Regeling vervallen per 02-07-2021

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2021 gemeente Kampen

Geldend van 31-03-2021 t/m 01-07-2021

Intitulé

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2021 gemeente Kampen

De raad van de gemeente Kampen,

gelezen het raadsvoorstel van 17 maart 2021,

gelet op de artikelen 61, 61c en 149 van de Gemeentewet,

besluit vast te stellen de

Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester 2021 gemeente Kampen

Artikel 1 Taak

De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit de voorzitters van de fracties die deel uitmaken van de gemeenteraad. Een fractie kan een ander raadslid aanwijzen als lid van de commissie.

  • 2.

    Plaatsvervangende leden worden niet benoemd, tussentijdse vervanging is uitgesloten.

  • 3.

    De commissie wijst uit haar midden de voorzitter respectievelijk plaatsvervangend voorzitter van de commissie aan.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de commissie eindigt indien het raadslidmaatschap wordt beëindigd of als het raadslid niet meer voldoet aan de vereisten voor het raadslidmaatschap als bedoeld in artikel 13 van de Gemeentewet.

  • 5.

    De griffier is secretaris van de commissie en geeft ambtelijke ondersteuning en advies aan de commissie. De adjunct-griffier is plaatsvervangend secretaris van de commissie. De secretaris en plaatsvervangend secretaris hebben geen stemrecht in de commissie. De gemeentesecretaris geeft waar gewenst door de commissie aanvullende ambtelijke ondersteuning en advies, de gemeentesecretaris heeft eveneens geen stemrecht in de commissie.

  • 6.

    Het college van burgemeester en wethouders vaardigt een wethouder af die adviseur is van de commissie. De adviseur heeft geen stemrecht in de commissie.

Artikel 3 Geheimhouding

  • 1.

    Op alle informatie van de commissie rust ingevolge de Gemeentewet de verplichting tot geheimhouding, welke zich uitstrekt tot een ieder die van de informatie kennis draagt.

  • 2.

    De vergaderingen van de commissie zijn ingevolge artikel 61c van de Gemeentewet besloten. De voorzitter wijst elke vergadering op deze geheimhoudingsplicht en ziet er op toe dat dit ook in de verslagen tot uitdrukking komt.

  • 3.

    Aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie noch aan anderen wordt inzage of informatie verstrekt inzake stukken en het behandelde in de vergadering van de commissie.

  • 4.

    De geheimhoudingsplicht blijft, ingevolge de Gemeentewet, ook van kracht na de ontbinding van de commissie.

Artikel 4 Vergaderingen en besluitvorming

  • 1.

    De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste vier leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    Van elke vergadering wordt door de voorzitter tenminste vierentwintig uur van te voren aankondiging gedaan aan de leden van de commissie en de sollicitanten naar het ambt van burgemeester, elk voor zover met de betreffende sollicitant een gesprek plaats heeft. Indien bijzondere omstandigheden een spoedige bijeenkomst van de commissie vergen, kan van de eerste volzin worden afgeweken doch geschiedt oproeping tenminste 12 uur voorafgaand aan de vergadering.

  • 3.

    De commissie vergadert slechts indien meer dan de helft van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De concept aanbeveling wordt bij meerderheid van stemmen vastgesteld, waar bij elk lid één stem heeft. De commissie streeft naar consensus bij de besluitvorming. Het gevoel van de minderheid wordt desgewenst in het verslag van bevindingen vermeld.

  • 5.

    Bij staking van stemmen over de uit te brengen concept aanbeveling worden de verschillende meningen in het in artikel 6 bedoelde verslag opgenomen.

  • 6.

    Stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding van “geheim” door de voorzitter en de secretaris ondertekend en verstuurd. Stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van “geheim” gezonden aan de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering. De secretaris ziet er op toe dat de vertrouwelijkheid in deze procesgang wordt gegarandeerd.

Artikel 5 Informatie over en gesprek met sollicitant

De secretaris nodigt namens de voorzitter sollicitanten uit voor een gesprek met de commissie. De commissie treft daarbij de voorzieningen die nodig zijn ter bescherming van de privacy van de sollicitant. Elk overleg met derden, in welke vorm dan ook is uitgesloten.

Artikel 6 Verslag

De commissie brengt over haar werkzaamheden van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming schriftelijk een verslag van bevindingen uit aan de gemeenteraad en de commissaris van de Koning. Dit verslag van bevindingen bevat in ieder geval:

  • a.

    een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden heeft verricht;

  • b.

    een concept aanbeveling van twee personen met een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie.

Artikel 7 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de burgemeestershandreiking van december 2020 (‘Benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid’) van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 8 Ontbinding van de commissie en archivering

  • 1.

    De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad is bekend gemaakt dat in de vacature is voorzien en de burgemeester bij Koninklijk Besluit is benoemd.

  • 2.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor, dat op het in het eerste lid bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden die de commissie heeft opgemaakt, onverwijld gearchiveerd worden in een speciaal daarvoor bestemde locatie, voorzien van de vermelding “geheim”.

  • 3.

    De secretaris van de commissie draagt er zorg voor dat in het belang van een zorgvuldige overbrenging naar de gemeentelijke archiefplaats als bedoeld in artikel 12 van de Archiefwet 1995, een verklaring van overbrenging, als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995, wordt opgesteld voor archiefbescheiden waarvoor de wettelijke termijn is verstreken. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, eerste lid sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.

  • 4.

    Alle overige bescheiden van de commissie en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden worden onmiddellijk vernietigd.

Artikel 9 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

  • 2.

    Deze verordening vervalt van rechtswege op het moment dat de commissie wordt ontbonden.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester

2021 gemeente Kampen.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 25 maart 2021,

De griffier,

drs. H.A. van der Meulen

De voorzitter,

drs. mr. B. Koelewijn

Ondertekening