Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR620836
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR620836/1
Regeling vervallen per 15-02-2020
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent mandaat Regeling mandaten 2019
Geldend van 08-02-2019 t/m 14-02-2020
Intitulé
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heemskerk houdende regels omtrent mandaat Regeling mandaten 2019Afkortingenlijst
ADR: Europese overeenkomst voor het internationale vervoer van gevaarlijke goederen over de weg
Alg: algemeen
Apv: Algemene plaatselijke verordening
Art.: artikel
AVG: Algemene verordening gegevensbescherming
AVR: Arbeidsvoorwaardenregeling Heemskerk
Aw 1995: Archiefwet 1995
Awb: Algemene wet bestuursrecht
AWR: Algemene wet inzake rijksbelastingen
AZ: team Algemene Zaken
BABW: Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer
BBS: Besluit burgerlijke stand 1994
Bbz: Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004
BGBOP: Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen
B & P: team Beleid & Projecten
Bro: Besluit ruimtelijke ordening
B & W: college van burgemeester en wethouders
Bwv: Besluit wegslepen voertuigen
CJG: Centrum voor Jeugd & Gezin
CORV: Collectieve Opdrachten Routeer Voorziening
DHW: Drank- en Horecawet
GBA: Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Gemw: Gemeentewet
I & D: team Informatie & Dienstverlening
I & F: team Informatievoorziening & Facilitair
IJW: IJmond Werkt!
IW: Invorderingswet 1990
Jh: jeugdhulp
Jw: Jeugdwet
LPW: Leerplichtwet 1969
Mand.: mandaat
Od: omgevingsdienst
PCF: team Planning, Control & Financiën
PGB: persoonsgebonden budget
P & O: Personeel & Organisatie
Pol: politie
Ppw: Paspoortwet
Pw: Participatiewet
R & B: team Realisatie & Beheer
Rv: Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering
RVV 1990: Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990
RWN: Rijkswet op het Nederlanderschap
S & B: team Strategie & Beleid
Sv: Wetboek van Strafvordering
SW: Successiewet 1956
UH: Urgentie huisvesting
VTHV: team Vergunningen, Toezicht, Handhaving & Veiligheid
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Wazo: Wet arbeid en zorg
Wet BAG: Wet basisregistratie adressen en gebouwen
Wet BRP: Wet basisregistratie personen
Wet IOAW: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers
Wet IOAZ: Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen
Wet LB: Wet op de loonbelasting 1964
Wet WOZ: Wet waardering onroerende zaken
WGR: Wet gemeenschappelijke regelingen
Who: Wet hergebruik van overheidsinformatie
W & I: team Werk & Inkomen
Wko: Wet kinderopvang
Wkpboz: Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken
WKS: Wet op de kansspelen
Wlb: Wet op de lijkbezorging
Wm: Wet milieubeheer
Wmo 2015: Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
Wob: Wet openbaarheid van bestuur
WPO: Wet op het primair onderwijs
Wro: Wet ruimtelijke ordening
Wvg: Wet voorkeursrecht gemeenten
WVGS: Wet vervoer gevaarlijke stoffen
WVW 1994: Wegenverkeerswet 1994
Ww: Woningwet
W & Z: team Welzijn & Zorg
Algemene bepalingen
Burgemeester en wethouders van Heemskerk, de burgemeester, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en op de Gemeentewet;
besluiten vast te stellen het:
Besluit tot verlenen van mandaat, volmacht en machtiging 2019
Artikel 1 Begripsomschrijving mandaat
In deze regeling en de daarbij behorende bijlagen wordt onder mandaat verstaan:
- 1.
de bevoegdheid om namens burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar besluiten te nemen (mandaat);
- 2.
de bevoegdheid om namens burgemeester en wethouders privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (volmacht);
- 3.
de bevoegdheid om namens de burgemeester de gemeente te vertegenwoordigen en de bevoegdheid om namens burgemeester en wethouders of de burgemeester handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn (machtiging);
- 4.
de bevoegdheid om door burgemeester en wethouders, de burgemeester, de heffingsambtenaar of de invorderingsambtenaar genomen besluiten namens hem te ondertekenen (ondertekeningsmandaat).
Artikel 2 Functionaris
-
1. Aan de functionarissen, genoemd in de bijlagen van dit besluit, wordt mandaat verleend voor de daarbij genoemde bevoegdheden.
-
2. Onder aangewezen functionaris wordt verstaan de ambtenaar die met de uitoefening van de genoemde functie is belast.
Artikel 3 Handelswijze gemandateerde
-
1. De gemandateerde handelt overeenkomstig de instructies, vermeld in de kolom ‘instructies’.
-
2. Wanneer het bestuursorgaan met betrekking tot de gemandateerde bevoegdheid een beleidsregel als bedoeld in artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht heeft vastgesteld, handelt de gemandateerde overeenkomstig deze beleidsregel.
-
3. Als de uitzondering van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht toegepast moet worden, maakt de gemandateerde geen gebruik van het mandaat, maar legt het besluit voor aan de mandaatgever.
Artikel 4 Plaatsvervangers
-
1. De bevoegdheid kan door de functionaris worden uitgeoefend en door zijn plaatsvervangers:
- a.
wanneer het mandaat is verleend aan een teamleider, worden als vervanger aangewezen de andere teamleiders en de domeinmanager van het betreffende domein;
- b.
als het mandaat is verleend aan andere functionarissen dan genoemd onder a. worden als vervanger aangewezen hun teamleider, de andere teamleiders en de domeinmanager van het betreffende domein.
- a.
Artikel 5 Ondertekening
-
1. Bij de uitoefening van de bevoegdheden zoals genoemd in artikel 1, lid 1, 2 en 3 van dit besluit worden de namens burgemeester en wethouders1, de burgemeester2, de heffingsambtenaar3, de invorderingsambtenaar4 uitgaande stukken als volgt ondertekend:
-
Hoogachtend,
1namens burgemeester en wethouders,
2namens de burgemeester van Heemskerk,
3namens de heffingsambtenaar van Heemskerk,
4namens de invorderingsambtenaar van Heemskerk,
(4 x enter voor handtekening gemandateerde)
functie gemandateerde met naam team/domein
-
-
2. Bij de uitoefening van de bevoegdheden zoals genoemd in artikel 1, lid 4 van dit besluit worden de namens burgemeester en wethouders1, de burgemeester2, de heffingsambtenaar3, de invorderingsambtenaar4 uitgaande stukken als volgt ondertekend:
-
Hoogachtend,
1overeenkomstig het door burgemeester en wethouders genomen besluit,
2overeenkomstig het door de burgemeester genomen besluit,
3overeenkomstig het door de heffingsambtenaar genomen besluit,
4overeenkomstig het door de invorderingsambtenaar genomen besluit,
(4 x enter voor handtekening gemandateerde)
functie gemandateerde met naam team/domein
-
Artikel 6 Intrekking oude mandaatregeling
De Regeling mandaten 2018 wordt ingetrokken.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op 8 februari 2019.
Artikel 8 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als: Regeling mandaten 2019.
Ondertekening
Aldus vastgesteld d.d. 18 december 2018.
Burgemeester en wethouders van Heemskerk
secretaris
burgemeester
de burgemeester
de heffingsambtenaar
de invorderingsambtenaar
Bijlage 1: Mandaten geldend voor alle afdelingen
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
Alg 01 |
Aangaan en ontbinden van overeenkomsten van levering van goederen, aanneming en/of verlening van diensten en/of werken |
Art. 160 Gemw, Budgethouder-sregeling 2019 en het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Heemskerk |
B & W |
Teamleiders |
Teamleider is deelbudgethouder en voert zijn taak uit binnen het daartoe geautoriseerde budget. Bij overeenkomsten die meer bedragen dan €100.000 is akkoord van de domeinmanager vereist. Bij overeenkomsten die meer bedragen dan €250.000 is akkoord van de gemeentesecretaris vereist. |
Alg 02 |
Aanwijzen van medewerkers als budgetbeheerders |
Art. 160 Gemw, Budgethoudersregeling 2019 |
B & W |
Teamleiders |
Medewerkers die zijn aangewezen als budgetbeheerders worden opgenomen in het Financieel Management Systeem (FMS) |
Alg 03 |
Aangaan en ontbinden van overeenkomsten van levering van goederen, aanneming en/of verlening van diensten en/of werken tot €15.000,- |
Art. 160 Gemw, Budgethouders-regeling 2019 en het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Heemskerk |
B & W |
Medewerker die als budgetbeheerder is aangewezen |
|
Alg 04 |
Ondertekenen van onder Alg 01 genoemde overeenkomsten |
Art. 171 Gemw, Budgethouders-regeling 2019 |
Burge-meester |
Teamleiders/ medewerker die als budgetbeheerder is aangewezen |
Hierbij dient te worden aangesloten bij de bedragen genoemd in Alg 01 en Alg 03 |
Alg 05 |
Ondertekenen van brieven en voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van de onder Alg 01 genoemde overeenkomsten |
Art. 160 Gemw, Procedure Handboek Stichting RIJK |
B & W |
Teamleider/ medewerker die als budgetbeheerder is aangewezen / medewerker Stichting RIJK |
Hierbij dient te worden aangesloten bij de bedragen genoemd in Alg 01 en Alg 03. In de trajecten die uitgevoerd worden door Stichting RIJK is de stichting gemachtigd. |
Alg 06 |
Doen van uitgaven in het kader van de inkoop van goederen, leveringen en diensten |
Art. 160 Gemw, Budgethouders-regeling 2019 |
B & W |
Teamleider/ medewerker die als budgetbeheerder is aangewezen |
Hierbij dient te worden aangesloten bij de bedragen genoemd in Alg 01 en Alg 03 |
Alg 07 |
Afsluiten van verwerkersovereenkomst |
Art. 160 Gemw |
B & W |
Teamleider |
Verplicht advies van de CISO - Privacy Officer |
Alg 08 |
Afhandelen Wob/Who-verzoek |
Wob/ Who |
Burge-meester/ B & W |
Teamleider/ juridisch medewerker Algemene Zaken |
|
Alg 09 |
Afhandelen dwangsombeschikking bij niet-tijdig beslissen |
Art. 6:2 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Teamleider/ juridisch medewerker Algemene Zaken |
|
Alg 10 |
Verdagen en kennisgeven van redelijke termijn |
Art. 4:14 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Mandataris die op bepaald terrein bevoegd is om een besluit te nemen |
|
Bijlage 2: Mandaten domein bedrijfsvoering
Team Algemene Zaken (AZ) |
|||||
Bezwaarprocedure (Awb) |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
AZ 01 |
Sturen ontvangst-bevestiging dan wel mededeling |
Art. 6:14 Awb |
Burgemeester/ B & W |
Medewerker AZ/ juridisch medewerker/ juridisch adviseur |
|
AZ 02 |
In gelegenheid stellen bezwaarschrift aan te vullen |
Art. 6:5 en 6:6 Awb |
Burgemeester/ B & W |
Juridisch medewerker/ juridisch adviseur |
|
AZ 03 |
Nemen verdagings-besluiten |
Art. 7:10 en 7:24 Awb |
Burgemeester/ B & W |
Juridisch medewerker/ juridisch adviseur |
|
AZ 04 |
Beslissen of bezwaarschrift wordt behandeld door de commissie bezwaarschriften |
Art. 20 Verordening afhandeling bezwaar-schriften 2017 |
Burgemeester/ B & W |
Juridisch medewerker/ juridisch adviseur |
|
AZ 05 |
Nemen beslissing op bezwaar conform advies commissie bezwaarschriften indien vakafdeling niet contrair gaat / na ambtelijke afdoening |
Art. 6:6, 7:12 en 7:13 lid 6 Awb |
Burgemeester/ B & W |
Juridisch medewerker/ juridisch adviseur |
|
AZ 06 |
Besluiten inzake vergoeden kosten bezwaarschriften |
Art. 7:15 lid 2 Awb |
Burgemeester/ B & W |
Juridisch medewerker/ juridisch adviseur |
|
AZ 07 |
Nemen van beslissingen omtrent het inschakelen van adviescommissie personele aangelegenheden |
Art. 7:13 Awb |
Burgemeester/ B & W |
Juridisch adviseur P & O |
|
AZ 08 |
Opstellen verweerschrift en instellen (hoger) beroep |
Art. 160 Gemw |
Burgemeester/ B & W |
Juridisch medewerker/ juridisch adviseur |
|
AZ 09 |
Verlangen schriftelijke machtiging en toezenden stukken van/ aan gemachtigde |
Art. 2:1 en 6:17 Awb |
Burgemeester/ B & W |
Juridisch medewerker/ juridisch adviseur |
|
Klachten |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
AZ 10 |
Afhandelen klacht |
§ 9.1.1. Awb |
Burgemeester/ B & W/ invorderings-ambtenaar/ heffings-ambtenaar |
Juridisch adviseur AZ/ juridisch adviseur sociaal domein |
|
Arbeidsvoorwaarden algemeen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
AZ 11 |
Algemene bevoegdheid tot het nemen van besluiten op grond van de AVR, de lokale uitvoerings-regelingen en het lokale personeelsbeleid (niet t.a.v. gemeente-secretaris en griffier) |
AVR/ lokale regelingen/ nadere uitvoerings-regelingen beleid en beleidsregels |
B & W |
T.a.v. medewerkers*: teamleider T.a.v. teamleider: domeinmanagers T.a.v. domeinmanagers: gemeentesecretaris |
*Voor zover niet overgelaten aan de gemeente-secretaris |
AZ 12 |
Verlenen calamiteitenverlof, pleegzorgverlof e.d. |
Wazo |
B & W |
T.a.v. medewerkers*: teamleider T.a.v. teamleider: domeinmanagers T.a.v. domeinmanagers: gemeente-secretaris |
*Voor zover niet overgelaten aan de gemeente-secretaris |
AZ 13 |
Vaststellen functiehuis/ loongebouw |
Art. 3:1 AVR |
B & W |
Gemeente-secretaris |
|
AZ 14 |
Verkoop vakantie-uren |
Art. 3:36 AVR |
B & W |
Teamleider AZ |
|
AZ 15 |
Nemen van beslissingen omtrent de ontvankelijkheid na overleg met de voorzitter adviescommissie personele aangelegenheden |
Art. 8:4 en 7:1 Awb |
B & W |
Juridisch adviseur P & O |
|
Arbeidsvoorwaarden ontslag |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
AZ 16 |
Beslissen omtrent ongevraagd ontslag |
Hoofdstuk 8 AVR |
B & W |
T.a.v. medewerkers en teamleiders: domeinmanagers T.a.v. domeinmanagers: gemeente-secretaris* |
* Uitgezonderd art. 8.8 AVR (algemeen ontslag) en art. 8:13 AVR (straf ontslag) |
Arbeidsvoorwaarden overige rechten en plichten |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
AZ 17 |
Besluiten inzake aanvaarden andere betrekking/ werkzaamheden en de openbaarmaking daarvan |
Art. 15:1:10, 15:1:11, 15:1e en 15:1f AVR |
B & W |
T.a.v. medewerkers en teamleiders: domeinmanagers T.a.v. domeinmanagers: gemeente-secretaris |
|
AZ 18 |
Besluiten dragen uniform |
Art. 15:1:16 AVR |
B & W |
T.a.v. medewerkers en teamleiders: domeinmanagers T.a.v. domeinmanagers: gemeente-secretaris |
|
AZ 19 |
Vaststellen beoordeling medewerker/ opleggen woonverplichting |
Art. 15:1:15 en 15:1:17 AVR |
B & W |
T.a.v. medewerkers en teamleiders: domeinmanagers T.a.v. domeinmanagers: gemeente-secretaris |
|
Arbeidsvoorwaarden disciplinaire- en ordemaatregelen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
AZ 20 |
Disciplinair straffen met consequenties voor functie, bezoldiging, arbeidsduur of vakantie-aanspraken |
Hoofdstuk 16 AVR |
B & W |
T.a.v. medewerkers en teamleiders: domeinmanagers T.a.v. domeinmanagers: gemeente-secretaris |
|
Arbeidsvoorwaarden sociaal statuut |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
AZ 21 |
Instellen herplaatsings-commissie en inrichten herplaatsings-procedure alsmede treffen van flankerende maatregelen |
Art. 8:4 AVR, hoofdstuk 4 en art. 5:3 Sociaal statuut 2012 |
B & W |
Gemeente-secretaris |
|
Arbeidsvoorwaarden salarisadministratie |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
AZ 22 |
Afdrachten belasting/ pensioen e.d. / voeren salarisadministratie |
Wet LB en het Pensioen-reglement |
B & W |
Salaris-administrateur |
|
Privacy |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
AZ 23 |
Stilleggen werkprocessen |
AVG |
Burgemeester/ B & W |
CISO-Privacy Officer |
|
AZ 24 |
Melden datalekken aan de Autoriteit Persoonsgegevens |
AVG |
Burgemeester/ B & W |
Functionaris Gegevens-bescherming |
|
AZ 25 |
Afdoen verzoek om inzage in persoonsgegevens |
AVG |
B & W |
CISO-Privacy Officer |
|
Team Planning, Control & Financiën (PCF) |
|||||
Algemeen financieel beheer |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
PCF 01 |
Doen van betalingen in opdracht van budgethouders |
Art. 160 Gemw |
B & W |
Medewerker financieel beheer/ financieel medewerker/ deelbudget-houders/ medewerkers die zijn aangewezen als budgetbeheerders |
|
PCF 02 |
Oninbaar verklaren invorderingen tot €2.500,00 |
Art. 160 Gemw |
B & W |
Teamleider PCF |
Advies van budgethouder; rapportage via begrotingswijze of jaarrekening |
PCF 03 |
Verzenden herinneringen en (laatste) aanmaningen |
Art. 160 Gemw |
B & W |
Medewerker financieel beheer/ financieel medewerker |
|
PCF 04 |
Treffen privaatrechtelijke invorderings-maatregelen |
Art. 160 Gemw |
B & W |
Teamleider PCF |
Advies van budgethouder |
PCF 05 |
Vertegenwoordigen van gemeente in financiële rechtsgedingen |
Art. 171 Gemw |
Burgemeester |
Budgethouder/ medewerker financieel beheer/ financieel medewerker |
|
Gemeentelijke belastingen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
PCF 06 |
- opleggen en ondertekenen van dwangbevelen, loon- en overige inkomensbeslagen; - verzenden (en evt. ondertekenen), herinneringen en aanmaningen; - afhandelen overige correspondentie; - oninbaar verklaren van belasting-vorderingen |
Art. 231 Gemw en IW |
Invorderings-ambtenaar |
Medewerker financieel beheer/ financieel medewerker Dwangbevelen: externe medewerker belasting deurwaarder |
Vorderingen groter dan €1000 per debiteur in overleg met teamleider |
PCF 07 |
- beslissen op bezwaar- en verzoekschriften en bekendmaken van deze besluiten; - ondertekenen van deze besluiten; - ondertekenen stukken inzake het verkrijgen van inlichtingen als bedoeld in het aanwijzingsbesluit; - inlichtingen-verplichtingen afhandelen van overige correspondentie. |
Art. 231 Gemw, IW, AWR, art.1 lid 2 Wet WOZ |
Heffings-ambtenaar |
Medewerker WOZ |
|
PCF 08 |
Beslissen op aanvragen van kwijtschelding van gemeentelijke belastingen - afhandelen van overige correspondentie |
Art. 255 Gemw en de IW |
Invorderings-ambtenaar |
Medewerker W & I Inkomen |
|
PCF 09 |
- nemen en bekendmaken van besluiten op een beroepschrift kwijtschelding gemeentelijke belastingen - afhandelen van overige correspondentie |
Art. 231 en 255 Gemw en art. 26 IW |
B & W |
Medewerker W & I |
|
Team Informatievoorziening & Facilitair (I & F) |
|||||
Algemeen beheer |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
I & F 01 |
Ontvangen en tekenen van/voor ingekomen fysieke poststukken (incl. aangetekend) |
Art. 160 en 74 Gemw |
Burgemeester |
Medewerker I & F |
|
I & F 02 |
Openen van ingekomen post |
Art. 74 Gemw |
Burgemeester |
Medewerker informatiebeheer |
|
I & F 03 |
Verzoeken tot informatie uit archief |
Aw 1995 |
B & W |
Medewerker informatiebeheer |
|
I & F 04 |
Tekenen van lijsten van/voor vernietiging in aanmerking komende fysieke of digitale dossiers |
Aw 1995 |
B & W |
Informatie-specialist |
|
I & F 05 |
Doen van aangifte diefstal of vernieling van gemeente-eigendom |
Sv |
Burgemeester |
Teamleider I & F |
|
I & F 06 |
Dragen dienstkleding |
Art. 15:1:16 AVR |
B & W |
Teamleider I & F |
|
Geo-informatie |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
I & F 07 |
Beheren basisregistratie van adressen en gebouwen |
Art. 2, 40, 41 en 42 Wet BAG |
B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
I & F 08 |
Opnemen definitieve geometrie |
Art. 7 Wet BAG |
B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
I & F 09 |
Inschrijven brondocumenten |
Art. 10 lid 2 Wet BAG |
B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
I & F 10 |
Afstemmen registraties met brondocumenten |
Art. 15 Wet BAG |
B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
I & F 11 |
Verstrekken gegevens Dienst voor het Kadaster en openbare registers |
Art. 31 Wet BAG |
B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
I & F 12 |
Verlenen inzage en verstrekken gegevens op verzoek |
Art. 32 Wet BAG |
B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
I & F 13 |
Wijzigen respectievelijk opnemen authentieke gegevens |
Art. 39 Wet BAG |
B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
I & F 14 |
Toekennen/ wijzigen huisnummers |
Art. 4 Verordening straatnaam-geving en huisnummering 2018 |
B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
I & F 15 |
Inschrijven en inzage geven in het gemeentelijk beperkingen-register en bijhouden van dit register |
Wkpboz |
B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
I & F 16 |
Diverse bevoegdheden |
Art. 11 t/m 15, 25 en 27 Wet basisregistratie grootschalige topografie |
Burgemeester/ B & W |
Allround specialist Geo informatie BGT |
|
Bijlage 3: Mandaten fysiek domein
Team Realisatie & Beheer (R & B) |
|||||
Algemeen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
R & B 01 |
Instemmingsbesluit tot het verrichten van werkzaamheden |
Art. 4 AVOI gemeente Heemskerk 2015 |
B & W |
Toezicht-houder openbare ruimte |
|
R & B 02 |
Het organiseren van periodiek overleg |
Art. 15 AVOI gemeente Heemskerk 2015 |
B & W |
Toezicht-houder openbare ruimte |
|
R & B 03 |
Het stilleggen van werkzaamheden |
Art. 18 AVOI gemeente Heemskerk 2015 |
B & W |
Toezicht-houder openbare ruimte |
|
R & B 04 |
Vergunning verlenen voor textielinzameling |
Art. 2 Afvalstoffen-verordening 2015 |
B & W |
Huisvuil-centrale NV (HVC) |
BIC/2017/17026 |
Verordening begraafrechten, Beheersverordening begraafplaatsen en de Wet op de lijkbezorging |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
R & B 05 |
Nemen van diverse besluiten t.a.v. algemene begraafplaats Eikenhof en de algemene begraafplaats Nederlands Hervormde Kerk |
Besluiten o.g.v. Art. 3, 5, 6, 7, 16, 17, 18, 20, 21, 23 en 25 van de Beheers-verordening begraafplaatsen gemeente Heemskerk |
B & W |
Medewerker exploitatie/ beheerder en vakspecialist (begraaf-plaatsen) |
Het betreft o.a. het verlenen van een vergunning en toestemming |
R & B 06 |
Nemen van diverse besluiten |
Art. 17, 21, 22a, 29, 31 en 68 Wlb |
Burge-meester |
Medewerker exploitatie/ beheerder en vakspecialist (begraaf-plaatsen) |
|
Exploitatie |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
R & B 07 |
Vaststellen gymroosters |
Art. 160 Gemw |
B & W |
Medewerker exploitatie/ beheerder/ medewerker R & B en vakspecialist |
|
R & B 08 |
Verhuren van gemeentelijke accommodaties |
Art. 160 en 171 Gemw en BW |
Burge-meester/ B & W |
Medewerker exploitatie/ beheerder/ medewerker R & B en vakspecialist |
|
R & B 09 |
Voeren van correspondentie met betrekking tot ingebruikgeving en verhuur van gemeentelijke accommodaties |
Art. 160 en 171 Gemw |
Burge-meester/ B & W |
Medewerker exploitatie/ beheerder/ medewerker R & B en vakspecialist |
|
Wegen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
R & B 10 |
Aansluiten op riolering |
Art. 160 Gemw |
B & W |
Beheerder en vakspecialist |
|
R & B 11 |
Behandelen verzoeken, klachten en opmerkingen t.a.v. openbare ruimte |
Art. 160 Gemw |
B & W |
Beheerder en vakspecialist |
|
R & B 12 |
Doen van aangifte diefstal of vernieling van gemeente-eigendom |
Art. 161 Sv |
Burge-meester |
Beheerder en vakspecialist |
|
R & B 13 |
Tijdelijk afsluiten van wegen en plaatsen van verkeerstekens |
Art. 34 BABW |
B & W |
Beheerder en vakspecialist/ medewerker piketdienst R & B |
z.s.m. kennisgeven aan B & W/ informeren brandweer/ politie/ ambulance-dienst en evt. OV-bedrijf |
R & B 14 |
Verlenen ontheffing op grond van art. 87 RVV 1990 |
Art. 149 WVW 1994 en 87 RVV 1990 |
B & W |
Beheerder openbare ruimte wegen/ beleids-medewerker wegen en verkeer/ wegbe-heerder openbare ruimte |
|
R & B 15 |
Nemen verkeersbesluit |
Art. 15 en 18 WVW 1994/ art. 12 BABW |
B & W |
Beleids-medewerker wegen en verkeer |
Na overleg korpschef betrokken regionale politiekorps |
R & B 16 |
Besluiten tot plaatsen van verkeersteken volgens model E6 bijlage 1 RVV 1990 |
Art. 15 en 18 WVW 1994/ art. 12 BABW |
B & W |
Beleids-medewerker wegen en verkeer |
Na verplicht advies politie en/of GGD |
R & B 17 |
Aanleggen en veranderen van wegen/ beschadigingen |
Art. 2:11 Apv |
B & W |
Beleids-medewerker wegen en verkeer en beheerder |
|
Team Beleid & Projecten (B & P) |
|||||
Grond |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
B & P 01 |
Verkopen van grond, vestigen opstalrechten, erfpachtrechten en erfdienst-baarheden |
Art. 160 lid 1 sub e Gemw |
B & W |
Beleids-medewerker grondzaken |
Binnen vastgestelde grondbeleid en het grondprijzen-beleid |
B & P 02 |
Verpachten van gronden |
Boek 7, titel 5 BW |
B & W |
Beleids-medewerker grondzaken |
Idem |
B & P 03 |
Verhuren van grond |
Boek 7, titel 4 BW |
B & W |
Beleids-medewerker grondzaken |
Idem |
B & P 04 |
Ondertekenen van contracten ter uitvoering van beslissingen o.b.v. deze regeling genomen |
Art. 171 lid 2 Gemw |
Burge-meester |
Beleids-medewerker grondzaken |
Idem |
B & P 05 |
Verlenen van ontheffing van verplichting tot zelfbewoning en verbod op doorverkoop woning door de in de algemene voorwaarden voor uitgifte van gronden genoemde omstandigheden te toetsen |
Art. 160 lid 1sub e Gemw |
B & W |
Beleids-medewerker grondzaken |
Idem |
B & P 06 |
Ondertekenen notariële akte |
Art. 171 Gemw |
Burge-meester |
Beleids-medewerker grondzaken/ medewerker notaris-kantoren Janssen & Van Commenée, Lautenbach, Maatschap Batenburg Beverwijk |
Volmacht notaris-kantoor na vooraf verkregen schriftelijke (e-mail) toestemming team B & P |
B & P 07 |
Uitvoerende werkzaamheden grondprijzen-beleid |
Art. 160 Gemw, Nota grondprijs-beleid gemeente Heemskerk 2013 en de Grondprijzen-brief gemeente Heemskerk 2013 |
B & W |
Beleids-medewerker grondzaken |
Beleids-medewerker: binnen kader grond-prijzenbeleid Teamleider: bij afwijking grond-prijzenbeleid |
B & P 08 |
Doorvoeren huurverhoging huurwoningen |
Art. 160 en 171 Gemw/ BW |
B & W |
Beleids-medewerker grondzaken |
|
B & P 09 |
Aanvragen subsidie en indienen eindverant-woording/ vaststelling subsidies |
Art. 160 en 171 Gemw/ BW |
B & W |
Beleids-medewerker |
|
B & P 10 |
Aankoop onroerend goed |
Art. 160 en 171 Gemw/ BW |
B & W |
Beleids-medewerker grond-ontwikkeling |
Binnen afgesproken kader/ na overlegging taxatierapport beëdigd taxateur |
B & P 11 |
Ondertekenen van anterieure overeenkomsten en exploitatie-plannen |
Art. 160 en 171 Gemw/ BW |
B & W |
Beleids-medewerker grondzaken |
|
B & P 12 |
Doorhalen en vervallen verklaren van rechtswege vervallen voorkeursrecht |
Art. 9 lid 2 Wvg |
B & W |
Beleids-medewerker grondzaken |
Een besluit voorkeursrecht vervalt van rechtswege na 3 jaar |
B & P 13 |
Verlenen en vaststellen BIZ-subsidie |
Beleidsregels subsidie 2012 |
B & W |
Beleids-medewerker Economische Zaken |
|
Onderwijshuisvesting |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
B & P 14 |
Afrekenen voorzieningen programma huisvesting van scholen |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Heemskerk 2015 |
B & W |
Teamleider B & P |
|
B & P 15 |
Verhuren/ in medegebruik geven van schoollokalen |
Hoofdstuk 4 Verordening huisvesting onderwijs gemeente Heemskerk 2015 |
B & W |
Beleids-medewerker onderwijs-huisvesting |
|
B & P 16 |
Toestemmen tot in gebruik geven van accommodaties als omschreven in de begroting |
Art. 27 Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs gemeente Heemskerk 2015 |
B & W |
Beleids-medewerker onderwijs-huisvesting |
|
Ruimtelijke ordening |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
B & P 17 |
Uitoefenen digitale verplichtingen van ruimtelijke plannen |
§ 1.2 Bro |
B & W |
Behandelend |
|
|
|
|
|
(beleids-)medewerker ruimtelijke ordening |
|
B & P 18 |
Voeren van verweer in ruimtelijke procedure |
Wro en Gemw |
B & W |
Behandelend |
|
|
|
|
|
(beleids-)medewerker ruimtelijke ordening |
|
B & P 19 |
Opstellen en ondertekenen verweerschrift |
Wro en Gemw |
Burge-meester |
Teamleider B & P |
|
Team Vergunningen, Toezicht, Handhaving & Veiligheid (VTHV) |
|||||
Algemeen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 01 |
Uitoefenen bestuursdwang m.b.t. verwijderen en opslaan van in strijd met de Apv op openbare weg aanwezige fietsen |
Art. 125 Gemw en art. 5:12 Apv |
B & W |
Medewerker toezicht en handhaving |
|
VTHV 02 |
Doen van aangifte van diefstal of vernieling van gemeente-eigendom |
Art. 161 Sv |
Burge-meester |
Medewerker toezicht en handhaving |
|
VTHV 03 |
Verlenen en vaststellen monumenten-subsidie |
Art. 11 t/m 18 Subsidie-verordening gemeentelijke monumenten Heemskerk 2012, Beleidsregels subsidie 2012 |
B & W |
(Beleids-) medewerker VTHV/ medewerker Wabo |
|
VTHV 04 |
Afhandelen kennisgeving betoging |
Art. 2:3 Apv |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 05 |
Verlenen vergunning tijdelijk plaatsen aankondigings-borden |
Art. 4:15 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 06 |
Verlenen vergunning plaatsen van voorwerpen op, aan of boven de openbare weg |
Art. 2:10a Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 07 |
Verlenen vergunning evenement/ afhandelen melding klein evenement |
Beleidsregel evenementen 2018 |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 08 |
Toestemmen tijdelijk aanbrengen geschriften, afbeeldingen of aanduidingen op of aan de weg |
Art. 2:42 Apv |
B & W |
Beleids-medewerker veiligheids-zaken/ vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 09 |
Verlenen vergunning ter beschikking stellen vuurwerk, dan wel ter beschikking stellen aanwezig houden |
Art. 2:72 lid 1 Apv |
B & W |
Beleids-medewerker veiligheids-zaken/ vergunning-verlener bijzondere wetten |
Advies milieudienst |
VTHV 10 |
Aanwijzen plaatsen waar het verboden is vuurwerk te gebruiken in het belang van de voorkoming van gevaar, schade of overlast |
Art. 2:73 lid 1 Apv |
B & W |
Beleids-medewerker veiligheids-zaken/ vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 11 |
Verlenen ontheffing voor parkeren voertuigen |
Art. 5:2 lid 4 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 12 |
Aanwijzen weg(gedeelten) waar geen voertuigen mogen worden verhandeld |
Art. 5:3 lid 1 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 13 |
Verlenen ontheffing voor aangewezen weggedeelten |
Art. 5:3 lid 2 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 14 |
Verlenen ontheffing parkeerverbod caravans e.d. |
Art. 5:6 lid 2 Apv, Beleidsregels caravans op eigen erf 1995 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 15 |
Verlenen ontheffing parkeren reclame-voertuigen |
Art. 5:7 lid 2 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 16 |
Verlenen ontheffing parkeren grote voertuigen |
Art. 5:8 lid 5 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 17 |
Verlenen ontheffing rijden in groenvoorziening |
Art. 5:11 lid 3 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 18 |
Verlenen vergunning voor het inzamelen van geld en goederen |
Art. 5:13 lid 1 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 19 |
Toestemming verlenen voor kampvuur |
Art. 5:34 lid 3 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 20 |
Verlenen ontheffing voor het rijden met voertuigen op het strand |
Art. 5:39 lid 5 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 21 |
Verlenen ontheffing op het verbod te kamperen buiten een kampeerterrein |
Art. 4:18 lid 3 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 22 |
Aanwijzen collectieve festiviteiten, waarvoor de geluidsnormen uit het Activiteitenbesluit niet gelden |
Art. 4:2 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 23 |
Ontheffing verlenen overige geluidhinder |
Art. 4:6 lid 3 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
Handhaving |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 24 |
Opleggen dwangsom/ aanwijzing |
Art. 125 lid 1 en lid 2 Gemw, 5:32 Awb en art. 65 Wko |
B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 25 |
Uitoefenen van bestuursdwang m.b.t. wegslepen en bewaren van voertuigen |
Art. 125 Gemw, afdeling 5.3 Awb, art. 5 Bwv, art. 4 en 5 Wegsleep-verordening Heemskerk 2009 |
B & W |
Politiechef van de politie-eenheid Noord-Holland/ buiten-gewoon opsporings-ambtenaren gemeente Heemskerk/ marktmeester/ directeur bergings-bedrijf A. v.d. Eng en door hem aangewezen medewerkers van het bedrijf |
Mogelijkheid tot verlenen onder-mandaat |
VTHV 26 |
Besluiten tot toepassing bestuursdwang/ opleggen dwangsom m.b.t. Apv en WKS |
Art. 125 Gemw, 5:21 en 5:32 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 27 |
Beslissing opleggen dwangsommen |
Art. 125 Gemw en 5:32 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Teamleider VTHV (openbare ruimte) |
|
VTHV 28 |
Toekennen en afwijzen verzoek tot handhaving |
Art. 125 Gemw, art. 5:21 en 5:32 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 29 |
Besluitvormen toepassen bestuursdwang/ opleggen dwangsom |
Art. 125 Gemw en 5:32 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 30 |
Sluiten van een gebouw, terrein of erf |
Art. 17 Ww |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 31 |
Waarschuwen vooruitlopend op besluitvorming toepassen bestuursdwang/ opleggen dwangsom |
Art. 125 Gemw, art. 4:7, 4:8, 5:21 en 5:32 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 32 |
Horen aanvrager, geadresseerde of derde-belanghebbenden voorafgaand aan beschikking |
Art. 4:7 en 4:8 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 33 |
Toepassen bestuursdwang |
Art. 125 Gemw, 5:21 en 5:32 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 34 |
Kennisgeven van redelijke termijn |
Art. 4:14 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 35 |
Beschikken al dan niet over te gaan tot bestuurs-rechtelijke handhaving en daarmee samenhangende besluiten |
Art. 125 Gemw, art. 5:21 en 5.32 Awb, art. 5.17 en 5.23 Wabo |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 36 |
Beschikken omtrent invordering dwangsom |
Art. 5:37 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 37 |
Onmiddellijk inwerkingtreden handhavings-beschikking |
Art. 6.2 Wabo |
B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 38 |
Vorderen kosten bestuursdwang |
Art. 5:25 Awb |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 39 |
Opleggen bestuurlijke boete |
Art. 1.72 Wko |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
Brandveiligheid |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 40 |
Afhandelen van meldingen en verlenen vergunning voor inrichtingen en het verbinden van voorwaarden hieraan |
Art. 2.1 en 2.4 BGBOP |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
Detailhandel (Winkeltijdenwet, winkeltijdenverordening) |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 41 |
Verlenen vrijstellingen/ ontheffingen |
Art. 2,3,4 en 6 Winkeltijden-verordening Heemskerk 2013 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 42 |
Verlenen ontheffingen op werkdagen en op zon- en feestdagen van 22.00 uur tot 06.00 uur |
Art. 3 Winkeltijden-verordening Heemskerk 2013 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
Drank- en Horeca (DHW) |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 43 |
Verlenen vergunning voor verstrekken alcoholhoudende drank |
Art. 3 DHW |
Burge-meester/ B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 44 |
Verlenen ontheffing verstrekking zwakalcohol-houdende drank tijdens bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard en evenementen |
Art. 35 DHW |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 45 |
Besluitvormen toepassen t.a.v. DHW: bestuursdwang/ opleggen dwangsom |
Art. 125 Gemw, 5.21 en 5.32 Awb |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 46 |
Opleggen bestuurlijke boete |
Art. 44a DHW |
Burge-meester/ B & W |
Beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 47 |
Aangaan van een horeca-convenant |
Art. 174 Gemw |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
Fysieke omgeving (Wabo) |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 48 |
Vooroverleggen, beoordelen vragen omtrent omgevings-vergunning en beoordelen of er sprake is van een vergunningsvrije activiteit |
Art. 2.1 lid 3 Wabo |
B & W |
Medewerker Wabo/ juridisch medewerker |
|
VTHV 49 |
Verrichten van alle voorbereidings-handelingen/ het voeren van correspondentie tijdens/na aanvraag-procedure niet zijnde besluiten in de zin van de Awb |
Art. 3.3 en 3.5 lid 1 Wabo |
B & W |
Medewerker Wabo/ beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 50 |
Kennisgeven aanhouden van beslissing op aanvraag |
Art. 3.3, 3.5 lid 1 en 3.6 lid 1 Wabo |
B & W |
Medewerker Wabo/ beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 51 |
Kennisgeven aanhouden van activiteit slopen tijdens procedure omgevings-vergunning |
Art. 3.4 lid 1 Wabo |
B & W |
Medewerker Wabo/ beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 52 |
Toepassen doorbreking aanhouding |
Art. 3.3 lid 3 en lid 6 en art. 3.5 lid 3 Wabo |
B & W |
Medewerker Wabo/ beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 53 |
Wijzigen op aanvraag, al dan niet ambtshalve en intrekken omgevings-vergunning |
Art. 2.31 en 2.33 Wabo |
B & W |
Medewerker Wabo/ beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 54 |
Verlengen beslistermijn (maximaal 6 weken) |
Art. 3.9 lid 2 Wabo |
B & W |
Medewerker Wabo/ beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 55 |
Beslissen op aanvraag omgevings-vergunning |
Art. 2.1, 2.2 (in verordeningen genoemde activiteiten) 2.4, 2.5 (twee fasen), 2.10 (weigeren), 2.11 (weigeren), 2.12 (ontheffing en tijd, ontheffing bestemmings-plan / beheers-verordening) en art. 5.1 en 5.2 Wabo |
B & W |
Medewerker Wabo/ beleids-medewerker handhaving |
|
VTHV 56 |
Intrekken omgevings-vergunning of ontheffing |
Art. 5.19 Wabo |
B & W |
Teamleider VTHV |
|
VTHV 57 |
Ontheffing voor geluidstrilling en stofhinder |
Art. 8.3, 8.4 en 8.5 Bouwbesluit 2012 |
B & W |
Medewerker Wabo |
|
|
|
|
|
|
|
VTHV 58 |
Besluit m.b.t. gelijkwaardige oplossingen |
Art. 1.3 Bouwbesluit 2012 |
Burge-meester/ B & W |
Medewerker Wabo |
|
VTHV 59 |
Ontwerpbesluit omgevings-vergunning ter inzage leggen en beslissen op aanvraag omgevings-vergunning |
Art. 3.10 lid 1 sub b en d Wabo, juncto afdeling 3.4 Awb in voorbereiding op art. 2.13 (brand-veiligheid) en art. 2.15 (rijksmonu-ment) Wabo |
B & W |
Medewerker Wabo/ beleids-medewerker handhaving |
|
Kansspelen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 60 |
Verlenen aanwezigheids-vergunning speelautomaat |
Art. 30b e.v. WKS en art. 2:39 lid 2 Apv |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 61 |
Verlenen loterijvergunning |
Art. 3 WKS |
Burge-meester/ B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
Apv |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 62 |
Verplichten tot herplanten van bomen e.d. |
Art. 4:11 lid 6 Apv |
B & W |
Medewerker toezicht en handhaving |
|
VTHV 63 |
Verlenen van een exploitatie-vergunning of vrijstelling |
Art. 2:28 Apv, Beleidsregel terrassen 2017 |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 64 |
Verlenen vergunning voor gebruik weg t.b.v. informatie-verstrekking |
Art. 2:10a lid 1 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 65 |
Vaststellen sluitingstijd |
Art. 2:29 lid 3, 2:30 lid 1 Apv, Beleidsregel terrassen 2017 |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 66 |
Tijdelijke sluiting openbare inrichting |
Art. 2:30 Apv, Beleidsregel terrassen 2017 |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
Standplaatsen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 67 |
Verlenen vergunning innemen standplaats |
Art. 5:18 lid 1 Apv |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 68 |
Toewijzen van standplaatsen |
Art. 9 Nadere regels standplaatsen 2018 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 69 |
Verlenen vergunning voor organiseren snuffelmarkt |
Art. 5:23 Apv |
Burge-meester |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 70 |
Intrekken standplaats-vergunning |
Art. 11 Nadere regels standplaatsen 2018 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 71 |
Ontheffing algemene voorwaarden |
Art. 13 lid 3 Nadere regels standplaatsen 2018 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 72 |
Verlenen toestemming tijdelijke vervanging |
Art. 16 Nadere regels standplaatsen 2018 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
Marktzaken (Marktverordening) |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 73 |
Verlenen ontheffing innemen standplaats tot sluitingstijd weekmarkt |
Art. 17 lid 4 Markt-verordening Heemskerk 2016 |
B & W |
Medewerker exploitatie/ marktmeester |
|
VTHV 74 |
Toewijzen dagplaatsen weekmarkt |
Art. 3 Mart-verordening Heemskerk 2016 |
B & W |
Medewerker exploitatie/ marktmeester |
|
|
|
|
|
|
|
VTHV 75 |
Verlenen ontheffing verplichting innemen standplaats weekmarkt |
Art. 11 lid 2 Markt-verordening Heemskerk 2016 |
B & W |
Medewerker exploitatie/ marktmeester |
|
VTHV 76 |
Gelasten direct vertrek vergunning-houder bij overtredingen en/of wangedrag |
Art. 20 Markt-verordening Heemskerk 2016 |
B & W |
Medewerker exploitatie/ marktmeester |
|
VTHV 77 |
Inrichten markt + branche-indeling weekmarkt |
Art. 2 Markt-verordening Heemskerk 2016 |
B & W |
Medewerker exploitatie/ marktmeester |
|
VTHV 78 |
Verlenen vergunning innemen standplaatsen weekmarkt |
Art. 3 Markt-verordening Heemskerk 2016 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 79 |
Tijdelijk vervangen vergunning-houders |
Art. 11 Markt-verordening Heemskerk 2016 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 80 |
Ontheffing verbod op het gebruik van geluidsapparatuur |
Art. 8 lid 2 Nadere regels inrichtingsplan markt Heemskerk 2016 |
B & W |
Vergunning-verlener bijzondere wetten |
|
VTHV 81 |
Verbinden voorschriften aan gebruik verwarmings-toestellen |
Art. 5 lid 2 Nadere regels inrichtingsplan markt Heemskerk 2016 |
B & W |
Marktmeester |
|
Kinderopvang |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 82 |
Nemen van besluiten omtrent exploitatie kinderopvang + registratie in het landelijk register |
Art. 1.46 en 1.47 Wko |
B & W |
medewerker vergunning-verlening bijzondere wetten/ beleids-medewerker kinderopvang (S & B) |
|
VTHV 83 |
Aanwijzen medewerkers van de GGD Kennemerland als toezichthouders |
Art. 1.61 Wko |
B & W |
Directeur publieke gezondheid van de GGD Kennemerland |
(BIVO/2017/ 30290) |
Overige |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
VTHV 84 |
Waarmerken van tekeningen en andere bijlagen voor “kopie overeenkomstig het origineel” en “behoort bij besluit ….” |
Art. 160 en 171 Gemw |
Burge-meester/ B & W |
Medewerker Wabo |
|
VTHV 85 |
Aanstellings-besluiten verkeers-regelaars |
WVW 1994 |
Burge-meester/ B & W |
Teamleider VTHV |
|
VTHV 86 |
Besluiten tot wegslepen en bewaren van voertuigen |
Art. 169 t/m 174 WVW 1994, art. 125 Gemw, afdeling 5.3.1 Awb, Bwv en de Wegsleep-verordening gemeente Heemskerk 2009 |
B & W |
- Politiechef van de politie-eenheid - medewerker toezicht en handhaving openbare ruimte; - marktmeester van gemeente Heemskerk; - directeur Bergings-bedrijf A. van der Eng en de door hem aangewezen medewerkers van dat bedrijf. |
Mogelijkheid tot verlenen onder-mandaat |
VTHV 87 |
Gebieds-ontzegging |
2.78 Apv |
Burge-meester |
1. Regionaal officier van dienst politie regio Kennemerland 2. Leidingge-venden basisteam IJmond-Noord, in de rang van inspecteur of hoger 3. Teamleider buurtmeesters gemeente Heemskerk |
Maximale duur ontzegging is 72 uur. Kan onder-gemanda-teerd worden. |
Bijlage 4: Mandaten sociaal domein
Team Strategie & Beleid (S & B) |
|||||
Cultuurhistorie |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
S & B 01 |
Vaststellen: - archeologisch bureau onderzoek; - archeologisch programma van eisen; - plan van aanpak archeologisch onderzoek; - onderzoeksrapport inventariserend veldonderzoek; - onderzoeksrapport definitief onderzoek; - nemen selectiebesluit. |
Erfgoedwet, Erfgoed-verordening Heemskerk 2016 |
B & W |
Behandelend (beleids-) medewerker |
Selectie-besluit: o.g.v. archeologisch rapport besluiten over verdere vervolg (bijvoorbeeld verlenen/ weigeren vergunning of voorschriften verbinden aan vergunning) |
Subsidie |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
S & B 02 |
Horen subsidieaanvrager bij afwijzing |
Art. 4:7 Awb |
B & W |
Behandelend (beleids-) medewerker |
|
S & B 03 |
Intrekken en wijzigen subsidie |
Titel 4.2.6 en afdeling 4.1.2 Awb |
B & W |
Behandelend (beleids-) medewerker |
|
S & B 04 |
Alle college-bevoegdheden |
Algemene subsidie-verordening gemeente Heemskerk 2016 |
B & W |
Behandelend (beleids-) medewerker |
Uitgezonderd: art. 3 lid 2 en 3, art. 4 lid 1, 2 en 3, art. 15 lid 3, art. 17 lid 7 |
S & B 05 |
Afhandeling subsidieverlening en subsidie-vaststelling Buurtsportcoach aangepast sporten Heliomare |
Art. 3 lid 3 Algemene subsidie-verordening gemeente Heemskerk 2016 |
B & W |
B & W gemeente Beverwijk |
|
S & B 06 |
Afhandeling subsidieverlening en vaststellen CJG |
Art. 3 lid 3 Algemene subsidie-verordening gemeente Heemskerk 2016 |
B & W |
B & W gemeente Beverwijk |
|
Veilig Thuis |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
S & B 07 |
Het nemen van besluiten tot toekenning voor: ambulante spoedhulp, crisis pleegzorg, een crisisopvangplek, specialistische jeugd GGZ voor de maximale duur van 72 uur |
Art. 2.3 en 2.11 Jw en Verordening Jeugdhulp gemeente Heemskerk 2018 |
B & W |
De directeur ‘Veilig Thuis’ en ‘Crisisdienst Kennemer-land’ van de stichting Veilig Thuis Kennemer-land |
Directeur is bevoegd om onder-mandaat te verlenen aan onder zijn verantwoor-delijkheid werkende medewerkers (BIVO/2018/ 238759) |
Overig |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
S & B 08 |
Aangaan overeenkomsten bankjesparade |
Art. 160 Gemw |
B & W |
Behandelend (beleids-) medewerker |
|
S & B 09 |
Ondertekenen overeenkomsten bankjesparade |
Art. 171 Gemw |
Burge-meester |
Behandelend (beleids-) medewerker |
|
S & B 11 |
Nemen van besluiten over en uitvoering van wetten en regelgeving in eerste aanleg |
Wet gemeentelijke antidiscriminatie-voorzieningen en Verordening inrichting antidiscriminatie-voorziening Wet gemeentelijke antidiscriminatie-voorzieningen |
B & W |
Behandelend (beleids-) medewerker |
|
Team Informatie & Dienstverlening (I & D) |
|||||
Algemeen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
I & D 01 |
Beschikken m.b.t. sterflijsten |
SW |
Burge-meester |
Ambtenaar burgerlijke stand |
|
I & D 02 |
Burgerlijke stand/ laissez passer voor lijken |
Overeenkomst inzake het vervoer van lijken |
Burge-meester |
Ambtenaar burgerlijke stand |
|
I & D 03 |
Geven verlof tot ontleding lijken |
Art. 68 Wlb |
Burge-meester |
Ambtenaar burgerlijke stand |
|
I & D 04 |
Geven verlof tot uitstel van begraven/ cremeren |
Art. 17 Wlb |
Burge-meester |
Ambtenaar burgerlijke stand |
|
I & D 05 |
Adviseren in het kader van naturalisatie en geslachts-naamwijziging |
RWN en BW |
Burge-meester |
Ambtenaar burgerlijke stand |
|
I & D 06 |
Benoemen buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand |
BBS |
B & W |
Teamleider I & D |
|
I & D 07 |
Documenten, uittreksels m.b.t. de basis-administratie |
Wet BRP |
B & W |
medewerker I & D / ambtenaar burgerlijke stand / medewerker burgerzaken / BRP/GBA- specialist |
|
I & D 08 |
Beschikken m.b.t. de basis-administratie |
Wet BRP |
B & W |
Ambtenaar burgerlijke stand |
|
I & D 09 |
Beschikken m.b.t. de basis-administratie aangaande adres onderzoek |
Wet BRP |
B & W |
Ambtenaar burgerlijke stand/ medewerker I & D |
|
I & D 10 |
Afgeven uittreksels uit de BRP |
Wet BRP |
B & W |
Medewerker I & D |
|
I & D 11 |
Afgeven en tekenen van aangifte reisdocumenten |
Ppw |
Burge-meester |
Medewerker I & D |
|
I & D 12 |
Gegevens verstrekken aan derden |
Wet BRP, art. 2 verordening BRP |
B & W |
Teamleider I & D |
|
I & D 13 |
Afgeven rijbewijzen en ongeldig verklaren rijbewijzen |
WVW 1994 |
Burge-meester |
Medewerker I & D |
|
I & D 14 |
Legaliseren van handtekeningen |
Wet BRP |
Burge-meester |
Medewerker I & D |
|
I & D 15 |
Legaliseren kopie |
Wet BRP |
Burge-meester |
Medewerker I & D |
|
I & D 16 |
Ondertekenen autorisatie aanvraag-formulier BRP |
Wet BRP |
Burge-meester |
Teamleider I & D |
|
Huisvesting |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
I & D 17 |
Besluiten inzake urgentieaanvragen van woning-zoekenden |
Huisvestings-verordening Zuid-Kennemerland/ IJmond, Heemskerk 2017 |
B & W |
Medewerker dienst-verlening UH |
|
I & D 18 |
Verlenen woonvergunning met huur onder liberalisatiegrens |
Huisvestings-verordening Zuid-Kennemerland/ IJmond, Heemskerk 2017 |
B & W |
Directeur woning-corporatie voor de eigen woningen |
Onder-mandaat mogelijk |
I & D 19 |
Verstrekken en weigeren gehandicapten-parkeerkaarten en parkeerplaatsen |
Regeling gehandicapten-pakeerkaart |
B & W |
(administra-tief) Medewerker ID |
Medisch advies rapportage-plicht |
Team Werk & Inkomen (W & I) |
|||||
Algemeen |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
W & I 01 |
Nemen van besluiten |
Pw, nadere regelgeving en beleid |
B & W |
Medewerker W & I/ junior klant-manager W & I/ medewerker verhaal op de onderhouds-plicht |
|
W & I 02 |
Nemen van besluiten |
Wet IOAW, nadere regelgeving en beleid |
B & W |
Medewerker W & I/ klant-manager W & I |
|
W & I 03 |
Nemen van besluiten |
Wet IOAZ, nadere regelgeving en beleid |
B & W |
Medewerker W & I/ klant-manager W & I |
|
W & I 04 |
Nemen van besluiten |
Bbz 2004, nadere regelgeving en beleid |
B & W |
Medewerker W & I/ klant-manager W & I |
|
W & I 05 |
Nemen van besluiten, het sluiten en beëindigen van overeenkomsten, uitvoering en afgifte van verklaringen |
Wko, Beleidsregel bijzondere bijstand en verstrekkingen-gids Heemskerk 2016, Verordening kinderopvang sociaal-medische indicatie Heemskerk 2018 |
B & W |
Medewerker W & I/ klant-manager W & I |
|
W & I 06 |
Leggen van beslag |
Art. 60 Pw, Rv |
B & W |
Medewerker W & I |
|
W & I 07 |
Betalen van voorschotten en weekuitkering |
Art. 45 en 52 Pw |
B & W |
Klant-manager W & I/ teamleider W & I |
Klantmanager bij < €1.500 Teamleider bij > €1.500 |
W & I 08 |
Nemen van besluiten inzake de re-integratie- en activerings-trajectplannen |
Pw, IOAW, IOAZ, Re-integratie-verordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 Heemskerk 2018 |
B & W |
Klant-manager W & I |
|
W & I 09 |
Nemen van besluiten inzake kosten verbonden aan re-integratie- en activerings-trajecten |
Pw, IOAW, IOAZ, Re-integratie-verordening Participatiewet, IOAW en IOAZ 2015 Heemskerk 2018 |
B & W |
Klant-manager W & I |
|
W & I 10 |
Uitvaardigen en invorderen dwangbevel |
Art. 4.115 Awb en art. 60 lid 2 Pw |
Burge-meester |
Medewerker W & I |
|
W & I 11 |
Nemen van besluiten |
Wet gemeentelijke schuldhulp-verlening en geldend gemeentelijk beleid |
B & W |
Medewerker schuldhulp-verlening |
|
|
|
|
|
W & I |
|
W & I 12 |
Indienen verzoek bij de rechtbank voor een afkoelingsperiode (moratorium) |
Art. 5 Wet gemeentelijke schuld-hulpverlening en Besluit breed moratorium |
B & W |
Medewerker schuldhulp-verlening W & I |
|
Team Welzijn & Zorg (W & Z) |
|||||
Onderwijs |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
W & Z 01 |
Nemen van besluiten |
Verordening leerlingenvervoer Heemskerk 2014 en art. 4 WPO |
B & W |
Medewerker W & Z |
|
W & Z 02 |
Naleven leerplicht |
LPW |
B & W |
Leerplicht-ambtenaar |
|
W & Z 03 |
Taken uitvoeren t.a.v. schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten |
LPW, RMC wetgeving, WGR |
B & W |
Gemeen-schappelijk orgaan zo nodig ook onder-mandaat aan uitvoerende gemeente en medewer-kers RBL |
|
Wmo 2015 |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
W & Z 04 |
Nemen van besluiten |
Wmo 2015, nadere regelgeving en beleid |
B & W |
Senior Wmo consulent/ consulent Wmo/ medewerker Wmo |
|
W & Z 05 |
Nemen van besluiten |
Regeling tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten |
B & W |
Senior Wmo consulent/ consulent Wmo/ administratief medewerker Wmo |
|
Beschermd wonen en opvang |
|||||
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
W & Z 06 |
Diverse bevoegdheden, waaronder ontvangen van meldingen en doen van onderzoek |
Art. 2.3.2, 2.3.3 en 2.3.4 Wmo 2015, Mandaatbesluit Beschermd Wonen en Opvang en Verordening maatschappelijke ondersteuning Heemskerk 2018 |
B & W |
Portefeuille-houder Beschermd Wonen en Opvang van centrum-gemeente Haarlem |
|
W & Z 07 |
Beslissen op toegang / aanvraag maatwerk-voorziening, waaronder de (her)indicatie en aanvraag PGB |
Art. 2.3.5, 2.3.6, 2.3.8 t/m 2.4.4 Wmo 2015 en Mandaatbesluit Beschermd Wonen en Opvang |
B & W |
Portefeuille-houder Beschermd Wonen en Opvang van centrum-gemeente Haarlem |
|
W & Z 08 |
Vertegen-woordigen college in en starten van bezwaar- en beroeps-procedures ten aanzien van Beschermd Wonen en Opvang |
Gemw |
B & W |
Portefeuille-houder Beschermd Wonen en Opvang van centrum-gemeente Haarlem |
|
W & Z 09 |
Gemeente in en buiten rechte vertegen-woordigen inzake uitvoering Beschermd Wonen en Opvang |
Wmo 2015 |
Burge-meester |
Portefeuille-houder Beschermd Wonen en Opvang van centrum-gemeente Haarlem |
|
W & Z 10 |
Verstrekken van indicatie voor aanleunwoning |
Protocol indiceren voor aanleunwoningen |
B & W |
Medewerker Wmo |
|
Bijlage 5: GR IJmond Werkt! (IJW)
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
IJW 01 |
Uitvoeren van de feitelijke werkzaamheden zoals genoemd onder 1 in instructie GR IJmond Werkt! |
Pw, IOAW, IOAZ, Gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! |
B & W |
Dagelijks bestuur, de directeur en de medewerkers van IJmond Werkt |
Algemeen bestuur |
IJW 02 |
Beslissen inzake de bevoegdheden zoals genoemd onder 2 in instructie GR IJmond Werkt! |
Pw, IOAW, IOAZ, Gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! |
B & W |
Dagelijks bestuur, de directeur en de medewerkers van IJmond Werkt |
Algemeen bestuur |
Instructie GR IJmond Werkt!
1. gemachtigd tot het uitvoeren van de volgende feitelijke werkzaamheden:
Alle uitvoeringstaken gericht op re-integratie van de in artikel 1 onder k van de GR IJmond Werkt!
bedoelde doelgroep naar betaald werk. Hieronder vallen in ieder geval:
- -
het verkrijgen van de benodigde informatie over de deelnemer;
- -
het inschatten van de afstand tot de arbeidsmarkt, indien IJmond Werkt! de (vervolg)intake doet;
- -
het verzorgen van de benodigde administratie en registraties;
- -
het uitwisselen van de benodigde gegevens met de inkomens- en zorgconsulent;
- -
het trainen van de gewenste sollicitatie- en arbeidsvaardigheden;
- -
het stimuleren en faciliteren van werkaanvaarding;
- -
begeleiding en nazorg op de werkplek;
- -
het werkdeel aanwenden voor re-integratie.
2. gemandateerd tot de volgende beslissingsbevoegdheden:
- -
plan van aanpak voortvloeiend uit de Participatiewet opstellen;
- -
zoekperiode voortvloeiend uit de Participatiewet verlengen;
- -
re-integratievoorziening vaststellen, aanbieden, wijzigen en handhaven;
- -
onkostenvergoeding of scholingskosten toekennen;
- -
arbeidsverplichtingen opleggen, wijzigen en handhaven;
- -
maatregel vaststellen en opleggen;
- -
het inkopen van aanvullende re-integratiediensten vanuit het re-integratiebudget indien deze dienst aantoonbaar nog niet geleverd kan worden door IJmond Werkt! en een noodzakelijk onderdeel uitmaakt van het traject naar werk met in achtneming van de Europese aanbestedingsregels;
- -
inhuur van tijdelijke krachten vanuit het re-integratiebudget indien dit noodzakelijk is voor het behalen van het gewenste uitstroomresultaat.
3. onder de voorwaarde dat dit plaats vindt binnen de volgende juridische kaders:
- -
Participatiewet (PW)
- -
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers (IOAW)
- -
Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte zelfstandigen (IOAZ)
- -
Wet Participatiebudget (Wpb)
- -
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
- -
Wet Suwi
- -
Artikel 160 Gemeentewet
- -
Vigerend gemeentelijk beleidskader
4. en onder de volgende voorwaarden:
De gemandateerde is niet bevoegd als het gaat om:
- 1.
Personen die niet genoemd staan in de definitie van re-integratiedoelgroep zoals genoemd in artikel 1 onder k van de GR IJmond Werkt!;
- 2.
Het vaststellen of intrekken van beleidsregels en verordeningen;
- 3.
Een voorstel aan de gemeenteraad;
- 4.
Een afwijking van het door het college vastgestelde beleid;
- 5.
Een afwijking van de door de raad vastgestelde verordening;
- 6.
Een bezwaar- en of beroepschrift;
- 7.
Het aanbieden of wijzigen van een traject sociale activering of inburgeringtraject;
- 8.
Een afwijking van een wettelijk verplicht ingewonnen advies.
5. en onder de volgende instructies:
- 1.
Het mandaat mag niet uitgeoefend worden als het besluit als politiek gevoelig aangemerkt dient te worden;
- 2.
In geval van zaakoverstijgende of (zwaar) wegende belangen wordt vooraf met het algemeen bestuur overlegd over het aankondigen van een handhavingsbesluit (vooraanschrijving) dan wel wordt kort na het aankondigen van een handhavingsbesluit het algemeen bestuur op de hoogte gebracht;
- 3.
Het mandaat mag niet uitgeoefend worden als de gemandateerde persoonlijke betrokkenheid heeft bij het te nemen besluit;
- 4.
Het mandaat mag niet uitgeoefend worden als de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen;
- 5.
Door middel van kwartaalrapportages dient te worden aangegeven hoe de in mandaat uitgeoefende bevoegdheden worden uitgevoerd.
6. Ondermandaat is toegestaan
Het algemeen bestuur mag (onderdelen van) de gemandateerde bevoegdheden ondermandateren aan het dagelijks bestuur, de directeur en de medewerkers van Gr IJmond Werkt!. Ook voor ondermandaat geldt dat bovengenoemde instructies en voorwaarden gelden. Ondermandaat van ondermandaat is niet toegestaan. Slechts het Algemeen Bestuur is bevoegd om ondermandaat te verlenen. Ondermandaatbesluiten moeten op grond van de algemene wet bestuursrecht gepubliceerd worden
Bijlage 6: Jeugdhulp (Jh)
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
Jh 01 |
Afhandelen en beschikken op aanvraag individuele jeugdhulpvoorzieningen |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
CJG-coach |
Zie instructie Jeugdhulp |
Jh 02 |
Afhandelen en beschikken op PGB-aanvraag |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
CJG-coach |
Zie instructie Jeugdhulp |
Jh 03 |
Afhandelen en beschikken indien afwijzing aanvraag |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
CJG-coach |
Zie instructie Jeugdhulp |
Jh 04 |
Opstellen ondersteuningsplan/ gezinsplan |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
CJG-coach |
Zie instructie Jeugdhulp |
Jh 05 |
Optreden in bezwaar- en beroepsprocedures |
Jw, Awb, Gemw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
Teamleider CJG (zowel manager als projectleider |
Zie instructie Jeugdhulp |
Jh 06 |
Verdagen, opschorten en verlengen beslistermijn |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
CJG-coach |
Zie instructie Jeugdhulp |
Jh 07 |
De bevoegdheid om klachten af te handelen, conform een eigen klachtenprotocol zoals bedoeld in de Awb |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
Directeur CJG Teamleider CJG (zowel manager als projectleider) |
Indien klacht over teamleider CJG Indien klacht over CJG-coach Zie instructie Jeugdhulp |
Jh 08 |
Indienen verzoek tot plaatsing in het vrijwillig kader |
Jw |
B & W |
CJG (Jeugd en Gezinsbeschermers) |
|
Jh 09 |
Inzien registers PGB |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
CJG-coach |
|
Jh 10 |
Aanmelden aanbieder PGB in register |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
CJG-coach |
|
Jh 11 |
Toegang tot en werken met CORV |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
CJG-coach |
Zie instructie Jeugdhulp |
Jh 12 |
Toegang tot en werken met PGB portal trekkingsrecht |
Jw, geldende gemeentelijk beleid en verordening |
B & W |
CJG-coach |
Zie instructie Jeugdhulp |
Jh 13 |
Bij vermoeden van ernstige dyslexie voor behandeling doorverwijzen van een kind (7-12 jaar) naar specialistische dyslexiezorg |
Jw |
B & W |
Directeuren scholen primair onderwijs |
|
Instructie Jeugdhulp
- 1.
Het uitvoeren van de volgende feitelijke werkzaamheden:
De directeur, manager, projectleider, CJG-coaches en medewerkers Informatie en advies machtiging te verlenen voor het uitvoeren van feitelijke werkzaamheden die nodig zijn om uitvoering te geven aan de wettelijke taak ten behoeve van toegang en toeleiding tot jeugdzorgvoorzieningen.
N.B. de bevoegdheid om te beslissen op een bezwaarschrift blijft voorbehouden aan het college.
- 2.
Onder de voorwaarde dat dit plaats vindt binnen de volgende juridische kaders:
- -
Jeugdwet;
- -
Verordening Jeugdhulp gemeente Heemskerk;
- -
nadere regels en Beleidsregels Jeugdhulp gemeente Heemskerk;
- -
de (nog af te sluiten) subsidiebeschikking met de BV CJG;
- -
Algemene wet bestuursrecht (Awb);
- -
Wet Gemeentelijke Basis Administratie (Wet GBA);
- -
Wet bescherming persoonsgegevens (WBP);
- -
Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO);
- -
Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG);
- -
vigerend beleidskader van de gemeente Heemskerk.
- -
- 3.
en onder de volgende voorwaarden:
De gemandateerde is niet bevoegd als het gaat om:
- 1.
een afwijking van de door de raad vastgestelde verordening;
- 2.
de wettelijke afhandeling vaneen bezwaar- en of beroepschrift 1
- 3.
een afwijking van een wettelijk verplicht ingewonnen advies;
- 4.
het verlenen van ondermandaat.
- 1.
- 4.
en onder de volgende instructies:
- 1.
het mandaat mag niet uitgeoefend worden als de gemandateerde persoonlijke betrokkenheid heeft bij het te nemen besluit;
- 2.
het mandaat mag niet uitgeoefend worden als de mandaatgever vooraf te kennen heeft gegeven zelf te willen beslissen;
- 3.
de gemandateerde is bevoegd om af te wijken van de door het college vastgestelde beleidsregels jeugdhulp. De gemandateerde dient daarover wel overleg te plegen met een senior beleidsmedewerker jeugd van de gemeente.
- 1.
NB. Afhandeling subsidieaanvraag CJG is geregeld bij Strategie & Beleid
CORV:
De Opdracht Router Voorziening (CORV) is een digitaal knooppunt dat zorgt voor de elektronische afhandeling van het formele berichtenverkeer tussen justitiële partijen en het gemeentelijk domein. De aansluiting op het gebruik van de CORV is verplicht gesteld in de Jeugdwet.
Bijlage 7: Omgevingsdienst (Od)
Mand. nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Grondslag |
Bevoegd orgaan |
Mandataris |
Toelichting |
Od 01 |
Verlenen ontheffing WVGS afwijken route |
Art. 29 WVGS |
B & W |
Secretaris-directeur |
|
Od 02 |
Handhavingsmandaat Milieudienst IJmond |
Art. 5.2 Wabo, hoofdstuk 18 Wm, afdeling 4.1, titel 4.4, 5:2 en 5:3 Awb, art. 92 Ww |
B & W |
Secretaris-directeur/ teamleider en senior medewerker |
|
Od 03 |
Aanwijzingsbesluit toezichthouders gemeente Heemskerk |
Wabo, hoofdstuk 18 Wm, afdeling 5.2 Awb |
B & W |
Secretaris-directeur/ |
|
|
|
|
|
teamleider en senior medewerker |
|
Od 04 |
Handhavingsmandaat niet inrichtingsgebonden mobiele puinbrekers |
Besluit mobiel breken bouw- en sloopafval |
B & W |
Secretaris-directeur/ teamleider |
|
Od 05 |
Uitvoeren van archiefwerkzaamheden |
Art. 7, art. 8 lid 1 en 2, art. 15 lid 1 en 2 en art. 16 lid 2 Aw 1995, art. 6 lid 1 en 2, art. 7 lid 1 en 2, art. 8 en art. 10 Archiefbesluit 1995 |
B & W |
Directeur en plaatsvervanger |
|
Od 06 |
Goedkeuren overdracht van informatie aan andere beheerseenheid |
Art. 23 Besluit informatiebeheer van de milieudienst IJmond 2015 |
B & W |
Directeur en plaatsvervanger |
|
Od 07 |
Nemen van besluiten op aanvragen voor bijzondere toestemmingen |
WVGS, bijlage A ADR |
Burgemeester |
Secretaris-directeur |
|
Toelichting artikelen
Toelichting artikel 1
In navolging van de Awb kent dit besluit een schakelbepaling, waaruit blijkt dat dit besluit betrekking heeft op mandaten van bestuursrechtelijke besluiten, privaatrechtelijke volmachten, feitelijke machtigingen en het ondertekenen van besluiten.
Toelichting artikel 2
Een algemeen mandaat moet schriftelijk worden verleend. Het besluit moet volgens de regels van artikel 3:42 Awb bekend worden gemaakt. Dat wil zeggen publicatie in het digitale gemeenteblad. Om te voorkomen dat het besluit veelvuldig moet worden aangepast, worden de gemandateerden bij functie genoemd en niet bij naam.
Deze constructie maakt het nodig dat de organisatie vastlegt welke persoon welke functie vervult. Dit kan een aanstellingsbesluit zijn. Ook kan een functiebeschrijving van toepassing verklaard zijn.
Toelichting artikel 3
Lid 1: Instructies zijn vormvrij. Het is aan de mandaatgever om te bepalen welke instructies hij geeft. Te denken valt aan het inwinnen van adviezen, overleg met een budgethouder en overleg met of informeren van een portefeuillehouder.
Lid 2: Een bestuursorgaan kan beleidsregels vaststellen met betrekking tot hem toekomende bevoegdheden. Het bestuursorgaan moet handelen overeenkomstig de beleidsregels, dus ook degene die namens hem de bevoegdheid toepast. Dit is nogmaals vastgelegd in het mandaatbesluit.
Lid 3: De Awb maakt een uitzondering indien: “toepassing van de beleidsregel voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen”. In die gevallen moet het bestuursorgaan afwijken van de beleidsregel.
Dit mandaatbesluit is zo opgesteld, dat het mandaat niet van toepassing is in de gevallen waarin deze uitzonderingsclausule wordt toegepast en moet worden afgeweken van de beleidsregel. Dit betekent dat in die gevallen het besluit niet door de gemandateerde wordt genomen, maar door de mandaatgever.
In de gevallen waarin de beleidsregel zelf of de wettelijke regeling een hardheidsclausule bevat, behoort het wel of niet toepassen van de clausule wél tot de gemandateerde bevoegdheid. Er wordt immers niet van de beleidsregel of de wettelijke regeling afgeweken. De gemandateerde mag dan over de toepassing een besluit nemen en hoeft het besluit niet aan de mandaatgever voor te leggen.
Toelichting artikel 4
De praktijk leert dat het nodig is dat een functionaris kan worden vervangen bij zijn afwezigheid. Daarom is het nodig dat de organisatie vastlegt hoe de vervanging van een bepaalde functie is geregeld.
Het mandaatbesluit geeft een algemene regeling voor de vervanging van functionarissen. Zo’n algemene regeling heeft het voordeel dat er geen extra besluiten nodig zijn om vervangers aan te wijzen of om ondermandaat te geven.
Toelichting artikel 5
De Awb schrijft voor dat een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen. Daaruit volgt logischerwijs dat het genomen besluit wordt ondertekend door degene aan wie het mandaat is verleend. Omdat het mandaatbesluit uitgaat van functies en niet van personen, verdient het aanbeveling in de ondertekening de functie te vermelden van de persoon die ondertekent. Onder de uitgaande stukken staat dus de functie van de gemandateerde en niet de functie van de vervanger, zonder de vermelding van ‘in afwezigheid’ (i.a.) of iets dergelijks.
Toelichting artikel 6, 7 en 8
Deze artikelen spreken voor zich.
Noot
1N.B. het gaat hier om een formele wettelijke bevoegdheid die is voorbehouden aan het college. Het gaat dan om het nemen van een besluit op bezwaar of het opstellen van een verweerschrift. Van de coaches van BV CJG Kennemerland wordt wel verwacht dat zij het college inhoudelijk bijstaan in bezwaar- en beroepzaken. We hebben het hier dan echter over een feitelijke handeling.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl