Regeling vervallen per 01-01-2021

Regeling kleine kansspelen gemeente Marum

Geldend van 02-04-2009 t/m 31-12-2020

Intitulé

Regeling kleine kansspelen gemeente Marum

REGELING KLEINE KANSSPELEN GEMEENTE MARUM

Burgemeester en wethouders van de gemeente Marum;

overwegende, dat uit een oogpunt van het tegengaan van commerciële bingo's en het misbruik maken

van verenigingen door commerciële bingo-exploitanten het gewenst is nadere voorschriften te stellen

aan vergunningen voor het houden van bingo-bijeenkomsten;

gelet op artikel 7, lid 2, sub a en lid 3 van de Wet op de kansspelen;

besluiten:

onverminderd het bepaalde in de Wet op de kansspelen ten aanzien van het organiseren van kleine kansspelen de volgende aanvullende voorschriften vast te stellen:

Artikel 1

Het aanmelden van kleine kansspelen dient te geschieden door een bestuurslid van een in de gemeente Marum statutair gevestigde vereniging en wel door het volledig ingevulde aanmeldingsformulier persoonlijk in te leveren bij het bureau Burgerzaken van de sector Middelen van de gemeente Marum.

Een gewaarmerkt afschrift van de aanmelding dient op de desbetreffende bijeenkomst aanwezig te zijn.

Artikel 2

Op verzoek dienen de statuten van de vereniging ter inzage te worden gegeven, alsmede een uittreksel van het verenigingsregister van de Kamer van Koophandel.

Artikel 3

Van elk gehouden klein kansspel moet een afzonderlijke administratie worden gevoerd. Een uitgewerkte en gespecificeerde rekening en verantwoording van baten en kosten van het kansspel, zonodig met toelichting moet binnen 14 dagen na het houden daarvan bij het bureau Burgerzaken van de sector Middelen worden ingeleverd. Desgevraagd moeten daarbij andere bewijsstukken betreffende het kansspel worden overgelegd dan wel inzage worden gegeven van boeken en bescheiden. Ten behoeve van de financiële verantwoording wordt een voor die bijeenkomst geldend, gedateerd en gewaarmerkt formulier verstrekt.

Artikel 4

Alle overgelegde formulieren moeten door de voorzitter, de secretaris en de penningmeester van de organiserende vereniging op de juiste en volledige invulling zijn gecontroleerd en als bewijs daarvan te worden ondertekend.

Artikel 5

De waarde van de prijzen dient te worden aangetoond aan de hand van de op de prijzen betrekking hebbende rekeningen of andere bewijsstukken. Van elke gratis verkregen prijs dienen de personalia van de gever(s) te worden vermeld en de economische waarde van de prijs. De economische waarde van de gratis verkregen prijzen dient te worden meegerekend bij het bepalen van de waarde per ronde en de gezamenlijke waarde van de prijzen van de bingobijeenkomst.

Artikel 6

  • 1.

    Tijdens de bijeenkomst mogen geen andere prijzen, in welke vorm dan ook, beschikbaar gesteld worden, noch aanwezig zijn in de inrichting, dan die vermeld op het onder artikel 1 bedoelde gewaarmerkte afschrift.

  • 2.

    Het is de organisatie niet toegestaan tijdens de bingobijeenkomsten prijzen terug te kopen, te ruilen of in te leveren.

Artikel 7

Op de plaats waar de bingokaarten worden verkocht, moet voor een ieder duidelijk zichtbaar zijn aangegeven:

  • a.

    de kosten van de bingokaarten;

  • b.

    het prijzenschema en het aantal te spelen ronden.

Artikel 8

De feitelijke organisatie van en de leiding tijdens de bijeenkomst dienen daadwerkelijk in handen te zijn van tenminste één bestuurslid van de organiserende vereniging dan wel één of meer door het bestuur daartoe schriftelijk aangewezen personen. Daartoe dient c.q. dienen deze persoonlijk gedurende de gehele bijeenkomst aanwezig te zijn. Het toezichthoudend bestuurslid mag niet tevens ondernemer, beheerder of bedrijfsleider van de desbetreffende lokaliteit zijn. Het uitbesteden of het overdragen van de organisatie van een bijeenkomst is niet toegestaan.

Artikel 9

De bestuursleden van de organiserende vereniging zijn, ieder voor zich en gezamenlijk als bestuur, verantwoordelijk voor de gang van zaken voor, tijdens en na de bingobijeenkomst.

Artikel 10

Wanneer na de in artikel 3 genoemde termijn van 14 dagen nog geen financiële verantwoording is overgelegd of wanneer de financiële verantwoording niet in orde is verklaard, worden de door de vereniging reeds aangemelde, doch nog te houden bijeenkomsten, verboden.

Artikel 11

Aan personen beneden de leeftijd van 16 jaar is het niet toegestaan om aan bingobijeenkomsten deel te nemen.

Artikel 12

Aan de controlerende ambtenaren van politie en brandweer dient alle medewerking te worden verleend bij het verrichten van hun taak voor, tijdens en na de bingobijeenkomst. Op hun verzoek moet inzage gegeven worden in alle zaken en bescheiden, die op enigerlei wijze betrekking hebben op de bingobijeenkomst.

Artikel 13

De benodigde attributen waarmee de bingo wordt gespeeld mogen op geen enkele wijze zijn gemerkt of bewerkt, waardoor het spel kan worden beïnvloed of het vermoeden doen ontstaan dat beïnvloeding mogelijk is.

Artikel 14

Van de bruto-inleg moet minimaal 60% ten goede komen aan de organiserende vereniging. Het aanmeldende bestuurslid van de organisatie is verplicht het af te dragen deel binnen een week na de gehouden bijeenkomst te storten op de bank- of girorekening van de organiserende vereniging. Afschriften van stortingsbewijzen dienen tezamen met de in artikel 3 genoemde bescheiden te worden ingeleverd bij het bureau Burgerzaken van de sector Middelen. De penningmeester van de organiserende vereniging is verplicht deze inkomsten terstond in de boekhouding te verwerken en deze boekhouding op eerste vordering ter controle aan te bieden aan het bureau Burgerzaken van de sector Middelen.

Artikel 15

Als kosten voor de organisatie van het kansspel kunnen uitsluitend die uitgaven worden opgevoerd, die rechtstreeks verband houden met de gehouden bijeenkomst (inkoop materiaal en prijzen, huur van zaal en bingo-apparatuur e.d.). Niet als kosten worden aangemerkt vergoedingen voor de bingo-master, kosten voor het bieden van vermaak in de vorm van artiesten en overigens alle kosten, welke niet als onvermijdelijk voor het welslagen van het doel van de bingo-bijeenkomsten moeten worden beschouwd.

Artikel 16

Het college van burgemeester en wethouders heeft bevoegdheid, in bijzondere situaties, af te wijken van deze regeling.

Artikel 17

Het besluit van 2 september 1996 is bij de inwerkingtreding van deze regeling vervallen.

Artikel 18

Dit besluit treedt in werking op 2 april 2009.

Marum, 31 maart 2009

Burgemeester en wethouders van de gemeente Marum,

de secretaris, de burgemeester,

(R.L.H. Schoonderbeek) (T. van Bekkum)