Regeling vervallen per 01-01-2021

Algemene inkoopvoorwaarden Westerkwartier

Geldend van 01-06-2010 t/m 31-12-2020

Intitulé

Algemene inkoopvoorwaarden Westerkwartier

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leek;

gelezen het advies met registratienummer 2010003553;

gelet op artikel 160, lid 1 van de Gemeentewet;

B E S L U I T :

vast te stellen de Algemene inkoopvoorwaarden Westerkwartier.

 

Hoofdstuk

Artikel Definities

In deze algemene inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:

  • a.

    Aannemer: De Opdrachtnemer van de gemeente bij de overeenkomst.

  • b.

    Acceptatie: Een door de gemeente aan de aannemer (opdrachtgever) schriftelijk gedane mededeling dat het werk naar het oordeel van de gemeente naar behoren is opgeleverd.

  • c.

    Algemene Voorwaarden: Deze Algemene Inkoopvoorwaarden die van toepassing zijn op en deel uitmaken van de Overeenkomst.

  • d.

    Bijlage: Het aanhangsel bij de Overeenkomst, dat deel uitmaakt van de Overeenkomst.

  • e.

    Derden: Niet zijnde Partijen bij de Opdracht.

  • f.

    Diensten: De door Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst ten behoeve van Opdrachtgever te verrichten werkzaamheden, niet zijnde Werken of Leveringen.

  • g.

    Westerkwartier: De gemeenten die gebruik maken van deze Algemene Voorwaarden.

  • h.

    Goederen: Te leveren stoffelijke objecten.

  • i.

    Leveringen: De door Opdrachtnemer op basis van de Overeenkomst ten behoeve van Opdrachtgever te leveren Goederen.

  • j.

    Materialen: De zaken (stoffelijke objecten) die door de aannemer worden mee- en afgeleverd, geïnstalleerd en/of gemonteerd in het kader van de uitvoering van het werk en/of in het kader van de uitvoering van de overeenkomst.

  • k.

    Offerte: Een door de aannemer schriftelijk gedaan aanbod in de zin van artikel 6: 217 Burgerlijk Wetboek (BW).

  • l.

    Opdracht: Opdracht tot het leveren van Goederen en/of het verrichten van Diensten en/of het uitvoeren van Werken.

  • m.

    Opdrachtgever(s): d Gemeente Grootegast, Leek, Marum of Zuidhorn.

  • n.

    Opdrachtnemer(s): De contractuele Opdrachtnemer (aannemer) van de Gemeente Grootegast, Leek, Marum of Zuidhorn

  • o.

    Opdrachtverlening: Een door de gemeente in de zin van artikel 6: 217 BW schriftelijk gedane aanvaarding van de offerte.

  • p.

    Overeenkomst: De Overeenkomst, onder bezwarende titel, tussen de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer tot het leveren van Goederen en/of het verrichten van Diensten en/of het uitvoeren van Werken waarop deze voorwaarden van toepassing zijn.

  • q.

    Partijen: De Opdrachtgever en Opdrachtnemer gezamenlijk.

  • r.

    Prestatie: De te verrichten Leveringen van Goederen en/of het verrichten van Diensten en/of het uivoeren van Werken.

  • s.

    Uitnodiging: Een schriftelijk verzoek van de gemeente aan de aannemer om een offerte uit te brengen.

  • t.

    Werken: Het product van bouw- dan wel wegenbouwkundige werken in hun geheel - niet zijnde leveringen of diensten - dat er toe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen.

Artikel 1 Algemeen

  • 1. Deze inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, opdrachten en overeenkomsten met betrekking tot de levering van goederen en/of diensten en/of aannemen van werken van de gemeenten Westerkwartier (hierna te noemen Opdrachtgever) door de leverancier/ aannemer (hierna te noemen Opdrachtnemer).

  • 2. Afwijkingen op deze Algemene Voorwaarden zijn slechts rechtsgeldig indien en voorzover zij tussen Partijen uitdrukkelijk schriftelijk zijn overeengekomen.

  • 3. De toepasselijkheid van eventuele Algemene Voorwaarden of andere voorwaarden van de Opdrachtnemer wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

  • 4. Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven.

  • 5. Indien de Opdrachtnemer derden inschakelt bij de uitvoering van een overeenkomst, zoals een onderaannemer, toeleverancier dan zal Opdrachtnemer van deze derden bedingen dat zij eveneens aan deze algemene voorwaarden zullen zijn gebonden. Onder uitsluiting van voorwaarden van (deze) derden.

  • 6. Indien en voorzover van belang gelden in aanvulling op deze algemene voorwaarden de bijzondere voorwaarden van de Wet ketenaansprakelijkheid en de Verleggingsregeling belasting toegevoegde waarde (btw).

  • 7. Waar in deze algemene voorwaarden wordt gesproken over ‘schriftelijk’ bevestigen, verwerpen of anderszins reageren, wordt daaronder ook het gebruik van de fax verstaan. Het gebruik van e-mail en andere communicatiemiddelen valt hier echter slechts onder indien dit uitdrukkelijk, schriftelijk, door de gemeente is toegestaan.

Artikel 2 Totstandkoming van de overeenkomst

  • 1. De Overeenkomst is tot stand gekomen, indien een schriftelijke onherroepelijke aanbieding van de Opdrachtnemer door de Opdrachtgever, dan wel een daartoe bevoegd organisatieonderdeel van de Opdrachtgever, schriftelijk is aanvaard of hetgeen overeengekomen is op andere wijze door Partijen schriftelijk is bevestigd.

  • 2. De Opdrachtgever kan aan de wederpartij het gebruik van een bepaald formulier voor de opdrachtbevestiging en een termijn, waarbinnen deze bij de gemeente moet zijn terugontvangen voorschrijven.

  • 3. Bij afroepcontracten komt de Overeenkomst tot stand telkens op het moment dat de opdracht voor een (deel)levering, binnen het kader van de afroepovereenkomst, door de gemeente wordt verzonden.

Artikel 3 Prijs

  • 1. De overeengekomen prijs is exclusief omzetbelasting (BTW) doch inclusief alle kosten en rechten, transport(verzekering), adequate verpakking, reis- en verblijfkosten, keuringen, beproevingen, certificaten, gebruiksaanwijzingen in de Nederlandse of Engelse taal, en dergelijke. De overeengekomen prijs is vast voor de duur van de overeenkomst en luidt in euro’s.

  • 2. De prijzen zijn gebaseerd op de leveringsconditie Franco Inclusief Rechten(Delivery Duty Paid) op de overeengekomen plaats van levering.

Artikel 4 Uitbesteding aan derden

  • 1. Indien de Opdrachtnemer een Opdracht krijgt te vervullen die ook Prestaties op een ander dan zijn eigen vakgebied met zich meebrengen, kan de Opdrachtnemer nadat toestemming is verkregen van de Opdrachtgever voor eigen rekening en risico daarvoor andere deskundigen inschakelen.

  • 2. Bij het uitvoeren van de Overeenkomst kan de Opdrachtnemer slechts na schriftelijke toestemming van Opdrachtgever gebruik maken van de Diensten van Derden. Deze toestemming wordt niet op onredelijke gronden onthouden. Aan de toestemming kunnen door Opdrachtgever voorwaarden worden verbonden.

  • 3. De door Opdrachtgever verleende toestemming laat onverlet de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor de nakoming van de krachtens de Overeenkomst op hem rustende verplichtingen en de krachtens de belasting- en sociale verzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen. De Opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen elke aansprakelijkheid inzake de Wet Ketenaansprakelijkheid.

Artikel 5 Betaling en factuur

  • 1. De betaling zal geschieden binnen 30 dagen, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen, nadat de Opdrachtgever de goederen en de facturen heeft ontvangen, onverminderd het bepaalde over kwaliteit, garantie en keuring in deze voorwaarden. De Opdrachtgever is gerechtigd betaling uit te stellen totdat de Opdrachtnemer aan al zijn openstaande verplichtingen heeft voldaan.

  • 2. Betaling van de leverantie ontslaat de Opdrachtnemer niet van enige garantie en/of aansprakelijkheid zoals deze voortvloeit uit de tussen partijen gesloten overeenkomst.

  • 3. Opdrachtnemer zal de door Opdrachtgever te betalen bedragen factureren en de factuur aan Opdrachtgever in tweevoud toezenden onder vermelding van in ieder geval de factuurdatum, het nummer van de opdracht, het factuuradres en het artikelnummer gespecificeerd naar het aantal.

  • 4. Kredietbeperkingstoeslagen van de Opdrachtnemer worden door de Opdrachtgever niet aanvaard.

  • 5. De Opdrachtnemer is verplicht op de factuur en begeleidende bescheiden het opdrachtnummer van de Opdrachtgever, alsmede de factuurdatum, factuuradres, omschrijving van het geleverde incl. artikelnummer waar mogelijk, de locatie van het geleverde. Bij niet-vermelding van één of meerdere, of andere relevante, gegevens wordt de betalingsverplichting opgeschort totdat de bedoelde gegevens zijn vermeld. Van het ontbreken van deze gegevens wordt de Opdrachtnemer zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.

  • 6. De bij de goederen behorende bescheiden, zoals certificaten, attesten, paklijsten, instructieboeken, reservedelen lijsten, onderhoudsvoorschriften en dergelijke dienen met de op- of aflevering van de goederen meegeleverd te worden. Indien de bij de goederen behorende bescheiden ontbreken heeft Opdrachtgever het recht de betaling op te schorten.

  • 7. Betaling door de Opdrachtgever houdt op geen enkele wijze afstand van enig recht in.

Artikel 6 Levering en verpakking van goederen

  • 1. De levering zal geschieden conform de toepasselijke bepalingen van ‘Incoterms’, laatste versie, uitgegeven door de internationale Kamer van Koophandel.

  • 2. Indien de Opdrachtgever, voordat de levering heeft plaatsgevonden, verlangt dat de Goederen op een andere dan in de order vermelde plaats worden geleverd, is de Opdrachtnemer verplicht hieraan te voldoen.

  • 3. De Opdrachtgever heeft het recht, niet overeengekomen deellevering(en) voor rekening en risico van de Opdrachtnemer te retourneren. In geval niet overeengekomen hoeveelheden worden afgeleverd en de afwijking is groter dan in de betreffende branche gebruikelijk, is de Opdrachtgever gerechtigd het meerdere en in geval van minder de gehele aflevering te weigeren en/of voor rekening en risico van de Opdrachtnemer te retourneren.

  • 4. De Opdrachtnemer dient ernaar te streven de goederen zo milieuvriendelijk mogelijk te verpakken.

  • 5. Retourzending van de leenemballage geschiedt voor rekening en risico van de Opdrachtnemer naar een door deze op te geven bestemming.

  • 6. De Opdrachtnemer is er voor verantwoordelijk dat de (inter)nationale voorschriften inzake verpakking en vervoer door hem alsmede door de namens hem gecontracteerde vervoerders worden nageleefd.

Artikel 7 Tijdstip van aflevering van goederen

  • 1. Aflevering vindt plaats op de overeengekomen plaats van bestemming en op het in de Overeenkomst bepaalde tijdstip.

  • 2. De levertijd vangt aan op de dag waarop door de Opdrachtgever schriftelijk of per telefax de Opdracht wordt gegeven; in geval van mondelinge of telefonische Opdracht(en), de dag waarop de Opdrachten schriftelijk of per telefax word(t)(en) bevestigd.

  • 3. De in de order vermelde levertijd is bindend en geldt als een fatale termijn. Indien de Opdrachtnemer een overschrijding van de levertijd verwacht zal hij dit zonder uitstel schriftelijk onder opgaaf van reden aan de Opdrachtgever mededelen, onverminderd het bepaalde in lid 4.

  • 4. Indien de Opdrachtnemer op enigerlei wijze vervroegd wenst na te komen, is daarvoor schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever vereist. Indien vervroegd wordt nagekomen zal betaling na ontvangst van de factu(u)r(en) plaatsvinden conform de overeengekomen betalingstermijn(en). Onverminderd het bepaalde over kwaliteit, garantie en keuring in deze voorwaarden. Zie ook artikel 5.1.

  • 5. Indien de Opdrachtgever tijdig aan de Opdrachtnemer kenbaar maakt dat zij om welke reden dan ook niet in staat is de Goederen in ontvangst te nemen op het overeengekomen tijdstip, en deze gereed zijn voor verzending, zal de Opdrachtnemer op eigen kosten de zaken bewaren, beveiligen, en alle redelijke maatregelen treffen om achteruitgang in de kwaliteit te voorkomen, totdat zij geleverd zijn, een en ander tenzij dit in redelijkheid niet van de Opdrachtnemer kan worden gevergd. De Opdrachtnemer komt niet in schuldeiserverzuim door uitstel van aflevering.

  • 6. Uitstel van aflevering als bedoeld in het zesde lid van dit artikel geeft de Opdrachtnemer nimmer aanspraak op verhoging van de overeengekomen prijs. De Opdrachtnemer kan bij een uitstel van aflevering alleen aanspraak maken op vergoeding van gevolgschade indien er aan de zijde van de Opdrachtgever sprake is van opzet, grove schuld of extreme nalatigheid.

  • 7. Het risico van verlies of beschadiging van de goederen, die voorwerp zijn van een overeenkomst, gaat op Opdrachtgever over op het moment waarop deze in de feitelijke beschikkingsmacht van Opdrachtgever gebracht zijn.

Artikel 8 Kwaliteit, garantie en keuring

  • 1. De Opdrachtnemer garandeert dat alle geleverde goederen, prestaties en toebehoren voldoen aan de algemeen geldende specificaties, voorts dat zij met goed vakmanschap vervaardigd zijn, van goede kwaliteit zijn, vrij van constructie-, fabricage- en materiaalfouten zijn en dat hun werking voldoet aan de door de Opdrachtgever gestelde normen en specificaties en aan de in Nederland geldende wetten of andere van overheidswege gegeven voorschriften, zoals die onder andere met betrekking tot de gezondheid, milieuhygiënische- en elektromagnetische storingen gelden.

  • 2. Afhankelijk van de soort geleverde goederen en/of prestaties dient na op- of aflevering een garantietermijn overeengekomen te worden tussen de Opdrachtgever en de Opdrachtnemer van ten minste 12 maanden.

  • 3. Deze garantie laat onverlet de aansprakelijkheid van de Opdrachtnemer zoals opgenomen in artikel 9.

  • 4. De Opdrachtgever is te allen tijde gerechtigd tot keuring van de goederen. De keuring kan plaatsvinden zowel voorafgaand aan de levering als tijdens of na de levering.

  • 5. Bij afkeuring na de levering wordt de levering geacht niet te hebben plaatsgevonden en blijft het risico en eigendom bij de Opdrachtnemer.

  • 6. Bij afkeuring zijn alle daardoor veroorzaakte kosten voor rekening van de Opdrachtnemer

  • 7. En heeft de Opdrachtgever het recht om, onverminderd al zijn overige rechten, waaronder opschorting van betaling, de Opdrachtnemer alsnog in de gelegenheid te stellen om voor behoorlijke levering te zorgen.

  • 8. De Opdrachtnemer verbindt zich alle gebreken die zich aan de geleverde goederen en/of diensten voordoen na de levering of voltooiing en gedurende een in de opdracht dan el Overeenkomst bepaalde periode vanaf de ingebruikstelling van het object waaraan of waarvoor de levering verricht is voor haar rekening binnen de door de Opdrachtgever bij aanzegging gestelde redelijke termijn weg te nemen door herstel, vervanging of aanvulling, tenzij blijkt dat deze gebreken het gevolg zijn van een normale slijtage of onoordeelkundig gebruik.

  • 9. Voornoemde periode wordt verlengd met het aantal dagen dat van het object waaraan of waarvoor de levering of prestatie is verricht geen gebruik kon worden gemaakt wegens het wegnemen van de gebreken in de geleverde goederen of diensten.

  • 10. Bij gehele of gedeeltelijke vervanging van de geleverde goederen of diensten, begint voor het vervangen deel de hiervoor gemelde periode opnieuw te lopen. De Opdrachtnemer blijft aansprakelijk voor verborgen gebreken die eerst na voornoemde periode blijken. Gehele of gedeeltelijke vervanging leidt in geen enkel geval tot het verlies voor de Opdrachtgever van rechten en aanspraken die zij met betrekking tot de (gedeeltelijk) vervangen goederen en/of diensten had.

Artikel 9 Aansprakelijkheid

  • 1. De Opdrachtnemer, die toerekenbaar tekort komt in de nakoming van zijn verplichting(en), is tegenover de Opdrachtgever, alsmede zijn personeel, door de Opdrachtgever ingeschakelde hulppersonen en vennootschappen, aansprakelijk voor vergoeding van alle geleden en/of te lijden schade.

  • 2. De Opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen eventuele aanspraken van derden op vergoeding van schade op grond van aansprakelijkheid als bedoeld in het vorige lid.

Artikel 10 Verzekering

Opdrachtnemer verplicht zich vanaf het aangaan van de Overeenkomst voor de uitvoering van de Overeenkomst afdoende verzekerd te zijn en zich verzekerd te houden voor beroepsaansprakelijkheid en andere aansprakelijkheden die van toepassing zijn.

Artikel 11 Intellectuele eigendom

  • 1. De Opdrachtnemer garandeert dat de gekochte diensten, goederen en toebehoren vrij zijn van alle bijzondere lasten en beperkingen, zoals bijvoorbeeld octrooirechten, merkrechten, modelrechten, auteursrechten of andere rechten van derden.

  • 2. De Opdrachtnemer vrijwaart de Opdrachtgever tegen alle aanspraken van derden, die verband kunnen houden met enige schending van de Opdrachtnemer van het in lid 1 gestelde en zal de Opdrachtgever alle schade vergoeden die daarvan het gevolg is.

  • 3. Ten aanzien van de door de Opdrachtgever verstrekte tekeningen, ramingen, schema’s, ontwerpen en dergelijke behoudt de Opdrachtgever zich het eigendoms- en auteursrecht voor. Deze mogen zonder de uitdrukkelijke toestemming van Opdrachtgever noch geheel noch gedeeltelijk worden gekopieerd en of aan derden worden getoond of ter hand gesteld, of door de Opdrachtnemer worden gebruikt ter vervaardiging van goederen of uitvoering van werken waarop deze betrekking heeft.

Artikel 12 Cessieverbod en verrekening

  • 1. Partijen zijn niet gerechtigd de uit de Overeenkomst voortvloeiende rechten en verplichtingen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij aan een derde over te dragen, te vervreemden of te bezwaren, dit met uitzondering van het recht op honorarium. Partijen kunnen aan deze toestemming voorwaarden verbinden.

  • 2. Alleen met voorafgaande schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever is Opdrachtnemer gerechtigd om rechten met betrekking tot de Overeenkomst binnen het concern over te dragen bij een overname of bij een overdracht van de aandelen. Indien Opdrachtnemer het voornemen heeft een dergelijke situatie te creëren of een dergelijke situatie voorziet, meldt hij dit terstond aan de Opdrachtgever.

  • 3. De Opdrachtgever is steeds bevoegd, al hetgeen de Opdrachtgever schuldig is aan de Opdrachtnemer, te verrekenen met hetgeen de Opdrachtnemer, al dan niet opeisbaar, onder voorwaarde of tijdsbepaling aan de Opdrachtgever schuldig is/zijn. De Opdrachtnemer is tot enige verrekening slechts bevoegd na schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever.

Artikel 13 Geheimhouding en contacten met de pers

  • 1. Opdrachtnemer heeft kennisgenomen van het bepaalde in artikel 2 lid 5 van de Algemene wet bestuursrecht. Opdrachtnemer zal ervoor zorgdragen dat de personen, die zijn belast met de uitvoering van de Overeenkomst, eveneens worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, zal ieder der Partijen informatie en gegevensdragers die haar ter beschikking staan niet aan Derden kenbaar maken.

  • 2. Partijen verplichten zich over en weer tot geheimhouding van al hetgeen hen in verband met de uitvoering van de Overeenkomst aan informatie wordt verschaft. Zij verplichten zich over en weer deze informatie slechts te gebruiken in het kader de uitvoering van de Overeenkomst. Dit houdt onder meer in dat zij deze informatie niet aan Derden zullen verstrekken, niet zullen kopiëren anders dan noodzakelijk ter uitvoering van de Overeenkomst, alsmede dat zij geen commercieel gebruik zullen maken van de informatie.

  • 3. Partijen zullen ervoor zorg dragen dat de in het voorgaande lid omschreven verplichtingen nauwkeurig worden nageleefd door allen die voor hen werkzaam zijn, inclusief de door hen ingeschakelde Derden in de zin van deze Overeenkomst.

  • 4. De verplichtingen genoemd in de voorgaande leden gelden niet voor zover de betreffende informatie:

    • i)

      aantoonbaar reeds in het bezit was van één van de Partijen op het moment dat die informatie aan die partij werd verstrekt;

    • ii)

      van algemene bekendheid is of is geworden en deze bekendheid niet het gevolg is van de niet- nakoming door één der Partijen van de verplichting als omschreven in dit artikel;

    • iii)

      zonder verplichting tot geheimhouding is meegedeeld aan één der Partijen door een derde die het recht had die informatie te verstrekken;

    • iv)

      op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur dient te worden verstrekt;

    • v

      die met toestemming van de Opdrachtnemer aan Derden ter beschikking wordt gesteld, al dan niet onder voorwaarden.

  • 5. Opdrachtnemer conformeert zich aan de werkwijze van de Opdrachtgever ten aanzien van het informeren van de pers. Dit houdt in dat de Opdrachtnemer geen informatie mag verstrekken aan de pers die verband houdt met de aan de Opdrachtnemer verleende Opdracht door de Opdrachtgever, zonder medeweten van de Opdrachtgever. Wanneer de pers de Opdrachtnemer benadert, dient de Opdrachtnemer voor beantwoording allereerst contact op te nemen met de woordvoerder van Opdrachtgever die gerechtigd is in deze de Opdrachtgever te vertegenwoordigen. Vervolgens maakt de Opdrachtnemer met hem afspraken over verdere afhandeling van het verzoek van de pers.

  • 6. Mocht de Opdrachtnemer de woordvoerder of zijn achtervang niet kunnen bereiken dan dient de Opdrachtnemer het verzoek te bespreken met de contactpersoon van de betrokken dienst.

  • 7. Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van hun overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk als dit door de andere partij is medegedeeld of als dit voortvloeit uit de aard van de informatie. Het is de Opdrachtnemer verboden bedoelde informatie aan te wenden voor eigen gebruik of gebruik door derden.

Artikel 14 Wijzigingen

  • 1. De Opdrachtgever is op redelijke gronden gerechtigd te verlangen dat de ordergrootte en/of de hoedanigheid van de te leveren goederen en/of prestaties word(t)(en) gewijzigd. De Opdrachtgever is gerechtigd modificaties aan te brengen in tekeningen, modellen, instructies, specificaties en dergelijke met betrekking tot de te leveren goederen en/of prestaties.

  • 2. De Opdrachtnemer is verplicht de in het vorige lid bedoelde hulpmiddelen voorzover mogelijk te merken als herkenbaar eigendom van de Opdrachtgever, deze in goede staat te houden en voor zijn risico te nemen, zolang de Opdrachtnemer ten aanzien van die hulpmiddelen als houder optreedt.

  • 3. Indien een wijziging, naar het oordeel van de Opdrachtnemer, gevolgen heeft voor de overeengekomen prijs en/of de levertijd zal de Opdrachtnemer, alvorens aan die wijziging gevolg te geven, de Opdrachtgever hieromtrent zo spoedig mogelijk doch ten hoogste binnen 8 dagen na de kennisgeving van de verlangde wijziging schriftelijk informeren. Indien deze gevolgen voor de prijs en/of de levertijd naar het oordeel van de Opdrachtgever onredelijk zijn ten opzichte van de aard en de omvang van de verlangde wijziging heeft de Opdrachtgever het recht de overeenkomst te ontbinden, tenzij dit gelet op de omstandigheden onredelijk zou zijn.

  • 4. De Opdrachtnemer mag geen wijzigingen aanbrengen of uitvoeren zonder schriftelijke order of schriftelijke toestemming van de Opdrachtgever.

  • 5. Indien de Opdrachtnemer van mening is dat er meer uren en/of kosten moeten worden gemaakt dan is overeengekomen, is deze gehouden dit de Opdrachtgever zo spoedig mogelijk schriftelijk te melden. Pas na schriftelijke accordering daarvan door de Opdrachtgever is er sprake van meerwerk dat voor betaling in aanmerking komt.

  • 6. De opdrachtnemer is zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gemeente niet gerechtigd de personen, die zijn belast met de uitvoering van de diensten, tijdelijk of definitief te vervangen, tenzij anders is overeengekomen in de overeenkomst. De gemeente zal haar toestemming niet op onredelijke gronden weigeren, en is gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te verbinden. De voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven zullen bij vervanging niet verhoogd worden. De inwerkkosten zijn voor rekening van de opdrachtnemer.

  • 7. Als de Opdrachtgever andere personen wenst voor de uitvoering van de overeenkomst, omdat zij meent dat dit van belang is voor een goede uitvoering van de overeenkomst, deelt zij dit schriftelijk mee aan de opdrachtnemer, onder opgave van redenen. De Opdrachtnemer zal zo spoedig mogelijk voor adequate vervanging zorgdragen. Indien de aard van de opdracht niet wijzigt zullen ook in dit geval de voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven niet verhoogd worden.

  • 8. Bij een vervanging van de personen, bedoeld in lid 6 en lid 7 van dit artikel, dienen personen beschikbaar te worden gesteld die qua deskundigheid, opleiding en ervaring in ieder geval gelijkwaardig zijn aan de oorspronkelijk ingezette personen.

Artikel 15 Ontbinding

  • 1. Onverminderd alle andere rechten kan de Opdrachtgever een overeenkomst geheel of gedeeltelijk ontbinden indien door de Opdrachtnemer of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon, die behoort tot het personeel van de Opdrachtgever of een van zijn vertegenwoordigers.

  • 2. Alle vorderingen, die de Opdrachtgever in deze gevallen op de Opdrachtnemer mocht hebben of verkrijgen, zijn terstond en ten volle opeisbaar.

  • 3. Ingeval de Opdrachtgever of de Opdrachtnemer door overmacht langer dan dertig dagen verhinderd is een overeenkomst na te komen kan zowel de Opdrachtgever als de Opdrachtnemer door middel van een schriftelijke verklaring de overeenkomst ontbinden tegen vergoeding van de pro-rata prijs voor de reeds geleverde zaken of prestaties.

  • 4. Indien de opdrachtnemer (voorlopige) surséance van betaling aanvraagt of hem (voorlopige) surséance van betaling wordt verleend, zijn faillissement aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard, dan wel indien er beslag gelegd wordt op registergoederen of essentiële onderdelen van de bedrijfsvoering van de opdrachtnemer die een belemmering kunnen vormen voor de uitvoering en de nakoming van de overeenkomst, of de rechtspersoon wijzigt door overname of een overdracht van de aandelen, heeft de gemeente het recht de opdrachtnemer aan te zeggen, dat zij de overeenkomst onmiddellijk doet eindigen, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd het recht van de gemeente om vergoeding van kosten en/of schaden, in welke vorm of mate dan ook, te eisen.

Artikel 16 Tekortkoming in de nakoming (wanprestatie)

Indien één der partijen tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst, kan de andere partij hem in gebreke stellen. De nalatige partij is echter onmiddellijk in verzuim als nakoming van de desbetreffende verplichtingen, anders dan door overmacht, binnen de overeengekomen termijn reeds blijvend onmogelijk is. De ingebrekestelling geschiedt schriftelijk per aangetekende brief, waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn wordt gegund om alsnog haar verplichtingen na te komen. Deze termijn is een fatale termijn. Indien nakoming binnen deze termijn uitblijft, is de nalatige partij in verzuim. De andere partij is naar keuze bevoegd:

  • i)

    tot beëindiging van de overeenkomst over te gaan;

  • ii)

    nakoming van de overeenkomst te vorderen, tenzij de desbetreffende partij uitdrukkelijk en schriftelijk met de niet-nakoming heeft ingestemd;

  • iii)

    de levering voor rekening van de nalatige partij te voltooien of te doen voltooien, onverminderd het recht van de andere partij op schadevergoeding.

Artikel 17 Overmacht

  • 1. Indien een overmachtsituatie zich voordoet is de partij aan wiens zijde de overmachtssituatie zich voordoet, verplicht dit onmiddellijk schriftelijk te melden aan de andere partij. Die andere partij heeft na ontvangst van deze kennisgeving het recht de overeenkomst tussentijds te beëindigen, dan wel in overleg met de andere partij een periode vast te stellen waarin partijen de nakoming van overeengekomen verplichtingen opschorten in afwachting van het eventueel opheffen van de overmachtsituatie. Indien de in overmacht verkerende partij na afloop van de overeengekomen periode ten gevolge van overmacht niet kan nakomen c.q. tekort schiet in zijn verplichtingen op grond van deze bepalingen, heeft de andere partij het recht de overeenkomst door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang buiten rechte te ontbinden, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

  • 2. Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: onvoldoende beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel, ziekte van personeel, stakingen, verlate aanlevering of ongeschiktheid van materialen of van de programmatuur, voor zover deze omstandigheden zich voordoen aan de zijde dan wel door toedoen van de partij die niet nakomt c.q. tekortschiet. Voorts wordt niet onder overmacht begrepen het niet nakomen dan wel tekortschieten van door de opdrachtnemer ingeschakelde derden, en/of liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van de opdrachtnemer of de door hem ingeschakelde derden.

Artikel 18 Personeel

De partijen zijn niet gerechtigd zonder schriftelijke toestemming van de andere partij tijdens de uitvoering van de overeenkomst en/of binnen één jaar na beëindiging daarvan, personeel van de andere partij in dienst te nemen, noch met dat personeel over indiensttreding te onderhandelen. Deze toestemming wordt niet zonder redelijke grond onthouden.

Artikel 19 Vervolgopdrachten

De opdrachtnemer kan aan de overeenkomst geen enkel recht ontlenen voor het aangaan van een vervolgopdracht. De opdrachtnemer is verplicht er zorg voor te dragen dat de rechten van de gemeente ten aanzien van het verlenen van vervolgopdrachten op generlei wijze worden beperkt door de toepasselijkheid van rechten van de opdrachtnemer of derden, zoals bijvoorbeeld - niet zijnde limitatief bedoeld - octrooirecht, intellectuele eigendomsrechten en verplichte protocollen, anders dan voor aanvang van de overeenkomst door de opdrachtnemer aan de gemeente kenbaar is gemaakt.

Artikel 20 Toepasselijk recht

  • 1. Op de Overeenkomst is Nederlands recht van toepassing. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag wordt hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.

  • 2. Alle geschillen die tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer bestaan zullen uitsluitend worden berecht door de bevoegde rechter in het arrondissement waar Opdrachtgever is gevestigd.

    Lid 2 laat onverlet:

    • i)

      de bevoegdheid van de gemeente om voor beslechting van een geschil te kiezen voor de volgens de wet bevoegde rechter;

    • ii)

      de bevoegdheid van partijen om bij overeenkomst een geschil aan arbitrage te onderwerpen.

Artikel 21 Slotbepaling

  • 1. Opdrachten tot levering van Goederen en/of Diensten en/of het uitvoeren van Werken worden uitsluitend schriftelijk verstrekt.

  • 2. De Opdrachtgever kan nadere aanwijzingen geven voor de uitvoering van de Overeenkomst.

Hoofdstuk Aanvullende voorwaarden voor het aannemen van werken

Artikel 22 ARW 2005

Het aanbestedingsreglement voor de uitvoering van bouwwerken (ARW 2005) of daarmee vergelijkbare voorwaarden vinden slechts toepassing wanneer daarnaar verwezen wordt in de overeenkomst.

Artikel 23 Onderaannemers

  • 1. Door de aannemer in te schakelen onderaannemers behoeven de voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de gemeente.

  • 2. De gemeente is te allen tijde bevoegd om haar goedkeuring met betrekking tot onderaannemers in te trekken indien tijdens de door hen uit te voeren werkzaamheden aan de gemeente blijkt dat zij niet in staat zijn het werk of een deel van het werk volgens de overeenkomst uit te voeren.

Artikel 24 Leiding en toezicht

  • 1. De in het kader van de (uitvoering van de) overeenkomst c.q. het werk in te schakelen (natuurlijke en rechts)personen staan onder leiding en toezicht van de aannemer. De gemeente draagt terzake op geen enkele wijze verantwoordelijkheid noch aansprakelijkheid.

  • 2. De aannemer vrijwaart de gemeente voor eventuele jegens de gemeente ingestelde ‘werknemers-aanspraken’ in de meest ruime zin van - in het kader van de (uitvoering van de) overeenkomst c.q. het werk in te schakelen - natuurlijke personen.

Artikel 25 Directievoering door derde(n)

De gemeente is te allen tijde bevoegd een of meer door haar in te schakelen derde(n) te benoemen als degene(n) die belast is/zijn met de directievoering over het werk.

Artikel 26 Waarschuwingsplicht aannemer

  • 1. Het werk is nader omschreven in een door of in opdracht van de gemeente vervaardigd(e) bestek, programma van eisen, of opdrachtomschrijving.

  • 2. Op de aannemer rust een waarschuwingsplicht voor alle hem - vanwege zijn deskundigheid - op te vallen tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten in het bestek/programma van eisen/opdracht omschrijving als bedoeld in lid 1 van dit artikel. Voorts rust op de aannemer een waarschuwingsplicht voor alle tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten in door de gemeente aan de aannemer verstrekte aanwijzingen en goedkeuringen die de aannemer mede gelet op de door de gemeente van de aannemer en zijn (eventuele) onderaannemers verlangde deskundigheid hadden dienen op te vallen.

  • 3. Bij het negeren van de in lid 2 van dit artikel bedoelde waarschuwingsplicht(-en) is de aannemer zelf aansprakelijk voor de betreffende tegenstrijdigheden, onjuistheden en fouten.

Artikel 27 Ketenaansprakelijkheid

  • 1. De aannemer vrijwaart de gemeente voor aanspraken van het UWV (Uitvoeringsinstantie Sociale Verzekeringen) of de Ontvanger der Rijksbelastingen in verband met de betaling door de aannemer of diens onderaannemers van loonbelasting, premies volksverzekeringen en premies sociale verzekeringen die verschuldigd worden in verband met het werk. De gemeente is te allen tijde bevoegd voornoemde loonbelasting en premies van de aanneemsom in te houden en rechtstreeks aan het UWV (Uitvoeringsinstantie Sociale Verzekeringen) en/of de Ontvanger der Rijksbelastingen te voldoen.

  • 2. De aannemer zal het daarmee verband houdende gedeelte van facturen van zijn onderaannemers uitsluitend storten op geblokkeerde (G-) rekeningen van zijn onderaannemers, dan wel - indien zulks tussen hen is overeengekomen- direct aan de betreffende Uitvoeringsinstantie Sociale Verzekeringen dan wel de Ontvanger en de aannemer zal er op toezien dat de onderaannemers hun onderaannemers op een zelfde wijze zullen betalen.

  • 3. De gemeente heeft te allen tijde het recht de door de aannemer terzake van het werk verrichte werkzaamheden verschuldigde loonbelasting, premies volksverzekeringen en premies sociale verzekeringen waarvoor de gemeente als eigenbouwer ingevolge de Wet Ketenaansprakelijkheid hoofdelijk aansprakelijk is, aan de aannemer te betalen door storting op diens geblokkeerde (G-) rekening.

Artikel 28 Bankgarantie

Tot meerdere zekerheid voor de nakoming van de verplichtingen van de aannemer uit de overeenkomst, kan de gemeente een bankgarantie van de aannemer verlangen.

Artikel 29 Kabels en leidingen

  • 1. De aannemer dient zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt op de hoogte te stellen van alle relevante feiten en omstandigheden - derhalve ook de ligging van kabels en leidingen - op het terrein en/of in de gebouwen waar het werk zal worden uitgevoerd.

  • 2. De aannemer zal voor zijn rekening en risico en in overleg met zowel de bevoegde bestuursorganen als de beheerders en vergunninghouders van de kabels en leidingen, alle maatregelen treffen, inclusief het verleggen van kabels en leidingen en het verkrijgen van de vereiste publiekrechtelijke en privaatrechtelijke medewerking(-en) en goedkeuring(en), die nodig zijn om het werk ongestoord te kunnen uitvoeren. De aannemer zal tijdig zorg dragen voor de noodzakelijke meldingen bij het Kabel- en Leidingen informatie Centrum (KLIC) in de regio waar het werk wordt uitgevoerd.

Artikel 30 Kwaliteit van het werk en de materialen

  • 1. Het door de aannemer op te leveren werk moet aan de overeenkomst beantwoorden. Zulks wordt gegarandeerd door de aannemer.

  • 2. Voor zover geen nadere omschrijving van de aan de materialen te stellen eisen is gegeven, dienen zij in ieder geval steeds van goede kwaliteit te zijn en ten minste aan de gebruikelijke eisen van kwaliteit, veiligheid, deugdelijkheid, doelmatigheid en professionaliteit te voldoen. De gemeente krijgt te allen tijde materialen en werken geleverd welke van een professionele aannemer verwacht mogen worden.

  • 3. De aannemer garandeert dat de materialen geheel compleet en voor gebruik gereed zijn. Eventuele door de gemeente benodigde onderdelen, hulpmaterialen, gereedschappen, reservedelen, gebruiksaanwijzingen en instructieboeken worden door de aannemer mee- en afgeleverd.

Artikel 31 ‘State of the art’

  • 1. De aannemer garandeert dat hij en zijn personeel gedurende de gehele duur van de overeenkomst beschikken over voldoende expertise en professionaliteit als nodig is om op een hoogwaardige manier uitvoering te (kunnen) geven aan de overeenkomst.

  • 2. De aannemer garandeert dat hij en zijn personeel gedurende de duur van de overeenkomst over voldoende actuele kennis van vaktechniek(-en) bezitten teneinde op een hoogwaardige manier uitvoering te (kunnen) geven aan de overeenkomst.

Artikel 32 (Overige) Garanties

  • 1. De aannemer garandeert dat het werk wordt uitgevoerd met inachtneming van alle relevante wettelijke bepalingen c.q. vereisten betreffende onder andere arbeidsomstandigheden, kwaliteit, veiligheid, milieu en gezondheid.

  • 2. De aannemer garandeert en ziet daar uitdrukkelijk op toe dat hij en zijn personeel te allen tijde alle door decentrale overheid en de gemeente vastgestelde relevante wet- en regelgeving - bijvoorbeeld betreffende arbeidsomstandigheden, kwaliteit, veiligheid, milieu en gezondheid - zullen naleven bij de uitvoering van de overeenkomst.

  • 3. De aannemer garandeert dat hij en zijn personeel de door de gemeente vastgestelde bedrijfsvoorschriften en - reglementen strikt zullen naleven.

Artikel 33 Keuring en controle werk en materialen

De aannemer zal de gemeente of door de gemeente ingeschakelde deskundigen op haar verzoek te allen tijde tijdig en deugdelijk in de gelegenheid stellen om het werk en de materialen te (doen laten) keuren en te (doen laten) controleren.

Artikel 34 Oplevering en acceptatie

  • 1. De aannemer zal het werk binnen de in de overeenkomst vastgelegde termijn en op de overeengekomen plaats uitvoeren, alsmede op de overeengekomen plaats en wijze opleveren.

  • 2. Feitelijke uitvoering van het werk door de aannemer dan wel daarmee gepaard gaande handelingen zoals bijvoorbeeld de aftekening van werkbriefjes behoudt nimmer acceptatie van het werk door de gemeente in.

  • 3. Onverminderd de rechten van de gemeente verband houdend met ondermeer onderhoudstermijnen en/of garanties en/of de bevoegdheid van de gemeente anderszins een beroep te doen op haar rechten voortvloeiende uit de overeenkomst, geschiedt oplevering van het werk door middel van acceptatie van het werk door de gemeente na melding van de aannemer dat het werk voltooid en voor oplevering gereed is.

Artikel 35 De aanneemsom

  • 1. De aanneemsom zoals vermeld in de overeenkomst is in euro’s, exclusief btw en omvat alle directe en/of indirecte kosten zoals bijvoorbeeld reis- en verblijfskosten die door de aannemer in verband met het werk en/of de materialen zijn of worden gemaakt.

  • 2. De aanneemsom is vast, tenzij de overeenkomst de omstandigheden vermeldt die tot aanpassing van de aanneemsom kunnen leiden, alsmede de wijze bepaalt waarop de aanpassing en/of de verrekening van meer en minder werk plaatsvindt.

  • 3. De wijziging bedoeld in het lid 2 zal geen doorgang kunnen vinden voordat de gemeente hiervan op de hoogte is gesteld en hieraan haar schriftelijke goedkeuring heeft gegeven.

Artikel 36 Niet-nakoming en de gevolgen daarvan

  • 1. Ingeval het werk niet beantwoordt aan de overeenkomst en/of indien uitvoering en/of oplevering van het werk niet binnen de overeengekomen termijn en/of niet op de overeengekomen plaats en wijze geschiedt en/of in geval de aannemer anderszins zijn (garantie-) verplichtingen uit de overeenkomst schendt, is sprake van niet-nakoming van de overeenkomst door de aannemer.

  • 2. In geval van niet-nakoming van de overeenkomst door de aannemer, zal de gemeente - behoudens het geval dat nakoming reeds blijvend onmogelijk is - de aannemer door middel van een aanmaning schriftelijk in gebreke stellen en eisen dat de aannemer de niet-nakoming binnen een redelijke termijn herstelt. De daarmee gepaard gaande kosten komen voor rekening van de aannemer. Indien de aannemer niet binnen de in de ingebrekestelling vermelde redelijke termijn voldoet aan de door de gemeente gestelde eisen, is hij in verzuim.

  • 3. In geval de aannemer - al dan niet van rechtswege - in verzuim is, is de gemeente onverminderd haar overige rechten die zij aan het verzuim van de aannemer kan ontlenen - waaronder haar recht op schadevergoeding - bevoegd:

    • a.

      onder voorafgaande rechterlijke machtiging het werk en/of het herstel van de niet-nakoming door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de aannemer te verhalen.

    • b.

      de overeenkomst door een schriftelijke verklaring gericht aan de aannemer geheel of gedeeltelijk buitengerechtelijk te ontbinden.

  • 4. De aannemer vrijwaart de gemeente voor alle financiële gevolgen van aanspraken van derden verband houdend met niet-nakoming door de aannemer en/of verband houdend met onrechtmatige handelingen c.q. fouten van de aannemer in het kader van de uitvoering van de overeenkomst.

Ondertekening

Aldus besloten in de vergadering
van burgemeester en wethouders
van de gemeente Leek,
d.d. 11 mei 2010.
B.C. Hoekstra, burgemeester H.K. Hofman, secretaris