raad benoemt op voordracht van het presidium twee leden van de rekenkamercommissie uit zijn midden en benoemt drie externen.

  • 2. De raad kan plaatsvervangende leden benoemen. Het bepaalde in deze verordening is op plaatsvervangende leden van overeenkomstige toepassing.

  • 3. De leden van de rekenkamercommissie die tevens raadslid zijn, worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de raad benoemd. De leden van de rekenkamercommissie die niet deel uitmaken van de raad (externe leden) worden voor een periode van maximaal twee maal vier jaar benoemd.

  • 4. De raad benoemt de voorzitter van de rekenkamercommissie. De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende externe lid op als plaatsvervangend voorzitter, dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste externe lid in jaren.

  • 5. Artikel 15 en 81f van de Gemeentewet zijn eveneens van toepassing op de leden van de rekenkamercommissie.

Artikel 4 Eed en belofte

Ten aanzien van de externe leden is artikel 81g van de wet van overeenkomstige toepassing.

Artikel 5 Ontslag

  • 1. De raad ontslaat de in- en externe leden en plaatsvervangende leden.

  • 2. Het lidmaatschap van een raadslid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      indien het lid aftreedt als lid van de raad;

    • c.

      indien de raad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie te vervullen.

  • 3. Het lidmaatschap van een extern lid eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij de aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • c.

      wanneer het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      indien hij naar het oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in hem gesteld vertrouwen.

  • 4. Een extern lid van de rekenkamercommissie kan door de raad worden ontslagen wanneer hij door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is om zijn functie te vervullen.

  • 5. Het lidmaatschap van een extern lid eindigt na het verstrijken van zijn zittingstermijn van maximaal twee maal vier jaar.

Artikel 6 Vergoeding voor werkzaamheden van de externe leden van de rekenkamercommissie

  • 1. De externe leden ontvangen een maandelijkse vergoeding voor hun reguliere werkzaamheden ten behoeve van de rekenkamercommissie, die per 1 juli 2015 is vastgesteld op € 350. Voor de voorzitter is deze vergoeding vastgesteld op € 425.

  • 2. De in het vorige lid genoemde bedragen zullen jaarlijks worden geïndexeerd met eenzelfde percentage als de nominale stijging van de ambtenarensalarissen.

  • 3. Indien de voorzitter dan wel externe leden van de rekenkamercommissie expliciet onderzoek verrichten zoals omschreven in artikel 2, lid 3 van deze verordening, ontvangen zij daarvoor een uurtarief van € 69. De gewerkte uren worden door tijdschrijven verantwoord bij de voorzitter (voor externe leden). In het geval er externe uren worden verricht door de voorzitter, worden deze verantwoord bij de plaatsvervangend voorzitter, zoals genoemd in artikel 3, lid 4.

  • 4. Externe leden van de rekenkamercommissie ontvangen een reiskostenvergoeding conform de gemeentelijke regeling.

  • 5. De vergoedingen genoemd in de voorgaande leden komen ten laste van het budget van de rekenkamercommissie.

Artikel 7 overige werkzaamheden externe leden en voorzitter

  • 1. De externe leden en de voorzitter verzorgen zelf alle administratieve werkzaamheden. Hier onder vallen onder andere het opstellen van de agenda, het maken van verslagen van de vergaderingen, het maken van het jaarverslag/jaarplan en alle verder voorkomende werkzaamheden, zoals het maken van de nieuwsbrief en organiseren van bijvoorbeeld een bijeenkomst met andere rekenkamercommissies;

  • 2. De werkzaamheden, bedoeld in lid 2, worden in onderling uitgevoerd door de externe leden.

  • 3. De griffier ondersteunt waar nodig bij de secretariële werkzaamheden.

Artikel 8 Reglement van orde

Artikel 81i van de wet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de rekenkamer-commissie. De rekenkamercommissie stelt derhalve een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad.

Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1. De rekenkamercommissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen, stelt de onderzoeksopzet vast en neemt dit op in het jaarplan.

  • 2. Het in het vorige lid bedoelde jaarplan wordt door de rekenkamercommissie ter kennisneming aan de raad verstuurd.

  • 3. De raad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een onderzoek. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen een maand na dit verzoek of en in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij daarvoor motieven aanvoeren.

Artikel 10 Werkwijze

  • 1. De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2. De rekenkamercommissie zal indien onderzoeken langer lopen dan 3 maanden de raad tussentijds informeren over de voortgang.

  • 3. De rekenkamercommissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur, bij alle ambtenaren en bij de instellingen als bedoeld in artikel 2, lid 3d de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4. De rekenkamercommissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.

  • 5. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 6. De rekenkamercommissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

  • 7. Voor de uitvoering van het onderzoek kan de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8. De rekenkamercommissie stelt de betrokken ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op de feiten in het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 9. De rekenkamercommissie stelt daarna het bestuur in de gelegenheid om binnen een door de rekenkamercommissie te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken.

  • 10. Na vaststelling van het onderzoeksrapport inclusief conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport wordt het onderzoeksrapport zo spoedig mogelijk, aan de raad aangeboden. Hierbij worden de ambtelijke en bestuurlijke reacties gevoegd.

Artikel 11 Behandeling rapporten

  • 1. De rapporten en overige stukken van de rekenkamercommissie worden aan de raad aangeboden en in de eerstvolgende raadsvergadering op de lijst met ingekomen stukken gezet.

  • 2. De raad kan vervolgens bepalen of het onderzoek naar de eerstvolgende commissievergadering geleid zal worden en of nadere toelichting door de voorzitter van de rekenkamercommissie gewenst is.

  • 3. De voorzitter van de rekenkamercommissie kan door het presidium worden uitgenodigd de behandeling van het rapport in een of meer raadscommissie bij te wonen en daar het rapport toe te lichten en eventuele vragen te beantwoorden.

  • 4. De rapporten en overige stukken worden door de raad in zijn vergadering, binnen drie maanden na ontvangst, behandeld. Daarbij stelt de raad desgewenst een termijn vast waarbinnen burgemeester en wethouders met een plan van aanpak dient te komen ter uitvoering van de door de raad overgenomen aanbevelingen.

Artikel 12 Budget

  • 1. De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden in ieder geval de kosten gebracht van:

    • a.

      de vergoedingen aan de externe leden;

    • b.

      interne onderzoekmedewerkers;

    • c.

      externe deskundigen en bureaus die eventueel door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld;

    • d.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig acht voor de uitoefening van haar taak.

  • 3. De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget verantwoording verschuldigd aan de raad via de gemeentelijke budgetcyclus voor het jaarverslag en de -rekening.

Artikel 13 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op de datum waarop deze is gepubliceerd.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening rekenkamercommissie 2015.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente
Heemskerk in zijn openbare vergadering van
24 september 2015
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,