Regeling vervallen per 01-01-2020

Ziekteverzuimprotocol

Geldend van 01-09-2003 t/m 31-12-2019

Intitulé

Ziekteverzuimprotocol

Artikel

ZIEKTEVERZUIMPROTOCOL: Wat te doen bij ziekte?

Inleiding

Voorkomen en beperken van het ziekteverzuim is alleen mogelijk als daaraan door alle betrokkenen wordt gewerkt. De manager, de personeelsconsulent, de bedrijfsarts en uzelf werken samen bij het voorkomen van ziekte én bij het begeleiden tijdens ziekte. De Wet Verbetering Poortwachter geeft hiervoor concrete richtlijnen.

In dit ziekteverzuimprotocol werken wij uit wat wij van elkaar verwachten bij ziekteverzuim

Puntsgewijs treft u de volgende onderwerpen aan:

  • 1. Huisarts of bedrijfsarts

  • 2. Consult op eigen verzoek bij de arbodienstverlener, Adfys

  • 3. De regels bij ziek en hersteld melden

  • 4. Bereikbaarheid tijdens ziekte

  • 5. Ziekte en vakantie

  • 6. Verlofopbouw tijdens ziekte

  • 7. Opbouw compensatieverlof tijdens ziekte

  • 8. Loondoorbetaling tijdens ziekte

  • 9. De procedure bij langdurig ziekteverzuim en re-integratie

  • 10. Casemanager

  • 11. Gevolgen van niet meewerken aan herstel

  • 12. Wat verwachten we van elkaar.

1. Huisarts of bedrijfsarts

Voor medische klachten gaat de medewerker in eerste plaats instantie naar de eigen huisarts. Deze kan alleen adviseren over de werksituatie. Dit advies bespreekt de medewerker met de manager of met de bedrijfsarts.

Op verzoek van de manager en/of arbocoördinator wordt de medewerker bij langdurig of frequent verzuim opgeroepen voor het spreekuur van de bedrijfsarts. De uitspraken van de bedrijfsarts (bijvoorbeeld niet of gedeeltelijk werken, aanpassingen van de werkplek) zijn de richtlijnen voor de manager bij de re-integratie.

Indien de medewerker en de werkgever van mening verschillen over de arbeidsgeschiktheid

kan zowel de medewerker als de werkgever vanaf de eerste ziektedag een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.

2. Consult op eigen verzoek bij de arbodienstverlener, Adfys

Als de medewerker van mening is dat de gezondheidsproblemen samenhangen met de situatie op het werk of het werk zelf, kan hij/zij een beroep doen op de bedrijfsarts. De medewerker kan dan een afspraak maken voor het spreekuur van de bedrijfsarts, via P&O (toestel 483) of rechtstreeks bij Adfys (telefoonnummer 0345- 524068).

U kunt hiervan uw manager op de hoogte stellen, maar u mag het bezoek ook vertrouwelijk houden.

3. Ziek- en hersteldmeldingen

Hieronder staat beschreven hoe u zich ziek en hersteld meldt en wat de regels hierbij zijn.

1. De medewerker dient zich bij voorkeur voor 09.00 uur, maar uiterlijk om 10.00 uur, bij de manager ziek of hersteld te melden. Indien het een ziekmelding betreft, geeft de medewerker daarbij een inschatting van de verzuimduur en het (verpleeg)adres en telefoonnummer waarop hij/zij bereikbaar is.

2. Bij afwezigheid van de manager meldt de medewerker zich ziek of hersteld bij de plaatsvervangend manager. Bij afwezigheid van de plaatsvervanger heeft de melding plaats bij de receptie.

3.De manager geeft de ziek- en hersteldmelding zo spoedig mogelijk door aan P&O én aan de receptie en de collega’s binnen de afdeling.

4. P&O registreert de melding.

5. Indien de medewerker ziek wordt tijdens de werkdag ziek meldt hij/zij dit zo spoedig mogelijk aan de manager. Ook in dat geval geldt: de manager geeft de ziekmelding door aan P&O en de receptie.

6. De medewerker hervat de werkzaamheden zodra hij/zij zich daartoe in staat voelt. Toestemming/opdracht van de bedrijfsarts is daarvoor in beginsel niet nodig.

4. Bereikbaarheid tijdens ziekte

Om het voor de manager mogelijk te maken contact te houden met de medewerker, wordt de medewerker geacht tenminste op de volgende tijdstippen (telefonisch) bereikbaar te zijn op het (verpleeg)adres:

  • - 's ochtends tot 10.00 uur;

  • - 's middags tussen 12.00 en 14.00 uur.

Dit geldt tenzij er onderling uitdrukkelijk andere afspraken zijn gemaakt óf een bezoek aan een medisch specialist plaats heeft.

5. Ziekte en vakantie

A. Ziekte tijdens een vakantie

Ziekte tijdens een vakantie geeft de medewerker zo spoedig mogelijk door aan de manager. Om de verlofdagen terug te krijgen, toont de medewerker een medische verklaring aan de bedrijfsarts.

B. Ziekte voorafgaand aan een vakantie

Na overleg met en instemming van de bedrijfsarts én met toestemming van de manager mag de medewerker op een (buitenlands) vakantieadres verblijven.

De medewerker vraagt de toestemming van de bedrijfsarts en de leidinggevende minimaal één week van tevoren aan en krijgt van de manager een schriftelijke reactie.

Als de medewerker 100% arbeidsongeschikt is, dan hoeft hij/zij geen verlofuren in te leveren.

Is de medewerker gedeeltelijk aan het werk, dan levert hij/zij verlofuren in alsof hij/zij volledig werkt (CAR/UWO art. 6.2.3 lid 4).

6. Verlofopbouw tijdens ziekte

Als de ziekte niet te wijten is aan schuld of nalatigheid van de medewerker, heeft de medewerker tijdens een ziekte van langer dan zes maanden, verlofopbouw over de laatste 6 maanden van de arbeidsongeschiktheid. De korting op het verlof kan pas achteraf worden vastgesteld, bij herstel van de medewerker. Voorbeeld: een medewerker is 8 maanden ziek. Over de eerste 2 maanden van zijn ziekte heeft hij geen verlofopbouw, over de laatste 6 maanden wel. Hij moet dus voor 2 maanden verlofopbouw inleveren.

Als een medewerker voor 45% of meer arbeidsgeschikt is, vindt geen korting op de verlofopbouw plaats. De periode van meer dan 45% werken telt ook niet mee bij de bepaling van de periode van een half jaar. Voorbeeld: een medewerker is 8 maanden ziek. De laatste 2 maanden werkt hij 50%

De laatste 2 maanden tellen niet mee bij de vaststelling van de periode van een half jaar, omdat hij 45% of meer gewekt heeft. Over de periode van 6 maanden is er volledige verlofopbouw. Deze medewerker hoeft dus geen verlofopbouw in te leveren.

7. Opbouw compensatieverlof tijdens ziekte

Bij een aaneengesloten ziekteperiode van 5 werkdagen wordt, conform artikel 4 lid 1 van de ‘Regeling ADV, gemeente Montfoort 2006’ geen compensatieverlof meer opgebouwd.

8. Loondoorbetaling tijdens ziekte

In de CAR/UWO (artikel 7.3) is vastgelegd dat het salaris van de medewerker na 6 maanden ziekte wordt verlaagd naar 90%. Als de medewerker 50% of meer hersteld is, ontvangt hij/zij een bonus van 5% (artikel 7.3 CAR/UWO).

Na 12 maanden ziekte wordt het salaris verlaagd naar 75%.

Na 24 maanden ziekte wordt het salaris verlaagd naar 70%. De medewerker krijgt wel het volledige salaris over de uren waarop hij/zij: a. arbeid verricht; b. passende arbeid verricht; c. werkzaamheden in het kader van re-integratie verricht; d. scholing volgt in het kader van rei-ntegratie.

Ook wordt volledig salaris uitbetaald als de ziekmelding het gevolg is van een dienstongeval.

9. Procedure bij langdurig ziekteverzuim en reïntegratie

Sinds de invoering van de Wet Verbetering Poortwachter heeft de medewerker de plicht om samen met de manager te werken aan herstel.

Op de volgende bladzijde wordt in chronologische volgorde de procedure betreffende ziekteverzuim en reïntegratie over de eerste 24 maanden beschreven.

Procedure bij langdurig ziekteverzuim en reïntegratie

WANNEER

WAT

1e ziektedag

De medewerker meldt zich ziek bij de manager (zie de uitgebreide procedure onderpunt 3).

Langdurig of frequent verzuim

De medewerker krijgt een uitnodiging voor het spreekuur van de bedrijfsarts, waarbij een vraagstelling is gevoegd. De medewerker kan deze eventueel zelf aanvullen. Bij langdurige verzuim krijgt de medewerker meerdere oproepen voor het spreekuur.

Vóór 6 weken ziek

Aan de hand van de gegevens van het bezoek, adviseert de bedrijfsarts de manager over de mogelijkheden tot herstel en werkhervatting. Dit wordt vastgelegd in een Probleemanalyse.

De werkgever legt een re-integratiedossier aan waarin alle activiteiten gericht op uw herstel en re-integratie worden vastgelegd. Dit wordt bewaard op P&O.

Vóór 8 weken ziek

Uiterlijk in de 8e ziekteweek maken medewerker en manager, aan de hand van de gegevens uit de Probleemanalyse, een Plan van Aanpak voor re-integratie (dit is een wettelijke verplichting). Hierin beschrijven zij gezamenlijk de acties die moeten leiden tot herstel. Zij bepalen in overleg wie de casemanager is.

Iedere 6 weken

De medewerker en de manager zetten zich samen in voor de re-integratie. Elke 6 weken evalueren zij samen het Plan van Aanpak. Als het nodig is wordt dit bijgesteld. Ook is er regelmatig contact met de bedrijfsarts. De verslagen gaan in het re-integratiedossier.

13 weken ziek

P&O informeert het UWV over uw ziekte.

6 maanden ziek

- Het salaris van de medewerker wordt verlaagd naar 90%. Als de medewerker 50% of meer hersteld is, ontvangt hij/zij een bonus van 5% (artikel 7.3 CAR/UWO).

- De verlofopbouw van de medewerker wordt aangepast

Uiterlijk na 2 weken ziekte

Samen met de manager maakt de medewerker de balans op van het re-integratieproces tot nu toe: de eerstejaarsevaluatie.

12 maanden ziek

Het salaris van de medewerker wordt verlaagd naar 75% (artikel 7.3 CAR/UWO).

Uiterlijk na 89 weken ziekte

De manager maakt een verslag over de re-integratie van de medewerker (het werkgeversdeel). De medewerker krijgt dit en kan dit aanvullen met de eigen visie (werknemersdeel). De arbodienstverlener levert ook haar deel aan bij de medewerker (medische deel). Deze informatie vormt samen het Re-integratie-verslag.

Uiterlijk na 91 weken ziekte

De medewerker vraagt zelf een WIA-uitkering aan bij het UWV, tenzij vooraf uitstel is aangevraagd. Hiervoor is het complete re-integratieverslag nodig.

2 jaar ziek

9. Casemanager

Als het duidelijk is dat het ziekteverzuim en de re-integratie lang gaan duren, moet er veel gebeuren en zijn er meerdere partijen bij de procedure betrokken. Iemand moet overzicht houden over de lopende afspraken, uitgezette acties en data waarop iets geregeld moet zijn. Het bewaken van de procedure is de taak van de casemanager.

In principe is dit de taak van de manager van de afdeling. Als de medewerker hiermee niet instemt, kan ook gekozen worden voor de personeelsconsulent of de arbocoördinator.

10.Gevolgen van niet meewerken aan herstel

Als de medewerker onvoldoende meewerkt aan zijn/haar re-integratie, is er sprake van verwijtbaar verzuim. Er kunnen (disciplinaire) maatregelen worden getroffen om dit aan te pakken. Dit betekent bijvoorbeeld een schriftelijke berisping of in het ergste geval ontslag.

11. Wat verwachten we van elkaar

Medewerker

- Actief meewerken aan herstel en meedenken over mogelijkheden om het werk zo snel mogelijk te kunnen hervatten

- Nakomen van gemaakte afspraken;

- Meewerken aan het opstellen en uitvoeren van het Plan van aanpak en bijstellingen;

- Gehoor geven aan de oproep voor het spreekuur van de bedrijfsarts;

- Relevante informatie tijdig verstrekken;

- Geen andere werkzaamheden of nevenwerkzaamheden verrichten zonder toestemming van de manager;

- Passende of gangbare arbeid bij (gedeeltelijke) arbeidsongeschiktheid verrichten

Manager

- Signaleren van problemen en zonodig verwijzing naar bedrijfsarts.

- Onderhouden van contacten met de zieke medewerker;

  • a. Nakomen van gemaakte afspraken;

  • b. Initiatief nemen voor het opstellen en uitvoeren van het Plan van aanpak en bijstellingen;

- Ieder 6 weken houden van een evaluatiegesprek, voortvloeiend uit de Wet verbetering poortwachter en verslaglegging. Bewaken van de termijnen hiervoor (casemanager);

- Gespreksverslagen ter archivering aan P&O aanbieden;

- Verantwoordelijk voor alle aspecten die kunnen bijdragen aan de re-integratie van de medewerker.

P&O

- adviseren van de manager op organisatorisch, samenwerkings- of rechtspositioneel vlak;

- signaleren van knelpunten (preventief);

- doorgeven aan de manager van de termijnen voor de te houden gesprekken bij langdurig ziekteverzuim en reïntegratie;

- aanleggen van een ziekteverzuimdossier (re-integratiedossier);

- op verzoek optreden als casemanager

- begeleiding van verstoorde samenwerking (bemiddeling/advisering).

Arbo-coördinator

- adviseren over te treffen maatregelen op arboterrein;

- onderhouden van contacten met de arbodienstverlener, inclusief de organisatie van het (strategisch) SMT;

- analyse verzuimcijfers;

- verstrekken van informatie;

- op verzoek optreden als casemanager.

Bedrijfsarts

- leveren van een bijdrage aan de re-integratie, waaronder: het begeleiden van de zieke medewerker, het bepalen van belasting en belastbaarheid van de medewerker;

het onderhouden van contacten met de leidinggevende en de arbocoördinator;

- hulp aanbieden in situaties waarin medewerkers moeilijkheden ondervinden of dreigen vast te lopen;

- opsporen verzuimoorzaken en aandragen van oplossingen ter verbe