Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Hillegom houdende regels omtrent de inrichting van antidiscriminatievoorzieningen Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom

Geldend van 08-05-2018 t/m heden

Intitulé

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom

De raad van de gemeente Hillegom;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 24 november 2009 nr. 869 870

Gelet op artikel 1 van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen

Besluit vast te stellen de volgende verordening:

Verordening inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

a. wet: de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;

b. besluit: het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;

c. de antidiscriminatievoorziening: antidiscriminatievoorziening als bedoeld in artikel 1 van de wet;

d. klacht: klacht als bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder a, van de wet;

e. klachtbehandelaar: klachtbehandelaar als bedoeld in artikel 1 van het besluit;

f. klager: klager als bedoeld in artikel 1 van het besluit;

g. ingezetene: ingezetene als bedoeld in artikel 2 van de Gemeentewet.

 

Artikel 2 Zorgplicht college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders biedt de ingezetenen toegang tot een antidiscriminatievoorziening.

 

Artikel 3 Inrichting antidiscriminatievoorziening

Bij de inrichting van de antidiscriminatievoorziening worden in ieder geval de deskundigheid van klachtbehandelaars en de toegankelijkheid van de voorziening gewaarborgd.

  • a.

    De antidiscriminatievoorziening draagt er zorg voor dat de klachtbehandelaars voldoen aan de voor klachtenbehandeling vereiste deskundigheid en biedt de klachtbehandelaars de mogelijkheid hun deskundigheid te onderhouden en verder te ontwikkelen.

  • b.

    De klager heeft in ieder geval de mogelijkheid om een klacht te melden:

    • -

      Per post

    • -

      Per e-mail

    • -

      Telefonisch

    • -

      Op een door de gemeente beschikbaar gestelde locatie als bedoeld in artikel 5 van deze verordening.

 

Artikel 4 Protocol klachtenbehandeling

Het protocol voor de behandeling van klachten als bedoeld in artikel 6 van de wet regelt in ieder geval

a. de afdoeningtermijn van klachten;

b. de wijze van afdoening van klachten;

c. de registratie van klachten.

 

Artikel 4a Laagdrempeligheid antidiscriminatievoorziening

  • 1. Ingezetenen worden in de gelegenheid gesteld een klacht in hun directe leefomgeving te melden.

  • 2. Gemeenten die aansluiting hebben bij een regionaal antidiscriminatiebureau kunnen overeenkomen dat deze melding op een locatie in de betreffende gemeente kan plaatsvinden.

  • 3. Vereisten voor een front-office zijn:

    • a.

      Een loket gefaciliteerd door de gemeente dan wel een gemeenteloket waar klager een klacht kan melden, luisterend oor kan vinden en professioneel kan worden doorverwezen naar de antidiscriminatievoorziening;

    • b.

      Loketmedewerker dient inzicht te hebben in de materie;

    • c.

      Positie als doorgeefluik is helder.

  • 4. Vereisten voor een back-office zijn:

    • a.

      Deze worden opgenomen in de subsidieregeling tussen gemeenten en antidiscriminatievoorzieningen.

  • 5. Het college draagt zorg voor de deskundigheid van de medewerkers die deze meldingen op adequate manier opneemt en doorverwijst.

  • 6. Klager wordt door de medewerkers doorgeleid naar de antidiscriminatievoorziening.

Artikel 5 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2010.

 

Artikel 6 Citeertitel

Deze verordening kan aangehaald worden als: ‘Verordening Inrichting antidiscriminatievoorziening gemeente Hillegom’.

 

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 14 januari 2010. De voorzitter;
drs. A. Mans
De griffier;
drs. P.M. Hulspas-Jordaan

Bijlage Bijlagen

Toelichting verordening inrichting antidiscriminatievoorziening