Regeling vervallen per 01-01-2022

Beleidsregel toegang schulddienstverlening gemeente Kampen 2016

Geldend van 17-03-2016 t/m 31-12-2021

Intitulé

Beleidsregel toegang schulddienstverlening gemeente Kampen 2016

Beleidsregel toegang schulddienstverlening gemeente Kampen 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,

gelezen het voorstel van 29 februari 2016, kenmerk 15ADV00596,

gelet op artikel 2 en 3 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening,

besluit vast te stellen de

Beleidsregel toegang schulddienstverlening gemeente Kampen 2016

Artikel 1 Begrippen

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    budgetbeheer: het - eventueel in combinatie met schuldbemiddeling - tijdelijk beheren van het inkomen van de aanvrager door het openen van een rekening. Hierop worden de inkomsten gestort en de uitgaven en reserveringen gedaan conform het overeengekomen budgetplan en plan van aanpak;

  • b.

    budgetcoaching: coaching met als doel dat de aanvrager na het traject zelfstandig in staat is om de financiële huishouding op een verantwoorde manier te voeren;

  • c.

    budgetplan: een individueel op maat gemaakt financieel maandoverzicht van o.a. inkomsten, uitgaven, verplichte aflossing schuldbemiddeling en reserveringsgedeelten;

  • d.

    intakegesprek schulddienstverlening: het gesprek dat de consulent schulddienstverlening heeft met de aanvrager schulddienstverlening waarin onder andere de financiële situatie en de mogelijkheden voor een traject op maat worden besproken;

  • e.

    middelen: alle vermogens- en inkomensbestanddelen gerekend waarover de aanvrager en diens gezinsleden tot 18 jaar beschikken dan wel redelijkerwijs kunnen beschikken;

  • f.

    nazorg: het geheel van activiteiten dat erop gericht is om personen, na het succesvol verlopen van het traject schulddienstverlening, in staat te stellen de financiën op orde te houden om zo te voorkomen dat er opnieuw een problematische schuldsituatie ontstaat;

  • g.

    plan van aanpak: door de aanvrager te ondertekenen overeenkomst waarin de voorwaarden en verplichtingen van het traject zijn beschreven;

  • h.

    schuldbemiddeling: bemiddeling, eventueel in combinatie met budgetbeheer, volgens de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) tussen de schuldenaar en zijn schuldeisers om in een problematische schuldsituatie te komen tot een oplossing van de totale schuldenlast;

  • i.

    schulddienstverlening: overkoepelend en samenhangend geheel van diverse trajecten, dienstverlening voor preventie en zorg voor uitvallers en beëindigden, met als doel financiële problemen en de oorzaken daarvan op te lossen of hanteerbaar te maken;

  • j.

    vermogen: de waarde van de bezittingen waarover de aanvrager en zijn gezinsleden tot 18 jaar beschikken of redelijkerwijs kunnen beschikken. Hierbij worden richtlijnen van de NVVK en Recofa-normen toegepast en de waarde van de bezittingen wordt vastgesteld op de waarde in het economische verkeer;

  • k.

    Wsnp-traject: traject bedoeld in de Wet schuldsanering natuurlijke personen.

Artikel 2 Aanvraag schulddienstverlening

Elke inwoner met een hoofdverblijf in de gemeente Kampen kan een aanvraag schulddienstverlening indienen.

Artikel 3 Intakegesprek schulddienstverlening

  • 1. Na de aanvraag schulddienstverlening voert de consulent schulddienstverlening met de aanvrager schulddienstverlening een intakegesprek waarin onder andere de financiële situatie van de aanvrager en de mogelijkheden voor een traject op maat worden besproken.

  • 2. Na het intakegesprek bepaalt het college of er, op basis van de door de aanvrager verstrekte informatie, een traject schulddienstverlening wordt toegekend en wordt een beschikking verzonden waarin de afspraken zijn vastgelegd.

Artikel 4 Soorten trajecten

Een traject schulddienstverlening kan bestaan uit een of meer van de volgende trajecten:

  • a.

    budgetcoaching;

  • b.

    schuldbemiddeling;

  • c.

    nazorg;

  • d.

    budgetbeheer.

Artikel 5 Toelating schulddienstverlening

Het college kan een aanvrager van schulddienstverlening toelaten tot een traject schulddienstverlening indien:

  • a.

    aanvrager beschikt over een vaste woon- en verblijfplaats en ingeschreven staat in de Basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Kampen;

  • b.

    aanvrager zich legitimeert met een geldig legitimatiebewijs. Als geldig legitimatiebewijs gelden de documenten genoemd in artikel 1, eerste lid, onder 1 tot en met 3, van de Wet op de Identificatieplicht;

  • c.

    aanvrager niet rechtens zijn vrijheid is ontnomen of niet binnenkort zijn vrijheid zal worden ontnomen.

Artikel 6 Algemene verplichtingen

  • 1. Belanghebbende is verplicht om direct en uit eigen beweging dan wel op verzoek van de gemeente alle gegevens en informatie door te geven waarvan het hem duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op het traject schulddienstverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het traject schulddienstverlening.

  • 2. Belanghebbende is verplicht om zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het traject schulddienstverlening alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is. Deze verplichting houdt onder meer in dat belanghebbende:

    • a.

      verschijnt op een oproep, of bij niet verschijnen daarop alsnog verschijnt nadat één hersteltermijn is gegeven;

    • b.

      juiste en volledige informatie verstrekt, of bij ontbreken daarvan alsnog verstrekt nadat één hersteltermijn is gegeven;

    • c.

      geen nieuwe schulden is aangegaan na de aanvraag schulddienstverlening;

    • d.

      zich na de aanvraag schulddienstverlening of gedurende het traject schulddienstverlening houdt aan de opgelegde voorwaarden en verplichtingen;

    • e.

      meewerkt aan de totstandkoming van een overeenkomst in het kader van het traject schulddienstverlening en aan de juiste uitvoering van een dergelijke overeenkomst;

    • f.

      meewerkt aan de verplichting tot begeleiding door een erkende hulpverleningsinstelling;

    • g.

      zich niet misdraagt ten opzichte van medewerkers belast met de beoordeling van de aanvraag schulddienstverlening of medewerkers belast met de uitvoering van het traject schulddienstverlening.

  • 3. Belanghebbende is verplicht gedurende de looptijd van het traject schulddienstverlening aantoonbaar inspanningen te verrichten welke naar het oordeel van het college zijn inkomsten kunnen vergroten danwel zijn lasten verminderen.

Artikel 7 Gronden voor afwijzing

  • 1. Het college wijst de aanvraag schulddienstverlening af indien niet aan de in deze beleidsregel opgenomen voorwaarden en verplichtingen wordt voldaan.

  • 2. Een traject budgetcoaching, budgetbeheer of nazorg wordt niet toegekend in het geval een persoon binnen de termijn genoemd in artikel 288 eerste lid onder b van de Faillissementswet, voorafgaand aan de aanvraag schulddienstverlening fraude heeft gepleegd die financiële benadeling van een bestuursorgaan tot gevolg heeft en die persoon in verband daarmee onherroepelijk strafrechtelijk is veroordeeld of een onherroepelijke bestuurlijke sanctie, die beoogt leed toe te voegen, is opgelegd.

  • 3. In het geval een persoon binnen de termijn genoemd in artikel 288 eerste lid onder b van de Faillissementswet, voorafgaand aan de aanvraag schulddienstverlening fraude heeft gepleegd die financiële benadeling van een bestuursorgaan tot gevolg heeft en die persoon in verband daarmee onherroepelijk strafrechtelijk is veroordeeld of een onherroepelijke bestuurlijke sanctie, die beoogt leed toe te voegen, is opgelegd, wordt bij deze organisatie nagegaan of deze haar medewerking verleent aan schuldbemiddeling. Indien de betreffende organisatie geen medewerking verleent aan een schuldbemiddeling wordt het traject schuldbemiddeling niet toegekend.

  • 4. Wanneer een aanvraag schulddienstverlening wordt afgewezen, volgt een doorverwijzing naar een ketenpartner of hulpverlenende instantie. Indien er sprake is van een zelfstandige ondernemer wordt deze doorverwezen naar het Regionaal Bureau Zelfstandigen (RBZ).

Artikel 8 Middelen schulddienstverlening

Voor schulddienstverlening worden de middelen van de aanvrager in aanmerking genomen.

Artikel 9 Specifieke voorwaarden en verplichtingen traject budgetcoaching en nazorg

  • 1. Indien aanvrager door het college wordt toegelaten tot het traject budgetcoaching is hij verplicht om de onderstaande verzekeringen af te sluiten, de polis(sen) over te leggen en de verschuldigde premies te betalen van:

    • a.

      zorgverzekering;

    • b.

      wettelijke aansprakelijkheid (WA);

    • c.

      inboedelverzekering;

    • d.

      opstalverzekering bij bewoning van een woning in eigendom.

  • 2. In een gesprek bij aanvang van het traject budgetcoaching of het traject nazorg wordt een individueel traject op maat vastgesteld en worden de specifieke voorwaarden en verplichtingen hiervan in een plan van aanpak vastgelegd.

  • 3. Ten behoeve van personen, van wie het traject schuldbemiddeling succesvol is verlopen, beoordeelt het college bij beëindiging van het traject of de belanghebbende nazorg moet worden aangeboden ter voorkoming van nieuwe schulden. Op een traject nazorg is het eerste lid van overeenkomstige toepassing.

Artikel 10 Specifieke voorwaarden en verplichtingen traject schuldbemiddeling

  • 1.

    Meerderjarige aanvragers met een problematische schuldsituatie komen in aanmerking voor het traject schuldbemiddeling, tenzij:

    • a.

      een eerder traject schuldbemiddeling korter dan een jaar geleden (gerekend vanaf de datum van het besluit tot beëindiging) is beëindigd terwijl dit traject zich nog in de fase tot het plan van aanpak bevond;

    • b.

      een eerder traject schuldbemiddeling korter dan twee jaar geleden (gerekend vanaf de datum van het besluit tot beëindiging) is beëindigd, terwijl dit traject zich na de fase van het plan van aanpak bevond;

    • c.

      de aanvrager binnen tien jaar gerekend vanaf de datum van het besluit, na reguliere beëindiging van een traject schuldbemiddeling, een nieuwe aanvraag schuldbemiddeling indient;

      in welke gevallen geen traject schuldbemiddeling wordt toegekend.

  • 2.

    Een traject schuldbemiddeling wordt eveneens niet toegekend indien:

    • a.

      aanvrager niet beschikt over een inkomen uit loondienst en/of uitkering van minimaal de van toepassing zijnde bijstandsnorm;

    • b.

      aanvrager niet voldoet aan de voorwaarden en richtlijnen van de NVVK en er in het kader hiervan voor de aanvrager geen sluitend budgetplan gemaakt kan worden;

    • c.

      ten aanzien van aanvrager naar het oordeel van het college geen sprake is van een stabiele woon-, leef- en inkomenssituatie.

  • 3.

    Indien aanvrager door het college wordt toegelaten tot het traject schuldbemiddeling is hij verplicht om de onderstaande verzekeringen af te sluiten, de polis(sen) over te leggen en de verschuldigde premies te betalen van:

    • a.

      zorgverzekering;

    • b.

      wettelijke aansprakelijkheid (WA);

    • c.

      inboedelverzekering;

    • d.

      opstalverzekering bij bewoning van een woning in eigendom.

  • 4.

    Indien daarnaast een vorm van budgetbeheer wordt ingezet, is aanvrager verplicht hieraan mee te werken.

Artikel 11 Specifieke voorwaarden en verplichtingen traject budgetbeheer

Het college kan aan het traject budgetbeheer specifieke voorwaarden en verplichtingen verbinden.

Artikel 12 Redenen beëindiging traject schulddienstverlening

Het traject schulddienstverlening wordt door het college beëindigd indien:

  • a.

    belanghebbende niet langer voldoet aan het bepaalde in artikel 5;

  • b.

    belanghebbende de in deze beleidsregels opgenomen verplichtingen en/of de op grond van deze beleidsregels tot stand gekomen afspraken en/of overeenkomsten niet nakomt;

  • c.

    belanghebbende niet (meer) voldoet aan de richtlijnen van de NVVK;

  • d.

    het toegewezen traject is afgerond;

  • e.

    op basis van verkeerde en onjuiste informatie – zo later is gebleken – schulddienstverlening aan aanvrager is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het college, een andere beslissing zou zijn genomen;

  • f.

    het Wsnp-traject van toepassing is of belanghebbende failliet wordt verklaard;

  • g.

    belanghebbende schriftelijk daarom verzoekt;

  • h.

    belanghebbende is overleden.

Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en vervangt per die datum de Beleidsregel toegang schulddienstverlening gemeente Kampen 2012.

  • 2.

    Deze beleidsregel wordt aangehaald als Beleidsregel toegang schulddienstverlening gemeente Kampen 2016.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 8 maart 2016,
Burgemeester en wethouders van de gemeente Kampen,
J.F. Goedegebure, secretaris mr. drs. B. Koelewijn, burgemeester

Nota-toelichting

Algemene toelichting

Schulddienstverlening is een wettelijke taak op grond van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs). In verband met de aanvragen voor schulddienstverlening is het ten behoeve van de rechtszekerheid noodzakelijk dat er regels vastgesteld worden voor de toegang tot en de voorwaarden aan de schulddienstverlening.

De Wgs heeft een integraal karakter. Dit betekent dat er niet alleen aandacht is voor het oplossen van de financiële problemen van een cliënt, maar ook voor psychosociale problemen of problemen rond de woonsituatie, gezondheid, verslaving of de gezinssituatie.

Schulddienstverlening is er daarom op gericht om niet alleen het financiële probleem, maar (juist ook) de achterliggende problemen op te lossen, om zo te komen tot een duurzame oplossing, al dan niet in samenwerking met de ketenpartners.

Participatie van burgers is een belangrijk uitgangspunt in het beleid van de gemeente Kampen. Het college vindt dat iedereen in Kampen aan de samenleving moet kunnen meedoen en wil dat meedoen op alle vlakken van de Kamper samenleving vergroten.

Drempels die de participatie van burgers belemmeren, moeten voorkomen dan wel weggenomen worden. Financiële problemen vormen zo’n belemmering. Schulden veroorzaken (direct of indirect) ontwrichte gezinssituaties, gezondheidsklachten, verlies van werk, schooluitval, verlies van contact met de samenleving, overlast en verpauperde woningen en wijken. En daarmee lijden niet alleen individuele burgers onder de financiële problematiek, dit heeft ook gevolgen voor de samenleving als geheel. Schulddienstverlening levert een belangrijke bijdrage aan het wegnemen van deze belemmering.

De gemeente Kampen hanteert als uitgangspunt dat elke inwoner van de gemeente Kampen zich kan melden voor een aanvraag schulddienstverlening.

Schulddienstverlening is voor alle Kampenaren. Wij sluiten geen groepen op voorhand van schulddienstverlening uit. We willen dat iedereen kan deelnemen aan het maatschappelijk leven. De drempels om te participeren worden verlaagd waarbij de cliënt zelf verantwoordelijk blijft. Geldzorgen, schulden en het niet op orde hebben van de administratie kunnen zo'n drempel vormen.

De onderstaande uitgangspunten zijn hierbij van belang:

  • -

    we zoeken naar structurele oplossingen van financiële problematiek;

  • -

    we leggen de nadruk op preventie en het voorkomen van recidive;

  • -

    we zorgen voor eenvoudige en brede toegankelijkheid;

  • -

    we zetten in op optimale samenwerking tussen alle relevante partijen;

  • -

    we stellen de eigen verantwoordelijkheid van de klant centraal. 

Uitgangspunt is dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor het aangaan van financiële verplichtingen, het (terug)betalen van de verplichtingen en voorkomen dat teveel verplichtingen worden aangegaan waardoor een problematische schuldsituatie ontstaat. Wanneer het niet lukt zelfstandig tot een oplossing van de schuldenproblematiek te komen, kan een beroep worden gedaan op schulddienstverlening. Ook dan blijft de klant zelf verantwoordelijk, in die zin dat hij zich, naar vermogen, maximaal moet inspannen om tot een oplossing te komen en volledige medewerking dient te verlenen aan het ingezette traject.

 

Dit betekent dat afspraken worden nagekomen, informatie op tijd wordt ingeleverd en geen nieuwe schulden worden gemaakt. Schulddienstverlening is geen ”makkelijke manier om van je schulden af te komen”. De inspanning die moet worden geleverd is fors, zowel op het gebied van inkomen (werken naar vermogen, solliciteren, meewerken aan een re-integratietraject, extra inkomenscomponenten verwerven), als op het gebied van uitgaven (bezuinigen om te komen tot een maximale aflossing), maar ook op persoonlijk vlak (hulp aanvaarden bij de problemen die de schuldenlast veroorzaakt hebben).

 

De schulddienstverlening wordt uitgevoerd door het team FrontOffice van de eenheid Maatschappelijke Ontwikkeling. Voor specialistische begeleiding en hulp bij de administratie maakt het gebruik van andere partners. De gemeente werkt conform de gedragscodes van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) en de voorwaarden en richtlijnen van Recofa en Titel III van de Faillissementswet.

 

Daarnaast is er een aantal bedrijfsvoeringaspecten van belang: de werkprocessen moeten zo efficiënt mogelijk ingericht zijn, voorkomen moet worden dat de betrokken organisaties dubbele werkzaamheden verrichten, er mag geen sprake zijn van wachtlijsten en de doorlooptijden moeten zo kort mogelijk zijn.

 

Werkwijze schulddienstverlening en aanbod trajecten

Alle inwoners van de gemeente Kampen met een financiële hulpvraag kunnen zich melden voor een aanvraag schulddienstverlening. Binnen de hiervoor gestelde servicenormen neemt de consulent schulddienstverlening contact op met de aanvrager voor een integraal c.q. intakegesprek.

 

In dit gesprek wordt de financiële situatie besproken en worden vragen gesteld over o.a. het inkomen, de uitgaven, de belastingtoeslagen, de vaste lasten en overige uitgaven en de eventuele schulden.

Betreffende het integrale karakter worden er ook vragen gesteld over andere leefgebieden zoals de huisvesting, gezondheid, opleiding, gezinsomstandigheden en eventuele hulpverlening van de cliënt.

 

Na dit intakegesprek bepaalt het college, aan de hand van de door de aanvrager gegeven informatie, of er een toekenning kan zijn van een traject schulddienstverlening.

Trajecten schulddienstverlening:

  • a.

    budgetcoaching

  • b.

    schuldbemiddeling

  • c.

    nazorg

  • d.

    budgetbeheer 

De ervaring is dat een groot deel van de cliënten die zich aanmelden voor schulddienstverlening hun financiën en administratie op dat moment niet op orde hebben. Mensen hebben in zo’n situatie te kampen met deurwaarders, beslagleggingen, schulden en daarnaast moeten de lopende vaste lasten ook nog betaald worden.

Vaak zijn mensen daardoor het overzicht kwijt. Daardoor kan het zijn dat een toekenning van een traject vooreerst nog niet mogelijk is omdat er nog diverse zaken geregeld moeten worden.

 

In dat geval ontvangt de aanvrager een gemotiveerde afwijzingsbeschikking met hierin opgenomen alle zaken die nog geregeld moeten zijn voordat een traject mogelijk is. Bij deze afwijzingsbeschikking vindt veelal ook een doorverwijzing naar hulpverlening plaats.

Naar ketenpartners, wanneer sprake is van andere problematiek die eerst opgelost moet worden voordat een vervolgtraject kan worden gestart, en naar ondersteunende ketenpartners op het gebied van administratie en financiën.

 

Als belanghebbende een verzoek om toepassing van de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) indient, is de gemeente Kampen verplicht mee te werken aan de afgifte van dit verzoek. Hiervoor worden de voorwaarden en richtlijnen van de Faillissementswet (titel III) en Recofa gevolgd.

De aanvrager van het verzoekschrift wordt, op basis van de wet- en regelgeving, door de consulent schulddienstverlening geïnformeerd of het indienen hiervan enige kans van slagen heeft.

Het is echter aan de aanvrager zelf om te beslissen of hij wel of niet overgaat tot indienen van het verzoekschrift.

Het verzoekschrift wordt opgesteld door de gemeente Kampen waarna het doorgezonden wordt naar de rechtbank. De rechter beslist of het verzoek wordt toegekend.

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 2 Aanvraag schulddienstverlening

Door de definitie van rechthebbende wordt bepaald dat geen enkele inwoner van de gemeente Kampen wordt uitgesloten van een aanvraag schulddienstverlening. Elke inwoner heeft recht op een aanvraag schulddienstverlening en een daaruit voortkomend intakegesprek.

 

In dit gesprek wordt de financiële situatie besproken en worden vragen gesteld over o.a. het inkomen, de uitgaven, de belastingtoeslagen, de vaste lasten en overige uitgaven en de eventuele schulden. Ook worden er diverse vragen gesteld over andere leefgebieden van de aanvrager zodat de consulent schulddienstverlening aan het eind van dit gesprek kan bepalen welk traject op maat of welke doorverwijzing geadviseerd wordt. De aanvrager ontvangt een beschikking waarin alle, op zijn individuele situatie van toepassing zijnde, adviezen zijn beschreven.

 

Artikel 4 Soorten trajecten

De gemeente Kampen biedt een optimaal pakket aan dienstverlening. De verschillende trajecten bestrijken het gebied van preventie naar curatie en tot slot nazorg. De gemeente Kampen streeft naar een duurzaam effect.

De consulent schulddienstverlening bepaalt (aan de hand van beleid) welk traject aan een aanvrager kan worden toegekend. De aanvrager bepaalt of hij dat traject ook daadwerkelijk wil starten.

 

Artikel 5 Toelating schulddienstverlening

Voor een traject schulddienstverlening gelden voorwaarden.

De algemene voorwaarden waaraan voldaan moet worden zijn zo minimaal mogelijk gesteld.

 

Indien de aanvrager niet aan de algemeen gestelde voorwaarden voor een traject kan voldoen, wordt de aanvraag schulddienstverlening vooreerst afgewezen en het dossier gesloten. De aanvrager ontvangt hiervan een beschikking en kan, met eventuele doorverwijzing naar hulpverlening, alle door de consulent aangegeven zaken gaan regelen zodat alsnog een traject schulddienstverlening mogelijk is.

 

De dienstverlening aan zelfstandigen met (tijdelijke) financiële problemen, vereist specifieke expertise. De consulent schulddienstverlening verwijst daarvoor door naar het Regionaal bureau zelfstandigen (Rbz). In bepaalde gevallen kunnen zij dan een beroep doen op het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz).

 

Artikel 7 Gronden voor afwijzing

Niemand wordt de toegang tot een aanvraag schulddienstverlening geweigerd. Na een aanvraag schulddienstverlening volgt een informatiegesprek waarna een traject schulddienstverlening wordt toegekend of doorverwijzing naar andere partners volgt.

 

Voor fraude gelden bijzondere richtlijnen.

Indien aanvrager in het intakegesprek aangeeft dat er mogelijk sprake kan zijn van een vordering die bij de desbetreffende organisatie aangemerkt kan worden als fraudevordering, wordt dit voor de aanvrager gecheckt.

 

Deze check bestaat uit het zenden van een brief naar de desbetreffende organisatie waarin gevraagd wordt wat voor soort vordering dit betreft, wanneer deze vordering is ontstaan en/of de organisatie haar medewerking wil verlenen aan de start van fase 1 van het traject schuldbemiddeling. Hierbij wordt gevraagd of de organisatie schriftelijk wil reageren. De reactie van de organisatie is in zoverre leidend dat de consulent schulddienstverlening niet in onderhandeling gaat met de organisatie. Wel wordt voor opstart van schuldbemiddeling de termijn gehanteerd zoals genoemd in artikel 288 eerste lid onder b van de Faillissementswet. Wanneer geen bericht ontvangen wordt van de organisatie, zal de consulent schulddienstverlening starten met fase 1 van het traject schuldbemiddeling.

 

Artikel 8 Middelen schulddienstverlening

Een schuldenaar moet al zijn vermogen en inkomsten gedurende het traject inzetten voor aflossing. De schuldenaar houdt de beschikking over het vrij te laten bedrag.

Hierbij werkt de gemeente Kampen conform de gedragscodes van de Nederlandse Vereniging voor Volkskrediet (NVVK) en Recofa.

 

Artikel 9 Specifieke voorwaarden en verplichtingen traject budgetcoaching en nazorg

De gemeente Kampen vindt preventie erg belangrijk. Er is een preventiemedewerker aangesteld en vanuit schulddienstverlening zijn er de trajecten budgetcoaching en nazorg.

 

Budgetcoaching is een middel om een belanghebbende gaandeweg zelfstandig te laten worden in het beheren van zijn of haar vaste lasten. Het doel is om de belanghebbende uiteindelijk in eigen kracht te zetten en zelfstandig te laten worden door het aanleren van budgetvaardigheden zodat hij na een bepaalde periode weer zelfstandig zijn financiën kan beheren.

 

Het uiteindelijke doel van nazorg is om mensen weer, door het aanleren van budgetvaardigheden en het benutten van hun eigen kracht, zelfstandig hun financiën te kunnen laten beheren.

 

Artikel 10 Specifieke voorwaarden en verplichtingen traject schuldbemiddeling

Het traject schuldbemiddeling kent veel verplichtingen voor de schuldenaar. Een belangrijke verplichting is het verrichten van inspanningen om het inkomen te vergroten. Met name van een werkloze mag worden verwacht dat hij zich tot het uiterste inspant om werk te vinden. Dat geeft de beste kansen op het slagen van de schuldbemiddeling en een duurzaam effect van de schuldregeling.

 

Het doel is om te komen tot een duurzame oplossing. Achterliggende problemen die hebben bijgedragen aan de schuldenproblematiek moeten daarom ook worden opgelost. Een voortijdige beëindiging van een traject schuldbemiddeling is een teken dat de achterliggende problematiek onvoldoende onder controle is. Een aanvrager, van wie recentelijk een traject schuldbemiddeling vroegtijdig is beëindigd, zal dan ook niet zomaar weer in aanmerking komen voor een nieuw traject schuldbemiddeling. Er geldt een uitsluitingstermijn.

De fase waarin de schuldbemiddeling is beëindigd, is van belang voor de duur van de uitsluiting. Is het traject beëindigd voordat het plan van aanpak is ondertekend, dan is de uitsluiting één jaar. Is het traject beëindigd na ondertekening van het plan van aanpak, dan is de uitsluiting twee jaar. Hierbij wordt gerekend vanaf de datum van de beëindigingbeschikking.