Regeling vervallen per 10-12-2020

Verordening winkeltijden Landgraaf 2012

Geldend van 01-01-2012 t/m 09-12-2020

Intitulé

Verordening winkeltijden Landgraaf 2012

Overwegende dat het wenselijk is in verband met de wijziging van de Winkeltijdenwet een nieuwe verordening Winkeltijden Landgraaf 2012 vast te stellen:

Gehoord de commissie Burgers/Middelen d.d. 16 november 2011;

b e s l u i t:

Artikel I Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    de wet: de Winkeltijdenwet ;

  • b.

    winkel: een winkel als bedoeld in artikel 1 van de wet;

  • c.

    feestdagen: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, eerste Kerstdag en tweede Kerstdag.

Artikel 2 Beslistermijn

  • 1. Het College beslist op een aanvraag van een ontheffing binnen acht weken.

  • 2. Het College kan de beslissing voor ten hoogste vier weken verdagen.

Artikel 3 Overdracht van de ontheffing

  • 1. Ontheffingen op grond van deze verordening zijn overdraagbaar na verkregen toestemming van het College.

  • 2. In geval van een voorgenomen overdracht van de in het eerste lid bedoelde ontheffingen, doet de houder van de ontheffing hiervan onmiddellijk schriftelijk mededeling aan het College van onder vermelding van de naam en het adres van de voorgestelde rechtverkrijgende.

Artikel 4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing

Het College kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:

  • a.

    ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;

  • b.

    veranderde omstandigheden of gewijzigde inzichten dit noodzakelijk maken in verband met het belang of de belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;

  • c.

    het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel op basis van de ontheffing gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon en leefklimaat ter plaatse;

  • d.

    de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden

    nagekomen;

  • e.

    van de ontheffing geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of, bij gebreke van een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;

  • f.

    de houder dit aanvraagt.

Artikel 5 Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon en feestdagen

Het College kan bepalen dat de vrijstelling genoemd in artikel 12 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet niet geldt voor de gehele gemeente of voor een of meer delen van de gemeente.

Artikel 6 Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur (nachtwinkels)

  • 1. Het College kan op aanvraag ontheffing verlenen van het verbod bedoeld artikel 2, eerste lid, onder c, van de wet.

  • 2. De ontheffing kan worden geweigerd indien de woonsituatie of leefsituatie, de veiligheid of de openbare orde in de omgeving van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.

Artikel 7 Toerisme

De verboden, bedoeld in artikel 2, eerste lid van de wet gelden, in verband met op de gemeente gericht toerisme, niet op zondagen, Tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, Tweede Pinksterdag en Tweede Kerstdag :

  • a.

    voor het gehele grondgebied van de gemeente Landgraaf;

  • b.

    gedurende het tijdvak van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 8 Intrekking voorgaande regeling

De Verordening winkeltijden Landgraaf 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening wordt algemeen bekend gemaakt en treedt in werking op 1 januari 2012.

Artikel 10 Citeercitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening winkeltijden Landgraaf 2012.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 1 december 2011.
 
De griffier,                                                                                                                        De voorzitter,
 

Nota-toelichting

Algemene toelichting

De winkelopenstelling is geregeld in de Winkeltijdenwet, het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet en de Winkeltijdenverordening.

De Winkeltijdenwet en het bijbehorende Vrijstellingenbesluit zijn in werking getreden op 1 juni 1996. Zij zijn de opvolger van de Winkelsluitingswet.

De Winkeltijdenwet kent andere uitgangspunten dan de Winkelsluitingswet.

Zo is gekozen voor meer keuzevrijheid van de winkelier bij de openstelling van de winkel. De winkelier heeft meer ruimte gekregen om de openstellingstijden af te stemmen op de behoefte van klanten. Daarnaast is gekozen voor ruimere bevoegdheden voor de gemeente om ook buiten de wettelijke openingstijden winkelopening toe te staan. De basisgedachte hierbij is dat aan de hand van plaatselijke omstandigheden kan worden bekeken of langere openingstijden toelaatbaar zijn.

 

Concreet komen deze uitgangspunten neer op de volgende hoofdlijnen in de Winkeltijdenwet:

-    op maandag t/m zaterdag, de werkdagen, is openstelling van de winkels toegestaan tussen 06.00 en 22.00 uur. Gemeenten mogen tijdens deze uren geen beperkingen opleggen aan de openstelling van de winkels.

-    tussen 22.00 uur en 06.00 uur is winkelopening op werkdagen niet toegestaan. Op Goede Vrijdag, Kerstavond (24 december) en Dodenherdenking (4 mei) moeten de winkels vanaf 19.00 uur dicht zijn.

-    op zon- en feestdagen is winkelopening niet toegestaan.

     

b. Gemeentelijke bevoegdheden

 

In de Winkeltijdenwet is gekozen voor ruimere bevoegdheden voor de gemeente om ook buiten de wettelijke tijden winkelopenstelling tot te staan. Deze bevoegdheden kunnen worden ingedeeld in:

     

1.   Bevoegdheden op werkdagen

Dit behelst feitelijk de mogelijkheid om op werkdagen na 22.00 uur winkelopening toe te staan (art.7 WTW) de zgn. nachtwinkels. Deze bepaling is opgenomen in de huidige Winkeltijdenverordening van de gemeente Landgraaf.

 

Tot op heden zijn er echter geen ontheffingen voor nachtwinkels verleend in de gemeente Landgraaf.

 

2.   Bevoegdheden op zon- en feestdagen

De gemeenteraad heeft ingevolge artikel 3, eerste lid van de Winkeltijdenwet de bevoegdheid om per kalenderjaar maximaal 12 zon-en feestdagen aan te wijzen als koopzondag.

 

Verder voorziet de wet in de bevoegdheid van de gemeente om in de Winkeltijdenverordening de mogelijkheid op te nemen een ontheffing te verlenen aan avondwinkels (alleen supermarkten) om op zon- en feestdagen tussen 16.00 uur en 24.00 uur geopend te zijn.

In de gemeente Landgraaf is in 2009 aan 2 supermarkten in Winkelcentrum Op de Kamp ontheffing verleend om op zondag tussen 16.00 uur en 20.00 uur de winkel geopend te hebben. Gelet op het feit dat uw raad op 1 juli 2010 heeft besloten de hele gemeente aan te wijzen als toeristische gemeente en dus iedere zondag openstelling van de winkels mogelijk was, wordt van deze ontheffing geen gebruik meer gemaakt en is deze bepaling geschrapt.

 

3.  Bevoegdheden voor specifieke situaties, toerisme en grensverkeer.

De gemeente heeft de bevoegdheid om bij verordening een vrijstelling te verlenen van het verbod om op zon-en feestdagen open te zijn vanwege op de gemeente of een deel daarvan gericht autonoom toerisme (artikel 3, derde lid, onder a). Deze vrijstelling kan worden verleend voor de gehele gemeente of een deel ervan. Hierbij geldt de wettelijke voorwaarde dat de lokale aantrekkingskracht voor toeristen niet wordt bepaald door de winkelopening. Deze bevoegdheid is uitgewerkt in artikel 7 van de Verordening winkeltijden gemeente Landgraaf 2010.

 

De gemeente heeft verder ook de bevoegdheid om voor grensoverschrijdend verkeer een vrijstelling te verlenen aan winkels in de nabijheid van grensovergangen langs daarop aansluitende doorgaande wegen.

 

Deze laatste ontheffing is geschrapt, daar de raad in de Verordening winkeltijden gemeente Landgraaf 2010 de gemeente Landgraaf heeft aangewezen als toeristische gemeente en aldus elke zondag de winkels geopend kunnen zijn.

     

4.  Overige bevoegdheden.

Het College is bevoegd om bij plotseling opkomende bijzondere omstandigheden een vrijstelling van de verplichte winkelsluiting te verlenen. Ook deze vrijstelling is in verband met het toeristisch regime geschrapt.

 

 Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet.

 

In het Vrijstellingenbesluit worden aan enkele vormen van detailhandel (bijv. apotheken, zorginstellingen, benzinestations) landelijke vrijstellingen verleend van de in de Winkeltijdenwet opgenomen verboden van openstelling. Landelijke vrijstellingen werden noodzakelijk geacht, om te voorkomen dat er verschillen zouden ontstaan in gemeenten als gemeentebesturen die vrijstellingen zouden opnemen in de Winkeltijdenverordening.

 

Handhaving

 

De controle op de naleving van de regels is in eerste instantie een taak van de plaatselijk bevoegde politie in overleg met de gemeente. De belastingdienst/Fiod-ECD wordt daarbij ingeschakeld als er een landelijke coördinatie vereist is. Uiteraard is ook bestuursrechtelijke handhaving mogelijk. 

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen

 

Voor de definitie van winkel wordt verwezen naar artikel 1 van de WTW. Daarin is een winkel gedefinieerd als: een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte, waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht.

Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2, eerste lid onder b  van de wet, te weten  Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag , Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag. Daarnaast noemt artikel 2, eerste lid onder b, WTW nog drie dagen waarop de winkels gesloten moeten zijn vanaf 19.00 uur: Goede Vrijdag, 4 mei en 24 december. Deze dagen vallen dus niet onder het begrip feestdagen. (19-uurdagen).

Koninginnedag en Bevrijdingsdag (5 mei) zijn, voor zover deze dagen niet op zondag vallen, in de wet niet meer aangemerkt als een dag waarop de winkels gesloten moeten zijn.

 

Artikel 3 Overdracht van de ontheffing

 

De bepaling bindt de overdracht van de ontheffing aan de toestemming van het College. Deze tussenkomst geeft het College de gelegenheid om inzicht te krijgen in de handel en wandel van de opvolger.

 

Artikel 6 Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur

 

Artikel 7 van de Winkeltijdenwet geeft de mogelijkheid de openingstijden op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur te reguleren. Dat kan door gebieden aan te wijzen waarin het verbod niet geldt of door vormen van detailhandel aan te wijzen waarvoor het verbod niet geldt. Ook kan in afzonderlijke gevallen ontheffing verleend worden.

De modelverordening gaat ervan uit dat voor de nachtelijke openstelling de ontheffing het belangrijkste instrument is. Per geval is dan een afweging te maken of de gewenste openstelling zich verhoudt met belangen van de woon- en leefomgeving, de veiligheid en de openbare orde.

De vrijstellingen en ontheffingen kunnen onder beperkingen en voorschriften worden verleend.

In het Vrijstellingenbesluit is voor een aantal overige vormen van detailhandel alleen de openstelling op zon en feestdagen geregeld. De openstelling van deze vormen van detailhandel op de uren tussen 22.00 en 06.00 uur op werkdagen wordt door de verordeningsbepaling geregeld.

 

Artikel 7 Toerisme

 

De grondslag van het artikel is artikel 3, derde lid, onder a van de WTW. De wet laat de keuze tussen het verlenen van vrijstelling door de raad of het op basis van de verordening verlenen van ontheffing door Burgemeester en Wethouders.

De raad heeft op 1 juli 2010 de voorkeur gegeven aan een vrijstellingsbevoegdheid welke in de verordening was opgenomen. Belangrijk voordeel van een vrijstellingsbevoegdheid ten opzichte van een ontheffingsmogelijkheid is dat winkeliers geen individuele toestemming hoeven te vragen.

De vrijstellingsbevoegdheid is een bevoegdheid waar ondernemers gebruik van kunnen maken, zonder zich daarvoor eerst afzonderlijk tot de gemeente te moeten wenden.

In het kader van deregulering wordt hiermee geen extra regeldruk opgelegd, hetgeen goed is voor ondernemers én gemeente.

De nieuwe Winkeltijdenwet (1-1-2011 inwerking getreden) heeft dit artikellid aangescherpt in die zin dat er sprake moet zijn van substantieel toerisme in de gemeente en dat de raad  bij zijn besluit nadrukkelijk de volgende belangen moet meewegen:

a. werkgelegenheid en economische bedrijvigheid in de gemeente,  waaronder mede begrepen het belang van winkeliers met weinig of geen personeel en van winkelpersoneel;

b. de zondagsrust in de gemeente, en

c. de leefbaarheid, veiligheid en de openbare orde in de gemeente.

 

Verder bepaalt de nieuwe WTW dat bij de verordening een toelichting moet worden gevoegd waarin wordt gemotiveerd dat er sprake is van toeristische aantrekkingskracht van de gemeente. De toelichting moet verder expliciet de belangen beschrijven die bij de besluitvorming zijn betrokken, in elk geval die belangen die hiervoor onder a, b en c zijn genoemd.

 

Met het navolgende gedeelte van de toelichting geeft de raad gevolg aan de motiveringsplicht als bedoeld in artikel 3 lid 7 WTW. 

 

 

Vereiste motivering met betrekking tot artikel 7 (toerisme).

 

Met dit gedeelte van de toelichting geeft de gemeenteraad gevolg aan de motiveringsplicht als bedoeld in artikel 3 lid 7 WTW. Deze motivering bevat twee onderdelen. In de eerste plaats motiveert de gemeenteraad dat is voldaan aan de voorwaarden voor toepassing van artikel 3, derde lid, onder a. In de tweede plaats wordt een grondig inzicht gegeven in de belangenafweging die aan het besluit ten grondslag ligt.

 

Toepassingsvoorwaarden

 

De gemeenteraad heeft op grond van artikel 3 lid 3 WTW de bevoegdheid om bij verordening als de onderhavige, vrijstelling te verlenen van het verbod om winkels op zon-en feestdagen geopend te hebben. Deze bevoegdheid is aan voorwaarden gebonden. Deze voorwaarden zijn gesteld in artikel 3 lid 3 onder a van de WTW.

 

Er dient binnen de gemeente Landgraaf sprake zijn van op de gemeente of een deel daarvan gericht toerisme met een substantiële omvang, mits de aantrekkingskracht voor dat toerisme geheel of nagenoeg geheel is gelegen buiten de verkoopactiviteiten die door de vrijstelling mogelijk worden gemaakt (het toerisme dient autonoom te zijn).

De vaststelling of aan deze voorwaarden is voldaan, vergt een beoordeling van alle feiten en omstandigheden van het geval, welke nauw verweven is met de specifieke situatie van de gemeente Landgraaf. De gemeenteraad heeft daarom een zekere beoordelingsvrijheid, die de rechter bij zijn toetsing behoort te respecteren.

 

De gemeenteraad stelt vast dat om de hiernavolgende redenen, aan deze toepassingsvoorwaarden is voldaan.

 

Autonoom toerisme met een substantiële omvang

 

In de gemeente Landgraaf is sprake van autonoom toerisme met een substantiële omvang. In deze gemeente is namelijk een aantal unieke toeristische trekpleisters aanwezig, op grond waarvan de gemeente Landgraaf zich onderscheidt van andere gemeenten te weten:

Snowworld, het grootste indoor winterresort ter wereld, Wereldtuinen Mondo Verde en het festivalterrein Megaland, vooral bekend van Pinkpop. Ook kan gedacht worden aan toeristische gebieden/activiteiten aan de zijde van Nieuwenhagen en Ubach over Worms, o.a. de Brunssummer- en Tevenerheide en camping de Watertoren.

De toeristische trekpleisters zijn gelegen op diverse plaatsen van de gemeente (zie bijgevoegde overzichtskaartjes).

 

Deze trekpleisters worden onder meer genoemd bij:

VVV, ANWB,  Capitool, internet (zoover, Wikipedia, vakantiewijzer.nl). De toeristische attracties van de gemeente Landgraaf maken tevens deel uit van Park Gravenrode, dat zich over de gemeente Kerkrade en Landgraaf uitstrekt. Mede door de attracties welke in Park Gravenrode gelegen zijn is Park Gravenrode in 2009 uitgeroepen tot European Destination of Excellence door de Europese Commissie en wordt de gemeente Landgraaf in het kader van de Eden Award genoemd op de europese site van Eden.

 

Daarnaast voert de gemeente Landgraaf een actief evenementenbeleid waarbij (mede) ingezet wordt op het aantrekken van toeristen. We hebben in onze stad meerdere evenementen met een landelijke uitstraling zoals: Pinkpop,  Internationale slalom-wedstrijden Snowworld (FIS) , WK wielrennen, MTB Landelijk Sport en leisure. Doel van dit beleid is om naast de bestaande evenementen meer evenementen te krijgen die het in zich hebben om Landgraaf nationaal neer te zetten als stad. Zo trekken we meer bezoekers van buiten onze stad.

 

Autonoom toerisme

 

Deze toeristische trekpleisters maken al sinds vele jaren onderdeel uit van de gemeente Landgraaf  en trekken sindsdien in toenemende mate  toeristen.

Onderzoeksbureau Etil heeft op in opdracht van de Gemeente Landgraaf op 13 oktober 2011 het onderzoeksrapport “Koopzondagen Landgraaf, Economisch en maatschappelijk draagvlak” uitgebracht (als bijlage bijgevoegd). Voor het in beeld brengen van het toerisme en economische bedrijvigheid detailhandel in Landgraaf heeft Etil gebruik gemaakt van enkele bestaande bronnen, te weten Etil (2010): Landgraaf aan het werk 2010, ZKA Consultans & Planners (2007) Gravenrode: op weg naar 2020!, ZKA Consultans & Planners (2008): Ieder zijn deel, ZKA Consultans & Planners (2008): Strategische visie op het toerisme in Parkstad, CBS Statline, Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen, Opgave toeristenbelasting Gemeente Landgraaf.

 

Uit deze rapportage blijkt dat in het rapport uit 2007 (ZKA Consultans & Planners) wordt gesproken van bijna 1,3 miljoen bezoekers en 33.000 overnachtingen in het gebied Strijthagen. Van de losse attracties zijn recentere bezoekersaantallen bekend. Zo staat Snowworld, volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen, in de topvijftig van best bezochte attracties in Nederland, te weten op de 21e plaats met 650.000 bezoekers in 2010. Daarnaast is Pinkpop jaarlijks een van de grootste popfestivals van Nederland en werd het afgelopen jaar bezocht door 66.000 bezoekers op zaterdag, 60.000 op zondag en 67.000 op maandag.  Van Mondo Verde zijn geen recente bezoekersgegevens bekend. De bovengenoemde bezoekersaantallen dienen gezien te worden in relatie tot een inwonersaantal van 38.200 inwoners.

 

Uit de bovengenoemde rapportage van Etil en de rapportage in opdracht van Stichting VVV Zuid-Limburg d.d. 14 februari 2008 “Ieder zijn deel” blijkt verder dat deze trekpleisters  in de periode 2006/2007 €100,56 miljoen aan toeristische bestedingen opgeleverd hebben, waarbij er sprake is van €14,72 miljoen in  bestedingen bij de verblijfstoeristen en € 85,84 miljoen bij de dagtoeristen.  Derhalve is gebleken dat deze trekpleisters een autonome aantrekkingskracht hebben op toeristen.

 

Dit toerisme was er, gelet op het bovenstaande, vóórdat de WTW zondagopenstelling mogelijk maakte. Dit is dan ook een bevestiging bij uitstek dat de toeristen niet komen vanwege de openstelling van de winkels, maar om de toeristische trekpleisters te bezoeken.

 

Substantiële omvang

 

Uit het bovenstaande blijkt dat er sprake is van meer dan “enig” toerisme. Dit toerisme is substantieel gelet op de navolgende cijfers ( Bron:Etil Koopzondagen Landgraaf):

 

 

-    Inkomsten toeristische sector: € 100,56 miljoen;

-    arbeidsplaatsen in de toeristische sector: 860 personen werkzaam in de toeristisch-   recreatieve sector. Dit is bijna 8% van de totale werkgelegenheid in Landgraaf;

-    overnachtingen in hotels, campings, vakantiehuizen: 37.200 in 2006/2007 met een toename in 2008. In 2008 opende Snowworld namelijk een vijfde piste en een viersterrenhotel. Mede hierdoor is het aantal overnachtingen in de afgelopen vijf jaar fors toegenomen tot 67.200 in 2010. Voor de komende jaren wordt uitgegaan van een verdere toename tot circa 98.600 overnachtingen per jaar;

-    gemeentelijke inkomsten gerelateerd aan het toerisme te weten de toeristenbelasting: € 95.698,00 (2011).

 

Nu aan de toepassingsvoorwaarden van artikel 3, derde lid, onder a, WTW, is voldaan is de gemeenteraad van Landgraaf bevoegd van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 3, lid 3 onder a gebruik te maken. In artikel 7 van deze verordening maakt de gemeenteraad van deze bevoegdheid gebruik.

 

Inventarisatie belangen

 

De gemeenteraad mag deze bevoegdheid toepassen na afweging van de daarbij betrokken belangen (artikel 3, lid 6 WTW). De gemeenteraad is verplicht in ieder geval de volgende belangen in de afweging te betrekken:

  • a.

    werkgelegenheid en economische bedrijvigheid in de gemeente, waaronder mede begrepen het belang van winkeliers met weinig of geen personeel en van winkelpersoneel;

  • b.

    de zondagsrust en ;

  • c.

    de leefbaarheid, de veiligheid en de openbare orde in de gemeente.

 

Omschrijving van de belangen

 

Economische belangen

 

In deze gemeente is sprake van veel economische bedrijvigheid. De detailhandel is zowel in termen van vestigingen als werkgelegenheid één van de belangrijkste sectoren in de Landgraafse economie. Ruim 14% van de in totaal 1.920 bedrijfsvestigingen in Landgraaf is een detailhandelsonderneming, waarmee deze sector, samen met de sector cultuur,sport, recreatie en overige dienstverlening de grootste is. Het feit dat er zowel veel winkels als cultuur, sport en recreatiefaciliteiten zijn, onderstreept nogmaals het toeristische karakter van de gemeente Landgraaf. Voor deze detailhandel is het van belang dat er veel toeristen naar Landgraaf komen om te winkelen.

 

De inwoners en de ondernemers zijn geconsulteerd over de zondagopenstelling middels het marktonderzoek dat is gedaan door het bovengenoemde onderzoeksbureau Etil. Daarbij is gebruik gemaakt van enquêtes onder winkeliers (ondernemers), winkelmedewerkers (personeel), inwoners van Landgraaf en winkelend publiek in Landgraaf.

 

De uitkomst hiervan luidt als volgt.

Meer dan de helft van de bevraagde ondernemers doet mee aan de zondagopenstelling waarbij de extra openingsuren leiden tot extra omzet ( gemiddeld 17%) en werkgelegenheid ( 19%).  

De economische effecten van de zondagopenstelling zijn derhalve aanzienlijk en van grote betekenis voor de gemeente Landgraaf. Er zijn positieve effecten op de omzet en werkgelegenheid.

 

Ondanks het feit dat niet alle ondernemers meedoen aan de koopzondag, is er wel een redelijk groot draagvlak. Slechts 15% zegt zelf tegen de koopzondag te zijn en slechts één ondernemer heeft aangekondigd bezwaar aan te tekenen tegen voortzetting van de koopzondagen in Landgraaf. De tegenstanders van de koopzondag zijn zowel ondernemers van geopende als van gesloten winkels op zondag. Onder de ondernemers die zelf niet op zondag hun winkels geopend hebben zijn meer voor-dan tegenstanders van de koopzondag.

 

Conclusie is dat de koopzondag redelijk breed gedragen wordt door de ondernemers.

 

Ook het winkelpersoneel is bevraagd. De respons op de uitgezette enquête was dermate gering dat hieraan geen conclusies verbonden kunnen worden.

Uit een recent soortgelijk onderzoek in Roermond bleek echter dat het draagvlak onder winkelpersoneel over het algemeen vrij groot is, met name onder jongeren.

Van belang daarbij is de verklaring van de vertegenwoordiger van het LDO Landgraaf dat de werkverdeling op zondag, gebaseerd is op vaste tijden, vaste mensen en vaste plaatsen. Daarmee wordt herkenbaarheid op de werkvloer gecreëerd. Het aantal personeelsleden is daardoor gestegen. Hierdoor geldt voor de overige personeelsleden dat overwerk, ongeregelde tijden e.d tot het verleden behoren.

 

Zondagsrust

 

Bij de voorgenoemde consultatie is ook expliciet gevraagd aan de inwoners in hoeverre de zondagsrust als belangrijk wordt ervaren.

Bij de vraagstelling is gedifferentieerd naar zwaar, gemiddeld, geen mening en weinig tot geen.

 

Op basis van het onderzoek onder de bewoners van Landgraaf en winkelend publiek in de winkelcentra kunnen enkele algemene conclusies getrokken worden:

er is een groot draagvlak voor de koopzondag in Landgraaf : ruim driekwart van de inwoners gaat wel eens winkelen op zondag en de meerderheid hiervan is blij met deze mogelijkheid. Bovendien geeft meer dan een kwart van degenen die nooit op zondag winkelen aan geen problemen met de koopzondag te hebben. Daarbij kan opgemerkt worden dat het draagvlak bij jongeren groter is dan bij ouderen. De jongeren werken door de week en hebben dan weinig tijd om te winkelen, maar hebben ook meer affiniteit met de 24-uurs economie. Hierdoor zou de koopzondag in de toekomst alleen maar op meer draagvlak kunnen gaan rekenen.

De eventuele verstoring van de zondagsrust is nauwelijks een factor van belang. Principiële overtuigingen spelen slechts beperkt mee.

 

Gelet op het voorgaande is naar het oordeel van de raad van een onevenredige verstoring van de zondagsrust geen sprake.

 

Leefbaarheid, veiligheid en openbare orde

 

Na raadpleging politie blijkt dat er geen meldingen binnengekomen zijn waaruit de conclusie getrokken zou kunnen worden dat er sprake is van overlast als gevolg van de zondagopenstelling. Ook bij de gemeente zijn geen klachten hierover bekend.

 

Er is derhalve naar het oordeel van de raad geen sprake van onaanvaardbare gevolgen voor de leefbaarheid, veiligheid en openbare orde.

 

Wegen van belangen

Bij de inhoudelijke afweging van de belangen heeft de gemeenteraad beleidsvrijheid. Echter, in ieder geval moeten de belangen goed worden omschreven en zo mogelijk met feitelijke gegevens worden toegelicht, hetgeen bovenstaand gebeurd is.

 

Uitkomst belangenafweging

 

Het doel van de WTW is onder meer het borgen van de zondagsrust door zondagopenstelling te verbieden. Dit is de hoofdregel. Dit belang heeft de gemeenteraad betrokken en gewogen.  Echter, dit belang is van onvoldoende gewicht gebleken, na afweging van andere betrokken belangen.

De raad is van mening dat het wenselijk is dat de toerist de mogelijkheid heeft om ook op zon- en feestdagen zijn inkopen te kunnen doen. Dit belang sluit aan op het belang van de winkeliers en bewoners van Landgraaf die voor een groot deel ook zondagopenstelling voorstaan. Daarbij speelt een rol dat het belang van de openbare orde en veiligheid, gelet op het feit dat er geen klachten of meldingen zijn geweest, voldoende is geborgd. Er is geen sprake van noemenswaardige aantasting van de leefbaarheid en veiligheid door de winkelopenstelling op zondag. Met de koopzondagen zou het juist kunnen zijn dat de levendigheid en leefbaarheid van de gemeente Landgraaf bevorderd wordt, zeker gelet op het feit dat het voormalig mijngebied een krimp- en vergrijzingsgebied is.

 

Het belang van de toeristen, de uitstraling van de gemeente Landgraaf en het belang van winkeliers en inwoners welke voorstander zijn van de zondagopenstelling heeft de raad zwaarder laten wegen dan het belang van de zondagsrust en de winkeliers en inwoners welke geen voorstander waren van de zondagopenstelling.

 

Artikel 8

In werking treden

Voorgesteld wordt de verordening in werking te laten treden op 1 januari 2012 en de huidige verordening per die datum in te trekken. Op die wijze wordt optimaal gebruik gemaakt van het overgangsrecht.