Regeling vervallen per 01-01-2023

Beleidsregel van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Kompas houdende regels omtrent schuldhulpverlening Beleidsregels schuldhulpverlening 2016 e.v.

Geldend van 30-03-2016 t/m 31-12-2022

Intitulé

Beleidsregel van het dagelijks bestuur van de gemeenschappelijke regeling Intergemeentelijke Sociale Dienst Kompas houdende regels omtrent schuldhulpverlening Beleidsregels schuldhulpverlening 2016 e.v.

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing om de regeling op overheid.nl te kunnen plaatsen. De oorspronkelijke bekendmaking heeft op papier plaatsgevonden.]

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze beleidsregels en de daarop gebaseerde regelgeving wordt verstaan onder:

  • 1.

    Het Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur (DB) van Kompas;

  • 2.

    De Wet: Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs);

  • 3.

    Problematische schulden: schulden als bedoeld in de gedragscode schuldhulpverlening NVVK;

  • 4.

    Intakegesprek: het eerste gesprek bij Kredietbank Limburg, waarin de hulpvraag wordt vastgesteld en waarin wordt bepaald of de verzoeker in aanmerking komt voor schuldhulpverlening.

Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening

Alle inwoners van de gemeenten Nuth, Simpelveld en Voerendaal van 18 jaar en ouder kunnen zich tot het Dagelijks Bestuur wenden voor schuldhulpverlening.

Artikel 3. Aanbod schuldhulpverlening

  • a.

    Het Dagelijks Bestuur verleent op aanvraag aan verzoeker schuldhulpverlening indien schuldhulpverlening noodzakelijk wordt geacht.

  • b.

    De vorm waarin Kompas schuldhulpverlening aanbiedt, is van meerdere factoren afhankelijk en kan dus per casus verschillen. De factoren die een rol kunnen spelen zijn:

    • -

      aard, zwaarte, omvang en/of regelbaarheid van de schulden;

    • -

      psychosociale situatie;

    • -

      houding en gedrag van verzoeker (motivatie);

    • -

      de mate van medewerking van de schuldenaar;

    • -

      een eventueel eerder gebruik van schuldhulpverlening.

  • c.

    De maximale wachttijd tussen het moment dat de cliënt zich met een hulpvraag meldt bij Kredietbank Limburg en het moment dat het eerste intakegesprek plaatsvindt, bedraagt 4 weken. Bij een crisissituatie geldt een maximale wachttijd van 3 werkdagen.

  • d.

    Tijdens het intakegesprek zoals genoemd in sub c van dit artikel wordt aan de cliënt inzicht gegeven in de verwachte doorlooptijden, tijdens het intakegesprek.

Artikel 4. Medewerkingsplicht

Verzoeker is verplicht om alle medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is gedurende de aanvraagperiode en tijdens het schuldhulpverleningstraject. Hieronder wordt in ieder geval verstaan:

  • a.

    het nakomen van afspraken;

  • b.

    het tijdig verschijnen op afspraken;

  • c.

    het opnemen van contact als dat wordt verzocht;

  • d.

    de inspanning om het inkomen te verhogen en deze inspanning aantoonbaar te maken;

  • e.

    de inspanning om de uitgaven te verminderen en deze inspanning aantoonbaar te maken;

  • f.

    de beschikbare afloscapaciteit gebruiken voor de aflossing van schulden;

  • g.

    het verkopen van bezittingen die niet noodzakelijk zijn en de opbrengst inzetten ten behoeve van vermindering van de schuldenlast;

  • h.

    geen nieuwe schulden aangaan;

  • i.

    het meewerken aan doorverwijzingen naar andere instanties ter ondersteuning van het traject schuldhulpverlening, zoals het Algemeen Maatschappelijk Werk of Kredietbank Limburg;

  • j.

    het meewerken aan het oplossen van psychosociale problemen en/of verslavingsproblematiek als dat nodig is voor het slagen van het schuldhulpverleningstraject;

  • k.

    het meewerken aan het volgen van budgetbeheer of budgetbegeleiding als dat nodig is voor het slagen van een schuldhulpverleningstraject, dan wel het voorkomen van terugval;

  • l.

    het verlenen van toestemming om de voor de schuldhulpverlening van belang zijnde informatie in te winnen bij en/of te verstrekken aan derden;

  • m.

    het nalaten van hetgeen de voortgang van een schuldhulpverleningstraject belemmert; het zich houden aan de bepalingen van de overeenkomsten die verzoeker in het kader van het schuldhulpverleningstraject sluit.

Artikel 5 Weigeringsgronden

Het Dagelijks Bestuur kan besluiten tot weigering van de schuldhulpverlening indien:

  • a.

    de verzoeker één of meerdere verplichtingen zoals genoemd in artikel 4 niet, niet tijdig of in onvoldoende mate nakomt;

  • b.

    de noodzaak tot schuldhulpverlening ontbreekt, zoals beschreven in artikel 3a. De noodzaak ontbreekt o.a. als er geen sprake is van problematische schulden;

  • c.

    er geen sprake is van een stabiel inkomen op minimaal de van toepassing zijnde bijstandsnorm;

  • d.

    de verzoeker feitelijk niet woonachtig is op het adres waarop hij of zij staat ingeschreven in de basisregistratie personen;

  • e.

    de verzoeker intimiderend, dreigend en/of agressief gedrag vertoont jegens medewerkers van Kompas en Kredietbank Limburg;

  • f.

    de verzoeker niet daadwerkelijk bereid is zijn financiële problemen aan te pakken of de verzoeker onvoldoende gemotiveerd is;

  • g.

    de schulden zijn ontstaan, omdat de verzoeker niet te goeder trouw is geweest bij het laten ontstaan of onbetaald laten van de schulden;

  • h.

    de verzoeker in de periode van 5 jaar voorafgaand waarop het verzoek is ingediend, fraude heeft gepleegd, zoals bedoeld in artikel 3, derde lid, Wgs;

Artikel 6. Beëindigingsgronden

Het Dagelijks Bestuur kan besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening indien:

  • a.

    de verzoeker één of meerdere verplichtingen zoals genoemd in artikel 4 niet, niet tijdig of in onvoldoende mate nakomt;

  • b.

    de noodzaak tot schuldhulpverlening ontbreekt, zoals beschreven in artikel 3a. De noodzaak ontbreekt o.a. als er geen sprake is van problematische schulden;

  • c.

    er geen sprake is van een stabiel inkomen op minimaal de van toepassing zijnde bijstandsnorm;

  • d.

    de verzoeker feitelijk niet woonachtig is op het adres waarop hij of zij staat ingeschreven in de basisregistratie personen;

  • e.

    de verzoeker intimiderend, dreigend en/of agressief gedrag vertoont jegens medewerkers van Kompas en Kredietbank Limburg;

  • f.

    de verzoeker niet daadwerkelijk bereid is zijn financiële problemen aan te pakken of de verzoeker onvoldoende gemotiveerd is;

  • g.

    het schuldhulpverleningstraject succesvol is afgerond;

  • h.

    op verzoek van verzoeker zelf;

  • i.

    de verzoeker is komen te overlijden;

  • j.

    de verzoeker verhuist naar een andere gemeente, tenzij er sprake is van een lopende schuldregeling;

  • k.

    de geboden hulpverlening niet langer passend is;

  • l.

    op grond van – zo later is gebleken – onjuiste gegevens schuldhulpverlening aan betrokkene is toegekend, terwijl indien dit ten tijde van de besluitvorming bekend was geweest bij het Dagelijks Bestuur, een andere beslissing zou zijn genomen;

  • m.

    nieuwe schulden zijn ontstaan gedurende het schuldhulpverleningstraject, omdat de verzoeker niet te goeder trouw is geweest bij het laten ontstaan of onbetaald laten van de schulden;

  • n.

    de verzoeker gedurende het schuldhulpverleningstraject fraude pleegt, zoals bedoeld in artikel 3, derde lid, Wgs.

Artikel 7. Recidive

Een hernieuwde aanvraag tot schuldhulpverlening kan worden geweigerd indien:

  • a.

    minder dan 1 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, schuldhulpverlening is verleend;

  • b.

    minder dan 1 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, schuldhulpverlening is geweigerd op grond van artikel 5, lid a t/m h;

  • c.

    minder dan 1 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, een minnelijk traject schuldregeling is beëindigd op grond van artikel 6, lid a t/m l;

  • d.

    minder dan 5 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, een wettelijk traject schuldregeling is beëindigd;

  • e.

    indien minder dan 5 jaar voorafgaande aan de dag waarop het verzoek is ingediend, schuldhulpverlening is beëindigd op grond van artikel 6, lid m en/of n.

Artikel 8. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

  • a.

    Het Dagelijks Bestuur kan in bijzondere gevallen gemotiveerd afwijken van de bepalingen in deze regeling, indien onverkorte toepassing daarvan aanleiding geeft of zou leiden tot disproportionele onredelijkheid of onbillijkheid.

  • b.

    In gevallen waarin deze regeling niet voorzien, beslist het Dagelijks Bestuur.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

Deze beleidsregels treden in werking op de dag na die van de bekendmaking en wordt aangehaald als “Beleidsregels schuldhulpverlening 2016 e.v.”.

Ondertekening

Aldus besloten tijdens de vergadering van het Dagelijks Bestuur van Kompas

Gehouden d.d.

De voorzitter

De secretaris

Toelichting Beleidsregels Schuldhulpverlening 2016 e.v.

Artikel 1. Begripsbepalingen

De begripsbepalingen in dit artikel zijn grotendeels afkomstig uit de begripsbepalingen in de Wgs.

Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening

In beginsel staat schuldhulpverlening open voor alle inwoners van de Kompasgemeenten van 18 jaar en ouder. Voor zelfstandige ondernemers die nog staan ingeschreven in de Kamer van Koophandel of feitelijk nog niet zijn gestopt met de onderneming zijn andere regels en bepalingen van toepassing dan deze beleidsregels.

Artikel 3. Aanbod schuldhulpverlening

In lid a is aangegeven dat het Dagelijks Bestuur schuldhulpverlening verleent indien schuldhulpverlening noodzakelijk wordt geacht. Op deze manier wordt recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schuldhulpverlening achterwege blijven. Als er geen sprake is van problematische schulden wordt schuldhulpverlening niet noodzakelijk geacht.

In lid b worden factoren genoemd die bepalen welk(e) product(en) schuldhulpverlening worden aangeboden. Doel hiervan is een gerichte en selectieve toepassing van schuldhulpverlening. Het gaat om maatwerk. De inzet van producten kan dus per casus verschillen.

In lid c staan de wachttijden beschreven.

In lid d staat aangegeven dat in het plan van aanpak inzicht wordt gegeven in de verwachte doorlooptijden.

Artikel 4. Medewerkingsplicht

Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld.

Het behoort tot de verantwoordelijkheid van mensen zelf om medewerking te verlenen. Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van een traject.

In dit artikel staan een aantal verplichtingen genoemd. Dit is geen limitatieve opsomming.

Artikel 5. Weigeringsgronden

In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening kan worden geweigerd. De weigeringsgronden zijn van toepassing gedurende de aanvraagperiode, alvorens de cliënt een toelatingsbeschikking heeft ontvangen.

Een besluit tot weigering wordt niet genomen zonder dat de persoonlijke situatie van de cliënt is bekeken en er telefonisch contact is gezocht met de betreffende cliënt.

Als er een onevenredige situatie ontstaat voor een cliënt, dan zal indien nodig worden afgeweken van de bepalingen in dit artikel, door toepassing van de hardheidsclausule.

Artikel 6. Beëindigingsgronden

In dit artikel wordt beschreven wanneer schuldhulpverlening kan worden beëindigd. De beëindigingsgronden zijn van toepassing vanaf het moment dat de cliënt een toelatingsbeschikking ontvangen heeft.

Een besluit tot beëindiging wordt niet genomen zonder dat de persoonlijke situatie van de cliënt is bekeken en er telefonisch contact is gezocht met de betreffende cliënt. Als er een onevenredige situatie ontstaat voor een cliënt, dan zal indien nodig worden afgeweken van de bepalingen in dit artikel, door toepassing van de hardheidsclausule.

Artikel 7. Recidive

Wat betreft de bevoegdheid tot weigering van een aanbod schuldhulpverlening in relatie tot eerdere trajecten schuldhulpverlening, zijn in dit artikel regels gesteld. Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, wordt een nadrukkelijke grens gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen. Bij het bepalen of een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening telt de verleende schuldhulpverlening vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregels ook mee. Ook de verleende schuldhulpverlening door een andere gemeente of schuldhulpverleningsorganisatie telt mee bij het bepalen of een persoon al eerder gebruik heeft gemaakt van schuldhulpverlening.

Artikel 8. Hardheidsclausule en onvoorziene omstandigheden

Dit artikel geeft ruimte aan het Dagelijks Bestuur om in bijzondere (lid a) en/of onvoorziene (lid b) gevallen af te wijken van de regels zoals neergelegd in deze regeling. Bij de toepassing van de hardheidsclausule dient een afweging te worden gemaakt tussen de beleidsregels en de gevolgen van het handhaven van de beleidsregels voor een individueel geval. Indien het toepassen van de regeling in een individueel geval leidt tot onbillijkheden van overwegende aard, kan bij wijze van uitzondering worden afgeweken van de beleidsregels.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

De beleidsregels schuldhulpverlening treden op de dag na die van de bekendmaking in werking en worden aangehaald als “Beleidsregels schuldhulp